eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا @quranpuyan
📖‍ ؟ "وَ لَتَعرِفَنَّهُم فِی لَحنِ القَولِ" (و از سخن شان آنها را خواهی شناخت!) کسانی که در قلب هایشان بیماری نفاق و دو رویی است، از "لحن" سخن گفتن شان، برای اهل ایمان قابل شناسایی می شوند. دقت کن! اینجا سخن از "لحن" است، نه خود سخن. همه ی دروغگویان و متظاهران، توانایی حرفِ خوب زدن را دارند، اما توانایی تغییر ارتعاش باطنی نیت شان را ندارند! "لحن" ارتعاش فحوای کلامی است که از گوینده صادر می شود. آن که در قلبش بیماری نفاق است حتی اگر طرز سخن گفتنش را نرم و ملایم کند، باز نمی تواند ارتعاش باطنی کلامش را برای اهل ایمان پنهان نماید. زیرا "مؤمن" به نور خدا می بیند و با فِراست خداداده اش می شنود. این یعنی ارتعاش باطنیِ سخنان، برای او دیدنی است و قابل استتار نمی باشد "فَاتَّقُوا فِراسَةَ المؤمِنِ فَاِنَّهُ یَنظُرُ بِنُورِ اللهِ". پس هر گاه به سراغشان رفتی، مراقب باش که خودت باشی و سخن زبانت همان کلام قلبت باشد، چه نزد این قوم، چیزی پنهان نمی ماند "بِاِذنِ الله". همچنان که در کافی ج ۱ ص ۳۶۳ آمده است؛ "نَحنُ نَعرِفُ شِیعَتَنا فِی لَحنِ القَولِ". بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 6⃣1⃣❓سئوال : در آيه ۱۱ سوره صافات فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍ خلقت انسان با خلقت چه چيز مقايسه شده؟ شياطين يا فرشتگان يا آسمانها؟و پيام اين مقايسه چيست؟ 👈پاسخ فاستفتهم اهم اشد خلقا ام من خلقنا انا خلقناهم من طين لازب كـلمـه (لازب ) به معناى دو چيز به هم چسبيده است ، به طورى كه هر يك ملازم ديگرى شده باشد. و در مجمع البيان گفته: (لازب ) و (لازم ) به يك معنى است. و مـراد از جـمـله (مـن خـلقنا) يا ملائكه اى است كه در آيات قبلى به آنان اشاره كرد كه حـافـظ وحـى و تيراندازان شهابهايند، و يا مخلوقات عظيم ديگرى غير از انسان است، از قـبـيـل آسـمانها، زمين و ملائكه، و اگر درباره آنها با ضمير (هم ) كه مخصوص عقلاء اسـت تـعبير كرد و فرمود: (آيا خلقت ايشان بزرگتر است، يا كسى كه ما خلق كرده ايم ) و نفرمود: (چيزى كه ما خلق كرده ايم ) بدان جهت است كه در بين نامبردگان ملائكه هـم مـنـظور بودند، و ملائكه داراى عقلند، جانب آنان را غلبه داده و از همه آسمانها و زمين و ملائكه تعبير كرده به (كسى كه ما خلقش كرده ايم ). و مـعـنـاى آيـه اين ا ست كه: وقتى خداى سبحان رب آسمانها و زمين و موجودات بين آن دو و مـلائكـه بود،تو اى رسول گراميم، از ايشان نظرخواهى كن و بپرس آيا خلقت ايشان مهم تـر و بـزرگ تـر اسـت، يا خلقت غير ايشان از موجودات ديگرى كه ما خلق كرده ايم، آن وقـت مـتـوجـه خـواهند شد كه خلقت آنان ضعيف تر و ناچيزتر از خلقت موجودات ديگر است، بـرا ى ايـنـكـه خـلقـت ايـشـان از يـك گـل چـسـبـنـده بـود و مـعـلوم اسـت كـه ايـن گل چسبنده ناچيز نمى تواند ما را عاجز سازد. از تفسير الميزان https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#دعاهای_روزانه اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ، خدايا! ستايش تنها شايسته توست كه آفريدي و سامان دادي، و اندازه مقرر نمودي و فرمان دادي، و ميراندي و زنده كردي، و بيمار نمودي و درمان كردي، و بهبودي عنايت فرمودي و فرسوده ساختي، و بر عرش هستي استيلا يافتي و بر فرمانروايي جهان چيره گشتي، تو را مي‌خوانم همچون كسي كه وسيله‌اش ناكارا گشته، و رشته چاره‌اش گسسته، و اجلش نزديك شده، بخشی از دعای روز چهارشنبه @quranpuyan
📖 ؟ ✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد در چند جا از قران تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید. از جمله در سوره اسراء آیه ۷ 💠 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا 🔸فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ ايد] یا در سوره فصلت آیه ۴۶ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾ 🔸خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست‏ و یا در سوره جاثیه آیه ۱۵ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾ 🔸فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى ‏شويد. https://bit.ly/3gVGnFh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7️⃣1️⃣ تدبر در سوره 💠تقصیر متقابل آیات ۲۷ تا ۳۳ ناظر به دعواهای گروهی از جهنمی ها نسبت به گروهی دیگر است که آن ها را عامل گمراهی خویش می پندارند ولی آن ها این ادعایشان را رد می کنند و می گویند خودتان هم مقصر بودید. موضوع فوق را بطور اشاره در چند سوره قبلی دیدیم، و در اینجا اندکی بازتر مطرح شده، و چنانکه بعداً خواهیم دید، در سوره های آینده بیشتر باز شده و بالاخره در سوره اعراف در اوج خویش مطرح خواهد شد. ✅این که گول نخوردی، لطف خداوند بوده در رابطه با آیات ۵۷-۴۶ باید توجه داشته باشیم که قبلاً با این نوع آیات به اندازه کافی آشنا شده ایم. موضوعی که در پاراگراف قبل دیدیم در اینجا نیز دیده می شود. اما بر عکس. به این معنی که در پاراگراف قبلی دیده بودیم که اغوا کننده ای هست و اغوا شونده ای. اما در این پاراگراف میبینیم که اغوا کننده وجود داشته اما طرف مقابل اغوا نشده و گول نخورده اما این گول نخوردن خود را به خویش نسبت نداده بلکه لطفی از سوی خداوند دانسته. صرفنظر از تواضعی که آن شخص ابراز کرد، باید توجه داشت که نظر او بیان یک حقیقت است. اغوا نشدن در مقابل اغواگر یک «امر وجودی» است و هر امر وجودی به خداوند مربوط است. 💠 نعمت بزرگ بهشتی یکی از نعمت های بزرگ در بهشت، امکان خبرگیری از اوضاع و احوال معذبانِ در جهنم است. این موضوع از لحاظ های زیادی اهمیت دارد : 1️⃣ توجه به الطاف الهی که مانع شد تحت تاثیر همگنان خویش قرار گیرند و از آنان نشوند. 2️⃣ تشفی خاطر برای استهزائات و اذیت ها (اعم از روحی و غیره) که مومنان در زندگی دنیا از آنها کشیده اند اما بر ایمان خویش پایدار مانده اند. 3️⃣ امکان مطالعات دقیق روی مکانیزم تاثیرات اقران بر اقران هم سطح و استخراج قوانین علمی که ممکن است به درد جوامع مشابه بخورد، یا در بقبه زندگی اخروی مومنان اثر خوب داشته باشد. 🔺معنی کلمات : کلمه « » در آیه ۲۲ به معنی رایج نیست، بلکه به معنی «همراهانشان» است، و در قرآن در جاهای دیگری هم کلمه زوج به معنی همراه آمده (مثلا آیه ۱۳۱ طه – که البته منحصر به آن نیست) همچنین است کلمه « » در آیه ۲۸ که به معنی رایج (یعنی راست در مقابل چپ) نیست و بلکه به معنی قدرت است و در قرآن هم آنقدر شواهد دارد که نیاز به رفرنس دادن نیست. از تفسير آقای گنجه اى https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: اقسام در قرآن مجيد.: پرسش: در سوره هاي مختلف قران لفظ در معاني مختلف استفاده شده است و به مصاديق متعددي اشاره دارد. ازجمله كتاب امتها، كتاب ابرار، كتاب فجار،ام الكتاب، كتاب مبين، كتاب اجل ها و .... آيا همه آنها به يك حقيقت اشاره دارد؟ ايا دسته بندي متمايزي دارند؟ پاسخ: علامه طباطبايي در تفسير الميزان اين موارد را در سه دسته كلي تنقسيم بندي كرده است اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.: ✳ قسم اول كتابهايى است كه مشتمل بر دين بوده و بر انبيا (عليهم السلام ) نازل مى شده مانند كتابى كه بر نوح (عليه السلام ) نازل شده و آيه (( و انزل معهم الكتاب بالحق )) به آن اشاره مى نمايد، و كتابى كه بر ابراهيم و موسى (عليهما السلام ) نازل شده و آيه (( صحف ابراهيم و موسى )) از آن به صحف تعبير كرده ، و كتاب انجيل كه در آيه (( و آتيناه الانجيل فيه هدى )) و نور اسم برده شده ، و كتاب محمد (صلى الله عليه وآله و سلم ) كه آيات : (( تلك آيات الكتاب و قرآن مبين )) و ((رسول من الله يتلوا صحفا مطهرة فيها كتب قيمة )) و ... بدان اشاره مى نمايد. ✳ قسم دوم كتبى است كه بندگان را از نيكى و بدى ضبط مى كند، و آيات راجع به آن چند قسم است : ♦ بعضى از آيات، كتابى كه در آن ذكر شده كتابى است مختص به فرد نفوس بشر، مانند آيه (( و كل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له يوم القيمة كتابا )) و آيه (( يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء )) و آياتى ديگر. ♦ و بعضى ديگر آياتى است كه مراد از كتاب در آنها كتابى است كه اعمال را ضبط مى نمايد، مانند آيه (( و ترى كل امة جاثية كل امة تدعى الى كتابها )) . ♦ و بعضى ديگر آيات راجع به كتبى است كه در آنها مشتركند، مانند آيه (( هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون )) البته اين در صورتى است كه خطاب در اين آيه خطاب به همه مردم باشد. ♦ اين قسم از كتابهاى مذكور در قرآن به اعتبار منقسم شدن مردم به دو دسته نيكوكاران و زشتكاران طور ديگر نيز تقسيم شده ، و آن تقسيم اينگونه كتابها است به (( كتاب فجار )) و (( كتاب ابرار )) كه در آيه زير آمده : (( كلا ان كتاب الفجار لفى سجين و ما ادريك ما سجين كتاب مرقوم )) تا آنجا كه مى فرمايد: (( كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما ادريك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون )) . ادامه دارد: http://quranpuyan.com/yaf_postst5195_mny-w-mSdyq-mkhtlf-ktb-dr-qrn.aspx
خدایا دانشی ده، غم نگیرم بده آرامشی، ماتم نگیرم خدایا از شهامت بی نصیبم شهامت ده که آرامش بگیرم خدایا این تفاوت بر من آموز که در گمراهی مطلق نمیرم ‍ "نیایشی از بابا طاهر" @quranpuyan
📖 ؟ ⚡️آیه ۱۴ سوره لقمان نیز تاکید شده است. ⚡️در آیه ۱۵ اطاعت از آنان تنها در صورت دعوت به دست برداشتن از توحید و برای خدا شریک قایل شدن ،استثنا شده است: 🌟هر چند در این حالت هم فرمان داده که به خوبی و نیکویی با انها دوستی و مصاحبت داشته باشیم. 💦وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (۱۴) 💦وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۱۵﴾ ♻️فولادوند: و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر ولى در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه ‏كنان به سوى من بازمى‏ گردد 👌و [سرانجام] بازگشت‏ شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى ‏داديد شما را با خبر خواهم داد https://goo.gl/D7GvWx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۴۹-۴۰ الَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ {40} مگر بندگان پاكدل خدا أُوْلَئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ {41} آنان روزى معين خواهند داشت فَوَاكِهُ وَهُم مُّكْرَمُونَ {42} [انواع] ميوه ها و آنان مورد احترام خواهند بود فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ {43} در باغهاى پر نعمت عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ {44} بر سريرها در برابر همديگر [مى نشينند] يُطَافُ عَلَيْهِم بِكَأْسٍ مِن مَّعِينٍ {45} با جامى از باده ناب پيرامونشان به گردش درمى آيند بَيْضَاء لَذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ {46} [بادهاى] سخت سپيد كه نوشندگان را لذتى [خاص] مى دهد لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنزَفُونَ {47} نه در آن فساد عقل است و نه ايشان از آن به بدمستى [و فرسودگى] مى افتند وَعِنْدَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِينٌ {48} و نزدشان [دلبرانى] فروهشته نگاه و فراخ ديده باشند {48} كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَّكْنُونٌ {49} [از شدت سپيدى] گويى تخم شتر مرغ [زير پرند] 💠 عصاره فراز آیات (40-49) : سرنوشت مطبوع بندگان مخلص خدا در بهشت پرنعمت https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: اقسام در قرآن مجيد: پرسش: در سوره هاي مختلف قران لفظ در معاني مختلف استفاده شده است و به مصاديق متعددي اشاره دارد. ازجمله كتاب امتها، كتاب ابرار، كتاب فجار،ام الكتاب، كتاب مبين، كتاب اجل ها و ....آيا همه آنها به يك حقيقت اشاره دارد؟ ايا دسته بندي متمايزي دارند؟ قسمت دوم پاسخ: علامه طباطبايي در تفسير الميزان اين موارد را در سه دسته كلي تنقسيم بندي كرده است اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.: ✳ قسم اول كتابهايى است كه مشتمل بر دين بوده و بر انبيا (عليهم السلام ) نازل مى شده ✳ قسم دوم كتبى است كه بندگان را از نيكى و بدى ضبط مى كند، ✳ قسم سوم كتبى است كه جزئيات نظام عالم و واقعه در آن را ضبط مى كند. از بعضى آيات برمى آيد كه اين كتابها نيز چند نوعند: 🔶 يكى آن كتابى كه مطالب نوشته شده در آن به هيچ وجه نمى پذيرد، مانند كتاب مذكور در آيه (( و ما يعزب عن ربك من مثقال ذرة فى الارض و لا فى السماء و لا اصغر من ذلك و لا اكبر الا فى كتاب مبين )) و آيه (( و كل شى ء احصيناه فى امام مبين )) و آيه (( و عندنا كتاب حفيظ )) و آيه (( لكل اجل كتاب )) البته اين آيه مخصوص حوادث لا يتغير نيست ، و ليكن اطلاقش اين قسم حوادث را هم شامل مى شود، چون اجلها دو قسمند يكى اجلهاى لا يتغير، و يكى آن اجلهايى كه قابل تغيير هست . و به هر حال احتمال دارد اين نوع كتاب هم خود دو قسم باشد: 🔷 يكى كتاب عامى كه حافظ جميع موجودات و حوادث جارى است ، 🔷 و ديگر كتاب خاصى كه مخصوص به يك يك موجودات و مشتمل بر حوادث هر موجود مى باشد، آيه اى كه در آخر ايراد شد و همچنين آيه (( و ما كان لنفس ان تموت الا باذن الله كتابا مؤجلا )) و همچنين آيات كريمه ديگرى كه مشابه آن دو است به اين احتمالى كه داديم اشاره دارد. 🔶 و يكى ديگر كتبى كه قلم خوردن و و اثبات در آن راه دارد، همچنان كه آيه (( يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب )) به وجود چنان كتبى دلالت دارد. اين فهرست معانيى بود كه از آيات قرآنى راجع به كتاب استفاده مى شود ترجمه تفسير الميزان جلد 7 صفحه : 353 سوره انعام http://quranpuyan.com/yaf_postst5195_mny-w-mSdyq-mkhtlf-ktb-dr-qrn.aspx
#دعاهای_روزانه رَبِّ اجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ پروردگارا مرا از #وارثان_بهشت پرنعمت قرار ده! شعراء/۸۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan