📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فردمسلمان درقرآن کریم
#صلح
🌺🍃تاكيد متعدد قران به #صلح و توافق بين همسران:#صلح بهتر است
🌸🍃علاوه بر ايه 35 سوره نسا كه به ايجاد #صلح و سازش بين همسران توصيه كرده بود،در همان سوره،ايه 128 پس از بيان ترس زنان از نشوز مردان ،مجددا به خير بودن #صلح و سازش تاكيد ميكند.
🌺🍃وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا128 سوره نسا
🌸🍃و اگر زنى از شوهر خويش بيم ناسازگارى يا رويگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نيست كه از راه #صلح با يكديگر به آشتى گرايند كه سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است (۱۲۸)
http://yon.ir/5pvmN
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
❓منظور از اينكه عرش خدا را هشت نفر حمل می كنند چيست؟
🔅 "حاملين عرش خدا در قيامت و تعداد آنها
و ضمير هم در جمله ((و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه )) به طورى كه از مقتضاى سياق ظاهر مى شود به ملائكه برمى گردد. ولى بعضى گفته اند به همه خلائق برمى گردد.
و از ظاهر كلام خداى تعالى برمى آيد كه عرش در آن روز حاملينى از ملائكه دارد، همچنان كه از ظاهر آيه زير نيز اين معنا استفاده مى شود مى فرمايد: ((الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم و يومنون به و يستغفرون للذين آمنوا))، و در روايات آمده كه اين حاملان عرش چهار فرشته اند، و از ظاهر آيه مورد بحث برمى آيد حاملان عرش در آن روز هشت نفرند، و اما اينكه اين چهار نفر و يا هشت نفر از جنس ملائكه بودند، و يا غير ايشان ؟ آيه شريفه ساكت است ، هر چند كه سياق آن از اشعار به اينكه از جنس ملك مى باشند، خالى نيست .
ممكن هم هست - همانطور كه اشاره كرديم - غرض از ذكر انشقاق آسمان ، و بودن ملائكه در اطراف آن ، و اينكه حاملين عرش در آن روز هشت نفرند، اين باشد كه بفرمايد در آن روز ملائكه و آسمان و عرش براى انسان ها ظاهر مى شوند، همچنان كه قرآن در اين باره فرموده : ((و ترى الملائكه حافين من حول العرش يسبحون بحمد ربهم )).
تفسیر الميزان
http://yon.ir/Qp8881
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_ششم
تمرین بیست ودوم
#رازداری وعدم #افشای_سر دیگران
🌹امام علی علیه السلام :
🔶 كن باسرارك بخيلا و لا تذع سرّا اودعته فانّ الاذاعة خيانة.
🔸🔸 نسبت به #رازهاى خويش بخيل باش، و #رازى را نيز كه به تو سپرده اند #فاش مكن كه افشاگرى خيانت است.
غررالحکم ؛ ح۷۱۵۵
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
❓دلیل #تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟
تكرار آيه #فباي_الاء_ربكما_تكذبان در سوره رحمان به چه دليل است؟
ترجیع بند پر تکرار
در این سوره کوتاهِ 78 آیه ای (سوره رحمان)، 31 بار ترجیع بند «فبای آلاء ربکما تکذبان» تکرارشده، یعنی تقریبا به اِزاءِ هر دو و نیم آیه یکبار!
چرا ؟🤔🤔
برای جواب به سوال طبیعی فوق بهتر است در ابتدا بدانیم که:
ترجیع بند های قرآن کریم در چهار سوره است :
✔️سوره مرسلات با «ویل یومئذ للمکذبین» (10 بار- بازاء تقریبا هر 4 آیه یکبار)
✔️سوره قمر با «فکیف کان عذابی ونذر ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدّکر» (4 بار – تقریبا بازاء هر13 آیه یکبار)
✔️سوره شعراء با «ان فی ذلک لآیه و ما کان اکثرهم مومنین وان ربک لهو العزیز الرحیم» (8 بار- تقریبا بازاء هر 25 آیه یکبار)
✔️و این سوره با «فبای آلاء ربکما تکذبان» (31 بار- تقریبا بازاء هر دو و نیم آیه یکبار)
✳️اولین جوابِ سوالِ «چرا اینهمه تکرارِ زود به زود؟» این است که صاحب قرآن خواسته توجه خوانندگان قرآن را به موضوعی جلب کند که ترجیع بندِ مذکور سرنخ آن است.
⬅️موضوع چیست؟
موضوع «جِنّ» است.
«کُما» در «آلاء ربکما» اشاره به دو (نوع) مخلوقات دارد که یکی از آنها ما انسانها هستیم – که مفسران اینهمه نعمتهای ذکر شده در این سوره را فقط به ما مرتبط کرده اند - و دیگری نوعی دیگر از مخلوقات است که در آیات 15 و 31 و 33 و 56 و 74 همین سوره مورد تصریح قرار گرفته اند، یعنی جِنّ.
و رازِ اینهمه #تکرار زود به زود این است که آنها نیز مانند ما مخاطب خداوند میباشند و خداوند میخواهد ما این موضوع را بفهمیم!
👈به عبارت دیگر خداوند در نکوهشِ تکذیبگرانِ نعمت ها هر دو نوع را مورد نکوهش قرار داده است.
پایان.
🖊آقای جمال گنجه ای
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
https://goo.gl/9S8yK8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
✅ #غلظت،فقط به سلاح نيست.اگر حوزه و دانشگاه نتواند جواب #شبهات رابدهد،نفوذپذيرشده است
✅فضاي فكر و انديشه،حقيقي است نه #مجازي
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً سوره توبه آيه ۱۲۳
وليجدوا فيكم غلظه: اگر شما مثل کوه باشيد در داشتن اسلحه؛ ولي مثل کوه نباشيد در مسئله برهان، نفوذناپذير هستيد.
👈اگر چهار تا شبهه از هِگِل و کانت و اين طرف و آن طرف آمده و حوزه و دانشگاه نتواند پاسخ بدهد که ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾ نيست! 😔اگر با شبهه آمد که بدتر از جنگ است!
👈اگر با آن فضاي حقيقي ـ حقيقي يعني حقيقي! ـ مبادا بگوييم که اين فضا فضاي مجازي است، اين فضا فضاي حقيقي است. وقتي فکر، انديشه، انگيزه، دليل، برهان ميآيد فضا فضاي حقيقي است. هيچ کس خيال نکند و نگويد اين فضا #فضاي_مجازي است. اينکه بيشتر از فضاي با سيم قدرت اثر دارد کجايش مجاز است؟ آنجا که فکر و انديشه را به هر وسيله که بخواهد منتقل ميکند و تسخير ميکند کجايش مجاز است؟
👈نفوذناپذيري تنها از راه مرز زميني نيست، مرز زمينه هم مطرح است؛ بايد حوزه هاي شما، فضاي دانشگاهي شما، فضاي جوانهاي شما طوري باشد که اينها هر شبهه اي که ديدند بتوانند پاسخ بدهند.
آيت الله جوادي آملي:تفسير آيه آخر سوره فتح
https://goo.gl/uhqgpj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف ما در تفسیر یا تدبر فهم مراد گوینده است. فهم مراد چه تفاوتی با ترجمه و مفهوم دارد؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها
قران پویان
هدف ما در تفسیر یا تدبر فهم مراد گوینده است. فهم مراد چه تفاوتی با ترجمه و مفهوم دارد؟
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از #جلسه_اول دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
🔅 "عرش خداوند و حاملان آن
چنانکه عرض کردیم، ما هیچ راهی برای درک مفاهیمی مانند قیامت و آخرت و ملائکه و جن و ملکوت آسمان ها و امثال آن نداریم جز اینکه در قرآن مطالبی به زبان «مثال» و به زبان سمبلیک برای «تقریب به ذهن» آمده.
از این نوع است عرش خدا که یک «اتاق فرماندهی» (مانند عرشه کشتی) نیست که خداوند منحصراً از آنجا امور جهان را اداره کند، و نیز این طور نیست که هشت دستگیره داشته باشد و هشت «نفر» آن دستگیره ها را گرفته و بالای «سر» خود نگهدارند و به این طرف و آن طرف «حمل» کنند، بلکه به این معنی است که فرماندهی خداوند مستند به هشت مؤلفه است.
مثلاً هر فرماندهی را در نظر بگیرید در عناصر فرماندهی او عناصری را تشخیص می دهید،
مثلاً یک فرمانده با قدرت است و فرمانش نافذ است و یک فرمانده حکیم است و از روی علم و حکمت فرمان میدهد و طبعاً فرمان او هم نافذ خواهد بود و یک فرمانده علاوه بر آنها عادل هم هست.
طبعاً فرماندهی خداوند هم لااقل به این سه مؤلفه (علم و عدل و قدرت) استوار هست، و از آیه فهمیده می شود پنج مؤلفه دیگر هم دارد که ما فعلاً تصوری از آنها نداریم، مثلاً اینکه فرموده «کتب علی نفسه الرحمه» معلوم می شود چهارمین مؤلفه عرش الهی رحمت است، و چهار مؤلفه دیگر را هم باید از اسماء الهی استخراج کنیم یا در آیات دیگر تدبر کنیم و بفهمیم، خلاصه اینکه مفهوم آیه ۱۷ این است که فرماندهی خداوند در روز قیامت بر ۸ اسم از اسماء الهی (که نسبت به اسماء دیگر اصلی تر هستند) استوار است.
🔅ملائکه «بر کناره های» آن
موضوع تیتر فوق نیز که در ابتدای آیه ۱۷ آمده، از نوع همان چیزهائی است که فوقاً درباره «عرش» دیدیم.
ضمیرِ «آن» در آیه ۱۷ به چه چیزی اشاره دارد؟
البته چنانکه اهل ادبیات می گویند ضمیر به نزدیکترین مرجع اشاره دارد و طبق همین قاعده باید اشاره ضمیر «آن» به آسمان باشد.
یعنی «ملائکه بر کناره های آسمان» هستند.
اگر موضوع را اینطور ببینیم، به طور طبیعی نتیجه اش این می شود که «عرش» محاط در آسمان است و آسمان محیط بر عرش باشد، که غلط اندرغلط است.
👌لذا بهتر است اینطور تصور کنیم که ملائکه «بر کناره های» عرش باشند و خود عرش هم بر هشت اصل رحمت و علم و قدرت و عدالت و ... محمول باشد."
از تفسير آقای گنجه ای
http://yon.ir/Qp8881
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_ششم
تمرین بیست ودوم
#رازداری وعدم #افشای_سر دیگران
🌹پیامبر صلی الله علیه واله می فرمایند :
🔶"لایستر عبد عبداً فی الدنیا الاً ستره الله یوم القیامة» "
🔸🔸هر بنده ای در دنیا برای دیگری #راز_پوشی کند
در قیامت خدا #راز_پوش وی شود .
تحفه ۱۲۷۰۸
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan