eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن چه می گوید و اجتماعی در قرآن کریم ✅ زندگی و :«فاستبقوا الخیرات»: قسمت اول 🏃♂🏃♂ شما در زندگی همه وقت با دیگران در مسابقه‌اید. قرآن هم مسابقه بودن صحنه زندگی را پذیرفته است: 🌿«فاستبقوا الخیرات». 👈پس در خوبی‌ها مسابقه بگذارید. مسابقه در تجمل، مسابقه را در دهلیز و کانال دیگری انداخته است. نگفته‌اند زیاده‌طلب نباشید، گفته‌اند زیاده‌طلبی را به مسیر درست بیندازید. 🔺چون انسان فطرتاً زیاده‌طلب است، وقتی لباس فاخر به تن کسی می‌بینید، می‌گویید باید در این جهت مسابقه بگذارم و وقتی مسابقه‌ها در این کانال بیفتد، آن وقت این دور به کجا می‌انجامد؟ این مثل این است که در هیاهویی برای آن‌که صدایم به شما برسد، بلند حرف بزنم، خب دیگران هم برای آن‌که صدایشان به‌گوش برسد، بلندتر حرف می‌زنند و همینطور ادامه می‌یابد. 🔺حال که فطرتاً مسابقه‌طلبیم، چرا در جهتی مسابقه دهیم که نه انتها دارد و نه پیروز و قهرمانی؟ چه علی‌الظاهر پیروز شویم و چه شکست بخوریم، شکست خورده ایم. ادامه دارد.... 👈استاد - رویکرد وجودی (اگزیستانسیالیستی) به نهج البلاغه
در شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
سلام 🌷از همه مخاطبان علاقه مند،جهت حضور دعوت ميكنيم در مراسم حضور يابند. 👈همچنين دوستاني كه در مكانهاي مرتبط از قبيل جلسات و كلاسهاي قراني يا كتابخانه ها و فرهنگسراها حضور دارند،لطفا باپرينت از روي فايل،اطلاع رساني نمايند.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ♻️تدبر در نكات ،درس ها و سير هدايتي سوره هاي نزول پيامهاي مشترك و محور اصلي سوره هاي مرحله دو چيست؟ ابتدا درس سوره هاي مرحله دو را مرور مي كنيم: ✅درس سوره : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی متضاد آنها ✅درس سوره :عذاب سخت برای عیب جویانی که باتکای مال خود ،دیگران را تحقیر میکنند. ✅درس سوره :باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است. ✅درس سوره :بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه ی عدم باور به جزاو معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد. ✅درس سوره :همه انسانها تحت مراقبت خداوندی هستند که بر آسمانها و زمین و مبدا و معاد احاطه دارد. کیدکافران را هم چاره میکند. ✅درس سوره : در روز مهم جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتارخود میرسند.باور داشته باشید 👈نکته:ترکیب "کذب بالدین" فقط در سه سوره تین ،ماعون و انفطار بکاررفته است.دین هم در مراحل نخست نزول،به معنای جزا است نه کیش و آیین . ✅درس سوره : ایات قران مایه تذکرو تزکیه (فلاح)است برای افرادی که بخواهند. انسانهای ناسپاس نسبت به قدرت و نعمات و خدا،از تذکر رسول و هدایت آن استغنا میورزند که سرنوشت بدي در روز سخت قيامت خواهند داشت ✅درس سوره :علیرغم قطعی بودن مرگ و قدرت خدا بر حشر و ارایه و سنجش اعمال انسانها،ادمی بخاطر دنیا طلبی؛ اخرت را رها و تکذیب میکند که جان دادنی سخت و عذابی کمرشکن در آخرت خواهد داشت اولین لفظ قیامت ✅درس سوره :ای پیامبر تذکر بده به سرنوشت متضاد انسانها در قیامت بخاطر رفتار دنیوی انها.حساب و عذاب روی گردانندگان از تذکرات تو نیز باخداست اولین لفظ عذاب ✅ درس سوره :ازسرنوشت سخت و تاسف بار دنیوی و اخروی طاغیان مالدوستی که با چپاول اموال دیگران و عدم رسیدگی به ضعفا ، فساد در جامعه را گسترش میدهند،عبرت گرفته ومسير خودسازي وبندگي خدا را در پيش گيريد. اولین لفظ جهنم 👌👌مهم ترین محورهای تکرار شده در سوره های مرحله دوم: همانند سوره های مرحله اول،غالبا مخاطب نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد 1- قطعی بودن مرگ،حشر و حساب و کتاب و جزا در اخرت و قدرت خدا برحشر انسانها 2- قابلیت انسانها در طی کردن دو مسیر متضاد در زندگی دنیوی.مسیر طغیان و گناه یا مسیر تقوا و کنترل 3- -دو نوع سرنوشت متفاوت انسانها در قیامت برحسب رفتارهای دنیوی انها و توضیح جزییات بیشتر زندگی اخروی انها 4- نکوهش شدید از مال دوستی و دنیاطلبی انسانها و باورهای اشتباه دراین زمینه که به تکذیب روز جزا منجر میشود (ازجمله عدم توجه به هم نوعان و ضعفا ،جاودان پنداری و عزیز و باکرامت پنداشتن ثروتمندان) 5-سرنوشت تلخ اخروی و عذاب برای منکرین و روگردانندگان از پیام های رسولان از جمله معاد 6-توجه به عبادت و رابطه باخداوند (نماز)در سوره های ماعون قیامت و فجر 7-اشارات کوتاه به حوادث عجیب و هولناک مقارن وقوع قیامت 🖌سید کاظم فرهنگ ادامه دارد.... http://yon.ir/Qp3949
#دعاهای_روزانه 💠إِلَهِی لا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ ✨خدایا! مرا از کسانی که رویت را از آنان برگرداندى قرار مده! https://telegram.me/quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم با توجه به نزدیک شدن ماه ذیحجه و ایام تمتع به لطف خدا آیات واحکام را که در قرآن ارایه شده جمع اوری و در مورد آنها گفتگو می کنیم. نخستین موضوع را از وجوب بر افراد مستطیع آغاز می کنیم. دوستانی که مشرف شده اند نیز واقفند که نخستین جلسات اموزشی نیز به این مسئله واحکام استطاعت تعلق دارد در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است: 🍂وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷﴾ 🍃فولادوند:و براى خدا آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى نياز است 🍂مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است. 📚در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است: 1⃣واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على النّاس حِجّ البيت» 2⃣ ، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت» 3⃣تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً» 4⃣استطاعت شرط است.[121] «من استطاع اليه سبيلاً» 5⃣ انكار و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر» 6⃣فايده ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمیگردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين» 7⃣ خداوند دعوت مى كند، ولى منّت نمى كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عنالعالمين» http://yon.ir/Qp132 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
مژده به علاقه مندان به و بهتر قران،كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"منتشرشد. جهت توضيحات بيشتر كليك كنيد http://yon.ir/qp3934
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 👈سیرهدایتی سوره هاي نزول : همانند سوره های مرحله اول، نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد.انساني كه هنوز در تحت تعاليم ديني و اخلاقي تزكيه نشده است. ✅در سوره با مقایسه باورها و رفتارهای مالی انسانها در دو گروه بخشنده و بخیل ،و ذکر سرنوشت انها ،گروه نخست را تمجید و به عنوان الگو معرفی میکند و بخل را نشانه ای از عدم باور به جزا میداند.همین نکته در سوره هم با لحن شدیدتری تاکید میشود. ✅سپس در سوره ، رفتار دیگری (طعنه زنی و عیبجویی)را که از پندار اشتباره انسانها پیرامون مال و ثروت دنیا نشات میگیرد کاملا مذمت میکند. در ادامه این مرحله،خداوند با اطلاع از دلایل و بهانه های منکران معاد و جزا،ضمن پاسخ به انها در چند محور عمده ،بر وجود قیامت و حساب و کتاب اخروی تاکید میکند: 1- باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها(که ناشی از ظرفیت وجودی انسان در حفظ حالت احسن تقویم یا سقوط به اسفل سافلین است)،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است(سوره ) 2- قدرت خدا بر حشر انسانها ( قیامت ) 3- در پاسخ به این شبهه احتمالی که برفرض ،قیامت هم باشد،چگونه به اعمال انسانهاکه متعلق به قرنها قبل از قیامت می باشد،رسیدگی میشود به دو محور اشاره میشود: الف) تحت مراقبت خدا بودن کل جهان و انسانها (یعنی که فرمانروا و رییس سیستم مرگ و حشر و حساب هم همان خدای خالق همین دنیاست که کاملا بر شما تسلط و مراقبت دارد ونه تنها اینطور نیست که ان دنیاتحت فرمان رب یا سیستم دیگری باشد که بتوان امیدی به گشایش ناشی از دوگانگی داشت بلکه انسان درانجا هیچ یار و یاوری ندارد) ب-ثبت شدن اعمال تمامی انسانها توسط فرشتگان مخصوص 4-دلیل اصلی تکذیب معاد ،دنیا طلبی و مال دوستی انسان و نیز باور غلط نسبت به ثروتمندی و تمکن است .میخواهد به فجور خود در دنیا ادامه دهد.(، ، ) مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های مرحله قبل نیز بطور کلی بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره با اهل اتش(اشقی) و رهایی یافتگان از اتش(اتقی) ،در سوره با ابرار در نعمت و فجار در جحیم ،ودر سوره با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.در سوره نیز نفس مطمئنه در جنت و سایرین در جهنم معرفی شده اند. در انتهای مرحله، در سوره های و نیز بر تذکر بودن قران و وظیفه پیامبر در این مرحله که دادن است،تاکید کرده کلمه عذاب نیز بتدریج وارد الفاظ قران میشود تا درمرحله سوم که آغاز است و سپس مراحل بعد،بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. ✅✅✅ توصیف کلی مرحله دوم: تاکید غالب بر معاد است .ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتری از حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا طلبی و مال دوستی، بیان دلایل بر امکان و لزوم حشر مجدد انسانها و حسابرسی و جزای اخروی به همراه علل تکذیب و انکار معادتوسط انسانها 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3949 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
پگاه آغاز مهربانی و محبت است..! پایان خواب و بیخبری .. در بامداد رودخانه حیات جاری میشود .. زلال و پاک ... پس چون خورشید مهربان و گرم وخالص باشیم... سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 می گوید زیبا از قرآن 🔸انرژی از طریق دهان نشت پیدا میکند. 🔹بوسیله صحبتهای بیهوده،شایعه پراکنی،ایراد گرفتن،خبر چینی و هر نوع صحبت های بی ثمری که در دنیا وجود داشته باشد... 🔸مردم قدر انرژی را نمی دانند؛ و با بی دقتی آن را هدر میدهند. مثل یک بچه ولخرج انرژی را ضایع میکنند. 🔹 زمانی که پیر و ضعیف می شوند، از این کارشان پشیمان میشوند، 🌻🌻🌻 📖🍃🌺سخن خوب از دیدگاه قرآن کریم 1⃣آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ) 2⃣ نرم باشد (قَوْلاً لَّيِّناً) ، زبانمان تیغ نداشته باشد. 3⃣حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ) 4⃣ منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا) 5⃣ حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِيدًا) منطقی حرف بزنیم. 6⃣ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان حرف بزنیم. 7⃣ کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا) 8⃣ زیبا باشد (قولوللناس حسنا) 9⃣بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن) 🔟حرف هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد (و قولوا لهم قولا معروفا) 1⃣1⃣ همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم (قولاً كريماً) 2⃣1⃣کمک کنیم تا در جامعه حرفهای پاک باب شود (هدو الی الطیب من القول) @hefzequranchannel http://yon.ir/Bugs5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در نكات ،درس ها و سير هدايتي سوره هاي مرحله دوم نزول بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣درس سوره : سرنوشت آتش برای انسانهای عیب جو، بددهن و ثروت اندوز 2⃣درس سوره : سوگند به خلقت و خالق هستی که تلاشهای انسان بیهوده است مگر آن کس که پرهیزگاری و انفاق پیشه نمود و وعده الهی را باور کرد که خداوند راه را براو هموار کرده از آتش اورا حفظ‌نموده و بزودی اورا خشنود میسازد و اما آنکس که بخل ورزد و وعده الهی را باور نکند مالش اورا سودی نبخشیده و جزای او آتش خواهد بود. 3⃣درس سوره مبارکه : تاکید بر رخداد قیامت و جزای موافق با اعمال 4⃣درس سوره مبارکه : ثمره ایمان ظاهری و عدم باور به روز جزا و پاداش گذشت و انفاق ،نماز ریاکارانه ای است که تاثیری بر عمل انسان نمیگذارد و‌ نه خود اهل بخشش است و نه دیگران را به این کار تشویق میکند. 5⃣ درس سوره مبارکه : انسان بایدبا به چگونگی خلقت خود بیندیشد و به فکر توشه آخرت باشد و انکار معاد سبب‌ غفلت و درنهایت تدبیر الهی و عذاب خواهد شد. ( توجه به خلقت اولیه و معاد و فرجام بد منکران قیامت) 6⃣درس سوره مبارکه : ارزش انسان به هدایت پذیری اوست، غنی باشدیافقیروقرآن،همان کتاب هدایت او است. شایسته است انسان به آغاز و انجام خود و روزی خودکه کاینات در بدست آوردن آن دخیلند، بنگرد. و البته بر حسب انتخاب خود، یا دوزخی خواهد بود ویا بهشتی. 7⃣درس سوره مبارکه : ای انسان، قطعا مرگ و وقایع قیامت و پاداش یا جزای اعمال، آمدنی است، هرچند تو آن را سبک‌بشماری و ای پیامبر ما تورا در بیان و انتقال آیات قران،( از جمله‌ وقایع مرگ و قیامت)، یاری میرسانیم. 8⃣درس سوره مبارکه : ای انسان به ایات الهی در خلقت با توجه بنگر و قیامت را در نظر داشته باش وای پیامبر تو تنها تذکر بده و سرانجام سرنوشت انسان با ماست. 9⃣ درس سوره مبارکه : ای انسان طغیان و سرکشی تو و عدم رسیدگی به نیارمندان، که به واسطه مال پرستی است، عذاب الهی در دنیا وقیامت را بدنبال دارد. و اما‌ سرانجام انسانهایی که به مقام خشنودی خود و رضایت خداوند از خود رسیده اند، ورود در گروه بندگان خاص خداوند است. 🌾🌱🌾🌱 📚پاداش پرهیزگاری و انفاق و سرنوشت انسانهایی که به مقام رضای الهی رسیده اند بهشت برین است و جزای بخل و ثروت اندوزی و دنیا پرستی آتش دوزخ. و انسان باید ایمان به معاد و تفکر در نحوه خلقت را در زندگی خود نهادینه کند و رسالت پیامبر تنها تذکر است. خانم زهرا موبدی http://yon.ir/Qp3949 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨ 📣 📣 طی نشستی علمی؛ «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» بررسی می‌شود 👈👈گروه اندیشه ــ نشست بررسی کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» با حضور جمعی از صاحب‌نظران در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. 👈به گزارش ؛ نشست بررسی کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن پویان، چهارشنبه ۲۴ مردادماه و از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نشانی بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و ، سالن اندیشگاه فرهنگی برگزار می‌شود. در این نشست حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور به عنوان دلایل و فواید در چارچوب سوره‌ها، ابوالفضل حری در زمینه توجه به درونی سوره‌ها؛ رویکردی موثر در فهم و تدبر قرآن و سیدکاظم فرهنگ با موضوع ؛ چرا و چگونه به ایراد سخن می‌پردازند ✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨ http://iqna.ir/fa/news/3736871/
الهی ... امروزمان آغازی باشد برای شکر بیکران از نعمتهای الهی وقلبمان جایگاه مهربانی و روحمان غرق از محبت الهی باشد.. سلام صبح شما بخیر.. @quranpuyan
📖 آیات وجملات 🍃🌸وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (٣٣)انفال ✅ ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد، و (نیز) تا مى کنند خدا عذابشان نمى کند. ✅ مفهوم آیه اختصاص به مردم عصر پیامبر ندارد، بلکه یک قانون کلى درباره همه مردم است. 👌از این جهت در حدیث معروفى که در منابع شیعه از حضرت على (علیه السلام) و در منابع اهل تسنن از شاگرد على (علیه السلام)، «ابن عباس» نقل شده مى خوانیم: 💢💢«در روى زمین دو وسیله امنیت از عذاب الهى بود: یکى از آنها (که وجود پیامبر بود) برداشته شد. هم اکنون به دومى (یعنى ) تمسک جوئید... سپس آیه فوق را تلاوت فرمود». 🔰اما اگر عامل دوم نیز بر چیده شود جوامع بشرى هیچ گونه مصونیتى در برابر مجازات هاى دردناکى که به خاطر گناهانشان در انتظار آنهاست نخواهند داشت.😔 🕊🎋در دعاى «کمیل» که از حضرت على (علیه السلام) نقل شده مى خوانیم. أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ الْبَلاءَ: «خداوندا! گناهانى را که مایه نزول بلاها مى شود بر من ببخش»!🙏 ❗️این تعبیر نشان مى دهد اگر نباشد بسیارى از گناهان مى توانند سرچشمه نزول بلاها شوند. 💢⚜💢ذکر این نکته نیز لازم است که منظور از ، گفتن و تکرار جمله «خدایا مرا ببخش» یا «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِى» نیست، بلکه روح یک حالت بازگشت به سوى حق و آمادگى براى جبران گذشته است. منبع: خلاصه شده از تفسير نمونه 📚 @hefzequranchannel 📚 http://yon.ir/G5zXB ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ☘☘☘☘☘ آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸🔸✨ سئوال:علت تفاوت امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ 🔸نمونه دو : 👇👇 و در جلوگیری از الف)قبل و اوایل انقلاب در تاریخ 28 /4/58 کارکنان صدا و سیما خدمت امام می رسند. امام می فرمایند: «این دستگاه را اصلاحش کنید، یعنی غربی نباشید، غربزده نباشید که حتماً باید بین این خبر و این خبر موسیقی باشد. یک طرح دیگری درست کنید ... یک کارهایی بکنید که موسیقی را ترکش کنید ... شاید تا حالا ده مرتبه بیشتر من، به آقای قطب زاده (منظور سرپرست صدا و سیمای آن زمان) گفتم که آقا این را بردارید. می گوید: نمی شود. من نمی دانم «این نمی شود» یعنی چه؟»(صحیفه امام، ج9، ص157) دو روز بعد کارکنان رادیو دریا با امام ملاقات دارند و ایشان می فرمایند: «موسیقی را حذف کنید ... اینکه می گویند که اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد، آنها می روند از جای دیگر می گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم کم برمی گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی در رادیو نباشد، آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند ... این موسیقی را حذفش کنید بکلی»(همان، ص205) ب)سال 66 امام بدلیل آنکه از برنامه های سیما حمایت می کرد، مورد اعتراض قرار می گیرد. مثلا جامعه مدرسین در سال 64 با امضای آقای اذری قمی برای امام نامه می نویسد که اولا چرا آلات موسیقی زمان شاه در صداوسیما استفاده می شود و ثانیا در فیلم های خارجی، بدون حجاب اند و ثالثا زنان و مردان با هم اجرای دارند و رابعا با زنانی که بیش از وجه و کفین ایشان پیداست، مصاحبه می شود و مصاحبه گر به او نگاه می کند و...(متن این نامه در سایت جامعه مدرسین قابل دسترسی است). به امام اشکال کردند که آقا این مقداری که مجاز هست(وجه کفین)، تلویزیون می تواند نشان بدهد، در حالی که در فیلم ها، همین فیلم های ایرانی، بیش از وجه و کفین دیده می شود و باز هست. اینکه خلاف شرع است دیگر. به رادیو و تلویزیون بگویید که جلوی این کارها را بگیرند و این خلاف شرع ها دیگر وجود نداشته باشد. در اثر این٨ اعتراضات به صداوسیما، آقای محمد هاشمی رئیس صداوسیما از امام سوال می کند که چهره و گردن و موی سر زن ها پیدا هست، هم که می گیرند که بدن مرد ها بسیاری اش عریان است، حکم آن چیست؟ بعد رئیس شورای سرپرستی که مرحوم آقای فردوسی پور بود، او هم یک نامه جدا به امام نوشتند که بله، شکایاتی به ما می رسد نسبت به این فیلم ها و سریا ل ها و آهنگ ها که خلاف شرع است، مخالف اهداف عالی انقلاب است. این تعبیر را هم به کار برده از سوی امت شهید پرور شکایاتی می رسد و.... و عجیب است که امام همین موارد را و همین هایی را که این آقایان سؤال کردند که مویشان گاهی پیداست و گردنشان گاهی پیداست ودر ورزش مردان، بدن آنها پیداست، را تجویز می کنند و می گویند: 👈👈«نظر نمودن به این قبیل فیلمها و نمایشنامه ها هیچ یک اشکال شرعی ندارد و بسیاری ‌از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالی ندارد...»(صحیفه امام، ج20، ص445) می خواهم عرض کنم که آن فقه قبل از انقلاب، با این فقه بعد از انقلاب دارد یک تفاوت هایی پیدا می کند که برخی از همان همراهان امام هم دیگر همراهی برایشان سخت و دشوار شده است. مگر چه اتفاقی افتاده است؟ نعوذ بالله امام حکم بغیر ما انزل الله، کرده که اینها متأثرند و ناراحت هستند؟دلیل این تفاوت نظر چیست؟ 🔴بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی باعنوان امام خمینی و گذار به فقه پسا انقلاب ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا در قرآن ماه برای خودسازی خیلی مهم است ماه، ماه دعا است، ماه راز و نیاز با خدا است نه فقط روز عرفه، نه فقط دهه اول اصلاً این ماه، ماه دعا، ماه رابطه، ماه خودسازی است . در یک کلام (به قول بزرگان و عارفان )می توان گفت که می توان در این ماه راه صد ساله را یک ماهه طی نمود. يكي از اعمال و فرايض مورد وفاق همه مذاهب اسلامي است كه سالي يكبار و آن هم در همين ماه تشريع شده است. لذا در اين ايام ،به ايات حج در قران خواهيم پرداخت . ✳️ و خانه خدا "" حرم امن الهی 💠وإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ 🔸به خاطر بياور زماني را که جاي خانه (کعبه) را براي ابراهيم آماده ساختيم (تا خانه را بنا کند، و به او گفتيم:) چيزي را همتاي من قرار مده و خانه ام را براي طواف کنندگان و قيام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان (از آلودگي بتها و از هر گونه آلودگي) پاک ساز آیه ۲۶ سوره ی حج در اينجا خداوند به تاريخچه بناى كعبه به دست ابراهيم خليل (ع) اشاره مى كند، ابتدا از داستان تجديد بناى كعبه شروع كرده ، مى گويد: و (به خاطر بياور) زمانى را كه محل خانه كعبه رابراى ابراهيم آماده ساختيم تا در آن مكان اقدام به بناى خانه كعبه كند (واذ بوانالا برهيم مكان البيت). 👈منظور از ((بوانا)) اين است كه خداوند مكان خانه كعبه را كه در زمان آدم ساخته شده بود و در طـوفان نوح ويران و آثارش محو گشته بود به ابراهيم (ع)نشان داد، توفانى وزيد و خاكها را به عقب برد و پايه هاى خانه آشكار گشت ، ياقطعه ابرى آمده و در آنجا سايه افكند، و يا به هر وسيله ديگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهيم معلوم و آماده ساخت ، و او با هميارى فرزندش اسماعيل آن راتجديد بنا نمود. و اينكه خداى تعالى مكان بيت را براى ابراهيم (عليه السلام) تبوئه قرار داد معنايش اين است كه آن را مرجع براى عبادت قرار داد، تا عبادت كنندگان آنجا را خود قرار دهند. و اين كه خانه را هم به خود نسبت داد، و فرمود: (و طهر بيتى - پاك كن خانه ام را) اشاره به همين قرار داد دارد. و بدون ترديد اين قرارداد عبارت بوده از وحى به ابراهيم كه تو اين مكان را مكان و مرجع براى عبادتم بكن. پس معناى (بوءنا لابراهيم مكان البيت ) اين است كه : ما وحى كرديم به ابراهيم كه براى عبادتم قصد اين مكان كن. به عبارتى ديگر مرا در اين مكان عبادت كن. سپس اضافه مى كند، هنگامى كه خانه آماده شد به ابراهيم خطاب كرديم :اين خانه را كانون توحيد كن ، و ((چيزى را شريك من قرار مده ،و خانه ام را براى طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجودكنندگان پاك كن)) (ان لا تشرك بى شيئا وطهر بيتى لطائفين والقائمين والركع السجود). در حقيقت ابراهيم (ع) مامور بود خانه كعبه و اطراف آن را از هرگونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هرگونه بت و مظـاهـر شرك پاك و پاكيزه دارد، تابندگان خدا دراين مكان پاك جز به خدا نينديشند، و مهمترين عبادت اين سرزمين را كه ونماز است در محيطى پيراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند. از تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی http://yon.ir/Qp134 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫رَبِّ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ✨پروردگارا فرزندانم را صالح گردان. احقاف/۱۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان شخصی 💢💢در سوره نور که بخش زیادی از آن به احکام روابط اجتماعی و حفظ شخصی افراد اختصاص دارد،خداوند از آنسانها میخواهد که بدون اجازه و معرفی خود ،وارد خانه های دیگران نشوند.هم چنین هنگام ورود نیز سلام نمایند. 💫✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿۲۷﴾ 🔺فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد به خانه هايى كه خانه هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد اين براى شما بهتر است باشد كه پند گيريد 💫✨فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿۲۸﴾ 🔺فولادوند: و اگر كسى را در آن نيافتيد پس داخل آن مشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر به شما گفته شد برگرديد برگرديد كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى دهيد داناست 💫✨فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون ﴿۶۱﴾ 🔺هنگامي كه داخل خانه اي شديد بر خويشتن سلام كنيد، سلام و تحيتي از سوي خداوند، سلام و تحيتي پر بركت و پاكيزه، اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين ميكند شايد انديشه كنيد. ✳️این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند. http://yon.ir/aRYSO ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨امام جواد (ع)✨ مَنِ استَحسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكا فيهِ. هرکه کار زشتی را نیک بشمارد در آن کار شریک است. بحارالانوار ج ۷۵ ص ۸۲ ◾️شهادت حضرت جواد الائمه امام محمدتقی(ع) تسليت باد @quranpuyan
من ، "عصرانه قرآني :سه موضوع،سه سخنران "را به شما پیشنهاد می‌کنم. از طریق لینک زیر می‌توانید در آن ثبت‌نام کنید. evnd.co/rJxBQ میتوانید با استفاده از لینک بالا 👈دوستان و آشنایانتان را به عصرانه قرانی 24 مرداد نمایید.
آقاي دكتر ابوالفضل حري ،از سخنرانان برنامه 24 مرداد ميباشند ✅روش مورد اشاره در كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" بر اين موضوع تكيه دارد كه هر سوره ؛ يا دارد كه از خود سوره استخراج ميشود و در پرتو اين درس،ميتوان آيات و فرازهاي سوره را بهتر فهميد. فصل 4 كتاب نيز به تبيين نظريات هدفمندي سوره ها اختصاص دارد. لذا موضوع سخنراني جناب حري، 👈👈"توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و تدبر قران" ميباشد. آشنايي با برخي آثار سخنران محترم: 1-تاليف كتاب "رويكردهاي زباني- سبكي‌شناختي در مطالعة قرآن به منزلة اثري ادبي. مجموعه مقالات" از جمله ترجمه مقالات زير : -مير، مستنصر. «برخي فنون و صنايع ادبي در قرآن» - مير، مستنصر. «گفتگو در قرآن» -مير، مستنصر. «سوره به منزلة کليت» - عبدالرئوف، حسين. «سازگان زبان شناختي قرآن» -عبدالرئوف، حسين. «زنجيرمندي مفهومي و بافتي در قرآن -عبدالرئوف، حسين. «در باب تنوع سبك شناختي قرآن» 2-برخي از مقالات پژوهشي: "تصوير و تصوير پردازی و انسجام ساختاری متن در سوره عاديات". "سخت ترجمه پذيري كتاب المبين به منزلة اثري ادبي". «مولفه زمان و مكان روايي در قصص قرآني» «كاركرد تصريف در دو سورة قرآني ناظر به داستان آفرينش در پرتو فراكاركرد متني هليدي». «مشابهت بلاغت قرآني با بلاغت غربي. مطالعات اسلامي». «مناسبات درونی و/ يا زنجيرمندي خرد و كلان در قصص قرآنی (با نگاهي به داستان یونس (ع)» quranpuyan.com/yaf_postsm8512_shm-hm-dwtyd--24-mrdd-ktbkhnh-mly---b-HDwr-yk-mfsr-w-dw-mwlf.aspx#post8512
ای صفت خاص تو واجب به ذات بسته به تو سلسلهٔ ممکنات کون و مکان شاهد جود تواند حجت اثبات وجود تواند #جامی سلام عزیزان صبحتان بخیر روزتان سرشار از نگاه پرمهر خدا @quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم روز اول ذیحجه سالگرد حضرت علی وحضرت فاطمه است که روز نامگذاری شده است. به همین مناسبت ایه ای از قران -سوره نور ایه 32_را می اوریم: وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۳۲﴾ مکارم: مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خویش بی نياز مي سازد، خداوند واسع و آگاه است. 🍃جالب این است که خطاب آیه به افراد بی همسر نیست که خودتون کنید.بلکه سایر افراد جامعه را مخاطب قرار داده که شما متوجه انها باشید و انها را به یکدیگر دراورید. 📚در تفسیر نور نکات زیر در ذیل این ایه اورده شده است: 👨👩👧👦 خانواده و جامعه، مسئول افراد بى همسر است. «و اَنكِحوا» 🌺 در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأكيد است. «و اَنكحوا» 🌸لازم نيست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر يك از طرفين می توانند پيشقدم شوند. «و اَنكحوا» 🌺زنان بيوه را همسر دهيد. «و اَنكِحوا الايامى»(«اَيامى»، شامل آنان نيز می شود.) 🌸داشتن صلاحيّت، شرط است. «والصّالحين» (يعنى بايد طرفين صلاحيّت اداره زندگى مشترك را داشته باشند.) 🌺اقدام جامعه براى عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقى است كه جوانان لااُبالى و هرزه نيز خود را در مدار صالحان قرار دهند. «والصّالحين...» (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقى و مكتبى باشد.) 🌸 در تأمين نيازهاى جنسى، فرقى ميان انسانها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «منكم، عبادكم، امائكم» 🌺 فقر، نبايد مانع اقدام در امر شود. «اِن يكونوا فقراء...» 🌸 در صورت فقر، به اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغنِهم اللّه» 🌺 فقر، براى عروس وداماد عيب نيست. «ان يكونوا فقراء...» 🌸خداوند، تأمين زندگى عروس و داماد را وعده داده است و ، وسيله وسعت و بركت زندگى است. «يغنهم اللّه» http://yon.ir/Zdqjd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸سالروز وصلت خوشبوترین گل های گیتی 🌸و حلول ماه پر خیر و برکت ذی الحجه 🌸و اعیاد فرخنده آن را تبریک و تهنیت عرض می نماییم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan