eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۵-۴۱ يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ {41}مجرمان از سيمايشان شناخته مىشوند و از پيشانى و پايشان بگيرند {41} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {42}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {42} هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ {43}اين است همان جهنمى كه تبهكاران آن را دروغ مى خواندند {43} يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ {44}ميان [آتش] و ميان آب جوشان سرگردان باشند {44} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {45}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {45} ♻️ عصاره فراز آیات 41-45 :درقیامت،مجرمان در جهنمی که آنرا تکذیب میکردند،عذاب میشوند. آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت چهارم : 💮🔶 تنها در مورد حركتي كه به صورت صعود تدريجي باشد، به كار ميرود. 🔶👈مانند:سوره مباركه مجادله آيه 11: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ، تا خدا [رتبه] كسانی از شما را كه گرويده و كسانی را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند.يعني ايشان در نتيجه اين كارها و حركاتي كه از آنها صادر شده، داراي استعداد بالا رفتن و صعود تدريجي هستند، 💮👈بنابراين اقتضاي بالارفتن و موقعيت تحقق برتري و به دست آوردن در آنها موجود است، اين ويژگي موجب شده تا اين كلمه به جاي ، ، و مانند آنها به كار رود؛ زيرا به دست آوردن براي مردان، مجاهدان، عاملان، مؤمنان و دانشمندان، به اقتضاي ذوات وجودشان نيست، بلكه به سبب حركات و اعمال الحاقي ايشان است؛ بنابراين به دست آوردن فضيلت، تدريجي و تا زماني است كه آنان به وظائفي كه بر حسب استعدادهايشان، برايشان مقرر شده عمل ميكنند 💫📚نقل از التحقیق فی کلمات القران 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س) مبارک باد @quranpuyan
حضرت فاطمه (ع): ⭐️ هر کس خالصترین عبادتش را بسوی خدا بالا فرستد، خداوند بهترین مصلحت را برایش پایین می فرستد! تفسیر امام عسکری(ع) ۱۷۷ 🌹 ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام، روز مادر و روز زن بر شما مبارک باد🌹 @quranpuyan
با تبریک (س) ✅ نکاتی از تفسیر نمونه راجع به سوره را با هم مرور می کنیم: 👌ما به تو خیر فراوان دادیم روى سخن در تمام این سوره، به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و یکى از اهداف مهم سوره، تسلّى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبان هاى مکرر دشمنان است. نخست مى فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم» (إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ). «کوثر» وصف است که از «کثرت» گرفته شده، و به معنى خیر و برکت فراوان است، و به افراد «سخاوتمند» نیز «کوثر» گفته مى شود. در این که: منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟ در روایتى آمده است: «وقتى این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده؟ گفت: نهرى است در بهشت، سفیدتر از شیر، و صافتر از قدح (بلور) در دو طرف آن قبه هائى از درّ و یاقوت است».... در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کوثر نهرى است در بهشت که خداوند آن را به پیغمبرش در عوض فرزندش (عبداللّه که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود». بعضى نیز گفته اند: منظور همان «حوض کوثر» است که تعلق به پیامبر(صلى الله علیه وآله)دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت، از آن سیراب مى شوند. بعضى آن را به «نبوت» تفسیر کرده. بعضى دیگر به قرآن. بعضى به کثرت اصحاب و یاران. بعضى به کثرت فرزندان و ذریه، که همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهراء(علیها السلام) به وجود آمدند، و آن قدر فزونى یافتند، که از شماره بیرونند، و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیغمبر اکرمند. بعضى نیز آن را به «شفاعت» تفسیر کرده و حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این زمینه نقل نموده اند تا آنجا که «فخر رازى» پانزده قول در تفسیر «کوثر» ذکر کرده است، ولى ظاهر این است: غالب اینها بیان مصداق هاى روشنى از این مفهوم وسیع و گسترده است، زیرا چنان که گفتیم، «کوثر» به معنى «خیر کثیر و نعمت فراوان» است، و مى دانیم خداوند بزرگ، نعمت هاى فراوان بسیارى به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)ارزانى داشته، که هر یک از آنچه در بالا گفته شد، یکى از مصداق هاى روشن آن است، و مصداق هاى بسیار دیگرى نیز دارد که ممکن است به عنوان تفسیر مصداقى براى آیه ذکر شود بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند; چرا که شأن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم». از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام)است; زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند، و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند. https://goo.gl/vw1PvQ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره پیام های آیات ۳۲-۲۶ سوره از تفسير نور ۱- به کسی جز خدا تکیه نکنیم که همه فناپذیرند. «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ» ۲- ارزش انسان با تقرّب به خداوند است،نه داشتن امکانات. «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ» ۳- مرگ،گامی در مسیر تربیت انسان است. «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ» ۴- مرگ موجودات،نشانه نقص و تمام شدن قدرت و کرم الهی نیست که او صاحب جلال و کرامت است. کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی ... ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ ۵- جلال الهی همراه با رحمت و رأفت است. «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» ۶- مرگ،نعمت است. کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ ... فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما (با آنکه در آیات 26 و 27 نام هیچ نعمت مادّی نیامده،امّا در آیه 28،باز هم جمله ی فَبِأَیِّ آلاءِ ...تکرار شده است پس مرگ نیز نعمت است.) ۷- جن نیز همچون انسان،مرگ دارد.زیرا خطاب «رَبِّکُما» به جنّ و انس بازمی گردد. کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ ... فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما ۸- نیاز دائمی موجودات،لطف و فیض دائمی خدا را طلب می کند.(او هر لحظه دارای فیضی جدید ومستمر برای آفریده ها است.) یَسْئَلُهُ ... کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ۹- چنین نیست که خداوند،عالم را آفریده و آن را به حال خود رها کرده باشد، بلکه همواره امور هستی را تدبیر و اداره می کند. «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» ۱۰- از همه نعمت های مادی و معنوی حسابرسی می شود،از آغاز سوره تا اینجا نعمت های مختلف مادی و معنوی مطرح شد و در این آیه می فرماید؛به زودی به حساب شما رسیدگی می کنیم: «سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلانِ» ۱۱- خداوند،هر لحظه در شأن و کاری است،امروز عطا و فردا حسابرسی می کند. «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ...سَنَفْرُغُ لَکُمْ» ۱۲- با این که هیچ چیز او را از چیزی دیگر باز نمی دارد،«لا یشغله شأن عن شأن»،ولی برای نشان دادن اهمیّت حساب،او «فارِغاً» به حسابرسی می آید. «سَنَفْرُغُ لَکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت پنجم: : 💮🔶 بقره:228 💮👈طلاق داده‌شدگان بايد به مدت سه بار پاك شدن از عادت ماهانه درنگ كنند (از ازدواج خودداري نمايند). و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند، بر آنان روا نيست آنچه را كه خدا در رَحِم‌هاي آنان آفريده پنهان دارند. 492 👈 و اگر قصد آشتي داشته باشند، شوهرانشان به بازگرداندن آنها در اين مدت سزاوارترند. 493 👈 و براي آن زنان است [حقوقي] همانند آنچه وظايفي كه به عهده دارند، و اما مردان را بر آنان مرتبتي است [در مسئوليت زندگي و سرپرستي] و خدا قدرتمندي شكست‌ناپذير حكيم است. 494 💮🌸💮 💮492- حكمت سه ماه مهلت براي رسمي شدن طلاق، اولا فرصتي است براي بازنگري در زندگي مشتركي كه در معرض فروپاشي قرار گرفته، تا اگر ناشي از خشم و عصبانيت بوده ترميم گردد، ثانياً تكليف بارداري احتمالي زن، در روزگاري كه تسهيلات امروزي براي تشخيص حاملگي وجود نداشته، روشن گردد، و ثالثاً از عوارض رواني جدايي به تدريج كاسته گردد و آمادگي جسمي و روحي براي ازدواج بعدي مهيا شود. 💮493- در بسياري از موارد، زن و شوهر تمايل به آشتي و بازگشت به زندگي مشترك را دارند، اما خانواده‌ها مانع از پيوند مجدد آنها مي‌شوند. آية 232 اين سوره (2:232) خانواده‌ها را از تنگ گرفتن بر آنان بازداشته است. 💮494- اين آيه بيان روشني است از تعادل و تناسب تكاليف و حقوق در روابط زناشويي، كه در صورت بروز اختلاف بايد بيشتر به آن توجه كرد. «مَعْرُوف» همان رفتار و شيوه‌اي است كه فطرت سالم آدمي آن را مي‌شناسد و تأييد مي‌كند. مِثل و مانند بودن دوطرف، با تفاوتي كه زن و شوهر در تقسيم وظايف طبيعي دارند، الزاماً تساوي ظاهري نيست، بلكه تعادل و تناسبي است بر موازين عدالت و انصاف. 📚 تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
صبحتون بہ درخشش آفتاب و روزتان سرشار از رویش مہر... طلوعے دیگر و امیدے دیگر و نگاهے دیگر بہ خورشید آفرینش 🌼 سلام " امروزتون سرشار از زیبایے " @quranpuyan
؟ بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ بگو: عاقبت مرگی که از آن می‌گریزید شما را البته ملاقات خواهد کرد. سوره جمعه آیه۸ مرگ در راه است، پس این همه لجاجت و استکبار در برابر حق، براى چه؟مرگ، عدم نیست، یک امر وجودى قابل درک و راه انتقال از دنیا به آخرت است چرا که می‌توان آن را چشید و حس کرد،خودمان را برای همه چیز آماده میکنیم الا مرگ، مرگ حق است و کسی را راه گریزی از آن نیست، آیا برای آن روز آماده ایم؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۳۳ سوره از تفسير نور ۱- رهایی از کیفر در قیامت،جز با داشتن دلیل وحجّت عقلی یا شرعی برای هیچ یک از جنّ و انس میسّر نیست. یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ... لا تَنْفُذُونَ إِلاّ بِسُلْطانٍ ۲- جن نیز با آنکه نژادش از آتش است،امّا مثل انسان از آتش آسیب پذیر است. «یُرْسَلُ عَلَیْکُما شُواظٌ مِنْ نارٍ» ۳- ظهور قیامت،با دگرگونی در نظام طبیعت صورت می گیرد. فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّماءُ ... ۴- پایان این جهان،فروپاشیدن و درهم پیچیدن است،امّا آغازی است برای جهان دیگر. فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّماءُ ... فَیَوْمَئِذٍ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت ششم: : 💮👈آیه مربوطه به طلاق و عده نگه داشتن است. از زنان می خواهد که عده نگه دارند (سه دوره پریود) و اگر بار دار شده اند آنرا مخفی نکنند (مشخص است که دغدغه حقوق کودک و تعیین مسئولیت ها برای مردی که جدا شده است را دارد) وبعد شوهر قبلی را نسبت به مردان دیگر برای ازدواج مجدد با زن مطلقه اولی تر می داند تا مشکلات حقوقی و عاطفی خصوصا برای خانواده و کودکان کمتر پیچیده شوند (در این زمینه هم با بیان اینکه شوهر قبلی محق تر است هم جنبه حقوقی را در نظر گرفته و هم لحن پیشنهادی دارد چرا که ممکن است نظر زن به شوهر قبلی نباشد). 💮🔸سپس می فرماید که برای زنان وظیفه ای معادل آنچه عرف به شکل نیک تعیین می کند وجود دارد (لهن مثل الذی علیهن بالمعروف – برای این زنان به همان اندازه ای تکلیف هست که عرف معقول برعهده ایشان نهاده است. از کلمه لهن و علیهن تکلیف استنباط میشود. بلافاصله اما مرد را از همین لحاظ دارای درجه بیشتری می داند. این بخش از آیه که تافته جدا بافته نیست که ناگهان فتوا به امری عمومی بدهد که بله «مردان از زنان برترند!». به تکرار کلمه ل (برای) و علی (بر) توجه کنید تا مشخص شود که موضوع تکالیف مرد است نه حق و امتیاز. یعنی مرد در امر رعایت حقوق زنان و فرزندان در امر طلاق و ازدواج مجدد با همسر قبلی مسئولیت بیشتری دارد. 👈: پس ترجمه درست این می شود: «برای مردان، بیشتری ( در مسئولیت) از آنچه بر عهده زنان است وجود دارد» 💮🔸از همین روی است که آیه بعدی خطاب به صحبت می کند و وظیفه را با دقت بیشتری عنوان می نماید که می فرماید «طلاق دو مرتبه است هم در جدا شدنش باید احسان باشد هم در بازگشت به زندگی باید امر خیر یا معروف حفظ شود. و حلال نیست بر شما مردان که از زن چیزهایی که قبلا داده اید را پس بگیرید … « 🔸💮هرچند که منطقا در یک نظام صد در صد عادلانه باید بین وظایف و حقوق زن و مرد برابری کامل باشد. اما با توجه به این که در جوامع بشری در شرایط ایده آل به سر نمی برند و حتی در قرن بیست و یکم شاهد نابرابری عظیم جنسیتی هستیم و تلاش قران پی ریزی مبانی عدالت خواهی است لذا قران مسئولیت بیشتری را به عهده مرد قرار داده تا در جریان جدایی و بازگشت پایمال نشود. بدیهی است که قوانین یک نظام قانونی عادلانه باید براین اساس تنظیم شود. 💮👈کلمه « » در هیچ جای قران و در ادبیات عرب به تنهایی به معنی «برتری» نیست. وقتی با «رفع» یا «فضل» می آید درجه به معنی بالاتر بودن را می دهد. در آن موارد فضل الهی هم این برتری در فضل معنوی و اخلاقی است و به برتری جویی مادی و اجتماعی و اقتصادی اشاره ندارد. مشخص است که مجاهدی که از جان و مال می گذرد برتری مادی بر قاعدین (نشستگان) نمی یابد. 🖋احمد آل یاسین 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸💞 اللّٰهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ، وَاكْحَُلْ ناظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ، 🤲خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده‌ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان .، 🟢فرازی از دعای عهد💮 🌸 سلام 🌼 صبح آدینه بخیر 💫 کانال زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 🔸🔸 .https://t.me/zistequrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نگاه متفاوت فاطمه به فلسفه امامت و رهبری 🔷سخنرانی بمناسبت ولادت حضرت زهرا (س) ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ 🔹جعل الله ....الامامه امانا للفرقه تبیین فاطمه از فلسفه امامت متفاوت است ، او امامت را بر اساس نقش ان در در کاهش اختلافات و افزایش وفاق اجتماعی تحلیل میکند . پس امامتی که نقش معکوس ایفا میکند ، ان امامت الهی نیست . 🔹اساسا رهبران اجتماعی دو گونه اند : برخی برای پراکندگی در مردم تلاش میکند و قدرت خود را در ضعف ملت میبینند ، مثل فرعون : جعل اهلها شیعا و برخی دیگر برای جلوگیری از پراکندگی مردم تلاش میکنند حتی بقیمت سکوت در برابر برخی انحرافات ، مثل هارون : انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل 🔹البته رهبرانی که به وحدت و نزدیکی مردم اهتمام دارند ، گاه خود را محور قرار داده و رویکردشان "همه با من" است ، و گاه موقعیت خود را قربانی وحدت مردم میکنند و رویکروشان "همه با هم" است . امیرالمومنین در یک دوره ۲۵ ساله ، سکوت را بر اختلاف افکنی ترجیح میداد و حتی با حاکمان همراهی میکرد تا مبادا جامعه اسلامی دچار تشتت گردد : انی اکره الخلاف . او تحمل ناملایمات را بهتر از فریاد تفرقه افکنانه میدانست @mohammadsorooshmahallati