eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❀✧«بسم الله الرحمن الرحیم»✧❀ 🌺 وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً کَبيراً... و مؤمنان را بشارت ده که برای آنها از جانب خداوند فضل و بخششی بزرگ است. 📚احزاب-آیه۴٧ اولین شنبه تابستان ۱۴۰۰ را با قرائت صفحات پایانی قرآن کریم آغاز می کنیم؛ (حدود دو سال است که هر روز با تلاوت یک صفحه از قرآن همراه هم هستیم و حدود هفده روز آینده ختم ما کامل خواهدشد. إن شاءالله قرآن شافع ما در روز جزا باشد.) @qurantehran
🌺صفحه ۵۸۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیه ۷و۸ 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🌺" كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ" 🔸اين آيات - به طورى كه بعضى ها گفته ‏اند- ردع و انكار عمل زشت كم ‏فروشى و غفلت از روز بعث و حساب است. 🔹 بطورى كه دقت در سياق اين چهار آيه و مقايسه آنها با يكديگر، و نيز آنچه از مقايسه مجموع اين چهار آيه با مجموع چهار آيه ‏اى كه با جمله" كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ ..." شروع مى‏ شود آنچه به دست مى‏ آيد اين است كه: مراد از كلمه" سجين" چيزى است كه مقابل و مخالف" عليين" باشد، و چون معناى عليين علو روى علو ديگر و يا به عبارتى علو دو چندان است، معلوم مى ‏شود منظور از سجين هم سفلى روى سفلاى ديگر، و يا به عبارتى پستى دو چندان و گرفتارى در چنان پستى است، پس اين كلمه مبالغه در" سجن- حبس" باشد، هم چنان كه كلمه" سكير" و" شريب" مبالغه در" سكر- مستى" و" شرب- نوشيدن" است، در نتيجه معناى آيه- همانطور كه ديگران هم گفته‏ اند- اين است كه كتاب فجار در حبس و زندانى است كه هر كس در آن بيفتد بيرون شدن برايش نيست. 🔸كلمه" كتاب" به معناى مكتوب است، آن هم نه از كتابت به معناى قلم دست گرفتن و در كاغذ نوشتن، بلكه از كتابت به معناى قضاى حتمى است، و منظور از" كتاب‏ فجار" سرنوشتى است كه خدا براى آنان مقدر كرده، و آن جزايى است كه با قضاى حتميش اثبات فرموده. 🔹پس حاصل آيه اين شد: آنچه خداى تعالى به قضاى حتميش براى فجار مقدر و آماده كرده در سجين است كه سجنى بر بالاى سجنى ديگر است، به طورى كه اگر كسى در آن بيفتد تا ابد و يا تا مدتى بس طولانى در آن خواهد بود. و جمله" وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ" چيز تازه‏ اى ندارد، جز اينكه مى‏ خواهد مردم را از سجين بترساند، و بفهماند آن قدر سخت است كه با زبان بشرى نمى‏ توان معرفيش كرد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضرت آیت‌الله ضیاء آبادی (ره) نگوییدچون محیط بدبودمن هم بدشدم‼️ ☘☘☘🔶🔶🔸🔶🔶☘☘☘ حضرت آيت الله ناصري (حفظه الله): امام صادق عليه السلام: تَرْکُ لُقْمَةٍ مِنَ الْحَرام أحَبُّ اِلَي الله مِن صَلَوة ألْفَيْ رَکْعَة. اگر کسي يک لقمه حرام را ترک کند، آثار و ثوابش بهتر از دو هزار رکعت نماز مستحبي است با شكمي كه پر از غذاي حرام است ⚠️ هيچ ارزش ندارد. كسي كه شكمش پر از حرام است، نمازش قبول نمي‌شود، نه نماز واجبش و نه مستحبش. در روايات متعددي داريم که اگر کسي يک لقمه حرام بخورد، تا چهل روز عباداتش مقبول نيست. زن و فرزندي كه به آنان غذاي حرام مي‌دهم، در روز قيامت از من شکايت مي‌کنند و عبادات من هم هيچ اثري ندارد ⚠️ انساني كه مي‌خواهد متقي باشد، ابتدا بايد حق‌الناس را بپردازد و چيزي از حقوق مردم بر گردنش نباشد. و اگر نمي‌توانم فعلاً حق آنها را بپردازم، بايد تصميم بگيرم که بعد بپردازم و آن موقع مي‌توانم لباس تقوا را بپوشم و روح تقوي در وجود من جلوه‌گر بشود. حضرت فرمودند که ردكردن يک درهم از حق الناس، در نزد خدا بهتر از هفتاد حج مقبول است ⚠️ اگر نمي‌خواهيد كه مردم كلاه سرتان بگذارند، شما هم بر سر آنها كلاه نگذاريد. اگر دوست نداريد كه مالتان را بخورند، شما هم مال مردم را نخورید. اگر نمي‌خواهيد پشت سرتان حرف بزنند، شما هم پشت سر آنان حرفي نزنيد... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیه ۳۵و۳۶ 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🌺" عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ ✦ هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ" 🔸" ثواب" در اصل به معناى مطلق جزا بوده، چه كيفر و چه پاداش، ولى بعدها استعمالش در خصوص پاداش غلبه يافته است، و جمله" على الارائك" خبر بعد از خبر است براى مبتداى" الَّذِينَ آمَنُوا" و جمله" يَنْظُرُونَ" خبر سوم آن است، و جمله" هَلْ ثُوِّبَ ..." مربوط به جمله" يَنْظُرُونَ" و قائم مقام مفعول آن است. 🔹و معناى آيه اين است كه آنهايى كه ايمان آوردند بر بالاى تخت‏هايى در حجله قرار دارند، و به كيفر كفار تماشا مى‏ كنند، كيفرى كه به جرم افعال نكوهيده بدان مبتلا شدند، كه يكى از آن افعال مسخره كردن و خنديدن به مؤمنين بود، و به اين اكتفاء ننموده وقتى نزد هم فكران خود برمى ‏گشتند خوشحالى مى‏ كردند كه من چنين و چنان كردم، و تازه مؤمنين را گمراه مى‏ خواندند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نحوه خواندن نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده
@dars_akhlaq (1).mp3
3.31M
‍ 🔊كليپ صوتی 🎙🌸حضرت آيت الله محمد تقی (ره) 👈موضوع : اصلاح نفس ( قسمت1) 🔸 چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چکار کردیم که بی سرپرست مانده ایم؟ 🔶 اشکال در این است که خودمان را ، نمی کنیم، و نخواهیم کرد... 🔹 چرا کاری نمی کنید که همیشه خودتان را پیش آن حضرت ببینید؟ ! ❇️ چیزی که باعث شرمندگی و خجالت زدگی ما می شود این است که (عج) همه چیز را می داند و همه چیز را می شنود. معصومین(ع) «عین الله الناظرة و اُذُنُ الله السامعه» [ یعنی چشم بینا و گوش شنوای خداوند] هستند. اگر حرفی زده می شود حتی قبل از آنکه دیگران و کسانی که در مجلس هستند، بشنوند، آنها می شنوند. چرا کاری نمی کنید که همیشه خودتان را پیش آن حضرت ببیند؟ ⚠️ اگر ما او را نمی بینیم، او که ما را می بیند. پس چرا این قدر دوریم؟ آیا نباید توجه داشته باشیم که ما رئیسی داریم که بر احوال ما ناظر است؟ وای بر احوال ما اگر در کارهایمان او را ناظر نبینیم و یا او را در همه جا ناظر ندانیم! با وجود اعتقاد به داشتن رئیسی که «عین الله الناظر» است آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم یا خود را پنهان کنیم؟ چه پاسخی خواهیم داد؟ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۹۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🔸اين سوره مشتمل بر انذار و بشارت است، و در آن به سختى كسانى را انذار كرده كه مردان و زنان مسلمان را به جرم اينكه به خدا ايمان آورده ‏اند شكنجه مى‏ كنند، نظير مشركين‏ مكه كه با گروندگان به رسول خدا (ص) را شكنجه مى‏ كردند تا از دين اسلام به شرك سابق خود برگردند، بعضى از اين مسلمانان صبر مى‏ كردند و برنمى ‏گشتند و لو شكنجه به هر جا كه خواست برسد، و بعضى برگشته مرتد مى‏ شدند، و اينها افرادى بودند كه ايمانى ضعيف داشتند هم چنان كه دو آيه" وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذابِ اللَّهِ"،" وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ" . به وضع آنان اشاره مى ‏كند. 🔹خداى سبحان در اين آيات قبل از اين مطالب اشاره ‏اى به" اصحاب اخدود" مى‏ كند، و اين خود تشويق مؤمنين به صبر در راه خداى تعالى است. 🔸 دنبال اين داستان اشاره ‏اى هم به سرگذشت لشكريان فرعون و ثمود دارد، و اين مايه دلخوشى رسول خدا (ص) و وعده نصرت به آن جناب و تهديد مشركين است، و اين سوره به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده. 🔹" وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ" كلمه" بروج" جمع برج است، و" برج" به معناى هر چيز پيدا و ظاهر است، و اگر بيشتر در كاخهاى عالى استعمال مى ‏شود، براى اين است كه كاخها در نظر تماشا كنندگان و بينندگان ظاهر و هويدا است، ساختمان استوانه ‏اى شكلى كه در چارگوشه قلعه ‏ها براى دفاع مى‏ سازند نيز برج ناميده مى ‏شود، و همين معنا منظور آيه است چون مى‏ فرمايد:" وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ وَ حَفِظْناها مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ رَجِيمٍ" پس مراد از كلمه" بروج" موضع ستارگان در آسمان است. 🔸با اين بيان روشن مى ‏شود اينكه بعضى از مفسرين بروج را به دوازده برج اصطلاحى علم نجوم معنا كرده ‏اند، درست نيست‏ و در آيه مورد بحث سوگند به آسمانى ياد شده كه به وسيله برجها محفوظ مى‏ شود، و مناسبت اين سوگند با قصه ‏اى كه به زودى بدان اشاره مى ‏كند، و با وعده و وعيدى كه مى‏ دهد بر كسى پوشيده نماند، و ما به زودى به اين مناسبت اشاره مى ‏كنيم. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید بهشتی 🔹 کارهایتان باید منظم باشد، این خیلی مهم است! مرحوم را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ما وقتی وارد شورای عالی قضایی شدیم نقل کردیم او چون خودش بود به قدری از این روایت استقبال کرد! آن روایت این است که مرحوم فیض نقل کرد: «إِذَا كُنْتُمْ ثَلاَثَةً فِی سَفَرٍ فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» ـ در روایت عنوان «سفر» ندارد[1] در محجّه دارد[2] ـ سه نفر می خواهید تصمیم بگیرید کاری انجام بدهید تا کارتان منظم باشد یکی باشد باشد شما می خواهید تصمیم بگیرید که کاری را سه نفره انجام بدهید برای اینکه اختلاف نشود یکی از آن سه نفر باید حرف آخر را بزند، «فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» کسی را امیر خودتان قرار بدهید وقتی خودتان کسی را امیر قرار دادید حرف و پیشنهاد او را می پذیرید. : ما جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردان الهی.mp3
1.06M
💠 مردان الهی 🔹 شهید بهشتی را بعضی ها ندیدند و از نزدیك با او آشنا نبودند. او همان ‌طوری كه می‌ گفت «ما راست قامتان تاریخیم»، در بحبوحه آن شورای عالی قضایی كه هنوز قانونی نبود [و در] مصادره‌ ها و زندان كردن ‌ها دست قضات باز بود، او چقدر متّقیانه و مدبّرانه و حكیمانه عمل كرد خدا می‌ داند! ایشان درس مرحوم علامه طباطبایی هم می ‌آمد، می ‌دیدیم خیلی خوش‌ فهم است! در دستگاه قضایی هم با هم و كنار هم بودیم، می‌ دیدیم خوش‌ دین است! بعد از رحلت و شهادت او همه دوستان خیلی مضطرب و نگران بودند، غمگین بودند، من در آن اتاق شورای عالی قضایی كه محل كار ما بود، یك روز بیش از حدّ معمول برای ایشان قرآن خواندم، بعد خوابم برد و خوابیدم، دیدم در كمال دارد می ‌رود، گفتم كجا؟! اشاره كرد به قصرِ مُجلّلی، گفت آنجا؛ این بود! اگر علمش، اگر دیانتش، اگر تقوایش [ملاحظه شود معلوم می ‌شود چه انسان بزرگی بود]؛ آنجا كه كارهای ضروری بود، می‌ گفت الا و لابد هشت دقیقه به من فرصت بدهید، من این هشت ركعت نماز ظُهْرَین را بخوانم، خب دیگران هم می ‌خواندند؛ اینها را ما از دست دادیم! این خون ها همان خون هایی است كه در زیارتنامه ‌ها می ‌گوییم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». @qurantehran
🔰 شهید بهشتی پایه‌گذار دادگستری اسلامی است 🔻 شهید بهشتی یک حق بزرگی بر گردن کشور و ملت دارند و آن پایه‌گذاری دادگستری اسلامی است. کار، کار آسانی نبود و کار دشواری بود. ایشان یک حرکت جدیدی را برای قوه‌ی قضائیه شروع کرده بود. 🔹 ایشان یک عالم متفکر بود، نظریه‌پرداز بود.مرحوم آقای بهشتی حقاً شخصیت برجسته و ممتازی بود. انقلابی بود. واقعاً انقلابی بود. پرتلاش بود. از بن دندان معتقد به مبانی انقلاب بود ایشان. مرحوم شهید بهشتی به معنای واقعی کلمه پایبند به مبانی انقلاب و مبانی امام رضوان اللّه علیه بود و پرهیزگار هم بود، مرد مؤمن و متشرعی بود. بنده با ایشان زیاد معاشر بودم. خیلی متشرع بود، خیلی پرهیزگار بود، خیلی در حرکت در جهت دین و مسائل دینی جدی بود. علاوه بر اینها ایشان از ارکان تدوین قانون اساسی است. یعنی حق این بزرگوار بایستی شناخته بشود و گذارده بشود. ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ @qurantehram
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 بناى دشمن‌هاى شما بر این است که افرادى که لیاقتشان بیشتر است، بیشتر مورد حمله قراربگیرند. امام خمینی(ره) 💠 : مادامی که درجامعه. . . دریک‌سو گرسنه و بیچاره، ازسرما می‌لرزد و ازسوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز هستند، این جامعه لجن است؛ تمام چهره‌اش را هم که با قرآن بپوشانید، بازلجن است. 🔶 هفتم تیر، سالروز شهادت و ۷۲ تن از یاران با وفایش در حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و هفته قوه قضائیه گرامی باد. 🔷 روحشان شاد و یادشان گرامی🥀 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۹۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🔸 اين سوره مردم را به معاد انذار كرده، و استدلال كرده به اطلاق قدرت، و سخن را با تاكيد ايفاء نموده، و ضمنا به حقيقت آن روز اشاره مى ‏كند و سوره را با تهديد كفار ختم مى‏ نمايد. 🌺" وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ وَ ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ" 🔹 ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفته ‏اند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد. و" مطرقه- چكش" را هم به همين جهت مطرقه مى‏ گويند، و نيز اگر راه را طريق گفته‏ اند باز به اين مناسبت است كه رونده با پا بدان مى‏ كوبد و صداى پايش به گوشها مى ‏رسد. ولى به تدريج در پيمودن طريق استعمال شده و در آن شايع گشت، و سپس اختصاص يافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و اين نيز بدان مناسبت بود كه غالبا شخصى كه شبانه از راه مى ‏رسد همه درها را بسته مى‏ بيند، و ناگزير در را مى ‏كوبد، و سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مى‏ شوند، و در آيه همين معنا منظور است. 🔸و كلمه" ثقب" در اصل به معناى دريدن بود، و بعدها به معناى هر چيز نورانى و روشنگر شد، به اين مناسبت كه چنين چيزى پرده ظلمت را با نور خود مى ‏درد. و گاهى هم به‏ معناى بلندى و ارتفاع مى ‏آيد، و از اين باب است كه مى‏ گويند:" ثقب الطائر" يعنى پرنده اوج گرفت، به اين مناسبت كه با پرواز خود جو بالا را پاره مى‏ كند. 🔹پس اينكه فرمود:" وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ" سوگندى است به آسمان و به طارق، و آن گاه طارق را تفسير كرده به نجم، يعنى ستاره كه در شب طلوع مى ‏كند. و جمله" وَ ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ" امر آن را بزرگ داشته، مى ‏فهماند كه به چيز بزرگى سوگند ياد كرده. و جمله" النَّجْمُ الثَّاقِبُ" بيان طارق است، و جمله در معناى جواب استفهام تقديرى است، گويا وقتى فرموده: تو نمى‏ دانى كه طارق چيست! شخصى پرسيده: چيست؟ فرموده:" النَّجْمُ الثَّاقِبُ". @qurantehran