eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰الهي! بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ وَ بِحِلْمِكَ عَنِّي اعْفُ عَنِّي وَ بِعِلْمِكَ بِي ارْفُقْ بِي 🔷خدايا! به جهت قدرتي که بر من داري توبه‌ام را بپذير و به بردباري‌ات از من بگذر و به علمي که نسبت به من داري با من مدارا کن. 🔷 ابتدا، خداي متعال به بنده رجوع توبه مي‌کند و سپس عبد، توفيق توجه به حق و توبه پيدا مي‌کند و بعد از توبه‌ي عبد به حق تعالي، تغييري در وجود عبد حاصل مي‌شود. اين تغيير به قدرت الهي تکيه دارد. يعني خداي متعال با قدرت خود تصرفي در روح عبد مي‌کند و توابع شوم لغزش‌ها را در مرحله‌ي اول از بين مي‌برد. چنان که در اين فراز از مناجات مي‌خوانيم: 🔰الهي! بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ. 🔷خدايا! به جهت اين که تو بر من قدرت داري، بر من رجوع و توبه کن. 🔸نکته‌ي لطيف ديگر در اين فراز اين است كه عبد بايد با دقت و توجه به حق تعالي عرضه بدارد: 🔷خدايا! ما ذليلانه تحت قدرت تو هستيم و تو هر‌گونه بخواهي در وجود ما تصرف مي‌کني. همان‌گونه که در عالم هستي با آيات گوناگون و غير قابل شمارش، قدرت نمايي کرده‌اي، اکنون قدرت خود را با توبه‌ات در من ظهور بده. 🔷 هنگامي که عبد خطايي مرتکب مي‌شود، آثار ناگواري بر اين خطا مترتب مي‌گردد، به‌گونه‌اي که خودش به تنهايي نمي‌تواند اين آثار ناگوار را بزدايد و از اين جهت است که در اين قسمت، عبد به قدرت الهي متوسل مي‌شود. اين تصرف خاص که از طرف خداوند صورت مي‌پذيرد مناسبت با قدرت او دارد. اگر قدرت حق محدود باشد نه از جانب او افاضه‌ي مستمر معنا پيدا مي‌کند و نه تقاضا از جانب عبد به سوي حق تعالي مفهوم خواهد داشت و نه تغيير و تحول در وجود عبد تصور مي‌شود. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
ادامه👆👆 🔷 صفت حلم يکي از صفات کماليه‌ي حق تعالي است و بر اساس آن در برابر برخورد نامطلوب بندگان سريعاً تصميم نمي‌گيرد و ترتيب اثر نمي‌دهد. 🔹حليم کسي است که با مسايلي که پيش مي‌آيد با دقت برخورد مي‌کند و با تعقل و تأمل رفتار مي‌کند. اگر طرف مقابل او نسبت به مسئله‌اي جاهل بود-جهل به انواع مختلف- جهل او را در نظر نمي‌گيرد و نسبت به جهل او ترتيب اثر نمي‌دهد. 🔸 حالت غضب انسان با ديگران، وقتي بروز مي‌کند که شخص مقابل، برخورد نامناسبي با او دارد. در چنين مواقعي انسان که براي خود شأن و جايگاهي قائل است، چه جايگاه حقيقي باشد و چه جايگاه اعتباري، وقتي اين جايگاه از طرف مقابل رعايت نشود، از روي غضب و خشم واکنش نشان مي‌دهد. 🔶 در نظام هستي، جايگاه واقعي از آنِ خداي متعال است که هم علم مطلق است و هم قدرت مطلقه‌ي او بر همه‌ي موجودات و اشيا احاطه دارد و هم تمام حقوق اوليه و بالذات در رابطه‌ي موجودات و بالاخص انسان براي او محفوظ است. 🔻در چنين شرايطي اگر انسان در برابر ربوبيت حق تعالي، مقام الهي را حفظ نکند و در زندگي اعتقادي و عملي، حق الهي را که بندگي او است رعايت نکند، استحقاق مذمت و دوري از او را دارد. در عين حال خداي متعال با صفت حلم وسيع خويش رفتار انسان را – که بسيار اتفاق مي‌افتد – ناديده گرفته و عفو مي‌فرمايد. در حقيقت با تعبيري که در مناجات آمده است، شخص گناه‌کار از خدا مي‌خواهد صفت حلمش را که پيامد آن عفو است بر او ظهور دهد. 💠 خداي متعال بردباري نموده و بلافاصله و به سرعت در برابر جهل عبد ترتيب اثر نمي‌دهد. اما انسان ضعيف جهول، چون چنين جهلي نسبت به مقام قدس ربوبي دارد، دست به نافرماني زده و گناه از او ناشي مي‌شود. حق تعالي قادر است که بلافاصله پس از برخورد نامطلوب، عبد را مواخذه فرمايد اما اين کار را نمي‌کند و صفت صبر را ظهور مي‌دهد و حتي ثبت لغزش‌هاي بنده‌ي گناه‌کار خويش را به تأخير مي‌اندازد. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
ادامه👆👆 🔷 طبق بعضي از روايات به بنده از و طبق بعضي ديگر از روايات، مهلت داده مي‌شود و در پرونده‌ي اعمال او گناهي ثبت نمي‌شود،‌ به اين اميد که شايد برگردد. اگر برنگشت، باز هم با او اين‌گونه معامله‌ مي‌شود: (جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها) كيفر بدى، مجازاتى است همانند آن. 🔹 يعني حق تعالي در برابر هر سيئه‌اي، تنها يک گناه مي‌نويسد. اين برخورد حليمانه‌ي قادر مطلق با بنده‌ي عاجز و ضعيف و ذليل خويش است. همه‌ي عمر اگر بنده كند معصيت‌اش به يكي توبه ببخشد، كه غفور است و رحيم 🔸اما کسي که حلم ندارد وقتي با برخورد ناشايستي از سوي ديگري مواجه مي‌شود مي‌گويد: «حالا با ما اين‌گونه برخورد کرد، ما هم با او برخورد مي‌کنيم؛ او را نابودش مي‌کنيم و از بين مي‌بريم!» 🔶 رابطه‌هاي غضب آلودي که بندگان نسبت به يکديگر دارند اين‌گونه است و چون از شرح صدر اندکي برخوردارند، حس انتقام‌جويي در وجودشان ظهور مي‌کند و هر يک تلاش مي‌کند به ديگري نشان دهد که نيست. وقتي حلم نباشد، نفس طغيان مي‌کند و گاهي شخص برخورد بدتري نسبت به طرف مقابل ابراز مي‌کند. 🔶 اما انسان عاقل چون به فکر اصلاح خود و ديگران است، مرحله به مرحله پيش مي‌رود. کمي صبر مي‌کند شايد طرف آگاه گرديده، متنبه شود و برگردد و اگر بعد از مهلت دادن، باز هم برنگشت تدريجاً او را مواخذه مي‌کند تا شايد متوجه اشتباه خود شود و بازگردد. اين هدف والا و سعادت‌بخش انسان عاقل با صفت حلم تحقق پيدا مي‌کند. 🔸 با چنين روشي، هم براي طرف مقابل و هم براي خود شخصي که صفت حلم را ظهور داده فسادي تحقق پيدا نمي‌کند. اما وقتي شخص غضب مي‌کند، در وجود او فسادي پيدا مي‌شود که بساط جسم و روحش را يک مرتبه به هم مي‌ريزد و کنترل خود را از دست داده، دست به کارهاي حساب نشده و در برخي موارد، خطرناک مي‌زند. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی_آنلاین_قفس_تنگ_گناهام،_بال_پروازمو_بستهی_مطیعی.mp3
8.9M
🌙 🍃قفس تنگ گناهام 🍃بال پروازمو بسته 🎙حاج علمای ما در هنگام گرفتاری و مشکلات مجلس روضه حضرت علی اصغر صلوات الله علیه بر پا می کردند و نسبت به این امر التزام داشتند. بیایید این شبها به تبعیت از علمای بزرگ مون برای وجود نازنین حضرت علی اصغر صلوات اللّه علیه مجلس روضه برپا کنیم، و ایشون رو واسطه بین خودمون و خداوند قرار بدیم، ان شاء الله که خداوند به خون گلوی حضرت علی اصغر صلوات الله علیه و آبروی حضرت نگاهی به ما کند و مورد مغفرت واقع شویم. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ بِهِ الْأُمَمَ... ▫️سلام بر آن مولایی که نام و یادش مرهم زخم‌های مومنان طول تاریخ بوده است. ▫️سلام بر او و بر روزی که همه ستم‌دیدگان، آمدنش را جشن خواهند گرفت. ! حال من بی تو خراب است کجایی آقا؟ نقش من بی تو سراب است کجایی آقا؟ عمر بیهوده من بی تو چه ارزد، تو بگو زندگی بی تو سراب است کجایی آقا؟ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🟡 روز بیست‌وششم ماه مبارک رمضان 🤲 أللَّهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وَ ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وَ عَمَلی فیهِ مَقْبولاً وَ عَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعَ السّامِعین؛ 🔸خدایا! کوشش مرا در این ماه قدردانی‌شده قرار بده، گناهم را در این ماه آمرزیده، عملم را در آن مورد قبول و عیبم را در آن پوشیده. ای شنواترین شنوایان! 💠 پیام‌های دعا 1⃣ درخواست پاداش الهی 2⃣ طلب آمرزش گناهان 3⃣ خواهش قبولی اعمال در ماه رمضان 4⃣ درخواست پوشش عیوب از سوی خداوند 🔰 پیام منتخب ✍️از مهم‌ترين صفات الهی كه اگر نبود، تمام بندگانش اذيت، خجالت و شماتت می‌شدند، صفت خداوند است كه عيب‌های بندگانش را می‌پوشاند. ❓چه كنيم خداوند زشتی‌های ما را بپوشاند؟ 🔹فردی به رسول‌ خدا(صلی‌الله علیه وآله وسلم) گفت كه می‌‌خواهم خداوند عيب‌هايم را بپوشاند. 🔸 حضرت فرمود: «عيب‌های برادرانت را بپوشان تا خداوند عيب‌های تو را بپوشاند.» 📚 كنزالعمال، ح ۴۴۱۵۴ ♥️ امام صادق(علیه السلام) فرمود: ⚠️ «همانا خداوند تبارک و تعالی برای بندۀ مؤمنش چهل پناهگاه قرار داده. ⚠️ وقتی به گناهی روی‌ می‌آورد، يكی از آن پناهگاه‌ها از او برداشته می‌شود؛ اما وقتی برادر مؤمنش را رسوا كرد، تمام آن پناهگاه‌ها از او برداشته شده و بدون پوشش می‌ماند. پس او را در آسمان‌ها بر زبان ملائكه و در زمين بر زبان مردم رسوا می‌سازد.» 📚 بحار الأنوار،ج ۷۳، ص ۳۶۱ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک تفسیر قرآن کریم 🔸سوره لقمان آیه ۱۷ 🔸حجت الاسلام قرائتی 🔹يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ 🔹ای فرزند عزیزم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و (بر این کار از مردم نادان) هر آزار بینی صبر پیش گیر، که این نشانه‌ای از عزم ثابت (مردم بلند همّت) در امور عالم است. https://eitaa.com/qurantehran
🔴 ما چه اندازه از استفاده كرديم؟! 🔸 حضرت علامه مصباح یزدی«رحمه الله علیه»: 🔻 خود قرآن غير از اوصافى كه براى خودش معرفى كرده که هُدًى وَشِفَاءٌ، هُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ، وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ الی‌آخر، ⭕️ يك مطالبى هم درباره خودش فرموده و ما را تشويق كرده به اینكه درباره این‌ها فكر كنيم؛ لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ مطلب چيست؟! ❓ این‌همه اوصاف قرآن و مدح قرآن که در خود قرآن آمده است، ديگر اين مطلب چيست كه با اين بيان، يك شوكى در فهم انسان‌ها ايجاد مى‏ كند که آدميزادها! عقلتان كجاست؟! لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا؛ ❗️ شما از كوه و از سنگ هم كمتريد؟! إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا! ما چه اندازه از قرآن استفاده كرديم؟! ⁉️ آيا ما درباره همين موضوع كه قرآن مى‏ فرمايد وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ، فكر كرديم؟! 📚 بیانات حضرت علامه مصباح (ره) ۱۳۸۲/۵/۲۸ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پند | دل و روح را بدون نماز نمی‌توان صاف کرد ✏️ رهبر انقلاب: بار سنگین احتیاج به آمادگی روحی دارد؛ این آمادگی روحی هم همین‌طوری به دست نمی‌آید. این‌که ما بگوییم آقا برو دلت را صاف کن، بله، اساس همان صاف کردن دل است؛ اما صاف کردن دل فقط از راه نماز، از راه توسل، از راه توجه و از راه ذکر به دست می‌آید. اگر کسی خیال کند که میتوان دل و روح را بدون اینها صاف کرد، سخت در اشتباه است. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ به زبان ساده 💠موشن گرافیک احکام: رکن نماز یادت نره 🔸احکامی که باید بدانیم https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روی نیاز 🔸 انسان وقتی نزد می ‌رود باید چیزی ببرد تحفه ببرد، با دست خالی كه نمی ‌تواند برود؛ باید چیزی ببرد كه آنجا نباشد! 🔸 ما چه چیزی ببریم؟ بگوییم خدایا ما این مدت زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم؟ خب او كه ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ عَلِیمٌ﴾ است، این چند مثقال علم را هم كه او داد! قدرت ببریم, جهاد ببریم, تلاش و كوشش ببریم؟ اینها هم كه نعمت اوست: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»! چه چیزی آنجا ببریم؟ ما باید فقر و فلاكت ببریم، بگوییم خدایا ما ! 🔸 این است که می ‌بینید می ‌گوید اگر خواستی آن طرف بروی مبادا بگویی من چند سال زحمت كشیدم علم پیدا كردم، «آبروی خود بری گر آبروی خود بری»! 🔸 اگر نزد خدا رفتی گفتی خدایا من علم فراهم كردم، فلان خدمت را كردم، من سی, چهل سال زحمت كشیدم، من اینها را آوردم، همان ‌جا آبرویت را می ‌ریزند، می ‌گویند اینها كه از ماست، ما به تو دادیم، تو چه داری؟! روی گردآلود بر زی او كه بر درگاه او آبروی خود بری گر آبروی خود بری https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ، ⬅️سوره مبارکه فتح، آیه ۶ 🔸تفسیر رهبر معظم انقلاب: 🔷 عن أبي الحسن الرضاع:« فَأَحْسِن الظن باللهِ فَإِنْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ يَقُولُ مَنْ خشن ظنه بالله كان الله عند ظنه به» 📚وسائل الشیعه ج ۱۵ ❇️ از حضرت رضا علیه السلام: گمان خود را به خدا نیکوکن، همانا ابا عبد الله حضرت صادق علیه السلام می فرمود: هر که گمانش به خدا نیکو باشد خدا نزد گمان او او خواهد بود مطابق گمان نیکش با او عمل خواهد کرد 🔹 به وعده ی الهی باید اعتماد کرد...« و يعذب المُنافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ والمشركات الظَّانين بالله ظن السوء» خصوصیت منافق و مشرک از جمله این است که به خدا سوء ظن دارند وعده ی الهی را قبول ندارند باور ندارند. اینکه خدا می گوید: «و لينصرن الله من ينصره» این را آدم مؤمن با همه ی وجود قبول دارد؛ منافق این را قبول ندارد خداوند می فرماید: «علیهمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ الله عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ َساءَتْ مَصِيراً»؛ کسانی که به خدا سوء ظن دارند، وضعیتشان این جور است. 🔶 امام به وعده ی الهی اطمینان داشت ما برای خدا مجاهدت می کنیم قدم برای خدا بر می داریم همه ی تلاش خودمان را به میدان می آوریم نتیجه را خدای متعال آن چنان که وعده فرموده است تحقق خواهد داد. ما برای تکلیف کار می کنیم اما خدای متعال بر همین عمل برای تکلیف بهترین نتیجه را به ما خواهد داد. این یکی از خصوصیات مشی امام و خط امام است. راه انقلاب صراط مستقیم انقلاب این است. 📚خطبه های نماز جمعه‌ی تهران در حرم امام خمینی (ره) ۱۳۸۹/۳/۱۳ https://eitaa.com/qurantehran
🔰الهي! بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ وَ بِحِلْمِكَ عَنِّي اعْفُ عَنِّي وَ بِعِلْمِكَ بِي ارْفُقْ بِي 🕋خدايا! به جهت قدرتي که بر من داري توبه‌ام را بپذير و به بردباري‌ات از من بگذر و به علمي که نسبت به من داري با من مدارا کن. 🔷 در جايي به کار مي‌رود که شخص به خصوصيات و ظرفيت وجودي خود يا ديگري آگاهي داشته و بر اساس آن وظيفه‌اي بر عهده‌ي او مي‌گذارد، سپس تدريجاً آن وظيفه را بيش‌تر مي‌کند تا از زير بار تکليف شانه خالي نکند. 🔹 اين نکته در دستورات تعبدي شرع مقدس نيز مورد توجه قرار گرفته و سفارش شده است که در اجراي دستورات شرع با خودتان با رفق برخورد کنيد و هرگز ابتدا اعمال سنگيني را بر خويش يا ديگران موظف و تحميل نکنيد. ❗️اگر براي انجام اعمال حال خوبي نداريد، انجام آن را به خود تحميل ننماييد؛ زيرا انجام آن تکليف جواب مثبت نمي‌دهد و چه بسا اقدام به آن باعث زدگي و ترک کلي عمل گردد. 🔶 حضرت امام باقر(ع) از رسول خدا صلوات الله علیه مي‌فرمايد: «أَلَا! إِنَّ لِكُلِّ عِبَادَةٍ شِرَّةً ثُمَّ تَصِيرُ إِلَى فَتْرَةٍ فَمَنْ صَارَتْ شِرَّةُ عِبَادَتِهِ إِلَى سُنَّتِي فَقَدِ اهْتَدَى وَ مَنْ خَالَفَ سُنَّتِي فَقَدْ ضَلَّ وَ كَانَ عَمَلُهُ فِي تَبَابٍ أَمَا إِنِّي أُصَلِّي وَ أَنَامُ وَ أَصُومُ وَ أُفْطِرُ وَ أَضْحَكُ وَ أَبْكِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ مِنْهَاجِي وَ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي.» 💢آگاه باشيد! براي هر عبادتي اشتياق و نشاطي است سپس به سستي مي‌انجامد. پس کسي که شدت ميل عبادت او به سنت من باشد يقيناً هدايت يافته است و کسي که با سنت من مخالفت کند گمراه شده و عملش در خسارت و هلاکت است. ❗️ آگاه باشيد! من نماز مي‌خوانم؛ و مي‌خوابم؛ و روزه مي‌گيرم؛ و افطار مي‌کنم؛ و مي‌خندم؛ و گريه مي‌کنم. کسي که از روش و سنت من روي گرداند از من نيست. 🔸 هم‌چنين حضرت امام صادق (علیه السلام) مي‌فرمايد: 🔶 «لِكُلِّ أَحَدٍ شِرَّةٌ وَ لِكُلِّ شِرَّةٍ فَتْرَةٌ فَطُوبَى لِمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى خَيْرٍ.» 💢براي هر کسي ميل شديدي است و براي هر ميل شديدي سستي وجود دارد، پس خوشا به حال کسي که سستي او به خير باشد. 🔻آن چه در اين فرمايشات مورد توجه قرار گرفته، به لحاظ سير طبيعي انسان در عالم است. اين حالات بر همگان عارض مي‌شود و بايد احکام آن‌ها مراعات گردد. 📌 در نتيجه، از اموري است که موجب جذب شخص به انجام کار خوب مي‌شود. در اين فراز از مناجات، انسان تقاضا مي‌کند که:‌ «خدايا! با من مدارا بفرما؛ زيرا تو خودت مي‌داني که من چگونه موجود و مخلوقي هستم، موجودي که از يک طرف بر او غلبه دارد و از طرف ديگر و با او همراه است.» 🔻در حقيقت با اين عرض نياز، انسان از موجودي تقاضاي مدارا مي‌کند که مطلق؛ مطلق و مطلق است و از آلودگي‌ها مبرا است و اين تقاضاي و ، باعث جذب بيش‌تر عبد به حق تعالي مي‌شود. ❗️و می گوید: «خدايا! کاري کن که من همواره با تو باشم. هر چند من در جايگاه عبد، معصيت تو را کرده‌ام و با اين معاصي موجبات دوري و جدايي از تو را فراهم نموده‌ام، اما تو عنايتت را شامل حال من بفرما تا من به طور کامل از تو دور نگردم.» 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
✅ ادامه👆👆 🔷 تعبير رفق، لطافت ديگري از اين مناجات است که در آن به خداي متعال عرضه مي‌داريم: 🔹 خدايا! تو به همه‌ي خصوصيات وجودي ما آگاهي و بهتر مي‌داني که نفسي ضعيف و جاهل آفريده‌اي؛ زيرا خودت فرموده اي: ▫️{ وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏} ⬅️ خدا شما را از شکم‌هاي مادرانتان بيرون آورد در حالي که چيزي نمي‌دانيد و براي شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار دارد شايد شکرگزار باشيد. 🔺و خودت فرمودي: { خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَل‏} (آرى،) انسان از عجله آفريده شده است. 🔺{ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفا} انسان ضعيف آفريده شده است. 🔺{ إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ‏ هَلُوعا} به راستي انسان حريص آفريده شده است. 🔶 اين آيات بيان‌گر علم فعلي حق تعالي است و ما در اين مناجات متوسل به آن‌ها مي‌شويم تا حق تعالي را جذب کنيم. توجه به علم الهي، مرتبه‌اي از پيشرفت انسان است؛ زيرا اگر انسان اعتقاد و توجه داشته باشد که حق تعالي نسبت به او علم دارد، بسياري از مشکلات او حل مي‌شود. 🔸 قرآن کريم در اهميت اين علم مي‌فرمايد: ▫️{ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً } ↩️ خداوند کسي است که هفت آسمان را و از زمين مانند آن را آفريد، امر را بين آن‌ها نازل کرد تا بدانيد که خدا بر هر چيزي قادر است و اين که خدا بر هر چيز احاطه علمي دارد. ✳️ درک علم الهي و آگاهي از اين که علم او احاطه‌ي به اشياء دارد در مسير رشد و کمال انسان بسيار کارساز است. همه‌ي حرکت‌هاي انسان و دستورات شرع مقدس براي اين است که غفلت انسان نسبت به اين که حق تعالي به خصوصيات او عالم است از بين برود. ❎ علم خداي متعال، علم خاصي است. اين آگاهي هرگز مانند علم انسان نيست که آگاهي‌اي پيدا مي‌کند و چندان اثري بر آن علم مترتب نمي‌سازد. علم خداي متعال عين واقعيت و ترتيب آثار است. با اين توجه در اين فراز مي‌گوييم: 🌐«خدايا! وجود و همه‌ي خصوصيات وجود من در محضر توست و اين خصوصيات اقتضاي رفق تو را دارد.» 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Shab27Ramazan1399[03].mp3
7.93M
🟡 یَا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاکِناً ( دعای شب ۲۷ ماه رمضان) 🎤حاج میثم مطیعی 🔴 براساس تفسیر آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح جمله «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَه القَدْرِ» در دعای روز بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان بر اهمیت درک شب قدر تأکید شده و می‌گوید: ♦️ در این بخش از دعا می‌خوانیم ‌ای خدا، برتری فضیلت شب قدر را روزی‌ام کن. 🔸 از این دعا برخی احتمال می‌دهند که شب بیست‌وهفتم ماه رمضان شب قدر است. ♦️ در روایات، راجع به شب قدر اختلافاتی وجود دارد. شیعه اعتقاد دارد که به‌احتمال قوی، شب ، است و برادران اهل تسنن به اعتقاد دارند و این شب را احیا نگه می‌دارند و اعمال شب قدر را به‌جا می‌آورند. ♦️شیعه هم البته شب بیست‌وهفتم احیا دارد، اما تنها در https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 روز بيست‌وهفتم ماه مبارک رمضان 🤲 أللَّهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ اُمُوری فيهِ مِنَ الْعُسْرِ إلىَ الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذيری وَ حُطَّ عَنّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَئُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِين 🔸 اى خدا! دراين روزفضيلت ليلة قدر رانصيب من گردان، تمام ‏كارهاى مشكلم را آسان کن، عذرهايم را بپذير و وزر و گناهم را نابود ساز. اى مهربان در حق صالحان! 🔰پیام‌های دعا 1⃣ درخواست بهره‌مندی ازفضیلت شب قدر 2⃣ درخواست تبدیل سختی‌هابه آسانی‌ 3⃣ رأفت خداوندبربندگان صالح 🔰پیام منتخب ✍️اگر تلخی‌ها، ناكامی‌ها، سختی‌ها و مشكلات زندگی نباشد، انسان به آسايش و راحتی نخواهد رسيد. درواقع اين مشيت الهی و خواست خداوند است كه باهر ، آسانی باشد و هر سربالايی‌، سراشيبی را در پی داشته باشد: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً.» (انشراح، آيه۵) علاوه بر مشيت الهی‌، قرآن كريم راه عبور ازسختی‌ها و دست‌يابی به آسانی‌ها رادرسوره لیل چنين بيان می‌كند: «فَأمّا مَنْ أعْطَی وَ اتَّقَی وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَی؛ آن‌ را كه درراه خداانفاق كند، پرهيزكاری پيش گيرد و پاداش نيک خداوند را تصديق نمايد، درمسيرآسايش قرارمی‌دهيم و مسير دشواریها و سختی‌ها راچنين بيان كرده: «وَ أمّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنَی وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنَی فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَی؛ اما كسی كه بخل ورزد وازاين طريق بی‌نيازی طلبد وپاداش الهی راتكذيب كند، بزودی اورادر مسير دشواری قرارمی‌دهيم https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک تفسیر قرآن کریم 🔸سوره نساء آیه اول 🔸حجت الاسلام قرائتی 🔹... وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ... 🔹و از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید، پروا کنید و از [قطع رابطه با] خویشاوندان بپرهیزید. https://eitaa.com/qurantehran