eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
588 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا 🌿 وَ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نموده‌اند 🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیم‌پرده بالاتر) ♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا می‌شود به گونه‌ای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده می‌شود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد 👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز می‌شود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است 🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظه‌ای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود می‌آید 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 📝 تحلیل 🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾ 📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق) 🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ 🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است 🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشاره‌ای به درجه چهارم نیز داشته است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 🔸 ادامه بیات (بیات نوا) 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 📌 ورود به مقام حجاز به صورت هم‌پایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا ✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خوانده‌اند، اما ... ❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نهم – جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 🔸 قرآن‌پژوهان جایگاه و نوع وق
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟ 🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در منابع آمده، این موضع در تلفظ ۱۲ حرف دخیل است: ل، ن، ر، ت، د، ت، ث، ذ، ظ، ز، س، ص 🔹 سر زبان، نوک زبان، تیغه زبان، طَرَف اللسان، رأس اللسان، ظَهر الطرف، ذَلق اللسان و اسَلة اللسان معروف‌ترین اصطلاحاتی است که برای توصیف مخارج این ۱۲ حرف به کار رفته است 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» و «بررسی تطبیقی میان علم تجوبد و آواشناسی» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ ا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را در دیوان ماقبل اساسی اجرا نموده با قفله‌ای خاص و نوآورانه با اشاره به درجه ۴ و ۳ حجاز 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ 📌 حجاز حسینی با کامل کردن دیوان دوم حجاز 🔸 در این فراز جنس فرع حجاز به صورت جنس رست از درجه چهارم مقام اجرا شده، حالتی که همواره در اوج حجاز اتفاق می‌افتد 🔸 حرکت مخصوص استاد عمران در عبارت «أَبْوَابُهَا» که به یکباره یک دیوان پایین‌تر را اجرا و سریعا بازگشت می‌نماید 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖋 حجاز نوا و ایجاد قفله روی درجه ۴ 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ 🔸 توضیح گذشت 🌿 سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 📌 اشاره به حجازکار 🖋 جنس فرع در مقام حجازکار عبارت است از نکریز (در برخی منابع آن را حجاز حجاز منفصل گفته‌اند) 🔹 در اینجا بالاترین درجه حجازکار که بدان اشاره شده درجه چهارم و پایین‌ترین آن درجه ششم است 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🖌 شروع از درجه چهارم و اشاره به حجازکار و سپس جنس رست که توضیح آن گذشت 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا ♦️ حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا 🖌 حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی و اشاره به حجازکار 🔸 ادامه دارد ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْم
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت یازدهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟ 🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾ 📝 در آیه شریفه عبارت «عَرَضَهُمْ» بر «عَلَّمَ» عطف گردیده و نیز عبارت «فَقَالَ» بر آنها 📌 بر اساس نظر گروهی که صرف عطف را دلیل بر ارتباط لفظی می‌دانند «كُلَّهَا» با مابعد خود دارای ارتباط لفظی بوده، وقف بر آن «حسن» می‌باشد، زیرا دارای معنای گویا و مراد است 🖌 ابتدا به «ثمّ» نیز به همین دلیل «حسن» است 🔸 وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدا از «فَقَالَ» نیز به همین ترتیب ♦️ اما بر اساس نظر گروهی که به ارتباط ذاتی بین معطوف و معطوف‌علیه معتقد نیستند پاسخ متفاوت است 🔸 از آنجا که آیه استئنافیه آغاز گردیده و «عَلَّمَ» محلی از اعراب ندارد، ارتباط لفظی «عَرَضَهُمْ» و «فَقَالَ» با ماقبل خود منتفی است و وقف بر «كُلَّهَا» و ابتدا به مابعد «کافی» می‌باشد 🖌 به همین ترتیب وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدای به مابعد نیز «کافی» خواهد بود 📌 اما بر اساس نظر هر دو گروه، وقف بر «هَٰؤُلَاءِ» وقف «حسن» و ابتدا به مابعد آن «قبیح» است ❓ چرا؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟ 🌿 وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾ و یک زبان و دو لب؟ 🌿 وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾ و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم؟ 🌿 فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾ پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد 🌿 وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾ و تو چه می‌دانی آن گردنه سخت چیست؟ 🌿 فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾ آزاد کردن برده 🌿 أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾ یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی 🌿 يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾ به یتیمی خویشاوند 🌿أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾ یا مستمندی خاک‌نشین ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
هدایت شده از Muhammad
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (روایات قرآن) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در من
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام» عبارتست از تیغه زبان و مقدار کمی از کنار زبان ♦️ تيغه زبان به لثه دندان‌های مقابل خود از کام بالا (ضواحک، انياب، رباعيات و ثناياى بالا) متصل مى‌گردد، به گونه‌اى كه گرفتگى مختصرى در قسمت جلوِ دهان ايجاد می‌گردد، ولى اين گرفتگى مانع خروج هوا نمى‌گردد 🖌 در اين حالت، نرم‌كام در موقعيت بالا قرار مى‌گيرد و راه عبور هوا را از بينى مى‌بندد 🔸 در اداى لام، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيند و داراى صفت جهر است 🔹 برخی مخرج لام را «اوسع المخارج» خوانده‌اند، زیرا مخرج آن از حافةاللسان تا انتهای طرف‌اللسان است 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 فراز نخست در حجازحسینی اجرا شده است 📌 فراز بعدی حجازنوا در دیوان ماقبل اساسی به همراه قفله مخصوص استاد عمران بر روی درجه چهارم حجاز (و اشاره به درجه سوم) که کمی حس نهاوند در خود دارد (چون درجه چهارم حجاز، ابتدای جنس نهاوند است) 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا 🔺 استاد این فراز را در حجازکار اجرا و در عبارت «إِذَا» به پایین‌ترین درجه در کل مقطع (درجه ششم از دیوان ماقبل‌ماقبل اساسی = ۲درجه زیر قرار) اشاره نموده‌اند 🖋 با احتساب این ۲ درجه، وسعت صوتی مقطع به ۱۷ درجه می‌رسد 🖌 قفله استاد بر روی «خَزَنَتُهَا» همانند «زُمَرًا» در فراز قبلی است، جز این که این‌بار تأکید بر درجه سوم را بیشتر نموده‌اند 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🔸 شروع و ختم فراز با حجاز حسینی 🌿 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ ✍ تکرار ۳ مرتبه‌ای فراز با رعایت تأکید بسیار زیبا و تأثیرگذار بر روی مفهوم بلند عبارت قرآنی 1⃣ مرتبه نخست حجازحسینی 2⃣ مرتبه دوم حجازنوا و قفله بر روی درجه سوم 3⃣ مرتبه سوم حجازنوا با همان قفله مخصوص و روح‌نواز با بوی نهاوند 🤲 رحمة الله علیه 🤲 🔹 پایان ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهفتم یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونه‌ها 🌿قَالَ إِنِّ
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهشتم – یاءات زوائد 🔹 «یاء زائده» عبارتست از حرف یاء در آخر کلمات که به دلایل صرفی یا بلاغی (رفع ثقالت، رعایت فصاحت، زیبایی کلام، رعایت فواصل آیات، ...) در کتابت و قرائت حذف شده است 👈 اختلاف قرائات در باب یاءات زائده، دائر است بین «حذف» یا «اثبات» آن 📌 یاء در آخر کلمات ممکن است ضمیر باشد: دَعَانِي - نُذُرِي - فَاعْتَزِلُونِي 📌 و ممکن است مانند اسم‌های منقوص یا فعل‌های معتل‌اللام (ناقص، لفیف مفروق) جزئی از اصل کلمه باشد (جوهری): نَبْغِي - یَسْرِي - الدَّاعِي 🖊 موارد یاءات اضافه در قرآن بسیار است که از این میان ورش در ۴۵ مورد به اثبات آن در هنگام وصل و حذف آن (برابر رسم‌الخط) در هنگام وقف مبادرت نموده است 🔺 ورش تنها در ۱ مورد در سوره زخرف آیه ۶۷ (به قرائت نافع آیه ۶۸) در هر دو حالت وقف و وصل به اثبات و اسکان یاء از نافع روایت نموده است: یَا عِبَادی لَا خَوفًٌ عَلَیکُم 🔸 اثبات یا حذف یاءات زوائد در قرائات مختلف از هیچ قائده خاصی تبعیت نمی‌کند و باید تمام موارد آن را حفظ نمود ♻ از میان قراء عشره «ابن‌کثیر» و «یعقوب» بیش از سایرین به اثبات یاءات زائده در وقف و وصل پرداخته‌اند 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْع
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🔸 مقطع با مقام حجاز آغاز شده است 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ ♦️ در ابتدای این فراز، حجاز حسینی را می‌شنویم که عبارتست از مقام حجاز با تاکید روی درجه پنجم 📌 در ادامه و از عبارت «... وَ شَفَتَیْنِ» استاد وارد مقام رست می‌شود. اگرچه چنین ترکیباتی از موارد بسیاربسیار بعید و نادر در تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط است اما کاملا صحیح و بجا و به صورت هم‌پایه اجرا شده است 🖌 استاد در عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» اماله کبری نموده‌اند 🔹 این عبارت در قرائت ابوعمرو، ابن‌عامر به روایت ابن‌ذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بین‌بین از نافع روایت نموده است ❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup