eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿۱۹۴﴾بقره فولادوند: اين ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و [هتك] حرمتها قصاص دارد پس هر كس بر شما تعدى كرد همان گونه كه بر شما تعدى كرده بر او تعدى كنيد و از خدا پروا بداريد و بدانيد كه خدا با تقواپيشگان است. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ فراز دوم آیات ۸-۶ کَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغَى ﴿٦﴾ چنین نیست همانا انسان هرآینه طغیان می کند أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿٧﴾ چونکه خود را بی نیاز پندارد إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ﴿٨﴾ همانا به سوی پروردگارتو بازگشت است 👈درب فراز دوم : انسان به سبب بی نیاز دانستن خود از پروردگاری چنین شایسته، نافرمانی میکند درحالیکه بازگشتش به سوی اوست 🖌 سرکار خانم انصاری 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️ وهمجتین خداوند در سوره نساءمی فرمایند : 🔶أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا «49» 🔶آيا نديدى كسانى كه خود را پاك و بى‌عيب مى‌شمردند؟ (چنين نيست) بلكه خداوند، هر كس را بخواهد پاك مى‌گرداند و آنان به اندازه نخ هسته خرما ظلم نمى‌شوند. نکته ها و دانستن و خود را برگزيده و ممتاز ديدن، مورد نكوهش‌ «1». كافى، ج 2، ص 284 قرآن است، چنانكه مى‌فرمايد: «فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‌» «1» از نكنيد، خداوند داناتر است كه متّقى كيست. حضرت على عليه السلام در خطبه‌ى «همام» يكى از نشانه‌هاى متّقين را اين مى‌داند كه هرگاه ستايش شوند، مى‌هراسند. 👌پیام ها 1- كه برخاسته از غرور وبزرگ‌بينى است، جايز نيست. «يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ» 2- ارزش دارد كه بر اساس دستورات باشد، نه ارشادات بشرى. «بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ» 3- كيفرهاى الهى، نتيجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. «لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا 💫تفسیر نور 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت پنجم: ✅آيت اله صادقي تهراني در تفسير اين آيه ،چنين گفته است: " پس مردان در زمينه پاسدارى نسبت به زنان مسؤليت بيشترى دارند، و زنان هم بامسؤليتى نسبتاً كمتر" درباره زنان پاسدارى درونى و حفظ پاكدامنى آنان ضرورى تر از مردان، و درباره مردان پاسدارى در بُعد مردانگى و پرداخت اموالشان فزونتر است، و در هر صورت حقوق ميان زنان و مردان دو بخش است: حقوق مشترك، و حقوقى ديگر كه در انحصار هر يك از اين دو مى باشد، جز آنكه حقوق همسان و همگامشان نيز برحسب نيروهاى گوناگونشان مختلف است. ❇بنابراين قوام بودن مردان بر زنان بدين معنى نيست كه زنان همچون كنيزى زرخريد در دست مردانند بطوريكه همه چيز و همه كارشان بايستى با اجازه مردان باشد، تنها جرياناتى براى حفظ پاكى زنان از نظر عفاف، عقيده، مال، اخلاق و ساير نواميس بر عهده مردان لازمتر است، زنان هم در نقطه مقابل بايستى حتى الامكان حافظ نواميس پنجگانه خود باشند، زيرا قرآن زنان و مردان مؤمن را در امر و نهى شايسته با هم شركت داده است. و از جمله پاسداريهاى شوهرانشان زمينه اى است كه" تخافون نشوزهن" . مراد از نشوز مطلق سرپيچى و تخلف در زندگى زناشوى نيست، بلكه آنگونه سرپيچى است كه موجب ترس مردان بر سازمان زندگى زناشويى باشد، و اين خوف در كل نواميس پنجگانه است، كه مرد بترسد از اين كه همسرش در يكى از اين نواميس دچار انحرافى خانمان سوز باشد، بويژه در بُعد انحراف جنسى چنان كه آيه نور و مائده به آن تصريح دارند،. ♦️مراد- از" تخافون نشوزهن" خوف از آينده نيست، كه اگر چنين بود ديگر جايى براى" فإن اطعنكم" نبود، زيرا مشكوك عصيان نيست، كه پس از آن طاعت جايگزينش شود، در نتيجه اينجا مراد ترساننده فعلى و قطعى است. پاسدارى سه بعدى مردان نسبت به زنان ناشزه داخلى و سرّى است، چنانكه در باب نهى از منكر كلًا بايد سياست گام به گام رعايت شود، گام اول نهى پنهانى و گام دوم نهى آشكار۰ 🔹پنهانيش: 1- «فعظوهن»: اندرز دادن آنان بگونه اى شايسته و بايسته، و اينجا مراد مبالغه در موعظه است، زيرا اصل موعظه در غيرمخيف هم هست، اما موعظه بعد از نشوز مخيف جدى تر و بايسته تر است، و اگر اثر نكرد نوبت به مرحله دوم مى رسد. 2-" و اهجروهن فى المضاجع" در بستر همسرى از آنان دورى كنيد، كه با پشت كردن به آنان در بستر- كه جايگاه بسيار نزديك جاذبه جنسى است- بر شخصيت زنانگى آنان اى وارد كنيد، و اين خرد كردن شخصيت بطور پنهانى است، نه جلوى مردم و بچه ها كه منجر به عناد و سرپيچى بيشترى گردد، و اگر اين هم اثر نكرد. 3- «و اضربوهن» آنان را باندازه بازداشتن از اين بزنيد، و اين هر سه خود مراحل نهى از منكر است، ليكن در جريان زناشويى دقيقتر و واجبتر مى باشد، و چون اين سه جريان هرگز براى انتقام نيست، بلكه بعنوان پاسدارى در حفظ نواميس پنجگانه است" فان اطعنكم فلاتبغوا عليهن سبيلًا" اگر دست از نشوزشان برداشتند شما هم دست از اينگونه تأديبها برداريد، و ديگر حق تجاوز و تعرّض به آنها را نداريد، تا اينجا جريان نهى از منكر سرى و داخلى بود." ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🍂ضمن  ابراز همدردی با هموطنان اسیب دیده از سیل اخیر در  استان سیتان وبلوچستان. 🍂🥀🍂 با کمکهای نقدی وغیر نقدی خود آنان را دریابیم وکمک رسان لحظه های سختشان باشیم🙏🙏🍂🍂 @quranpuyan
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت. "فرازی از مناجات شعبانیه" 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ "وَ نَفَختُ فِیهِ مِن رُوحِی" صاد/۷۲ ، حجر/۲۹ روح خدا، همه جا هست، اما بر هر کس و هر چیز دمیده نشده است، و نکته همین است. از میان این همه مخلوقات، این انسان است که روح الهی بر او دمیده شده و دقیقاً تمام ارزشش به همین دمیدن است. مابقی مشترکاتی است که دیگران هم از آن برخوردار اند. این نَفَسِ "حیٌّ قيّوم" است که سالکان را به سیر وا میدارد و به حیات طیّبه می کشاند. در این روح، در این نَفَسِ زنده و زندگی بخش خداوند، دانه ای نورانی است که همه ی "اسماء" از آن سر برون می زنند. و این نور، در روح مستتر است. گویی مه یی غلیظ آن را پوشانده است. با وصل به آن، کار واصِل کارستان می شود. مراقبه ی اصیل تو را لحظه به لحظه به این نور درون نزدیکتر می کند. با این همه باز همه ی انسانها از این "روح نورانی" یکسان برخوردار نیستند. چه برخی را خودش دمیده است، که به صیغه ی مفرد از آن خبر می دهد؛ "وَ نَفَختُ" (دمیدم)، و اینان اولیاء اند و اهل الله! و برخی را جمعی از "اسماء" دمیده اند که به صیغه ی جمع نیز از آن خبر می دهد؛ "وَ نَفَخنا" (دمیدیم). بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ نکات فراز دوم آیات ۸-۶ ۱) در سوره نازعات سرنوشت انسان طغیانگر و دنیاطلب در جحیم و در مقابل،انسانی که خوف از مقام رب دارد و نفس خود را از هوا و هوس بازداشته،در بهشت اعلام شد.در سوره علق هم پس از ۵ آیه نخست که رب انسان را معرفی می کند،در آیه ۶ با لفظ کلا، طغیان انسان نسبت به این رب را علام می کند . یعنی انتظار میرود که انسان نسبت به این رب ، سپاسگزار و خاضع باشد اما بخاطر احساس استغنا و بی نیازی ،از آیات و اوامر خدا طغیان می کند.در همان سوره نازعات و نیز سور دیگر،فرعون به عنوان سمبل اعلای طغیان معرفی شده است. ۲) فعل استغنی در خصوص انسان نیز در تنها در سه سوره لیل عبس و علق بکار رفته است.در سوره لیل استغنی در دوگانه فاما من اعطی واتقی و اما من بخل و استغنی در مقابل اتقی قرار گرفت.یعنی فرد مستغنی از کنترل های لازم بر نفس خود برخوردار نبوده و از مرزها و حدود مقرر تجاوز میکند.در سوره عبس هم به فردی که خود را بی نیاز از تذکرات قرآن میدانست خطاب شد.در سوره علق هم با توجه به ایات قبل و بعد آیه ۷ ،بی نیازی از ربوبیت خداوند و آموزش های وحیانی او بوسیله رسولش را میرساند. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی هفته #شصت تمرین #سی_هفتم ✅‌موضوع: #ترک_خودستایی 🌹🌹امام علی عليه ‏السلام : ♦️🔹الإعجابُ يَمنَعُ الازدِيادَ؛ 🔸#خودپسندى و #غرور، مانع پيشرفت و #كمال است. 📚نهج البلاغه خطبه 167 💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت ششم: ✴️درخصوص نظرات منسوب به اقاي ابوسليمان نكات زير قابل ذكر است: ♦️1-در متن ايشان بيان شده بود "معنای واژه () را در قرآن و زبان عربی صحیح پی جویی کردیم و مشاهده شد که بر خلاف معنای برخورد فیزیکی، غالبا معنای جدایی، دوری و نادیده گرفتن را تداعی می کند. به عنوان مثال، با ابزار را با واژه (جلد) تعبیر کرده اند. برای زدن بر صورت واژه (لطم) و برای مفهوم بر گردن (صفع) بیان کرده اند." ❎اين گفتار با ايات قرآن منطبق نيست. در سوره محمد آيه 3 عبارت "فضرب الرقاب" به معناي گردن آمده است. همچنين در آيه 27 عبارت" يضربون وجوههم و ادبارهم" به معناي زدن به صورت و پشت بكار رفته است. در آيه 12 سوره انفال نيز عبارت "واضربوا منهم كل بنان"به معناي زدن(قطع) سرانگشتان امده است. فعل "فاجلدوا" در سوره نور نيز در معناي شلاق زدن بر پوست بكار رفته است. ♦️2- فعل با حروف اضافه مختلف مثل من، علي، عن، في معاني مختلفي دارد في الارض كه در چند مورد در قران تكرار شده است،به معناي سفر مي باشد اما فعل به تنهايي در اين معنا بكار نرفته است. ♦️3- در متن ايشان آيات زير باينگونه ترجمه شده است كه: "فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ} الشعراء ٦٣ یعنی میان دو طرف آب فاصله بیانداز فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ} الحديد ١٣ یعنی بین آن ها با دیواری فاصله می افتد" اضرب بعصاك البحر معناي واضحي دارد عصايت را به آب بزن . اما ايجاد فاصله بين آب و ظهور آن معجزه باذن خداوند، نتيجه زدن عصا به اب بود نه اينكه معناي ضرب،فاصله انداختن باشد. و يا ضرب بينهم بسور باين معناست كه بين آنها ديواري زده ميشود كه نتيجه ان ايجاد فاصله است نه اينكه معناي فعل ،ايجاد فاصله باشد. ♦️4-بيشترين كاربرد فعل در قران ضرب مثل است كه همان مثال است.اگر فرض ايشان در معناي دوري و جدايي و فاصله گرفتن براي فعل ضرب را بپذيريم، عبارات مكرر "واضرب لهم مثلا" را در قران چگونه بايد معنا كرد؟ با مثلي از انها فاصله بگير!!! ♦️5-بجاي جعل معاني متعدد نامانوس و غيرعلمي براي كلمه يا ساير لغاتي كه در آداب و رسوم امروزه، ناپسند تلقي ميشود، بايد زاويه نگاه را عوض كرد. مگر تا همین چند سال پیش،زدن یکی از روشهای تربیت ما در مدرسه نبود؟در چندسال اخیر با تغيير نگرش اجتماعي ،اين كار مورد تقبیح قرار گرفته است . اما در ۱۴۰۰سال گذشته که مورد قبول و استفاده هم بوده و نتیجه داده است.(البته استفاده بجا ومنطقی وغیر ظالمانه آن)تنبیه و زدن فرد خطاكار یکی از روشهای عقلا بوده و خدا هم آنرا تایید کرده.اما امر نکرده. ❇️❇️برخی مفسران معتقدند که بسیاری از آیات احكامي، جنبه دارد و خدا، روش عقلای آن زمان را تایید کرده، نه اینکه نسخه ای برای همه زمانها داده باشد.👌 ❇️اگر این نگاه فراگير شود، بسیاری از شبهات امروزي پيرامون آيات احكامي ازجمله همسران رفع می‌شود. زدن زنان ، قبلا مقبول و موثر بود، اما امروزه در نقاطي كه مقبوليت و تاثير خود را از دست داده ميتواند با واكنش هاي معقول و مقبول ديگري جايگزين گردد.البته با حفظ همان منطق كلي قران يعني گام به گام از موعظه تا اقدام عملي. ✒️سيدكاظم فرهنگ 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
میتوان زیبا زیست نه چنان سخت که ازعاطفه دلگیرشویم نه چنان بی مفهوم که بمانیم میان بد و خوب لحظه ها میگذرند گرم باشیم پرازفکر و امید عشق باشیم و سراسرخورشید.‌ سلام صبح بخیر و زیبا @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 قرآن چه می گوید؟ و اجتماعی در قرآن کریم يعني چه؟شدت نكوهش افك در قران وَیْلٌ لِكُلِّ أَفّاكٍ أَثِیمٍ.سوره جاثيه شهيد مطهري در ذيل آيه فوق در جلد ۵ كتاب آشنايي با قران،افك را اين گونه تعريف كرده است: "با یك تعبیر قوی و شدید و محكمی می فرماید: «وَیْلٌ لِكُلِّ أَفّاكٍ أَثِیمٍ » . ما كلمه ی «وَیْل» را معمولاً در فارسی به «وای» ترجمه می كنیم. ممكن است كلمه ی «وای» همین مفهوم را برساند ولی در اصل در عربی این [كلمه ] مفهومی مثل «هلاك باد» را می رساند. «وَیْلٌ لِكُلِّ اَفّاكٍ اَثیمٍ» هلاك باد هر دروغگوی دروغ بند گناهكاری. كلمه ی «اَفّاك» صیغه ی مبالغه در «اِفك» است. «اِفك» یعنی دروغ و معمولاً در مورد هر دروغی به كار برده نمی شود بلكه در مورد دروغهایی به كار برده می شود كه عنوان تهمت دارد. ریشه ی «افك» انحراف است. در قرآن هر جا «یُؤْفَكون» به كار برده می شود یعنی «یُصْرَفون» . مثلاً اگر مردمی از راهی بروند كه راه درست باشد بعد كسی بیاید اینها را از آن راه برگرداند و به جای دیگر ببرد، اینجا تعبیر «اِفك» یا «اُفِكَ» به كار برده می شود.  👌بدیهی است كه اثر منحرف كردن افراد است، یعنی انسان وقتی كه به كسی دروغ می گوید می خواهد او را مشتبه كند، می خواهد او را از آنچه كه راست و حقیقت است به چیز دیگر منحرف و منصرف كند. از این جهت به «دروغ» «افك» می گویند؛ و كلمه ی «افك» بیشتر در مطلق دروغها استعمال نمی شود.  مثلاً فرض كنید یك كسی دیشب فلان غذا را خورده می گوید نخوردم، پیش طبیب می رود، طبیب می گوید دیشب چه خوردی، یك چیز دیگر می گوید. این هم یك دروغ است، یك افك است. ولی معمولاً «افك» را در موردی می گویند كه پای تهمتی در میان باشد؛ مثلاً برای اینكه شخصی، كتابی، دینی را خراب و لكه دار كنند و مردم را از او منصرف و منحرف نمایند به او تهمت می زنند و دروغ می بندند؛ و بدترین انواع دروغ همین است.  این است كه ما در قرآن «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبین» داریم نسبت به كسانی كه پیغمبران را تكذیب می كنند؛ اینجا هم به این تعبیر به شكل دیگری داریم: «وَیْلٌ لِكُلِّ اَفّاكٍ» ؛ به مكذّب كار ندارد، به خود دروغگو كار دارد ولی دروغگویی كه تهمت می زند: وای به حال هر دروغ بند گنهكار؛ یا: تباه باد هر دروغ بند تباهكار گناهكار. این جمله را قرآن می گوید چون خود قرآن- و هر پیغمبری- به درد دروغ بندی دیگران گرفتار بوده است. دو چیز هست كه همه ی پیغمبران و شاید هر حقیقتی در دنیا با آن مواجه شده است و مواجه می شود، یكی مسئله ی و دروغ بندی، یعنی طرف وقتی كه با حقیقتی مواجه می شود، می بیند با راستی كه نمی شود با آن برابری و مواجهه و مبارزه كرد، با حربه ی دروغ بستن و تهمت زدن می آید با آن مواجه می شود. مسئله ی دوم مسخره كردن است. مسخره دیگر مایه ای نمی خواهد. 👈وقتی آدم بخواهد كسی را به اصطلاح هو كند، با هوچیگری و مسخره كردن می خواهد طرف را از بین ببرد. هر حقیقتی را، هر «درست» ی را می شود به یك شكلی مسخره كرد. این است كه قرآن این دو موضوع را تكرار می كند." https://cutt.ly/TrxCkJM 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢💢💢🔸💢💢💢💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan