eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
در قرآن قسمت سوم ✅ بيت الله و احكام و مناسكش مايه قوام و حيات مردم است . خداوند در آیه ۹۷ سوره کعبه را مایه قوام و پایداری زندگی مردم دانسته است. جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۹۷﴾ فولادوند: خداوند [زيارت] كعبه بيت الحرام را وسيله به پا داشتن [مصالح] مردم قرار داده و ماه حرام و قربانيهاى بى نشان و قربانيهاى نشاندار را [نيز به همين منظور مقرر فرموده است] اين [جمله] براى آن است تا بدانيد كه خدا آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مى داند و خداست كه بر هر چيزى داناست. 👈در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین امده است: "راغب گفته : "(قوام ) و (قيام ) چيزى است كه انسان يا هر چيز ديگرى بوسيله آن بر پا مى شود، و قيام و قوام هر دو اسم اند براى چند چيز، مانند ستون و تكيه گاه ،خداوند كعبه را بيت الحرام و مايه قوام شما قرار داده ) چون دنيا و آخرت آنان قوامش به كعبه بود. اصم گفته است چون كعبه الى الابد پايدار است و نسخ نمى شود." و بنابر گفته او برگشت معناى آيه مورد بحث به اين مى شود: خداى تعالى كعبه را احترام كرده و آنرا بيت الحرام قرار داده ، و به همين منظور بعضى از ماهها را هم حرام كرده و بوسيله حكم به وجوب حج در آن ماهها، بين ماههاى حرام و بيت الحرام ارتباط برقرار كرد. البته در اين بين امورى را هم كه مناسب با حرمت است مانند هدى و قلائد جعل فرمود، و غرض از همه اينها اين بود كه كعبه را پايه حيات اجتماعى سعيدى براى مردم قرار دهد، و آنرا قبله گاه مردم كند، تا در نماز، دل و روى خود را متوجه آن كنند و اموات خود و ذبيحه هاى خود را بسوى آن توجه دهند، و در هر حال احترامش نمايند و در نتيجه جمعيت واحده اى را تشكيل داده و جمعشان جمع و دينشان زنده و پايدار گردد، از اقطار مختلف گيتى و نقاط دور در آنجا گرد هم آيند و همه قسم طريق عبادت را پيموده و منافعى را كه خصوص اين قسم عبادت براى آنان دارد به چشم خود ديده استيفا كنند، و نيز اهل عالم بشنيدن اسم آن و به گفتگوى از آن و رفته رفته نزديك شدن و ديدن آن و توجه بسوى آن هدايت شوند و كوتاه سخن بيت الحرام و شهر الحرام و هر چه كه متعلق است به آن مانند هدى و قلائد از جهت باعث بودن بر قوام معاد و معاش مردم منافعى است كه شمردن اشخاصى را كه از جزئيات ثابت و غير ثابت آن منتفع شده و مى شوند هر متفكرى را به شگفت درمى آورد، 👌اعتبار بيت الحرام و شهر الحرام و احكامى كه بر آن دو تشريع شده مبنى بر حقيقتى علمى و اساسى و جدى است ، و آن اينست كه اين بيت الله و احكام و مناسكش مايه قوام و حيات مردم است ." http://yon.ir/Qp134 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: 🔸متن زير سخنراني حجت الاسلام ايازي در جلسه حضوري قرآن پويان است كه در تاريخ 10خرداد 1395 برگزار شده است:🔸 شاید امروز بحث کلامی خیلی چالش نداشته باشد، اما درباره مخاطب قرآن از این جهت صحبت می¬کنیم که قرآن با چه کسی صحبت می¬کند؟ اجمالا تصور عمومی جامعه اینست که قرآن در اصل با مسلمانها صحبت میکند و گو اینکه یک خط و مرزی کشیده می¬شود، بین مسلمانها و دیگران، گویی که مسلمانها دردانه خدا هستند. به تعبیر دیگری موضع بحث اینست که آیا مخاطب قرآن، انسان است یا مسلم و مومن است؟ به لحاظ کلامی فعلا شاید جای بحث نداشته باشد که بگوییم مخاطب قرآن انسان است؛ هر چند که «یا ایها الذی» داشته باشد، «یا ایها الذین امنوا» داشته باشد، «یا ایها الناس»، «یا اهل الکتاب» داشته باشد؛ «قل یا ایها الکافرون» داشته باشد، درست است به مناسبت و شرایط، افراد و گروهای مختلفی، مخاطب قران هستند، اما حقیقتش این است که «انسان بماهی انسان» مخاطب قرآن است، چون میفرمایند: «هل اتی علی الانسان حین من الدهر ...» اینکه مخاطب قران، انسان است یا مومن، چه ثمره ای دارد؟ ثمره های کلامی بر آن مترتب است. اگر گفتیم مخاطب قرآن، انسان است؛ قهرا مسلمانها، یکی از این مخاطبان هستند ولی حتما آنها نیستند؛ بنابراین گاهی اگر به اهل کتاب هم خطاب و عتاب میکند، گاهی ما خودمون هستیم، چون اهل کتاب موضوعیت نداره آن وصف و آن فعل که انجام میگیرد، اهمیت داره به آنها میگوید، ولی اگر آن صفت را ما هم داشتیم مارو هم میگیره فرقی نمیکند. و یا اگر عقاید آنها را زیر سوال میبره بدین معنا نیست که، عقیده آنها باطل می¬باشد و ما بر حق هستیم. مخاطب قرآن کسانی هستند که در آن عصر با قرآن دیالوگ و گفتگو کردند؛ این مساله از این جهت چالش برانگیز است که آنها می¬گویند قهراً اگر ما مخاطب قرآن نیستیم خیلی از دستورات و اوامر و نواهی که بیان شده است، زبانش زبان عرف آن مردم است نه زمان ما. و اگر در مقوله های اعتقادی و علمی، فرهنگی سخن گفته است، متناسب با احوال آنها صحبت شده است. ✔️ اگر معلوم شد که ما هم مخاطب قرآن هستیم، اگر بر اساس قواعد و اصول رایج بین مردم در مقام گفتگو کردن، یک مطلبی را فهمیدیم، این فهم برای ما حجت است ولو اینکه مقابل تمام فهم های قبلی باشد. ✔️اگر دانستیم که ما هم قرآن هستیم، اگر در فهم دچار اشکال شدیم، و اگر جایی را با عقل و حکمت الهی و منطق بشری که امروز عقلای جهان آن را میفهمند، ناسازگار بود، کلام را متناسب با فهم امروزی تأویل می¬کنیم و این یک امر عقلایی است؛ بدین معنا که اگر جایی دیدیم که ظاهرش، با عقل و جای دیگر از قرآن نمیخورد، ما حق تأویل داریم. ⬅️حق تأویل را با یک مثال بیان میکنیم: در محاورات امروز یه روش خودمان، اگر کسی حرفی زد که ما با شخصیت و موقعیت آن فرد، ناسازگار دیدیم، ما تلاش می کنیم بین شخصیت آن فرد و گفتار وی، رابطه ای برقرار کنیم حتی اگر این حرفی که زده، حرف عجیب و غریبی باشه؛ ممکن است بگوییم نه منظور ایشان این نبوده یا کاری که انجام داده منظورش این بوده. ⬅️یک مثال دیگر برای روشن شدن بحث: اگر به شما بگویند که «الان دعوت شدید به یک جلسه¬ای بعد شما می¬گویید من حال ندارم.» این که شما می¬گویید «حال ندارم» تاویل می¬کنید به اینکه من آمادگی اش ندارم؛ خب این دروغ نیست که بگویید توریه است؛ از این نمونه در قرآن خیلی فراوان است که در همین ادبیات زبان عامه امروز، با فهم امروزی، مخاطب ما اگر تفسیر و تاویل بکند، جا به جا می¬کند. حاصل آنکه در حوزه مسائل امروز و تمدن جدید، اگر ظاهر کلام با یک اصل عقلی یا یک اصل اصولی فرهنگی تعارض داره، به جای اینکه بگوییم مخاطبش مردم آن زمان بوده و ما مخاطب آن نیستیم، دست از ظاهرش برداریم و تأویل کنیم؛ این یک کار عقلایی است ادامه دارد... جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qpm3636 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ✨خدايا مرا روزى كن #حج بيت الحرام در اين سال و در همه سال کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید و اجتماعی در قرآن کریم ✅ زندگی و مسابقه قسمت دوم 🌿 «فاستبقوا الخیرات» چرا در امور معنوی مسابقه نگذاریم، که همه از آن بهره گیریم؟ چرا مثلا در تواضع ( تواضع باطنی که واقعاً خود را از شما برتر ندانیم، نه تواضع چاپلوسانه که نوعی تکبر است)، مسابقه نگذاریم؟ 🔻به‌گفته فلاسفه، دنیا دار تزاحم است. در دنیا یک چیز از آن دو تن نخواهد بود؛ اما در امور معنوی یک چیز می‌تواند در عین‌حال مال همه ما باشد. اما در امور مادی زندگی متجملانه ظاهری شما برای دیگران قابل تحمل نیست، می‌کوشند از شما بالاتر روند، بعد شما می‌کوشید از او بالاتر روید و ... و به کجا می‌رسیم؟ فقط وقتی به خود می‌آییم که دیگر مرگ به سراغ ما آمده است. 🔻خلیل‌بن‌احمد پیوسته می‌گفت: «خدایا چنان کن که هر وقت تو به من می‌نگری، مرا از بهترین بندگانت ببینی (مسابقه در خیرات و امور معنوی) و هر وقت خودم به خودم می‌نگرم، خود را بدترین بندگان ببینم و هر وقت مردم به من می‌نگرند، مرا مثل خودشان ببینند.» 👌 بنابراین اگر این سه ناظر (خدا، خود، دیگران) ما را اینگونه ببینند، زندگی مطلوب می‌شود. 👈 استاد - رویکرد وجودی (اگزیستانسیالیستی) به نهج البلاغه ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در قرآن قسمت چهارم آیة الله طالقانی در ذیل آیه " وَ اِذ جَعَلنا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمناً" مى گوید : « این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تاتمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .  امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند. مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.»  ( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷) http://yon.ir/Qp134 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در #عصرانه_قرآني روز 4شنبه ازساعت16-18در كتابخانه ملي ،منتظرشما هستيم.لطفا براي ساير علاقه مندان #فورواردنماييد @quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت اول: نکاتی از آیه وواعدنا در تفسیر تسنیم(اقای جوادی املی) ✅ ۱- بعضی روایات همین را تایید می‌کند که اول سی شب قرار بود که وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) مهمان ذات اقدس اله باشد و بعدا ده شب اضافه شده است لذا فرمود ﴿وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ﴾ آن ده شب را برای دریافت تورات و مکالمه مستقیم ذات اقدس اله ... که آن ده شب نتیجه آن سی شب هست شاید این روایت ناظر به این باشد که در مقام اظهار و افشا اینچنین بود وگرنه میعاد اولی همان چهل شب است ✅ ۲- لیله چهل شب تفکیک شده است به یک سی شب و یک ده شب تا مشخص بشود که چهل شب مطلق نیست .یک سی شبی است یعنی یک ماه است . مشخص است که از اول ذی قعده است مثلاً تا پایان ذی قعده یعنی یک ماه یک دهه‌ای هم هست که دهه فجر است و لیالی عشرا ست و همان است که ضمیمه یک ماه ذی قعده می‌شود می‌شود چهل شب اگر بفرماید چهل شب خب ممکن است که از دهم یک ماه شروع بشود تا بیستم ماه دیگر این هم می‌شود چهل شب. ولی این نصاب خاص و آن معیار مخصوص نیست آن وصف مشخصی که برای اربعین گیری سودمند است همین اول ذی قعده است تا دهم ذی حجه گرچه همیشه اربعین گیری نافع است و اما آن اربعین گیری ماثور و مجرب همین اربعین گیری موسای کلیم (سلام الله علیه) است که از اول ذی قعده شروع می‌شود تا دهم ذی حجه ✅ ۳- این مواعده چهل شبه چهل شبانه روز بود حالا شرحش آن طوری که رد روایات هست این است که وجود موسای کلیم (سلام الله علیه) در این چهل شب که ضیف الرحمان بود نه خوابی داشت و نه غذایی روزش هم شب بود شبش هم شب بود اما تعبیر قرآن کریم این است که ما سی شب با او قرار گذاشتیم و ده شب هم اضافه کردیم شده چهل شب. نفرمود سی روز قرار گذاشتیم که او سی روز مهمان ما باشد و ده روز اضافه کردیم شده چهل روز. برای آن است که کسی که کار او روزانه است مثل روز کار می‌کند این نمی‌تواند اهل مناجات با شد روز همان است که ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحًا طَویلاً﴾ روز همان است که انسان با کارهای عادی مانوس است شب همان است که ﴿وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا﴾ شب است و این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم چهل شب بود نه اینکه چهل تاروز داشت چهل تا شب داشت و حضرت شبانه روز با خدا صحبت می‌کرد روز هم با خدا صحبت می‌کرد شب هم با خدا صحبت می‌کرد وقتیکه روز آدم کار سحر را بکند چنین روزی پر برکت است و می‌شود شب ✅ ۴-جریان اربعین موسای کلیم (سلام الله علیه) همانند اربعینهای دیگر به این معنا نیست که اگر کسی چهل شبانه روز مخلصا قیام کرد نتیجه را بعد از اربعین می‌گیرد بلکه به این معناست هر قدمی از این قدمهای چهل گانه را که برداشت به همان اندازه نتیجه را هم می‌گیرد ولی کمال نتیجه متفرع بر اربعین است یک وقت است که عدد اربعین نقش تعیین کننده دارد که اگر آن اربعین حاصل شد آن حکم حاصل است وگرنه اصلاً حاکم نیست اما جریان اربعین صباحا «من اخلص لله اربعین صباحا» «من اصبح لله اربعین» معنایش این نیست که اگر کسی چهل روز مخلص بود نتیجه می‌گیرد و اگر ۳۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه می‌گیرد یا ۱۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه نمی‌گیرد این طور نیست http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت دوم: آنها كه چله نشين هستند ميدانند كه موسويه در دهه اخرش فتح الفتوح دارد و اتمام وعده ها به اين دهه است 👈موساي قلب ما كه به ميقات ميرود هارون اراده را به خلافت ميگذارد تا بر اصلاح قوم نيات و افكار و جوارح و جوانح اهتمام ورزد و مراقب فساد و افساد درآنها باشد .... نبايداز مفسدين سامري وش علم و قدرت گوساله ساز و مروج پرستش گوساله نفس تبعيت كند و قوم را هم بايد بازدارد وگرنه ثمره چله نشيني موساي قلب ميقات رفته را كه ابلاغ ده فرمان است با كوبيده شدن الواح نجات بر زمين فقر و نياز به تيه اربعين سنه ميرسد و كار سخت تر ميشود 👈پس اين آيه درس مراقبت فردي است👏 كمااينكه در بعد اجتماعي هم همواره خطر هست گوساله پرستي محتمل است😞 و مفسدان مشغول افسادند😞 و هارونها بايد كه مراقب اجراي فرمان موسا و ولي عصر باشند 👌 بايد عزم اراده داشت و اراده اخرت و سعي لازم براي آن و مومن بودتا به نتيجه مطلوب رسيد و هوالمحبوب http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سیزده ✅آرزوهای دراز کتاب حکمتها و اندرزها ج۲۲،ص۱۴۹_۱۵۰ شخصی آمد حضور امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عرض كرد: چند كلمه نصیحت به من بگو. امام فرمود:👇👇 🕊از آن كسان مباش كه آرزوی سعادت آخرت را دارد ولی بدون سعی و عمل، و از آن كسان مباش كه می داند راهی كه می رود غلط و خطاست و می بایست توبه و بازگشت كند و می خواهد تصمیم به توبه و بازگشت بگیرد ولی همیشه این تصمیم را به تأخیر می اندازد به خیال اینكه هنوز وقت زیاد است و فرصت باقی است؛ هنگام سخن گفتن زاهدانه سخن می گوید؛ همه از فنا و زوال مادیات و دوام و بقای معنویات دم می زند و می گوید: همه از فنا و زوال مادیات و دوام و بقای معنویات دم می زند و می گوید: دنیا نیرزد آنكه پریشان كنی دلی، و انسان نباید گوهر نفیس جان خود را به امور پست و حقیر مادی بفروشد، ولی همینكه از سخن به عمل می آید حریصانه و طمعكارانه عمل می كند و تمام سخنان زاهدانه و عارفانه ی خود را از یاد می برد. 🕊 اگر دنیا به او رو بیاورد هرگز سیر نمی شود و همیشه فریاد «هَلْ مِنْ مَزید» وی بلند است و اگر دنیا به او پشت كرد و محروم شد نمی تواند عزت و آزادمنشی خود را در سایه ی قناعت حفظ كند وتن به خواری و ذلت می دهد؛ از شكر و سپاسگزاریِ آنچه دارد عاجز است و نمی تواند آنها را آنچنان كه می بایست اداره كند و طمع به زیادتر بسته است؛ نیكان و صالحان را دوست می دارد ولی مثل آنها عمل نمی كند، و گنهكاران را دشمن می دارد و در عین حال داخل حزب و جمعیت آنهاست و خودش یكی از آنهاست. 🕊از مردن سخت می ترسد، چون می داند چه اندازه گناهكار است و در عین ترسی كه از مرگ دارد باز به اعمال زشت خود ادامه می دهد؛ وقتی بیمار می شود و در بستر می افتد از كردار خود پشیمان می شود و چون بهبود یافت و سلامت بازگشت، دومرتبه در غفلت فرو می رود؛ در وقتی كه ابتلا و گرفتاری [ندارد] مغرور و از خودراضی است و همینكه یك نوع گرفتاری برایش پیش آمد، به ناچیزی خود اعتراف و اقرار می كند؛ در امور مادی دنیایی یك خیالی او را به حركت و جنب و جوش می آورد ولی برای قایقی كه سعادتمندی او وابسته به آنهاست در عین اینكه شك ندارد و یقین دارد، از جا نمی جنبد. 🕊همیشه معصیت را قبل از وقت پیش خرید می كند و توبه را در وقتش تأخیر می اندازد؛ گناه دیگران اگر هم كوچك باشد در نظرش بزرگ می آید در صورتی كه خودش گناهان بزرگتر از آن را مرتكب می شود، و در عوض طاعتهای كوچك خودش در نظرش بزرگ جلوه می كند در صورتی كه همان طاعت را وقتی كه دیگری انجام دهد آن را كوچك می پندارد. بالطبع همچو آدمی غفلت با اغنیا را بر بیداری با فقرا ترجیح می دهد . 👈چقدر خوب علی علیه السلام فاصله ی خیال و آرزو را با عمل و حقیقت در ضمن این جمله ها بیان كرده كه بهتر از این نمی شود بیان كرد، و چقدر خوب انسان را به خودش می شناساند و خوب خودش را به خودش معرفی می كند. 👌👍 این خیال و آرزو انسان را فریب می دهد، گمان می كند خیال و آرزوی «خوبی» كه در دِماغ و دلش بود پس خدا را شكر كه از خوبان است. باید بداند كه تنها عمل خوب و كار نیك است كه انسان را در زمره ی نیكان قرار می دهد. 🔷قرآن كریم می فرماید: «برای انسان جز به مقداری كه سعی كرده و عمل نشان داده نیست. » اساس سعادت بشر در دنیا و آخرت عمل است و سعی و كوشش.👌 جهان جهان حركت و تكاپو و فعالیت است، یك قطره و یك ذره بیكار نیست. ابر و باد و مه و خورشید و فلك و همه چیز دیگر همه در كار و گردش و فعالیت اند، هركدام در راه خود و مدار خود در حركت اند. انسان هم مثل همه ی موجودات دیگر مداری و خط سیری دارد و اگر بخواهد به سعادت نائل شود باید مدار خود را طی كند. معمولاً افرادی كه از لحاظ روح و روان، سالم و با نشاطاند و انحرافی پیدا نكرده اند، كمتر به تخیّل و بهم بافتن آرزوهای دور و دراز و نامعقول می پردازند؛ همیشه عملی فكر می كنند و عملی آرزو می كنند، یعنی آرزوهای آنها در جهت همان مداری است كه در زندگی دارند، روی بال و پر خیال نمی نشینند و آرزوی امور ناشدنی را نمی كنند. ولی افراد ضعیف كه مبتلا به بیماری روانی هستند و نشاط عمل ندارند و در وجودشان همت و اراده ای موجود نیست، بیشتر بر مركب سریع السیر خیال سوار می شوند و با خیالاتْ خود را سرگرم می سازند و كمتر به عمل و فعالیت توجه می كنند و به اصطلاح دینی مبتلا به «طول امل» می شوند و آرزوهای نامعقول می كنند؛ همان طوری كه افراد ضعیف یك خاصیت دیگر هم دارند و آن اینكه زیاد آه و ناله می كشند، در فكر چاره و اصلاح كار خود نیستند. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت سوم: اينكه به ۳۰ شب اول ، ۱۰شب اضافه ميشود مي تواند دو حالت داشته باشد: ۱-قرار اول براي رسيدن به هدف كافي نبوده وبايد با اضافه كردن جندشب ديگر به عدد ۴۰ ميرسيده است(با توجه به اهميت وخواص عدد ۴۰) ۲-بدون تاكيد زياد بر طول دوره ،زمان انتها يا پايان ميقات به موعد خاصي منتهي گردد. با توجه به پست بالا كه اين ۱۰ شب اضافه شده ،همين دهه اول ذيحجه بوده است،پس زمان پايان ميقات روز بوده است. واين يعني كه عيد قريان فقط منحصر به زندگي نيوده و اين روز در سرنوشت نيز مهم بوده است. مطابق مناسك حج كه از زمان ابرهيم تشريع شده است"وارنا مناسكنا"حاجيان پس از وقوف در وكسب معرفت (خودشناسي وخداشناسي) در روز نهم ذيحجه ، شب دهم به صحراي مشعر ميروند (بدون هيچ منزلگاه معيني -اجتماعي از سفيد پوشان منتظر) تا تصوير كوچكي از قيامت را در ذهن مجسم كنند. با طلوع افتاب روز دهم به سرزمين منا ميروند تا شيطان بزرگ را رمي جمره كنند واز ان تبري بجويند. سپس به ياد ابراهيم خليل در اطاعت از اوامر معبود گوسفندي مي كنند .انگاه تقصير ميكنند يا سر مي تراشند. پس از مراحل با لاست كه تمام احرام (بجز ۲ مورد ) برانها حلال ميشود و اجازه ورود به حريم وخانه معبود را پيدا مي كند.و بايد به طواف بيت اله برود.👉 👈پس هم موسي وهم حاجي بايد وادابي را رعايت كنند تا ظرفيت تعالي ورسيدن به مرتبه اي بالاتر (بسته به هدف ) را پيدا كنند. براي رضاي معبود و رسيدن باو ،بايد نقشه راه را همانطور كه او گفته طي كرد. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در #عصرانه_قرآني شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
📖 چه میگوید مسلمان در قرآن کریم در نماز در سوره ماعون از افرادی که در سستی میکنند بشدت انتقاد شده و کار انها را در ردیف تکذیب کنندگان و بی اعتقادان به معاد دانسته است. بسم اللّه الرحمن الرحيم 💫✨ارايت الذى يكذب بالدين (1) فذلك الذى يدع اليتيم (2) و لا يحض على طعام المسكين (3) فويل للمصلين (4) الذين هم عن صلاتهم ساهون (5) الذين هم يراون (6) و يمنعون الماعون (7) (اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره ) را كه روز جزا را انكار كرد؟ (1).اين همان شخص (بى رحم ) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند (2). و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمى كند (3). پس واى بر آن نمازگزاران (4). كه دل از ياد خدا غافل دارند (5). همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند (6). و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند (7). 📚در تفسیر المیزان این گونه آمده است: 🔺اوصاف تكذيب كنندگان دين : راندن يتيم، عدم اهتمام به طعام مسكين، سهل انگارى در ، رياكارى و منع (ماعون) فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون 🔻يعنى آنهايى كه از غافلند اهتمامى به امر ندارند، و از فوت شدنش باكى ندارند چه اينكه به كلى فوت شود و چه اينكه بعضى از اوقات فوت گردد، و چه اينكه وقت فضيلتش از دست برود و چه اينكه اركان و شرايطش و احكام و مسائلش را ندانسته باطل بخوانند. در آيه شريفه تكذيب گر روز جزا به چنين تطبيق شده، چون حرف (فاء) كه بر سر جمله آمده مى فهماند جمله مزبور نتيجه تكذيب روز جزا است و مى رساند چنين خالى از نفاق نيستند، چون تكذيب روز جزا تنها به اين نيست كه به كلى آن را منكر شود، كسى هم كه تظاهر به ايمان مى كند و مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه عملا نشان مى دهد باكى از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را تكذيب كرده. 📚در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) آمده كه منظور از اين جمله كسانى هستند كه به كلى نماز را ترك كنند، زيرا اگر صرف سهو آدمى را مستوجب ويل سازد، بايد همه مستوجب باشند، چون هر انسانى و مسلمانى در نمازش سهو مى كند، امام صادق (عليه السلام) در ذيل اين آيه فرموده : منظور تأخير نماز از اول وقت و بدون عذر است. 📖و در كتاب خصال از على (عليه السلام) آمده كه در ضمن حديث چهارصد بندى فرمود: هيچ عملى نزد خدا محبوبتر از نيست، پس مبادا هيچ كارى از كارهاى دنيا شما را از در اول وقتش باز بدارد، براى اينكه خداى عزوجل اقوامى را به همين جرم مذمت نموده و فرموده : (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) يعنى كسانى كه از در غفلت نسبت به امر نماز و اوقات آن سهل انگارى مى كنند. http://yon.ir/bpT5o ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در #عصرانه_قرآنی امروز در کتابخانه ملی،سالن اندیشگاه فرهنگی،منتظر شما قران دوستان گرامی هستیم.ساعت16-18
مژده به علاقه مندان:كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" توسط #انتشارات_علويون در تهران(تلفن021/77683930) و قم(025/38830135) نيز توزيع ميگردد.مراکز فروش شهرستانها نیز ازاین طریق امکان سفارش دارند.
باطلاع علاقه مندان به تهیه کتاب فوق که قادر به حضور در مراسم امروز نیستند،میرساند امروز و فردا،کتاب را میتوانند با #تخفیف سفارش دهند.https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
به نام خدا 🕋 در قرآن قسمت پنجم ✳️ احکام بستن و محرمات آن در سوره احکام ممنوعیت و حیوانات خشکی در حین احرام(محرم بودن) و نقض آن نیز بیان شده است. یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿۹۵﴾ 👈مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد شكار را در حال احرام به قتل نرسانيد 👈و هر كس از شما عمدا آنرا به قتل برساند بايد كفاره اي معادل آن از چهار پايان بدهد، كفاره اي كه دو نفر عادل از شما معادل بودن آنرا تصديق كنند، و به صورت قرباني به (حريم) كعبه برسد، 👈يا (بجاي قرباني) اطعام مستمندان كند يا معادل آن روزه بگيرد تا كيفر كار خود را بچشد، 👈خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و هر كس تكرار كند خداوند از او انتقام ميگيرد و خداوند توانا و صاحب انتقام است. أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹۶﴾ فولادوند: 👈 و ماكولات آن براى شما شده است تا براى شما و مسافران بهره اى باشد و[لى] مادام كه محرم مى باشيد بر شما گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مى شويد پروا داريد. http://yon.ir/Qp491 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 در قران كريم.چه مجاز به فتوا و شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟ 👈يكي ديگر از نكات متمايز نظرات ايت اله صادقي تهراني در باب تقليد،اين است كه وي اتباع احسن را تنها وظيفه مكلفان وعوام نمي داند بلكه معتقد است مجتهدان و فقيهان نيز بايد با مشورت باهم به قول احسن برسند تا از اين تعدد فتواها هم خارج شد. ✔️"مسأله ی 12- انتخاب احسن الاقوال يك مسئوليت عمومى و شرعى است كه تكليف شرعى عموم مجتهدان و مقلدان و محتاطان را مشخص و معيّن مى كند. چون اطلاق لفظ عباد در آيه شريفه شامل همه ى مكلفّان اعم از علما، يا غير علما كه مقلدان و عوامانند مى باشد و نه فقط علما و مجتهدان، با اين امتياز كه اينان بايد اضافه ى بر نظرات خودشان نظرات همكاران و همراهان خود را نيز با براهينشان بررسى كنند و بهترينشان را با برهان مورد پسندشان پيروى نمايند كه «امرهم شورى بينهم» (سوره ى شورى، آيه ى 38) خود وسيله اى جمعى براى دستيابى به «احسنه» است.  و ديگران هم كه توان و يا فرصت اين گونه اجتهاد را ندارند بايستى در يافتنِ «احسن القول» اجتهاد كنند، كه به وسيله اى شرعى مانند گواهى دو عادل آگاه و شياع ميان قرآن پژوهان و شهرت سالم و با اساس برمبناى قرآن، بدون معارضِ برابر يا قوى تر، و يا هر وسيله ى ديگرِ شرعى از شايسته ترين مجتهدان پيروى كنند كه برحسب حديث حضرت امام عسكرى عليه السلام داراى چهار ويژگى كمياب باشند، و آيا آگاهى بر اين چهار شرط مهم بدون بررسى دقيق و به كار بردن عقل و فكر در پرتو ايمان امكان پذير است؟ هرگز!. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp8232 ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت چهارم: براساس است. هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند. "و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉 اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است. 👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند وموسي نيز به نميرود بلكه به كوه ميرود تا دين خدا را دريافت كند. پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام 👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ تو همان است.👉 سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه باراِلها، دل‌های ما را به #باطل میل مده پس از آنکه به حق #هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. @quranpuyan
📖 می گوید زیبا از قران کریم 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸 🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات 🌿🌱🌿🌱🌿🌱 🍃اولین کسی را که باید بشناسم هستم (تمایل، خودآگاهی) 🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم هستم (خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری) 🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، هستم (صداقت با خود) 🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود هستم(تمایل) 🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند هستم (پذیرش، مسئولیت پذیری) 🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم هستم (روشن بینی، بیداری روحانی) 🐚🕸 @hefzequranchannel 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 http://yon.ir/ClDjr ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 در قرآن قسمت ششم احکام بستن و محرمات آن از دیگر اعمالی که در حال احرام بر فرد زائر( )حرام است ،جدال و آمیزش با همسران است. سوره بقره آیه ۱۹۷ باین موضوع اشاره کرده است: الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ ﴿۱۹۷﴾ مکارم: حج، در ماههاي معيني است! و كساني كه (با بستن احرام، و شروع به مناسك حج،) حج را بر خود فرض كرده اند، (بايد بدانند كه) در حج، جنسي با زنان، و گناه و جدال نيست! و آنچه از كارهاي نيك انجام دهيد، خدا آن را ميداند. و زاد و توشه تهيه كنيد، كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكاري است! و از من به پرهيزيد اي خردمندان! http://yon.ir/Qp491 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصد و چهارده تفسیر سوره قسمت چهاردهم از جلد پنجم کتاب ✅غرور و توهم مستكبران عرض كردیم كه این سوره از سور مكیه است و در مكه نازل شده است. در مكه آنهایی كه با قرآن طرف بودند و آیات قرآن ناظر به آنهاست و شأن نزول آیات قرآن متوجه آنهاست اشراف مكه بودند. بر عكسِ مؤمنین و مسلمین كه بیشتر یا همه شان از طبقه ی مستضعف بودند، مخالفین از طبقه ی اشراف و و ملأ مكه بودند كه قرآن این تعبیرات را درباره ی آنها ذكر كرده است. بیشتر آیات ربا هم در مكه نازل شد؛ و اینها نزول قرآن را خطر بزرگی برای كیان و هستی و زندگی و وضع خودشان می دیدند و [به این مطلب ] تصریح هم می كردند. بت واقعی اینها پولها و ثروتها و سرمایه هاشان بود و تكیه ی اینها هم بیشتر روی همین بود، و حتی مفسرین نقل كرده اند- و از خود آیات قرآن كاملاً این مطلب استنباط می شود، این توهم و غرور كه برای خیلی افراد پیدا می شود- اینها پولها را كه جمع می كردند، می گفتند این پولهارا كی به ما داده؟ خدا به ما داده چرا خدا به ما داده؟ لابد ما را بهتر از دیگران می دانسته كه به ما داده. اینهایی كه ندارند چرا ندارند؟ چون خدا به اینها نداده. چرا نداده؟ از بس آدمهای بدی هستند. اینها از بس آدمهای بدی هستند خدا به اینها چیزی نداده و ما از بس آدمهای خوبی هستیم خدا به ما داده. آخرت را هم به مقیاس دنیا كنید و نتیجه بگیرید؛ مسلّم آخرت ما هم از اینها بهتر است. به همین دلیل كه دنیای ما بهتر است آخرت ما هم بهتر است! از آیات زیادی از قرآن این نكته استفاده می شود. در سوره ی «یس» خواندیم كه: «وَ اِذا قیلَ لَهُمْ اَنْفِقوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ قالَ الَّذینَ كَفَروا لِلَّذینَ امَنوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ»  وقتی می گفت از این مالتان به فقرا بدهید، [می گفتند] به اینها بدهیم؟ ! اینها اگر قابل این دادن بودند خدا خودش به اینها می داد، چرا ما بدهیم؟ به دلیل اینكه خدا نداده ما هم نباید بدهیم، برای اینكه اینها خیلی آدمهای بدی هستند! قرآن می گوید: «وَ لایُغْنی عَنْهُمْ ما كَسَبوا شَیْئاً» این پول و ثروتها كه امروز در دنیا برای اینها مایه ی هر چیز است و خیال می كنند همه چیز به اینها خواهد داد (بتهای واقعی شان) آنجا یك ذره به دردشان نمی خورد؛ «وَ لا مَا اتَّخَذوا مِنْ دونِ اللّهِ اَوْلیاءَ» ونه بتهای ظاهری شان، یعنی آن بتهایی كه می روند در مقابل آنها قربانی می كنند، نیاز می كنند خم و راست می شوند، [مانند] بت هُبَل، بت عُزّی . آنجا نه پولشان به دردشان خواهد خورد و نه این بتها. باز تأكید می فرماید كه «وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ» برای اینها عذاب بسیار بزرگی وجود دارد. «هذا هُدًی وَ الَّذینَ كَفَروا بِایاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ اَلیمٌ» (در این آیه پنج بار تهدید به عذاب آمده است) قرآن هدایت است (نمی گوید قرآن كننده است، می گوید قرآن محض هدایت است) ، آنها كه به آیات پروردگارشان- كه محض هدایت است- كفر و عناد می ورزند عذابی دردناك از نوع پلیدی (عذاب بسیار پلیدی) خواهند داشت. در آن آیه ما داشتیم كه «تِلْكَ ایاتُ اللّهِ نَتْلوها عَلَیْكَ بِالْحَقِّ» اینها آیات الهی است كه ما به حق بر تو تلاوت می كنیم. قبلش هم آیات كونیّه را ذكر كرده بود. در وسط وارد شد درباره ی افرادی كه آیات خدا را تكذیب می كنند و در مقابل آیات حق می ایستند و می گویند همه ی این حرفها دروغ است، هیچ چیزی را قبول نداریم، در باره ی اینها بحث كرد، دومرتبه وارد اصل مطلب می شود. اینجا باز مخاطب همه ی مردم دنیا هستند: «اَللّهُ الَّذی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فیهِ بِاَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرونَ» . عطف به آیات اول است كه فرمود: «اِنَّ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ لَایاتٍ لِلْمُؤْمِنینَ. وَ فی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ ایاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنونَ. وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ ایاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلونَ» . دومرتبه وارد همین گونه مسائل می شود: اللّه است، خداست آن كسی كه دریاها را مسخَّر شما قرار داده است كه كشتیها بر روی این دریاها جریان پیدا كنند و شما از منافع دریاها استفاده كنید و شما یك بهره ی معنوی ببرید و آن این است كه خدای خودتان را بشناسید و شكرگزار باشید 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت پنجم گویا حضرت موسی بن عمران داشت وآن در طور بود ابراهیم خلیل هم درمنی داشت دهم ذیحجه که فرزند را تقدیم خدای مهربان کرد واما از همه اینها بالاتر فرزند رسول خدا (ص) در بود که نه یک فرزند بلکه همه فرزندان وهرچه داشت یکجا به پیشگاه محبوب پیشکش کرد وبعد هم در گودال قتلگاه عرضه داشت الهی رضا بقضائک و ...... ایا میقاتی از این بالاتر سراغ دارید ؟ دكتر سیدمحسن میرباقری http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااو راجانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan