eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گویند که عمر سفر کوته است و من دیدم که عمر من ز سفر زودتر گذشت 🌹 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَات 🕊شب جمعه است فاتحه ای بفرستیم برای تمام آنهایی که دربین ما نیستند ولی دعاهایشان هنوز کارگشاست و یادشان همیشه با ماست روحشان شاد... @quranpuyan
. . ☸ ❓مهوم و کتابا چیست؟ 🛑قسمت سوم: 🔹 و مشتقاتش که با قرآن هم همراه باشد در سه جا آمده: 👈حجر 87، و زمر23، و آل عمران 7، 🔸در اولی، قرآن را به رخ پیامبر کشیده که ثروت مادی را در دست کافران می بینی، این نعمت عظیم که در دست خودت هست را نیز فراموش مکن! در دومی، در مقایسه کافر و مومن در آخرت را از سه جهت (در «اَ فمن» ها در آیات 19 تا 26) در سومی در قالب آیات و الطاف الهی، قرآن را به عنوان یک آیت و یک لطف بزرگ مطرح کرده 🔸یعنی: 1⃣ - در رابطه با پیامبر(ص) و توجه دادن به او که موقعیت شناسی اش را اصلاح کند به قرآن به عنوان یک نعمت بزرگ تاکید نموده است. 2⃣ – در رابطه با تخویف مردم نسبت به قرارگرفتن در زمره خاسران در قیامت، در قالب سه سوال «اَ فمن»ی، بی بهره بودن از درک مقام والای قرآن را موجب خسران دانسته است. 3⃣ – در رابطه با ذات مقدس الهی، و بزرگ دانستن شئون او، نزول قرآن را یاد آوری کرده است. 🔸یعنی: 🔸در این سه دست آیات: 1⃣ - قرآن به عنوان نعمت عظیمی که پیامبر (ص) نباید از عظمتش غفلت کند، 🔟 – قرآن به عنوان دستاویز عظیمی که مردم نباید از عظمتش در نجات خویش غفلت کنند، 3⃣– انزال قرآن به عنوان افتخاری بزرگ (در حد آفرینش انسان و . . .) برای خداوند ذکر شده است. 🔸یعنی: 👈در آیات مذکور، قرآن اصل است و چیزهایی مانند «سبعا مثانی» و «متشابها مثانی» و «منه آیات محکمات-هن ام الکتاب-و اخر » صفت قرآن است. بنا بر این انطباق قرآن بر اجزاء آن (چه فرق میکند، سوره حمد یا سور طوال یا . . . ) موجه نیست. 🔹اما اینکه فرموده «متشابها مثانی» (و نفرموده «متشابها» و «مثانی») یعنی اینکه هر دو صفت را با هم دارد یعنی در عین حالی که هست، هم هست و البته متشابه بودن آن از لحاظ معانی و مفاهیم است. 👈اما اینکه فرموده بعضی قسمتها به بعضی قسمتهای دیگرمنعطف اند، این را هم در همین روش تحلیلی تاکنون ملاحظه فرموده¬اید. یعنی اینکه در این روش تحلیلی دیده¬اید که پاراگراف های مختلف سوره ها به یکدیگر منعطف¬اند و «درس» هر سوره مانند نخ تسبیح که دانه های تسبیح را در ارتباط با یکدیگر نگه می¬دارد، ارتباط پاراگراف های سوره را نشان می دهد. 🔶لذا تفسیر آیه87سوره حجر اینطور خواهد شد که ای پیامبر ما به تو کتابی داده ایم که قسمتهای زیادی از آن «مثانی» است یعنی قسمت های زیادی از آن طوری است که بخشهائی منعطف است به بخشهائی¬ دیگر و اینکه القران¬العظیم را با «واو» (و) از آن جدا کرده به این معنی است که تمام قسمتهای آن « » نیست. (یعنی بعضی قسمتهای آن «منحصر» است (مثلاً آیات احکام) اما اینکه در این آیه به «انحصار» مذکور اشاره¬ای نکرده به این معناست که «حالت غالب» (و حالت حداکثری) ‌ اینطور است که مطالب آن « » است و آیات انحصاری آن (مانند احکام) بسیار کم است بطوریکه در تعیین صفات آن نقش زیادی ندارد. 💫تفسیر مهندس جمال گنجه ای . 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید http://quranpuyan.com/yaf_postst5158_dr-yh-87-swrh-Hjr-mnZwr-z-sb-mn-lmthny-chyst--y-swrh-Hmd-st.aspx @quranpuyan
💫رَبَّنا وَ اکْفِنا َشرَّ مصائدِ الشیطان. پروردگارا؛ ما را از از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘فساد سیستماتیک 🔹دولت صدر اسلام به نوعی یک دولت رانتی است، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول زیادی دست دولت است و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی کفایت دولتمردان می شود و به همین دلیل در چنین جامعه ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولت ها در چنین جامعه ای تمامیت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت اقتصادی دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی یکی اختناق برای آزادی خواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و لذا جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند. 🔹با نگاهی به جامعه عرب قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و آنچه وجود دارد دولت- شهر، ادامه سنت یونانی – رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما با دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی پیامبر اسلام وارد مدینه می شود، سنت مدنی را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه شورایی به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم. 🔹ابن خلدون در مقدمه خود می گوید: «اگر مناقشه بین بنی هاشم و بنی امیه شکل بگیرد چون پتانسیل قدرت بنی امیه بالاست، سرانجام، بنی امیه، قدرت را خواهد برد». یعنی خلافت، ظاهر مبتنی بر بیعت پیدا می کند اما باطنی در درون اشرافیت در حال ساخت است و به تدریج ابن خلدون توضیح می دهد که چنین خلافتی در سه مرحله قابل انتقال به سلطنت است. ابتدا کمی دموکراتیک است، سپس ظاهر دموکراتیک پیدا می کند و سرانجام بعد از ۴۰ سال به شدت و سرعت به سلطنت می غلتد و عناصر خود را نشان می دهد. 🔹سال ۱۵ هجرت برای تاریخ ایران و شام سال مهمی است چون در این دوره، قادسیه در حال شکل گیری است و به پایانش می رسد و امپراطوری ثروتمند ایران و بلافاصله روم در هم می شکند و تمام ثروت آن وارد مدینه می شود و به این ترتیب سیستمی با توجه به ورود این ثروت به خزانه دولت، پدیده ای به نام رانت وارد مدینه می شود. تا سال ۱۳ هجرت، اگر غنیمتی هم بود به صورت مساوی تقسیم می شد، نویسنده ای به نام الکان دهلوی در کتاب حیات الصحابه توضیح دقیقی از این دگردیسی و تحولات داده است و می گوید وقتی خلیفه اول می خواست بیت المال را تقسیم کند می گفت برای من مجاهد و غیر مجاهد تفاوتی ندارد، فضل و امتیاز و ثواب آنها نزد خداوند است، این پول برای شکم آنهاست، فرقی ندارد مجاهد باشد یا قائد. 🔹خلیفه دوم در سال ۱۵ هجرت فرمولی را برای توزیع غنائم تعریف کرد که این فرمول تا آخر بنی امیه باقی بود و آغاز فساد دولت اسلامی بود، فرمول از این قرار بود که سهم هر شهروند یا مسلمان مساوی با میزان نزدیکی نسبی به پیامبر، ضرب در سبقت در اسلام می شود. عمر خلیفه دوم مساله را فهمیده بود و بنابراین گفت حق تبدیل ثروت به سرمایه را ندارید اما می توانید از ثروت استفاده کنید جالب این که فرزندان اینها به فساد افتادند. در مقابل، خلیفه سوم، خصوصی سازی را آغاز کرد و سکه را تبدیل به زمین های زراعی کرد و تمام انفال کم کم به صحابه فروخته شد. 🔹در این شرایط گسست ساختاری بین دولت و جامعه به وجود می آید و دولت به شدت امنیتی می شود و تلاش می کند خود را حفظ کند و برای حفظ خود ازهیچ اقدام خشنی پرهیز نمی کند. در این شرایط از لحاظ روانشناسی اجتماعی، در مدینه و مکه و جاهای دیگر، یک دوگانگی شکل گرفت، یعنی مردم مدینه و مکه و شام غرق ثروت هستند و جاهای دیگر دارد تبدیل به جوامع فرسوده می شود و در آن ها نوعی احساس پوچی شکل می گیرد. 🔹جامعه ای که دچار ظلم ساختاری و فساد سیستماتیک شد و مصلحان در آن جامعه، صدایشان، خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی تواند داشته باشد. امام حسین می بیند که جامعه در این شیب قرار گرفته است و لذا تلاش هایی را مأیوسانه آغاز می کند. 🔸سخنرانی در دارالزهراء، تهران، 26 شهریور97، شب هشتم محرم @Feirahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ *بسم الله الرحــــــمن الرحیــــــم* ⚜ پیامبر اڪرم فرمودند: 🍂🌸 *بر شما باد به قرآن، چون قرآن، شفاے سودمند، و داروے پربرڪت است و نگهبان ڪسے است ڪه به آن چنگ مى زند، و نجاتبخش ڪسے است ڪه از آن پيروے ڪند.* 🔶 🔶هر روز یک صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل، با و گزیده نڪات تفسیرے میخوانيم. 👈شما هم اگر مايليد بدانيد خداوند در ڪتاب خود با انسانها چه گفته است، و دوست داريد در ترجمه آيات قرآن هم تامل ڪنيد به گروه *" تـقـرب"* ملحق شويد تا در يڪ ڪار جمعي قرآنے سهيم شويد. 🍂🌸 *اےبشرياد"خدا" آرامش دل مےدهد دردمندان را بودقرآن دوا قرآن بخوان* 🍂🌸 *دامهاگسترده شيطان درمسيرعمرتو تاڪه ايمن باشےاز اين دامها قرآن بخوان* انشالله از روز شنبه 22 آذر سوره *صافات* را شروع میکنیم 🔶 لطفا براي ساير علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نماييد.🙏 🌻 ليـــنك گروه تقرب 1 https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw 🌻لیـــنک گروه تقرب 2 https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh 🌻لیـــنک گروه در تلگرام https://t.me/taqarrob99 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی درسه ماه گذشته، در تالار گفتگوهای قرآن پویان. 🌸وعده های مختلف خداوند در قران: - خداوند چه وعده هایی در قرآن داده است؟👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5226_wdh-hy-mkhtlf-khdwnd-dr-qrn.aspx 🌸.تدبر و فهم سوره جن: آيا جنيان به اخبار اسمان دسترسي دارند؟ چرا جنيان به قران ايمان اوردند؟ 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5224findunread_tdbr-w-fhm-swrh-jn--y-jnyn-bh-khbr-smn-dstrsy-drnd--chr-jnyn-bh-qrn-ymn-wrdnd.aspx 🌸 تدبر وفهم سوره یونس:سنت خدا مهلت دهي به انسانهاست اما اكثرا غافلند.ايمان در لحظه عذاب سودي ندارد 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5241findunread_tfsyr-w-tdbr-swrh-ywns.aspx 🌸شهادت زنان در قران: آيا هميشه و در همه جا گواهي دو زن معادل يك مرد است؟👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5218findunread_shhdt-znn-dr-qrn--y-hmyshh-w-dr-hmh-j-gwhy-dw-zn-mdl-yk-mrd-st.aspx#post12958 . ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
خداوندا ! در تحقیق بگشای نظامی را ره تحقیق بنمای درونم را به نور خود برافروز زبانم را ثنای خود درآموز سلام بزرگوارن صبحتان بخیر و سلامت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 5⃣5⃣ ع: 🌹سوره هود آیه ۳۶ و ۳۷🌹 و به نوح وحی شد که از قوم تو،‌ جز آنها که ایمان آورده اند دیگر کسی ایمان نخواهد آورد. پس از آنچه می کنند غمگین مباش و کشتی را زیر نظر ما و به اشاره ی ما بساز و درباره ی کسانیکه ستم کردند، با من سخن مگوی که آنها غرق شدنی هستند. 🌹پیدایش فصل ۶ آیه ۱۳🌹 خدا به نوح فرمود: تصمیم گرفته ام بشر را از بین ببرم چون ظلم و فساد آنها دنیا را پُر کرده، بنابراین من ایشان را همراه با زمین نابود خواهم کرد. تو برای خودت یک کشتی از چوب سرو بساز که چندین اتاق داشته باشد. داخل و خارج آنرا با قیر بپوشان. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره ❓منظور از رزق شما در آسمان است، وَ فى السمَاءِ رِزْقُكمْ چیست؟ پاسخ ۱: وجوه مختلف در اينكه فرمود: وَ فى السمَاءِ رِزْقُكمْ وَ مَا تُوعَدُونَ بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((سماء)) جهت بالا است ، چون هر چيزى كه بالاى سر ما باشد و ما را در زير پوشش خود قرار داده چنين چيزى را در لغت عرب ((سماء)) مى گويند. و مراد از رزق ، باران است كه خداى تعالى آن را از آسمان يعنى از جهت بالاى سر ما بر زمين نازل مى كند، و به وسيله آن انواع گياهانى كه در مصرف غذا و لباس و ساير انتفاعات ما صرف مى شود بيرون مى آورد. همچنان كه فرموده : ((و ما انزل اللّه من السماء من رزق فاحيا به الارض بعد موتها)) به طورى كه ملاحظه مى فرماييد همان باران را نيز رزق خوانده . پس مراد از رزق در اين آيه هم كه مى فرمايد ((رزق شما از آسمان است )) سبب رزق است ، البته ممكن است همين كلمه سبب را در تقدير گرفته گفت مضاف رزق از آيه حذف شده ، و تقدير آن ((و فى السماء سبب رزقكم )) است . بعضى هم گفته اند: منظور از رزق مذكور در آسمان ، باران نيست بلكه ساير اسباب رزق است ، يعنى خورشيد و ماه و ستارگان و اختلافى كه در طول سال در نقطه هاى طلوع و غروب آنها هست ، كه همين اختلاف باعث پديد آمدن فصول چهارگانه و پشت سر هم قرار گرفتن شب و روز است ، و همه اينها اسباب رزقند. پس در آيه شريفه يا مضاف كلمه رزق حذف شده كه تقدير آن ((و فى السماء اسباب رزقكم )) است و يا مجاز گوئى شده ، بدين معنى كه وجود سبب رزق در آسمان را وجود خود رزق خوانده . بعضى ديگر گفته اند: منظور از اينكه فرمود ((رزق شما در آسمانست )) اين است كه اندازه گيرى رزق شما در آسمان مى شود، در آنجا است كه معين مى كنند هر كسى چقدر رزق دارد. و يا منظور اين است كه ارزاق شما در آسمان يعنى در لوح محفوظ كه در آسمان است نوشته شده . ● احتمال اينكه مقصود از آسمان در آيه شريفه غيب باشد نيز ممكن است ممكن هم هست بگوييم اصلا منظور از آسمان معناى لغوى كلمه - كه جهت بالا باشد - نيست ، بلكه منظور از آن ، عالم غيب باشد، چون همه اشياء از عالم غيب به عالم شهود مى آيند، كه يكى از آنها رزق است كه از ناحيه خداى سبحان نازل مى شود. مؤيد اين معنا آيات زير است كه همه موجودات را نازل شده از ناحيه خدا مى داند: ((و انزل لكم من الانعام ثمانيه ازواج )) و ((و انزلنا الحديد فيه باس شديد))، و آيه ((و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )) كه به طور كلى همه موجودات را نازل شده از ناحيه خدا مى داند. و مراد از رزق هم تمامى موجوداتى است كه انسان در بقائش بدانها محتاج و از آنها بهره مند است ، از خوردنيها و نوشيدنيها و پوشيدنيها و مصالح ساختمانى و همسران و فرزندان و علم و قوت و ساير اينها از فضائل نفسانى ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه : 563 https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ☸ ❓در ایه 87 سوره حجر،منظور از چیست؟ ایا سوره حمد است؟ 🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ قمشه‌ای: (ای محمد) همانا هفت آیت با ثنا (و دعا که قسمت بین خدا و عبد شده و در هر نماز دو بار خوانده می‌شود، یعنی سوره حمد) و این قرآن با عظمت را بر تو فرستادیم.. 🛑قسمت چهارم: .☸ تحلیل انتقادی برداشتهای صورت گرفته از روایاتي كه را بر سوره منطبق كرده اند. 👈بررسیها نشان می دهد که روایات تفسیری رسیده در این باره متقن، استوار و یقین آور نیستند؛ چه، در منابع روایی شیعه تنها هفت روایت در این باره وارد شده است و این روایات نیز مشکلات گوناگون دلَالی، سندی و منبعی دارند. 🔹مثل این که شش روایت از آن ها دچار ضعف سندی است و یا این که در پنج روایت از آن ها محور اصلی روایت، اثبات درستی احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد از طریق استناد به بودن سوره است. 🔸در واقع در این روایات با خواندن سوره به به نوعی مصادره به مطلوب صورت می گیرد و نتیجه از پیش مطلوب بدین وسیله حاصل می گردد. 🔹در این روایات دو علت برای سبعاً من المثانی بودن سوره حمد ذکر می گردد: یکی، تکرار این سوره در نماز و دیگری، تکرار برخی واژگان در آن؛ 🔸اما هیچ یک از این این دو وجه بازگو کننده علت گزینش این وصف برای یادکرد از این سوره در مقام امتنان در سوره حجر نیستند. ✒ 1عبدالهادی فقهی زاده 2مهدیه دهقانی قناتغستانی 💫مجله علوم حدیث، سال بیست و دوم، شماره چهارم 💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5158_dr-yh-87-swrh-Hjr-mnZwr-z-sb-mn-lmthny-chyst--y-swrh-Hmd-st.aspx @quranpuyan
خدای مهربانم… تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر می‌رسند… و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم … وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم …. چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی… و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است … چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد .. خدایا… با تمام وجودم فریاد میزنم حضورت را شکر… بودنت را شکر… دوستت دارم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 ؟ ✅ نحوه مواجهه با در آیه ۶۳ سوره ی مبارکه فرقان رفتار بندگان در راه رفتن و مواجهه با جاهلان بیان شده است . وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ 🍂يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا🍂 فولادوند: ﻭ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍﻯ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ 🍃ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻃﺮﻑ ﺧﻄﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﻳﻤﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ🍃 https://goo.gl/eB3HPu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره ❓منظور از رزق شما در آسمان است، وَ فى السمَاءِ رِزْقُكمْ چیست؟ پاسخ ۲ : رزق و قیامت در آسمان در آیه ۲۲ «رزق» ما و «آنچه به ما وعده شده» را «در آسمان» ذکر نموده است. هر چیزی که هر فرد احتیاج داشته باشد رزق اوست. خوراک، پوشاک، مسکن، فکر خوب،... همه اینها رزق است. محل این ارزاق آسمان است یعنی چه؟ البته باران از آسمان می آید و همچنین نور و حرارت. گرچه اگر بخواهیم می توانیم ارزاق مذکور را نیز به همین عناصر تحویل کنیم و بعد بگوئیم آنها در آسمان است. مثلاً لباس رزق است. اما از نخ درست می شود، و نخ یا از زمین بدست می آید که آب و نور وحرارت می خواهد و یا از حیوان بدست می آید، که آنهم همینطور، و نور و حرارت هم در آسمان است. اگر همه چیز را اینطور به آب و نور و حرارت تحویل کنیم، می شود گفت که همه چیز از آسمان است. اما اگر چیزی را نتوان به آب و نور و حرارت تحویل کرد چه؟ مثلاً فلزات را؟ در آنصورت این استدلال جواب نمی دهد. بنابراین باید اینطور توضیح داده شود که «تدبیر» امورِ روزی شما در آسمان است و بنابر همین نوع استدلال می توان گفت که «تدبیر امور قیامت» نیز در آسمان است. و البته منظور از آسمان نیز «مرکز تدبیرات امور» است، ضمناً واضح است که منظور از جمله «و آنچه به شما وعده شده» نیز قیامت است. از تفسير آقای جمال گنجه ای https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا