📖 #قرآنچهمیگوید؟
یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا
(ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!)
ای کسانی که با "نفس" تان ایمان آورده اید، اکنون وقت آن است که با "قلب" تان ایمان آورید. ایمان نفسانی یک معامله است چه هنوز پا از منیّت خویش بیرون نگذاشته است. ایمان قلبی، عشق است و تمام وجود را در بر می گیرد. چه این قلب است که "عَرشُ الرَّحمَن" است. ایمان نفسانی، یک طرفند ایدئولوژیک برای برخورداری نفس است. ایمان قلبی، تسلیم محض است و تقدیم وجود. ایمان نفسانی پر از "خواستن" است. ایمان قلبی، جز اراده ی دوست "نخواستن" است. ایمان نفسانی، عبادت می کند تا از پاداش نصیب بَرَد. ایمان قلبی، عبادت می کند چون دوست شایسته ی آن است. ایمان نفسانی گاه هست و گاه نیست، زیرا هنوز آلوده به شک و تردید است. ایمان قلبی، یکدست خالص است و به رنگ خداست. پس با فهم این آیه شریفه، درهای قلب مان را بگشایم تا نور ایمان حقیقی بدان وارد شود و به مرحله ی فراتری از ایمان، عروج کنیم. این یعنی هجرت از ایمانِ نفسانی، به ایمانِ قلبی، از شک به یقین، از خواستن به بی خواهشی، از سوداگری به ایثار، و از نفس، به قلب که عرشِ رحمن است. و این است صراط مستقیم و راه نجات.
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
4_5776218249859433940.pdf
239.4K
✅با بهره گيري از روش ساده #فهم_قران و رويكرد #انسجام دروني سوره ها؛علاوه بر فهم بهتر سوره ،ميتوان به نكات جالبي در ارتباط آيات و فرازهاي مختلف سوره ها رسيد. بعنوان نمونه #تقارن در سوره #احزاب در كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"ارايه شده است. https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
👈دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد
دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد: بحث قبلی به این بخش کمک می-کند. معلوم شد آن وحی
اولاً از نوعِ آموزش بوده،
ثانیاً معلم، یک معلم عادی نبوده. بلکه کسی بوده که صاحب قوای مختلفی بوده که هر کدام از قوای او پرشدت بوده یعنی علاوه بر قوه بدنی که مطابق آیه، بسیار نیرومند بوده، اگر تدبیر داشته، خیلی با تدبیر بوده و اگر اهل عبرت گرفتن و تجربه اندوزی بوده، بسیار عبرت گیر و بسیار تجربه اندوز بوده و ... و ... و ... و اگر صاحب علم بوده، علمش خیلی خیلی زیاد بوده، و اگر اهل رحمت و دلسوزی و مهربانی بوده، این صفات در او بسیار قوی و غلیظ بوده و خلاصه اینکه این پدیده وحی، خودش، چنان مشخصاتی دارد و دارای چنان پیچیدگی هائی هست که چنین معلمی را می طلبد، و نیروهای ساده تر از چنین معلمی، نمی توانند این وحی را انجام دهند.
👈صاحبِ عقل کامل استوار شد: این معلم علاوه بر اینکه دارای قوای مختلفی است که هر کدام هم پرشدت هستند، دارای عقلی کامل هم هست که بین آن قوا تعادل برقرار کند و اینطور نباشد که قوه¬ای از قوای او بر قوای دیگر چیره شود و آنها را از کار بیاندازد بلکه هر قوه ای سر جای خویش باشند و به قوای دیگر کمک کنند تا مجموعاً سبب بروز بهترین کارائی بگردد. آنگاه چنین معلمی، که صاحب نیروهای پرشدت است و صاحب عقل کامل هم هست که آن نیروها را نسبت به یکدیگر در تعادل نگه می دارد، «استوار» شد.
👈و او بر بالاترین افق بود: او در حالتی که مستقر شد، بر بالاترین افق بود.
سپس نزدیک شد و نزدیکتر شد تا آنکه بقدر دو کمان بلکه از آنهم نزدیکتر شد: جدّا تصور این مفاهیم از عهده ذهن ما خارج است فقط می توانیم حیرتی بنمائیم و حدسی بزنیم! چرا نزدیک شد و آنقدر هم نزدیک که باندازه درازی یک دست، در دسترس قرار گرفته باشد؟ آیا مثلاً از همان دورها (مثلاً از روی قله کوه حرا) نمی شد این وحی را نمود؟ اینها بنظر تمثیل می آید و جنبه نمادین دارد.
این آیات به وضوح دلالت دارد که پیغمبر ما(ص) چنان به وضوح و چنان کامل، واسطه وحی را ملاقات کرد که هیچ شکی برای خودش نماند که مثلاً شاید سراب باشد، یا توهم باشد یا فکر و خیال باشد. بلکه او را نزدیک و با تمام جزئیاتش دیده و آنگاه بود که:
👌پس وحی کرد به بنده او آنچه را که وحی کرد: اینکه چه وحی کرد معلوم است. معارفی گرانقدر از الهیات و آخرت، احکام، و غیره که سبب حیرت و حتی واکنش منفی بسیاری از مخاطب.های اولیه شد که گوشه ای از شرحش را در آیات قبلی دیدیم. اما اینکه چگونه وحی کرد، اینطور که از آیه پیداست بطور مستقیم و بدون هیچگونه شائبه ای. در کمال صراحت که جای هیچ شکی در آن نباشد و بطور کامل و تمام. (بطوری که از آیات دیگر در سوره های دیگر فهمیده می شود).
👈دل، دیده اش را تکذیب نکرد: ما خورشید را بصورت دایره ای می بینیم که قطرش حدود بیست سانتیمتر است و هنگام اول طلوع و آخر غروب قطرش را پنجاه سانتیمتر می بینیم. اما عقل ما این دیده ما را تکذیب می کند و می گوید
اولاً دایره نیست و کره است.
ثانیاً بیست سانت و پنجاه سانت نیست بلکه میلیونها کیلومتر است. یعنی رویت ما از خورشید، هم ناقص است و هم مجازی.
رؤیتی که پیغمبر از فرشته وحی داشت کامل و بی نقص و حقیقی بود که می-فرماید عقلش دیده اش را تکذیب نکرد. اما اینکه چطور بود، فعلاً که به عقل اعقل عقلای ما و اعلم علمای ما هم نمی رسد. تصور هم نمی¬شود که هرگز برسد زیرا باید ظرفیتی مانند آنحضرت داشت تا بتوان تصورش را نمود.
👈آیا بر آنچه دیده، با او ستیزه می کنید: ما که به این آیات ایمان داریم، و بیش از هزار و چهارصد سال از آن زمان می گذرد، و علم و تمدن و تکنولوژی اینهمه پیشرفته کرده، آیا می توانیم تصوری از نوع این «دیدن» داشته باشیم؟ آنها که جای خود داشتند. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون برایشان دور از ذهن بود. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون در محتوی وحی چیزهائی بود که برای منافع ظالمانه آنها ضرر داشت. عده ای هم تکذیب و مجادله می کردند چون می دیدند سایرین چنین می کنند. لذا مجادله با آنحضرت راجع به آنچه که آنحضرت می دید امری بود شایع لذا در ادامه سوره شرح بیشتری می دهد.
از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما.
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيويكم
تمرین نوزدهم
#حسادت
🔶🔸درمان #حسد
♦️« #حسد» از بیماری های خطرناک اخلاقی است که اگر انسان به درمان آن نپردازد دین و دنیای او را تباه می کند
👌می دانیم تکرار یک عمل تدریجا تبدیل به عادت می شود وادامه عادت تبدبل به ملکه وصفت درونی میگردد
اگر #حسود به جای اینکه برای در هم شکستن اعتبار و شخصیت فردی که مورد #حسدش قرار گرفته به تقویت موقعیت خود بپردازد،
🔶 و به جای تلاش در تخریب زندگی مادی او خود را آماده اعانت و همکاری با او نماید، و تا آنجا که در اختیار اوست خیر و سعادت او را بطلبد و به دیگران نیز همین امور را توصیه کند، به یقین تکرار این کارها تدریجا آثار رذیله #حسد را از روح او می شوید و نقطه مقابل آن که «نصح» و «خیرخواهی» است با یک دنیا نور و صفا و روحانیت جانشین ان می گردد.
👈 #حسود باید با استفاده از ضد آن به درمان پردازد که درمان هر بیماری دارویی است که از ضد آن تشکیل یافته است!
🔶در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: «اذا حسدت فلاتبغ؛ هنگامی که نسبت به کسی #حسد پیدا کردی بر طبق آن عمل نکن و بر او ستمی روا مدار» . (51)تحف العقول ص 52.50
📗کتاب اخلاق در قران ایت الله مکارم شیرازی
ادامه 👇👇
https://hawzah.net/fa/Book/View/45326/34840/%D8%AD%D8%B3%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
✅ يك نكته درجزءسوم:مصونيت نويسندگان و گواهان تعاملات اقتصادي و اجتماعي
در ايه ۲۸۲ سوره بقره كه بزرگترين ايه قران ميباشد،راجع به مكتوب ومستند كردن ديون وگواه گرفتن وشرايط گواهان بحث شده است.
فراز اول ايه نكته دقيقي دارد كه بان اشاره ميكنيم:
وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۸۲﴾
فولادوند:(در هر حال) هر گاه داد و ستد كرديد گواه بگيريد. و هيچ نويسنده و گواهى نبايد زيان ببيند، و اگر چنين كنيد، از نافرمانى شما خواهد بود.
و از خدا پروا كنيد، و خدا (بدين گونه) به شما آموزش مىدهد، و خدا به هر چيزى داناست.
در ابتداي ايه خدا به اهل ايمان خطاب ميكند كه هر گاه عهده دار ديني شديد(مديون)وكسي حقي بر شما پيدا كرد، انرا بنويسيد وشاهد بگيريد.
بديهي است اگر اين حق بين چندنفر يا بين مردم وحاكميت باشد ،اهميت بيشتري دارد و مكتوب شدن اين حقوق و وظايف ضرورت بيشتري دارد.
در انتهاي ايه اشاره بجايي شده است كه اين كاتبان و گواهان نبايد از اين بابت ضرري ببينند و اگر چنين شد نشانه اي از فسق شماست.
البته در ابتداي ايه اشاره شده كه اين كاتبان هم بايد عادلانه بنويسند.
https://goo.gl/LtCyPK
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #نجم
👈می-فرماید:و البته یکبار دیگر نیز او را دیده – نزد آن درختِ سدرِ انتهائی: از اینجا معلوم می شود این وحیی که در این سوره مطرح می شود وحی اول نبوده. لااقل وحی دوم بوده. و شاید هم وحی چندم. منتها اگر وحی از نوع دیدن و دریافت رودررو ملاک باشد، این وحی دوم بوده.
هنگامی که آن درخت سدر را پوشانده بود آنچه پوشانده بود چشمش به کجی نرفت و طغیان هم نکرد: چشمش به کجی نرفت یعنی اینکه آنچه که دید چشمش را نزد. مثلاً نور وقتی که شب در جاده هستید و یک اتومبیل از مقابل می آید و نور بالای خود را ناگهان روشن می کند چشم را تا حدودی می زند و آدمی چشمش را بر می گرداند.
👌از اینجا معلوم می شود ظرفیت شخصیتی و روحی پیغمبر چنان بوده که آنچه دیده، چشمش را نزده. و از طرف دیگر چشمش طغیان هم نکرده. یعنی چیز اضافی ندیده (مثلاً ما که سراب را می بینیم چشم ما طغیان کرده. چیزی را دیده اما آن چیز واقعاً وجود ندارد) باین ترتیب پیغمبر آنچه را که دیده، تحمل دیدن آنها را داشته و آنچه که دیده، مهم بوده و دیدن آن کار هر کسی نبوده است.
بطور حتم بعضی از آیات بزرگ پروردگارش را دید: خداوند در قرآن آسمانها و زمین را جزء «آیات» خود ذکر می کند. می دانیم که خورشید یک جزء بسیار کوچک از آسمانهاست. و لذا داخل مفهوم «بعضی از آیات بزرگ پروردگارش» نمی شود.
👈👈اهمیت مطلب از آنجا بیشتر معلوم می شود که توجه کنیم که ما نمی توانیم بیش از چند ثانیه رویت خورشید را (که ابداً داخل مفهوم «آیات بزرگ پروردگار» نمی شود) تحمل کنیم و اگر اصرار کنیم کور می شویم.
👈از اینجا گوشه ای از عظمت آنحضرت مکشوف می شود که «آیات بزرگ» پروردگار را می دید. همچنین از اینجا فهمیده می شود که آن چیزهائی که آن درخت سدر را پوشانده بود، چیزهائی بود بسیار جذاب و مشغول کننده و قوی و خیره کننده اما پیغمبر ما(ص) بعلت شخصیت قوی خویش همچنان پابرجا و استوار ماند و مانند پروانه نبود که جذب لامپ پر نور می شود و بسویش می رود و بالاخره نابود می گردد. بلکه آنحضرت آن همه را دید و چون بالاتر از آنها بود، نه چشمش را زد و نه «سراب» دید.
از روی این قرائن می توان گوشه ای از عظمت و ظرفیت های آنحضرت را فهمید و با توجه به آن می توان درک کرد که چرا او و فقط او مفتخر به این افتخار یعنی دریافت این وحی شده است تا هزاران سال میلیاردها نفر بیایند و بروند و در جاده ای قدم بگذارند که او ساخته و در نوری بزیند که او برافروخته! این سوره تنها سوره ای از قرآن است که این «درصد» زیاد از کل سوره را به موضوع وحی پرداخته است.
👈در بعضی سوره های دیگر، اشاره های کوتاهی به جنبه های مختلف وحی شده است. در آنها، معمولاً مطالب مربوط به وحی در آخر آمده. اما در این سوره در اول آمده، علت آن نیز بنظر روشن می آید. مثلاً در سوره تکویر، مطالب بسیار تکان دهنده ای درباره قیامت ذکر شده و چون ممکن است مخاطب تعجب کند، در انتها توجه او را به این نکته جلب می کند که اینها «وحی» است. یک حرفهای معمولی نیست. اما در این سوره چون بُعد آموزشی قوی دارد ، موضوع وحی را در اول آورده که در ابتدا حجیت و صحت قطعی مطالب ارائه شده را یادآوری کرده باشد.
از تفسير اقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8832
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيويكم
تمرین نوزدهم
#حسادت
🌹🌹حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
سِتَّةٌ لا تَکونُ فِی مُؤْمِنٍ: الْعُسْرُ وَالنَّکدُ والْحَسَدُ وَالْلَّجاجَةُ وَالْکذْبُ وَالْبَغْی [1]
🔶شش چیز است که در افراد با ایمان وجود ندارد:
🔶سختگیری، کج خلقی #حسد، لجاجت، دروغ و ظلم و ستم!
👈شرح کوتاه
آنها که از ایمان تنها به نام قناعت کرده اند، مؤمنان خیالی هستند نه واقعی، حدّاقل در یک فرد با ایمان باید صفات زشت ششگانه بالا نباشد، جالب این که صفات بالا همه بازگشت به روابط و پیوند انسانها به یکدیگر و مسائل اجتماعی می کند، مؤمنان راستین آنها هستند که آسان گیر خوش خلق، خیرخواه، تسلیم در برابر حق، راستگو و عادل و دادگرند، و انتخاب این نام مقدّس و بزرگ بدون داشتن این صفات زشت است و نادرست!
🔴 اکنون بیازماییم مؤمن هستیم یا نه!
پی نوشت
[1] از تحف العقول، صفحه 282
ایت الله مکارم شیرازی
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است:👇👇
آيا #سكرات_مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟
قسمت اول
پاسخ: خداوند در چند جا از قرآن به سختی جان دادن برخی افراد اشاره کرده است:
1-تکذیب کنندگان معاد و تارکان عبادت و نماز در سوره قیامت
كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ ﴿۲۶﴾
خرمشاهی: حاشا، چون جان به گلوگاهها رسد
وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ﴿۲۷﴾
مکارم: و گفته شود: آيا كسي هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟!
وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿۲۸﴾
فولادوند: و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند
وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾
فولادوند: و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد
إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾
فولادوند: آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود
فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾
مکارم: او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند
وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾
مکارم: بلكه تكذيب كرد، و روي گردان شد.
جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید
http://yon.ir/Qp3338
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم
سوره قصص/۷۷
وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ﴿٧٧﴾
در آنچه خداوند بر تو بخشيده است، سراى آخرت را بجوى
و سهم خود را از دنيا فراموش مكن
و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن
و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد.
http://yon.ir/Qp2836
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan