📇 تفسیر سوره مبارکه #ص - آیه ۸۴-۸۵
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
در آيات هشتاد و چهارم و هشتاد و پنجم سوره ى «ص» با بيان حق، به شيطان و پيروانش هشدار مى دهد و مى فرمايد:
🍀 قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ* لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ
🍃نكته ها و اشاره ها:
1⃣ اين آيات نتيجه و خلاصه ى مباحث مختلف گذشته است كه خدا با سوگند به حق، مى فرمايد كه حق از من است و من حق مى گويم، كه فرجام شيطان و پيروانش عذاب است.
2⃣ «حق» در اصل به معناى مطابقت و موافقت است و در چهار مورد استعمال مى شود:
الف) كسى كه چيزى را براساس حكمت ايجاد كند؛ همان طوركه به خدا حق گفته مى شود.
ب) چيزى كه براساس حكمت ايجاد شده؛ از اين رو به مخلوقات خدا حق گفته شود.
ج) اعتقادى كه مطابق واقع باشد؛ از اين رو به بهشت و جهنّم حق گفته مى شود.
د) سخن يا كارى كه زمان و خصوصياتش به اندازه ى صحيح است.
3⃣ اين دو آيه شامل تأكيدات فراوان است، تا كسى كمترين ترديدى به خود راه ندهد كه شيطان و پيروانش راه نجات ندارند.
@qurantehran
کلمات الهی.mp3
1.58M
🏴 کلمات الهی
▪️ سالروز شهادت امام هادی (صلوات الله علیه و علی ابائه الاطیبین و ابنائه الانجبین) را به پیشگاه بقیه الله (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می كنیم! وجود مبارك حضرت در اثر مقاومت در برابر حكومت باطل عباسیان همواره مورد خشم آنها بود. وقتی متوكل عباسی گفت این ابن الرضا ما را خسته كرد، به دربار ما نمیآید و ندیم ما نمی شود، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند.
▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَیهِ مَصَائِبُ الدُّنْیا وَ لَوْ قُرِّضَ وَ نُشِرَ»؛
اگر كسی #موحد_استواری باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می كند، چون می داند آنچه که می آید و می رود آزمایش الهی است؛ هیچ چیز او را خوشحال نمی كند و هیچ چیز او را نگران نمی كند، چون در هر دو حال در معرض #امتحان است و هیچ چیز نشانه فخر نیست!
▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛ كسی كه خود را كریم نمی داند و #كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد!
▪️ فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ دنیا بازاری است و ما همواره در داد و ستد هستیم، بعضی ها سود می برند و بعضی ها ضرر می كنند؛ هر آن ما داریم جان می دهیم و چیزی می گیریم كه یا به سود ماست یا به زیان ما می باشد. این مطالب را وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) بیان فرمود و هرگز به غیر خدا #تكیه نكرد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مداحی آنلاین - زیارت جامعه کبیره - حاج مهدی میرداماد.mp3
15.4M
🍀 زیارتی که مورد تأکید امام زمان(عج) و امام رضا (ع)است!
#زیارت_جامعه_کبیره
📣 زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و یک دوره اعتقادی کامل، امام شناسی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ از امام علی النقی علیه السلام به ما رسیده است.
👈زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیحترین و قویترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین (ع) آن زیارت را میخوانیم.
🏴قرائت #زیارت_جامعه_کبیره در شب #شهادت_امام_هادی(ع) و تقدیم ثواب آن برای اول مظلوم عالم، آقا امیر المومنین و اول مظلومه عالم، زهرای مرضیه(سلام الله علیهما) و مظلوم کربلا، آقا اباعبدالله(سلام الله علیه) و تعجیل در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) و شادی روح امام امت، ارواح طیبه شهیدان و سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری و همچنین شادی روح تمام درگذشتگان
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🎞فیلمی دیده نشده از آخرین غبارروبی حرم امام هادی(علیهالسلام) توسط شهید حاج قاسم سلیمانی در سامرا
🏴 زمزمه میکنیم صلوات خاصه امام هادی علیه السلام را:
▪️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الأَْوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الأَْتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّهِ الدِّينِ وَ الْحُجَّهِ عَلَي الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ
اَللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِي ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ
وَ أَنْذَرَ بِالأَْلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَايِعَكَ وَ فَرَايِضَكَ وَ حَضَّ عَلَي عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَي عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَي أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّهِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ
🌷 #شهدا را یاد کنیم با ذکر #صلوات
@qurantehran
ماجرای دلقک دربار مت.mp3
2.75M
🏴 #شهادت_امام_هادی(ع)
▪️ماجرای دلقک دربار متوکل ملعون
🎤حجت الاسلام #دارستانی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ماییم و هدایت امام هادی (ع)
مدیـــون روایت امام هادی(ع)
ایکاش که در سامره بودیم همه
در روز شهادتــــ امام هادی (ع)
#آجرکاللهیاصاحبالزمان
🏴 شهادت امام هادی(ع) تسلیت باد
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۶ سوره مبارکه #زمر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔹 سورهٴ مبارکهٴ «زمر» که در مکه نازل شد عناصر محوری آن اصول دین و خطوط کلی اخلاق و فقه است، نه امور جزئی.
🔸در وجود فرزند صُلب پدر سهم مهمی دارد، اما سهم تعیین کننده عاطفه، از مادر است. جامعه را #زن اداره می کند، عاطفه اداره می کند﴿یَخْلُقُکُمْ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ﴾ درست است که صُلب پدر سهمی دارد اما سهم تعیین کننده در تکوّن فرزند همان نفس مادر است که زن اگر به عظمت خود پی ببرد، می فهمد او مجرای «أحسن المخلوقین» شدن است. اگر ذات اقدس الهی بعد از پرورش انسان که از نطفه شروع شد، تا ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾، از آن به بعد فرمود: ﴿فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾، پس انسان می شود «أحسن المخلوقین». اگر مخلوقی برتر و زیباتر و بهتر از انسان بود، خدای سبحان در آفرینش آن مخلوق می فرمود: ﴿فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾، چون مخلوقی أحسنِ از انسان نیست؛ لذا ﴿فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ را درباره آفرینش هیچ موجودی نفرمود. این «أحسن المخلوقین» در پرورشگاه مادر ظهور می کند نه پدر،
و #مادر یعنی #زن، آن قدرت را دارد که مَظهر و مَجرا و مسیر فیض «أحسن المخلوقین» شود. اینکه؛ نظیر سلول های بنیادی و مانند آن نیست؛ نظیر یک قفسه نیست؛ نظیر یک شیشه نیست که در آن شیشه یا آن قفسه سلول های بنیادی را بگذارند و انسان پیدا شود همه فیوضاتی که ذات اقدس الهی نسبت به این نطقه و علقه و مضغه و جنین و عظام و جامه گوشت در بر کردن؛ ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ را آوردن، همه اینها از مسیر نفس مادر می گذرد. این #زن است که عظمت و مقام او با این روشن می شود آن وقت این خودش را #هدر بدهد و به امور دیگر بپردازد. پرورش «احسن المخلوقین» به دست زن است از نفس #مادر سامان می پذیرد این طور نیست که این مثل شیشه یا قفسه باشد.
🔹فرمود: ﴿فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ﴾؛ این «ثلاث» ناظر به آن «ظلمات» است نه ناظر به «خَلق». برای «خَلق» مراتب متعددی را در سورهٴ مبارکهٴ «مؤمنون» بیان کرده است که اول نطفه بود، بعد علقه شد، بعد مضغه شد، بعد جنین شد، بعد عظام شد: ﴿کَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً﴾ شد، بعد ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ شد. این ﴿فی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ﴾ ظاهراً همان بطن است و رحم است و مَشیمه؛ ممکن است حداقل آن این باشد، لایه های دیگری هم در کار باشد.
🔸«له الملک» دالّ بر انحصار مالکیت خدا. این ﴿لَهُ الْمُلْکُ﴾ نشان می دهد که منحصراً خدا مالک است؛ گاهی به صورت ﴿تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلْکُ﴾ تعبیر می کند گاهی در پایان سورهٴ مبارکهٴ «یس» ﴿فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ ءٍ﴾ تعبیر می کند. مُلک و ملکوت از آن خداست، مستقیماً از آن خداست. اگر او مَلِک است «لا مَلِکٍ اِلاّ هُوَ»، اگر او مالک است «لا مالِکَ الا هُو»؛ پس او «اله» است ﴿لا إِلهَ إِلاّ هُوَ﴾، پس او معبود است «لا معبود الا هو». ﴿لا إِلهَ إِلاّ هُوَ﴾ را بر مالکیت مطلق متفرع کردند، فرمود: ﴿فَأَنّی تُصْرَفُونَ﴾ کجا می روید به کدام طرف می روید؟ به هر طرف بروید به حق برمی گردید.
🔹بعد از اینکه توحید را طرح فرمود، سخن مشرکان را ذکر و ابطال نمود، و بر توحید دلیل اقامه کرد، فرمود: خلقت مطلق، مخصوص خداست؛ تدبیر مطلق، مخصوص خداست.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله آقا مجتبی تهرانی: توصیه به استغفار و ادعیه ماه رجب، توضیح حدیث الملک الداعی
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
💠 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
⚠️اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزا به آیات الهی و یا به جایی میرسد که از رحمت خدا ناامید میشویم.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٩٣
@qurantehran
#پله دوم: فروخوردن خشم و غضب
🍃 توصیه هایی ازعلامه حسن زاده:
🔺از سخنان ناهنجار گر چه مزاح باشد بر حذر باش!
🔺خلاف مگو اگر چه مطايبت (شوخى) باشد.
🔺از قسم خوردن اگر چه راست است احتراز كن، تا مى توانى .
🔺نماز را در اول وقت بجا آور!
🔺تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند داد و ستد مانع بندگى نيست.
🔻مردى به اويس قرنى گفت : مرا اندرزى كن! آنجناب گفت :«فرِّ إلى الله» بگريز به سوى خداوند. اين كلام را از قرآن اقتباس كرد كه حضرت نوح به مردم فرموده :«فَفِرُّوا الى الله».[سوره ذاريات/ آيه۵۰]
🔺از شهوت و از شهرت بپرهيز
🔺از معاشرت ناجنس به خصوص از نفس بگريز كه :
نخست موعظه پير مى فروش اين است
كه از مصاحبت ناجنس احتراز كنيد
📚منبع: تازیانه سلوک
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۱۱ سوره مبارکه #زمر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔹﴿قُلْ إِنّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ﴾؛
🔸فرمود بگو من مأمورم که بنده خدا باشم؛ یعنی این تنها عقل نیست که می گوید، انسان بنده خداست، نقل هم همین حرف عقل را می زند. هم دین، خالص است؛ نه مطالب علمی آن مشوب به وَهم است، نه دستورهای اخلاقی و حقوقی و عملی آن مشوب به گزافه گویی ها و علاقه های باطل است؛ دینی است صد درصد خالص؛ تدیُّن هم باید صد درصد خالص باشد.
🔸اگر دین خالص نباشد یا تدیُّن مشوب باشد، هیچ کدام به مقصد نمی رسند؛ لذا فرمود: هم تدیُّن باید خالص باشد، هم دین خالص است: ﴿مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ﴾، چون ﴿أَلا لِلّهِ الدِّینُ الْخالِصُ﴾ که در اوایل سوره آمده است.
🔸چند تا امر است:
1⃣ اینکه من مامورم عبادت کنم
2⃣ عبادت من هم مقیّد است به اخلاص، دو؛ مامور هستم که پیشگام باشم،
3⃣ پیشگام باشم، نه تنها در تاریخ، بلکه در جمیع شئون اسلام من پیشگام باشم. ﴿أَعْبُدَ اللّهَ﴾ نه اینکه من اول عبادت کنم، بعد دیگران عبادت کنند و بس! چون جمیع شئون زندگی رهبران الهی بر اساس: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾؛ یعنی ﴿أُمِرْتُ ِلأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمینَ﴾ «فی حیاتی و مماتی و جمیع شئونی و مناسکی»، نه اینکه فقط اولین بار من این حرف را بزنم، بعد مردم بگویند «لا اله الا الله».
@qurantehran
🔰 در شرایط کرونایی و تعطیلی اجتماعات از دعاهای ماه رجب در خانهها غفلت نشود
🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز:
حلول ماه رجب را به عموم مردم ایران تبریک عرض میکنم. امیدوارم که از برکات معنوی این ماه، همه بهره ببرند. خب در این ماه اجتماعات وجود ندارد و آنچه که هر سال برای مردم میسر بود در اجتماعاتِ عبادی و اهل حال و ذکر و توجه امسال نیست لکن در خانه ها از دعاهای رجب غفلت نشود و این تعطیلی موقت اجتماعات، نبایستی موجب بشود که ما از برکات این ماه و از عبادت و دعا و توسل به درگاه الهی غافل بشویم.
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۲۲ سوره مبارکه #زمر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸فرمود: ﴿أَ فَمَن شَرَحَ اللّهُ صَدرَهُ لِلإِسلامِ﴾؛ گاهی می فرماید زنده و مرده یکی نیستند، بینا و نابینا یکی نیستند، سالم و مریض یکی نیستند، ظلّ و حرور یکی نیستند؛ گاهی می فرماید «مشروح الصدر» با «قسیّ الصدر» یکسان نیستند. «مشروح الصدر» کسی است که سینه او برای دریافت معارف باز است. اصل مطلب را ذات اقدس الهی در قرآن کریم بیان کرد، وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) این را باز کرد. در قرآن فرمود ما حرف ها را بازگو می کنیم، گوش شنوا اینها را تحویل می گیرد: ﴿تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَهٌ﴾،
🔹 «وعاء»؛ یعنی ظرف. اگر کسی ظرف همراه او نباشد، مظروفی را نمی برد. فرمود هر کس هر جا می رود، باید ظرف و وعائی همراه او باشد، ما این ظرف را دادیم، اما شما این ظرف ها را با چیز دیگر پر کردید. انسان چقدر قصه و چقدر سریال و چقدر #روزنامه های باطل و امثال باطل را باید بخواند، مگر آدم هر چیزی را می خواند، هر قصه ای را می خواند، هر کتابی را می خواند!
🔸بعد خود حضرت امیر که مصداق کامل «اُذُن واعیه» است، در همان جریانی که به کمیل فرمود: «یَا کُمَیلُ إِنَّ هَذِهِ القُلُوبَ أَوعِیَهٌ فَخَیرُهَا أَوعَاهَا» این دل ها ظروف است...، فرمود: این یک ظرف با تمام ظروف عالم فرق می کند، این #جان ما ظرفی است که با تمام ظروف عالم فرق می کند. هر ظرفی ظرفیتی دارد، شما اگر بخشی از آن مظروف را به این ظرف دادید، از ظرفیت این کم کردید، این را اشغال کردید، اگر ظرفی ظرفیت یک لیتر آب داشت، شما نیم لیتر آب در آن ریختید، ظرفیت آن را اشغال کردید، این فقط ظرفیت نیم لیتر دیگر دارد، همه ظروف این طور است. فرمود: تنها ظرفی که هر چه شما بریزید از آن #کم_نمی شود و ظرفیت آن افزوده می شود، این #جان_آدم است.
🔹 الآن این شبستان بر فرض ظرفیت هفتصد، هشتصد یا هزار نفر را دارد، صد نفر که آمدند، بالأخره یک دهم ظرفیت آن اشغال شده، دیگر ظرفیت هزار نفر را ندارد. اما اگر شما شبستانی داشتید که اگر ظرفیت اوّلیه آن هزار نفر بود، وقتی صد نفر آمدند، ظرفیت آن دو هزار نفر شده، معلوم می شود مادی نیست.
🔸 این طلبه ای که تازه وارد حوزه علمیه شد، اول ظرفیت #ده تا مطلب علمی را دارد، وقتی این ده تا مطلب را #یاد گرفت، ظرفیت #صد تا مطلب را پیدا می کند، وقتی صد مطلب را یاد گرفت، #ظرفیت هزار مطلب پیدا می کند. این ظرفی است که با آمدن مظروف، وسیع تر می شود. این می شود شرح صدر!
🔹 در برابر «مشروح الصدر»: ﴿فَوَیلٌ لِلقاسِیَهِ قُلُوبُهُم﴾ است. شما می بینید این چشمه هایی که رسوبات دارد، اینها راه را می بندند، بسیاری از شما اهل ییلاق هستید یا ییلاق رفتید. این چشمه هایی که رسوبات دارد، وقتی که اول یک سرزمین دشت و شفاف است، این چشمه ای که با رسوب و املاح معدنی می جوشد، این راه خودش را می بندد، بسیاری از همین أحجار همان رسوبات معدنی این چشمه هاست، این اول کاری که می کند راه #خودش را می بندد، می شود قسیّ: ﴿أو أشدُّ قَسوَهً﴾؛ نه چیزی از آن بیرون درمی آید به نام #فطرت، نه چیزی به درون نفوذ می کند به نام #علم حوزه و دانشگاه، این می شود: ﴿فَوَیلٌ لِلقاسِیَهِ قُلُوبُهُم مِن ذِکرِ اللّهِ أُولئِکَ فی ضَلالٍ مُبینٍ﴾ که «اعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا».
@qurantehran