eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️حقوق در حکومت علوی:سخنراني دكتر داود فيرحي 🔹شهرها متشکل از انسان های متفاوتی هستند که در آن ها کثرت و اختلاف سلایق وجود دارد. کوفه نیز چنین شهری است. کوفه متشکل از قبایل مختلفی بود و در آن ایرانی ها، قبایلی از یمن، حجاز، شامات، و مصر حضور داشتند. 🔹در شهر متکثر کوفه، سه نوع کنش و رفتار از سوی گروه های مختلف وجود داشت: اعراض و دوری از مسائل سیاسی و اجتماعی که توسط عده ای دنبال می شد. اعتراض: عده ای نظر و طرح خاصی در مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و در پی اعلام آن بودند. تعرض: عده ای هم اهل تعرض و خشونت بوده و جزء مخالفان و یا معاندان محسوب می شدند. 🔹سیاست حکمرانی امام علی علیه السلام به عنوان حاکم در برخورد و تعامل با این سه گروه چگونه بود؟ آیا ایشان شهر را اداره فرمودند؟ با آن که شهر کوفه تازه از جنگ رهایی یافته بود؛ 👈به استناد تاریخ می توان گفت که ایشان سیاست آزادسازی را در پیش گرفتند نه سیاست امنیتی کردن شهر را. 🔹در این سخنرانی با بررسی سه متن و روایت از امام علیه السلام به نحوه ی تعامل ایشان با این شهروندان پرداخته می شود. ☘️زنجان،19 رمضان 96 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ آشنايي با انديشه هاي علامه طباطبايي 🛑قسمت ششم : ✅ ورای پیامبر . ✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر وحی بود؟ 🔸به نظر شما این تفکیک و جداسازی چه ثمره و فایده ای دارد؟ بهرحال مسلمانان موظفند که به دستورات پیامبر عمل کنند چه متّخذ از وحی باشد، چه نظر خود حضرت باشد، چون ما اطاعت از پیامبر را هم مثل اطاعت از خدا واجب می دانیم: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول. ج: همین طور است، ولی یک تفاوت مهم وجود دارد، تفاوت این است که احکام مستند به وحی که بخش اول است، به طور کلی غیر قابل تغییر است و ابدی است و نسخ ناپذیر است، یعنی هیچ یک از ائمه معصومین هم نمی توانند تغییری در قسمت اول که احکام وحیانی است به وجود بیاورند، کما این که این بخش با ارتحال رسول خدا، به پایان رسیده و قابل افزایش حکم جدیدی نیست،👌 با این که تصریح می کند اولی الامر در قرآن همان پیشوایان معصوم اند، ولی تأکید می کند که آن ها در هر درجه و مقامی هم که باشند، دخالتی در احکام الهی ندارند: لیس اولی الامر هؤلاء کائنین من کانوا ان یضعفوا حکما جدیدا و لا ان ینسخوا حکما ثابتا. 👈ولی در بخش دوم که مربوط به رأی پیامبر است، رأی اولی الامر هم دارای اعتبار است، و از این نظر رأی آن ها تفاوتی با رأی پیامبر ندارد، لذا همان طور که بر حسب مصلحت زمان و تغییر شرایط پیامبر می تواند حکمش را تغییر دهد، اولی الامر هم می تواند این کار را بکند، اولوا الامر امتداد شخصیت حقوقی پیامبر در ولایت بر جامعه است و از همان اختیارات برخوردار است، لذا دست آن ها برای اضافه کردن حکم جدید و یا تغییر حکم گذشته باز است.👌👌👌 🔶 پس به نظر علّامه، نظرات پیامبر در حوزه ولایت ، «صلاح دید» خود حضرت است و اگرچه لازم الاجراست، ولی در طول زمان از سوی پیشوای صالح ـ و حداقل پیشوای معصوم ـ امکان آن وجود دارد. 💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28 💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 به علاقه مندان بهتر قران: ✳✳ در بمانيم ، بخوانيم، قرآن را بهتر بفهميم. 👈👈#✅ تخفیف_ویژه بمناسبت هفته كتاب بمدت یک هفته از 24 تا 30 ابان ماه 1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 20000تومان پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با 33 درصدي 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري (که با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه33 درصدي، به قيمت 30 هزارتومان عرضه مي شود. جهت و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 3-نسخه ديجيتال كتاب نيز بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 8500 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 ✅ جهت توضيحات بيشتر در خصوص كتاب به لينك زير مراجعه نماييد: https://t.me/fahmequran
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و سوره های صاد و صافات و بروج و قمر از مرحله پنجم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره پنجمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
گر خلوت ما را شبی از رخ بفروزی چون صبح بر آفاق جهان سر بفرازم سلام صبحتان زیبا و پرمهر @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 2⃣5⃣ : 🌹سوره یونس آیه ۸۸🌹 و موسی گفت: پروردگارا، تو فرعون و مهترانش را در زندگی دنیا زینت و مال و منال داده ای، پروردگارا تا از راه تو گمراه کنند. پروردگارا، اموالشان را نابود و دلهایشان را سخت گردان پس ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند. 🌹خروج،فصل ۱۱ آیه ۹🌹 خداوند به موسی فرمود: فرعون به سخنان شما گوش نخواهد داد تا من کارهای عجیب بیشتری در سرزمین مصر به عمل بیاورم. موسی و هارون تمام این کارهای عجیب را در مقابل فرعون انجام دادند، امّا خداوند دل فرعون را سخت کرد و او بنی اسرائیل را آزاد نکرد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶-۱ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا {1} سوگند به برانگيزانندگانِ پخش كننده {1} فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا {2} پس حمل كنندگان بار يا مسوليتي سنگين {2} فَالْجَارِيَاتِ يُسْرًا {3} پس روان شوندگان به آساني {3} فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا {4} پس تقسیم کنندگان کار [ ها ] {4} إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ {5} که آنچه وعده داده شده اید راست است ، {5} وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ {6} و قطعا [ روز ] جزاواقع و مستقر ميشود. {6} ♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : قطعا جزای اخروی وعده داده شده آشکار و واقع میشود. 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ آشنايي با انديشه هاي علامه طباطبايي 🛑قسمت ششم : ✅ ورای پیامبر . ✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر وحی بود؟ 🔶با توجه به این تحلیل، آیا می توان گفت که بخشی از دین ثابت و بخشی دیگر متغیّر است؟ ج: این تعبیر را نمی پسندد، ایشان ثابت و متغیر را در احکام قبول دارد، و مقسم آن را احکام می داند که گاه ثابت است و گاه متغیّر، ولی علّامه، اساسا آن چه را در قلمرو رأی پیامبر قرار دارد و مبتنی بر تصمیم گیری ایشان است، جزء دین نمی داند. 👈در تعریف ایشان در دین، دین همان احکام ثابت است که مستند به وحی است، نه آن که مقام دارای صلاحیت برای جعل احکام حکومتی، با جعل آن ها، دائما به دین بیافزاید و قلمرو دین را افزایش دهد، علّامه این مطلب را قبول ندارد. 🔸 ایشان در مقاله اسلام و نیاز های انسان معاصرفرموده اند: مقررات قابل تغییر که به حسب مصالح مختلف زمان ها و مکان ها اختلاف پیدا می کند و منوط به نظر پیامبر اسلام و جانشینان و منصوبین از طرف اوست، به حسب اصطلاح دین احکام و شرایع آسمانی محسوب نمی شود و دین نامیده نشده است. 🔹 پس به نظر علّامه همان چارچوب ثابت احکام است. 💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28 💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام سجّاد (ع): خدایا فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من درحقّ ایشان را برای من از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا خواهش ایشان را بر خواهش خود ترجیح دهم. @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ نماز در قرآن- نماز در قرآن  در این قسمت آیاتی از قرآن را که به وقت اشاره شده ذکر میکنیم: اولین آیه که مفسرین بر روی آن اتفاق نظر دارند و نمازهای ۵ گانه را دربرمی گیرد، آیه ۷۸ سوره اسراء است: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾  فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است خرمشاهی: نمازت را هنگام زوال خورشيد [در نيمروز] تا تاريكناى شب و نيز قرآن خوانى را در هنگام سپيده [براى نماز صبح‏] برپا دار، كه در قرآن خوانى سپيده [ نماز صبح‏] [فرشتگان‏] حضور دارند طبق این آیه نمازها از زوال آفتاب -ظهر-تا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. http://yon.ir/Qo6853 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۶-۱ ۱- واقع بودن عذاب موعود و قیامت در سوره های قبلی نیز تکرار شده بود: واقعه،مرسلات(انما توعدون لواقع) معارج(سال سائل بعذاب واقع) طور(ان عذاب ربک لواقع) حاقه(فیومئذ وقعت الواقعه) ذاریات(ان الدین لواقع) ۲- مصداق سوگندهاي ابتداي سوره ذاريات را اكثر مفسران با توجه به روايات وارده،به ترتيب بادها(ذاريات) ابرهاي باران زا (حاملات وقرا) كشتي هاي روان(جاريات يسرا)و فرشتگان(مقسمات امرا) دانسته اند.از سوي ديگر با توجه به مشابهت اين ايات با آيات ابتداي سوره هاي نازعات و مرسلات و تطبيق عبارات نازعات،سابحات،ناشطات،مرسلات،مدبرات امرا برفرشتگان مسئول برپايي قيامت،در اينجا هم ميتوان اين احتمال را وارد دانست. ۳- انذار از عذاب موعود نيز در سوره هاي پيشين مطرح شده بود. از جمله در سوره قبلي،سوره قمر كه فرمود: بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ {46} ودر ابتداي سوره ذاريات هم تاكيد مي كند كه انما توعدون لصادق در سوره معارج نيز امده بودكه خاشعه ابصارهم ترهقهم ذله ذلك اليوم الذي كانوا يوعدون هم چنين بشارت به وعده هاي بهشتي نيز جزو وعده هاي الهي است از جمله در سوره قاف:هذا ماتوعدون لكل اواب حفيظ و سوره صاد:هذا ماتوعدون ليوم الحساب 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا