🍂نکته ای از آیات جزء سه:🍂
🔶 وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَي مَيْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
(بقره /٢٨٠)
⚡️ ترجمه:
واگر (بدهكار) تنگ دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد.
🔴 مردم در جامعه اسلامی باید با هم رابطه برادرانه داشته باشند، نه تنها ربا نگيرند، بلكه در گرفتن اصل سرمايه نيز مدارا كنند.
💥 البته بدهكار هم نباید از اين موضوع سوء استفاده كند.
لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است و برای او گناهِ دزد نوشته مى شود.
⭐️براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مى شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه ى همان مبلغ، براى طلبكار ثبت مى شود.
#جزء_سه
@qurantehran
🌺نگاهی به دعای روز سوم ماه رمضان :🌺
🍂 اَللَّـهُمَّ ارْزُقْني فيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبيهَ، وَ باعِدْني فيهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَ الْتَّمْويهِ، وَ اجْعَلْ لي نَصيباً مِنْ كُلِّ خَيْر تُنْزِلُ فيهِ، بِجُودِكَ يا اَجْوَدَ الاَْجْوَدينَ.
⚡️ خدایا به من هوش و آگاهی عطا کن.
این که انسان دارای حافظه و توجه و هوشیاری باشد و به اصطلاح ساده لوح نباشد، یک رزق الهی است و موجب تنبیه و بیداری و دوری از غفلت میشود.
🍁 خدایا مرا از سفاهت و بیعقلی و نفهمیدن حق دور فرما.
سفاهت یعنی رشد عقلی نداشتن، که موجب تمویه میشود.
تمویه یعنی انسان، حق را وارونه و غلط بفهمد.
⭐️خدایا من نمیدانم امروز چه خیرهایی به بندگانت نازل میکنی، ولی مرا از تمام خیرهای امروز بهرهمند فرما.
🔹برای اجابت این درخواستها، تورا به جود و بخشش بی حسابت قسم میدهم، زیرا تو بخشندهترینی و بخل نداری.
#دعای_روزهای_ماه_رمضان
@qurantehran
📣 فرصتی برای تقویت رابطه با خدا
🔸 رهبر انقلاب: فضاى رمضان، فضاى صفا و معنویّت و صدق و اخلاص است. از این فضا سعى کنیم حدّاکثر استفاده را بکنیم؛ هم در آنچه ارتباط قلبى ما با خدا است، این رابطهى معنوى را، رابطهى شخصى را با خداى متعال در این ایّام تقویت کنیم - که برترین و بزرگترین فایده و نفع براى هر انسانى، تقویت این رابطه است.
⭐️#بهار_معنویت
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 بخش ششم
در بخش پنجم راجع به عقل و سفاهت منافقین صحبت به میان آمد
حضرت باری تعالی در سوره مبارکه «بقره» از آیات سوره منافقون بازتر و شفافتر سخن گفته، بانکهای ربوی و رباخواران را قرآن مخبّط میداند، معلوم نیست که عقل نیست. خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن گرچه باعث انباشت ثروت سرمایهداران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن، این را میفرماید مخبّط و کار مخبّطی است، کار آدم عاقل نیست. در سوره مبارکه «بقره» آیه ۲۷۵ این است: ﴿الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا﴾، اینها که درس اقتصادی و بانکداری می خوانند خودشان را دانشمند میدانند. کسی بتواند و بداند چگونه بیست درصد و سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل میدانند.
فرمود: ﴿الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾؛ مخبّطانه قیام و قعود دارند. در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور میکند، چرا؟ ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا﴾، بعضیها کالا میفروشند ما اسکناس میفروشیم. بعضیها خانه اجاره میدهند، ما پول اجاره میدهیم. پول باید پول بیاورد. این دانش اینهاست. فرمود اینها مخبّط هستند نمیدانند با این پول دارند چه کار میکنند.
فرمود این چه عقلی است؟ آنکه جهان را آفرید فرمود کار به دست دیگری است. ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا﴾، چطور شما بیع را حلال میدانید ربا را حرام میدانید؟ #بیع این است که آدم جو و گندم و میوه تولید میکند و میوه میفروشد. #ربا هم مثل اینکه کلیه میفروشد. خیلی فرق میکند. ﴿لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَ أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّهِ فَانْتَهَی فَلَهُ مَا سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَی اللّهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُولئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ﴾، بعد میفرماید حالا که رفتید نصیحت گوش نمیدهید، ما تمام تلاشها و کوششهای شما را بیاثر میگذاریم.
این ﴿یَمْحَقُ﴾، که فعل مضارع است، مفید استمرار است. فرمود ما به تدریج شما را در محاق میگذاریم، ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. ببینید ماه در شب سیزده و چهارده و پانزده خیلی درخشان و چشمگیر است. همین ماهی که «المشار بالبنان» است کمکم در پایان ماه به محاق میافتد. این محاق یک اصطلاح نجومی است. باریک میشود، تا میخواهد دربیاید از آن طرف آفتاب طلوع میکند بساطش را جمع میکند. این را میگویند ماه به محاق افتاده است. رباخوار، نظام ربوی، بانکهای ربوی، پایانش محاق افتادن است. ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا وَ یُرْبِی الصَّدَقَاتِ﴾
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون 🔺 بخش ششم در بخش پنجم راجع به عقل و سفاهت منافقین صحبت به میان آمد حض
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺ادامه👆👆 بخش ششم
بنابراین فقاهت در مکتب دین یک چیز دیگر است که آدم جهانبینیاش یعنی بود و نبودش وسیع، باید و نبایدش هم وسیع. در کتاب شریف تحف العقول آمده است که یک مرد مسیحی که پوشاک خوبی داشت قیافه خوبی داشت، از نجران یا غیر نجران وارد مدینه شد. یک مرد مدنی سادهزیست گفت: «مَا أَعْقَلَ هَذَا»؛ چقدر اینها آدمهای متمدنی هستند! وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «مَه إِنَّ الْعَاقِلَ مَنْ وَحَّدَ اللَّهَ»؛ عاقل کسی است که به نظام توحیدی معتقد باشد، برای جهان آفریدگاری قائل باشد، خود را مسئول بداند و نگوید من با مُردن میپوسم، بگوید من با مُردن از پوست به در میآیم؛ لذا تا زندهام نباید پوست کسی را بکشم! نباید کمک به دیگری را غرامت بدانم. آن مؤمن کمک به دیگری را مَغنَم میداند، این منافق کمک به جامعه را مَغرَم میداند. این دو دیدگاه است که ﴿یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَماً﴾؛ آن مؤمن که به دیگری کمک میکند، غنیمت میداند و ﴿قُرُبَاتٍ عِندَ اللّهِ﴾ میداند.
در همان سوره مبارکه «توبه» درباره مؤمنین فرمود: ﴿وَ مِنَ الأعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ یَتَّخِذُ مَایُنفِقُ قُرُبَاتٍ عِندَ اللّهِ﴾، این را مایه تقرّب میداند، این را غنیمت میداند. این دو فرهنگ است: یکی کمک به جامعه که به تولید و اشتغال و حمایت از کالای داخلی این را غرامت میداند؛ دیگری غنیمت میداند. این دو دیدگاه است، دو فکر است. یکی سفاهت است و یکی عقل و درایت.
چه کسی باید تعیین کند سفه چیست و عقل چیست؟ آنکه اینها را آفرید باید تعیین کند. فرمود اینها کسانی هستند که این کمک به جامعه را غرامت میدانند، در حالی که غنیمت است.
در قرآن کریم آمده است آنچه را که شما در راه خدا انفاق میکنید: ﴿فَهُوَ یُخْلِفُهُ﴾، درسی که برای رضای خدا میدهید، این زحمت و تلاش و کوششی که میکنید، این یک مقدار نیرو مصرف میکنید یک مقدار علم به دیگری میدهید. ذات اقدس الهی جانشین این نیرو را نیروی برتر، جانشین این علم را علم بالاتر عطا میکند. ﴿مَا أَنفَقْتُم﴾، جانشینش را میآورد ﴿فَهُوَ یُخْلِفُهُ﴾. این یک اصل کلّی است. حالا ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا﴾ و ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ توضیحات این مسئله است.
اما آن بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) این است که «مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّةِ»: اگر کسی در راه خدا به جامعه اسلامی کمکی بکند، این ﴿فَهُوَ یُخْلِفُهُ﴾، یعنی شما اگر از مال خود یک مقدار برداشتید به دیگری دادید، همان آن خدا جایش را پر میکند، حالا بعد شما متوجه میشوید. نه اینکه بعدها خدا جانشینش را میفرستد. الآن مثلاً اگر بارانی بیاید، در یکی از این باغها قلوهسنگی فرو برود یک چند سانتی فرو برود روی زمین، اگر کسی این سنگ را از اینجا بردارد این جایش خالی است. مدتها باران باید بیاید تا کمکم این تسطیع بشود و جا پر بشود؛ اما اگر یک سطل آب از رودخانه بردارد، همان آن جایش پر میشود. امام جواد میفرماید این گونه است کار خدا؛ منتها حالا دیر به شما میرسد یا شما دیر پیدا میکنید. این طور نیست که این جایش خالی باشد بعد از یک ماه یا شش ماه خدا پر کند.
پرسش: ... پس چرا خداوند دستور اعتدال در زندگی را میدهد؟
پاسخ: بله، چون اسراف در هر چیز نارواست، ولی همین دودمان مقدس نگفتند که زیادهروی کنید، فرمودند نیاز دیگری را برطرف کنید؛ اما کجا جای نیاز است؟ چون اینها صراط مستقیم هستند کجا افراط است؟ کجا تفریط است؟ کجا هسته مرکزی است؟ اینها را واقعاً ما نمیدانیم. بخشی از اوایل امور را ما میدانیم؛ اما کجا هسته مرکزی است که از اینجا بگذری، اسراف است افراط است یا نگذرید، نیایید تفریط است، این را کسی که خودش صراط مستقیم میداند. ما در زیارت اینها میگوییم: «السلام علیکم ... أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَم» درباره خود حضرت امیر میگوییم: «مِیزَانِ الْأَعْمَال».
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون 🔺ادامه👆👆 بخش ششم بنابراین فقاهت در مکتب دین یک چیز دیگر است که آدم جها
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺ادامه👆👆 بخش ششم
ببینید وجود مبارک امام مجتبی چند بار تمام اموال خودش را داد. نمیگوییم اسراف کرد، چرا؟ چون خیلی فرق است بین کسی که صراط مستقیم را نمیداند، در صراط مستقیم نیست، میخواهد کمکم صراط مستقیم را بشناسد و در صراط مستقیم حرکت کند مثل ما، به ما میگویند اسراف نکن، تبذیر نکن، این حد وسط توست؛ اگر میگویند: «خَیْرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، برای افرادی است که در راه نیستند، یا خودشان صراط نیستند؛ اما کسانی که یقیناً در صراط مستقیم هستند به اینها میگویند: «خیر الامور اکثرها و أوفرها و اشدّها». هیچ کس درباره امام مجتبی(سلام الله علیه) نگفت شما که تمام اموال را دادی، حالا چه کار میکنید؟ چون حضرت در بعضی موارد تمام اموالش را داد و در بعضی از موارد اموالش را نگه داشت.
اگر کسی در صراط است، هر چه تندتر بهتر. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾، برای این است؛ ﴿سَارِعُوا﴾ برای این است؛ سرعت و سبقت برای کسی است که داخل صراط است، نمیلغزد. هیچ کس نمیگوید تمام عائله را ببر تقدیم ذات اقدس الهی بکن، احدی درباره سیّدالشهداء این حرف را نزد. خودت میروی بس است، بچه و شیرخوار را میبری برای چه؟ این صراط مستقیم است.
ما از یک طرف افراط داریم از یک طرف تفریط داریم. همیشه باید یاد بگیریم که حد وسط کجاست؛ اما کسی که خودش صراط مستقیم است، خودش اصل است! این ﴿سَارِعُوا﴾ و ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾ برای او است. به افراد عادی میگویند قدری آرامتر! جلو نیفت؛ اما به کسی که در متن صراط است میگوید تا میتوانی سریع باش. هیچ کسی کاری با شما ندارد، چون داخل صراط هستید. این «خَیْرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، برای ماست، «خیر الامور اشدها و اکثرها و اوفرها» برای آنهاست.
اگر امام مجتبی علیه السلام گاهی تمام اموالش را تقسیم کرد، این چون در متن صراط است افراط و تفریط ندارد.
آن وقت به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید که تو الگو هستی دیگران باید به تو مراجعه کنند، این ﴿لاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ﴾، برهانش هم این است: ﴿فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً﴾ کذا و کذا.
غرض این است که سفاهت، عقل، درایت، را قرآن کریم مشخص کرده است. فرمود اصل حیات که بین میلاد و مرگ نیست؛ کارها هم به دست دیگری است و دیگری یعنی ذات اقدس الهی خزائن سماوات و ارض به دست اوست و اگر شما در راه او کمک کردید، او همان آن جایش را پر میکند؛ منتها بعد شما میفهمید.
خدا فرمود ما مهلت میدهیم مهلت میدهیم بعد سخت میگیریم: ﴿فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ﴾، فرمود بعد ما اینها را گرفتار نفاق که نفاق میدانید بدتر از کفر است. گرفتار آن عقیده انحرافی میکنیم حالا هر چه دست و پا میزنند نمیتوانند نجات پیدا کنند. این در سوره مبارکه «توبه» است. فرمود: ﴿فَأَعْقَبَهُمْ﴾، «أعقبهم»؛ یعنی عقوبت کرده، عقاب داده. عِقاب را عقاب میگویند چون در عقب عمل سیّئه است. این پرنده بیرحم کرکس را که میگویند عقاب، یعنی رها نمیکند، دنبال یک صید بیچاره رفته، تا خفهاش نکرده رها نمیکند. مرتّب تعقیب میکند، مدام تعقیب میکند، مرتّب تعقیب میکند، تا خفهاش کند، این را میگویند عُقاب. اصلاً عِقاب را که گفتند عِقاب، برای اینکه عقب کار است. ﴿فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَلْقَوْنَهُ﴾، این میشود سفاهت، که خدا ـ إنشاءالله ـ همه ما را از سفاهت نجات بدهد.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
✨ در دعاهای معتبر خیلی معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمیکند؛ جز در خود همین دعاها. در منابع معرفتی ما چیزهایی وجود دارد که جز در صحیفهی سجادیه یا در دعاهای مأثور از ائمه (علیهمالسّلام) انسان اصلاً نمیتواند اینها را پیدا کند. این معارف با زبان دعا بیان شده. نه اینکه خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتی است که با این زبان میتواند بیان شود؛ با زبان دیگری نمیتواند بیان شود؛ بعضی از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجوای با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست. لذا ما در روایات و حتّی در نهجالبلاغه از این گونه معارف کمتر میبینیم؛ اما در صحیفهی سجادیه و در دعای کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعای عرفهی امام حسین و در دعای عرفهی حضرت سجاد و در دعای #ابوحمزه ثمالی از اینگونه معارف، فراوان میبینیم. از دعاها غفلت نکنید.
▫️ بیانات در دیدار اعضای هیأت دولت ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
#رمضان_۱۴۰۲
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا قَاصِمَ شَوْکَهِ الْمُعْتَدِینَ...
🌱سلام بر تو و بر اعجاز دستهایت آنگاه که گَرد ستم را از روی شانههای زمین میتکانی و تاج و تخت فرعونیان را سرنگون میسازی...
بود آیا که خرامان ز درم بازآیی؟
گره از کار فروبستهی ما بگشایی
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
eitaa.com/qurantehran
تحدیر_+جزء+چهارم+قرآن+کریم+.mp3
4.21M
#تحدیر (تندخوانی)
🌺 جزء چهارم قرآن کریم
🔸سوره مبارکه آل عمران از آیه ۹۳ تا آیه ۲۳ سوره مبارکه نساء
🎙: استاد #معتز_آقایی
زمان: ۳۵ دقیقه
@qurantehran
🍂نکته ای از آیات جزء چهار:🍂
🔶 کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ...
(آل عمران /١١٠)
⚡️ترجمه:
شما بهترین امتى هستید که به سود انسان ها آفریده شدهاید; زیرا امر به معروف و نهى از منکر مىکنید و به خدا ایمان دارید
🔴 در این آیه، مسلمانان به عنوان بهترین «امتى» معرفى شده که براى خدمت به جامعه انسانى بسیج گردیده است.
دلیل بهترین بودنشان هم این است که امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و ایمان به خدا دارند.
❌مسلمانان تا زمانى یک «امت ممتاز» محسوب مىگردند که دعوت به سوى نیکىها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند، و آن روز که این دو وظیفه فراموش شد، نه بهترین امتند و نه به سود جامعه بشریت خواهند بود!😱
#جزء_چهار
@qurantehran
🌺نگاهی به دعای روز چهارم ماه رمضان :🌺
🍂 اَللَّـهُمَّ قَوِّني فيهِ عَلي اِقامَةِ اَمْرِكَ، وَاَذِقْني فيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ، وَاَوْزِعْني فيهِ لاَِدآءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ، وَاحْفَظْني فيهِ بِحِفْظِكَ وَسَِتْرِكَ، يا اَبْصَرَ النّاظِرينَ.
⚡️خدایا به من قوت و قدرتی عطا کن تا دستوراتت را اجرا نموده و در جامعه پیاده کنم. زیرا بدون کمک تو موفق نخواهم شد.
🍁 خدایا شیرینی ذکرت را به من بچشان، آنگونه که اوامرت را با عشق انجام دهم نه با زور و کسالت.
⭐️خدایا به کرمت مرا موفق به ادای شکرت بفرما، چرا که اگر دستوراتت را با شوق انجام دهم، درمییابم که این دستورات، به نفع من بوده و لطفی از جانب توست و آنگاه تو را شکر میکنم.
🍃خدایا حفظم کن که در مسیر اطاعت تو باقی بمانم و کوتاهی هایم را با پرده پوشیات بپوشان.
☘ای بیناترین ناظران که تمام اعمالم را میبینی و از پنهان و آشکارش خبر داری.
#دعای_روزهای_ماه_رمضان
@qurantehran
4_369063533268173470.mp3
1.99M
#صحیفه_سجادیه 🔺
#استادمحمدعلی_انصاری
شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق)
💠جلسه 38(طلب سداد و عامل هدایت مردم شدن)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ و اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ وَ ارْزُقْنِي فَوْزَ الْمَعَادِ وَ سلاَمَةَ الْمِرْصَادِ
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا در زمره اهل صواب در آور. مرا از راهنمايان طريق حق قرار ده و در شمار بندگان صالح. در قيامت رستگارى را نصيب من فرماى و از آتش دوزخم در امان دار
#هر_هفته_یک_فراز_از_دعای_مکارم_الاخلاق
@qurantehran
📣 روزه، مظهر گذشت از خواستهها
🔸 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبهی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیهی شریفهی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست.
⭐️#بهار_معنویت
@qurantehran