🕋 #حج در قرآن
قسمت آخر
حضور در #منا در ایام #تشریق
در سوره بقره در ادامه ایات مربوط به حج اینگونه امده است:
وَاذْكُرُواْ اللّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۰۳﴾
فولادوند: و خدا را در روزهايى معين ياد كنيد پس هر كس شتاب كند [و اعمال را] در دو روز [انجام دهد] گناهى بر او نيست و هر كه تاخير كند [و اعمال را در سه روز انجام دهد] گناهى بر او نيست [اين اختيار] براى كسى است كه [از محرمات] پرهيز كرده باشد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه شما را به سوى او گرد خواهد آورد
مکارم: و خدا را در روزهاي معيني ياد كنيد! (روزهاي #۱۱ و #۱۲ و #۱۳ ماه #ذي_الحجه). و هر كس شتاب كند، و (ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد، گناهي بر او نيست، و هر كه تاءخير كند، (و سه روز انجام دهد نيز) گناهي بر او نيست، براي كسي كه تقوا پيشه كند. و از خدا بپرهيزيد و بدانيد شما به سوي او محشور خواهيد شد!
در تفسیر المیزان در ذیل این ایه چنین امده است:
#ايام_معدودات همان ايام تشريق يعنى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذى الحجه است دليل بر اينكه مراد ايام بعد از دهه ذى الحجه است
اين است كه حكم ياد آورى خدا در ايام معدودات را بعد از فراغ از بيان اعمال حج ذكر فرمود،
و دليل بر اينكه مراد سه روز بعد از دهه ذى الحجه است ، اين است كه دنبالش مى فرمايد: (فمن تعجل فى يومين ...)، چون تعجيل در دو روز وقتى فرض دارد كه ايام سه روز باشد، يك روز روز كوچ باشد، و در دو روز هم عجله كند، اين مى شود سه روز، و اتفاقا در روايات هم ايام معدودات به همين سه روز كه گفتيم تفسير شده است .
معناى آيه اين مى شود: كسى كه عمل حج را تمام كرده ، گناهانش بخشوده شده است ، چه اينكه در آن دو روز تعجيل كند، و چه اينكه تاءخير كند و از اينجا روشن مى شود كه آيه شريفه در مقام بيان تخيير ميان #تاءخير و #تعجيل نيست نمى خواهد بفرمايد حاجى مخير است بين اينكه تاءخير كند و يا تعجيل ، بلكه منظور بيان اين جهت است كه گناهان او آمرزيده شده ، چه تاخير و چه تعجيل .
و اما اينكه فرمود: (لمن اتقى ) منظور اين نيست كه تعجيل و تاءخير را بيان كند و گرنه حق كلام اين بود كه بفرمايد (فلا اثم على من اتقى ،گناهى نيست بر كسى كه از خدا بپرهيزد) بلكه ظاهرا قيد (لمن اتقى ) نظير همين قيد در جمله :(ذلك لمن لم يكن اهله حاضرى المسجد الحرام ...) است ، و مراد اين است كه حكم نامبرده مخصوص مردم با تقوا است ،
اما كسانى كه تقوا ندارند اين آمرزش را ندارند.
و معلوم است كه بايد اين تقواپرهيز از چيزى باشد كه خداى سبحان در حج از آن نهى كرده ، و نهى از آن را از مختصات حج قرار داده ، پس برگشت معنا به اين مى شود كه حكم نامبرده تنها براى كسى است كه از محرمات احرام و يا از بعضى از آنها پرهيز كرده باشد،
و اما كسى كه پرهيز نكرده ، واجب است در منا بماند و مشغول ذكر خدا در ايام معدودات باشد، و اتفاقا اين معنا در بعضى از روايات وارده از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) هم آمده
لازم است ان نکته را اضافه کنم که در هریک از روزهای ۱۱و۱۲ذیحجه حاجیان باید یکبار #رمی_جمرات را انجام دهند .یکبار هم که در روز #عید_قربان وقبل از #قربانی کردن گوسفند این کار را انجام داده اند.
http://yon.ir/Qpt142
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو شانزده
تفسیر سوره #جاثیه
قسمت شانزدهم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅اثر تفكر مادی و تفكر الهی
چقدر فرق است میان اینكه انسان تفكرش تفكر #مادی باشد و وقتی كه در روی زمین راه می رود خودش را با اشیاء بیگانه و احیاناً دشمن احساس كند، بعد هم بگوید زندگی تنازع بقاست، زندگی جنگ است و جز جنگ نیست؛ من یك موجود تك و تنها هستم و هیچ موجودی از ازل در فكر من نبوده و الآن هم در فكر من نیست و هیچ وقت در فكر من نخواهد بود؛ هیچ مهربانی و رحمتی در دنیا در پیدایش من دخالت نداشته؛ هیچ مهر و محبتی در عالم وجود نداشته است كه مرا به وجود آورده باشد و الآن هم وجود ندارد كه بخواهد مرا در خودش پناه بدهد؛ یك موجود تك هستم در میان میلیاردها دشمن (آنوقت یك چنین آدمی چه احساساتی پیدا می كند! ) آری چقدر فرق است میان این آدم و كسی كه می گوید:
«ظَهَرَ الْوُجودُ بِ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» تمام هستی مظهر بسم اللّه الرحمن الرحیم است، مظهر رحمانیت یك رحمان و مظهر رحیمیت یك رحیم است. عالم را رحمانیت و رحیمیت به وجود آورده؛ و به قول یكی از نویسنده های عرب، حالت یك نفر مؤمن در وقتی كه در دنیا قدم می زند حالت انسانی است كه در یك مهرگان و جشن قدم برمی دارد، در جایی قدم برمی دارد كه قبلاً دعوتش كرده اند، گفته اند بیا اینجا.
مثل اینكه انسان را در یك مهمانی دعوت كنند بعد برود آنجا؛ هرچه كه آنجا می بیند میان آن و خودش رابطه برقرار می كند، می گوید ببین، آن گل را آنجا گذاشته اند، برای ما آنجا گذاشته اند، برای اینكه ما استفاده كنیم چون مهمان هستیم؛ ببین، منزلشان را چه زینت و آرایش كرده اند! آن تابلو را آنجا می بینی، این فرش را اینجا می بینی؟ همه ی اینها را آماده شده و حساب شده می بیند و با آمدن خودش ارتباط قائل است.
قرآن می خواهد كه انسان خودش را در عالم این جور احساس كند، حالت كسی كه دعوتش كرده اند به منزلی و در آن منزل آنچه كه وجود دارد حساب دارد و با آمدن او ارتباط دارد. آن وقت است كه انسان در خودش احساس مسئولیت می كند، بعد فكر می كند پس برای چه ما را دعوت كرده اند؟
دعوت كرده اند كه بیاییم بخوریم و بچریم و برویم یا مسئله ی دیگری هم هست؟ پس ما كه به یك مهمانی و به منزلی كه برای ما آماده شده است آمده ایم، باید بدانیم كه چه هدفی از اصل آمدن ما هست.
«اَللّهُ الَّذی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ» اللّه است آن كسی كه این دریا را مسخر شما قرار داده. معنای «مسخر قرار داده» یعنی آب را طوری خلق كرده، شما را به شكلی خلق كرده، چوب را به شكلی خلق كرده، هوا را به شكلی خلق كرده و باد را به شكلی خلق كرده، همه ی اینها را به گونه ای خلق كرده كه نتیجه اش این است كه شما از این آب با كشتی استفاده می كنید، یعنی اینها حساب شده آفریده شده اند.
«لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فیهِ بِاَمْرِهِ» كه كشتی به امر و اراده ی او و به خواست او [حركت كند. ] او خواسته است كه كشتی روی دریا حركت كند كه حركت می كند؛ و در نتیجه مسافرتها بكنید، تجارتها بكنید، نقل مكان ها بكنید. «وَ لِتَبْتَغوا مِنْ فَضْلِهِ» و از فضل الهی خیر طلب کنید
تا اینجا همان بهره گیری مادی است. ولی در عین حال چون انسان كودكی است كه در این دنیا می آید و در این دنیاست كه باید #معرفت پیدا كند: «وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرون» باشد كه شما سپاسگزار خدای خود باشید، یعنی خدای خودتان را به این وسیله بشناسید و بعد از شناختن سپاسگزار او باشید؛ و همیشه گفته ایم كه سپاسگزاری یعنی هرچه كه او به شما داده است، در همان مسیری كه باید، مورد استفاده قرار بدهید.
بعد می فرماید: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الْاَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ» . در هیچ كتابی «انسان» به اندازه ای كه در قرآن، بزرگ است بزرگ نیست. در عصر ما #فلسفه های به اصطلاح اومانیستی زیاد پیدا شده، دم از «انسان» می زنند، ولی هیچ كسی به اندازه قرآن شأن انسان را بالا نبرده و درواقع انسان را آنچنان كه هست معرفی نكرده است.
اینجا فرمود كه دریا را #مسخر شما قرار داده، دریا را طوری خلق كرده كه شما بتوانید از وجود آن استفاده كنید؛ یكدفعه یك كاسه می كند: هر چه در آسمانها و زمین هست مسخر شماست. شما را طوری خلق كرده و عالم را طوری خلق كرده كه شما می توانید تمام عالم را در تسخیر خودتان قرار بدهید نه فقط دریاها را. «مِنْه» در حالی كه همه ی اینها از ناحیه ی اوست؛ یعنی او این جور قرار داده و این كیفیت را عنایت كرده است.
«اِنَّ فی ذلِكَ لَایاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرونَ» در این مطالبی كه ما گفتیم خیلی نشانه ها و علامتها هست اما برای مردمی كه اهل تفكر باشند یعنی #اندیشه های خودشان را به كار بیندازند، بر علم خودشان بیفزایند، دقت كنند، تأمل كنند
https://telegram.me/quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
قسمت اول:
«…وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً
وَ مَنْ كَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعالَمينَ.» (۱)
اين عيد را عيد الكبير ميگويند و اجتماع حج بزرگترين تظاهر دسته جمعي مردم است. نه تنها در اسلام و بري مسلمين ، بلكه در دنيا و بري انسانها.
✅كنجكاوي
يقيناً بدتان نميآيد بدانيد كه اين مراسم و قرباني چه معني دارد، منشأ تاريخي و اجتماعي آن چيست، چگونه برقرار شده است، چه منظوري در كار بوده است و حالا چه فايدهي دارد… 🤔و اگر دورانديش باشيد، نقش آن در آينده چه خواهد بود و چه آثاري ميتواند داشته باشد؟…
شايد كنجكاويتان از اين جهت بيشتر تحريك شده باشد كه آنچه راجع به مناسك و اعمال حج شنيدهايد به نظرتان، عجيب و بدوي بيايد و غير قابل هضم باشد. مانند سر تراشيدن، لنگبستن، دور يك چهار ديواري گرديدن، لِيلِي دويدن، ريگ به شيطان پراندن،
چنين استفهام و تعجب بري بسياري از اشخاص پيش ميآيد.از سي چهل سال قبل به اين طرف عناويني مانند اجتماع ساليانه مسلمين، كنگره بزرگ اسلامي يانمونه صحري محشر و غيره در زبانها و قلمها وارد شدهاست.
بنده شخصاً، خيلي متقاعد و مطمئن از اين نوع توجيهات و فلسفهبافيها نميشدم و به دلم نميچسبيد. آثار زنده و عملي كه بر اجتماعات ملي و بينالمللي مترتب ميشود و تشكيلات و ترتيبات و نتايجي را كه از يك كنگره انتظار ميرود در مراسم حج نه ميديدم و نه ميشنيدم. درست است كه فوج فوج، از اقصي بلاد اسلام، عرب و فارس و ترك و سياه و سرخ در ذيحجه هر سال آهنگ كعبه را ميكنند و در هم ميشوند اما بيگانه و بي خبر از يكديگر به آنجا ميروند و بيگانه و بيخبر برميگردند (يابرميگشتند) بدون آنكه حتي يك سلام عليك ساده ما بين يك حاجي جوشقاني ايراني با يك كاكاسياه زنگباري يا عرب حجازي ردو بدل شود.
ميپرسيدمآيا از زمان و زبان حضرتپيغمبر و ائمه اطهار سراغ داريم كه آنها استفاده كنگرهي و ايجاد تشكيلات و تبليغات بينالامماسلامي از اينمراسم نموده باشند؟ …
👈در هشت نه سال قبل #استطاعت سفر فراهم و افتخار زيارت نصيبم شد. البته در آن تلاقي و تجمع عظيم و در آن محيط تقارب و تقريب ملل مختلف مسلمان امكان آشنائي و تفاهم افراد و تبادل اطلاعات و نظريات وجود داشت و در ميان زائرين غير ايراني عرب زبان فيالجمله جلسات و حضور در سخنرانيها انجام ميگرفت. اما از آنچه بتوان نامش را كنگره اسلامي يا تجمع و توحيد بين امتهي مسلمان گذاشت، خيلي دور بود(۲).
آنچه كه بيشتر براي بنده مشهود و محسوس شد و در مراجعت به ايران براي دوستان ارمغان آوردم و تشريح نمودم اين بود كه
✅ فريضه #حج در مجموعه خود يك وسيله واقعاً ممتاز و مؤثر بري احياءِ و تذكار سنت حضرت #ابراهيم در جهت خداپرستي و اصلاح قلوب است.
حضرت ابراهيمي كه پدر پيغمبران مورد پيروي اكثريت مردم روي زمين و پايهگذار #مذاهبتوحيدي امروزي است و قرآن به طرز بينظيري او را شناسانده و تجليل كرده و اسلام را به او نسبت دادهاست.
البته همين هم چيز كمي نيست. با فرض وجود خدا و اعتقاد به او بسيار كار بزرگي است!
ادامه دارد....
منبع:
http://yon.ir/oNlaC
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅🔻🔻#پربازدید ترین عناوینی که در سه ماه گذشته در تالار گفتگوهاي قرآن پويان ارسال شده اند
اگر شما هم مایل به مطالعه انها هستید،روی لینک هر کدام کلیک کنید.
1-تدبر درسوره #فجر:منظور از قسمهاي والفجر وليال عشر چيست؟
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3946&=
2-تدبر در سوره #غاشيه:اولين توصيف از جزييات نعمات بهشتي و عذاب اخروي
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3943&=
3-درس سوره #قیامت:علیرغم قطعی بودن مرگ و حشر ،ادمی بخاطر دنیا طلبي،معاد را تكذيب ميكند
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3939&=
4- #غلو از دیدگاه قران
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3936&=
https://t.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از وسوسه شیطان و ترک گناه ، بیان شده است
🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.]
http://yon.ir/gzdOn
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنرانی آقای سید کاظم فرهنگ در مراسم بررسی کتاب" مبانی و روش مطالعه فهم ساده قران"
باعنوان، #فهم_ساده_قران،چرا و چگونه؟
در مراسم عصرانه قراني كه با همكاري انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي ايران و گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان برگزارشد؛ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب،به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت.
⬅️❓چرا کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران را منتشر کردیم؟
پیرو برگزاری اولين دورۀ حضوري آموزشي «روش مطالعه و فهم بهتر قرآن كريم» و چند دوره مجازی ،بازخوردهای خیلی رضایت بخشی از قران اموزان دریافت کردیم که دوستان از اینکه با یک روش ساده ،توانسته اند ارتباط بهتری با قران و سوره مورد تمرین خود برقرارکنند بسیار خوشحال بودند. این بازخوردهای مثبت و نیز دغدغۀ اصلی ما که عمومی سازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقه مند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا این مجموعه را به صورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقه مندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد.
👈در فصل اول و دوم کتاب، به مبانی و دلایل رجوع به قرآن و تدبّر در آن توسط عموم مخاطبان قرآن و مسلمانان و نیز برخی تعاریف و مبانی که معمولًا متدبّرین در قرآن، با آن سروکار خواهند داشت، توجه شده است. در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرانی و نیز در طی دوره های اموزشی یکی از سئوالات قرآن اموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قران را داریم؟ 😔آیا برداشتهای ما از قران ،مصداق تفسیر به رای نیست؟
👌لذا فصل دوم کتاب را با عنوان"آیا آيا ما مجاز و قادر به #تدبر در قرآن هستيم؟ " به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرانی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان گرانقدر اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل،این مانع و قفل ذهنی علاقه مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم.
👌همچنین جهت تشویق بیشتر مخاطبان کتاب به تدبر در قرآن،دو جمله زیر از مرحوم علامه طباطبایی را در مدخل کتاب در کادری زیبا نیز درج کردیم:
«قرآن کریم، کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد.»
«مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك وظيفۀ عمومي است.»
👈در فصل سوم کتاب، کلیات و مراحل و نکات این روش فهم سادۀ قرآن در یک دستورالعمل ده مرحله ای به همراه مثال و تمرین ارائه شده است.اساس این روش،تقسیم سوره به واحدهای کوچکتر به نام فراز یا پاراگراف و استخراج عصاره هر فراز و سپس تعیین درس یا محور سوره و سپس مرور و فهم کل سوره در پرتو این محور است.این روش به فهم بهتر آیات مبهم و نیز برقراری ارتباط بین اجزا و ایات مختلف سوره منجر میشود که برای خواننده بسیار جذاب و لذت بخش است.
👌همچنین در این فصل ،مطالعه توصیه شده است که حداقل یک بار سوره های قرآن را به #ترتیب_نزول آنها و نه به ترتیب مصحف موجود، مطالعه نمایید.لذا یک فهرست تحقیقی از ترتیب نزول که کل سوره ها را در ده مرحله تقسیم کرده و برای هرمرحله مشخصات و ویژگیهایی برشمرده است،ارایه شده است.
در انتهای فصل سوم نیز به نمونه ای از تدبر با استفاده از این روش در سوره احزاب که منجر به کشف نکات جالب و تقارن موجود در سوره شده است،اشاره شده است.
👈در فصل چهارم به مبانی نظری و تحقیقات اخیر قرآن پژوهان در باب هدف مندی و انسجام سوره های قرآن و ویژگیها و فواید ان، پرداخته شده است.
مطابق این نظریات،سوره به عنوان یک کل به هم پیوسته و بعنوان واحد مستقل سخن در قرآن به شمار میرود که برای فهم بهتر آن باید از نگاه صرفا خطی بین کلمات و آیات پشت سرهم به نگاه جامع و اندام وار به محتوای کل سوره رو آورد.
👈در فصل پنج نیز به #فواید این روش و در فصل ششم به نکات تکمیلی برای علاقه مندانی که مایل به ادامه مطالعۀ قرآن با این روش و تعمق بیشتر در آیات الهی هستند، اشاره شده است.
👌شایان ذکر است در همین راستا اپلیکیشن #تنزیل برای نخستین بار ارایه شده که علاوه بر چینش سوره ها به ترتیب نزول،فرازبندی هر سوره،عصاره فرازها ودرس سوره ها را نیز شامل میشود.
http://yon.ir/Qp3970
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️اصول و مباني #نظام_سياسياجتماعي حكومت اسلامي در قرآن
آشنایی با مبانی نظرات #سیاسی اجتماعی امام خمینی
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
سوال👇👇
✅علت تفاوت فتاوی امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟
ریشه #اختلاف نظر امام با عده ای از فقها هم در همین سبک استدلال و روش #استدلال بود. امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ اینکه شما روایت داشته باشید برای فلان موضوع درست است. بله روایت هست، ولی آیا روایتی است که با این شرایط می سازد یا نمی سازد؟ روایت وابسته به شرایط است یا نه؟
مگر ما روایت نداریم که امیرالمؤمنین (ع) بیت المال را تقسیم می کرد و تقسیم می کرد تا تمام می شد، بعد هم جارو می زد و همانجا نماز هم می خواند. (وسائل الشیعه، ج15، ص108) حالا شما بفرمایید این کار را شدنی است؟ خزانه را می توان جارو کرد؟ کسی می تواند چنین کاری کند؟ هرگز! با اینکه روایت داریم.
👈ولی مهم این است که آیا روایت ناظر به شرایط خاص نبوده؟ و حتی اگر روایت مشتمل بر حکم کلی است، تازه روایت پنجاه درصد کار است. پنجاه درصدش این است که آیا شرایط ما از نظر اجرایی با این روایت وفق می دهد یا وفق نمی دهد؟ و ما با چه شیوه ای می خواهیم آن حکم کلی را اجرا کنیم. مثلاً در خمس، امام فرمودند الان می شود مردم را نشاند و به زور از آنها خمس گرفت و یا نمی شود این کار را کرد؟ همین! روشن است این انکار بحث خمس نیست
👈پس اینجا ما یک ضابطه ای داریم. قبلاً درمقام افتاء یا اظهارنظر فقهی، خودمان را فارغ از این می دیدیم که این حکم قابلیت اجرا دارد یا قابلیت اجرا ندارد. فقه قبل از انقلاب، #فقه معلّق در هواست که معلوم نیست می تواند روی زمین بنشیند یا نه. یک #استنباط آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط و صرفاً بر اساس مبانی، همین و بس! آن فقه برای حل مشکلات فعلی جامعه مثل یک دستگاه ماشین است که طراحی آن بصورت دقیق انجام گرفته ولی هنوز تست نشده.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿
🌿
💠 مناجات 💠
☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بیعدد،
ای اول بیهدایت و ای آخر بینهایت
ای ظاهر بیصورت و ای باطن بیسیرت،
ای حی بیذلت ای مُعطی بیفطرت و ای بخشندهی بیمنت،
ای دانندهی رازها،
ای شنوندهی آوازها،
ای بینندهی نمازها،
ای شناسندهی نامها،
ای رسانندهی گامها،
ای مبرا از عوایق،
ای مطلع بر حقایق،
ای مهربان بر خلایق
عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی و ما حقیر،
از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت.
📙 مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری
@quranpuyan
🌿
🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فردمسلمان درقرآن کریم
#صله رحم
خداونددرقران درمواردی به #صله رحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است.
🌸از جمله در ایه اول سوره نساء
«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساء
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»
🌺اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييدوزنهار از خویشاوندان
مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است.
📚در تفسیر المیزان درخصوص اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ چنین گفته است:
👈منظور از (تسائل )به خدا این است که مردم با سوگند به خدای تعالی از یکدیگرچیزی در خواست کنند و این کنایه از محترم و عظیم بودن خدا در نزد بندگان است و می فرمایدپاس حرمت
ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند
http://yon.ir/VKz5X
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران"
دومین سخنران #عصرانه_قرآنی قرآن پویان،استاد بهجت پور با موضوع دلايل و فوايد #فهم_قرآن درچارچوب #ترتيب_نزول سوره ها بودند.
#خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است:
👈هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره ها درقرآن فعلی توقیفی وبراساس نظرپیامبرانجام شده باشد.البته ترتیب آیات وچینش آنها در سوره ها درزمان پیامبرانجام شده است.
👈بعدازجمع آوری وتدوین قرآن درچارچوب یک مصحف درزمان خلیفه سوم،دیگرکسی دراین مصحف دست نمی برد . علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد.
❓اماآیا قرائت قرآن وتفسیرقرآن هم بایدلزوما براساس همین ترتیب باشد؟خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ وتفسیرموضوعی وجوددارد یا قرآن های کوچک شامل چندسوره یا جزء ۳۰ منتشرمیشود،درفهم قرآن هم میتوانیم به ترتیب نزول عمل کنیم که واقعافهم قرآن راساده ترمیکند.
روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که«لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان»اگرقرآن همانطورکه نازل شده قرائت میشد،دو نفر هم درآن اختلاف نمیکردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می تواند یکی از جنبه های این حدیث باشد.
👌قرآن کتاب تحول وتربیت عملی است. ازیک امت جاهل، امتی هدایت شده میسازد. علیرغم اینکه بخشی از قران به شرایط و ماجراهای زمان پیامبرمی پردازد،اما اینها فقط یک مورد نمونه هستند.اگربخواهیم جریان تحول رارصد کنیم باید قرآن رابه #ترتیب_نزول خواندو فهمیدو تفسیرکرد.
👈👈اگربخواهیم قرآن راهماهنگ ساده ومنسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول)است.👌
حظ وبهره ما ازقرآن کامل نیست.جامعه سازی باموعظه وسفارش انجام نمیشود. روش میخواهدکه نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال برای ایجاد همین تحول روشمند بود.
http://yon.ir/Qp3970
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#عصرانه_قرآنی
۲۴ مرداد کتابخانه ملی
سخنرانی حجتالاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، دلايل وفوايد #فهم_قرآن درچارچوب #ترتيب_نزول سوره ها
@quranpuyan
قران پویان
#عصرانه_قرآنی
۲۴ مرداد کتابخانه ملی
سخنرانی حجتالاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، دلايل وفوايد #فهم_قرآن درچارچوب #ترتيب_نزول سوره ها
@quranpuyan
👈👈👈با سلام به همراهان گرامی
به لطف خداوند
پس از ماه رمضان سال ۱۳۹۵ تا كنون ،با ارسال ۵۱۶ پست ، ارايه خلاصه كتابهاي زير از استاد #مطهري در كانال قران پويان باتمام رسيده است:
✅کتاب"تعلیم و تربیت در اسلام"
✅کتاب"حماسه حسینی"
✅جلد اول کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره نور از جلد چهارم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره منافقون از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسير سوره جن از جلد نهم كتاب آشنايي با قرآن
✅تفسیر سوره قلم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیرسوره تحریم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره طلاق از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره صف از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره جمعه از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره ممتحنه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره حدید از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره حشر از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره الرحمن از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره واقعه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره قمر از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره فتح از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن
✅تفسیر سوره جاثیه از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن
ان شاءالله از امروز تفسير سور #دخان از جلد پنجم كتاب آشنايي باقرآن آغاز میشود
با سپاس از همراهي شما
t.me/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو هفده
تفسیر سوره #دخان
قسمت اول از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
🌺بسم اللّه الرحمن الرحیم
حم. وَ اَلْكِتابِ اَلْمُبِینِ. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنّا كُنّا مُنْذِرِینَ. فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ. أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا كُنّا مُرْسِلِینَ. رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ. رَبِّ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِینَ. `لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ اَلْأَوَّلِینَ 🌺
آیه ی اول كلمه ی «حم» بود، آیه ی دوم «وَاْلكِتابِ الْمُبینِ» ، آیه ی سوم و چهارم هم مربوط به نزول قرآن در لیلةالقدر و درباره ی خود لیلةالقدر بود. در آیه ی چهارم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در این شب جدا می شود (تعبیر «جدایی» دارد) هر امر حكیمی. نتیجه ی تدبرهای مفسرین درباره ی این آیه مختلف بوده است.
بعضی گفته اند مقصود این است كه چون در این شب- و در واقع در یكی از این شبهای لیلةالقدر- قرآن نازل شد و به وسیله ی قرآن كریم دستورها و احكام بیان شد و به طور كلی بیان كردن یك چیز یعنی واضح كردن و روشن كردن و تفصیل دادن آن و در واقع بیرون آوردن آن از حد اجمال و ابهام به مرحله ی تفصیل و روشنی، پس «در این شب جدا می شود هر امر حكیمی» .
مقصود از این «امر» یعنی دستورهای الهی، معارف الهی: این چیزهایی كه به وسیله ی قرآن بیان شده است در این شب تفصیل داده شد. ولی البته این نظر، نظر صحیحی نیست. این نظرها نظر #مفسرین است به حسب تدبری كه در آیات كرده اند.
و بعضی مفسرین دیگر كه این نظر را رد كرده اند- و درست هم رد كرده اند- گفته اند آیه می فرماید در این شب جدا می شود، تفصیل داده می شود (نه شد) . اگر مقصود همان نزول قرآن و بیان احكام و معارف به وسیله ی قرآن باشد، همین طور كه فرمود: «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ» ما در شب پر بركتی قرآن را فرود آوردیم، بعد هم باید بفرماید: «و در آن شب كه قرآن فرود آمد هر امر حكیمی به وسیله ی قرآن بیان شد» همین طور كه در مورد نزول قرآن معنی ندارد گفته شود:
«در هر شب #قدر قرآن #نازل می شود» ؛ قرآن در یك شب قدر نازل شد. پس اگر مقصود از «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» تفصیل معارف و احكام به وسیله ی قرآن باشد، باید گفته می شد كه «در آن شب بیان شد» یعنی به صیغه ی ماضی گفته می شد: «فیها فُرِقَ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در صورتی كه به صیغه ی مضارع گفته شده است و این از نظر علمای ادب روشن است كه فعل مضارع دلالت بر استمرار می كند، یعنی [دلالت می كند بر] یك امر جاری و دائمی كه پیوستگی دارد و همیشه هست، نه یك امری كه در گذشته بود و قطع شد؛ یك امری كه وجود دارد.
بنابراین این آیه می خواهد بفرماید كه در شب قدر چنین چیزی وجود دارد؛ و خود این آیه دلیل بر این است كه لیلةالقدر همیشه هست، یعنی لیلةالقدر مخصوص به یك شب نیست آن طور كه بعضی اهل تسنن گفته اند كه لیلةالقدر اختصاص داشت به زمان پیغمبر و با فوت رسول اكرم لیلةالقدر منتفی شد.
معلوم می شود كه چنین چیزی نیست، چون وقتی كه می گوید در این شب به طور استمرار همیشه جریان این است، دلیل بر این است كه خود لیلةالقدر هم برای همیشه باقی است نه اینكه از بین رفته است؛ و بعلاوه معنی ندارد كه لیلةالقدر از میان برود، تا زمان پیغمبر هر سال لیلةالقدر وجود داشته باشد و بعد از پیغمبر لیلةالقدر از بین برود.
مثل این است كه بگوییم بعد از پیغمبر ماه رمضان رفت. ماه رمضان، دیگر زمان پیغمبر و غیر زمان پیغمبر ندارد. لیلةالقدر شبی از شبهای ماه رمضان است و همین طور كه ماه رمضان، بودن و نبودنش به بودن و نبودن پیغمبر نیست لیلةالقدر هم این گونه است
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
.https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان در قرآن
#ربا💰😡📛
💫✨حضرت امام رضا علیه السلام در روايتي برای حرمت #ربا دو دليل ذكر كردهاند.
که نخست حرمت #ربا به استناد سخنان خداوند در قرآن مجيد و دليل دوم اكل مال به باطل است.
هشام بن حكم كه يكي از اصحاب معروف امام صادق (ع) است از آن حضرت پرسيد چرا #ربا حرام شده است؟
💫✨ حضرت فرمودند: اگر #رباخواري حلال بود مردم كارهاي مفيد تجاري و توليد آن چه كه به آن احتياج میشد را ترك میكردند.
💫✨امام جعفر صادق علیه السلام در روايتي ديگر میفرمايند: خداوند #ربا را حرام كرد تا مردم از حرام، به كسب و كار روی آورندوبه خريدوفروش بپردازند.
http://yon.ir/Gz2zL
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
قسمت سوم
#اختلافات عقيدتي و جنگها
تقرقه ها و تعصبهي مذهبي از بزرگترين عوامل جدائي و جنگ شده است. اعم از جنگهي خارجي و اغتشاشات داخلي مسلحانه يا فشارها و كشتارهائي كه تحت عناوين انكيزيسيون و غيره امنيت و آزادي را از صحنه ممالك اروپا در تمام قرون وسطي دور نموده بود.
البته نبايد تصور كرد كه اينها مال گذشتهاست و جنگ مسيحيها و ذلت يهود(۴۴) تمام شده است. عمر كوتاه خود ما هنوز قتل و شكنجه شش ميليون يهودي را به فرمان هيتلر در يكي از متمدنترين ملل مسيحي جهان به خاطر دارد. همچنين تصفيه عده اي از دكترهي يهودي به دستور استالين در شوروي. هيچ دليلي در دست نيست كه صحنههي گذشته در آينده باز تكرار نشود.
در آسيا نيز اختلافات و تعصبات فرقهي هندو و مسلمان چه فجايع هلاكتبارِ وحشيانه در آستانه استقلال هندوستان به بار آورد!
همچنين نبايد تصور كرد كه چون در سايه فرهنك و رشد علمي تعصبها و علاقههي مذهبي تخفيف يافته اختلافات مذهبي ديگر بياهميت و بياثر ميباشد.
اختلافات مذهبي هنوز هم در ريشه و مايه دسته بنديها و خصومتهي ملي و بينالمللي جلوه گر است. تازه اگر اختلاف مذهبي كم اثر شده باشد اختلافهاي عقيدتي در زمينه هاي فلسفي و اجتماعي و سياسي وجود دارد و خيلي هم مؤثر و مهم است.
👈مسلم است كه همزيستي مسالمت آميز و صلح و امنيت مادام كه همفكري و اشتراك منافع وجود نداشته باشد حرف مفت است. به همان دليل كه داعيان چنين افكار و صاحبان مكاتب سياسي با تمام نيرو در داخله كشورها و احزاب خود سعي مينمايند وحدت عقيده و مكتب ايجاد نمايند.
✅قرآن به اين نكته يعني اثر سوء اختلاف در كتاب و دين خدا و استنباطهاي غلط كه منتهي به مخالفت و دشمني ميشود عنايت و از آن امتناع داشته است، به پيغمبر آخر الزمان و به امت او كراراً و مؤكداً دستور ميدهد از اختلاف و انشقاق چه ما بين خود و چه با ساير مذاهب توحيدي، احتراز نمايند :
«وَ ما كانَ النَّاسُ اِلاّ اُمَّةً واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا…» (۴۶)
«… وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكينَ. مِنَ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.» (۴۷)
«…اِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ.» (۴۸)
«اِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ في شَيءٍ اِنَّما اَمْرُهُمْ اِلَي الله ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِماكانُوا يَفْعَلُونَ.» (۴۹)
نه تنها امر به خودداري و احتراز از اختلاف و تفرقه و انشقاق ميشود بلكه مأموريت مثبت داده و گفته ميشود كه بري برقراري دين واحد دعوت نما و استقامت ورزيده بين اهل كتاب اعتدال بر قرار ساز.
دور زدن اختلاف
اما اختلاف (اختلاف در استنتاجها و در اتخاذ رويه و منهاجها) در بسياري موارد غير قابل احتراز است . واقعيتي است طبيعي و انساني. اصلا بعثت پيغمبر ما و ظهور دين اسلام مگر خود يك آهنگ تازه در اين كنسرت اديان و افكار نبود؟
اتفاقاً از اسلام بيش از ساير اديان فرقه و مذهب منشعب شده است! هر قدر يك دين عاليتر و دقيقتر و بر پايه عقل و استدلال باشد اشكال و اختلاف در درك و اجري آن بيشتر ميشود.👌
قرآن به اين معني توجه دارد و اصرار در مقابله كردن با آن نمي نمايد و تحميل نظريات اختلافي و فرعي و اختصاصي را نميخواهد، به چيزِ ديگري اهميت ميدهد:
«وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ اُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفينَ.» (۵۰)
«… لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجًا. وَلَوْ شَاءَ الله لَجَعَلَكُم اُمَّةً واحِدَةً وَلكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فيمَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الخَيْراتِ اِلَي الله مَرْجَعُكُمْ جَميعًا فَيُنَبِئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ.» (۵۱)
ملاحظه ميكنيد كه صريحاً گفته ميشود اختلاف هميشه هست و خلاف مشيت خدا (و بنابراين مصلحت) نيست، بري هر كدام از شما شريعت و طريقتي قرار داديم تا شما را با آنچه دادهايم آزمايش و تربيت نمائيم ، از اين بابت با هم منازعه و مجادله نداشته باشيد، در خيرات و خدمات از يكديگر جلو بزنيد بالاخره همگي پيش خدا برميگرديد و او اختلافهايتان را حل خواهد كرد.
ادامه دارد👇👇
http://yon.ir/oNlaC
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛