🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_هشتم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
👌در سوره شوری هم یکی از صفات مطلوب اهل ایمان،گذشت در هنگام #خشم عنوان شده است:
🔶فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾
🔸انصاریان: پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست، و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است.
🔶وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُون
َ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِش
َ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾
🔸مکارم شیرازی: همان كساني كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب ميورزند
و هنگامي كه #خشمگين ميشوند #عفو میکنتد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2741_khshm-khwd-r-frw-bryd--z-khThy-dygrn-drgdhryd.aspx
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
قسمت سوم:
اينكه به ۳۰ شب اول ، ۱۰شب اضافه ميشود مي تواند دو حالت داشته باشد:
۱-قرار اول براي رسيدن به هدف كافي نبوده وبايد با اضافه كردن جندشب ديگر به عدد ۴۰ ميرسيده است(با توجه به اهميت وخواص عدد ۴۰)
۲-بدون تاكيد زياد بر طول دوره ،زمان انتها يا پايان ميقات به موعد خاصي منتهي گردد.
با توجه به پست بالا كه اين ۱۰ شب اضافه شده ،همين دهه اول ذيحجه بوده است،پس زمان پايان ميقات روز #عيدقربان بوده است.
واين يعني كه عيد قريان فقط منحصر به زندگي #ابراهيم نيوده و اين روز در سرنوشت #موسي نيز مهم بوده است.
مطابق مناسك حج كه از زمان ابرهيم تشريع شده است"وارنا مناسكنا"حاجيان پس از وقوف در #عرفه وكسب معرفت (خودشناسي وخداشناسي) در روز نهم ذيحجه ،
شب دهم به صحراي مشعر ميروند (بدون هيچ منزلگاه معيني -اجتماعي از سفيد پوشان منتظر) تا تصوير كوچكي از قيامت را در ذهن مجسم كنند.
با طلوع افتاب روز دهم به سرزمين منا ميروند تا شيطان بزرگ را رمي جمره كنند واز ان تبري بجويند.
سپس به ياد ابراهيم خليل در اطاعت از اوامر معبود گوسفندي #قرباني مي كنند .انگاه تقصير ميكنند يا سر مي تراشند.
پس از مراحل با لاست كه تمام #محرمات احرام (بجز ۲ مورد ) برانها حلال ميشود و اجازه ورود به حريم وخانه معبود را پيدا مي كند.و بايد به طواف بيت اله برود.👉
👈پس هم موسي وهم حاجي بايد #مناسكي وادابي را رعايت كنند تا ظرفيت تعالي ورسيدن به مرتبه اي بالاتر (بسته به هدف ) را پيدا كنند.
براي رضاي معبود و رسيدن باو ،بايد نقشه راه را همانطور كه او گفته طي كرد.
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
🕋 #حج در قرآن
قسمت اول
ماه #ذیالحجه برای خودسازی خیلی مهم است ماه، ماه دعا است، ماه راز و نیاز با خدا است نه فقط روز عرفه، نه فقط دهه اول اصلاً این ماه، ماه دعا، ماه رابطه، ماه خودسازی است .
در یک کلام (به قول بزرگان و عارفان )می توان گفت که می توان در این ماه راه صد ساله را یک ماهه طی نمود.
يكي از اعمال و فرايض مورد وفاق همه مذاهب اسلامي #حجتمتع است كه سالي يكبار و آن هم در همين ماه #ذيحجه تشريع شده است.
لذا در اين ايام ،به ايات حج در قران خواهيم پرداخت .
✳️#تاریخچه و #فضایل خانه خدا
"#کعبه" حرم امن الهی
💠وإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ
🔸به خاطر بياور زماني را که جاي خانه (کعبه) را براي ابراهيم آماده ساختيم (تا خانه را بنا کند، و به او گفتيم:) چيزي را همتاي من قرار مده و خانه ام را براي طواف کنندگان و قيام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان (از آلودگي بتها و از هر گونه آلودگي) پاک ساز
آیه ۲۶ سوره ی حج
در اينجا خداوند به تاريخچه بناى كعبه به دست ابراهيم خليل (ع) اشاره مى كند، ابتدا از داستان تجديد بناى كعبه شروع كرده ، مى گويد: و (به خاطر بياور) زمانى را كه محل خانه كعبه رابراى ابراهيم آماده ساختيم تا در آن مكان اقدام به بناى خانه كعبه كند (واذ بوانالا برهيم مكان البيت).
👈منظور از ((بوانا)) اين است كه خداوند مكان خانه كعبه را كه در زمان آدم ساخته شده بود و در طـوفان نوح ويران و آثارش محو گشته بود
به ابراهيم (ع)نشان داد، توفانى وزيد و خاكها را به عقب برد و پايه هاى خانه آشكار گشت ، ياقطعه ابرى آمده و در آنجا سايه افكند، و يا به هر وسيله ديگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهيم معلوم و آماده ساخت ، و او با هميارى فرزندش اسماعيل آن راتجديد بنا نمود.
و اينكه خداى تعالى مكان بيت را براى ابراهيم (عليه السلام) تبوئه قرار داد معنايش اين است كه آن را مرجع براى عبادت قرار داد، تا عبادت كنندگان آنجا را #خانهعبادت خود قرار دهند. و اين كه خانه را هم به خود نسبت داد، و فرمود: (و طهر بيتى - پاك كن خانه ام را) اشاره به همين قرار داد دارد.
و بدون ترديد اين قرارداد عبارت بوده از وحى به ابراهيم كه تو اين مكان را مكان و مرجع براى عبادتم بكن. پس معناى (بوءنا لابراهيم مكان البيت ) اين است كه : ما وحى كرديم به ابراهيم كه براى عبادتم قصد اين مكان كن. به عبارتى ديگر مرا در اين مكان عبادت كن.
سپس اضافه مى كند، هنگامى كه خانه آماده شد به ابراهيم خطاب كرديم :اين خانه را كانون توحيد كن ، و ((چيزى را شريك من قرار مده ،و خانه ام را براى طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجودكنندگان پاك كن)) (ان لا تشرك بى شيئا وطهر بيتى لطائفين والقائمين والركع السجود).
در حقيقت ابراهيم (ع) مامور بود خانه كعبه و اطراف آن را از هرگونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هرگونه بت و مظـاهـر شرك پاك و پاكيزه دارد، تابندگان خدا دراين مكان پاك جز به خدا نينديشند، و مهمترين عبادت اين سرزمين را كه #طواف ونماز است در محيطى پيراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند.
از تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی
http://yon.ir/Qp134
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ ﴿۳﴾
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
معناي #ما_ادريك_ها در قرآن چيست؟ خلاصه نظرات مختلف را ميتوان اينگونه برشمرد:
1⃣ « وَ ما أَدْراکَ مَا الْحَاقَّة »، نهایت عجز و ناتوانی مخاطب در درک عظمت قیامت به رخ کشیده میشود. فعل «أدری» از ریشه (د ر ی) به معنای علم و دانایی است، و کلمه «ما» در ابتدای جمله برای استفهام است.
بنابر این، عبارت « ما أَدْراکَ » بدین معنا است: «چه چیز به تو علم داده و تو را فهمانیده است؟». به این نوع پرسش در زبان عربی، #استفهام_انکاری میگویند که به مراتب از اعلام یک خبر، تأثیر بیشتری در انکار مفهوم جمله دارد. مثلاً وقتی گفته میشود «چه کسی اجازه انجام فلان کار را به تو داد؟»، با تأکید میفهماند که او هیچ اجازهای نداشت. در این آیه از قرآن نیز وقتی با این نوع استفهام سؤال میشود، یعنی با تأکید بیشتری خبر می دهد و میفهماند که هیچ چیز و هیچ کس، علم و درک چیستی قیامت را به انسانها نداده است.
به گفته بسیاری از مفسران و اندیشمندان نحوی، استفاده از این تعبیر کنایی، نشان از نهایت اهمیت یک چیز داشته و گاه با بزرگداشت قدر و منزلت آن چیز، ترس و بیم را نیز در دل مخاطب خود مینشاند.
2⃣ ((و ما ادريك ما الحاقه )) - خطاب در اين جمله به هر كسى است كه قابل خطاب باشد، و در آن علم به حقيقت روز قيامت را از همه مخاطبين نفى مى كند، مى فرمايد: تو نمى دانى قيامت چيست ؟ و تعبير كنايه است از كمال اهميت آن روز و نهايت درجه عظمتش
تفسير الميزان
3⃣ تمامی آیاتی که کاربرد مانند (ما ادراک) دارند جمله عاطفی است .برگردان آن به جملات پرسشی با نقل (ابن عباس: هرجا در قرآن ما ادراک بکار رفته باشد یعنی پیامبر آن را کامل دریافت کرده است) و دلیل ادبی (فراء نحوی ما استفهامیه را مجازی به معنای تعجب می داند از این رو جملات ما ادراک جملات عاطفی است نه پرسشی. ملا جامی، بحث فعل تعجب، ص ۳۸۲. در نتیجه برگردان آن به " چه دانی" یا " چه می فهمی؟" از نظر ادبی درست نیست) هماهنگی ندارد
ما ادراک ما الحاقه:
چه نیکو حق را دریافت کردی!
جملات عاطفی که با ما استفهام می آید حرف نشانه آن تعجب (!) است.
منبع: کتاب کارگاه ترجمه و متن شناسی، سید محمد منصوری (حسینی نیا) ، ص ۷۵
4⃣ «ما أَدْراكَ» = ما + أدری + ک:
«ما» در ابتدای این عبارت، آشکارا «اسم استفهام» است (إعراب القرآن و بيانه۱۰/ ۵۳؛ إعراب القرآن الكريم۳/ ۴۵) و جمله سوالی است؛ اما اینکه آیا میتواند «مای موصوله» باشد؟ در هیچ إعراب قرآن و هیچ بحث تفسیری یافت نشد که چنین توجیهی بیاید، فقط در یک ترجمه، گویی آن را موصول فرض کرده است چون چنین ترجمه کرده «و خدا چه خوب تو را دانا كرده است كه شب قدر چه اندازه مهم است» (حجة التفاسیر۷/ ۲۸۰) در حالی که لازمه این ترجمه آن است که «ما»ی موصول برای «خدا» استعمال شود که استعمال ناروایی است و برای خدا از «مَن» موصول استفاده میشود (مثلا: أمّن یجیب …)
جهت توضيحات بيشتر و نقد نظريات بالا به لينك زير مراجعه نماييد👇
http://yon.ir/Ni9es
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_هشتم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
♦️♦️تعریف #خشم و #غضب ،
👈 #خشم و #غضب نیرویی است که برای دفاع از خود و پاسداری از حق در نهاد انسان گذارده شده است، اما اگر از محور اصلی خویش خارج گردد تبدیل به یکی از #رذائل بزرگ میشود و #رذائل مهم دیگری را نیز با خود به همراه میآورد
🔸♦️کلمه " #غضب" به معنای #خشم گرفتن، و خلاف خشنودی، به کار رفته است.
#غضب عبارت است از: حالت نفسانیّهی که باعث حرکت روح حیوانی و از داخل به جانب خارج از برای غلبه و انتقام میشود و هرگاه شدت نمود باعث حرکت شدیدی میشود
👈 که از آن حرکت، حرارتی مفرط حاصل، و از آن حرارت دود تیرهای بر میخیزد و دماغ و رگها را چنان پر میسازد که نور #عقل را میپوشاند، و اثر قوه #عاقله را ضعیف میکند.
غضب - ویکی فقه👇👇
http://wikifeqh.ir/%D8%BA%D8%B6%D8%A8
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
قسمت چهارم:
#تكاليف براساس #توانايي است.
هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند.
"و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران
كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉
اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است.
👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند
وموسي نيز به #حج نميرود بلكه به كوه #طور ميرود تا دين خدا را دريافت كند.
پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام
👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ #حج تو همان است.👉
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 #حج در قرآن
قسمت دوم
#کعبه،سرزمین #امن و محل رجوع همه مردم
خداوند در آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره بقره به ویژگیهای دیگری از شهر #مکه و خانه خدا اشاره میکند:
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۱۲۵﴾
و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] #امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۱۲۶﴾
و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را #شهرىامن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ها روزى بخش
فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶)
به برخی توضیحات تفسیر المیزان در خصوص این دو آیه اشاره می کنیم:
👈اين آيه اشاره به تشريع حج ، و نيز ماءمن بودن خانه خدا و مثابت ، يعنى مرجع بودن آن دارد، چون كلمه (مثابه ) از ماده (ث - و - ب ) است ، كه بمعناى برگشتن است .
👈واذ قال ابراهيم رب اجعل ) الخ ، اين جمله حكايت دعائى است كه ابراهيم (عليه السلام ) كرد، و از پروردگارش درخواست نمود: كه به اهل مكه #امنيت و رزق ارزانى بدارد، و خداوند دعايش را مستجاب كرد، چون خدا بزرگتر از آنست كه در كلام حقش دعائى را نقل كند، كه مستجاب نكرده باشد.
خداوند در سوره تین به شهر امن مکه سوگند خورده است.
وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾
مکارم: و قسم به اين شهر امن (مكه).
و يا در سوره نمل آیه 91به حرمت خاص اين شهر اشاره كرده است
انَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿۹۱﴾
مکارم: (بگو) من مامورم پروردگار اين شهر (مقدس مكه) را عبادت كنم همان كسي كه اين شهر را #حرمت بخشيده و همه چيز از آن اوست و من مامورم كه از مسلمين باشم.
http://yon.ir/Qp134
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه
🔹 قرآن فهمی براي همگان از نگاه امام موسی صدر
👈 "نخستین ویژگی و عنصر در مدل تفسیری امام صدر «فهم پذیری همگانی قرآن» است. امام خود درباره این ویژگی میگوید که همگان میتوانند برای فهم قرآن اقدام کنند، اما این اقدام یکسری مقدمات طبیعی دارد و به عنوان مثال باید با زبان عربی و همچنین فضای نزول همخوانی داشته باشد. بنابراین از نظر امام صدر فهم قرآن منحصر به فهم مفسران نخستین نیست.
👈 دومین نکته اعتقاد به مرجعیت قرآن است که از بحثهای کلیدی و اعتقادی است. به گمان من امام صدر مانند بسیاری از عالمان به درستی اعتقاد دارد که مرجع اصلی قرآن است و مسائل دیگر باید در پرتو قرآن مطرح شوند.
👈 سومین عنصر و ویژگی فهم اصلی از قرآن است. ما باید قرآن را با توجه به شرایط و اوضاع زندگی و زمانه خودمان بفهمیم بدون آنکه آن را از قالب زبان عربیاش خارج کنیم. متون مقدس مانند منابع زیرزمینی میمانند. هرچه آگاهی ما از این منابع بیشتر شود، برداشت ما از آنها نیز بیشتر خواهد بود. در قدیم از نفت صرفا چهار ماده برداشت میشد، اما امروزه به مدد تکنولوژی دهها ماده از نفت استخراج میشود؛ این در صورتی است که نفت همان است که در قدیم بود. در اینجا صرفا آگاهی ما از نفت بیشتر شده است.
فهم اصلی قرآن یعنی اینکه ما مشکلات و گرفتاریهای زمانه خود را با استفاده از قرآن حل کنیم.
👈👈 به عنوان مثال امام صدر در تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه «التکویر» یعنی «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» بر اساس شرایط روز، میگوید که اگر دختران را از حضور در اجتماع محروم کرده یا حق انتخاب و آزادی را از آنها سلب کنیم، در اصل همان زنده بهگور کردن را انجام دادهایم. در زمان فعالیت امام صدر در لبنان بحث رای زنان نیز مطرح بود.
👈 آخرين عنصر و ویژگی تفسیر رسالی اعتقاد به لایههای مختلف معنایی است. یعنی قرآن سطحهای مختلف معنایی دارد و هرکسی متناسب با نوع فکر خود با آن آشنا میشود. راز نو بودن قرآن نیز در دارا بودن لایههای مختلف معنایی است. بنابراین هرکس که داناتر، باسوادتر و آگاهتر باشد، بهتر میتواند از قرآن بهرهبرداری کند.
مدل تفسیری امام موسی صدر باعث میشود تا قرآن نقش خودش را در جامعه ایفا کند.
بخشي از سخنان حجت الاسلام مهريزی در جلسه درآمدی بر قرآن شناسی امام موسی صدر
http://yon.ir/ABsu0
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan