eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و " 👈سومین سخنران قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ازجمله اصطلاحات درس ودرب و پاراگراف (فراز) رااستفاده کرده است . ما علاوه براینکه همانند روش اين كتاب،سوره رابه منزله‌ی یه کل به هم پیوسته درنظرمیگیریم که بین آیاتش ارتباط برقراراست بین سوره هانیز وارتباط راقائلیم(روابط بینا آیه ای و بینا سوره‌ای ) یعنی قرآن رایک کل به هم پیوسته میدانیم. 👈ماانسجام رادرسنت بلاغی خودمان به نام علم المناسبه سراغ داریم.یعنی وجود روابط میان آیات و سوره ها دریک مناسبات اندام وار. روابط ارگانیک واندام واربین همه ی اجزای قرآن برقراراست . 👌وجود این روابط هم به فهم بهترقرآن کمک میکندوهم نشانی ازتحریف نشدن قرآن است. امروزه مباحث زبان شناسی هم تحریف ناپذیری قرآن راكه ما معتقدیم تایید میکند. زنجیرمندی در دوسطح خرد وکلان قابل بررسی است. ارتباط حروف ،کلمات، آیات وسوره ها. دراین نگاه ارتباط بین قسمهای ابتدای سوره ها با محتوای آیات بعد از آن مشخص خواهد شد. 👈 کتاب مبانی و روشهای مطالعه وفهم ساده ی قرآن دستورالعمل کافی وخوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث رابه طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی براصول علمی است. 👈البته میتوان درگام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایراجزاي قرآن و برقراری ارتباط بین سوره ها وبرقراری ارتباط باآموزه های اصلی دین اسلام و نیزسنت پیامبر نتیجه گرفت . 👌درکناراین موردخوانش تنزیلی وبه ترتیب نزول هم به ما کمک میکند. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و #فهم_ساده_قرآن" 👈سومین سخنران #عصرانه_قرآنی قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و #تدبر قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ا
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی دکتر ابوالفضل حری درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، توجه به دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در و قرآن @quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: انواع اسراف در اسلام وقران-اسراف چيست؟ مسرف كيست؟ کلمه در تفاسیر به معنای تجاوز از حد اعتدال ،تجاوز از حدمباح؛تجاوز از حد حق و عدالت بیان شده است که میتواند شامل زیاده روی و یا کم روی(افراط و تفریط )باشد. در قران کریم کلمات مشتق شده از ریشه سرف شامل اسراف ، مسرف و فعل اسرف در چند زمینه کار رفته که بسیار گسترده تر از باور رایج در جامعه در خصوص محدود شدن اسراف به خوردن و اشامیدن و امور مالی می باشد. براین اساس میتوان انواع و مصادیق آنها و نیز مجازات انها را در قران استخراج نمود 1-اسراف در عقاید  این نوع اسراف بدترین و مذمومترین نوع اسراف در قران است که بیشتر ین تکرار را هم در قرآن دارد. اسراف در عقاید یعنی عدم باور به ان چیزی که حق است و یا اعتقاد به چیزهایی که مستحق آن نیستند.بنابراین عدم اعتقاد به توحید ،عدم پذیرش رسولان الهی ،عدم تصدیق کتب آسمانی نمونه های بارز اسراف در عقیده است. بدیهی است عدم پذیرش یکتایی خداوند و شریک قایل شدن برای او و یا خود را خدا دانستن و ... که اسراف در باور اساسی توحید بشمار میرود بدترین نوع اسراف است.و خداوند هم شدیدترین عقوبت را برای این گونه مسرفین در نظر گرفته است. بارزترین مصداق این نوع اسراف در قرآن،فرعون است که دو بار با کلمه مسرف از او یاد شده است. آیه 31 سوره دخان وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ﴿۳۰﴾ و براستى فرزندان اسرائيل را از عذاب خفتآور رهانيديم مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِّنَ الْمُسْرِفِينَ ﴿۳۱﴾: از [دست] فرعون كه متكبرى از افراطكاران بود فولادوند: سرانجام كسى به موسى ايمان نياورد مگر فرزندانى از قوم وى در حالى كه بيم داشتند از آنكه مبادا فرعون و سران آنها ايشان را آزار رسانند و در حقيقت فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود ایه 127 سوره طاها:شدیدترین عذاب دنیوی و اخروی برای کسانی که از خدا رو برگردانند و به ایات خدا ایمان نیاورند(اسراف در توحید)،درنظر گرفته شده است. وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى ﴿۱۲۷﴾ مکارم: و اينگونه جزا ميدهيم كسي را كه اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد و عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است! مکارم: قطعا آنچه مرا به سوي آن ميخوانيد نه دعوت (و حاكميتي) در دنيا دارند و نه در آخرت، و تنها بازگشت ما در قيامت به سوي خدا است، و مسرفان اهل دوزخند آیه9 سوره انبیا:هلاکت مخالفین و منکرین پیامبران (اسراف در نبوت)را بیان می کند. ثُمَّ صَدَقْنَاهُمُ الْوَعْدَ فَأَنجَيْنَاهُمْ وَمَن نَّشَاء وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ ﴿۹﴾ فولادوند: سپس وعده [خود] به آنان را راست گردانيديم و آنها و هر كه را خواستيم نجات داديم و فراطكاران را به هلاكت رسانيديم جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام هادي و مبارزه با گري جبهه کفر و الحاد از تمامی ترفندهای فکری ممکن برای آسیب رساندن و رخنه در میان شیعیان و تضعیف رهبری آنان بهره می جست. یکی از این شیوه ها استفاده از حربه " " در دین و پیشوایان دینی جامعه بود. حربه ای که چنانچه موثر می افتاد، می توانست نظام اعتقادی اسلام را دچار آسیب جدی سازد. احادیث را خود وضع می کردند و آنها را در میان گفته های امامان وارد می کردند. 😞 و نسبت دادن آن به ائمه از یک سو باعث فراهم آمدن یاران و پیروانی برای آنها می شد و از سوی دیگر به آنها کمک می کرد تا در ویران ساختن شرع توفیق یابند. از این روی امامان شیعه (ع) به هر طریق سعی داشتند تا دامن تشیع را از لوث غلوپاک کرده و را از خود طرد نمایند وبدین وسیله راهی برای حل مشکلات درونی خود پیدا کنند. امام هادی(ع) که بخش قابل توجهی از دوران حیات سیاسی و اجتماعی ایشان صرف مواجهه و رویارویی با این اندیشه انحرافی گردید در این خصوص می فرمود: 👈کفر بر چهار بنیاد استوار یافته است: فسق، غلو، شک و شبهه. ایشان از این روی خود همواره می کوشید این جنبه ها را افشا کرده و نظر خود را درباره اهل غلو منتشر و روایات خویش را بشناساند. فتح بن یزید جرجانی ضمن روایت مفصلی ازامام هادی (ع) اعتراف می کند که او بر این باور بود که امام به خوردن و آشامیدن نیازی ندارد؛ زیرا با مقام امامت سازگار نیست؛ 😞 وامام هادی (ع) خطاب به وی فرمود: ای فتح بن یزید ! حتی پیامبران که اسوه ما هستند، می خورند ومی آشامند و در بازارها راه می روند وهر جسمی چنین است، جز خدا که جسم را جسمیت بخشیده است برگرفته از لينك زير http://tarikh.imam.miu.ac.ir/ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 قرآن و 🌿🌿 بهداشت روانی در پرتو التزام به امور دینی و معنوی قسمت دوم ☘️ولَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَی کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَاکُمْ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ وَمَا نَرَی مَعَکُمْ شُفَعَاءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَضَلَّ عَنْکُمْ مَا کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (انعام /94) "و همان گونه كه شما را نخستين بار [تنها]آفريديم [اكنون نيز] تنها به سوى ما آمده ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت سر خود نهاده ايد و شفيعانى را كه در [كار] خودتان شريكان [خدا] مى پنداشتيد با شما نمى بينيم، به يقين پيوند ميان شما بريده شده و آنچه را كه مى پنداشتيد از دست شما رفته است".☘️ 🔹اگر آدم واقعاً اعتقاد داشته باشد تنهاست، از لحاظ روانی خیلی بهداشتش تأمین می شود. خیلی از معاصی و گناهانی که انجام می دهیم به این خاطر است که فکر می کنیم اعوان و انصاری داریم. 🔹امام فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب معتقد است که 👈اگر از قرآن حتی فقط این آیه باقی بماند ، وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ... ؛ همین یک آیه می تواند به تنهایی برای انسان سازی کافی باشد و راست هم می گوید. اینکه ما تحول روحی پیدا نمی‌کنیم، اینکه نمی‌فهمیم خودمان مانع خودمان هستیم، خودمان کمک‌کار خودمان هستیم و هر بیم و امید یا هر نقطه قوت و ضعفی که هست فقط باید معطوف به خودمان باشد به این دلیل است که به دیگران چشم داریم؛ دل بسته ایم به دیگران. 🔸 بنابراین کسی که معتقد باشد "من تنهایم و چون تنهایم ، مسئولیت همه چیز بر دوشم است ، فردا نمی توانم بر دوش مرئوس، مادرم، پدرم و هم جناحی ام بیندازم" این فرد بهداشت روانی بالاتری دارد از کسی که به این آموزه معتقد نیست. 📚 - درس گفتار معنای زندگی
انعكاس خبر در رسانه ها: عصرانه قرآنی به مناسبت رونمایی و بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن‌پویان در تاریخ 24 مرداد1397 برگزار شد، در ابتدای نشست، ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب، به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. وی با بیان اینکه این کتاب، نتیجه برگزاری چند دوره آموزشی و بازخوردهای رضایت بخش است، اظهار داشت: «در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرآنی و نیز در طی دوره‌های آموزشی یکی از سوالات قرآن آموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قرآن را داریم؟ آیا برداشت‌های ما از قرآن، مصداق تفسیر به رای نیست؟ لذا فصل دوم کتاب را با عنوان «آیا ما مجاز و قادر به تدبّر در قرآن هستیم؟» به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرآنی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل، این مانع و قفل ذهنی علاقه‌مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام بهجت‌پور بود. وی در خصوص فواید و دلایل فهم تنزیلی قرآن اظهار داشت: هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره‌ها در قرآن فعلی توقیفی و براساس نظرپیامبر انجام شده باشد. البته ترتیب آیات و چینش آنها در سوره‌ها در زمان پیامبر انجام شده است. بعداز جمع آوری و تدوین قرآن درچارچوب یک مصحف در زمان خلیفه سوم، دیگرکسی دراین مصحف دست نمی‌برد. علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد. اما آیا قرائت قرآن و تفسیر قرآن هم باید لزوما براساس همین ترتیب باشد؟ خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ و تفسیر موضوعی وجود دارد یا قرآن‌های کوچک شامل چند سوره یا جزء 30 منتشر می‌شود، در فهم قرآن هم می‌توان به ترتیب نزول عمل کرد که واقعا فهم قرآن را ساده‌تر می‌کند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که «لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان» اگر قرآن همانطور که نازل شده قرائت می‌شد، دو نفر هم در آن اختلاف نمی‌کردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می‌تواند یکی از جنبه‌های این حدیث باشد. اگربخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول) است. سخنران آخر عصرانه قرآنی نیز دکتر ابوالفضل حری بود که در موضوع انسجام در قرآن مطالب خود را ارایه کرد. حری بیان داشت: کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن بسیار کاربردی است و کار را ساده کرده و اصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است. از جمله اصطلاحات درس و درب و پاراگراف (فراز) را استفاده کرده است. ما علاوه بر اینکه همانند روش این کتاب، سوره را به منزله‌ی یه کل به هم پیوسته در نظر می‌گیریم که بین آیاتش ارتباط برقرار است بین سوره‌ها نیز انسجام و ارتباط را قائلیم (روابط بین آیه‌ای و بینا سوره‌ای) یعنی قرآن را یک کل به هم پیوسته می‌دانیم. کتاب مبانی و روش‌های مطالعه و فهم ساده‌ی قرآن دستورالعمل کافی و خوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث را به طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی بر اصول علمی است. البته می‌توان در گام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایر اجزای قرآن و برقراری ارتباط بین سوره‌ها و برقراری ارتباط با آموزه‌های اصلی دین اسلام و نیز سنت پیامبر نتیجه گرفت. در کنار این مورد خوانش تنزیلی و به ترتیب نزول هم به ما کمک می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات بیشتر این برنامه را در سایت قرآن پویان مشاهده کنند. https://news.akhbarrasmi.com/news/13970604313208167/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش قسمتي از برنامه عصرانه قراني در شبكه قران سيما و مصاحبه با مولف كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران
✅✅با سلام به مخاطبان گرامي و با تبريك ايام عيد سعيد غدير💐💐 كانال مخصوص به "كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن،راه اندازي شد. ♻️♻️كليه اطلاعات و اخبار و رويدادهاي مرتبط با اين كتاب،از طريق اين كانال،اطلاع رساني و آرشيو خواهد شد. هم چنين اطلاعيه هاي مرتبط با فروش كتاب و نيز هاي مناسبتي نيز در همين كانال اطلاع رساني خواهد شد. https://t.me/fahmequran
✅🔴 اطلاعيه بمناسبت كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" به مدت از روز 4 شنبه 7 شهريور تا جمعه 10 شهريور با ،به قيمت 10 هزارتومان عرضه ميگردد. https://t.me/fahmequran
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هجده ✅معنی خوف خدا مجموعه آثار ،ج۲۶،ص۵۱۹ معنی پروردگار یكی هیبت پروردگار یعنی درك پروردگار است. یك معنی دیگر خوف پروردگار، خوف از عدالت پروردگار است. این مسأله خیلی اوقات مطرح می شود كه خوف خدا یعنی چه؟مگر خدا یك شی ء مخوف است كه باید از او ترسید؟🤔 خدا را كه می گویند یك شی ء محبوب است و نه تنها یك شی ء است كه این تعبیر كوتاه و قاصر است، او یگانه ذاتی است كه شایسته ی محبوبیت است. 👈مگر خود قرآن نمی فرماید كه «بگو به این مردم اگر فرزندانتان، همسرانتان، پدرانتان، برادرانتان، فامیلتان، خانه و مسكنتان، كسب و كارتان، اینها برایتان عزیزتر و محبوب تر از خدا و پیامبر باشد، پس بروید كنار» ؟ خدا برای انسان از هر محبوبی باید محبوب تر باشد. پس این چگونه است؟ آیا خدا یك ذات جمیل دوست داشتنی است یا یك ذات قهّار جبّار ترسیدنی؟ كدام یك از ایندو؟ هم از خدا خائف بودن و هم محبّ او بودن و به او امیدوار بودن چگونه است؟ 👈گفته ایم كه آنچه به ذات الهی مربوط می شود محبوبیت است و آنچه به انسان مربوط می شود منشأ خوف و خشیت است. از خدا ترسیدن به این معنی كه العیاذ باللّه خدا یك ذات گزافكاری باشد آن طور كه انسان از یك آدم جبّار دیكتاتور می ترسد كه چشمش به آدم بیفتد، یك بهانه ی بیهوده بگیرد، بعد دستور كتك زدن یا اعدام كردن بدهد، چنین چیزی محال است. از خدا ترسیدن یعنی از عدل الهی ترسیدن؛ از عدالتش، از همین صفت كمالش باید ترسید.👌 مگر عدل ترسیدنی است؟ از عدل هم باید ترسید؟ نه، هر آدم نیكوكاری عاشق عدل است، آدم بدكار از عدالت می ترسد. پس ترسیدن از به معنی ترسیدن از عمل خود است. اگر ما از عدالت الهی می ترسیم، یعنی نگران این هستیم كه خلافی مرتكب بشویم كه در آن صورت عدل الهی ما را اخذ خواهد كرد (یا من لا یخاف الا عدله و لا یرجی الا فضله) . پس تبشیر و انذار انبیاء كه همه ی تبشیر و انذارها بر اساس عدل الهی و بر اساس فضل الهی است، برای اهل ایمان ایجاد خشیت می كند، به همین دو معنایی كه عرض كردم. ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهندس مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت چهارم دستگيره براي ذهن‌ها و دل‌ها اين اعتقاد به خدا، اعتصام به حبل او و باز گشت به بدنه يا تنه مشترك را چگونه ميتوان در نظرها و خاطرها بري هميشه و همه جا مجسم و تثبيت كرد؟ براي بشر درك خدي ناديده نامحسوس هميشه مشكل بوده است و از ذهنش فراري است. اين يك امر روانشناسي و طبيعي بشر است كه دستگيره و دست آويزي پيدا كند تا توجه روحي و تمركز فكري او به كمك محسوسات و ماديات فراهم شود. پرستي، مجسمه سازي و سَمْبُلجويي از همين جا به وجود آمده است. ✅قرآن چون مخالف بتپرستي و شخص پرستي است فقط شعارها و سنّت‌ها را نگاه ميدارد. از ميان آثار محسوس و مجسم كه هم خدا را به ياد بياورد و هم خاطره پيغمبرِ مشترك و پايه گذارِ اديان توحيدي را هميشه زنده و تازه نگاه دارد، 👈دستور داده است خانه اي را كه براي عموم مردم و در كمال سادگي به پا كرده است حفظ كنند و مراسم و مناسكي را كه ابراهيم انجام داد تكرار نمايند. اين خانه نخستين و شده از كليه قيود مالكيت‌ها و خصوصيت‌ها و حاكميت‌هاي مركزي بري توجه حواس‌ها و نمازها، محور طواف‌ها و تبلور ذكر و عشق به خدا به سود آدم‌ها گرديد. 👈اعمال حج و كه مقرر شده است هر كدام معرف و مظهر يكي از مراحل و صحنه هايي است كه ابراهيم خليل دچار شده و پله پله از عهده بر آمده به مقام پيشوايي بشر رسيد : ⬅️قرباني در مني فداكاري عظيم آن پدر و پسر را در راه عشق و اطاعت خدا نشان ميدهد كه مبدّل به ذبح گوسفند گرديد ؛ ⬅️دويدن بين دو كوه صفا و مروه به ياد سر گرداني و دوندگي آن مادر در به در شده از قوم و ديار و در جستجوي يك قطره آب بري طفل شيرخواري است كه از فرط گرمي و تشنگي مشرف به مرگ شده و بالاخره به جوشش آب زمزم منتهي ميشود؛ ⬅️رمي جمرات را ميگويند حكايت از مواجهه مكرر شيطان با حضرت ابراهيم براي وسوسه و ممانعت او از قرباني كردن فرزند و سنگ انداختن ابراهيم به جانب او بري طرد كردن، مينمايد؛ ⬅️وقوف در صحري عرفات و سحرخيزي در مشعرالحرام، به مصداق اسامي انتخاب شده ، رساننده معاني و منظورهاي مربوطه بوده معلوم است كه بر معرفت و استشعار زائر بايد اضافه شود و مضامين دعاهاي عالي مرتبه اي كه بري آن مواقف وارد شده است خود دلالت كافي به اين معاني دارد؛ ⬅️طواف دور خانه عبارت از گرديدن از روي علاقه و جذبه است و متمركز ساختن افكار و اعمال خود به سوي خدا و براي خلق؛ ⬅️دو ركعت نماز در مقام ابراهيم يعني پا در جاپاي او گذاشتن و جاپاي انبياي ديگر و خاتم انبياء و علي و ساير اوصياء و اين همه اصحاب و بزرگان و صلحا و خلق خدا از هزاران سال قبل تا حالا، كه در همان جا با خلوص و صفا رو به درگاه خدا نموده دعاها و زاري‌ها و توبهها و عهدها كرده اند!… آيا همين اعمال ياد آورنده ترين و زنده كننده ترين حالات روحاني و عرفاني در شخص نميتواند باشد؟ ادامه دارد..... http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن نماز📿 يكي از فوايد كه در سوره بقره در ۲) ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست. 💢ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن ♨️در هر دو ايه زیر وصبر دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز . 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳) 💢وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾ از شكيبايى و يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵) http://yon.ir/hW1tp ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ در قرآن کنید: بخشی از فرمایشات پیامبر در خم-متن کامل خطبه غدیر در فرازی از خطبه غدیرخم ،پیامبر در حالیکه دست امیرالومنین را بالابرده بودند،فرمودند: هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر نظر کنید و از پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام  و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛  برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ،  فَوَالله لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ  (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی برای مطالعه متن کامل خطبه غدیر به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp281 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا سكرات مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ پاسخ: خداوند در چند جا از قرآن به سختی جان دادن برخی افراد اشاره کرده است: 1-تکذیب کنندگان معاد و تارکان عبادت و نماز در سوره قیامت  كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ ﴿۲۶﴾ خرمشاهی: حاشا، چون جان به گلوگاهها رسد وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ﴿۲۷﴾ مکارم: و گفته شود: آيا كسي هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟! وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿۲۸﴾ فولادوند: و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾ فولادوند: و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾ فولادوند: آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾ مکارم: او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾ مکارم: بلكه تكذيب كرد، و روي گردان شد. جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت پنجم كعبه و حج براي مردم و مراسمي كه گفته شد از جهت خدا و سير دادن بنده به سوي آفريننده اش بود. اما قضيه در اينجا تمام نميشود. سفارشها و آداب و شرايط خاص ديگري بري حج وجود دارد كه هر كدام مبيّن معني و متوجه به منظوري است. 🔻اولاً، بري محيط زماني و مكاني حج امنيت و طهارت مقرر شده است . ماه حج و ماه‌هاي طرفين آن را كه بري رسيدن و برگشتن لازم است « » گفته و دانسته اند و خود خانه و اطرافش «بيت الحرام» و «مسجد الحرام» است. آيات قرآن در اين زمينه صراحت و تأكيد دارد: «… وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ امِنًا …» (۵۸) «وَ اِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ اَمْنًا وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ اِبْرَاهيمَ مُصَلًّي وَ عَهِدْنا اِلي اِبْرهيمَ وَ اِسْمعيلَ اَنْ طَهِّرابَيْتِي …» (۵۹) تا آنجا كه ميفرمايد : «…فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لاجِدَالَ فِي الْحَجِّ…» (۶۰) در آن حريم كسي حق جدال و نزاع ندارد. حتي جانوران و حشرات نيز بايد مصون از صيد حاجيان و از كمترين آزار باشند(۶۱). آيا امنيت از اين عموميتر و خلع سلاح (همان خلع سلاحي كه جامعه اتفاقِ ملل سه مرحله برايش قائل شده بود و سازمان ملل هم هنوز نتوانسته است و نخواهد توانست تأمين كند) كاملتر ميشود؟👌 به طوري كه ميدانيم اين حرمت و امنيت از مقوله تعارف و تكليف نيست. قبل از اسلام قبائل بي انضباط و بيرحم و بيمعرفت عرب نيز آن‌ را رعايت ميكردند و مدت سه ماه جنگ در سراسر عربستان تعطيل ميشد! 🔻ثانياً، بستن يعني سادهترين پوشاك را به تن كردن و با پي تقريباً برهنه در زير آسمان خدا قسمت عمده حركات و اعمال را انجام دادن ، باز گشت به شكل اوليه و نهايت سادگي در خلقت و طبيعت و كنار زدن پيرايه ها و عوارضي است كه بي جهت اين همه سبب افتراق و دوري طبقات خلائق از يكديگر ميشود. 🔻ثالثاً، همشكلي و همرنگي يا همسطحي كه مخصوصًا در لباس اِحرام و در مواقف و مسالك حج به كار برده شده وضيع و شريف و عرب و عجم را به يك صورت و در يك صف و جماعت قرار دادهاند، خود مطلبي است . قبل از اسلام اشراف قريش و شيوخ و اعيان بري خود مواقف و معابر خاص قائل شده بودند. قرآن آن رسوم را لغو مينمايد و ميگويد : «ثُمَّ اَفيضُوا مِنْ حَيْثُ اَفاضَ النَّاسُ …» (۶۲) حج خانه كعبه بايد مصداق و مظهر بين مردم باشد . در برابر همين خانه است كه پيغمبر آيه پرطنين و لرزاننده منشور مساوات بشري را اعلام ميفرمايد : «يا اَيُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثي وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوبًا وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللهاَتْقكُمْ …» (۶۳) و بري آنكه ترديد و تحريفي در منظور آيه پيدا نشود، در تفسيرش ميفرمايد: «از اين پس قريشي را بر حبشي و عرب را بر عجم امتياز و افتخاري نيست.» ادامه دارد.... http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اي روزگار، کاش ميتوانستي همه قدرتهايت را، واي طبيعت کاش ميتوانستي همه استعدادهايت را، در خلق يک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ جمع ميکردي، ويکبار ديگر به دنياي ما يک ديگر ميدادي. دکتر جرج جرداق مسيحي، کتاب ،الامام علي، الصوت العدالته الانسانيه https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار(ع) تمسک می جویند . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم خدایـــا !!! آنقـــدر به من ظرفیــت بــده که را که از روی بخشندگی ات به من دادی به پای لیاقت خودم ننویسم . . . که اگر چنین کنم نابود خواهم شد ⭐️🌕⭐️🌕 💐 قٰالَ إِنَّمٰا أُوتِيتُهُ عَلىٰ عِلْمٍ عِنْدِيَ (٧٨) قصص (قارون) : گفت جز این نیست که این( ثروت و مال انبوه) بر پایه دانشی گه نزد من است به من داده اند 🌻🌻🌻 🍁 فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ 81 قصص سپس ما ، او و خانه اش را در زمین فرو بردیم @hefzequranchannel http://yon.ir/1wbdo ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت ششم،آخرین قسمت در سوره بقره باز بعد از آيات جدال با اهل كتاب، پيش كشيدن ابراهيم و ساختمان خانه كعبه و بالاخره تغيير قبله از بيتالمقدس به مكه به اين آيه برميخوريم كه به امت اسلام به طور كلي مأموريت واسط شدن ميان خلق و خالق و شاهد و نمونه بودن بري مردم (و خوب معلوم است كه مردم ديگر منحصرًا مردم مسلمان يا عرب نيست بلكه مردم جهان است) داده ميشود، همان طور كه پيغمبر براي مسلمان‌ها شاهد و نمونه بوده است : «وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ اُمَّةً وَسَطًا(۶۷) لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً…»(۶۸) بالاخره خود سوره حج كه اختصاص بيشتر به اين فريضه دارد به اين آيه ختم ميگردد : «وَ جاهِدُوا فِي الله حَقَّ جِهادِه هُوَاجْتَبكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ اَبيكُمْ اِبْرهيمَ هُوَسَمَّا كُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذالِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ فَاَقيمُوا الصَّلوةَ وَاتُوا الزَّكوةَ وَاعْتَصِمُوا بِالله هُوَ مَوْليكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلي وَ نِعْمَ النَّصيرُ.»(۶۹) پس ملاحظه ميكنيد كه در سورهها و آيات متعدد قرآن مفهوم و منظورهايي (يا ايدهايي) چندي پيرامون اتحاد مثلث «ناس ، ابراهيم ، بيت» ديده ميشود كه متوجه و متمركز در فريضه حج بوده و بر مجموع آنها خورشيد توحيد پرتو افكن است: مقتضي موجود و مانع … نيز موجود خداي ابراهيم و محمد (ص) در مكان و زمان حج همه شرايط و لوازم را بري آنكه افراد و دستجات مردم در پناه امنيت به سادهترين صورت، با ديد وسيع بشري ، دور از آلودگي‌ها و امتيازات ، برادروار در صف مساوات دور هم بنشينند و آزادانه رفع مخالفت‌ها كنند هم به حقايق دين و سنت پيغمبر آشنا شوند و هم به وضع تجارت و اقتصاد بين اللملي سر و سامان بخشند(۷۰). پس اينك كه مقتضي از هر جهت موجود است چرا تفاهم و توحيد تأمين نشده است؟ در خانه كعبه تا آنجا كه مربوط به واضع و واگذارنده خانه است، مقتضي موجود و مانع مفقود بوده و هست ولي از ناحيه مردم هم آيا چنين بوده است؟ اولاً، آيا مسلمان‌ها منظور صاحب اصلي خانه را درك كردهاند و ميكنند؟ آن افق ديد وسيع همگاني و انساني قرآن ، آن سعه صدر و خلق عظيم نبوي كه «…كَافَّةً لِلنَّاسِ…»(۷۱) و «…رَحْمَةً لِلْعَالَمينَ.»(۷۲) است، آن آزادمنشي بشردوستانه و مساوات و عدالتخواهي و دورانديشي علي(ع) و بالاخره آن مأموريت جهاني كه به امت مسلمان داده شده و بايد توام با روح برتر از خصوصيات مذهبي و شريعتي و خالي از تنگيهي خودستائي و تعصبهي كوته نظرانه نژادي و فرقهي باشد، از صدر اسلام تاكنون در چند نفر ديده شده است؟ ثانياً، به طوري كه ميدانيم همان طوري كه قبل از اسلام خانه خدا داده مردم در زير كليد و تيول اشراف جاهليت قرار گرفته بود. بعد از رحلت حضرت رسول نيز خلافت اسلام و زعامت مسلمين از خانه نبوت و از محور امامت خارج گرديد. كساني كرسي ابراهيم(ع) و محمد(ص) را اشغال نموده خود را امام مردم و اميرالمؤمنين خواندند كه بيشتر مشمول جواب الهي «…لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ.»(۷۳) ميشدند. و تازه سختگيرها و پرهيزكارانشان اسلام را در رياستِ قريشي و سيادتِ عربي درك ميكردند نه در كسوتِ انساني و عظمتِ جهاني آن و در وحدتِ الهي. حد اعلي آنچه خلفا و مسلمان‌ها ميتوانستند بفهمند و بكنند، تشريفات عبادي و مناسك صوري حج بوده است. حتي رعايت حقوق و حريم به عمل نميآمد. خانه كعبه به دستور خلفا چندين بار محاصره و مورد خرابي و غارت و قتل عام گرديد. سلاطين عثماني تعصب‌هي مذهبي و سلب امنيت را تا آنجا رساندند كه چندين هزار زائر ايراني را در زمان شاه طهماسب ، لباس احرام به تن، از دم تيغ گذراندند! … امّا پس از آنكه استبدادِ ديني و دولتي آل عثمان سقوط كرد استعمارِ مسيحي اختيار خانه و اداره حج را به دست متعصبترين و جامدترين فرقههي اسلامي داد كه مذاهب چهارگانه اهل تسنن را هم قبول نداشت. ديديم كه چند سال قبل چه به سر آن حاجي بيچاره يزدي كه گرمي هوا و ازدحام جمعيت اختيار از حلقومش گرفته بود، آوردند! ادامه در پست بعدی 👇