eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✅ امام حسین (ع) چه چیزی شد؟ نظر بر این بودکه امام حسین (ع) قربانی است. 🛑قسمت سوم: در قسمت‌های قبل، بودن حکومت اموی، بررسی شد. اما بخش دومی که می خواهم خدمتتان عرض کنم، این است که در قصه کربلا به صورت خاص فجایعی اتفاق افتاده است و این فجایع به نام است و اصلا تابلوی دین وجود دارد و هیچ ابایی هم نداشتند که به نام دین این کار را انجام دهند، همان جنایات وحشتناکی که آنها انجام دادند. شنیده اید که وقتی صبح روز عاشورا، سپاهیان عمر سعد حمله را شروع کردند، رمز عملیاتشان این بود که «یا خیر الله ارکبی و بالجنة ابشری» ای سپاهیان خدا حمله را آغاز کنید، بهشت در انتظار شماست. از همان اول مفاهیم دینی را استخدام کردند و به کار گرفتند حال اینکه به چه دلیل؟ و آیا اعتقاد بود یا استفاده ابزاری می کردند؟ در ادامه عرض خواهم کرد. ♦️عجیب تر اینکه فکر نکنیم که همه اینها جنبه شکلی داشت و تظاهر بود و صورت سازی بود، خیر، بسیاری از این افراد با اعتقاد این کار را می کردند و معتقد بودند که خدمتی می کنند و کار خوبی می کنند چون روایتی از حضرت سجاد(ع) است که فرمودند: هیچ روزی مثل روز نیست. دلیلی که حضرت فرمودند: 🔶 «ازدلف الیه ثلاثون الف رجل یزعمون انهم من هذه الامه» یعنی سی هزار نفر مسلمان آنجا حضور پیدا کردند و «کل یتقربون الی الله عزوجل بدمه» و می خواستند با ریختن خون حسین بن علی به خدا نزدیک شوند. همانطور که انسان برای عبادت قصد قربت می کنند، سپاهیان عمر سعد هم با قصد قربت آمده بودند تا خون را بریزند و قصه فراتر از این بود که دین در ظاهر رنگ و لعاب این فاجعه را درست کند بلکه در عمق جان عده ای از افراد این اعتقاد نفوذ کرده بود. و اگر نگوییم در همه آنها، در بسیاری از آنها این اعتقاد وجود داشت. پس نقش را در اینجا نمی شود نادیده گرفت. 🔹یک جمله ای عمرو بن حجاج از سپاهیان عمر سعد دارد که روز عاشورا به میدان آمد و به کوفیان و دوستانش که به جنگ با حسین(ع) آمده بودند، این جمله را گفت که «لاترتابوا فی قتل من مرق عن الدین» پس جرم امام حسین هم این است که بی دین است و ما دین داریم و وظیفه داریم که این غده بی دینی را از بین ببریم و نابود کنیم. 🔶هرکجا که نیاز بود که از عالم دین استفاده کنند، شریح را می آوردند و از او استفاده می کردند. شریح از زمان خلیفه دوم، یک شخصیتی است که خیلی مورد احترام است و حتی موقعی که قدرت را به دست گرفتند و خواستند شریح را از قضاوت عزل کنند، خیلی از مردم سروصدایشان بلند شد و حمایت کردند و گفتند که شریح را نباید عزل کنید و تقریبا حدود هفتاد سال، منصب قضاوت را در کوفه به عهده داشت و خودش هم سن زیادی کرد و بالای صد سال عمرش بود. 🎤استاد سروش محلاتی 💫ادامه دارد @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅ وقايع روز سال ۶۱هجری ۷ محرم - نامه عبيدالله بن زياد به عمر بن سعد مبني بر سختگيري بر امام حسين(ع) - سال ۶۱ هجري قمري پس از آن كه عمر بن سعد وارد كربلا گرديد، پيكي به نزد امام حسين(ع) فرستاد و از آن حضرت پرسش كرد، كه به چه منظوري به اين ديار روي آورده است و امام حسين(ع) در پاسخش فرمود: آمدن من به اين سرزمين به خاطر دعوت همشهري هاي شما بوده است، كه با ارسال هزاران نامه، مرا به سوي خود خواندند. هم اينك اگر از ادامه حركت من ناخرسنديد، من اصراري بر آن ندارم و حاضرم برگردم.👉 عمر بن سعد، پس از دريافت پاسخ امام حسين(ع)، دلگرم و به ايجاد و سازش اميدوار گرديد. از آن پس ميان امام حسين(ع) و عمر بن سعد، پيام هاي ديگري نيز مبادله و موجب فروكش كردن حساسيت هاي ابتدايي و كاستن خصومت طرفين شد. امّا عبيدالله بن زياد، عامل بن معاويه در كوفه، كه بر جريان كربلا و نحوه رفتار عمر بن سعد با امام حسين(ع) إشراف و نظارت داشت، حاضر به مصالحه و پايان ماجرا بدون خون ريزي نبود و تلاش مي كرد كه اين أمر را سخت تر و حادتر نمايد. بدين جهت، در هفتم محرم نامه اي براي عمر بن سعد نوشت و به وي دستور داد كه بر امام حسين(ع) سخت گيرد و ميان وي و آب حايل گردد و نگذارد كه آن حضرت و يارانش از رود فرات استفاده كنند، تا در فشار قرار گرفته و تسليم گردند. عمر بن سعد كه به خاطر دلبستگي به حكومت "ري" ، حاضر به انجام هر كاري شده بود، فرمان عبيدالله را بي درنگ به اجرا در آورد و عمرو بن حجّاج زبيدي را با پانصد سواره نظام، موكل آب فرات نمود، تا از دسترسي ياران امام حسين(ع)، به شريعه فرات جلوگيري نمايد. سپاهيان عمر بن سعد از روز هفتم محرم، با شدت تمام از آب فرات مراقبت كرده و مانع دستيابي ياران امام حسين(ع) به آن شدند. وليكن علي رغم سخت گيري و تلاش پي گير آنان، ياران امام حسين(ع) تا شب عاشورا از تاريكي شب استفاده كرده و خود را به رود فرات رسانيده و آب خيمه ها را تامين مي كردند. حضرت عباس بن علي(ع)، كه در دليري، غيرت و وفاداري، ضرب المثل دوستان و دشمنان بود، در آب رساني خيمه ها پيش گام و بسيار كوشا بود.(۱) نك: الارشاد (شيخ مفيد)، ص ۴۳۴؛ بحار الانوار (علامه مجلسي)، ج ۴۴، ص ۳۱۵ و ص ۳۸۹؛ كشف الغمه (علي بن عيسي اربلي)، ج۲، ص ۲۲۶ و منتهي الآمال (شيخ عباس قمي)، ج۱، ص ۳۳۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَينِ عَلَيهِ‌السَّلام فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَة» خدايا مرا در دنيا و آخرت به‌ واسطه حسين (ع) عزيز و مقبول قرار ده. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅ وقایع روز در روز هشتم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجرى قمرى با اینکه سپاه امام حسين ‌‏(ع) در محاصره شديد قرار داشت، اميه بن سعد طايي خود را به ياران امام رساند.‏ اميه بن سعد طايي از شهداي كربلا به شمار مي‌آيد و روز عاشورا ‏به نقلي در حمله اول شهيد شد. وي در سواركاري نامي، شجاعي از كوفيان و از اصحاب ‏امیرالمؤمنین (ع) بوده است و در جنگ صفين نيز حضور داشتند. در اين روز عطش بار ‏ديگر بر همراهان امام (ع) غلبه كرد و عمر بن حجاج به محاصره شريعه فرات مباهات ‏مي‌كرد و به حضرت زخم‌زبان مي‌زد.‏ ابومخنف از زبيدي نقل كرده كه مي‌گفت: از عمرو بن حجاج هنگامی‌که نزديك اصحاب امام ‌‏(ع) شد شنيدم مي‌گفت:اي كوفيان! از ابن زياد و جمع خود دست نكشيد و در كشتن ‏كسي كه از دين بيرون رفته(امام حسين (ع)) و با امام خود يزيد مخالفت مي‌كند ترديد ‏نكنيد. امام فرمود: اي عمرو بن حجاج! آيا مردم را بر من مي‌شوراني؟ آيا ما از دين خدا ‏بيرون رفته‌ايم و شما بر دين پايدار مانده‌ايد؟ هان! به خدا سوگند، آنگاه‌که جان‌های شما از ‏بدن‌ها مفارقت كنند و بر اين اعمال خود بميريد، درخواهيد يافت كه کدام‌یک از ما از دين ‏خدا بيرون رفته و چه كسي به سوختن در آتش سزاوارتر است.‏ با توجه به اينكه عطش بر امام و همراهان غلبه كرده بود، عبدالله بن حصين ازدي بر ‏محاصره فرات فخر مي‌ورزيدند عبدالله بن حصين ازدي كه مرگش در بجيله رخ داد، به ‏رويارويي امام آمده و گفت:  اي حسين! آيا اين آب را نمي‌بيني كه همچون دل آسمان ‏مي‌درخشد؟! به خدا سوگند يك قطره از آن را نخواهي چشيد تا تشنه‌کام بميري! امام ‏فرمود: خدايا! او را از تشنگي بميران و او را هرگز نيامرز. حميد بن مسلم مي‌گويد: پس‌ازآن، او مريض شد و من به عيادتش رفتم سوگند به خدايي كه هيچ معبود به حقي جز او ‏نيست. او را ديدم كه پيوسته آب مي‌خورد و سيراب نمي‌شد، سپس آن را پس مي‌داد و ‏دوباره مي‌آشاميد و سيراب نمي‌شد. بدين گونه بود تا مرد.‏ در پايان روز هشتم، حضرت سكينه (ع) فرزند اباعبدالله الحسين (ع) مي‌گويد مهتاب ‏فضاي خيمه امام را روشن كرده بود ديدم پدرم ميان جمعيت ايستاده و خطاب به ياران و ‏همراهان مي‌فرمايد: اي مردم! هرکدام از شما كه مي‌تواند بر تيزي شمشير و ضربات ‏نيزه‌ها صبر كند، با ما قيام نمايد وگرنه از ميان ما برود و خود را نجات دهد. سخنان امام به ‏پايان نرسيده بود كه ياران همگي صدا زدند سوگند به خدا چنين نخواهيم كرد، بلكه جان، ‏مال، زن و فرزندان خود را فداي تو خواهيم كرد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🎙دکتر داود فیرحی: بحث درباره و در نهضت عاشوراست. در نهضت عاشورا کلمه اصلاح زیاد استفاده می شود و بعضا این کلمات در طول زمان معنایش تغییر می‌کند . 🔺هر جامعه ای معیار خودش را دارد و فسادی که رخ می دهد در تغییر آن معیار است. 🔹معیار حسین بن علی که نگران تغییر آن بود و فساد را تغییر آن می دانست، سنت پیامبر بود و فساد از نظر امام حسین، یعنی کم و زیاد شدن سنت پیامبر و اصلاح از نگاه ایشان یعنی بازگشت به سنت پیامبر. 🔹در سالهای پس از پیامبر دو چیز تغییر کرد: یکی تفسیر وحی عوض شد و دیگری سیره پیامبر را تحریف کردند. 🔹 از نظر امیرمومنان، فساد یعنی از جادرآمدن سنت و سیره پیامبر. 🔹نظم اجتماعی که پیامبر ایجاد کرده بود مبتنی بود بر انسان آزاد مومن، این انسان جامعه را به درستی می سازد. 🔹زمان خلیفه دوم، عمر گفت اگر من کج رفتم چه می کنید؟ گفتند با شمشیر راستت می کنیم؛ یعنی معیار و شاقول مشخص بود و آن سیره و سنت بود. 🔹در زمان پیامبر انسانها آزاد بودند. 🔹 پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. 🔹 اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند سیدالشهدا در خطبه ای که در مکه قبل از سفر به کربلا یا سال قبل بیان می کند، تفسیر و تصویر دقیقی از جامعه نشان می دهد. 🔺در این خطبه که در منا بیان شده است، می فرماید: شما ای نخبگان دینی و اجتماعی کاری کردید که هیبت جامعه شکسته شد و بازی را باختید. همه چیز در اختیار حکومت قرار گرفته و دین را طوری که می خواهد ارائه می دهد. اعتبارتان را از دست ندادید جز به خاطر اختلافتان در حق و سنت پیامبر که موجب گم شدن سیره و راه درست شد. 🔺در هرکشوری چهار وضعیت ممکن است بوجود بیاید: ۱. جامعه قوی و دولت قوی، که هر کدام کار خود را می کند مثل دولتهای اروپایی. ۲. جامعه ضعیف و دولت ضعیف، نه جامعه می تواند دولت را تغییر دهد و نه دولت جامعه را مثل یمن. ۳. جامعه قوی و دولت ضعیف، که جامعه، دولت را سرنگون می کند. ۴. دولت قوی و جامعه ضعیف که دولت همه فضای فرهنگی، دینی آزادی و حرکتهای اجتماعی را تصرف می کند، دولت هم قانونگذار است و هم مفسر و جامعه را لاغر می کند و به اصطلاح خون جامعه را می مکد. 🔸 در این شرایط مردم چاره ای جز چاپلوسی دولت ندارند تا باقی بمانند. نخبگان جامعه در چنین شرایطی رو به سوءاستفاده می روند. نخبگان و دین شرایط دین را تحریف می کنند تا با سلیقه حکومت تطبیق پیدا کند. 🔹حضرت می فرماید: جامعه توانش را از دست داد و تبدیل به شد که در برابر اربابان مطیعند و بخاطر نان شب، کمر خم کردند. 🔺🔺مستضعف یعنی کسی که توسط قدرت و حکومت ضعیف شده و جامعه را لاغر و ضعیف کردند تا در حکمرانی هر تقلبی که بخواهند بکنند و حقایق را وارونه کنند و هر خط و سیاستی که می خواهند می گذارند. هرکس شرورتر و زورگوتر استوارتر. به هر شهری بروی، منبرهایی وجود دارد که با صدای بلند استبداد را توجیه می کنند. دین در واقع وسیله حکومت شده و بی اعتمادی مردم به نخبگان دینی به دین سرایت می کند و اعتقاد مردم به خدا از دست می رود. 🔺 در متن مدینه هم که بعنوان وصیت نامه امام است شرایط مدینه هم تشریح شده است. چون راه خروج بر امام بسته شده است، ایشان ناگهانی و بصورت پوششی از مدینه و مکه خارج می شود و می فرمایید من بی دلیل یا از سر خوشی خروج نکردم بلکه می خواهم به سیره جدم باز گردم. 🔹 می فرماید من در این مسیر نظرم را خواهم گفت هرکس خواست بپذیرد هرکس خواست رد کند و من صبر می کنم تا تقدیر الهی رخ دهد. 🔹این به اصطلاح تغییر دی ان ای جامعه است 🔺در کوفه نیز شاهد متنی هستیم. کوفیان به دلیل ترس از شام به امام حسین تمایل داشتند اما جرات میدانداری را نداشتند به همین دلیل فرزدق به امام می گوید: قلوب کوفیان با توست اما شمشیرهایشان با امویان است. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✅ امام حسین (ع) چه چیزی شد؟ 🛑قسمت چهارم : 🔶نظر بر این بودکه امام حسین (ع) قربانی است 🔻در قسمت‌های قبل، بودن حکومت اموی، بررسی شد ✅سوء استفاده استبداد از چهره های دینی موجه آنچه که مهم است، این است که در جریان مساله امام حسین، کانون حرکت در کوفه است و مردم کوفه اول قیام کردند و دعوت کردند و از طرف دیگر هم در کوفه بود و آدمی بود که سن و سالی داشت و سوابقی داشت و با دربار خلافت در دوره های مختلف کار کرده بود و هرکجا که حکومت در مواجه با مردم کم می آورد، شریح را می آوردند و از ریش و عمامه او استفاده می کردند و او پشتیبانی می کرد، این وجود دارد حال چه فتوای به قتل داده باشد و چه فتوا نداده باشد که آن را ما پیدا نکردیم. 👈مثلا وقتی عبیدالله بن زیاد به کوفه آمد، استاندار جدید بود و شهر کوفه هم ملتهب بود و بعد از این بود که مردم کوفه، نامه ها را به امام حسین نوشته بودند و او را یزید فرستاد تا کوفه را کنترل کند. به هرحال عبیدالله آمد و بر طبق رسمی که وجود دارد، افراد به دیدن او رفتند و تبریک گفتند. چند روز عبیدالله جلوس داشت و می آمدند و تبریک می گفتند. چندین روز که گذشت، شخصیت های معروف آمدند و او متوجه شد که «هانیه بن عروه» نیامده است که یکی از شخصیت های بسیار مهم و معتبر کوفه بود. بعضی ها به هانی خبر دادند که جناب حاکم سراغت را می گیرد و مجبور شد و در مجلس عبیدالله شرکت کرد و آداب صوری انجام گرفت و عبیدالله سوال کرد که مسلم بن عقیل کجاست؟ و هانی، ابراز بی اطلاعی کرد. عبیدالله، آن غلامی را که به عنوان جاسوس قرار داده بود و رفته بود به خانه هانی و می دانست که مسلم در آنجاست، را احضار کرد و غلام آمد و گزارش داد که من او را در خانه هانی دیده ام. تا هانی چهره او را دید، متوجه شد که او به عنوان رفاقت نزدیک شده بود و متوجه شد که مامور حکومت بوده است. هانی گفت بله در منزل من است. گفتند باید او را تحویل بدهی. او گفت امکان ندارد که او را تحویل دهم. همانجا درگیری فیزیکی بین هانی و عبیدالله اتفاق افتاد و پیشانی هانی شکافت و دستور داد که در دارالاماره، در یک گوشه ای او را حبس کنند. مقداری زمان گذشت و این خبر به قوم و قبیله هانی رسید و این ها دور دارالاماره برای حمایت از او جمع شدند. 🔸این قصه را می گویم تا بدانید که این عمامه و ریش، کجا بدرد این متدینین می خورد. کارهای اطلاعاتی را خودشان انجام داده اند و مسلم را هم یافته اند و معلوم شده است که کجاست. مرحله دوم اینکه او را دستگیر کنند و زندانی کنند. این دو مرحله را خودشان بلدند و انجام می دهند. اما یک مرحله سوم هست که آن این است که عده ای از مردم دور دارالاماره آمده اند و شعار به حمایت از هانی می دهند و می گویند تا هانی آزاد نشود ما از اینجا نمی رویم. در این مرحله احتیاج به عمامه و ریش شریح است تا مردم را ساکت کند، کسی که وجاهت دینی دارد، باید از این وجاهت عبیدالله استفاده کند و این کار را کرد. لذا به شریح دستور داد که به مردم بگوید که هانی حالش خوب است و مشکلی هم ندارد و یک مقدار او را نگه داشته ایم تا از او سوال کنیم و آزاد خواهد شد. در همین مسیری که شریح از نزد عبیدالله تا بیرون دارالاماره خواست بیاید، سری هم به هانی زد و سر و صورت خونی او و زیر شکنجه بودن او را دید. هانی هم به او گفت که من جان سالم از دست این دژخیم بدر نخواهم برد و او قاتل من است، مبادا تو با او همکاری کنی. ولی شریح کار خود را کرد و رفت به مردم گفت که هیچ چیزی اتفاق نیفتاده است و در شرائط خوبی است؛ شما که من را قبول دارید. مگر ممکن است کسی با آن هیبت علمایی که دارد و با آن سابقه و اینکه عالم طراز اول شهر کوفه به حساب می آید، دروغ بگوید! مردم هم گفتند که راست می گوید و به خانه های خود برگشتند و بعد از بازگشت آنها، هانی را به قتل رساندند و از بالای دارالاماره به زمین انداختند. 🔹🔻این قتل یک پشت صحنه دارد و یک جلوی صحنه. پشت صحنه همان عبیدالله و دستگاه اطلاعاتی و مامورین جنایتکار ولی جلوی صحنه که آن سفّاک ها را نمی آورند و آن چهره ها خودشان را آشکار نمی کنند. احتیاط می کنند. عبیدالله نیاز دارد که یکی حضور داشته باشد که آبرومند باشد وسابقه دار باشد و تیپش غیر از تیپ آن باشد و برای مردم توجیه کند و آرامش در میان معترضین و معتقدین به وجود بیاورد. ♦️وقتی مستبدین از ابزار دین استفاده کنند، این اتّفاق می افتد و این نمونه ای است که در ماجرای وجود دارد. این بخش دوم عرایض بنده بود که نشان می دهد در عاشورا با چه فاجعه ای روبرو هستیم و قربانی چیست؛ قربانی استبداد، از نوع است. 🎤استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر حضرت عباس علیه‌السلام را می‌شناسیم؟ تفسیر سوره مبارکهٔ عنکبوت، جلسه۱۹ محمدعلی انصاری زمان: ۰۳:۲۳ حجم: ۷.۶ MB @MohammadaliAnsari
4_5929316924675590018.mp3
2.56M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری 🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خودش: اى ابوالفضل! مى‏‌خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 r.me/motahari_ir
هدایت شده از قران پویان
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه: السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ. سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و المزار الکبیر مشهدی، صفحه 486
🌹امام سجاد (ع) می فرمایند: 🔹أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه‏ِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ. 🔸 را نزد خداوند ‏ است ‏كه در روز قيامت همه‏ شهيدان بر آن رشك‏ مى ‏برند. بحار الأنوار ج ۲۲ ص ۲۷۴ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
✅ وقایع روز (تاسوعا) سال ۶۱ هجری در عصر اين روز، دستور عبيدالله بن زياد به عُمر سعد رسيد که بر امام حسين(ع) و يارانش سخت گيرد و کار را يکسره کند؛ عُمر سعد آماده جنگ شد و به سوی امام حسين(ع) و اصحابش يورش برد؛ در اين هنگام، امام(ع) آن شب را تا به صبح از آنان مهلت خواست و بدين ترتيب جنگ به فردا (عاشورا) موکول شد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
یا ابوالفضل فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد. امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند» راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد) عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است: «يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ» ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص). و اینک . قرار سالیانه عاشقان عباس است. تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند. فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و...
💠حجت الاسلام مهدوی راد :، تجلی احسن تقویم و أسفل سافلین ◾️شب عاشورا، شبی بی نظير در تاريخ بشريت است، به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه به اعتراض ملائكه در آفرينش انسان پاسخ دهد. ◾️عاشورا زيباترين و بالاترين صحنه های انسانی است، اگر بخواهيم درباره تجلی قرآن در عاشورا صحبت كنيم، شايد آيات لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم، ثم رددناه اسفل سافلين، بهترين آيات باشد. ◾️ياران امام حسين، بهترين نماد احسن تقويم هستند، بالاترين درجات عرفان، آزادگی، ايثارگری، كرامت و بخشندگی ها در اصحاب امام حسين ظهور می يابد و پست ترين درجات بشر و اسفل السافلين در لشگر كوفه بروز می يابد، سفاكی، پليدی، درنده خويی، دنياطلبی، بيرحمی و خشونت در آنها ديده می شود. ◾️وقتي كاروان بازماندگان كربلا به مدينه بر می گردد، هيچ يك از مردان مدينه غير از دو نفر به استقبال و تسليت آنها نيامدند و آنها نيز ابراز تاسف كوچكي كردند. ◾️وقتي اين مردم مدينه بعد عاشورا، ظلم والی يزيد را ديدند و برای اعتراض پيش خليفه رفتند، ديدند يزيد از نماينده اش فاسد و متجاهرتر است، عليه حاكم مدينه شورش كردند و يزيد نيز در واقعه حره آنها را قتل عام كرد. ◾️اما در مقابل می بينيد فردی مانند ابوالفضل العباس در تاريخ جز پنج مورد از او سخن گفتن سراغ نداريم همانگونه كه امام حسين در زمان حيات امام حسن، سخنی نمی گفت. ◾️لشگر يزيد را مي توان گروه مسخ شدگان به تعبير امام حسين ناميد، شمر صراحتا به امام حسين گفت تو و پدر و مادرت را می شناسم، پاك ترين انسانها هستيد، سنان به ابن زياد گفت گامهاي مرا طلا بگير چون سر بهترين انسانها را برايت آوردم، اينها مسخ شده هستند اكثر سپاه كوفه از روي ترس و طمع به كربلا آمده بودند، نه از روي اعتقاد. ◾️همين جريان ارهاب و سرچشمه داعش نيز از امويان سرچشمه می گيرد و برای همين بر پول و ايجاد ترس تكيه دارند. ◾️امويان اخيرا كتابهایی نوشته اند كه چه كسانی حسين را كشتند و آنجا نوشته اند شيعيان علی خودشان حسين را دعوت كردند و خودشان او را كشتند در حاليكه اسناد تاريخي نشان می دهد اكثر سران و فرماندهان لشگر كوفه كسانی بودند كه عثمانی و اموی بودند و در دوران معاويه به كوفه آورده شدند. ◾️حسينيان ٢٧ نفرشان از بنی هاشم و ١٧ نفر از اصحاب اميرالمومنين و تعدادی موالی( بندگان آزاد شده) و برخی از اهالی يمن هستند. ◾️قدرت، ايمان ، باور ايستادگی چنان موج ميزد كه به تنهايی مقابل سپاه می ايستادند. ◾️به تعبير عرفا، اردوی حسينی اقبال الي الله دارد كه بالاترين درجه اوج انسانی است و مخصوص انبياست. ◾️كدام بزرگی بالاتر از اينكه يك زن مانند رباب، در جلسه يزيد بيايد جلو، سر حسين را از تشت بردارد و سر را غبارروبی كند و بگويد حسين تو را فراموش نمی كنيم. ◾️همسر عمير يكی از ياران سیدالشهدا كنار پيكر شوهرش آمد و به شهادت او افتخار می كرد، که توسط غلام شمر به شهادت رسيد و اولین زن شهید در کربلاست. ◾️عابس وقتي كه با هجوم ناجوانمردانه دشمن مواجه شد بجای عقب نشينی، زره و كلاه خودش را درآورد كه ما از مرگ نمی هراسيم. ◾️در شب عاشورا با وجود اينكه امام حسين به اصحاب اذن رفتن داد، هيچ يك حسين را تنها نگذاشتند. ◾️عباس بعد از سخن امام حسين گفت زندگی بعد از تو چه زشت است. ◾️امام به برادران مسلم بن عقيل گفت شما داغديده ايد، برويد آنها قسم خوردند كه بزرگمان را تنها نمی گذاريم. نفر آخر می گويد ما تو را تنها نمی گذاريم چون آگاه شديم. ◾️سعيدبن عبدالله زمان نماز امام هر تيری كه به سوي امام مي انداختند بدنش را سپر می كرد، با سلام امام به زمين افتاد و امام سر او را به دامن گرفت او از حسين پرسيد آيا به عهدم وفا كردم زهير گفت اين كه يك جان است هفتاد جان هم داشتم فداي تو می كردم. ◾️جون، غلام اباذر بوده است ، پيرمردی است كه ابوذر او را به اهل بيت بخشيده است، آمد نزد امام ، حسين او را آزاد كرد و از او خواست كه برود و جانش را نجات دهد. ◾️جون ناراحت شد و گفت كه من سياه و بدبويم ، آيا می خواهيد خونم با شما مخلوط نشود، امام او را در آغوش گرفت و زمان خداحافظي از امام خواست كه دعا كند چهره اش سفيد و بدنش خوشبو شود، امام دعا كرد و زمانی كه سر جون را بدامن گرفت، مانند علی اكبر صورت به صورتش گذاشت. @quranpuyan
voice.ogg
541.8K
شب #عاشورا ،صدای استاد ساعد باقری از تاریخ بلعمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
امشبی‌را شه دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح‌طلوع، مکن ای صبح‌طلوع @quranpuyan
🏴السلام علیک یا ابا عبدالله شب وصل است و طی شد نامه ی هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر دلا در عاشقی ثابت قدم باش که در این ره نباشد کار بی اجر @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
خدایا! لعنت كن نخستين ستمكارى را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد و آخرین ظالمى که از آن ظالمِ نخستین در ظلم تبعیّت کرد. https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
ایا قاتلین امام حسین در ،خلاف قرآن است؟ در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی که زیارت عاشورا زیاد خوانده میشود،این سئوال زیاد مطرح میشود که ایا لعن کردن،جایز است یا خیر؟ قران در مورد لعن چه نظراتی دارد؟ یکی از سوره های قران که به موضوع لعن اشاره کرده است،سوره احزاب است.ایات 56و57 سوره احزاب را مرور می کنیم: 💠إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶) 💠إنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾ بى‏ گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏ رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت ‏آور آماده ساخته است (۵۷) ابتدا سلام وصلوات بر پیامبر و آلش و تسلیم شدن و سپس لعن کسانی که با آزار خدا ورسول،مورد لعن خدا در دنیا و آخرت قرار گرفتند. امروز روز زیارت عاشورا خواندن است.چه جالب !زیارت عاشورا را بعد از این آیات خواندن حال دیگری دارد. اصلا زیارت عاشورا هم مصداقی از این ایات است اول سلام میدهیم: 🔹*- اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش سلام بر تو اى فرزند امير مؤمنان و فرزند آقاى اوصياء سپس در فراز بعد میخوانیم: 🔹*- و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا کند مردمى را که ريختند شالوده ستم و بيدادگرى را بر شما خاندان 🔹*- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود 🔹*- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند (قتل ،مصداقی کامل از آزار ) 🔹*- يا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلى فاطِمَةَ وَ اِلَى الْحَسَنِ اى اباعبداللّه من جويم به درگاه خدا و پيشگاه رسولش و اميرالمؤ منين و فاطمه و حسن 🔹*- وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ) مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَ بَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ على اَشْياعِكُمْ و شما بوسيله دوستى تو و بوسيله از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بيزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم بر شما را ريخت و بيزارى جويم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ريزى کرد شالوده اين کار را و پايه گذارى کرد بر آن بنيانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پيروان شما 🔹*- بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِيِّكُمْ بيزارى جويم بدرگاه خدا و به پيشگاه شما از ايشان و تقرب جويم بسوى خدا سپس بشما بوسيله دوستيتان و دوستى دوستان شما 🔹*- وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان پس در انتها مى گوئى صد مرتبه : 🔹*- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که بزور گرفت حق و را و آخرين کسى که او را در اين زور و ستم پيروى کرد. می بینیم که سیاق و روال زیارت عاشورا با آیات سوره احزاب همخوانی دارد. http://quranpuyan.com/yaf_postsm8579_qrn-w-ln-khrdn-y-ln-qtlyn-w--zrdhndgn-hl-byt-w-mmn-jyz-st.aspx#post8579
🔵چرا سوره را سوره امام حسین ( ع ) نامیده اند ؟ 🔴معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (۱) در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که 👈قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند ، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(۲) البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است. حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند و امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد و مراد از خداوند یکتا است».(۳) حميد فغفور مغربي —------------------------------------------------------------------------------- پی‌نوشت‌ها: ۱. بحارالانوار، ج۲۴، ص ۹۳. ۲. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج۴، ص ۶۷، با تلخیص. ۳. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج۴، ص ۴۶ https://bit.ly/2FNfaY6 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛