#حوزه_عمومی چیست؟
حوزه عمومی فضاییه که مردم با استفاده از رسانه ها مثل شبکه های اجتماعی، تلویزیون، مجلات و... ویا ارتباط چهره به چهره درباره علایقشون باهم بحث و تبادل نظر می کنند تا آخر سر به یک توافقی برسن.
حوزه عمومی از داخل خانواده هسته ای (خانواده ای که فقط شامل زوج ازدواج کرده با فرزندانشان است) بوجود اومد. فضای صمیمی و گفتگویی که در خانواده هسته ای ایجاد شد باعث شد کم کم انجمن های ادبی شکل بگیرند و در نهایت فضاهای عمومی مثل قهوه خونه ها و انجمن ها در اروپا محلی برای بحث ها و به چالش کشیدن قدرت دولت بشه.
( البته به شرطی که تو قهوه خونه ها بحث فقط سر ذغال قلیون نباشه)
مگه قبلاً فضای عمومی نبود؟ قبلاً مردم رو هیچ چیز توافق نظر نداشتن؟
پاسخ:قبل از مدرنیته مردم روی مسائلی اشتراک نظر داشتن( مثلاً این که زمین تخته) اما فضای عمومی وجود نداشت، چون باورهای مشترک حاصل تفکر و بحث و نقد نبود و بدون سوالی این تفکرات به نسلهای بعد منتقل می شد.
باشه حالا این فضای عمومی چجور جاییه؟
پاسخ: جونم بگه برات که فضای عمومی جاییه که ۱-بحث ها عقلانی باشن، یعنی تا دلیل و منطق نیاری تره برات خرد نمی کنن!
۲-در نهایت به یک توافق می رسند، هدف فضای عمومی اینه که مسائل خصوصی مرتبط با جمع مطرح بشن تا به یک اشتراک نظری برسیم جوری که همه به مرادشون برسن(مراد=🦹♂)
۳-هیچ قدرتی-مثلاً دولت- حق نداره در روند بحث دخالت کنه
۴-هر کسی میتونه نظرشو بگه و آب از آب تکون نخوره
۵-هر موضوعی میتونه مطرح بشه
۶-بحثها آشکاراند و ۷-امکان تصحیح حرفها وجود داره پس میشه اشتباهات رو هم تصحیح کرد.
کسی که خیلی به فضای عمومی پرداخته یورگن هابرماسه
سوال: حالا چرا ماسه؟
پاسخ: نمی دونم شاید پدرش تو کار مصالح ساختمونی بوده، بگذریم. هابرماس در کتاب "تحول ساختاری حوزه عمومی" پدیده ی حوزه عمومی رو طرح کرده و دربارش حرف زده.
@sociologyar
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
جدیداً پدیدهای ظهور کرده بهنام فرار مردان همسردار از خانه
🔹تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس:
مرد نمیتواند زندگی را تامین کند، از طرفی چون قدرت #خشونت کردن ندارد یا نمیخواهد در#خانواده خشونت کند، خانه را ترک میکند.
#تقی_آزاد_ارمکی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔲⭕️پروفسور بالتازار دروغ بود!
دکتر مجتبی لشکربلوکی
کارتون شیرین و در عین حال احمقانه پروفسور بالتازار را یادتان میآید؟ مشکلی که پیش میآمد، مسئولین یا مردم شهر به سراغ دانشمند ریزه و محبوب شهر، پروفسور بالتازار میرفتند. جناب پروفسور، شروع می کرد به راه رفتن و با فکر کردن و فکر کردن و فکر کردن، یکباره یک فکر بدیع به سرش میزد و میرفت چهار تا دکمه را میزد و یک ماشین بزرگ شروع میکرد به کار، و آخرش یک ماده شیمیایی یا یک ماشین دیگری بیرون میداد که مسئله را، هرچه که بود، حل میکرد. نگاه خیلی از مردم و مسئولین ما به مقوله علم و تکنولوژی نگاهی پروفسور بالتازارانه است! (برداشت از کانال جناب گاو)
☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:
جوان تر که بودم فکر می کردم که همه چیز «یک» جواب علمی مشخص دارد که باید آن را کشف کرد. دانشمندان، دکترها و متخصصان، برای من مانند یک بت بزرگ بودند که جواب درست را در آستین شان دارند.
این روزها، هرچند همچنان به علم به عنوان ابزاری برای اداره عاقلانه جوامع معتقدم، اما این بت های قبلی برای من فرو ریختند به چندین دلیل که سه دلیلش را اینجا می نویسم:
۱. اگر علم واقعا دقیق و قطعی است. چرا متخصصان یک رشته یک حرف واحد نمی زنند. خاطرم هست روزی یکی از وزرای اقتصاد می گفت که اگر دو اقتصاددان در یک اتاق باشند معمولا دو نظریه از آن بیرون می آید و گاهی هم سه نظریه!! فقط اقتصاد هم نیست، فیزیوتراپ ها، متخصصین علوم اعصاب، جامعه شناس ها و موزیسین ها هم نظرات و نظریات متفاوتی دارند. بنابراین آن قدرها که ما فکر می کنیم علم (یا دست کم نمادهای علم) قطعی و دقیق نیست.
۲. فهمیدم علوم انسانی و اجتماعی که بیشتر مرتبط با کشورداری و توسعه هستند اصلا به میزان علوم پایه و مهندسی دقیق نیستند. محاسبات نیوتونی، استاتیک و مقاومت مصالح در ساختن یک پل در سان فرانسیسکو و سبزوار یکی است. اما مدیریت دو شرکت همسایه در یک شهر چه سان فرانسسیسکو باشد چه سبزوار متفاوت است و غیرقابل تقلید.
۳. فهمیدم در کشورداری و اداره سازمان، اصلا ما با مسایل شسته رفته سروکار نداریم. مسایلی هستند که چندبعدی اند (مثلا هم جنبه اقتصادی دارد هم جنبه اجتماعی) و هم ساختارنایافته (هیچ کس به درستی نمی تواند تمام ابعاد مساله را ببیند و درک کند) و هم مانند یک موجود زنده عمل می کنند (وقتی راه حلی را اجرا می کنی مساله به شکل دیگری در می آید).
به پیش بینی های غلط و تجویزهای اشتباه همان بت های سابق دیگر اشاره نمی کنم.
چه باید کرد؟
تا اطلاع ثانوی به این جمع بندی رسیده ام که برای اداره کشور و سازمان باید از فرمول زیر پیروی کنم.
۱. بالتازاری به دنیا نگاه نکنم. فکر نکنم که با صرف تفکر آن هم به صورت فردی می شود به راه حل رسید. بلکه اولا بخشی از راه حل احتمالا حاصل آزمایش، سعی و خطا، پایلوت کردن (اول اجرا بعد تفکر) است و دوم اینکه هیچ کس از ما عقل کل نیست! بنابراین باید با کوششی جمعی به حقیقت رسید.
۲. بپذیرم که چون موضوعات بین رشته ای هستند، همه اطلاعات نزد یک فرد نیست و همه راه حل ها به ذهن یک فرد نمی رسد. بنابراین مهم ترین تکنولوژی/متدولوژی حل مساله، «گفتگو» است. هنر رهبران کشورها و سازمان ها ایجاد فضایی برای گفتگوی آزاد فراگیر است. کسانی که با من مخالفت می کنند بزرگ ترین خدمت را می کنند چون سوراخ های احتمالی راه حل را بدون هزینه به من نشان می دهند. مخالفان را به سکوت نکشانم.
۳. تا آنجا که می توانم باید حساب و کتاب کنم. تحلیل هزینه-منفعت کنم. عدد و رقم و تحلیل باید مبنای کار من باشد اما چون ما نمی توانیم مطمئن باشیم که به جواب قطعی و بهینه رسیده ایم، بسیاری از تصمیمات توافقی است و نه انتخاب بهینه. بنابراین اقناع و اجماع بین ذینفعان کلیدی برای حل مسایل جمعی بسیار مهم است. ترکیبی از عقلانیت ابزاری و عقلانیت تفاهمی (به تعبیر هابرماس فیلسوف معاصر).
حل مساله در کشور و سازمان یعنی ترکیبی از اقدام، تست، آزمایش، تحلیل، ایده یابی، بحث، نقد و گفتگو و نه فقط فکر کردن و پژوهش علمی. حل کردن مساله ملی یعنی بررسی بین رشته ای، اجماع و توافق جمعی روی معقول ترین و حساب شده ترین گزینه ها نه فقط اینکه یک فرد یک مساله را معجزه وار حل کند. باور کنیم پروفسور بالتازاری وجود ندارد. کشورداری بالتازاری و مدیریت بالتازاری یک توهم است. اگر در جستجوی توسعه هستیم نگاهمان را در مورد علم، دانشمندان، حل مسائل ملی، اهمیت گفتگو و اجماع روزآمد کنیم.
#دکتر_لشکربلوکی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🇧🇪📛 دستهای شکلاتپیچ و اشتهای سیریناپذیر بلژیکیها
🔻 یکی از قدیمیترین و محبوبترین برندهای شکلاتِ بلژیک، شکلاتی بهشکل «یک دست تا مچ» هست که شاید برگرفته از یک افسانه باشد اما یادآور جنایت پادشاه #بلژیک علیه مردم #کنگو است؛ مردمی که اگر بهاندازهی کافی کار نمیکردند، دستهایشان بریده میشد.
🔴 علامتی که باید مایهی شرمساری تاریخی بلژیک باشد، امروز برند محبوب بلژیکی است!
❗️سربازان بلژیکی که مأمور بهکارگیری کنگوییها بودند، دستور داشتند بهازای هر تیری که به کنگوییهای سرکش شلیک میکنند، یک مچ دست راست به مافوقهایشان تحویل بدهند. البته اگر هم در حسابوکتاب گلولهها و دستها اشکالی پیش میآمد، سربازها همیشه میتوانستند دست چند نفر دیگر را قطع کنند تا بهازای هر گلوله، یک دست وجود داشته باشد؛ که این کار را هم میکردند.
‼️ علاوه بر این، اگر یک کنگویی یک روز نمیتوانست بهاندازهی وظیفهاش کار کند، دست خودش یا فرزندش را قطع میکردند و برای اثبات اِعمال قانون به مقامات بلژیکی میدادند.
💠Antwerp Chocolate Hands
These sweet hands come with stories of triumph and brutality.
🌐 https://www.atlasobscura.com/foods/antwerp-chocolate-hands
💠مطلب به روایت تایمز بروکسل
🌐https://www.brusselstimes.com/news/art-culture/162991/bart-de-wever-takes-up-arms-for-contested-antwerp-hands-congo-belgium-bakery-chocolate-jos-hakker-dutch-jewish-provinciestraat
#جنایات_غرب
#استعمار_بلژیک
#کنگو
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فلسفه علم، فناوری و جامعه۸.mp3
5.76M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه
موضوع: #فلسفه_علم، فناوری و جامعه
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#نهادهای_موازی با خانواده در تربیت فرزندان
در تربیت سنتی وقتی سخن از #خانواده به میان می آمد، سهم کامل و یا بیشترین سهم را به خانواده یعنی پدر و مادر می دادیم ولی امروزه با پدید آمدن نهادهای موازی در کنار خانواده، آنها نیز سهم قابل توجهی از تربیت را به خود اختصاص داده اند.
از سوی دیگر با پررنگ شدن این حضور، برخی والدین که باید نقش بسیار فعالی را در تربیت فرزندان خود ایفا می کردند، خود منفعل شده و برای خود سهمی در تربیت فرزند قائل نیستند. از همین روی یا به شکایت در این مورد می پردازند که تربیت از دست ما خارج شده است و یا سعی می کنند حداقل در انتخاب این نهادهای موازی دقت بیشتری داشته و یا هزینه های بیشتری بکنند. امروزه دیده می شود خانواده هایی که سعی دارند هزینه های گزافی را برای مدرسه فرزند خود بدهند تا فرزندشان در مدارسی تربیت شود که تعهد به تربیت درست فرزند ایشان داشته و با برنامه های درسی و نیز فوق برنامه خود، این امر را تحقق دهند.
برای مطالعه کامل نوشتار بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://b2n.ir/a34558
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
پژوهش چه موضوعی ضرورت دارد؟.mp3
15.63M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه
موضوع: چه موضوعی را باید پژوهش کرد؟
🏫سخنرانی در جمع استادان و طلاب مدرسه علمیه چیذر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
سخنرانی آیت الله میرباقری .mp3
47.14M
🎧 سخنرانی پرنکتۀ آیتالله میرباقری دربارۀ #جهاد_تبیین، ۱۴۰۰/۲/۲۶
در مدرسۀ علمیۀ حقانی
💥 ضرورت، موضوع و منطقِ #جهاد_تبیین و زیربنا و شبکۀ پشتیبان آن
◀️ دشمن روی تحریف و وارونهسازی و روایت غلط و تلخ از: ماهیت انقلاب اسلامی و ماهیت امپراطوری غرب تمرکز کرده است.
در مقابل، باید تصویرسازی درست از گذشته و حال و آینده انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
◀️ موضوع جهاد تبیین، از اعتقادات بنیادین تا مسائل خُرد است. آن اعتقادات به یک حرکت تاریخی و به یک انقلاب تمدنی تبدیل شده است که ما باید آن را درست تبیین کنیم.
ما باید یک نظام فکری و اعتقادی به جامعه ارائه دهیم که بتواند موضعگیری تمدنی ایجاد کند و قدرت برانگیزانندگی در مقابل جبهه تاریخی باطل و تمدن مادی به وجود بیاورد.
◀️ تبیین براساس یک نظام فکری و اعتقادی، ما را از انفعال در مقابل دشمن و پاسخگوییِ مورد به مورد به شبهات جزئی مستغنی میکند.
◀️ نتیجۀ همه تبیینها باید ایجاد امید باشد. هر تبیینی باید پیوستِ ایجاد امید داشته باشد.
◀️ جهاد تبیین به «منطق تفاهم» نیاز دارد. اگر تبیین کنید ولی به تفاهم نرسد، فایده ندارد! پایگاه تفاهم، تعلقات و هویت افراد است. باید مشخص باشد هویت دینی یا هویت ملی یا هویت دینی، کدامیک را محور تفاهم قرار میدهیم.
◀️ اگر از چالشها و تعارضهای هویتی در تقابل بین اسلام و مدرنیته عبور نکنیم و بهسمت دولتسازی اسلامی و جامعهسازی نرویم، بستر و زیربنای پذیرشِ تحریفها و شبهات و روایتهای غلط، همیشه وجود خواهد داشت!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»
(چاپ دوم)
📒 انتشارات #گام_دوم (وابسته به خانه طلاب جوان)
✅ مؤلف: حجت الاسلام #علی_مهدیان
📚 برگزیده بیست و سومین همایش #کتاب_سال_حوزه
📝 همراه با تقریظ استاد یزدان پناه
💳 فروش ویژه (یکم لغایت دهم خرداد ماه) به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی
☑️ ٢٠ درصد تخفیف: کد تخفیف: tk20
💳 خرید از طریق سایت خانه طلاب جوان 🔻🔻🔻
WWW.KHANETOLAB.IR
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
کرسی علمی ترویجی:
"معناشناسی واژه های پوشش در قرآن کریم «واژه خمار»"
ارائه :
مجید دهقان
ناقد:
سیدمحمود طیب حسینی
مدیر جلسه:
امیرمهاجر میلانی
📅 یکشنبه 8 خرداد 1401
⏰ ساعت 11
🏢 سالن نشست های پژوهشکده زن و خانواده(بصورت حضوری و برخط)
✅ لینک حضور:
🔗live.wfrc.ac.ir
📍 قم بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5 طبقه ششم
@womenrc
@majiddehghan
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
چند وقت پیش رفتیم جایی یکی از پیرزن های مجلس شروع کرد فحش به نظام ✊
و دعا برای روح شاهنشاه ...😕
اون موقع چیزی نگفتم
اما بعد اینکه شام صرف شد نشستم کنارش گفتم حاج خانوم شنیدم ماشالله همه بچه ها و نوه هاتون تحصیلکرده هستن !
لبخندی زد و با افتخار گفت بله اون پسرم لیسانس هست اون نوه ام دکتری هست اون یکی پزشکی میخونه و... خداروشکر نان حلال و زحمتکشی دادیم بهشون ☺️
گفتم : آفرین به شما ، خودتون تا کلاس چندم خوندین؟!
گفت: من تا کلاس پنجم درس خوندم 😓
گفتم : کدوم مدرسه؟
گفت : تا کلاس سوم مدرسه روستامون ، کلاس چهار و پنجم رو هم نهضت سواد آموزی خوندم
گفتم : پس هوش بچه ها و نوه هاتون به شما نرفته احتمالا به خاله ای و عمه ای کسی رفتن درس خون شدن 😉
گفت : نه خواهر برادرام هم بیشتر از دبستان سواد ندارن !! اتفاقا هوشی من داشتم هیچکس نداشت 😏
گفتم : پس چرا درس نخوندین ؟ حتما تنبل بودین ،! 😅
گفت: نخیر !! خیلی هم زرنگ بودم منتها بد شانسی ما اون موقع امکانات نبود ، مدرسه تو روستاها اکثرا نبود یا تا دبستان بود !! اگه امکاناتی که بچه های الان دارن من داشتم الان مدرک پروفسوری داشتم 😌 قدیم اصلا برای سواد ارزش قائل نبودن ، از بچگی دست چپ و راستم شناختم بردنم پشت دار قالی ، تو قالیباف خونه بزرگ شدم ، صبح تا شب باید برای ارباب قالی میبافتیم بعدشم بدو بریم از سرچشمه آب بیاریم گاو و گوسفند علف بدیم و مثل الان لوله کشی و لباسشویی و این حرفا نبود ... وقتی برای درس خوندن نداشتیم همون سه کلاس رو هم شبانه خوندم !!
گفتم : خب نمیرفتین قالیباف خونه ،
گفت: خب اگه نمیرفتیم چیزی نداشتیم بخوریم باید قالی میبافتیم که اخر برج پدرمون پولی از ارباب بگیره قند و چایی و کبریت وبقیه مایحتاجمون رو بخره
گفتم: شاه میدونست شما اینجور زندگی دارید؟! آخه زندگی سردار سلیمانی خوندم مثل شما بود ، پدر خودمم مثل شما بوده و تو سختی زندگی میکردن ، چرا شاهنشاه براتون کاری نمیکرد؟! چرا ۸۰ درصد مردم ایران تو زمان شاه بیسواد بودن؟! تازه انقلاب اومده یک نهضت راه انداخته که بتونه بیسوادی رو ریشه کن کنه؟!
حاج خانوم یک نگاهی کرد 😨
گفتم : چرا دارید حقایق رو وارونه جلوه میدین ؟
گفت: چی بگم از بس گرونیه
گفتم : مدل ماشین بابات زمان شاه چی بود؟! حتما تو اون ارزانی ها بهترین ماشین خریدین؟
گفت : ما اصلا ماشین نداشتیم فقط ارباب داشت !
گفتم : زمان شاه مستطیع شدین رفتین حج حاج خانوم شدین؟!
گفت : نه چند سال پیش رفتم مکه سوریه و کربلا هم رفتم
گفتم : چرا تو زمان شاه همه چیز ارزون بود نرفتین
گفتم : شاهنشاه استان بحرین رو چند فروخت؟!
گفت : مگه شاه فروخت ؟!
گفتم : وقتی استان فروخته نفهمیدین چطوری از بقیه اختلاس هاشون باخبر میشدین؟!
خلاصه گفتم تاریخ رو تحریف نکنید لطفا از شاه اسطوره تو ذهن بچه هایی که حاضر نیستن لحظه ای تو شرایط و امکانات زمان شاه زندگی کنند نسازید !!!
سرش انداخت پایین و چیزی نگفت.
@ali_mahdiyan
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔰 ورود به دنیای محتوا در ۶ ساعت.
💠مرکز خدمات تخصصی پردیس فارابی برگزار می کند.
🔹️دوره کاربردی تولید محتوا🔹️
🔰مخاطبین:
🔸️دانشجویان.
🔸️طلاب.
🔸ادمین های فضای مجازی.
🔸️مدرسین.
🔸صاحبان کسب و کار.
🔸کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار دارند.
🔸️فریلنسرها.
🔘 با یادگیری تولید محتوا در زمینه تخصصی و مورد علاقه خود شروع به محتواسازی کرده و در مسیر شبکه سازی و کسب در آمد قرار بگیرید.
🕐مدت زمان دوره: ۶ساعت
🖥شیوه برگزاری دوره: آنلاین
💵مبلغ سرمایه گذاری آموزشی: 120 هزار تومان (ویژه دانشجویان) _ 190 هزارتومان (مخاطبین آزاد)
📱جهت اطلاعات بیشتر می توانید در تلگرام به آی دی @parsaadmin20 و در واتساپ به شماره ۰۹۱۳۴۲۶۸۶۷۶ پیام دهید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
✍️ با توجه به استقبال گسترده مجموعه ها، دانشجویان و طلاب گرانقدر، بویژه فعالین عرصه فرهنگ و تربیت
👇👇👇
♻️ #پنجمین دوره آموزشی #تدوین_استراتژی (حضوری و مجازی) برگزار می گردد.
📑با تمرکز بر « نهادها، مجموعه ها و تشکل های فرهنگی و تربیتی»
🕟 #خرداد ماه ۱۴۰۱
✅ دوره ای متفاوت و کاربردی با شرایط ویژه🥇
📌جهت هماهنگی و ثبت نام با شماره ۰۹۹۱۵۳۴۵۲۷۹ مرتبط شوید.ارتباط در ایتا👇
@Vida_Business_School
📚 اندیشکده راهبردی مرآت 👇👇👇
@merat_thinktank
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفوذ دشمن در بدنه آموزش و پرورش کشور
👆🏼این کلیپ را به دقت مشاهده کنید.
#مدارس_طبیعت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔴 مسائل اصلی پیش روی ایران 🔴
🔴 مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده با انجام پژوهش «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۶» مشخص شدند. بر این اساس، سه مسئله «ضرورت #اصلاحات_ساختاری_اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال 1396 قرار گرفته اند.
🔴 در این پژوهش که از مهرماه سال ۱۳۹۵ و با حمایت #مرکز_بررسیهای_استراتژیک_ریاست_جمهوری آغاز شد، مسائل ایران در سال ۱۳۹۶ با بهرهگیری از هفت مسیر شناسایی و با نظر خبرگان اولویتبندی شد. در نهایت ۱۰۰ مسئله ایران به ترتیب اولویت به شرح زیر اعلام شده است:
1. ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی
2. بحران تامین آب
3. بیکاری
4. فساد سیستمی
5. ناامیدی درباره آینده
6. سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی
7. بحران ریزگردها
8. پیامدهای بحران آب
9. فقر و نابرابری
10. رکود / رونق اقتصادی
11. بیتفاوتی اجتماعی
12. سرمایهگذاری اقتصادی داخلی و خارجی
13. ناکاراییهای نظام قضایی
14. اخلاق عمومی
15. بحران آلودگی هوا
16. امنیت روانی و اجتماعی
17. انتخابات ۱۳۹۶
18. اختلاف نظرهای کلان حاکمیتی
19. حقوق اساسی و شهروندی
20. کارکردهای اجتماعی فضای مجازی
21. بحران بانکها
22. قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد حاکمیت
23. پایداری برجام
24. نزاعهای سیاسی جریانهای قدرت
25. مسائل صداوسیما
26. قاچاق و فربگی اقتصاد زیرزمینی
27. تخریب تنوع زیستی، مسائل جنگلها و گونههای زیستی جانوری
28. امنیت نرم
29. مسائل سلامت روان
30. بیتوجهی به پایداری زیستمحیطی
31. تخریب منابع خاک
32. مشکلات سلامت ناشی از آلودگیهای گوناگون
33. نزاعهای آب بر سر انتقال آب در داخل ایران و با کشورهای همسایه
34. اختلافات درونحاکمیتی درباره مسائل فرهنگ
35. فساد و تقلب علمی
36. پیامدهای تغییرات اقلیمی برای ایران
37. سوء مصرف مواد
38. ضرورت بهرهوری انرژی و توجه به انرژیهای نو
39. آلودگیهای آب
40. چالشهای نظام سلامت
41. امنیت نظامی
42. کالاییشدن علم و بهمحاق رفتن عدالت آموزشی
43. تحولات اجتماعی آموزش عالی
44. بازار جهانی انرژی
45. تمرکزگرایی در تهران
46. تعدد نهادهای سیاستگذار و مجری در حوزه علم، دانش و آموزش
47. قطبیشدگی جامعه
48. طرح تحول سلامت
49. ناکارآمدی مدیریت بازیافت و مسائل ناشی از انبوه زبالهها
50. مشکلات سلامت ناشی از سبک زندگی جدید
51. سیاستهای خصوصیسازی و پیامدهای آن
52. چالشهای توسعه گردشگری
53. چالشهای مراجعان سلامت و بیماران
54. حاشیهنشینی شهری
55. برنامه ششم توسعه
56. مسائل دارو
57. تورم
58. مسائل ازدواج
59. بحران کنش جمعی در حوزه محیطزیست
60. مسائل معلمان
61. بحران اداره کلانشهرها
62. سیاست خارجی دولت ایالات متحده امریکا
63. بودجه دولت
64. مرکزگریزی از الگوهای هنجاری رسمی
65. پر رنگ شدن اقتصاد فرهنگ
66. چالشهای رابطه علمی ایران با جهان
67. ضرورت توسعه نوآوری و فعالیتهای دانشبنیان
68. حجم بالای بدهیهای دولت
69. حرکت به سمت پیری جمعیت
70. مسائل دانشآموزان
71. فقدان سواد رسانهای
72. تقابل ایران و عربستان سعودی
73. بحران صندوقهای بازنشستگی
74. اعتراضها
75. چالشهای قومی
76. نزاعهای هویتی
77. تغییر الگوی خانواده
78. رکود مسکن
79. تغییر الگوی بیماری و شیوع بیماریهای مزمن
80. گسترش افشاگری و درز اطلاعات
81. مشکلات زیرساختی ناوگان حمل و نقل
82. مناقشات حقوق زنان
83. گسترش ریسکپذیری جنسی
84. نقشآفرینی منطقهای روسیه
85. تحولات دینداری ایرانیان
86. مسائل نسلی
87. توسعه انفجاری بازار فناوری اطلاعات
88. مخاطرات امنیتی گروههای تکفیری
89. تغییر ترجیحات مردم در حوزه سلامت
90. جایگاه مرجعیت دینی
91. مسائل دانشگاه آزاد
92. مسائل شبکههای ماهوارهای
93. سهم کشاورزی در رشد تولید ناخالص داخلی
94. ضرورت نوسازی شهری
95. برملاشدن مشکلات ساختاری آموزش عالی برای افکار عمومی
96. تحولات مناطق کردنشین کشورهای منطقه
97. بهرهبرداری از شبکه ملی اطلاعات
98. سرنوشت سوریه
99. تقابل کسبوکارهای نوپا و سنتی
100. گسترش اختلافات میانفرهنگی در سطح جهانی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
نشست اول حلقه سیاستگذاری فرهنگی؛
🔸نگاه راهبردی به مسائل نوپدید؛
بازخوانی تجربه رویداد نوآیند مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
🔸 با ارائه دکتر احمد کوهی؛
مدیر گروه آیندهپژوهی مرکز پژوهشها.
▫️سهشنبه 10 خرداد، ساعت 16.
▫️بلوار جمهوری، کوچه دوم، ساختمان انجمنهای علمی حوزه علمیه.
حلقه علمی سیاستگذاری فرهنگی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1870135467Cd0609543f9
@farhang_anjoman
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
📘 دانلود نسخۀ الکترونیک شمارۀ پنجم نشریه #رویش_اندیشه
📌 با موضوع: تشکیل و تحکیم #خانواده
توصیه می کنم مصاحبه استاد #زیبایی_نژاد را با موضوع «ریشه های تحولات ساختار خانواده در ایران» حتما مطالعه فرمایید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
45.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#ارائهکارگاه
🔶اصول نگارش چكيده و كليدواژگان
✅با ارائه استاد دکتر وطن دوست
🔹بخش اول
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
48.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#ارائهکارگاه
🔶اصول نگارش چكيده و كليدواژگان
✅با ارایه استاد دکتر وطن دوست
🔹بخش دوم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
32.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#ارائهکارگاه
🔶اصول نگارش چكيده و كليدواژگان
✅با ارایه استاد دکتر وطن دوست
🔹بخش سوم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
آشنایی_با_اندیشه_استاد_صفایی_حائری.mp3
26.43M
💠 آشنایی با اندیشه تربیتی استاد #علی_صفایی_حائری"ره"
🏫 دانشگاه تهران، جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
🗓️ شنبه، ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۱
🎙 آقای دکتر هاشم صابریان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
دکتر کوهی.m4a
46.55M
#دانلود_صوت
🔸 فایل صوتی جلسه نگاه راهبردی به مسائل نوپدید، با ارائه دکتر احمد کوهی؛
🔸عناوین مطالب جلسه:
▫️رویکرد مطالعه مسائل نوپدید مکمل یا جایگزین نظام جامع مسائل؟
▫️تعریف و مصداقیابی مسائل نوپدید در سه گونه مختلف.
▫️الزامات توسعه رویکرد مطالعه مسائل نوپدید.
▫️ارائه گزارشی از رویداد نوآیند و معرفی برخی ایدههای برگزیده.
▫️سهشنبه 10 خرداد
کانال ایتایی «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang