eitaa logo
رادیو تحلیل
76 دنبال‌کننده
46 عکس
1 ویدیو
6 فایل
صوت های تحلیل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که ارزش شنیدن دارند پخش صوت هایی با سلایق و عقاید گوناگون برای بالا بردن سطح تحلیلی شنوندگان میباشد و این به معنی موافق بودن ادمین با محتوای صوت ها نیست ارتباط با ادمین @Mrezapor
مشاهده در ایتا
دانلود
14021119_43826_128k.mp3
23.01M
صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ @KHAMENEIMEDIA
در_گفتگوی_کارلسون_و_پوتین_چه_گذشت؟!.mp3
57.62M
همانگونه که در جریان هستید، تاکر کارلسون مجری برکنار شده فاکس‌نیوز گفت‌وگویی دو ساعته با رئیس جمهور امریکا داشت که به همه سوالاتی که توسط مقامات دولتی امریکا به عنوان شبهه مطرح می‌شد، پاسخ گفت. این گفت‌وگو به نظرم مهم بود. در این گزارش بخش‌های مهم این گفت‌وگو را بررسی کرده و در پایان هم نظر کارلسون را در مورد پوتین، روسیه، جنگ اوکراین و سیاست وزارت خارجه امریکا آورده‌ام که باز هم مهم است. جعفری ادمین کانال اخبار سوریه عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
-966058239_-1017505070.mp3
39.47M
🔺مناظره با موضوع «نظریۀ سیاسی انقلاب اسلامی» 🔺با حضور مصطفی کواکبیان و محمدحسن قدیری ابیانه 📍شنبه، ۲۱بهمن۱۴۰۲ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
۱۴۰۲۱۱۲۹.mp3
24.5M
صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
1646403328_-1537694086.mp3
39.62M
🔺مناظره با موضوع «نهاد انتخابات» 🔺با حضور سید حسین مرعشی و پرویز امینی 📍جمعه، ۲۷بهمن۱۴۰۲ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
14021202.mp3
19.06M
📹 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران. ۱۴۰۲/۱۲/۳ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
14021217.mp3
29.86M
صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
Eitaa-Live-1709753876674_۰۶۰۳۲۰۲۴.mp3
29.63M
⭕️ فایل صوتی 🔻توسط حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای در گروه تات 🔻 ایشان (نفر پنجم) با ۶۰ هزار رای در انتخابات ۱۲ اسفند مجلس شورای اسلامی در شهر 🔻 با اختلاف ۱۸ هزار نفر نسبت به نفر سوم از راهیابی به بهارستان باز ماند ولی برای مردم به عنوان پدیده نوظهور و با طرح ایده های و شناخته شدند. 💢 با آرزوی صحت و سلامتی برای ایشان و همه ملت بزرگ ایران اسلامی. 🌹 عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
2.68M
توضیح مختصر در مورد جمله آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور مخبر: دولت نمی تواند بازار را کنترل کند. بازار خودش باید خودش را کنترل کند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
۱-غیبت و سکولاریسم.mp3
24.11M
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه اول / ۸اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران ✔️ تصحیح دو نگاه غلط: 1⃣ نسبت به امام غائب! • امام منزوی از همه فعالیتهای سیاسی اجتماعی/ فقط مامور شفای شل و کورها...! • امیرالمومنین(ع) برای او در همان دوره غیبت، باز کردن بندها، آزاد کردن بردگان، پراکندن جمع ها (ی دشمنان) و جمع کردن پراکندگی (مومنان) می شمارد!(خ۱۵۰) 2⃣ نسبت به فعالیت مومنان در غیبت! • وقتی امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء شد، فعالیت مومنانه هم ندبه خوانی و صدقه و ریسه و شربت و چراغانی می شود (نیمه شعبان حجتیه)! • امیرالمومنین(ع) در کنار آن ولاء سیاسی-اجتماعی دوره غیبت امام(ع)، حرکت مومنانه را هم، صیقل یافتن قومی در فتنه ها و جلا گرفتن دیدگانشان از قرآن و حکمت نوشی شان در صبح و شام می شمارد!(خ۱۵۰) یعنی فعالیت سیاسی-اجتماعی؛ همان که در حدیث لوح هم هویداست. *⃣ عامل اصلی این سکولاریسم: • سکولاریسم گرایشی: یعنی همه فعالیت ها برای کسب دنیا و دوری از قداست و معنویت! - اینرا دو طیف جلو می برند: سکولارها و بی دینان/ ! (قرآن سه بار درباره شان هشدار داده) • سکولاریسم دانشی: نظریه جدایی دین و امر قدسی از ساحت های اجتماعی و سیاسی؛ که سر آن سکولاریسم گرایشی سوار می شود! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
۲-غیبت و سکولاریسم.mp3
27.07M
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه دوم / ۱۰اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران *⃣ آسیب سکولاریسم گرایشی و دانشی • راه حل سلبی: لزوم مقابله عملی با دین بازان و مقابله نظری با سکولاریسم دانشی #⃣ راه حل ایجابی: امتزاج درست معنویت و سیاست • خطبه۲۲۲ و مناجات شعبانیه؛ دوقلویند! • قله معنویت و سیاست: - بندگانی که خداوند در ذات عقولشان با آنها راز می گوید، با نور یقظه بیدار و مردم را متوجه ایام الله می کنند و مصابیح هدایت در تاریکی ها می شوند، امر به قسط و عدالت می کنند و...(خ۲۲۲) - الهی واجعلنی ممن نادیتَه فاجابک و لاحظتَه فصعق لجلالک فناجیتَه سرَّاً و عمل لک جهراً (مناجات شعبانیه/ همان مضمون خ۲۲۲) امام بزرگوارما در این قله بود... • دامنه معنویت و سیاست همان "نادیتَه فاجابک" اما نه در آن اوج، بلکه در دامنه: الهی اُنظر الیَّ نظر من نادیتَه فاجابک و استعملتَه بمعونتک فاطاعک (مناجات شعبانیه) - تفاوت "اجعلنی" و "انظر الیّ"؛ تفاوت مقام تثبیت و حال! - تفاوت "فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً" با "استعملتُه بمعونتک فاطاعک"؛ تفاوت قله و دامنه! در اولی عارف و شاهد است در دومی سالکی است که خداوند او را در کارهای اجتماعی سیاسی به کار گرفته است! - شهید بهشتی و مطهری و هاشمی نژاد و... این دومی بودند. - به تکثیر این در موازنه با به شدت محتاجیم ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
اخبار روز ۱۵۲، غزه تا کجا دوام خواهد آورد؟ - علی عبدی و حسین پاک.mp3
96.24M
🎙فایل صوتی چهارصد و چهل و هفتمین اپیزود رادیو جدال منتشر شد. 📣 ۴۴۷: اخبار روز ۱۵۲، غزه تا کجا دوام خواهد آورد؟ 🔹 گفتگو با علی و حسین 📆 ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ ⏱ مدت زمان: ۱۳۴ دقیقه عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه حجت الاسلام قنبریان ۱۶اسفند۱۴۰۲ *⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه: 1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام: • فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲) - طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است! • توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷ 2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب: أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰) - امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست... 3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور: ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰) - گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است... 4⃣ استعاره های پرمعنا: • برای غیبت: ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲) • برای ظهور: فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱) - شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰) - هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸) ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
۱۴۰۲۱۲۲۲.mp3
34.97M
صوت بیانات عصر امروز رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
1-ولاءها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.11M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه اول • اهمیت دو سویه ی ارتباط مبانی و بنائات دینی • ولایت، مفهومی از مبانی تا امتدادهای جامعه پردازی و سبک زندگی • مبانی گاهی در فهم ما دچار مرگ یا تقلیل و انحراف می شوند • دو آسیب فهم دینیِ ولایت: ۱. نقصان؛ مثلا: - قائل به ولایت باطنی و تکوینی منهای امتداد سیاسی و اجتماعی (برخی طرق تصوف) - قائل به رهبری سیاسی (تشیع سیاسی)، غیر ملتزم به مقام عنداللهی ۲. عیب و آسیب؛ مثلا: - تنزیل مفهوم ولایت به "ارباب"! - انسداد اجتماعی و غلو اعتقادی از لوازم این تنزیل • نمایی از سئوالات کلی این بحث ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم • روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود ❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟ - این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست ❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟! - در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد! - اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است. • مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف): - فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟ - اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی) - ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی) - با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است! - اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار! - در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر - حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
3- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25.32M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سوم ▫️ ماهیت و حقیقت ولایت • واقعیت ولایت در مصادیق متعدد از محسوس تا معقول • دو نحوه نسبت در ولایتها: - متوافقه الاطراف (مثل دوستی) - متخالفه الاطراف (مثل پدر و پسر) ❓رابطه خدا_انسان: آیات عجیب ۵۱و۵۲ سباء: مکان قریب/ مکان بعید! خدا به ما نزدیک ما از او دور! • دو اضافه: مقولی و اشراقی 🔸 حقیقت ولایت • تنها ولایت حقیقی، ولایت خداوند؛ بقیه ولایتهای واقعی اگر ذیل آن باشد، می ماند • هنالک الولایه لله الحق - دوستان اینجا ولاء طرفینی موافقه الاطراف داشتند در ظهور حقیقت: الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو - کفار و منافقان هم اینجا ولایت بین هم داشتند اما در ظهور حقیقت: مأواکم النار هی مولاکم! - نکته ظریف آیه ۱۱محمد • نظام پادشاهی، حد و تعریف ولایت خداوند را به خود اختصاص میدهد! - میرزای نائینی در تنبیه الامة حکومت را به: استبداری تملیکیه/ ولایتیه امانتیه تقسیم می کند! 🔅 پاره آیات این جلسه: آیات اول سوره شوری ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
4- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.55M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهارم • انحصار ولایت حقیقی در خداوند - ولاء أب و جد اگر در مسیر ولایت الله نیافتاد باطل بودنش آشکار میشود (لا انساب بینهم یومئذ) - ولاء محبت و دوستی همچنین (الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو) - ولاء سرپرستی کفار همچنین (ان الکافرین لا مولی لهم) ▫️ تقسیم ولایت • ولایت تکوینی: ذیل ربوبیت تکوینی است. اعطاء وجود و کمالات وجود است. از سپهر درون انسان(عقل و اختیار) در تحقق اذن نمی گیرد؛ لذا تخلف بردار نیست. • ولایت تشریعی: ذیل ربوبیت تشریعی است. تربیت انسان و تنظیم مجتمع انسانی است. از سپهر عقل و اختیار انسان می گذرد؛ لذا تخلف بردار است! - اینجا منطقه یاری خواهی ولی الله است؛ تبیین، مقابل شک و شبهه و تحریک مقابل شهوت و تخدیر. • تفاوت مهم آیه۶ مائده و آیه تطهیر: آیه تطهیر اراده تکوینی بر طهارت اهلبیت است لذا مفید عصمت است بخلاف آیه۶ مائده که اراده تشریعی خداوند بر طهارت مومنان است، لذا تخلف پذیر است. • هیچ ولایتی(چه حق،چه باطل) در عرض ولایت الله نیست؛ در طول هم نیست! • ولایت های حق، آیت و مظهر ولایت الله اند؛ این اول آن ولیّ را نابود(فانی) و بعد با حق باقی می کند و توحید میشود. • شیطان برای هردو ولایت، بدل دارد: - سحر و جادو برای اشتباه در ولایت تکوین - خطوات برای تشریع ▫️ پاره آیات این جلسه آیات ۴۵تا ۵۳ آل عمران ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
5- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.88M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پنجم ▫️ ولایت تکوینی • آیت و مرآت بودن ولیّ (نه ولایت طولی)، جمع بین انحصار ولایت در خدا و تصرفات تکوینی است. • بیان شهید مطهری در شرک بودن وهابیت • عیسی(ع) هم آیت مبدا هم آیت معاد ▫️ ولایت تشریعی • همانطور که فرمود: انی اخلُقُ... (من خلق می کنم به اذن الله)؛ می فرماید: لاُحلّ لکم...(من حالا می کنم) • ولایت تشریع، بیان احکام الهی نیست؛ تشریع است! • روایت امام صادق(ع) درباره تفویض امر دین و امت به رسول الله برای راهبری بندگان • فرق بین "فریضه" و "سنت"؟! • ولایت فقیه، اجرای احکام نیست؛ حق تشریع موقت در مجرای "لیسوس عباده" است. • مشکل رهبانان(۳۱توبه) : ۱- ولایت تکوینی عیسی(ع) را به الوهیت خوانش کردند. ۲- نااهلان در جای ولایت تشریعی نشستند... ۳- زمامداری ولایتیه را هم به تملیکیه (ارباباً من دون الله) تبدیل کردند و دوره سیاه قرون وسطی بنیان نهادند! • غلوها درباره اولیاء، دینداری بیشتر نبوده، دنیا خواهی در سایه دین بازی بوده است... ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
6-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.22M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه ششم ▫️ ولایت تشریعی • اعتباری است؛ جعل دارد و غصب دارد؛ بخلاف ولایت تکوینی! • هیچ مورد(از اب و جد تا حاکم) همراه با برده کردن نیست! • مفهوم رقیبِ ولایت در قرآن: ارباب ۱- آیه۳۹یوسف (ارباب متفرق مقابل الله) ۲- آیه۸۰ آل عمران (منع ارباب گرفتن ملائک و انبیاء) ۳- آیه۳۱توبه (منع ارباب گرفتن عالمان دینی) - تقلید ممنوع در نظر شهید مطهری ۴- آیه۶۴ آل عمران (آیه انقلابی برای همکاری با مسیحیت در نفی ارباب دینی ) - این آیه دو قرن بعد قرون وسطی آمد - اگر مانع ظهور دین حق نمی شدند، رنسانس اسلامی در اروپا حاصل می شد - اما مسلمین خود دچار ارباب و استبداد دینی شدند؛ امامت تبدیل به خلافت و خلافت تبدیل به سلطنت شد! - سخن رشید رضا در المنار درباره مجسمه معاویه در برلین ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
7-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.27M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفتم ▫️ وِلایت / وَلایت وِلایت= محبت و نصرت / وَلایت= سرپرستی. جوهر مشترک معنایی در هردو هست اما در واقعیت ایندو چه نسبتی به هم دارند؟ • وَلایت، جایی است که مردم با حاکم وِلایت داشته باشند. ▫️ ارباب، رقیب ولایت • با سه گانه مواجه ایم نه دو گانه: ارباب، ولاء منفی، ولاء مثبت! ولاء منفی، ولایت است اما منفی است؛ ارباب اصلا ولایت نیست، سلطه و غلبه است. • ارباب از دو حیث با ولاء مثبت و از یک حیث با ولاء منفی فرق دارد • فرق "لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون الله" با "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"؟! • اسلام "وصایت " دارد نه "ولایتعهدی" ▫️ شیعه قالتاق! • شیعه قالتاق، جریانی که سر نام علی(ع) جنگ فرقه ای می آفریند اما سبک سیاسی اموی را اسلام می داند! • چهل سال بعد از انقلاب اسلامی هم غدیر را ناقص جشن می گیریم! • دو غدیر امیرالمومنین و دو بیعت بی نظیر مردم • خطبه ۲۲۹؛ روز بیعت با امیرالمومنین روز جشن عمومی مردم ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
8- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.14M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هشتم ▫️ ولایت طولی، ولایت عرضی • ولاء، شبکه اتصالات جامعه است نه فقط یک ولیّ • ولایت طولی مثل ولایت پدر و جد و حاکم که یکطرفه است. • ولایت عرضی، ولایت طرفینی و متقابل افراد جامعه است. ▫️ آیات ولایت عرضی 1⃣ آیه۷۲ انفال؛ ولاء محبت و نصرت 2⃣ آیه۷۱ توبه؛ ولاء تواصی • همه افراد جامعه در شبکه اتصالی هم باید پناه و نصرت به هم دهند، هم به معروفها امر و از بدی ها همدیگر را نهی کنند. • بیان علامه طباطبایی • گستره این ولاء حتی مستضعفان عقیدتی را می گیرد (صحیحه عمربن ابان) • جامعه نباید به طبقه امر کننده و امر شونده تقسیم شود/ آثار مخرب آن... • نگاهی به مسائل جاری اجتماعی کشور • این ولاء در برخی موارد جای ولایت طولی هم می نشیند ؛ مثل ولاء عدول مومنین بر اطفال بی سرپرست (در فرض فقدان حاکم شرع) ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
9-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
33.49M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نهم ▫️ ولایت عرضی 1⃣ ولایت عرضی یک ولایت طبقاتی نیست؛ عمومی و متقابل است ❓کجا "بعض" یعنی گروهی خاص و در کدام تعبیر یعنی همه و متقابل؟ • بررسی دو دسته آیات با تعبیر "بعضهم من بعض" یا... • شدت ولایت در علما و مومنین، آنرا طبقاتی و یکطرفه نمی کند؛ مسئولیت های دوگانه این ولایت را بیشتر می کند (روایت حارث بن مغیره) 2⃣ ولایت عرضی، جامعه ساز (چنانچه طولی، حکومت ساز) • آسیب نگاه های اخلاقی- تربیتی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی • لزوم جامعیت در اسلام شناسی؛ اول تمام بعد کمال • تقلیل مفهوم اخوت در نگاه های اخلاقی-تربیتی • در نگاه بلند عارف اجتماعی آیت الله شاه آبادی • سیره رسول الله و فن کوزه گری او؛ هرجا محبت اهلبیت پیوند اجتماعی و ائتلاف قلبی نمی آفریند، معلوم است خرابش کرده اند! • انقلاب ما و احیای این پیوند اجتماعی؛ جملات عجیب امام خمینی در اینباره • رهبر انقلاب: ما در مساله اتحاد دلهای مردم متاسفانه مشکلات و عقب ماندگی های داریم! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
10-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25.57M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دهم ▫️ تصحیح معنا و جایگاه اخوت • اخوت در جامعه همان ولاء عرضی است که در ۱۰حجرات و ۱۰۳ آل عمران و سیره رسول الله(ص) بیان شد 🔅روایات کافی دو فروکاست و تقلیل گرایی درباره این روایات: ۱. فروکاست اخلاقی؛ در حالیکه به یک امر مهم سیاسی-اجتماعی می پردازند با باطن اخلاقی: - تَتَواخَوا علی هذا الامر! - خرج من ولایة الله - فاذا فعلتَ ذلک وصلتَ ولایتکَ بولایتنا (ولاء عرضی به طولی) - یُناصِحُهُ الولایه ۲. تقلیل به دوست و دوستیابی 🔺این ولاء شامل ضعفاء شیعه و مسلمان هم می شود! • غیبت کردن از گناهکار خروج از ولایت الله است! • مفضل از پول امام صادق(ع) برای ترمیم ولاء عرضی و حل منازعات مصرف می کرد! • توجهاتی مهم در کاستی های ما در این جهات دین! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
11- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.51M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه یازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش اول: جانب پیوند اجتماعی(ولاء عرضی) بگیریم یا جانب حق و جلوگیری از انحراف! 🔅 مرور آیات ۷۷تا۹۴ طه ❓ توحید مهمتر است یا وحدت اجتماعی؟! • هارون در تزاحم دو امر موسی (توحید و وحدت)! • ولیّ با مفتی فرق دارد؛ باید مقام تحقق را لحاظ کند! منشور روحانیت امام در اینباره چه دارد؟ • اگر هارون بیش از تبیین (آیات ۹۰و۹۱) جلو می رفت، نه وحدت می ماند نه توحید برمی گشت! • انتظار ید بیضاء برای جمع دو ضرورت! • معنای دقیق فرمایش شهید مطهری: در منطق اهل حق، عدالت بر وحدت و حق بر جماعت تقدم دارد!خطبه۱۳۱ به ما می گوید ولاء عرضی و پیوند اجتماعی که شکست نه عدالت اجتماعی برقرار نه انحراف از حق تصحیح می شود • خطبه۱۶۸ قاعده ای می گوید که حق آسان گرفته شود(توخذ الحقوق مسمحه) ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
12-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
29.63M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ دوگانه های مهم: وحدت_عدالت / جماعت(اکثریت)_حق • گاهی جانب وحدت و جماعت گرفتن، حفظ ولاء عرضی است اما حق و عدالت را به محاق می برد! • گاهی جانب حق و عدالت گرفتن و بی خیال اکثریت و جماعت شدن، ولاء عرضی را می شکند و حرکتها را شورشی و زوری می کند! • منطق عملی ائمه تشیع: بر حق و عدل ماندند؛ نه منحل در کل شدند و نه تبدیل به یک گروه شورشی و خوارجی شدند! • مقایسه این منطق با معتزله که تا تفتیش عقاید رفتند! 🔅 قاعده: برحق می ایستد تا جماعت را ببرد؛ با وحدت اجتماعی پی تحقق عدالت می رود (خ۱۳۱) • تبیین مطلب با خطبه های ۷۴،۱۶۲،۵۴و۵ نهج البلاغه ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
13-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.32M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سیزدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش حق_جماعت ▫️معمای دو امام: • صلح امام حسن(ع) بخاطر "صلاح امت"/ خروج امام حسین(ع) بخاطر "اصلاح امت" ❓"حقن دماء" یا "بذل مهجه"؟! ❓آیا امام مجتبی(ع) جانب جماعت و اباعبدالله(ع) جانب حق را گرفت؟! ❓چرا امام حسن(ع) یک ایالت مستقل برای حق جدا نکرد (مثل راهی که ارتدوکس_کاتولیک در مسیحیت و حکونت اموی اندلس در عهد عباسیان طی کرد)؟ ✔️ تفاوتها دو سیره: 1⃣ امام در نظام / امام در نهضت 2⃣ ادامه جنگ قبل با معاویه / نه به بدعت ولایتعهدی و سلطنت • در دوگانه حق_جماعت نیست: - "نه" گفتن به رای اجباری ، جماعت و اکثریت نمی خواهد و الا شرافت ها منحل می شود! - "اثبات و استمرار" همراهی جماعت را می خواهد و الا سبک علوی به ضدش بدل میشود. • امام حسن(ع) کشور شیعی نساخت چون رهبر امت بود نه صرفا امام شیعه! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
14- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
29.57M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهاردهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش بردن مردم به بهشت! • این چالش در دوره مدرن جلوه کرده: جامعه دارای تکثرهای واقعی و ساختگی/ راه های بهشت ثابت! • دو دیگری راه درست: قائلین به دولت مدرن/ مشرب های طالبانی • صورت درست مساله: - هر حکومتی به آخرتی می برد (برهان عقلی/ قرآن: ۴۱قصص؛ ۲۸ابراهیم) - حکومت اسلامی نمی تواند غیر بهشت ببرد. • خطبه ۱۵۶؛ تصرح امیرالمومنین(ع) • این اطاعت همان نقطه اتصال ولاء عرضی به طولی است؛ "عطاکردنی" است با دو ویژگی(خ۱۶۹) • در بیان رهبر انقلاب اسلامی(۹۳/۲/۲۳): تسهیل کار، هموار کردن راه؛ نه زور و تحمیل • الزام ها و اجبارهای شرعی چه؟ • نمونه از سیره علوی (بدعت نافله جماعت) الکافی ج۸ص۶۲و۶۳ ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil
15- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.12M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پانزدهم ❗️ الزامات و اجبارهای شرعی ❗️نقضی برای دوتا از مبادی بحث: ۱. ولایت تشریعی، از سپهر درون انسان(آگاهی و اختیار) می گذرد؛ اجبار چرا؟ ۲. حمل مردم به بهشت(خ۱۵۶)، عطا کردن اطاعتِ غیر اکراهی می خواهد(خ۱۶۹)؛ اجبار چرا؟ 🔅 فلسفه حدود • حدود، مجرم را به زور بهشت نمی برد، راه های عقلایی و فطری بهشت رفتن را از رهزن پاک می کند... 🔅 نمونه هایی از احکام الزام و اجبار 1⃣ تقسیم عادلانه ارث برای ضایع نشدن حق ضعیف(الکافی ج۷ص۷۷) 2⃣ ابطال طلاقهای بدعی و ظلم به زنان (الکافی ج۶ص۵۷) 3⃣ برخی الزامات در حوزه خانواده • اجبار به نفقه به قدر کفایت(وسائل ج۲۱ص۵۰۹) • وجوب تخییری کفاره ی(ایلاء یا ظهار) یا طلاق؛ نه اسیر نگهداشتن زن (وسائل ج۲۲ص ۳۴۱و ۳۴۹) ❓آیا اینها نقض قاعده جلسه قبل(حفظ پیوستگی اجتماعی) است؟! ⬅️ امیر المومنین(ع) ولی امر شد اما بر برخی از همین موارد تازیانه یا شمشیر نکشید ،بخاطر گسست اجتماعی(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹) 4⃣ اجبار به زیارت نبی(ص) در صورت ترک کلی(الکافی ج۴ص۲۷۲) • اشکال اجبار مستحب(السرائر ج۱ص۶۴۷) • پاسخ فقهاء که ترک کل تهاون بر نبی(ص) است و واجب کفایی است(الدروس ج۱ص۴۷۳/ جواهر ج۲۰ص۵۱/ و...) • مشروط به اینکه اگر از فقر است، زیارت از بیت المال تامین شود. • ترک کلی اذان در شهر مسلمان! ☑️ @m_ghanbarian عضو کانال شوید 🔻 @radiotahlil