📇 خلاصه تفسیر آیات ابتدایی سوره #نبأ
📚 مفسر: حجت الاسلام #قرائتی (تفسیر نور)
🔹اين سوره در مكّه نازل شده و نام سوره برگرفته از آيه دوم است كه از قيامت، به «نبأعظيم» يعنى خبر بزرگ ياد مى كند.
🔸آيات اين سوره با استدلال به نظام حكيمانه حاكم بر طبيعت، برپايى قيامت براى اجراى نظام پاداش و كيفر را لازمه حكمت الهى شمرده و هستى انسان بدون آن را عبث و بيهوده مى داند.
🔹ادامه سوره گوشه اى از عذاب سخت طغيانگران و نعمتهاى بهشتيان را بيان مى دارد و با هشدار شديد به كافران پايان مى پذيرد.
🌺 عَمَّ يَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ * الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ * كَلَّا سَيَعْلَمُونَ * ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ *
🔸واژه «نبأ» به معناى خبرِ مهم و حتمى است كه از آيات بعد فهميده مى شود مراد از آن خبر برپاشدن قيامت و رستاخيز است.
🔹درباره معاد، كفار چند گروهند: «الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» بعضى آن را محال و برخى بعيد دانسته و برخى ترديد مى ورزند و برخى ديگر لجاجت مى كنند.
🔸سؤال، گاهى براى فهميدن مطلب است كه مورد تأييد و تأكيد قرآن است، چنانكه مى فرمايد: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ» امّا گاهى سؤال، براى ايجاد تشكيك و ترديد در ذهن ديگران است، آنهم در امور قطعى و حتمى مانند وقوع قيامت كه قرآن در اين آيات، آن را مورد مذمّت قرار مى دهد.
نکته ها
1⃣ شروع سخن با طرح سؤال، در تأثير كلام مؤثّر است. «عَمَّ يَتَساءَلُونَ»
2⃣ تشكيك در قيامت، كار كافران است. «يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ»
3⃣ اگر سوال طبيعى بود بايد جواب داد: يسئلونك ... قل ولى اگر شيطنت بود.
برخورد لازم است. «كَلَّا سَيَعْلَمُونَ»
4⃣ در برابر طعنه و كنايه به مقدّسات و باورهاى قطعى، با قاطعيّت بايد سخن گفت. «كَلَّا»
5⃣ در برابر ترديد، بايد حرف حق را تكرار كرد. كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ... كَلَّا سَيَعْلَمُونَ
6⃣ قيامت دورنيست. «سَيَعْلَمُونَ» (حرف سين رمز نزديك بودن است)
7⃣ قيامت، روز كشف حقائق است. «سَيَعْلَمُونَ»
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فواید نماز یکشنبه ذی القعده
🔸همراه نحوه خواندن آن....
جهت یادآوری عزیزان
💠التماس دعا🤲🏻
@qurantehran
هرچند که در شهر تو بازار زیاد است
باید برسم زود، خریدار زیاد است
من دربهدر پنجره فولادم و دیریست
بین من و آن پنجره دیوار زیاد است
آنقدر کریمی که بدهکار تو کم نیست
آنقدر کریمی که طلبکار زیاد است
پاییز رسیدم به حرم، با همه گفتم
اینجا چقدر چادر گلدار زیاد است
با بار گناه آمدهام مثل همیشه
با بار گناه آمدم اینبار زیاد است
گندم به کبوتر بدهم، شعر بگویم
آخر چه کنم در حرمت؟ کار زیاد است
نوروز به نوروز، محرم به محرم
سرمست زیاد است، عزادار زیاد است
از دور سلامی تو و از دور جوابی
این فاصله انگار نه انگار زیاد است
آن شب که به رؤیای من افتاد مسیرت
دیدم چقدر لذت دیدار زیاد است
در خواب، سر سفره ی اطعام تو گفتی
هرقدر که میخواهی بردار، زیاد است
#یا_امـام_رضـا
غرق عصیانم ولی پای تو گیرم لااقل
#عاشق روی تو ای ماه منیرم لااقل
تا مسیر عاشقی سمٺ #خراسان شماسٺ
من هم از آوارگان این مسیرم لااقل
@qurantehran
💠 دهه کرامت یعنی نشر #فرشته_خویی
فرشته آن است که نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد.
🔸 آیت الله جوادی آملی: ایام #دهه_کرامت یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در قرآن کریم ذات أقدس الهی، ملائکه را با عنوان کرام و کریم ستود؛ در قرآن فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم﴾ ساختار خلقت انسان، به گونه ای است که باید #فرشته شود.
🔸 امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی»؛ كسی كه در #دژ_توحید قرار گرفت نه چیزی را از دست داده است تا غمگین باشد و نه چیزی را از دست می دهد تا هراسان باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 نتایج عجیب و فوق العاده این انتخابات از کلام استاد پناهیان
⭕️ما در این انتخابات چیزی فراتر از آبادانی کشور بدست آوردیم
ما به مردم جهان ثابت کردیم از اسارت و بردگی رسانه نجات پیدا کردیم✌️🇮🇷
تبریک به مردم فهیم و همیشه در صحنه💐
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۸۳ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #نبأ و #نازعات
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیات ۳۱تا ۳۶ سوره #نبأ
📚 مفسر: حجت الاسلام #قرائتی (تفسیر نور)
🌺 إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً ✧ حَدائِقَ وَ أَعْناباً ✧ وَ كَواعِبَ أَتْراباً ✧وَ كَأْساً دِهاقاً ✧ لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً ✧ جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً حِساباً ✧
☘نكته ها:
🔸 «مفاز» يا به معناى محل كاميابى است و يا خود كاميابى. «حَدائِقَ» جمع «حديقة» باغ ديواردار را گويند. 🔹«كَواعِبَ» جمع «كاعب» دخترى را گويند كه تازه سينه اش بر آمده باشد،
🔸«اتراب» جمع «ترب» به معناى هم سن و سال و هم شكل و شمائل است. شايد مراد اين باشد كه حوريان بهشتى در زيبائى بر يكديگر برترى ندارند،
🔹كلمه كاس به معناى جام بلورين و دهاق به معناى لبريز است. البتّه بعضى آن را از ريشه دَهَقَ به معناى گره زدن پى درپى گرفته اند، يعنى جامهاى شراب پياپى عرضه مى شود.
🔸انگور در ميان ميوه ها جايگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حَدائِقَ وَ أَعْناباً»
🌼پيامها:
1⃣ بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. در اين سوره پاداش متقين در برابر كيفر طاغين قرار گرفته است. إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ ... إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً
2⃣ كاميابى و رستگارى در سايه نعمتهاى مادى و معنوى است. «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً» (كلمه «حَدائِقَ» رمز نعمتهاى مادى و كلمه «لا يَسْمَعُونَ» رمز نعمتهاى معنوى است.)
3⃣ نعمتهاى بهشتى، انسان را گرفتار غرور و غفلت و ياوه گوئى و بدمستى نمى كند. «لا يَسْمَعُونَ»
4⃣ جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً»
5⃣ نه تنها كيفرها عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» بلكه پاداشها نيز حساب و كتاب دارد. «عَطاءً حِساباً»
6⃣ در جامعه بهشتى، افراد يكديگر را تكذيب نمى كنند و اعتماد و اطمينان ميان آنها حاكم است. «وَ لا كِذَّاباً»
7⃣ پاداشهاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اينكه ماطلبى داشته باشيم. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً»
8⃣ لازمه ربوبيّت، نظام كيفر و پاداش است. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ»
9⃣ پاداش الهى به متقين حساب دارد. هر كه تقواى بيشترى دارد پاداش بيشترى خواهد داشت. «عَطاءً حِساباً»
@qurantehran
بی نور امام این جهان تاریک است
میلاد خجسته «رضا» نزدیک است
بر ساحت صاحب الزمان ای یاران
ذکر #صلوات بهترین تبریک است
#میلاد_امام_رضا(ع)✨🌺
#مبارکباد ✨🌺
@qurantehran
مداحی آنلاین - جونم عمرم - علوی نژاد.mp3
7.6M
🌸 #میلاد_امام_رضا(ع)
💐جونُم عُمرُم بی تابُم بَرای دیدارت
💐سر میزارم میُفتم به پای زُوّارت
🎤 #سیدحسن_علوی_نژاد
@qurantehran
🕌در حرم
✨حوله احرام من
🌸از جنـــس دعاسـت
🕌حجرالاسود من
✨پنجره فولاد رضاست
🎊 ولادت با سعادت
💫شمس الشموس ،
🌸امام الرئوف
علی بن موسی الرضا (ع) مبارکباد.💐
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیات ۱۵-۱۹ سوره #نازعات
📚 مفسر: حجت الاسلام #قرائتی (تفسیر نور)
🌺 هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ مُوسى * إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً * اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى * فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى * وَ أَهْدِيَكَ إِلى رَبِّكَ فَتَخْشى *
🔸 «واد» همان وادى است كه درّه ميان دو كوه يا دو تپه را گويند و «طُوىً» درّهاى در پائين كوه طور است.
🔹 «خشيت» به ترسى گويند كه ناشى از ايمان به عظمت خداوند باشد.
🔸 «تَزَكَّى» از «زكات» به دو معناست: رشد و نموّ، پاكى و طهارت.
🔹جايگاه گفتگو با خداوند بايد پاك و مقدّس باشد.
🔻پيامها:
1⃣ آغاز سخن با سؤال، شوق شنيدن را در افراد زياد مى كند. «هَلْ أَتاكَ»
2⃣ نقل سرگذشت پيامبران پيشين براى پيامبران بعدى، عامل تقويت روحيه است. «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ مُوسى»
3⃣ رهبران الهى قبل از مبارزه با طاغوتها، ارتباط خود را با خداوند محكم مى كردند. إِذْ ناداهُ رَبُّهُ ... اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى
4⃣ برخى سرزمينها، مورد احترام و قداست هستند. «بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»
5⃣ انبيا، سردمداران مبارزه با طاغوتند. «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى»
6⃣ در نهى از منكر به سراغ ريشهها برويد. «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ»
7⃣ از هدايت هيچكس حتى فرعون مأيوس نباشيد و لااقل، سخن حق را به او ابلاغ كنيد تا اتمام حجّت شده باشد. اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ ... فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى
8⃣ در نهى از منكر، حتى با طاغوتها به نرمى سخن بگوييد. إِنَّهُ طَغى فَقُلْ هَلْ لَكَ ...
9⃣ با سؤال، فطرتها را بيدار كنيد. «هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى»
🔟 در شيوه تبليغ، لحن عاطفى و نرمش در گفتار را فراموش نكنيد. «هَلْ لَكَ»
11- جهت دعوت انبيا، تزكيه انسانهاست. «هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى»
12- در دعوت و تبليغ مردم، از كلماتى استفاده كنيد كه همه انسانها بپذيرند و بپسندند. (دعوت به پاكى و دورى از ناپاكى) «إِلى أَنْ تَزَكَّى»
13- اگر به تزكيه تمايلى نباشد، تلاش انبيا بىثمر است. «تَزَكَّى وَ أَهْدِيَكَ إِلى رَبِّكَ»
14- در مكتب انبيا، براى مبارزه با طاغوتها، ابتدا آنها را موعظه مىكنند. إِنَّهُ طَغى ... تَزَكَّى وَ أَهْدِيَكَ إِلى رَبِّكَ
15- نشانه هدايتپذيرى، خوف و خشيت است. أَهْدِيَكَ ... فَتَخْشى
16- پيامبران مردم را به سوى خدا دعوت مىكردند نه خود. «إِلى رَبِّكَ»
17- طغيان همراه با بىباكى و ناپاكى است. (خداوند مىفرمايد: به سراغ فرعون طغيانگر برو و درباره تزكيه و خشيت با او سخن بگو، يعنى او ناپاك و جسور است.) إِنَّهُ طَغى ... أَنْ تَزَكَّى ... فَتَخْشى
18- اصلاح افراد، بستگى به اراده و اختيار خود آنان دارد. «هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى»
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | شرح حديثی از حضرت امام رضا عليه السلام توسط رهبر انقلاب
🔺️ حضرت آیتالله خامنهای: «برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا علیهالسلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. امام هشتم علیهالصّلاةوالسّلام ولىّنعمتِ معنوی و فکری و مادّی ملت ماست.» ۱۳۸۱/۱۰/۲۵
@qurantehran
1_1069964158.mp3
5.22M
🌸 #میلاد_امام_رضا(ع)
💐نور گنبد طلا نورالله فی الظلمات
💐آب سقا خونته برای ما آب حیات
🎤 #مهدی_رسولی
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگتیم اقا ... بطلب
بر روی رضـا شمـس امامت #صلـوات
بر شافع ما روز قیامـت #صـلوات
در روز ولادتـش که شادنـد همـه
بفرست بر این روح کرامت #صلوات
#میلاد_امام_رضا(ع)✨🌺
#مبارڪ_باد✨🌺
1722500_921(1).mp3
2.32M
🔈كليپ صوتی، رهبر معظم انقلاب
موضوع: امام رضا عليه السلام و نگاه بلند مدت در مبارزه
◆❀✧✿༺✿❀✿༻✿✧❀◆
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی:
امام رضا علیه السلام، عالم آل محمد (ص)
🌺وجود مبارك امام رضا علیه السلام به عنوان عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) معروف شده است. سخنی از رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده كه همان سخن در نهجالبلاغه نیز از امیرالمومنین(علیه السلام) به زبانی دیگر بیان شده است و آن این است كه «لایقاس بهم احد»؛ یعنی هیچ كسی را نمیتوان با اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) مقایسه كرد. این «احد» اختصاصی به انسانها ندارد، فرشتهها را هم در برمیگیرد؛ یعنی نه تنها در جوامع بشری هیچ كس را نمیشود با ائمه(علیهم السلام) سنجید بلکه هیچ فرشتهای را هم نمیشود با ائمه(علیهم السلام) سنجید برای اینكه اهل بیت خلیفة اللهاند و انسان كاملند و خلیفة الله و انسان كامل معلم ملائكه است و هیچ شاگردی را هم با معلم نمیشود سنجید و چون هیچ كسی را نمیشود با اهل بیت عصمت و طهارت سنجید لذا اگر در بین ایشان وجود مبارك امام رضا(علیه السلام) به عنوان عالم اهل بیت ملقب شده است یعنی علوم اهل بیت به وسیله این حضرت ظهور میكند و منتشر میشود...
@qurantehran