♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #بروج
🔹 فراز آیات ۹-۱ سوره بروج
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالسَّمَاء ذَاتِ الْبُرُوجِ {1}
سوگند به آسمان آكنده از ستارگانِ( محافظ آسمان و عذاب کننده شیاطین){1}
وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ {2}
و به روز موعود {2}
وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ {3}
و به گواه و مورد گواهى {3}
قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ {4}
لعن و نفرین بر آن آدمسوزان خندق {4}
النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ {5}
همان آتش مايهدار [و انبوه] {5}
إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ {6}
آنگاه كه آنان بالاى آن [خندق به تماشا] نشسته بودند {6}
وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ {7}
و خود بر آنچه بر [سر] مؤمنان مىآوردند گواه بودند {7}
وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ {8}
و بر آنان عيبى نگرفته بودند جز اينكه به خداى ارجمند ستوده ايمان آورده بودند {8}
الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ {9}
همان [خدايى] كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست و خدا[ست كه] بر هر چيزى گواه است {9}
♻️ عصاره فراز آیات 1-9 : قطعا لعن و غضب خدا شامل حال اصحاب اخدود که مومنان را صرفا بخاطر ایمان به خدا سوزاندند،میشود.خدایی که فرمانروای آسمانها و زمین و شاهد بر همه چیز است.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⚫️⚫️ با عرض تسليت به مخاطبان گرامي بمناسبت درگذشت آيت الله يوسف صانعي كه فتاواي متمايز و نويني در برخي موضوعات فقهي مبتلابه جامعه داشتند
اميدواريم با ترويج آزاد انديشي و هم انديشي در حوزه ها و توجه بيشتر به اصلي ترين منبع معتبر دين يعني قرآن كريم و محصور نشدن در آراي مشهور و فتاواي علماي سابق، شاهد پاسخگويي بهتر مراجع و ارايه راهكارهاي كارامدتر فقهي در مسايل روز باشيم.
❇️مباني #برداشتهاي_فقهي آيت الله صانعي
✅"فقيهان معمولاً براي برداشت قوانين از قرآن و روايات از يک سري مباني و زيربناي فکري استفاده مي کردند،
👈براي مثال يکي از اين زيربناها #عدالت است و مبناي آن بر اين است که خداوند به بندگانش ظلم نمي کند، لذا ما نتيجه مي گيريم که در قوانين الاهي نبايد برداشتي صورت گيرد که افراد احساس کنند به يک گروهي در جامعه #ظلم شده است. 👌
✅يکي ديگر از مباني فکري ما اين است که قوانين اسلام بر #سهولت و آساني است و عمل به آن آسان است و براحتي مورد پذيرش قرار مي گيرد، بنابراين اگر ما از قوانين برداشتي کرديم که اين قانون مشکل بود و مورد پذيرش نبود، بايد دوباره به نحوه انديشه و تفکرمان برگرديم و ببينيم شايد استدلال و استنتاج ما موجب بروز مشکل شده است.
✅مبناي ديگري که به آن اشاره مي کنم #انصاف است، يعني اينکه انسان بايد هر چه را براي خودش مي پسندد براي ديگران نيز بپسندد، و هر چه را که براي خود نمي پسندد براي ديگران نيز نپسندد. پيامبر گرامي اسلام(ص) انصاف داشته است، فقيهان نيز بايد انصاف داشته باشند، نمي شود از يک قانون الاهي برداشتي کنيم که براي مردم ناراحتي و نارضايتي فراهم کند، و اصل انصاف يکي از بهترين اصول زيربنايي در زمينه رعايت #حقوقبشر شمرده مي شود. 👉
لذا ما يک سري اصول و مباني و زيربناهاي فکري داريم که بر اساس آنها از قرآن و روايات قوانين را برداشت مي کنيم اگر در اين زمينه شرايط #زمان و #مکان را در نظر بگيريم و اينکه دين اسلام بر سهولت و آساني است، اين برداشت ما نه تنها پاسخ گوي تمام شئونات زندگي انسان ها هست، بلکه مردم جامعه را نيز با مشکل و سختي و دشواري رو به رو نمي کند. "
✳️مرحوم آيت الله يوسف صانعي نشریه صفیر حیات- شماره ۸
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌼🤲 اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى
پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده
" فرازی از دعای روز یکشنبه "
@quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت دوم
ملّای روم پس از بیان اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم ، به بیان اسرار قیام و قعود و رکوع و سجود می پردازد .
گوید : حقیقت قیام در نماز ، خود را در قیامتی در پیشگاه حق حاضر دیدن است . بدین معنا که انسان نمازگزار در هر شبانه روز ، پنج بار خود را در قیامتی در پیشگاه خدا حاضر می بیند و به پاسخگویی و حساب پس دادن نسبت به اعمال حیات خود در فاصلۀ زمانی تا آن قیامت و مناجات و راز و نیاز می پردازد .
چون قیامت پیشِ حق صف ها زده
در حساب و در مناجات آمده
چنین نمازگرارانی در برابر خدای متعال با چشمانی گریان می ایستند ، درست همانند خلایق که در روز قیامت سر از قبرها بر می دارند و در برابر حق می ایستند .
ایستاده پیشِ یزدان اشک ریز
بر مثالِ راست خیزِ رستخیز
در این هنگام ، حضرت حق گوید : بندۀ من ! در این مدّت زمامی که به تو فرصت و مهلت عمل داده بودم ، چه کرده ای ؟ و چه ارمغانی برای من آورده ای ؟
حق همی گوید : چه آوردی مرا ؟
اندرین مهلت که دادم من تو را
زندگی خود را در چه کاری سپری کرده و به پایان رسانده ای ؟ و امکانات و استعداد و توانِ خود را در چه راه صرف کرده ای ؟
عمر خود را در چه پایان برده ای ؟
قوت و قوّت در چه فانی کرده ای ؟
بیناییِ چشمان خود را در کجا و در چه کاری فرسوده ای ؟ و حواسِّ پنجگانه ات را در کجا و در چه کاری صرف کرده ای ؟
گوهر دیده کجا فرسوده ای ؟
پنج حس را در کجا پالوده ای ؟
تو که چشم و گوش و هوش و امکانات متعالی خود را جملگی صرف کردی ، بگو ببینم به جای این همه نعمت خدادادی که خرج کردی ، چه چیزی از دوران زندگی دنیایی ات خریدی و چه به دست آوردی ؟
چشم و گوش و هوش و گوهرهای عرش
خرج کردی ، چه خریدی تو ز فرش ؟
من بودم که دست و پایی مانند بیل و کلنگ به تو بخشیدم ؛ و گرنه آن اعضا و جوارح چگونه ممن بود که خود به خود به وجود آید ؟
دست و پا دادمت چون بیل و کُلَند
من ببخشیدم ز خود ، آن کی شدند ؟
در روز قیامت ، به همین ترتیب صدها هزار از این قبیل پرسش ها و پیام های دردناک و هول آور از بارگاه الهی در می رسد .
همچنین پیغام های دردگین
صد هزاران آید از حضرت چنین
در حالت قیام در نماز یا در روز قیامت ، از این گونه پرسش ها بسیار می شود ؛ و بنده چنان شرمنده می گردد که تاب ایستادن را از دست می دهد و ناگزیر مانند حالت رکوع ، خم می شود .
ادامه دارد...
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #بروج
نکات فراز آیات ۹-۱ سوره بروج
بخش اول
1⃣ در آیه ۱ منظور از بروج چیست؟
بروج جمع برج به معنای چیز آشکار و جالب است .در قرآن،در سه سوره دیگر هم لفظ بروج بکار رفته است که در سوره های فرقان و حجر به همین بروج آسمانی اشاره دارد اما در سوره نسا به برج و قلعه های بلند و مستحکم نظامی اشاره دارد.
سوره فرقان:تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُّنِيرًا {61}
[فرخنده و] بزرگوار است آن كسى كه در آسمان برجهايى نهاد و در آن چراغ و ماهى نوربخش قرار داد {61}
در آیه 16 سوره نوح،خورشید به سراج تشبیه شده است(جعل الشمس سراجا) لذا در سوره فرقان،منظور از بروج میتواند ستارگان ،سراج خورشید و قمر هم ماه باشد.
سوره حجر: وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ {16} وَحَفِظْنَاهَا مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ {17}
و به يقين ما در آسمان برجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم {16}و آن را از هر شيطان راندهشدهاى حفظ كرديم{17}
با توجه به آیه 5 سوره ملک، زینت آسمان با مصابیح است که در عین حال،طرد کننده و عذاب کننده شیاطین نیز هستند
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ {5}
و در حقيقت آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم و آن را مايه طرد شياطين [= قواى مزاحم] گردانيديم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده كرده ايم {5}
لذا در ایات سوره حجر نیز مراد از بروج،همان مصابیح و ستارگانی هستند که هم زینت بخش آسماننند و هم حفظ کننده آسمان از شیاطین با نابود کردن آنها و به تعبیر آیات عذاب انها. در سوره صافات نیز با لفظ کواکب نام برده شده اند.و لفظ عذاب استفاده شده است.
إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ {6} وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ {7}.. دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ {9}
ما آسمان اين دنيا را به زيور اختران(ستارگان نورانی) آراستيم {6} و [آن را] از هر شيطان سركشى نگاه داشتيم {7}.. با شدت به دور رانده مىشوند و برايشان عذابى دايم است
بنابراین بروج، اجسام نورانی آشکاری هستند که هم زینت بخش آسمانند و هم محافظین آسمان با طرد و عذاب شیاطین
ادامه دارد....
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #پرسشوپاسخقرآني
سن #بلوغ_دختران :
🔶👌يكي از نظرات متمايز آيت الله صانعي در خصوص سن #بلوغ_دختران
است .بنا بر فتواي ايشان چنانچه هیچ یک از علایم بلوغ آشکار نشود، سن تکلیف دختر از 13 سالگی خواهد بود.
🔸توضيحات ايشان در اين خصوص را مرور نماييم:
"این مطلب با توجه به روایات و با توجه به فتاوای اصحاب ذکر شده است . خطمستند این فتوا همانهایی است که در بقیه احکام است. مستند، موثقه عمار است(1). تمام روایاتی که 9 سال را آورده است همه قید دارد، یعنی منظور 9 ساله ای است که خانه شوهر رفته است و زن شده است.
🔶در روایت عبداللّه بن سنان آمده است که دختر 9 ساله بالغه است، برای اینکه حیض می شود. در خود همان موثقه عمار نیز گفته است که اگر قبلاً حیض شده بالغه است و اگر نشده 13 ساله. یعنی سنی که می تواند بلوغ را تثبیت کند 13 ساله است.
👈من بحث مرحوم کاشف الغطاء را به تازگی نگاه می کردم. ایشان در بحث بلوغ کتاب کشف الغطاء می فرماید: بلوغ عبارت از این است که پسر و دختر به جایی برسند که منی از آنها به وجود آید که قابلیت به وجود آوردن انسان را داشته باشد. بلوغ دختر و پسر اینجاست. خوب اگر ما این را بلوغ گرفتیم که ایشان می فرماید، سن، اماره و نشانه آن است. بعد چگونه ممکن است که 9 سال «اماره غالبیه» باشد با اینکه امروز طبق تحقیقاتی که شده و آماری که دانشمندان می دهند، هفتاد درصد دخترها در سن 13 سالگی به این حالت حیض و عادت زنانه می رسند. چگونه شارع آمده این را علامت قرار داده در حالی که هفتاد درصد برخلاف این علامت هستند. علامت و اماره باید با غالب و اکثر بخواند.
🔹این مطلب در موثقه عمار هم هست که اگر دختر در یک محیطی است که آب و هوای گرمسیری دارد و مادرش در سن 9 یا 10 سالگی عادت زنانه شده او بالغ است. حضرت زهرا(س) 9 ساله زن بوده است برای اینکه از طایفه قریش است. هر جا این طور باشد ما هم می گوییم بالغه شده است.
🔶عرض می کنم تمام روایاتی که به 9 سال اشاره کرده، می گوید 9 ساله ای که رفته خانه شوهر، یعنی زن شده، یعنی در حدی رسیده که زن شده نه اینکه هر 9 ساله ای.
👈به هر حال این هم چیزی است که ما عرض کردیم و امیدواریم که ان شاءاللّه در فقه مورد تعمق بیشتری قرار گیرد و مورد وفاق واقع شود و بعضی از مشکلاتی که خواهرها و زنها نسبت به #بلوغ_دخترها دارند ان شاءاللّه حل بشود."
1ـ وسایل الشیعه، ج1، ص45، کتاب الطهاره، باب چهارم از ابواب مقدمات عبادات، حدیث12، عن عمار الساباطی، عن ابی عبداللّه (ع) قال: سألته عن الغلام متی تجب علیه الصلوة؟ فقال: اذا أتی علیه ثلاث عشرة سنة، فإن احتلم قبل ذلک فقد وجبت علیه الصلوة و جری علیه القلم، و الجاریة مثل ذلک إن أتی لها ثلاث عشرة سنة، أو حاضت قبل ذلک، فقد وجبت علیها الصلوة، و جری علیها القلم.
💫نقل از پايگاه اطلاع رساني حوزه
https://v.ht/bolough
@quranpuyan
چشم زیبابین
منتظر منظره ای زیبا نمی ماند
هرچه را که ببیند حتما زیبایی دارد
همه را زیبا می بیند
آخر او خالق زیبارا می بیند
سلام
روزتان زیبا..
@quranpuyan
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
امام #سجاد علیه السلام :
«آياتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَكلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ ينْبَغِي لَك أَنْ تَنْظُرَ مَا فِيهَا»
آیه های #قرآن گنجینه هایی هستند، پس هرگاه که گنجینه ای باز شد، شایسته است که به آن چه در آن است بنگری.
📚 الكافي، ج۲،ص۶۰۹.
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
به مناسبت سالروز شهادت امام #سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران 👇
👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر
آيت الله مرعشي نجفي مينویسد: نسخهاي از #صحيفه را براي مطالعه علّامه طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي اسکندريّه فرستادم. وی خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديهی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت:
نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانهی مصطفي رسيد. ...
👈آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمتهایي است که در غير آن يافت نميشود. از بدبختیهای ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراثهای نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... 👉
علامه طنطاوی در ادامه تصمیم میگیرد که خود شرحی بر این کتاب گرانسنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
از امام سجاد علیهالسلام پرسیدند:
ارزشمندترين مردم كيست؟
فرمودند: كسي كه دنيا را براي خود با ارزش نداند.
🏴شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت امام زین العابدین (ع) تسلیت باد
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #بروج
✅ نکات فراز آیات ۹-۱ سوره بروج
بخش دوم
منظور از شاهد و مشهود چیست؟
شاهد به معنای گواه و ناظر یک رخداد است و مشهود بروزن مفعول،همان رخداد مشاهده شده است.در این ایه ،شاهد و شمهود کلی است و بر هر گواه و هر پدیده مشاهده شده دلالت دارد اما با توجه به آیات بعد که به رخداد و مشهود خاص سوزاندن مومنان توسط اصحاب اخدود اشاره دارد،علاوه بر خدا،ملائکه،و سایر ناظران این کار، خود اصحاب اخدود نیز جزو شاهدان هستند(ایه 7) یعنی که مجرمین در هر زمان و حادثه ای ،بعنوان شاهد و اقرارکننده باین جنایت نیز در قیامت حضور خواهند داشت. البته در سوره هود ایه 103،روزقیامت با ذلک یوم مشهود توصیف شده است.ولی در اینجا باین معنا نیست.
نکته:قسم به "مشهود"چه بطور کلی و چه مصداق خاص ان در این سوره ،نشان میدهد که مقسم به ها در قران لزوما اشیا و پدیده های خوب و مقدس نیستند .پیش از این در سوره عادیات نیز بطور مفصل بحث شد.
ادامه دارد....
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛