eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ و رای، مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ ) ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 🔹بخش دوم 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟ *به نظر شما این تفکیک و جداسازی چه ثمره و فایده ای دارد؟ بهرحال مسلمانان موظفند که به دستورات پیامبر عمل کنند چه متّخذ از وحی باشد، چه نظر خود حضرت باشد، چون ما اطاعت از پیامبر را هم مثل اطاعت از خدا واجب می دانیم: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول. ج: همین طور است، ولی یک تفاوت مهم وجود دارد، تفاوت این است که احکام مستند به وحی که بخش اول است، به طور کلی غیر قابل تغییر است و ابدی است و نسخ ناپذیر است، یعنی هیچ یک از ائمه معصومین هم نمی توانند تغییری در قسمت اول که احکام وحیانی است به وجود بیاورند، کما این که این بخش با ارتحال رسول خدا، به پایان رسیده و قابل افزایش حکم جدیدی نیست،👌 علّامه با این که تصریح می کند اولی الامر در قرآن همان پیشوایان معصوم اند، ولی تأکید می کند که آن ها در هر درجه و مقامی هم که باشند، دخالتی در احکام الهی ندارند: لیس اولی الامر هؤلاء کائنین من کانوا ان یضعفوا حکما جدیدا و لا ان ینسخوا حکما ثابتا. 👈ولی در بخش دوم که مربوط به رأی پیامبر است، رأی اولی الامر هم دارای اعتبار است، و از این نظر رأی آن ها تفاوتی با رأی پیامبر ندارد، لذا همان طور که بر حسب مصلحت زمان و تغییر شرایط پیامبر می تواند حکمش را تغییر دهد، اولی الامر هم می تواند این کار را بکند، اولوا الامر امتداد شخصیت حقوقی پیامبر در ولایت بر جامعه است و از همان اختیارات برخوردار است، لذا دست آن ها برای اضافه کردن حکم جدید و یا تغییر حکم گذشته باز است.👌👌👌 پس به نظر علّامه، نظرات پیامبر در حوزه ولایت ، «صلاح دید» خود حضرت است و اگرچه لازم الاجراست، ولی در طول زمان از سوی پیشوای صالح ـ و حداقل پیشوای معصوم ـ امکان آن وجود دارد. ادامه دارد... جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید http://yon.ir/KiEAV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ تدبر در : تقارن و موضوع در سوره نسا: محوراصلي سوره نسا چيست؟ سوره نسا را میتوان سوره ای با هدف تنظیم روابط و تعاملات مادی و عقیدتی انسانها با یکدیگر و نیز خداو رسولانش دانست و آیات انرا در دو محور عمده تقسیم کرد: محور اول سوره:الزامات روابط دنیوی (با خانواده،جامعه،یتیمان و ضعیفان و ..) و با تاکید بر عدالت و احسان و حفظ حقوق A که در واقع اولین آیه سوره،بطور جدی مخاطبان را به کنترل و رعایت حقوق سایر مردم با این عبارت که همگی شما فرزندان یک پدر و مادر هستید،توجه میدهد. محور دوم:الزامات روابط دینی و عقیدتی (با خدا،رسول و دشمنان)B نکته جالب سوره این است که فراز ها یا بخشهای مشتمل بر هر محور به تناوب پشت سرهم قرار گرفته اند باین ترتیب میتوان سوره را به ۱۱ بخش تقسیم کرد که یکی در میان به حقوق و روابط دنیوی و دینی پرداخته است.از حقوق دنیوی آغاز و مجددا به همین محور ختم میگردد. اگر بخشهای محور نخست را به A و بخشهای مرتبط با محور دوم را با Bنمایش دهیم ترتیب بخشهای سوره بصورت زیر خواهد بود: ABABABABABA بر این مبنا در هر دو محور برخی مطالب و احکام مالی و دینی که در این سوره بیان شده،مختص به همین سوره بوده و در سایر سوره ها ذکر نشده اند مثلا در باب ارتباط با خدا،علیرغم اینکه در سوره های قبلی بحث نماز بسیار ذکر شده،اما احکام غسل و تیمم،نماز در حال مستی، نمازخوف یا کیفیت نماز منافقان در این سوره بیان شده است و یا در همین محور ارتباط با خدا،شرایط پذیرش و عدم پذیرش توبه و عدم غفران فقط در این سوره بیان شده است ضمن انکه نصف تکرار کلمه توبه در قرآن هم در این سوره بکار رفته است.بیشترین تکرار کلمه لعن (ازجانب خدا) نیز در این سوره است(۷بار)طاغوت سه بار از ۸ بار. بیشترین تکرار در این سوره،ایات ۶۰ ، ۵۱ ، ۷۶ هم چنین دین احسن ،تنها در این سوره بکاررفته و تعریف شده است. هم چنین در روابط ناشی از عقاید دینی ،ایمان و اطاعت مطلق از پیامبر(ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله،من یطع الرسول فقد اطاع الله) از جمله در قضاوت ،جهاد و مهاجرت و پرهیز از سستی و دورویی ، عدم تبعیض در ایمان به همه رسولان الهی،دشمنی و نهی از دوستی همراه با اعتماد (لا تتخذوا اولیا) با اهل کتاب یا کافرین یا منافقینی که میخواهند عقیده شما را برگردانند،جدانشدن از مسیر پیامبر و مومنان تاکید شده است. در بعد روابط دنیوی نیز احکام ارث و روابط خانوادگی،بخشی از احکام ازدواج و محارم، ارتباط ات زن و شوهر و جزییات مواجهه با یتیمان ،دیه قتل و .. تنها در این سوره بیان شده است.کلمه یتامی ، ۱۴بار در قران بکار رفته که ۸ بار ان در سوره نساست.کلمات اقربون و اقربین ۴ بار از ۷ بار کل قران در این سوره استکه موید اهمیت این سوره به نحوه روابط با یتیمان و ارحام میباشد. ۴ بار توصیه و تاکید به رفتار عادلانه (۲ بار حکم به عدل در میان مردم و ۲ بار عدالت میان زنان) و دو بار نهی از خوردن اموال باطل ،تنها در این سوره مشاهده میشود. هم چنین کلمه قسط در این سوره ۳ بار تکرار شده که بیشترین تکرار در سوره هاست . همچنین به نحوه سخن گفتن با سایرین از جمله یتیمان وضعفا در این سوره تاکید شده است(قولو لهم قولا معروفا ۲ بار،قولوا قولا سدیدا، قولا بلیغا) عدم حمایت از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند و تشویق به پاسخ گویی احسن به تحیت و احسان دیگران نیز از توصیه های خاص این سوره است. سيدكاظم فرهنگ https://goo.gl/5mbBBS ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با عنايت به بخش بندي هاي سوره در دو محور تنظيم روابط دنيوي و عقيدتي ميتوان كل ساختار و ايات سوره نساء را در این نمودار نمایش داد. @quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو پانزده تفسیر سوره قسمت هشتم از جلد پنجم کتاب ✅عذرتراشی اعراب . بخش دوم 🌸«وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ»🌸 و گمان بد بردید 👈 «وَ كُنْتُمْ قَوْماً بوراً» و شما مردمی بودید . كلمه ی «بور» در فارسی هم به كار می رود و ظاهراً آنچه ما در فارسی به كار می بریم ریشه ی عربی دارد. ما وقتی می گوییم فلان كس بور شد، مقصودمان این است كه مشتش باز شد و خجل و شرمنده گردید؛ مثل اینكه كسی حرفی می زند، بعد حرفی می گویند كه دیگر درمی ماند جواب بدهد و خجل و شرمنده می شود، می گوییم فلانی بور شد. دو ریشه برای این كلمه ذكر كرده اند كه هردو به یك ریشه برمی گردد. یك ریشه اش هلاكت است. «بوار» در لغت عربی یعنی هلاكت. ریشه ی دیگر آن این است كه عرب به زمینِ- به تعبیر خودش- میته ی جَرداء، یعنی زمین مرده ی لخت و عور كلمه ی «بور» اطلاق می كند (بایر هم كه می گویند همین است) ، زمین مرده، زمینی كه حیات ندارد، زمینی كه هیچ گیاهی ندارد، زمین شوره زار یا شنزاری كه هیچ اثری از آثار حیات در آن وجود ندارد. هردو را مفسرین گفته اند. به نظر من این دومی [مناسبتر است. ] «وَ كُنْتُمْ قَوْماً بوراً» حقیقت این است كه این دلهای شما سرزمینهای مرده ی بی حیات بی روحی بود. «وَ مَنْ لَمْ یُؤْمِنْ بِاللّهِ وَ رَسولِهِ فَاِنّا اَعْتَدْنا لِلْكافِرینَ سَعیراً» (اول گفت: لِتُؤْمِنوا بِاللّهِ وَ رَسولِهِ) وای به حال كسی كه به خدا و رسول خدا ایمان پیدا نكند و بشود، باید بداند كه برای كافران سعیری (آتشها و لهیبهای افروخته و گداخته ای) است. پایان🍃🍃🍃 متاسفانه تفاسیر آیات باقی مانده سوره فتح موجود نمیباشد. 😔😔 https://telegram.me/quranpuyan
آنی که ز صبح خنده بر لب دارد بر قلب کسان بذر محبت کارد هر روز بخند و شاد باش ای دوست بگذار جهان بر تو محبت آرد سلام 🌸🍃 صبحتون بخیر و نیکی امروزتون پر از اتفاقات خوب @quranpuyan
به نام خدا 📖 چه می گوید ؟ مبحث یکم از فرد مسلمان ( مال و جان در نگاه قرآن) ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✅ به چه کسانی کنیم؟ 💠يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿۲۱۵﴾بقره 🔸فولادوند: از تو مىپرسند چه چيزى انفاق كنند [و به چه كسى بدهند] بگو هر مالى انفاق كنيد به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مسكينان و به در راه مانده تعلق دارد و هر گونه نيكى كنيد البته خدا به آن داناست 🔹مکارم: از تو سؤ ال ميكنند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: «هر خير و نيكي (و سرمايه سودمند مادي و معنوي) كه انفاق ميكنيد، بايد براي پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد.» و هر كار خيري كه انجام دهيد، خداوند از آن آگاه است. (لازم نيست تظاهر كنيد، او ميداند). http://www.quranpuyan.com/yaf_postst484_bh-chh-khsny-nfq-khnym.aspx کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت @quranpuan
هدایت شده از قران پویان
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️🌹✳️برنامه جدید ارسال پستهاي روزانه كانال قرآن پويان 1⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی (يك روز در ميان ،از هركدام) 2⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته تدبر در يك سوره به ترتيب نزول،ادامه بحث قبل از ماه رمضان) 4⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان گرامي كانال لطفا براي افراد و گروههاي مرتبط و علاقه مند فوروارد نماييد.
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد قبل از ماه مبارک رمضان،سوره های مرحله اول و تعدادی از سوره های مرحله دوم،تا سوره طارق، ارایه شد انشالله از امروز سوره ،آغاز خواهد شد
♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 💢⚜️💢:نكات و درس سوره :منظور از غرور انسان نسبت به خدا چيست؟ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ {1}آنگاه كه آسمان زهم بشكافد وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ {2}و آنگاه كه اختران پراكنده شوند وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ {3}و آنگاه كه درياها از جا بركنده گردند وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ {4}و آنگاه كه گورها زير و زبر شوند عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ {5}هر نفسى آنچه را پيش فرستاده و بازپس گذاشته بداند 💢 آیات 1-5: با ظهور قیامت و حوادث عجیب مقارن آن،انسان بر همه اعمالش اگاه میشود. ♻♻ نکات: -پیش از این در سوره های زلزال و قارعه به حوادث مقارن قیامت و سنجش سبکی یا سنگینی اورده هرکس اشاره کوتاهی شده بود در سوره انفطار به بخش دیگری از حوادث قیامت و علم انسان به همه اعمالش اشاره شده است. يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ {6}اى انسان چه چيز تو را نسبت به پروردگار بزرگوارت فریب داده؟ (کر م او؟) {الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ {7}همان كس كه تو را آفريد و [اندام] تو را درست كرد و [آنگاه] تو را سامان بخشيد فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ {8}و به هر صورتى كه خواست تو را تركيب كرد كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ {9}نه چنین نیست بلکه شما منكر [روز] جزاييد ♻♻ نکات: پیش از این در سوره اعلی نیز رب اعلی با وصف الذی خلق فسوی توصیف شذه بود. -عبارت یا ایها الانسان تنها در دو سوره قران بکاررفته که یکی انفطارآیه 6 و دیگری انشقاق است در انجا هم به بازگشت بسوی پرودگار تاکید شده است یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه -در آیه 6خدا وجدان انسانرا به چالش میکشد که چه چیزی ترا نسبت به خدای کریم و اوامر و نواهی او فریب داده است خدایی که ترا به بهترین صورت افریده و سامان داده است.(مشابه آیه 4 سوره تین لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم) تاکید بر صفت کریم رب،میتوانداین احتمال را مطرح کند که این نوع انسانهای مخاطب آیه،با تکیه بر صفت کرم خدا،خود را از عقاب اخروی، رهاشده میدانستند.لذا خداوند در آیه 9 این پندار انها را رد کرده میفرماید چنین نیست.مشکل شما در عدم باور به جزای اخروی و حساب و کتاب قیامت است. ⁉ اما علت تکذیب روز جزا چیست؟ ادامه دارد....... جهت مطالعه وفراز های مختلف وبخش بندی سوره به لینک زیر مراجعه نمایید goo.gl/WXTzUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ اجتماعی در قرآن کریم 💢بدی ها را جار نزنيد .رفتارهای سوء راآشكار نكنيد. ایه 148 سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند آشکار کردن بدی ها را نفی نموده است. 💫لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه مکارم:خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود بدی ها را اظهار كند مگر آن كسی كه مورد ستم واقع شده باشد، همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعنی افشای بدی های ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما برای گرفتن حق خود و دادخواهی از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدی های وی شويد البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كسانی يا نهادهايی كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند،بگوييد. انشاالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبون ها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. https://goo.gl/8eHExB ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 💢⚜️💢:نكات و درس سوره :منظور از غرور انسان نسبت به خدا چيست؟ ادامه پست روز گذشته ⁉️-اما علت تکذیب روز جزا چیست؟ جواب این سئوال با توجه به مطالبی که در سوره های نازل شده تاکنون خوانده ایم،همان ترجیح دنیا بر اخرت و دنیاطلبی شدید است. عبارت "غر بالله "در سوره مدنی حدید نیز امده است که "و غرکم بالله الغرور "یعنی دنیا و شیطان و هر فریبنده دنیوی مثل آرزوها و امال یا عقاید باطل (آل عمران 24)شما را از راه خدا فریفت. در سوره تین آیه 7 نیزکه با پرسش فما یکذبک بعد بالدین وجدان مخاطب را در غیر منطقی بودن تکذیب جزا به چالش کشید،همین پاسخ دنیا طلبی را مطرح کردیم که در سوره ماعون هم مصادیقی از این فریفتگی مال بیان گردید. آیات6-9: تکذیب روز جزا و عدم یقین به ثواب و عقاب اخروی،موجب فریب انسان در اتخاذ و توجیه عقاید باطل نسبت به خداوند میشود.(تکذیب معاد،با توحید ناب منافات دارد) وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ {10}و قطعا بر شما نگهبانانى [گماشته شده]اند (مشابه سوره طارق) كِرَامًا كَاتِبِينَ {11}[فرشتگان] بزرگوارى كه نويسندگان [اعمال شما] هستند يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ {12}آنچه را مى كنيد میدانند آیات 10-12 هم میتواند اخباری باشد از جانب خدا و هم پاسخ به شبهه افرادی باشد که خب حتی اگر قیامت باشد،چگونه اعمال و رفتار دنیوی ما که متعلق به قرنها قبل از قیامت است،سنجیده میشود؟خداوند هم پاسخ میدهد بر شما مراقبانی کاتب گمارده ایم که همه آنچه میکنید را ثبت(نسخه برداری)میکنند.در سوره طارق هم بیان شد که خود خداوند بر همه انسانها سرپرست و مراقب است. آیات 10-12: از جانب خدا مراقبانی بر شما گمارده شده که همه اعمال شما را ثبت میکنند. إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ {13}قطعا نيكان به بهشت اندرند وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ {14}و بىشك بدكاران در دوزخند يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ {15}روز جزا در آنجا درآيند وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ {16}و از آن [عذاب] دور نخواهند بود وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ {17}و تو چه دانى كه چيست روز جزا ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ {18}باز چه دانى كه چيست روز جزا يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ {19} روزى كه كسى براى كسى هيچ اختيارى ندارد و در آن روز فرمان از آن خداست نکات: 🔰🔰-در سوره های پیشین ،تنها به سرنوشت متفاوت دو دسته از افراد در قیامت اشاره شد. در سوره انفطار این دو گروه را با نام ابرار و فجار یاد میکند . دوگانه ابرار و فجار نیز تنها در سوره های انفطار و مطففین با هم بکار رفته است. ❗️-کلمه یوم الدین 13 بار در قران بکار رفته که 3بار آن در سوره انفطار و در فراز پایانی می باشد. همچنین استفاده از عبارت و ما ادریک ما یوم الدین و تکرارآن،اهمیت زیاد این موضوع را در این فراز و این سوره نشان میدهد 💢 آیات 13-19: در روز جزا که بسیار اهمیت دارد وتحت فرمان خداست، ابرار و فجار از یکدیگر تفکیک و سرنوشتی متضاد با یکدیگر خواهند داشت.یکی در بهشت نعمت ها و دیگری در آتش . 📚: در روز جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتار خودمی رسند باور داشته باشید سید کاظم فرهنگ https://goo.gl/WXTzUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو شانزده ✅برهنگی بیماری عصر ماست گزیده‌ای از کتاب مسئله حجاب  بدون شك پديده « » بيمارى عصر ماست. دير يا زود اين پديده به عنوان يك «بيمارى» شناخته خواهد شد. فرضاً ما كوركورانه از غرب تقليد كنيم، خود پيشتازان غربى ماهيت اين پديده را اعلام خواهند كرد. ولى ما اگر به انتظار اعلام آنها بنشينيم میترسم خيلى دير شده باشد. پوشيدگى زن در برابر مرد بيگانه يكى از مسائل مهم اسلامى است. در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است. عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامى نمىیتوان ترديد كرد. پوشيدن زن خود را از مرد بيگانه يكى از مظاهر لزوم حريم ميان مردان و زنان اجنبى است، همچنانكه عدم جواز خلوت ميان اجنبى و اجنبيّه يكى ديگر از مظاهر آن است حجاب در اسلام به معنی حبس زن نیست وظيفه پوشش كه اسلام براى زنان مقرر كرده است بدين معنى نيست كه از خانه بيرون نروند. زندانى كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست. در برخى از كشورهاى قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهايى وجود داشته است ولى در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگرى و خودنمايى نپردازد 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 https://telegram.me/quranpuyan
✨اين صبح شورانگيزِ مست ✨صبح طرب خيزي كه هست ✨آئينه ي مهر خداست ✨يك جلوه ازآئينه هاست ✨برخيز و درآئينه ها لبخند را آغاز كن ✨خورشيد روز آورده است ✨در را به رويش بازكن سلام صبحتان بخیر @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن کریم 🔰نکوهش از نماز با حالت بی حالی و کسالت - نکوهش از نماز ریایی 💫انَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلًا ﴿۱۴۲﴾ 📚تفسیر فرقان:اينجا "قاموا الى الصلاة" و نه "اقاموا الصلاة" خود دليل است بر اينكه نمازى كه بر پا نشود بلكه تنها بسوى آن رهسپار گردى و در حال كسالت و خود نمائى باشد، خود زمين زدن نماز است و نه بپاداشتن آن، كه اين زمين زدن نماز خود اهانتى به مقام مقدس حضرت حق و ناچيز گرفتن بندگى در برابر او مى باشد بلكه از ترك نماز هم بدتر است. 💢اين آيه در مورد كسانى است كه به حالت كراهت و كسالت نماز مى خوانند و يا نماز مى خوانند تا مردم ببينند، ولى كسى كه در حال بيمارى و يا كسالت بدنى خود را براى نماز آماده مى كند، اين آماده كردن و بر طرف نمودن كسالت خود عبادات است زيرا ميل او به نماز زياد مى باشد، با اينكه حال مساعدى هم ندارد، ولى كسى كه حال مساعدى دارد و خود را به بى حالى مى زند از منافقين است. https://goo.gl/oE5qgc ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : معاني برخي لغات مشكل سوره انفطار ،نظرات منتخب مفسرين در ايات مورد اختلاف سوره انفطار 💢 معاني لغات :برگرفته از تفسير احسن الحدیث⬇️ ﺍﻧﻔﻄﺮﺕ: ﻓﻄﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻭ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﺮﺳﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﺻﻞ ﺍﻟﻔﻄﺮ: ﺍﻟﺸﻖ» ﺭﺍﻏﺐ، ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻃﻮﻟﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻮﺍﻛﺐ: ﻛﻮﻛﺐ: ﺳﺘﺎﺭﻩ، ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﻛﻮﺍﻛﺐ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺘﺜﺮﺕ: ﻧﺜﺮ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻥ. ﺍﻧﺘﺜﺎﺭ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪﻥ. ﺭﺍﻏﺐ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻧﺜﺮ ﺍﻟﺸﻲ ﺀ ﻧﺸﺮﻩ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻘﻪ» ﻓﺠﺮﺕ: ﻓﺠﺮ ﻭ ﺗﻔﺠﻴﺮ: ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ، ﺑﻌﻀﻰ ﻗﻴﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺑﻌﺜﺮﺕ: ﺑﻌﺜﺮ: ﺑﺎﺯ ﺷﺪﻥ. ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ. ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺭﻭ ﺷﺪﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺟﻮﻫﺮﻯ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻭ ﻛﺸﻒ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﻪ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺗﺒﻌﺜﺮﺕ ﻧﻔﺴﻰ: ﺟﺎﺷﺖ ﻭ ﺍﻧﻘﻠﺒﺖ». ﻏﺮﻙ: ﻏﺮ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺮﻩ: ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺗﻄﻤﻴﻊ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ. ﺩﺭ ﺍﻗﺮﺏ ﺍﻟﻤﻮﺍﺭﺩ ﺁﻣﺪﻩ: «ﻣﺎ ﻏﺮﻙ ﺑﻔﻠﺎﻥ» ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺟﺮﺋﺖ ﻛﺮﺩﻯ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﻣﺎ ﻏَﺮﱠﱠﻙَ ﺑِﺮَﺑﱢﱢﻚَ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺟﺮﺋﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻯ ﺳﻮﺍﻙ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻫﺮ ﻋﻀﻮ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ). ﻋﺪﻟﻚ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺜﻠﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ، ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﺳﺖ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﻧﻌﻴﻢ: ﻧﻌﻤﺖ ﭘﺮ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ «ﺍﻟﻨﻌﻴﻢ: ﺍﻟﻨﻌﻤﺔ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮﻩ» (ﺭﺍﻏﺐ). ﺟﺤﻴﻢ: ﺁﺗﺶ ﺑﺰﺭﮒ. ﺩﺭ ﺻﺤﺎﺡ ﺍﻟﻠﻐﺔ ﮔﻔﺘﻪ: «ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ ﻛﻞ ﻧﺎﺭ ﻋﻈﻴﻤﻪ ﻓﻲ ﻣﻬﻮﺍﺓ». ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ: ﺻﻠّﻰ: ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﻣﻠﺎﺯﻣﺖ «ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﻨﺎﺭ: ﻟﺰﻣﻬﺎ» «ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ»: ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﻣﻠﺎﺯﻡ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. سئوال:آيا در هنگام قيامت،همه آسمانها مي شكافد؟اين تحولات در بهشت هم اتفاق مي افتد؟ پاسخ:"ـ انفطار آسمان مطرح است كه آسمان پذيراى شكافتن است، انفطار در آيه (73:18) نيز آمده، چنانكه انشقاِ (84:1) و اين آسمان تمامى طبقات هفتگانه و ستارگان را شامل است، ولى شامل بهشت كه "عند سدرة المنتهى" است نيست، زيرا اين عالم تكليف است كه منفطر و منشق مى شود، و آن كه عالم تكليف نيست، و همچنان باقى است. همه چيز و همگان در آن هنگامه از ميان مى روند بجز "من شاءالله" و مكانت و مكان بهشتيان همچنان برقرار است، آرى بهشتى كه از پيش آفريده شده و تا هنگامه رستاخيز كسى هم داخل آن نمى شود چرا خراب گردد!. سئوال:منظور از غرور انسان نسبت به خدا چيست؟ ♻️از جمله غرورهاى جاهلانه انسان به پروردگار كريمش اين است كه به هنگام تقصيرش اگر مورد سرزنش قرار گيرد گويد: خدا كريم است، غافل از اين كه كرمش تنها از روى عدالت و فضيلت است كه نسبت به منحرفان ،خود ضد كرم است، علت اين جهالت مغرورانه آرزوهاى بى بند و بار نفسانى و شيطانى (57:14) و زندگى پست دنيوى (45:35) و (31:33) و افتراى بر خدا (3:24) و جست و خيز ظواهر كفار است (3:196)." نقل از تفسیر فرقان https://goo.gl/WXTzUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ 👈سوال این است : آیا در آیه ای از قرآن بجز آیه انی انا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی برای مساجد دیگر ومسجد الحرام امر به در آوردن کفش شده است یکی از معلمهای ما میگفت زمانیکه خروشچف به ایران آمده بود بدون کفش وارد مسجد شاه اصفهان شد پس چرا حالا همه اعم از ایرانی و توریست خارجی با کفش وارد این مسجد میشوند؟ پاسخ👇👇 در سوره نسا آيه 154 ذكر شده كه خداوند به بني اسراييل فرمان داد كه سجده كنان از باب حطه وارد شوند اما انها عمل نكردند. 🌸رَفَعْنٰا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثٰاقِهِمْ وَ قُلْنٰا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبٰابَ سُجَّداً وَ قُلْنٰا لَهُمْ لاٰ تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَ أَخَذْنٰا مِنْهُمْ مِیثٰاقاً غَلِیظاً«۱۵۴»🌸 ما کوه طور را به خاطر پیمان گرفتن از آنان (بنی اسرائیل) بالای سرشان قرار دادیم و به ایشان گفتیم: سجده کنان از آن در وارد شوید و به آنان گفتیم: در روز شنبه (تعطیل، به احکام خدا) تعدّی نکنید و از آنان پیمانی محکم گرفتیم.  در تفسير نور نكات زير درج شده است:🔰🔰🔰 👌نکته ها:  مشابه این آیه، در سوره بقره آیات ۶۳ و۹۳ ونیز اعراف آیه ی ۱۷۱ آمده است.  منظور از پیمان خدا با بنی اسرائیل، همان است که در آیات ۴۰ و ۸۴ سوره ی بقره و آیه ی ۱۲ مائده آمده است.  مکان‌های مقدّس، آداب ویژه ای دارد: «ادْخُلُوا الْبٰابَ سُجَّداً» نسبت به کوه طور، در قرآن آمده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ»  در مورد خانه‌های پیامبر: «لاٰ تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاّٰ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ»  درباره ی مساجد: «خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»  درباره ی مسجد الحرام: «فَلاٰ یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرٰامَ»  درباره ی کعبه: «طَهِّرٰا بَیْتِیَ»  و آداب دیگری که نسبت به مساجد در کتب فقهی و منابع حدیثی آمده است.  ✨✨✨✨✨✨✨ https://goo.gl/KKzVfF ✨✨✨✨✨✨✨✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ پرونده کردارمان را از حسنات آکنده ساز کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🌷🌷: 📖 ؟ 💢💢علم و توانایی مبنای انتصاب و مسئولان 💫قالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ... (بقره، 247) 🗣قوم بنی اسرائیل به پیامبرشان گفتند: فرمانده ای برای ما مشخص کن تا به جنگ حاکم ستمگر برویم. 💫پیامبرشان گفت: خداوند، طالوت را به فرماندهی شما برگزید زیرا توان علمی و جسمی لازم برای این مسؤولیت را دارد. 📜 پيام ها: 🔺قدرت علمی و توانایی جسمی برای انجام مأموریت، دو شرط لازم برای است. 🔺داشتن توانایی علمی مهم تر از توانایی جسمی است. (ابتدا کلمه علم آمده سپس جسم) 🔺.اعلم بودن، در گزینش یک اولویت مهم است. 🔺رهبر و باید زیر دستان خود را توجیه کند و ابهامات را برطرف سازد. (چنانچه پیامبر بنی‌اسرائیل دلیل انتخاب طالوت به فرماندهی را به وضوح بیان کرد.) https://goo.gl/hbQM5W ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول برخي از پيام هاي سوره از . معاد جسمانی است و مردگان از قبر برمی خیزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ» . به هم ریختن نظام هستی، مقدّمه رستاخیز و رستاخیز، برای حساب و کتاب و جزای اعمال انسان هاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ... -.در قیامت ظرفیّت انسان توسعه می‌یابد و همه کارهای گذشته را به یاد می‌آورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ» . در قیامت، انسان به کارهایی که می‌توانسته بکند و به تأخیر انداخته و انجام نداده پی می‌برد. عَلِمَتْ... مٰا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ و شاید مراد از«اخّرت»کارهایی است که بازدهی آن پس از مرگ به ایشان می‌رسد. مانند تألیف کتاب یا بنای فساد. . انسان، موجودی غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب کار و قهر خدا در امان می‌پندارد. «یٰا أَیُّهَا الْإِنْسٰانُ مٰا غَرَّکَ بِرَبِّکَ» . آنکه در دنیا تو را آفرید، در آخرت نیز تو را خلق می‌کند، پس تکذیب چرا؟ «کَلاّٰ بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ» .توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقوای انسان می‌شود. «یَعْلَمُونَ مٰا تَفْعَلُونَ» 1.در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه کنید. «إِنَّ الْأَبْرٰارَ لَفِی نَعِیمٍ - إِنَّ الْفُجّٰارَ لَفِی جَحِیمٍ» .مسائل قیامت را با عقل عادی نمی توان درک کرد، بلکه باید از طریق وحی بپذیریم. «مٰا أَدْرٰاکَ مٰا یَوْمُ الدِّینِ» .قیامت روز سلب مالکیّت و اختیار از همه انسان هاست. «یَوْمَ لاٰ تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئاً https://goo.gl/WXTzUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
📖 ؟ 💢💢اهلیت و صلاحیت مسئولان و 💫إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی أَهْلِها ... (نساء، 58) خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بدهید. 💠در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری و جامعه معرفی شده است. 🔺ملاک عزل و نصب‌ها، باید اهلیت و صلاحیت افراد باشد. 🔺 کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشا نابسامانی‌ها، ریاست نااهلان است. 🌟امام علی علیه السلام میفرماید: هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد، در حالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است https://goo.gl/hbQM5W ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول آیات ۱۰-۱ سوره بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند رحمتگر مهربان عَبَسَ وَتَوَلَّى ﴿١﴾ چهره در هم كشيد و روى گردانيد«1» أَنْ جَاءَهُ الأعْمَى ﴿٢﴾ كه آن مرد نابينا پيش او آمد«2» وَمَا یُدْرِیکَ لَعَلَّهُ یَزَّکَّى ﴿٣﴾ و تو چه دانى شايد او به پاكى گرايد«3» أَوْ یَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّکْرَى ﴿٤﴾ يا پند پذيرد و اندرز سودش دهد«4» أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى ﴿٥﴾ اما آن كس كه خود را بى نياز مى پندارد«5» فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى ﴿٦﴾ تو بدو مى پردازى«6» وَمَا عَلَیْکَ أَلا یَزَّکَّى ﴿٧﴾ با آنكه اگر پاك نگردد بر تو [مسؤوليتى] نيست«7» وَأَمَّا مَنْ جَاءَکَ یَسْعَى ﴿٨﴾ و اما آن كس كه شتابان پيش تو آمد«8» وَهُوَ یَخْشَى ﴿٩﴾ در حالى كه [از خدا] مى ترسيد«9» فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى ﴿١٠﴾ تو از او به ديگران مى پردازى«10» ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول آیات ۱۰-۱ سوره نظر علامه طباطبايي در الميزان در تفسير آيات سوره عبس "عبس و تولي يعني چهره در هم کشيد و روي بگردانيد . ان جاءه الاعمي اين جمله علت عبوس شدن را بيان ميکند ، و لام تعليل در تقدير است و تقدير آن لان جاءه الاعمي است . و ما يدريک لعله يزکي او يذکر فتنفعه الذکري 👈اين آيه حال از فاعل فعل عبس و تولي است ، و کلمه تزکي به معناي در پي پاک شدن از راه عمل صالح است . که بعد از تذکر يعني پندپذيري و بيداري و پذيرفتن عقائد حقه دست ميدهد ، چون نفع ذکري همين است که آدمي را به تزکي دعوت ميکند ، يعني به ايمان و عمل صالح ميخواند . و حاصل معنا اين است که آن شخص چهره در هم کشيد ، و از آن شخص نابينا که نزدش آمده بود روي بگردانيد ، با اينکه او خبر نداشت آيا مرد نابينا مردي صالح بود ، و با اعمال صالح ناشي از ايمان خود را پاکيزه کرده بود يا نه ، شايد کرده بود ، و يا آمده تا با تذکر و اتعاظش به مواعظ رسول خدا )صلي الله عليه وآله وسلّم( بهرهمند شده ، در نتيجه به تطهير خود موفق گردد مراد از من استغني کسي است که خود را توانگر نشان دهد ، و ثروت خود را به رخ مردم بکشد . و لازمه اين عمل اين است که بخواهد از سايرين سر و گردني بلندتر باشد ، و رياست و عظمتي در چشم مردم داشته باشد ،و از پيروي حق عارش بيايد ، همچنان که در جاي ديگر فرمود : ان الانسان ليطغي ان راه استغني و کلمه تصدي به معناي متعرض شدن و روي آوردن به چيزي و اهتمام در امر آن است . در اين آيه و شش آيه بعدش اشاره مفصلي است به اينکه 👈👈ملاک در آن عبوس شدن و پشت کردن چه بوده ، که به خاطر آن مستوجب عتاب شده ، حاصل آن اين است که : تو خيلي به وضع مستکبران و اعراض کنندگان از پيروي حق ميپردازي ، و زياد به وضع آنها اعتناء ميکني ، در حالي که اگر او نخواهد خود را پاک کند بر تو تکليفي نيست ، و بر عکس از وضع آن کس که خود را پاک کرده و از خدا ميترسد بي اعتنايي ميکني فمن شاء ذکره - اين قسمت ، جمله اي معترضه است ، و ضمير به قرآن و يا آنچه که قرآن تذکر ميدهد بر ميگردد ، و معنايش اين است که : هر کس خواست ميتواند بياد قرآن و يا معارفي که قرآن تذکر ميدهد بوده باشد ، و قرآن اين را تذکر ميدهد که مردم بدانچه فطرت به سوي آن هدايت ميکند منتقل شوند ، و آن ، عقائد و اعمال حقهاي است که در لوح فطرت محفوظ است . و در اينکه تعبير فرمود به فمن شاء ذکره اشاره است به اينکه 👈👈در دعوت قرآن به تذکر ، هيچ اکراه و اجباري نيست ، و داعي اسلام که اين دعوت را ميکند براي اين نيست که نفعي عايد خودش شود ، تنها و تنها نفع آن عايد خود متذکر ميشود ، حال اختيار با خود او است http://yon.ir/Qpt3924 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛