هدایت شده از قران پویان
#آموزشي كمنظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره انفال آيه ۵۳:
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
خدا نعمتي که به قومي عطا کرد تغيير نمي دهد تا وقتي كه آن قوم حال خود را تغيير دهند.
چو نعمت به قومي نمايد عطا
نه آن را دگرگون نمايد خدا
مگر آن که آن قوم احوال خود
دگرگون نمايند از آنچه بد
That is so, because Allah will never change the bounty which has bestowed upon a people unless they change what is in themselves.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔰اطلاعيه شماره #دو ثبت نام #ششمين_دوره_مجازي_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
💢تمديد فرصت ثبت نام تا پايان روز #جمعه 24 خرداد
💢اين مهلت،مجددا تمديد نميشود.
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 میزان شهریه چقدر است؟ 90هزارتومان
(لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند)
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در #تلگرام و در صورت اختلال در تلگرام در پيام رسان داخلي #گپ)
✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري(با تدريس اساتيد دوره آقايان جمال گنجه اي و سيدكاظم فرهنگ)
✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري
✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد
.
♻️♻️💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي #روش_فهم_بهتر_ قران و مربي قرآن
✅سلام
👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .
در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار #جذاب شده👌🙏
قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود
👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی،
همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها
✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند
وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند
وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست
امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏
تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان
http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
💢ذُو مِرَّةٍ فَاستَوَى
كلمه(مرّة )به كسره ميم و تشديد راء - به معناى شدت و يا پختگى عقل و رأى است ، و يا از ماده مرور گرفته شده ، و قيافه كلمه ، قيافه بناى نوع است ، و مفسرين آيه را به هر سه معنا تفسير كرده اند، البته آنهايى كه آيه را وصف جبرئيل دانسته اند، در نتيجه اين طور معنايش كرده اند: (همان جبرئيل در راه خدا شدت به خرج مى دهد، يا آن جبرئيلى كه عقلى پخته دارد، يا آن جبرئيلى كه به نوعى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) مرور و عبور مى كند، با اين كه خودش در هواست )
بعضى هم گفته اند: مراد از(ذو مرّة )خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است ، او است كه در مقابل دستورات الهى شديد و سخت است ، و يا داراى عقل و راءيى محكم است . و يا داراى نوعى مرور و عبور است كه با داشتن آن مى تواند به معراج برود.
(فاستوى ) اين كلمه به معناى استقامت و مسلط شدن بر كار است ، و فاعل اين فعل جبرئيل است ، و ضمير فاعل آن به وى برمى گردد، و معنايش اين است كه : جبرئيل به همين صورت اصليش كه به آن صورت خلق شده در آمده . همچنان كه در روايت هم آمده كه جبرئيل براى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) به صورتهاى مختلفى ظاهر مى شد، و تنها دو نوبت به صورت اصليش خود را به آن جناب نشان داد. ممكن هم هست معنايش اين باشد كه جبرئيل با قوت خود مسلط شد بر آنچه مأمور انجامش شده بود.
همه اينها در صورتى است كه فاعل جمله را جبرئيل بدانيم ، و اگر فاعل آن را رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) بدانيم ، معنايش اين مى شود كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) استقامت ورزيد و بر انجام مأموريت خود مستقر شد.
كلمه ((زيغ )) كه مصدر فعل ((زاغ )) است به معناى انحراف از حالت تعادل و استقامت است ، و كلمه طغيان كه مصدر فعل ((طغى )) است ، در هر عملى معناى تجاوز از حد در آن عمل است ، و ((زيغ بصر)) به معنا است چشم آدمى چيزى را به آن صورت كه هست نبيند، و طورى ديگر ببيند، و ((طغيان بصر)) به اين معنا است كه چيزى را ببيند كه حقيقت ندارد، و منظور از ((بصر)) چشم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است .
و معناى آيه اين است كه : چشم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) آنچه را كه ديد بر غير صفت حقيقيش نديد، و چيزى را هم كه حقيقت ندارد نديد، بلكه هر چه ديد درست ديد، و مراد از اين ديدن رويت قلبى است نه رويت با ديده سر، چون مى دانيم منظور از اين ديدن همان حقيقتى كه در آيه ((و لقد راه نزلة اخرى )) منظور است ، چون صريحا مى فرمايد: رؤيت در اين نزله كه نزله دومى است مثل رؤيت در نزله اولى بود، و رؤيت نزله اولى رؤيت با با فواد بود، كه درباره اش فرمود: ((ما كذب الفواد ما راى افتمارونه على ما يرى )) - دقت بفرماييد و غفلت نورزيد.
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت
♦️♦️ #حسد.
👈 #حسد ناخشنودی از موفقیت کسی و زوال نعمت او را تمنا کردن است.
#حسد حد افراطیِ رفتار کسی دانسته شده است که از نیک بختی مردمان رنج میبرد.
بر پایه تعریفی، #حسد، آرزوی نابودیِ نعمت های دیگران و خواستن آن نعمتها فقط برای خود است، لیکن در تعریفی دقیق تر، آرزوی زوالِ نعمت های دیگران است که چه بسا با تلاش برای نابودی آن همراه باشد.
🔶برخی از مفسران واژه #حسد را در اصل به معنی چیزی را بر چیزی ساییدن چندان که خراشیده شود، دانسته اند.
🔶برخی از فرهنگ نویسان، اصل این واژه را از حَسْدَل به معنای کَنِه دانسته اند؛ همان گونه که کَنه پوست تن آدمی را زخم میکند و خونش را میمکد، #حسد نیز با جان و روان حاسد چنین میکند.
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#غلو_خرافه_پرستی_مهلک
#راههای_پیشگیری از #گسترش_خرافات
🌺قسمت دوم :
1⃣ نهادینه شدن تدّبرو تفكردرعقاید:
اصولا هرنظام فکری و طرحي در حوزه اعتقادات، بایداز مساله عقل آغاز شود. در زمینه تشخیص عقیده صحیح از غیر صحیح نیز این عقل است که به کمک انسان می آید و مرز میان حقیقت و خرافه را معین می کند.
هرچند گاه عقل خطا می کند، اما اگر عقل نباشد، وسیله تمییز میان حق و باطل، صحیح از خطا نیست، هرچند که روایت از معصوم رسیده باشد
👈چون تشخیص کلام معصوم و تصور درست از کلام ،وابسته به فهم کلام و بهره گیری از خرد است. و این خود دلیل برمرجعیت عقل است.
✅ علامه طباطبائي درباره اهمیت جایگاه عقل درعقاید قرآنی، چنين ميگويد:
اگرکتاب الهی را تفحص کامل کرده و درآیاتش دقت شود، شایدبیش از سیصد آیه وجود دارد که مردم را به تفکر، تذّکر وتعقّل دعوت کرده، و یا به پیامبر استدلالی را برای اثبات حقی و یا از بین بردن باطلی، آموخته است.👈 خداوند در قرآن حتی در یک آیه، بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به خدا و یا هر چیزی که ازجانب اوست، ایمان آورند ویا راهی کورکورانه بپیمایند.. 🤔
⬅️ از سوی دیگر عقل، زبان مشترک همه انسانها است . اگر عقل نباشد، هیچ نقطه اتکایی برای سخن گفتن و مبادله کلام وجود ندارد.
✅ پس قوام انسان به انديشيدن است،
به همین دلیل به نظر می رسد که محور طرح قرآن درعقاید و جلوگیری از شکل گیری غلو و خرافات، و طرح عقاید و تصحیح و تثبیت آن دعوت به تدبر وتفکر است که خود نمونه ای از اهتمام قرآن به اندیشیدن است.
مثلاً فرموده :
1⃣ كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ. (ص /29). (اين) كتابي مبارك است كه آن را به سوي تو نازل كردهايم تا درباره آن بينديشيد، و خردمندان پند گيرند.
2⃣ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. (النحل/44). و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم، تا براي مردم آنچه را به سوي ايشان نازل شده است توضيح دهي، و اميد كه آنان بينديشند.
3⃣... كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآْياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (البقره/، 219). اين گونه، خداوند آيات (خود را) براي شما روشن ميگرداند، باشد كه در (كار) دنيا و آخرت بينديشيد.
🔸همگي اين آيات، ما را تشويق به تدبر در كتاب خود ميكند و از ما ميخواهد تنها قرآن را نخوانيم، بلكه بينديشيم و از آن براي توسعه فكر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد كنيم.
نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی
http://yon.ir/qp3936
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
#نپذیرفتن_حق و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین
در آیه ۷۴ سوره #یونس چنین آمده است:
👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ
فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ
كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉
👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند
ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞
اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى نهيم (۷۴)👉
http://yon.ir/lJGMw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔰🔰تفاوت #تدبر و #تفسير چيست؟
✅" در (تدبّر در قرآن) همۀ اقشار مردمي در هر رتبه از فهم و درك، و مراتب علمي و روحي كه باشند، شركت دارند وصرفِ بهرهمندي ازترجمه، براي اصلِ تدبّر كفايت ميكند حال آنكه (تفسير) به مجتهدينِ درفهمِ قرآن، اختصاص دارد "
ولي¬الله نقي¬پورفر ، كتاب پژوهشی پیرامون تدبّر در قرآن
✅"مفهوم تدبّر، #فهم_روشمند و #هماهنگ ظاهر قرآن است. ظاهر قرآن عبارت است از آیه، سوره، کل قرآن و موضوعات؛ پس تدبّر در تمام این سطوح معنی دارد. آنچه تاکنون در ترجمه¬ها و تفاسیر بیشتر مورد توجه بوده، تدبّر در آیات قرآن است. تدبّر در سوره¬ها نیز کم¬و¬بیش در برخی از تفاسیر به چشم می¬خورد اما روشمند بودن و در نتیجه قابل تعلیم و ترویج بودن آن محل سؤال است.
ممکن است خوانندۀ گرامی چنین بیندیشد که چرا تدبّر را تفسیر نمی¬خوانیم؟ پاسخ آن است که در فرهنگ قرآن کریم، وظیفه¬ای با اصطلاح تفسیر، بر عهدۀ مخاطبان قرآن گذاشته نشده است. "
حجت الاسلام علي صبوحي،كتاب روش تدبر در سوره هاي قرآن
بخشي از فصل 2-6 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
👈درباره وحی
حجیت قرآن از آنجا قبول می شود که بتوانیم قبول نمائیم قرآن بدون کم و کاست و اضافه ، از خداوند به پیغمبر (ص) و از او نیز بدون کم و کاست و اضافه، به ما رسیده باشد.
در آیات این پاراگراف، سه نکته هست که مجموعاً ما را به این نتیجه می رساند. نکاتی از لحاظ:
1)ماهیت و مکانیزم وحی؛
2)ذکر نکاتی در معرفی واسطه وحی رسانی؛ (جبرئیل)
3) ذکرنکاتی درمعرفیِ گیرنده وحی(پیغمبر ص)
👈از لحاظ ماهیت و مکانیزم وحی : وحی ماهیتی دارد فوق ظرفیتهای زمانی و مکانی اما قابل درک (آیات 14، 15، 16). مکانیزم وحی، یک فرآیند نزول کننده است (آیات 1 و 7و 8).
👈از لحاظ واسطه وحی رسانی (جبرئیل): با توجه به آنچه در قسمت قبل، از لحاظ ماهیت و مکانیزم وحی دیدیم ، واسطه وحی باید دارای مشخصاتی باشد که بتواند این پدیده فرازمانی و فرامکانی را به محدودیت های زمانی و مکانی ما انتقال دهد و مطابق آیات فوق چنین هم هست مثلاً: واسطه وحی از لحاظ قوای ذهنی توانائی فوق العاده ای دارد (آیه 6). بر جهان ما تسلط لازم و کافی را دارد (آیه 7) توانائی لازم و کافی را برای انجام این عمل دارد (آیه 5)
👈از لحاظ گیرنده وحی : ظرفیت های آنحضرت بالاتر از ظرفیت های بشر معمولی است (آیه های 17 و 18). خود آن حضرت بر ظرفیت های خویش آگاهی دارد. (آیه 11) آنحضرت کاری نمی کرد که نتیجه آن، خطای دریافت باشد. (آیه 2) شخضیت آنحضرت طوری بود که حتی تمایلی هم به وقوع خطا نداشت (آیه 3)
👌در مجموع، با در نظر گرفتن محورهای فوق، آنچه که رسول اکرم(ص) آورده:
1)مطالبی است که ماهیتاً فوق این جهان است .
2- بواسطه واسطه ای آورده شده که قدرت تبدیل آن را از «چیزی ماورائی» به «چیزی این جهانی» داشته .
3) آن را تحویل پیغمبر داده که او نیز ظرفیت دریافت آن را داشته .
در صورتیکه سه فقره فوق را بپذیریم ، ناچاریم نتیجه آن را نیز بپذیریم و نتیجه آن این خواهد بود که👈👈 آنچه پیغمبر بعنوان قرآن بر مردم خوانده مطالبی است که از «عالم بالا» (خداوند) دریافت کرده و سخنان شخصی او نبوده و لذا حجت است .
👈خلاصه اینکه چیزی از «عالم بالا» ، توسط شخصیتی توانا و متخصص و امانتدار ، پائین آورده شده تا به «فرد مستعد» مشخص در زمین برساند .
از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت.
👈یکی از بدترین نوع بیماریها که بیماریش بیماری عارضی نیست بلکه سرطان است، #حسادت و #حسود بودن است.
♦️#حسادت یک نوع سرطان است که اگر به دادش نرسید، کار به جایی میرسد که دیگر شخص درمانپذیر نیست. وقتی انسان #حسود می شود و نمی خواهد خودش را درمان کند، این بیماری همینطور می ماند و وقتی می خواهد به آخرت متولد شود، با خودش یک بیماری سرطانی می برد.
♦️اگر نتوانید در همین دنیا با آتش مبارزه، با آتش ریاضت، با آتش مهربانی و با آتش خیرخواهی خودتان را درمان کنید و ریشهاش را در وجودتان از بین ببرید، با آتش جهنم باید درمانش کنید.
🔶 به فرمایش معصومین «علیهمالسلام» #حسادت ریشه کفر و ریشه بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی است. #حسادت، خشم نسبت به جریان نعمتهای الهی وجنگ باخداست. #حسادت نه تنها چیزی را نصیب #حسود نمیکند، بلکه او رامورد خشم الهی قرار میدهد و موجب سلب بسیاری از نعمتهای او میشود
استاد محمد شجاعي
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم
🔹#تدبر_در_قرآن
كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
كتابي فرخنده بر تو فرو فرستاديم، تا در آيات آن تدبير كنند و خردمندان از آن پند گيرند.
https://goo.gl/WAFpFk
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅" روشهای بسیاری برای #فهم و نقد متون دینی وجود دارد که میتوانیم از طریق آنها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روشهای تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهشهای عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک میکند با گویاسازی متن و کشف لایههای عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیشداوریهای اولیه نجات پیدا کند.
👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سورههای قرآن کریم، کشف #غرض اصلی سوره و نیز کشف #روابط میان آیات و #سیاقهای مختلف یک سوره استفاده میشود."
◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران
💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآنپويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و #فرازها و سپس كشف غرض يا #درس يا محور اصلي سوره ميباشد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
👈قسم به ستاره ، وقتی که فرود آمد : صرفنظر از تعابیر و تعاریف متخصصان و استادان نجوم ، که چه تعریفی برای «ستاره» قائل هستند ، از نظر عرفی ، اعم از آنکه مخاطب ها اعراب آنروزی باشند یا تحصیلگردان امروزی ، ستاره به آن نقاط نورانی گفته می شود که شبها در آسمان دیده می شوند . «ستاره وقتی که فرود می آید» سقوط «شهاب سنگ» را به ذهن می آورد که از دید ناظر زمینی مانند «افتادن» از آسمان به زمین بنظر می رسد . این نوعی تعبیر نمادین است برای به ذهن آوردن اینکه چگونه ممکن است چیزی که آن «بالاها» و «دور از دسترس» قرار دارد به «پائین» آمده و «در دسترس ما» و حتی «تحت تملک ما» قرار گیرد . این آیه در مجموع مفاهیمی مانند «نور» ، «عظمت» ، «پائین آمدن» ، «شیفتگی بشر از درک چیزی خارق العاده» ، و نظیر این معانی را به ذهن مخاطب می آورد و با در نظر گرفتن بقیه آیات ، بطور کنایی این معنی را القاء می کند که قرآن ، نور و هدایت دارد و چیز عظیمی است که جایگاه والا دارد و پائین و پائین و پائین آمده تا اینکه در دسترس ما قرار گرفته است .
👈مصاحب شما : منظور از «شما»اعراب آن روز است که مخاطب های اولیه قرآن بوده اند و منظور از «مصاحب» ، رسول اکرم (ص) است که در بین آنها زندگی و با آنها مصاحبت کرده و برای آنها شناخته شده بوده و آنها آنحضرت را به خوبی و پاکی شناخته بودند و چیز بدی از او سراغ نداشتند و بلکه برعکس صفات بسیار مطلوبی از او می شناختند و به او لقب «امین» داده بودند.
👈گمراهی نگزید و خطا نکرد: مفهوم «خطا کردن» روشن است و در مقابل «صواب» قرار دارد . صواب یعنی اینکه آنچه در ذهن آدمی می گذرد ، با آنچه که در جهانِ واقعیت ها وجود دارد ، انطباق و هماهنگی و تأیید داشته باشد. اما خطا بر خلاف آن است . خطا امری ارادی نیست . مثلاً وقتیکه در جاده سراب می بینیم ، این دیدنِ اشتباهی ، امریست که بدون خواست ما رخ داده . اما مفهوم «گمراهی گزیدن» این است که آدمی عمداً خود را به خطا بیاندازد . مثلاً چنانکه نقل می شود مصرف کنندگان بعضی از مواد مخدر ، استخر را دریا و گربه را شیر می بینند و مست های مشروبات الکلی در جائی احساسات بسیار رقیق پیدا می کنند و در جائی دیگر بسیار قسی القلب می شوند . به این ترتیب آنها کاری کرده اند که در اثر آن کار ، خود را به خطاهائی دچار نموده اند . در این آیه می فرماید این شخصی که تاکنون او را به خوبی و سلامت و صداقت و امانت شناخته اید ، او در این ادعائی که می کند، بر خطا نیست . نه خطای عمدی و نه خطای غیرعمدی .
👈هوی و هوس: در آیه 3 می فرماید «و از روی هوا و هوس سخن نمی گوید» .
👈وحی: می فرماید این سخنانی که «مصاحب» شما می گوید، نه از روی خطاست ، نه از روی حالتی است که خودش در ایجاد آن دخالت داشته که نتیجه آن خطا باشد ، و نه از روی هوا و هوس سخن می گوید ، بلکه سخن او چیزی جز «وحی» نیست .
از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما.
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سی_ام
تمرین نوزدهم
#حسادت.
🔶🔸بهترین راه درمان بیماری خطرناک #حسادت، خودشناسی و داشتن دیدگاه توحیدی است. دیدِ من و تویی داشتن، اساس بروز #حسادت است. یعنی اعتقاد به واحد بودنِ همه بندگان، ریشه ی #حسادت را می خشکاند.
💫از نشانه های خوشبختیِ انسان، این است که قلبش از دارایی های دیگران غمگین نشود. غصه که علّتش «ضعف در خودشناسی» است را می توان با پذیرش دو اصل زیر به شادی و آرامش تبدیل کرد:
👈الف) نگاه موحدانه داشتن به دیگران و اعتقاد به این که همه انسان ها از یک روح واحد تکثیر شده اند، از سه دیدگاه زیر قابل تأمل است:
🔹نگاه «هو أنت= او، خود تو هستی». اگر انسان بداند، به سبب خوشحال شدن نسبت به آنچه که دیگری دارد همان چیز نصیب خودش هم می شود، آن وقت حسادت را احمقانه ترین کار دنیا می داند.
نگاه «هو رسول الله= او، رسول خداست».
🔹نگاه «هو الله= او، خداست». یعنی هر کار خیری که بی منّت برای بنده ی خدا انجام دهی، دریافت کننده اش خودِ خدا است. خوبی کردن بی منّت به بنده خدا مثل خوبی به خودِ خداست.
استاد محمد شجاعی
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#غلو_خرافه_پرستی_مهلک
#غلو یعنی چه؟مصادیق غلو چیست؟
یکی از آیات قران که لفظ غلو در ان بکاررفته،آیه 171 سوره نسا است.
🌺یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفی بِاللّهِ وَکِیلاً«171»🌺
ای اهل کتاب! در دین خود غلوّ نکنید و جز حقّ،به خداوند نسبتی ندهید.همانا مسیح، عیسی پسر مریم،فرستاده ی خداوند و کلمه ی اوست که به مریم القا نمود و روحی است از جانب او.پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید،و به تثلیث قائل نشوید.(از این حرف)دست بردارید که به نفع شماست.جز این نیست که اللّه خدایی است یکتا،و از اینکه فرزندی داشته باشد منزّه است.
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خدا برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است.
در تفسیر نور در ذیل این آیه چنین آمده است:👇👇
*🔷 "در روایات،به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند.[70]
🔶-غلوّ نشانه ی تعصّب نابجا است و در همه ی ادیان ممنوع می باشد.یهود، «عُزیر»را فرزند خدا می دانستند و مسیحیان«عیسی»را. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ»
🔷-یکی از آفات ادیان آسمانی،غلوّ درباره رهبران دینی است. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ»
-🔶میانه روی و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیای خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ»
🔷-غلوّ کردن درباره ی انسان ها،گرچه پیامبر باشند،توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لا تَقُولُوا عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ»"
در تفسیر فرقان نیز این گونه امده است:👇👇
"آيه 171 ـ "لا تغلوا فى دينكُم" غلّو دور شدن از حق است، چه به افراط و چه تفريط و مراد از #غلوّ در اين آيه هم افراط در حق مى باشد كه همان عقيده تثليث و يا توحيد و تثنيه الوهيت در مسيح(عليه السلام) است و هم در مقابلش تفريط يهوديان كه حضرت عيسى(عليها السلام)را ـ عوذاً بالله ـ زنازاده مى دانند
و اصولا هر نوع غلوِّى در دين، چه اصلى و چه فرعى، چه عقيدتى و چه احكامى چه افراط يا تفريطش حرام است.
http://yon.ir/qp3936
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآنپويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با #عمومي_سازيفهم و عمل به قرآن
⚛️تالارگفتگوي قرآنپویان 👇👇
www.quranquyan.com
⚛️شناسه #کانال قرآنپویان در تلگرام و ايتا👇
@quranpuyan
⚛️لینک دانلود #اپیلیکیشنتنزیل 👇👇
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
⚛️ لینک كانال #کتاب_مبانی وروش مطالعه و #فهمسادهقران 👇👇
@fahmequran
⚛️ لینک اطلاع رساني #دورههایاموزشی روش ساده فهم قران 👇👇
@tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان #فوروارد نماييد.
4_5951667393318095238.mp3
10.53M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی
دین ادب آموز، دینداران ادب گریز
جلسه دوم:
♦️ادب اجتماعی، تملق ارباب قدرت
@mohammadsorooshmahallati
✅دين ادب آموز، نفي #تملق ارباب قدرت
استاد حوزه علمیه قم گزافه گویی و چاپلوسی نکردن را از مصادیق ادب برشمرد که متاسفانه این تمجید و تعریف های بی جهت در فرهنگ پارسی فراوان دیده شده و تاکید کرد: سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد، شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم.
به گزارش خبرنگار شفقنا،حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در سلسه سخنرانی های خود در ماه مبارک رمضان با موضوع ادب در فرهنگ اسلامی (دینِ ادب آموز، دیندارانِ ادب گریز!) که در مسجد حظیره یزد در شب دوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: انسان در زندگی دنیا، نیازهای مختلفی دارد هم نیاز به اخلاق دارد، هم نیاز به علم دارد، هم نیاز به دین دارد ولی آنچه برای زندگی اجتماعی، سنگ زیربنای روابط به حساب می آید و در هیچ شرایطی نمی توان آن را نادیده گرفت، ادب است.
ادب نیازمند توازن است یعنی رفتاری که براساس ادب انجام می گیرد، شکل و قالب خاصی دارد که اگر از شکل خود خارج شود، ادب نادیده گرفته شده است.
او یکی از مصادیق ادب چه در گفتار و چه در رفتار را تهی بودن از گزافه بودن و هرزبودن عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد این است که موازین و حدود را در گفتار رعایت نمی کنیم.
استاد حوزه علمیه قم، اغراق گویی و چاپلوسی را یک نمونه از خارج شدن انسان از حدود و موازین ادب دانست و افزود: احترام گذاشتن ادب است اما اغراق گویی ادب نیست، همانگونه که به زمین زدن افراد بی ادب است، بالابردن افراد هم بی جهت خلاف ادب است و ما متاسفانه گرفتار هردو هستیم؛ گاه افراد را چنان به زمین می زنیم که آنها را از هستی ساقط می کنیم و گاه آنها را چنان بالا می بریم که به عرش می رسانیم و هیچ یک از این دو صورت در قاعده ادب نیست.
او با اشاره به نظر جامعه شناسان و محققان علوم تاریخی در مورد ایرانیان گفت: این دسته محققان معتقدند ایرانی ها زیاد اغراق می کنند مخصوصا صاحبان قدرت را زیاد ستایش می کنند.
سروش محلاتی با اشاره به سبک شعرا و ادیبان ایرانی در آثار خود بیان داشت: به ضرس قاطع می توان گفت که سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد و شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم.
او به نگاه اسلام و بزرگان ادب پارسی به چاپلوسان و اغراق گویان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم می فرماید:« به دهان و صورت کسانی که مداحی و چاپلوسی می کنند، خاک بپاشید» یعنی پیامبر اجازه نمی داد کسی تملق و چاپلوسی کند. از سوی دیگر، اشعار شعرای خودمان که الگوهایی در جامعه ما هستند، می بینیم که چه قدر سلاطین و پادشاهان را تجلیل و تکریم کرده اند که به عنوان نمونه می توان به اشعار حافظ در خصوص شاه شجاع، شاه زمان خود یا اشعار محتشم کاشانی اشاره کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: در فرهنگ اصیل اسلامی، اولیای الهی ادب دیگری به ما یادداده و خواسته اند ما طور دیگری رفتار کنیم؛ به عنوان نمونه امام علی(ع) در خطبه ای که در صفین ایراد کردند حقوق مردم را برشمرده و فرمود که حاکم هرکس باشد در حکومت نیازمند همراهی مردم است. در زمانی که سخنان حضرت اوج گرفت، مردی از میان برخاست و شروع به تعریف و تمجید حضرت کرد. اما امام علی جلوی صحبت و سخن او را گرفت و فرمود: تعریف و تمجید از حاکمان پسندیده نیست. زشت ترین حالت ها و سخیف ترین حالات برای حکام این است که مردم فکر کنند حکامشان از تعریف و تمجید کردن لذت می برند، البته من اینطور نیستم اما شما باید رعایت کنید، مبادا برای من حمد و سپاس و تعریف و تمجید به کار برید چون مسئولیت های به زمین مانده را شخص حاکم نمی تواند ادامه دهد و دچار تکبر و خودبینی و غرور می شود.
او تاکید کرد: مهم این است که حکومت زمینه ها را برای تملق و چاپلوسی در فضای مجازی یا حقیقی و در گفتار یا نوشتار از بین ببرد.
سروش محلاتی به عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و افزود: حضرت به مالک در این عهدنامه فرمود: آنچه انجام می دهی اولا در تصمیم گیری ها مراقب باش، خواست و رضایت مردم را مقدم بدار، هرکس که سخن حق را با صراحت می گوید را به خود نزدیک کن سپس مردم را عادت بده که از تو تعریف و تمجید نکنند.
👌👌او بیان داشت: شهید مطهری می نویسد:« ما در تاریخ به تملق و مداحی نسبت به خداوندگان زر و زور شناخته شده ایم و به همین دلیل اصول چاکری را خوب آموخته ایم و کمتر در ما روح حریت و آزادی و آزادمنشی وجود دارد، اصول آزادی نقطه مقابل اصول چاکری است. باید پدیده ها ونمودهای اجتماعی عصر حاضر را در نظر گرفت و مورد انتقاد قرار داد مثل جمله «برحسب اراده حضرت آیت الله این مسجد ساخته شد که در مسجدی در قم نوشته شده و تقلیدی از سبک سلاطین است و اتفاقا بالای در موزه یا صحن از خیابان آهنچی نوشته شده برحسب اراده رضاشاه کبیر.»😔
@quranpuyan
دلنوشته يكي از مربيان دلسوز قرآن و از قرآن آموزان اولين #دوره مجازي روش فهم بهتر قرآن.
https://eitaa.com/quranpuyan