📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان در قرآن کریم
🍀🍃تحيت و احسان در قران-احترام و رابطه متقابل مردم در قران
⚡️سوره نسائ آیه 86
اوَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى کُلِّ شَيْءٍ حَسيباً
❣اگر باتحیت یا هدیه یا ... یادشدید،شما با بهتر از آن تحیت دهید یا (اگر نمی توانید)مانند آنرا برگردانید.
https://goo.gl/qittN4
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صافات
🔹پیام های آیات ۳۸-۳۰ از تفسیر نور
۱- پیشوایان کفر،هم به گمراهی خود اعتراف می کنند و هم مسئولیّت اغفال و گمراه کردن پیروان خود را می پذیرند. «فَأَغْوَیْناکُمْ» ولی مسئولیّت قهر و غلبه و سلطه را نمی پذیرند. «ما کانَ لَنا عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ»
۲- زمینه و عامل انحراف،از درون منحرفان است نه بر اثر فشار بیرون. «کُنْتُمْ قَوْماً طاغِینَ»
۳- بالاخره پیشوایان شرک در روز قیامت به توحید و ربوبیّت الهی اعتراف می کنند. «قَوْلُ رَبِّنا»
۴- در دنیا وعده و وعید خداوند به گوش سران شرک رسیده است و از روی تعمّد منکر شده اند. «قَوْلُ رَبِّنا»
۵- انسان موجودی آزاد از جبر اجتماعی و فرهنگی است. «بَلْ کُنْتُمْ قَوْماً طاغِینَ»
۶- گمراه بودن،زمینه ی گمراه کردن است. «فَأَغْوَیْناکُمْ إِنّا کُنّا غاوِینَ»
۷- خداوند در عذاب پیشوایان و پیروان کفر عادل است. «فِی الْعَذابِ مُشْتَرِکُونَ»
۸- مردم عادی هم در پدید آمدن نظام و یا افراد فاسد و هم در رشد و تقویت و
بقای ظلم آنان مؤثّرند.زیرا اگر سهم یا اثری نداشته باشند در عذاب شریک نمی بودند. «فِی الْعَذابِ مُشْتَرِکُونَ»
۹- سنّت عدل الهی نسبت به مجازات مجرمان یکسان است. «إِنّا کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ»
۱۰- ریشه ی عذاب،جرم انسان هاست. «نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ»
۱۱- نشانه ی مجرم،داشتن روحیه ی استکباری در برابر توحید است. «یَسْتَکْبِرُونَ»
۱۲- پیامبران،مردم را به سوی خدا می خواندند نه خود. «قِیلَ لَهُمْ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ»
۱۳- تهمت و تحقیر دیگران و تعصب بر عقاید خرافی،نشانه استکبار است.
یَسْتَکْبِرُونَ وَ یَقُولُونَ ... لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ
۱۴- تکبّر،فکر انسان را واژگون می کند.(عاقل ترین مردم را دیوانه و بت های سنگی را خدا می پندارد). «آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ»
۱۵- سخنان پیامبر اسلام و شعار لا اله الا اللّه جاذبه شدیدی در فطرت ها ایجاد می کرد .(تهمت شاعر به خاطر جذّابیّت سخنان حضرت بود). «لِشاعِرٍ»
۱۶- تعالیم همه انبیا یکی است و تمام انبیا به توحید و حقّ دعوت می کردند و پیامبر اسلام نیز آنان را تصدیق می کرد. «وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ»
۱۷- هم خود اهل حقّ باشید و هم حقّانیّت دیگران را تصدیق کنید. «جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ»
۱۸- کیفر کسانی که از روی آگاهی،قرآن را شعر و پیامبر را مجنون می خواندند، عذاب دردناک است. «الْعَذابِ الْأَلِیمِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآني:
✅ آيا #پدر بدليل قتل فرزند #قصاص نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص
قسمت نهم:قسمت آخر
تطبيق قتل فرزند با عنوان #محاربه و #افساد في الارض
سئوال : با توجه به فتواي مشهور استثناي پدر از قصاص در قتل فرزند، اگر قتل فرزند توسط پدر از مصاديق #محاربه باشد، آيا باز هم پدر از قصاص معاف ميشود؟
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾مائده
انصاریان: کیفر آنان که با خدا و پیامبرش می جنگند، و در زمین به فساد و تباهی می کوشند، فقط این است که کشته شوند، یا به دارشان آویزند، یا دست راست و پای چپشان بریده شود، یا از وطن خود تبعیدشان کنند. این برای آنان رسوایی و خواری در دنیاست، و برای آنان در آخرت عذابی بزرگ است.
پاسخ: احتمال دارد اين شبهه به وجود بيايد كه باتوجه به روايات صادره از ائمه «عليهم السلام» كه درآن حكم به عدم قتل پدر با كشتن فرزندش شده، پدر حتي اگر از باب محاربه و افساد في الارض هم فرزندش را به قتل برساند،كشته نميشود.
اما شبهه ي تشابه حكم قتل فرزند توسط پدر در مبحث قصاص با مبحث محاربه و افساد في الارض به دلايل ذيل مردود است:
اول: با توجه به اطلاق آيه 33 ،سوره مائده و روايات باب محاربه كه مجازات محاربه را براي همه ثابت دانسته و هيچ قيد و شرطي در آن ذكر نشده و براي ثبوت مجازات، انتفاي رابطه پدر و فرزندي را شرط ندانسته، ميتوان نتيجه گرفت كه قتل پدر از باب محاربه و افساد ثابت است.
دوم: بعضي از فقها به قتل پدر محارب تصريح دارند. در بين فقها، ابن ادريس بعد از ذكر حكم عدم قصاص پدر در قتل عمدي و ذكر مستند حكم ميگويد: «در صورتيكه پدر به عنوان محارب و فسادگر و در حين محاربه فرزندش را به قتل برساند، قاعده مذكور شامل او نميشود و پدر به عنوان محارب و براساس مجازات مقرر در باب محاربه، محكوم به# اعدام خواهد شد (ابن ادريس، بيتا، ج3 ،ص324 .)
در جاي ديگر ميگويد: « اگر پدري فرزند خود را عمداً بكشد، قصاص نميشود بلكه پدر به پرداخت ديه به ورثه فرزند محكوم ميشود. ولي اگر پدر محارب باشد و فرزندش را بكشد، در اينجا ميتوان پدر را كشت. ولي در اينجا علت كشتن پدر، قصاص خون فرزند نيست؛ بلكه علت، عموم و شمول آيه شريفه قرآن است كه ميفرمايد: «انما جزاء الذين يحاربون االله و رسوله و يسعون في الارض فساداً ان يقتلوا». بنابراين در اينجا پدر به دليل كشتن فرزند به دليل محاربه و افساد في الارض، كشته ميشود (ابن ادريس، بيتا،ج3 ،ص337 .)
همانطور كه در عبارت ابن ادريس بيان شده است، پدر اگر به طريقي اقدام به قتل فرزندش كند كه عنوان محارب بر او صدق كند ميشود او را محكوم به مجازات اعدام كرد.
نتيجه
1 .قتل فرزند در برخي شقوق با عناوين محاربه و افساد في الارض قابل تصور و تطبيق است.
2-.قتل پدر در مقابل قتل فرزند، مستند به عموم ادله محاربه و افساد في الارض و مصرح معدودي از فقها و نيز موافق با دليل فقاهتي ميباشد.
3- .ادلهي «لايقتل الوالد بقتل ولده» عموميت نداشته و به قرينه «قودا» كه در بعضي از روايات آمده تنها اختصاص به باب قصاص دارد.
نقل از پژوهشنامه فقه و حقوق اسلامي، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1390
مقاله مجازات پدر در قتل فرزند،امين يوسفي
جهت مطالعه مجموعه نظرات و ابعاد مختلف موضوع به لينك زير مراجعه نماييد:
https://v.ht/pedar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"وَ لَتَعرِفَنَّهُم فِی لَحنِ القَولِ"
(و از #لحن سخن شان آنها را خواهی شناخت!)
کسانی که در قلب هایشان بیماری نفاق و دو رویی است، از "لحن" سخن گفتن شان، برای اهل ایمان قابل شناسایی می شوند. دقت کن! اینجا سخن از "لحن" است، نه خود سخن.
همه ی دروغگویان و متظاهران، توانایی حرفِ خوب زدن را دارند، اما توانایی تغییر ارتعاش باطنی نیت شان را ندارند!
"لحن" ارتعاش فحوای کلامی است که از گوینده صادر می شود. آن که در قلبش بیماری نفاق است حتی اگر طرز سخن گفتنش را نرم و ملایم کند، باز نمی تواند ارتعاش باطنی کلامش را برای اهل ایمان پنهان نماید. زیرا "مؤمن" به نور خدا می بیند و با فِراست خداداده اش می شنود.
این یعنی ارتعاش باطنیِ سخنان، برای او دیدنی است و قابل استتار نمی باشد "فَاتَّقُوا فِراسَةَ المؤمِنِ فَاِنَّهُ یَنظُرُ بِنُورِ اللهِ". پس هر گاه به سراغشان رفتی، مراقب باش که خودت باشی و سخن زبانت همان کلام قلبت باشد، چه نزد این قوم، چیزی پنهان نمی ماند "بِاِذنِ الله". همچنان که در کافی ج ۱ ص ۳۶۳ آمده است؛ "نَحنُ نَعرِفُ شِیعَتَنا فِی لَحنِ القَولِ".
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صافات
6⃣1⃣❓سئوال : در آيه ۱۱ سوره صافات فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍ
خلقت انسان با خلقت چه چيز مقايسه شده؟ شياطين يا فرشتگان يا آسمانها؟و پيام اين مقايسه چيست؟
👈پاسخ
فاستفتهم اهم اشد خلقا ام من خلقنا انا خلقناهم من طين لازب
كـلمـه (لازب ) به معناى دو چيز به هم چسبيده است ، به طورى كه هر يك ملازم ديگرى شده باشد. و در مجمع البيان گفته: (لازب ) و (لازم ) به يك معنى است.
و مـراد از جـمـله (مـن خـلقنا) يا ملائكه اى است كه در آيات قبلى به آنان اشاره كرد كه حـافـظ وحـى و تيراندازان شهابهايند، و يا مخلوقات عظيم ديگرى غير از انسان است، از قـبـيـل آسـمانها، زمين و ملائكه، و اگر درباره آنها با ضمير (هم ) كه مخصوص عقلاء اسـت تـعبير كرد و فرمود: (آيا خلقت ايشان بزرگتر است، يا كسى كه ما خلق كرده ايم ) و نفرمود: (چيزى كه ما خلق كرده ايم ) بدان جهت است كه در بين نامبردگان ملائكه هـم مـنـظور بودند، و ملائكه داراى عقلند، جانب آنان را غلبه داده و از همه آسمانها و زمين و ملائكه تعبير كرده به (كسى كه ما خلقش كرده ايم ).
و مـعـنـاى آيـه اين ا ست كه: وقتى خداى سبحان رب آسمانها و زمين و موجودات بين آن دو و مـلائكـه بود،تو اى رسول گراميم، از ايشان نظرخواهى كن و بپرس آيا خلقت ايشان مهم تـر و بـزرگ تـر اسـت، يا خلقت غير ايشان از موجودات ديگرى كه ما خلق كرده ايم، آن وقـت مـتـوجـه خـواهند شد كه خلقت آنان ضعيف تر و ناچيزتر از خلقت موجودات ديگر است، بـرا ى ايـنـكـه خـلقـت ايـشـان از يـك گـل چـسـبـنـده بـود و مـعـلوم اسـت كـه ايـن گل چسبنده ناچيز نمى تواند ما را عاجز سازد.
از تفسير الميزان
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ،
خدايا! ستايش تنها شايسته توست كه آفريدي و سامان دادي، و اندازه مقرر نمودي و فرمان دادي، و ميراندي و زنده كردي، و بيمار نمودي و درمان كردي، و بهبودي عنايت فرمودي و فرسوده ساختي، و بر عرش هستي استيلا يافتي و بر فرمانروايي جهان چيره گشتي، تو را ميخوانم همچون كسي كه وسيلهاش ناكارا گشته، و رشته چارهاش گسسته، و اجلش نزديك شده،
بخشی از دعای روز چهارشنبه
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد
در چند جا از قران تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید.
از جمله در سوره اسراء آیه ۷
💠 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا
🔸فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده ايد]
یا در سوره فصلت آیه ۴۶
💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾
🔸خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست
و یا در سوره جاثیه آیه ۱۵
💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾
🔸فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى شويد.
https://bit.ly/3gVGnFh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7️⃣1️⃣ تدبر در سوره #صافات
💠تقصیر متقابل
آیات ۲۷ تا ۳۳ ناظر به دعواهای گروهی از جهنمی ها نسبت به گروهی دیگر است که آن ها را عامل گمراهی خویش می پندارند ولی آن ها این ادعایشان را رد می کنند و می گویند خودتان هم مقصر بودید. موضوع فوق را بطور اشاره در چند سوره قبلی دیدیم، و در اینجا اندکی بازتر مطرح شده، و چنانکه بعداً خواهیم دید، در سوره های آینده بیشتر باز شده و بالاخره در سوره اعراف در اوج خویش مطرح خواهد شد.
✅این که گول نخوردی، لطف خداوند بوده
در رابطه با آیات ۵۷-۴۶ باید توجه داشته باشیم که قبلاً با این نوع آیات به اندازه کافی آشنا شده ایم.
موضوعی که در پاراگراف قبل دیدیم در اینجا نیز دیده می شود. اما بر عکس. به این معنی که در پاراگراف قبلی دیده بودیم که اغوا کننده ای هست و اغوا شونده ای. اما در این پاراگراف میبینیم که اغوا کننده وجود داشته اما طرف مقابل اغوا نشده و گول نخورده اما این گول نخوردن خود را به خویش نسبت نداده بلکه لطفی از سوی خداوند دانسته.
صرفنظر از تواضعی که آن شخص ابراز کرد، باید توجه داشت که نظر او بیان یک حقیقت است. اغوا نشدن در مقابل اغواگر یک «امر وجودی» است و هر امر وجودی به خداوند مربوط است.
💠 نعمت بزرگ بهشتی
یکی از نعمت های بزرگ در بهشت، امکان خبرگیری از اوضاع و احوال معذبانِ در جهنم است.
این موضوع از لحاظ های زیادی اهمیت دارد :
1️⃣ توجه به الطاف الهی که مانع شد تحت تاثیر همگنان خویش قرار گیرند و از آنان نشوند.
2️⃣ تشفی خاطر برای استهزائات و اذیت ها (اعم از روحی و غیره) که مومنان در زندگی دنیا از آنها کشیده اند اما بر ایمان خویش پایدار مانده اند.
3️⃣ امکان مطالعات دقیق روی مکانیزم تاثیرات اقران بر اقران هم سطح و استخراج قوانین علمی که ممکن است به درد جوامع مشابه بخورد، یا در بقبه زندگی اخروی مومنان اثر خوب داشته باشد.
🔺معنی کلمات :
کلمه « #ازواجهم» در آیه ۲۲ به معنی رایج نیست، بلکه به معنی «همراهانشان» است، و در قرآن در جاهای دیگری هم کلمه زوج به معنی همراه آمده (مثلا آیه ۱۳۱ طه – که البته منحصر به آن نیست)
همچنین است کلمه « #یمین» در آیه ۲۸ که به معنی رایج (یعنی راست در مقابل چپ) نیست و بلکه به معنی قدرت است و در قرآن هم آنقدر شواهد دارد که نیاز به رفرنس دادن نیست.
از تفسير آقای گنجه اى
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآني: اقسام #كتاب در قرآن مجيد.:
پرسش: در سوره هاي مختلف قران لفظ #كتاب در معاني مختلف استفاده شده است و به مصاديق متعددي اشاره دارد.
ازجمله
كتاب امتها، كتاب ابرار، كتاب فجار،ام الكتاب، كتاب مبين، كتاب اجل ها و ....
آيا همه آنها به يك حقيقت اشاره دارد؟ ايا دسته بندي متمايزي دارند؟
پاسخ: علامه طباطبايي در تفسير الميزان اين موارد را در سه دسته كلي تنقسيم بندي كرده است
اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.:
✳ قسم اول كتابهايى است كه مشتمل بر #شرايع دين بوده و بر انبيا (عليهم السلام ) نازل مى شده مانند كتابى كه بر نوح (عليه السلام ) نازل شده و آيه (( و انزل معهم الكتاب بالحق )) به آن اشاره مى نمايد،
و كتابى كه بر ابراهيم و موسى (عليهما السلام ) نازل شده و آيه (( صحف ابراهيم و موسى )) از آن به صحف تعبير كرده ،
و كتاب انجيل كه در آيه (( و آتيناه الانجيل فيه هدى )) و نور اسم برده شده ،
و كتاب محمد (صلى الله عليه وآله و سلم ) كه آيات : (( تلك آيات الكتاب و قرآن مبين )) و ((رسول من الله يتلوا صحفا مطهرة فيها كتب قيمة )) و ... بدان اشاره مى نمايد.
✳ قسم دوم كتبى است كه #اعمال بندگان را از نيكى و بدى ضبط مى كند،
و آيات راجع به آن چند قسم است :
♦ بعضى از آيات، كتابى كه در آن ذكر شده كتابى است مختص به #فرد فرد نفوس بشر، مانند آيه (( و كل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له يوم القيمة كتابا )) و آيه (( يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء )) و آياتى ديگر.
♦ و بعضى ديگر آياتى است كه مراد از كتاب در آنها كتابى است كه اعمال #امتها را ضبط مى نمايد، مانند آيه (( و ترى كل امة جاثية كل امة تدعى الى كتابها )) .
♦ و بعضى ديگر آيات راجع به كتبى است كه #جميعمردم در آنها مشتركند، مانند آيه (( هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون )) البته اين در صورتى است كه خطاب در اين آيه خطاب به همه مردم باشد.
♦ اين قسم از كتابهاى مذكور در قرآن به اعتبار منقسم شدن مردم به دو دسته نيكوكاران و زشتكاران طور ديگر نيز تقسيم شده ،
و آن تقسيم اينگونه كتابها است به (( كتاب فجار )) و (( كتاب ابرار )) كه در آيه زير آمده : (( كلا ان كتاب الفجار لفى سجين و ما ادريك ما سجين كتاب مرقوم )) تا آنجا كه مى فرمايد: (( كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما ادريك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون )) .
ادامه دارد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst5195_mny-w-mSdyq-mkhtlf-ktb-dr-qrn.aspx