6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سارا فلاحی نماینده ایلام در روز ۲۸خرداد ۱۴۰۲
دقت بفرمایند ، بسیاری از ایرادات به بیان فصیح و بلیغ توسط این نماینده مستقل بیان می شود .
#خاتون_بازی
دست مریزاد و خدا قوت
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🕋"کعبه"، ناف زمین است.
( البته؛ کدام کعبه؟! کعبه گِل یا کعبه دِل؟! یا هر دو؟!)
دل به دست آور که حج اکبر است/
یک دل از صد حج اکبر بهتر است¤
کعبه بُتگاه خلیل آزر است/
دل نظرگاه جلیل اکبر است¤(مثنوی)
☆
🕋✍اهمیت "کعبه ستایی" در تاریخِ فرهنگ و ادب فارسی
مدح و ستایش به عنوان یکی از اغراض اصلی نظم و نثر در نوع ادبیات غِنایی، حجم عظیمی از آثار منظوم و منثورِ سخن گستران پارسی گو در تمام ادوار تاریخ شعر و ادب فارسی را در بر گرفته است. اوجِ ذوق نمایی شاعران و سخن نماییِ نقشبندانِ ادب، در زمانیست که زبان به ستایش معصومین، قدیسین و اماکن دینی و بِقاع مذهبی میگشایند. در این میان، "کعبه ستایی"، نوعی مدیحه سُراییِ دینیست که اُدَبا و شعرای ایرانی و مسلمان در آن، هنرنمایی های بسیار کرده اند. بطوریکه میتوان گفت کمتر ادیب و شاعری پیدا میشود که به این موضوع نپرداخته باشد.
بدیهیست تحقیق درباره همه شعرا و نویسندگان، مقدور فرصتِ کم و بضاعتِ مُزجاتِ(=بضاعت ناچیزِ)این نگارنده ی بی مایه نخواهد بود، بناچار از هر چمن، گلی انتخاب و سعی شده تا ترتیب تقدّم و تأخُّر زمانی رعایت گردد:👇
۱_ رودکی شاعر تیرهچشمِ روشنبین، پدر شعر فارسی متوفای(۳۲۹ق)
۲_دقیقی طوسی(قرن۴)
۳_منطقی رازی(قرن۴)
۴_عنصری بلخی
۵_ناصرخسرو قبادیانی
۶_عطای رازی
۷_ مسعود سعد سلمان لاهوری
۸_اسدی طوسی
۹_ خیام نیشابوری
۱۰_قَطران عضدی تبریزی، متوفّای ۴۶۵ق
۱۱_ابواسماعیل عبدالله بن محمّد الانصاری الهِرَوی(قرن ۵)
۱۲_حکیم سنایی غزنوی
۱۳_عثمان مختاری متوفّای۵۴۹ق
۱۴_سید حسن غزنوی متوفّای۵۵۷ق.ملقّب به اشرف.
۱۵_رشیدِ وَطواط متوفّای ۵۷۳ق.
در عین حال؛
در میان کعبه ستایانِ مشهور؛ سنایی،عطار، مولوی، سعدی،ناصرخسرو،خاقانی، پروین اعتصامی،جلال آل احمد و چند تن دیگر، بیش از دیگران در این میدان یکه تازی نموده اند.
مخصوصاً"خاقانی شِروانی"که صاحب نخستین سفرنامه منظوم حج یعنی؛"ختمُ الغرائب" یا همان "تحفه العَراقَین" است.همچنین بخش مُعتنابهی از قصائد خاقانی نیز در توصیف کعبه و متعلقات آن و رفتار حاجیان است.
☆نکته شایان عنایت اینکه؛ گرچه اکثر قریب به اتفاق همه مشاهیر نامبرده، خود، یک یا چند بار به زیارت حرمین شریفین(مسجد الحرام و مسجدالنبی)مشرَّف گشته اند ولیکن؛ همگی اذعان فرموده اند که زیارت "کعبه سنگی" وسیله ایست تهیُّوئی(مقدماتی) برای زیارت "کعبه معنوی" که هدفیست غائی(آرمانی):👇
راه دور کعبه را گم کرده ای حاجی، چرا؟/
کعبه دل را زیارت کن که فرسنگش کم است¤
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود/
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؟¤(مصطفایی دهنوی)
☆
خانه طامات عمارت مکن کعبه آفاق زیارت مکن/
نامه تلبیس نهفته مخوان جامه ناموس قصارت مکن¤(حدیقه سنایی)
☆
ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی/
کاین ره که تو میروی به ترکستان است¤(گلستان سعدی)
🌄باری؛ اشتياق و شور درونی خاقانی به کعبه آن چنان وجود او را تسخير و او را به عشقي شيدا تبديل ميکند، که معتقد است خداوند محبت و ارادت کعبه را در فطرت تمامي بندگان سرشته است و اين محبت يک امري فطري بوده و در نهاد او هم به وديعه نهاده شده است:👇
قدرت رحم گشاده و زاده جهان نو/
بر ناف خاک ناف زده ماده و نرش¤ (ديوان/ص۲۱۸)
🕋در اهميت کعبه همين بس که شاعر تواناي شروان آن را موجب آرامش و قرار عالم و اساس هستي ميشمرد و به اعتقاد ديرينه اي که محل کعبه را در کره زمين ميدانند نظر دارد و ميگويد:
در جمله قرار عالم از توست/
اجزاي زمين فراهم از توست¤
سنگ تو اساس هشت مأوي است/
چاه تو پناه هفت درياست¤
چون از تو حيات خلق دانم/
حاشا که ترا جماد خوانم...¤
☆
بنابراین؛ارزش و پاداش حجّ مقبول و واقعی،غیر قابل اِحصاء(شمارش)است.
همچنین از اخبار و روایات چنین مستفاد میگردد که اوّل نقطه زمین محلّ کعبه بوده و بقیّه قسمتهای کره ارض از گسترش همان مکان پدیدار شده است(اشاره به روز دَحوالارض؛۲۵ ذیقعده).
و چون کعبه پیش از آفرینش زمین بر روی آب بوده"بیت عتیق"نامگذاری شده است.
به هر روی؛ کعبه،ناف زمین، نماد و تبلور تمام آرزوهای مسلمانان جهان است و عاشقان عارف در آثار خویش، مایه های خود را از زندگی روزمره و عقاید و باورهای عموم مسلمین میگیرند که با زبان تَخاطُب و احساس راستینشان نیز موافقتر است. مثلاً؛ خانم پروین اعتصامی در شعرِ"کعبه دل"طبق سلیقه معمول و ذوق همیشگی خود هر دو کعبه را به مناظره میکشاند و یا حکیم سنایی از جمله میگوید: خداوند انسان را به کعبه دل(جان و روح)دعوت نموده لکن انسانها بیشتر به جنبه های ظاهری آن(کعبه گِل) توجه دارند:
ادامه در قسمت بعد👇
👉..............................................
کعبه دل ز حق شده منظور/
همّتِ سگ بر استخوان مقصور¤
و یا بقول مولانا:
حج، زیارت کردن خانه بود/
حجِ رب البیت مردانه بود¤
🕋🙏
نَتَمَنّی لکمُ التوفیقَ و والطّاعهَ و تقبَّلَ اللهُ زیارتَکُم و مناسِکَکُم و اَیضاً طَوافَکُم یا حاجی!؛
حمید رضا شمس اسفندآبادی
غُرَّه(اوّل)ذیحجه۱۴۴۴
(سَلخِ(آخِر)خردادماه۱۴۰۲)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
طلوع صبح تولدی دوباره هست
سلام صبحتان بخیر و نیکی همراه با یاد و یاری خداوند متعال
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت چهلم
🌴خداشناسی فطری
🔹گذر از محبوبهای ظاهری
قرآن دعوت میکند که انسان به غیر خدا محبّت پیدانکند،لذا هر چه آفِل یعنی از دست رفتنی و از دست دادنی است در خور و شایسته محبّت نمیداند.
زیرا اگر انسان به امرِ زوالپذیری دل بست،باید به انتظار رنج هجران او به سر برد،این است که در هنگام مرگ و بعد از آن عده ای در فشارند زیرا در هنگام مرگ از کف اینها گرفته میشود ولی تعلّق به دنیا در جانشان ریشه دوانیده و لذا فراق از این دلبستگی برایشان رنجآور است،بمانند انسان معتادی که ماده مورد اعتیاد را از او بگیرند ولی اعتیادش همچنان باقی بماند.
🔸این فشار و رنجهای ناشی از علاقه به محبوبهای کاذب ، بعد از مرگ برای انسان ظاهرتر میشود. لذا قرآن میکوشد که انسان بغیر از مبدأ کمالات علاقه به چیز دیگری پیدانکند و این اوّلین راه تعلیم و تربیت دینی است؛انسان اگر بخواهد آسوده زندگی کند باید به چیزی علاقه یابد که از بین نرود زیرا که اگر به چیزی محبّت و علاقه پیدا کرد ولی نتوانست آن را فراهمکند،آن هم رنجآور است.
🔹نکته مهمی که لازم به یادآوری است اینکه آنچه مورد نهی بوده و مخاطره آمیز است،محبّت امر زوال پذیر است نه داشتن و استفاده کردن از امور زوال پذیر. داشتن چیزی که انسان نه از آمدنش خوشحال باشد نه از رفتنش نگران،مذموم نیست و با زهد یا بیرغبتی به دنیا هم سازگار است:
☀️ لکَیلا تَأسَوْا عَلَی مافاتَکُمْ وَ لاتَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ حدید/۲۳
تا بر آنچه از دست شما رفت دریغ نخورید و بر آنچه به شما دهد شادی نکنید.
🔹اگر انسان به چیزی علاقهیافت ،دین الهی دستور میدهد که آن محبوب ظاهری را در راه محبوب صادق و حقیقی نثار کند.
قرآن می فرماید اگر می خواهید به محبوب حقیقی برسید و محبّت صادق در جان شما جایگزین شود،باید این محبوب های ظاهری را در راه محبوب حقیقی نثار کنید:
🌟 لنْ تَنالُوا البِرَّ حَتَّی تُنفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ (آل عمران/۹۲)
هرگز به نیکی دست نخواهید یافت مگر از آنچه دوستدارید،انفاق کنید.
یعنی شما هرگز به مقام بِرّ و نیکی و به مرتبه ابرار نمیرسید مگر اینکه آنچه را که محبوب شما است در راه خدا انفاق کنید،یعنی علاقه خود را از آن قطع کنید و در راه خدا از آن بگذرید.
🔸به عنوان مثال سیره آموزنده اهل بیت عصمت علیهم السلام در سر سفره این بودکه یک ظرف خالی میخواستند و بهترین غذای سفره را در آن ریخته و می فرمودند: این را به اهلش بدهید ،زیرا باید از محبوب گذشت نه از غذای مانده سر سفره!
🌟 امام رضا (ع) در ضمن انجام این عمل صالح آیات سوره بلد را تلاوت می فرمود:
فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَۀَ وَ ما اَدراکَ مَا العَقَبَۀُ (بلد/۱۱و۱۲)*
فرمود:اینها هنوز در دشت های وسیع راه میروند،کسی که در دشت حرکتکند جایی را نمیبیند،باید گردنه های توانفرسا را طیکند و به قله کوه رسد تا منطقه دیدش وسیع شود.
غذاهای مانده را دادن ،در دشت راه پیمودن است،اما غذاهای تازه و لذیذ را اعطاکردن از سینه کوه و کُتل بالا آمدن و به قله رفیع انسانیت پاگذاشتن است. این است که در آیه فوق تشویق مینماید که چرا گردنه ها را طی نمیکنید تا به اوج برسید؟
🔹به هر حال،رسیدن به حبّ الهی مستلزم گذشتن از هر چیزی است که مورد علاقه انسان است اعم از مال و علم و جان و غیره.یعنی باید در آزمایشهای سخت الهی،گرانمایه ترین کالاها را در طبق اخلاص نهاده و در راه محبوب حقیقی نثارکرد تا به آن محبّت که اساس دین است،رسید.
🔸بدون اینکه انسان در بوته آزمایش قرارگیرد و در سختترین شرایط ایمان او به محک زده شود،انتظار محبّت واقعی آرزوی خامی بیش نیست.چه ،در این شرایط سخت و تکان دهنده است که معلوم می شود چه کسی حاضر است از محبوبهای کاذب در راه محبوب واقعی بگذرد و اخلاص خود را به ثبوت رساند.
🔹تمام تلاشها و کوشش ها برای این است که انسان به محبّت خالص و محبوب اصیل برسد که همانا خداست و محبّت خدا هم توحید خالصی نسبت به اوست که راه ابراهیم خلیل و جمیع انبیاء و اولیاء الهی است.
ادامه دارد . . .
...........................................
*اما او از گذرگاه سخت نگذشت، و تو چه دانی که گذرگاه سخت چیست؟
📚جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#لبخند_سنگر
۶۳.عبور از کانال
✍در عملیات کربلای ۵ پس از شکسته شدن خط، ما را روانه ی خط مقدم کردند. از همه طرف گلوله می بارید.
برای رسیدن به خط مقدم یک کانال کنده بودند و همه نیروها برای اینکه از ترکش و تیر در امان باشند، داخل کانال می رفتند .
👨🚀 من هیکل درشتی داشتم ویک کوله پشتی پر از وسایل امدادگری .
داخل کانال که شدم ،گیر افتادم ،عرض کانال کم بود ، به زحمت چند قدم رفتم، کم کم ترافیک و راه بندان شد. چاره ای نبود .
✈️ باران تیر و ترکش را به جان خریدم و نیم خیز در بالای کانال به راه افتادم .در بین راه حاج حسین خرازی را دیدم که نیروها را به جلو هدایت می کردند. بچه ها با دیدن حاج حسین روحیه ای دو چندان می گرفتند .
🥷 یک دفعه حاجی مرا دید وبا فریاد بلندی گفت :"برو داخل کانال، چرا بالای کانال هستی؟"
👨🚀 من هم در جواب گفتم :"چرا شما بالای کانال هستید؟"
🥷 حاج حسین گفت :"پر رویی می کنی؟"
👨🚀 گفتم :"من کی باشم که در مقابل شما پر رویی کنم. آخه حاجی من با این هیکل درشت واین کوله پشتی چطور از این کانال ۵۰ سانت عبور کنم؟"
🥷حاجی نگاهی به هیکل من انداخت و خنده ی ملیحی کرد. زد پشت شانه ام و گفت:"ماشالله جوان ، تند برو و حواست جمع باشه"!
یکی از رزمندگان گردان امیر المومنین(ع)
📚حمیدرضا پورقربان ، لبخند سنگر ،ص۹۱
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صباح الخیر💐🙋♂
شادی روح شهداء و همه اموات تقدیم می کنیم فاتحه و الاخلاص قبلها الصلوات
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۲۷. وزنه برداران
🏋♂ 🏋 جوانان مسلمان سرگرم زورآزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوّت و مردانگی جوانان به شمار میرفت و هرکس آن را به قدر توانایی خود حرکت میداد.
☀️ در این هنگام رسول اکرم رسید و پرسید:
«چه میکنید؟».
👬داریم زورآزمایی میکنیم. میخواهیم ببینیم کدام یک از ما قویتر و زورمندتر است.
🌟 میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟
👬 البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد.
افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم کدام یک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟ عدهای بودند که هر یک پیش خود فکر میکردند الآن رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد.
☀️ رسول اکرم: «از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند؛ و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ کند، جز حقیقت نگوید و کلمهای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد؛ و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانعها و رادعها از جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند.»
📚شهید مطهری،داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام🙋♂
به لطف خداوند متعال تا کنون چهل قسمت از سلسله بحث های #جهان_بینی_اسلامی_توحید در این کانال تقدیم شما گردیده است
جهت دسترسی آسان به مطالب ارائه شده لینک چهل قسمت را به تفکیک خدمت تون تقدیم می کنیم امید است با مرور قسمت های قبلی،بهره کافی از این بحث زیربنایی و حیاتی نصیب گردد.
🔹جهت رفتن به عنوان مورد نظر،روی قسمت آبی(سمت راست هر عنوان)کلیک کنید.
قسمت اوّل 👈 تعریف
قسمت دوم 👈 تفاوت جهانبینی ها
قسمت سوم 👈 قلمرو علم
قسمت چهارم 👈 جهان بینی فلسفی
قسمت پنجم 👈 جهانبینی مذهبی
قسمت ششم 👈 جهانبینی عرفانی
قسمت هفتم 👈 نتیجه گیری
قسمت هشتم 👈 ایدئولوژی
قسمت نهم 👈 مکتب
قسمت دهم 👈 تقدّم جهانبینی بر ایدئولوژی
قسمت یازدهم 👈 بررسی موضع انکار
قسمت دوازدهم 👈 کارآیی حواس
قسمت سیزدهم 👈 یک خطای منطقی
قسمت چهاردهم 👈 راههای بشر به سوی خدا
قسمت پانزدهم 👈 برهان نظم
قسمت شانزدهم 👈 نکاتی در باره برهان نظم
قسمت هفدهم 👈 نظم در طبیعت
قسمت هیجدهم 👈 نظم در بدن انسان۱
قسمت نوزدهم 👈 نظم در بدن انسان۲
قسمت بیستم 👈 شبهات برهان نظم
قسمت بیست و یکم 👈 علت فاعلی و علت غائی
قسمت بیست و دوم 👈 بی نظمیها
قسمت بیست و سوم 👈 رسالت برهان نظم
قسمت بیست و چهارم 👈 برهان هدایت
قسمت بیست و پنجم 👈 برهان حدوث و پیدایش عالم
قسمت بیست و ششم 👈 مروری بر گذشته
قسمت بیست و هفتم 👈 خداشناسی فطری
قسمت بیست و هشتم 👈 معنای واژه فطرت
قسمت بیست و نهم 👈 جاذبه خداجویی
قسمت سی ام 👈 به سوی بی نهایت
قسمت سی و یکم 👈 خداشناسی فطری در تعالیم اسلامی
قسمت سی و دوم 👈 آیه میثاق
قسمت سی و سوم 👈 توحید فطری
قسمت سی و چهارم 👈 تاکید تعالیم آسمانی بر تزکیه
قسمت سی و پنجم 👈 حُبّ الهی
قسمت سی و ششم 👈 بهترین محبوب از نظر قرآن
قسمت سی و هفتم 👈 استدلال حضرت ابراهیم(ع)
قسمت سی و هشتم 👈 برهان محبّت
قسمت سی و نهم 👈 دین،آئین محبّت
قسمت چهلم 👈 گذر از محبوبهای ظاهری
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
May 11