eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم ◀️خدای - تعالی - فرمود :  🔶🔸«یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم و اولادکم عن ذکر الله» .  «ای کسانی که ایمان آورده اید ! مشغول نسازد شما را مالهای شما وفرزندان شما از یاد خدا» . (9)المنافقون 🔶و فرمود : «ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم» .  «به درستی که از زنان وفرزندان شما هستند که دشمنند با شما» . (14) تغابن 👈و معنی  بر متاع دنیا در حال وسعت و رفاهیت آن است که : به آنها مطمئن نشود ، و خاطر جمع نگردد . و بداند که : آنها در نزد او به عنوان عاریه است و به زودی از او پس گرفته خواهد شد . پس غرق تنعم و تلذذ نگردد . و بر کسانی از مؤمنین که آنها را ندارند تکبر و تفاخر نکند . و حقوق خدایی را از مال خود صرف نماید به مصارف آنها . و حق الهی را از بدن خود باعانت مخلوقین به جا آورد . و از منصب و جاه خود به اعانت مظلومین ادا کند . و همچنین در سایر نعمتهای الهیه .  و سر در اینکه  در این حال ، دشوارتر است از  بر بلا ، آن است که : این صبربا وجود قدرت و اختیار متحقق می شود و لیکن در بلا و مصیبت ، اختیاری نیست . وچاره ای بجز  ندارد .  و از این روست که : گرسنه و  بر گرسنگی در وقتی که طعام حاضر نباشد آسان تراست از  نمودن با وجود حضور طعام . ....... 📗معراج السعاده 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
📎 سید محمدعلی ایازی: 🔸این بحث همواره مطرح بوده که حکومت علی (ع) آرمان گرا بوده یا واقع گرا یا مصلحت گرا؟ آیا اگر امام علی(ع) کمی مصلحت اندیشانه تر رفتار می کرد با درگیر نشدن با سه جنگ بیشتر به نفع مسلمین نبود؟ 🔸به عنوان نمونه امام در شبی که حکومت را به دست گرفت، حکم برکناری معاویه را صادر کرد. مغیره گفت کمی صبر کنید تا اوضاع تثبیت شود، علی (ع) گفت حتی تا فردا صبح هم صبر نمی کنم. @andisheqalam
📌استاد ايازي: آيا نگاه علي عليه السلام به حكومت، نگاهي مصلحت گرايانه و واقع گرايانه بود يا آرمانگرايانه و ايده آليستي؟ 🔸سه پاسخ به اين سوال داده شده است: 1⃣ پاسخ اول مي گويد آرمانگرايانه 2⃣ پاسخ دوم واقعگرايانه 3⃣ و پاسخ سوم مي گويد آرمانگرايانه در عين واقع گرايي. 🔸بايد براي يافتن پاسخ صحيح ببينيم ☑️ اولا نگاه قران به حكومت چيست؟ چون قران مبناي عمل اميرالمومنين بوده است. ☑️ ثانيا عوامل شكست حكومت علي چه بوده است؟ آيا براساس در نظر نگرفتن مصالح و واقعيات توسط امام علی بوده يا علل ديگري داشته است؟ 🔵 نكته اول اينكه مبناي قران در جعل احكام و دستورات شريعت، واقع گرايي و در نظر گرفتن شرايط جامعه و محدوديت هاي زمان است. كلا بخش عمده شريعت و دستورات عبادي مانند روزه، زكات، حج و حجاب در مدينه نازل شده است، چون تا پیش از آن، آمادگي در جامعه براي عمل به آن نبوده است. حكم حجاب ١٨ سال بعد از بعثت نازل شده و يا شراب اواخر دوره مكه حرام شده است. 🔹 بنابراين عنصر زمان و مكان، مصلحت و ظرفيت جامعه از ويژگي هاي قران و دين است كه به عسر و حرج و سختي براي مسلمانان منجر نشود. 🔹 مخاطب مكه و مدينه، مخاطب اهل كتاب و مشركين و مومنين در زبان قران متفاوت است و خداوند بر اساس مخاطب سخن گفته است. 🔵 از منظر دوم، علي عليه السلام شرط پذيرش حكومت را راي مردم قرار داده است. 🔹 نكته جالب اينكه عمربن الخطاب يك هفته قبل از كشته شدن مي خواست معاويه را عزل كند و مغيره كه از دوستان معاويه و نزديك به عمر بود، غلامي داشت به نام ابولولو كه بلافاصله آزاد مي شود و به دستور معاويه عمر را به قتل مي رساند. 🔹 بنابراين معاويه در مدينه كاملا فعال و قدرتمند و داراي شبكه است؛ اميرمومنان به همين خاطر بلافاصله مقر حكومت را از مدينه به كوفه منتقل مي كند. 🔹 معاويه در دوره عثمان، مهره چيني هاي موثري كرده بود مانند مروان حكم كه داماد و دست راست عثمان اما مهره معاويه بود. 🔹 علي(ع) در نخستين اقدام معاويه را عزل كرد تا جلوي توطئه او براي تصرف حكومت را بگيرد. 🔹 معاویه در همان ابتدا نقشه ترور علي را طراحي كرده بود. 🔹 او (معاویه) در اقدام دوم، به طلحه و زبير نامه مي نويسد و آنها را تحريك به جنگ با علي(ع) مي كند و به آنها وعده وليعهدي مي دهد. 🔹 جنگ هاي خوارج و نهروان، جنگ هاي نيابتي معاويه عليه علي(ع) بود تا نتواند او را عزل كند. 🔹 بنابراين كساني كه می گویند اگر حضرت با معاويه مصالحه مي كرد، دچار مشكل نمي شد، به اين نكته توجه نمي كنند كه هرگونه مصالحه تقويت معاويه مي شد. 🔹 البته اميرمومنان با بقيه استانداران مانند زياد ابن ابيه مسامحه كرد يا شريح قاضي كه قاضي عمر و عثمان بود را ابقا کرد. بسياري از يارانش را كه انقلابي و مريدش بودند، بر منصبی ننشاد؛ اين نشانه واقع گرايي علي است. 🔹 در صفين حضرت كار را تمام كرده بود اما با خدعه ها و نيرنگ معاويه در آخرين قدم جلوي كار را گرفتند و با نيزه كردن قران، در سپاه علي انشقاق ايجاد كردند. 🔹ترور مالك ضربه سختي بر حكومت علي بود. بعد هم شهادت محمدبن ابي بكر موجب از دست رفتن مصر شد. 🔹 آخرين نقشه معاويه براي ترور علي، توسط ابن ملجم و شركايش انجام شد. معاويه خودش نماز نرفت چون داستان را مي دانست. 🔹 پشت ترور علي، مغيره در كوفه است. جرجي زيدان به ملاقات هاي ابن ملجم با مغيره در كوفه دو روز قبل از ترور حضرت اشاره دارد. 🔹واقعيت آن است كه هم شخصيتهاي بزرگ بر جامعه تاثير دارند و هم جامعه بر عملكرد شخصيتها تاثير دارد. 🔹 علي فراتر از جامعه خود بود، مردم قادر به تشخيص و انتخاب درست نبودند، لذا علي را كه اولين مسلمان است با معاويه كه بعد از فتح مكه يعني سال اخر، مسلمان شده است مقايسه مي كنند. 🔸 علي، با وجود آنكه واقع گرا بود نتوانست جامعه را پس از ٢٥ سال انحراف، متحول و همراه سازد و به نوعي زمانه با او يار نبود. 🔹 يكي از اقدامات مثبت عمر، مبارزه با جعل حديث و خرافات بود اما معاويه به اين روند دامن زد و داستانسرايان و جعل كنندگان تاريخ و حديث، تشكيلات رسمي درست كرد و اينها در به انحراف رفتن جامعه بسيار اثرگذار بودند؛ شبيه به كاري كه بخشي از مداحان در جامعه خودمان مي كنند. 🔸 جامعه به انحراف مي رود، زيد بن ثابت كه مي ميرد سهم طلايش از بيت المال را با تبر تقسيم مي كند، اما علي بيت المال را به مساوات تقسيم مي كند و طبيعي است كه خواص و صحابه و متنفذين طرف علي نمي آيند چون منافعشان را تامين نمي كند. 🔹 ام كلثوم براي امانت گرفتن يك گردنبند از سوي علي تهديد به قطع دست مي شود و عقيل با اهن گداخته تهديد مي شود. 🔴 اين عدالت علي براي خواص و اشراف و متنفذين قابل پذيرش نبود. @andisheqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲صوت شب ششم نشست: «حكومت عدل على(ع)، از آرمان تا واقعيت» سخنران: 📲لينك دانلود: https://bit.ly/2X4Zm6T 📡 @andisheqalam
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااورا جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
♻️♻️♻️ 💫بسم الله الرحمن الرحیم 🌟 در ، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند 🌟کسی که تفکر و در معانی کریم در قلب آن اثر کند وکم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود ،از آن مقام نیز بگذرد. وهر یک از اعضاء وجوارح وقوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود . 🌟و شاید جذوات و جذبات و خطابات الهی او را از خود بی خود کند و حقیقت «اقرا واصعد» را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم تو و من ناید آن شود. مجموعه مقالات همایش اندیشه های امام خمینی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
"ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به حریم خصوصی دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب. ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Nooronar33 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پروازي: هدايت امري الهي و از بالا به پايين است يعني خدا رسول و امام و عالم براي هدايت و ابلاغ دين تعيين مي شود اما حكومت امري بشري و از پايين به بالاست، يعني مشروعيت حكومت از طرف مردم تعيين مي شود، اگر اين دو موضوع با هم مخلوط كنيم نتيجه اين مي شود كه حاكم را هم به خدا مي چسبانيم وكسي جرات مخالفت با حرف سلطان كه حرف خداست را پيدا نمي كند @andisheqalam
استاد پروازي: اميرالمومنين با وجود آنكه بارها خود را شايسته ترين فرد براي اداره جامعه و حكومت كردن عنوان مي كند، اما شرط پذيرش خلافت و حكومت را تقاضاي مردم و پذيرش آنها مي داند وگرنه ايشان در انجام وظايف ولايت الهي و تبيين و ابلاغ پيام دين، نيازي به درخواست و پذيرش مردم ندارد. پس امامت و حكومت وظيفه اي است كه با درخواست و اظهار نياز مردم محقق مي شود و اگر مردم نخواهند حضرت به وظيفه ولايت خود مي پردازد و دنبال حكومت نمي رود علي عليه السلام خطاب به مردم مي فرمايند: اگر شما اين حق را به ما بدهيد، ما مي پذيريم وگرنه به دنبال مسير خود مي رويم اما اگر اين حق حكومت را به من بدهيد، من آدمي نيستم كه خطا نكنم و از اعمال خود آسوده خاطر نيستيم، اگر حكومت را به من داديد، محافظه كاري نكنيد و با نگراني بارگاه جباران و زورگويان با من سخن نگوييد و به آساني و بدون ترس حرف خود را بزنيد هدايت امري الهي و از بالا به پايين است يعني خدا رسول و امام و عالم براي هدايت و ابلاغ دين تعيين مي شود اما حكومت امري بشري و از پايين به بالاست، يعني مشروعيت حكومت از طرف مردم تعيين مي شود اگر اين دو موضوع با هم مخلوط كنيم نتيجه اين مي شود كه حاكم را هم به خدا مي چسبانيم وكسي جرات مخالفت با حرف سلطان كه حرف خداست را پيدا نمي كند بنابراين در ولايت، عصمت و صلاحيت در اختيار خداست و مردم نقشي در تعيين ولي ندارند و انجام وظيفه ولي الله در تبيين و ابلاغ دين هم ربطي به خواست و پذيرش مردم ندارد اما در امامت و حكومت، مشروعيت از دو بخش صلاحيت و مقبوليت تشكيل مي شود، صلاحيت طبق عرف و تشخيص عقلا و شايسته سالاري تعيين مي شود و مقبوليت هم از طرف مردم بايد پذيرفته شود بنابراين مشروعيت امامت جز با مقبوليت مردم و خواست عمومي محقق نمي شود علي مي توانست با شمشير و سياسي كاري حكومت را قبل از خلافتش بدست بگيرد اما به اين كار دست نزد چون با مباني ديني سازگار نيست @andisheqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲صوت شب چهارم نشست: «حكومت عدل على(ع)، از آرمان تا واقعيت» سخنران: 📲لينك دانلود: https://bit.ly/2X4Zm6T 📡 @andisheqalam
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ بارالها! از تو می خواهم كه سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كنی كه مرا به كمال خشنودی ات نائل گرداند. بخشی از دعای روز شنبه @quranpuyan
📖 ؟ خوشی، زیر ناخوشی پنهان است. ناخوشی در خوشی مستتر است. همچنانکه جواب، در خودِ سؤال نهفته است. اینها از هم جدا نیستند. "فَاِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً. اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً" (با هر سختی آسانی است. قطعاً با هر سختی آسانی است). راه حل ها را در خود سختی ها بجوی. جواب ها را از خود سؤال ها استخراج کن. جای دیگری مرو. گنج تو همانجاست. گنج خود را استخراج کن. آگاهی ات را برگیر، آنگاه خواهی دید که از سختی ها عبور کرده ای! برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص دوره‌ها و #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد.
✅" روش‌های بسیاری برای و نقد متون دینی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روش‌های تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهش‌های عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند. وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک می‌کند با گویاسازی متن و کشف لایه‌های عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیش‌داوری‌های اولیه نجات پیدا کند. 👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سوره‌های قرآن کریم، کشف اصلی سوره و نیز کشف میان آیات و مختلف یک سوره استفاده می‌شود." ◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران 💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآن‌پويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و و سپس كشف غرض يا يا محور اصلي سوره ميباشد.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره سورة النجم به ترتیب مصحف کنونی سورة ٥٣ -وبه ترتیب نزول سوره ۳۱ هست. تعداد آیات ٦٢ با توجه به محتوا جزء سوره های مکی می باشد سال سوم بعثت ودر مرحله چهارم نزول قران نازل شده است  شامل توحید و عبادت خدا و سرزنش معبودان غیر خدا و عقاید خرافی آنهاست، گسترش دعوت پیامبر ص در این فضا صورت گرفته همچنین در این دوره اتهامات جنون و ساحر و شاعر به پیامبر ص داده شده است و آغاز مکر و آزار کافران لذا با اشاره به برتر بودن کید خداوند به تقویت روحیه پیامبر ص پرداخته شده است و در موضوعات حول اثباط حجیت قران و نبوت و نفی شرک از خداوند است. شامل ۷ فراز هست  🔸فراز اول آیات ۱۸-۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند بخشنده ی مهربان  وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى ﴿١﴾  سوگند به ستاره( قران) زمانیکه فرود آید   مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى ﴿٢﴾ گمراه نشده همنشین شما(پیامبر ص) و باطل نرفته   وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿٣﴾ وسخن نمی گوید از روی هوای نفس  إِنْ هُوَ إِلا وَحْیٌ یُوحَى ﴿٤﴾ نیست آن(قران) مگر وحی شدنی که وحی می شود  عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى﴿٥﴾ آموخته آنرا بسیار نیرومند (خداوند) ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى ﴿٦﴾  صاحب نیروهست پس استوار گردید وَهُوَ بِالأفُقِ الأعْلَى ﴿٧﴾ درحالیکه او در افق ومننظری بلند مرتبه بود ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى﴿٨﴾  سپس نزدیکتر شد پس به تدریج فرود آمد  فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿٩﴾ پس شد به اندازه سردوکمان یا نزدیکتر  فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى﴿١٠﴾  پس وحی کرد به سوی بنده اش آنچه را که وحی کرد   مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى ﴿١١﴾ دروغ نپنداشت دلش آنچه را که دید  أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى ﴿١٢﴾ ایا پس جدال می کنید او را بر آنچه می بیند  وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿١٣﴾ و هرآینه بتحقیق دید او را در یک نوع نزول دیگری عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى ﴿١٤﴾ نزد درخت سدر در عالم بالا عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى ﴿١٥﴾ نزدش جنه الماوی هست  إِذْ یَغْشَى السِّدْرَةَ مَا یَغْشَى ﴿١٦﴾ آنزمانکه می پوشاند آن درخت سدر را آنچه می پوشاند مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى ﴿١٧﴾ منحرف نشد دیده و فراتر نرفت  لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَى ﴿١٨﴾ هرآینه بتحقیق دید از نشانه های بزرگتر پروردگارش را 👈👈درب فراز اول شرح چگونگی معراج پیامبر ص؛ علوم بسیار متعالی که در این سفر به پیامبر ص از طریق خداوند وبدون واسطه به ایشان آموخته شده ودریافت کامل وبی نقص این ایات توسط پیامبر ص همه نشانه ازصدق وعظمت وحجیت پیامبر ص وقران به عنوان رسالتشان می باشد http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین نوزدهم 🌹اميرالمؤمنين عليه السلام فرموده اند: ♦️ «الحسد شر الامراض»؛ 🔸 ، بدترين مرض ها ست. 📗غررالحکم حدیث ١٣٧٨ 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا 🌹 ، خرافه پرستی مهلک قسمت اول ✳️ مراد از غلو، افراط، بالابردن، و تجاوز از حد است. گاهی غلو برای تملق و چاپلوسی و به جهت تحکیم جایگاه و موقعیت خود نزد صاحب منصبان صورت می گیرد . 🔹در مقابل در روایات اسلامی واژه تقصیر به کار رفته است که به معنای پایین آوردن کسی یا چیزی از حد و اندازه خود است . 🔸با توجه به معنایی که در باره خرافه گفته شد، غلو را می توان به معنایی نوعی به حساب آورد چرا که سخن و اعتقادی بی دلیل و نا معقول است. ✅ غلو در قرآن جالب این است که قرآن کریم در باره خرافات سخن گفته اما واژه خرافات را بکار نبرده است. اما کلمه «غلو» چهار بار در قرآن استعمال شده، ولی تنها دو بار آن به معنای مصطلح، یعنی بالا بری بی حد و بی جا، آنهم در حوزه و خطاب به اهل کتاب است.⬅️ یکی در سوره نساء خطاب به عیسویان : «یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ» (نساء/۱۷۱).👈 اى اهل کتاب، در دین خود غلوّ مکنید، و در باره خدا جز [سخنِ] درست مگویید. مسیح، عیسى بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوى مریم افکنده و روحى از جانب اوست. ⬅️و دیگری در سوره مائده : «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا کَثِیراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِیلِ» (مائده/۷۷).👈 بگو: اى اهل کتاب، در دین خود بناحق گزافه گویى نکنید، و از پى هوسهاى گروهى که پیش از این گمراه گشتند و بسیارى [از مردم] را گمراه کردند و [خود] از راه راست منحرف شدند، نروید. 🔹محور مشترک این دو آیه، بالا بردن از حد واقعیت، گزافه گویی و سخن درست نگفتن در حوزه عقاید دینی است. بنا بر این گاهی همان گزافه گویی و سخن ناروا است. 🔹ائمه اطهار(ع) بر این نکته تاکید کرده اند که غلو یا درباره آنان گمراهی محض است:«هَلَکَ فِیَّ رَجُلان: مُحبٌ غال و مُبغضٌ قال»(نهج البلاغه، حکمت ۱۰۹). دو گروه در باره ما نابود شدند، دوستی که زیاده روی کند و دشمنی که بیهوده سخن بگوید. و نیز فرموده اند: «ایّاکم و الغلو فینا»(آمدی، غررالحکم، ج۲، ص۳۲۴) از غلو درباره ما پرهیز کنید. 🤔راستی چه چیزی موجب هلاکت در دین می شود؟ آن جایی که زیاده روی به بی منطقی، استهزاء در ، رفتارهای افراطی، و دوری از توحید کشانده شود. ✅بنابراین غلو از مصادیق بارز خرافه است و مطابق روایات و آیات با و حقیقت سنخیتی ندارد و بدعت و باطل است. نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی http://yon.ir/qp3936 تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره دوره_جديد ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " 💢زمان ثبت نام: ازشنبه 11 خرداد بمدت 10 روز تا 20 خرداد 👈شروع دوره:از 25 خرداد ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ 90هزارتومان (لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند) عزیزانی که تا روز ثبت نام نمایند، از 10 درصد برخوردار خواهند شد. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در و در صورت اختلال در تلگرام در پيام رسان داخلي ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري(با تدريس اساتيد دوره آقايان جمال گنجه اي و سيدكاظم فرهنگ) ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد .
خدایا همانگونه که چشمهايمان را ازخواب بيدار کردی، روحهایمان را از غفلت بيدار کن و همانگونه که جهان را به نور صبح منور گرداندی زندگیمان را بنور هدايتت منور بگردان سلام صبحتان بخیر @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات دنیا و آخرت برای شایع کردن و زشتی در جامعه خداوند متعال در آیه ۱۹ سوره کسانی را که علاقه دارند تا در جامعه و بین مؤمنان ، گناه و زشتی و فحشا رواج پیدا کند به عذاب دنیا و آخرت بیم میدهد إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوالَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ صادقی تهرانی: ﺑﻰ ﮔﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺯﺷﺘﻜﺎﺭﻯ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻓﺮﺍ ﮔﻴﺮ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﭘﺮ ﺩﺭﺩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ. مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp2291 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅"ما در بررسی مفاهیم معارف دینی با متون و نصوص دینی مواجه هستیم و لازم است این متون را با روش های متن محور کار کنیم. از جمله روش های متن محور معتبر که می توان اعتبار سنجی آن را بررسی کرد روش . 🔰از این روش ما می توانیم پایایی، فراوانی و در حقیقت اعتبار و نقاط اهمیت کلمات را بفهمیم و همچنین برای الگوسازی و از آن استفاده کنیم. وقتی ما با حجم عظیمی از محتوای دینی و معارفی مواجه هستیم، از این طریق می توانیم کاری بکنیم که این محتوا و مفاهیم در قالب یک نمودار، جدول و یا شکل ترسیم شود تا آن را به مخاطب خودمان بفهمانیم و در عین حال یک زبان رسمی برای کسانی که می خواهند در رشته های مختلف دانشگاهی تحصیل کنند داشته باشیم. این روش یک زبان بین المللی را در اختیار ما قرار می دهد که ما حرف دین خودمان را بتوانیم به راحتی برای کسانی که به هیچ وجه دین اسلام را قبول ندارند تبلیغ کنیم. ◀️ما از این طریق می توانیم را بیان کنیم. این روشی است که اعتبار سنجی شده و بسیاری از نخبگان می توانند از این مفاهیم بارها و بارها استفاده کنند و با این روش خیلی بهتر و دقیق تر می توانیم مفاهیم قرآنی را تبلیغ و ترویج کنیم." 💢بخشي از سخنان دكتر محمد عترت دوست عضو هيات علمي دانشگاه شهيدرجايي،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران 🔰شايان ذكر است با استفاده از روش آموزشي تدبر و فهم سوره‌ها،علاقه مندان ميتوانند با تحليل محتواي سوره نسبت به ترسيم نمودارهاي مفهومي سوره ها اقدام نمايند. نمونه اين نمودار،مربوط به سوره ست كه در همين كانال ارسال شده است.
با عنايت به بخش بندي هاي سوره #نساء در دو محور تنظيم روابط دنيوي و عقيدتي ميتوان كل ساختار و ايات سوره نساء را در این نمودار نمایش داد. @quranpuyan
استقبال بازدید کنندگان نمایشگاه قرآن از سوره
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔷نکات فراز اول : ✅ تداوم اتهامها به پیامبر و پاسخ خدا: مخالفان، پیام های پیامبر و آیات قران را کار یک انسان معمولی نمیدانستند و از طرفی هم نمیخواستند الهی بودن آنرا بپذیرند لذا نسبتهای شاعر،کاهن و مجنون را به پیامبر میدادند.کاهن یعنی فردی که ادعای ارتباط با غیب دارد(به هر وسیله ای)مجنون هم یعنی فردی که جن زده است و با جنیان ارتباط دارد . در سوره تکویر برای نخستین بار از اتهام مجنون به پیامبر صحبت شد.که خداوند هم با قسم و تاکید تصریح کرد که اینها سخن فرستاده ای امین از جانب خداست نه جنیان و پیامبر هم این رسول را دیده و اطمینان به الهی بودن این پیام ها دارد. این طور نیست که صرفا از القائاتی در درون خود که منشا نامشخص داشته باشد،را به شما منتقل کند. 👈علیرغم این تصریح در سوره تکویر،اما این اتهام و اتهامات مشابه همچنان تکرار میشد بطوریکه در سوره طور خداوند به پیامبرش خطاب کرد که فذکر فما انت بنعمه ربک بکاهن ولا مجنون. با ادامه این اتهام زنی ها و عدم پذیرش حرف پیامبر مبنی بر رویت جبرییل در سوره تکویر،خداوند در ابتدای سوره نجم با ذکر اینکه این ارتباط از نوع وحی بوده و از جانب خدا توسط جبرییل به پیامبر اموخته شده است توضیح بیشتری از دیدار پیامبر و جبرییل ارایه میدهد.(اولین لفظ وحی در سوره نجم بکاررفته است) و ضمن نکوهش جدال انان بر این رویت ،تاکید میکند که ان دیدار رخ داده و پیامبر اشتباه نکرده است. 👈همانطور که المیزان نیز اشاره کرده،افق اعلی در سوره نجم همان افق مبین سوره تکویر است. همچنین بمنظور رفع بیشتر شک و شبهه انان مطرح میکند که این رویت یکبار دیگر هم انجام شده است که در سدره المنتهی بوده است.  👈این آیات انتهایی فراز هم میتواند ناظر به معراج پیامبر باشد و هم ناظر به یک مکان مادی در شهر مکه. با توجه به اینکه سوره نجم مطابق همه ترتیبهای نزول در ردیف ۳۰-۲۰ نزول یعنی در سالهای اول بعثت (سالها قبل از نزول سوره اسرا) نازل شده و هم چنین توجه به سیاق ایات که در مقام پاسخ گویی به اتهامات مجنون و کاهن و شبهات پیرامون وحی بوده و این رویت قبلی را شاهد و مویدی بر رویت اخیر اورده است و لذا باید قابل درک و تایید توسط مخاطبان باشد بنابراین احتمال اینکه ایات،دلالت بر مکانی در شهر مکه یا حومه ان که درختان سدر و باغهایی داشته باشد ،بیشتر است چرا که ادعای رویت در اسمانها قابل تایید توسط مردم نبوده و مشکلی بر ادعای قبلی اضافه میکند. 👈نکته دیگر آنکه مردم ان زمان می دانستند که ارتباط با غیب امکان پذیر است و افرادی که موفق به این ارتباط شوند،دارای اطلاعات و اخبار بیشتری از گذشته و اینده خواهند بود. وجود افرادی با عنوان کاهن و نیز ایه41 سوره طور (ام عندهم الغیب فهم یکتبون)و نیز ایه 35همین سوره که در مقام پاسخ به مخالفان است (أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَى )این نکته را تایید میکند.  👈لذا چالش اصلی در تعیین منشا و چگونگی این ارتباط پیامبر با غیب بود؟ایا منشا الهی دارد یا شیطانی؟ ایا ناشی از جنیان است یا بافته های نفسانی؟ ایا قابل اطمینان است یا خیالی ؟ آیا یقینی است یا ظنی ؟ آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan