eitaa logo
راهِ صواب
487 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تمام منبر او، روایت بود! 🔹 در مدرسه‌ی شیرازی سامرّا که بغدادی‌ها و اهالی کاظمین در سوّم رجب (روز وفات امام هادی -علیه السّلام-) روضه داشتند، واعظی پیرمرد -که سیّدی لاغراندام، بلندبالا و مورد اهمیّت فراوان بود- به منبر رفت، واقعاً منبری بود، تمام منبر او روایات بود! بنده نه قبل از او، و نه بعد از او مانند او را ندیده‌ام. از اول تا آخر سخنرانی‌اش، کلمه‌ای غیر از روایت در منبر نگفت و خیلی تحفّظ داشت که از روایت تعدّی نکند. هرگاه روایتِ مشکل می‌خواند، بلافاصله با روایتی دیگر آن را توضیح و شرح می‌داد و معنای روایت را نیز با روایت بیان می‌کرد. نوعاً هم به تناسب، روایاتِ کوتاه و قصار می‌خواند. واقعاً کمال است که انسان یک ساعت صحبت کند و از خود هیچ نگوید! و الآن تعجّب می‌کنم که او مصیبت را چگونه خواند! 🔹 بله، عکسش را هم دیده‌ایم که در منبری حتّی یک روایت هم نبود، جز این‌که آمریکا چنین و شوروی چنین. ما هنوز خوابیم، چه‌طور نعمت‌هایی را که در اختیار داشتیم¹ به واسطه‌ی ناسپاسی و کفران از دست دادیم، مگر این‌که از اروپا برای ما خبر بیاید که آن‌چه در خانه دارید گنج است! ۱. قرآن و عترت و علمای دین. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج۱، صص ۲۵۲-۲۵۱ 🔹 @rahesavab
📌 اشتغال به علوم دینیّه 🔹 حضرت آیة اللّٰه بهجت ـ رضوان اللّٰه علیه ـ فرمودند: 🔺 عقیده‌شان [علمای أعلام] این بود: اشتغالات به علوم دینیّه، أفضل عبادات است، البتّه عبادات غیر واجبه. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته‌ی شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
🔸 أهل بیت (۳) 📌 أدْنَی الْمَعْرِفَة در شناخت امام -علیه السّلام- 🔹 درباره‌ی معرفت و اعتقاد به امام -علیه السّلام- أدْنَی الْمَعْرِفَة کافی است. و آن این است که فقط معتقد باشیم که او امام مُفْتَرَضُ الطّاعَة و وصیّ پیغمبر -صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم- است ولو اسم او -و این که مثلاً او همان کسی است که با معاویه و یا با مروان و طلحه جنگید- را ندانیم. هم‌چنین دانستن ترتیب آن‌ها و این که امام چندم است، لازم نیست. خدا کند آن‌چه را که از ما می‌خواهند انجام دهیم، و آن چه را که می‌خواهند انجام ندهیم، انجام ندهیم. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج۱، ص ۶۲ 🔹 @rahesavab
🔸 عقل (۳) 📌 تفاوت معصوم و غیر معصوم 🔹 شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آقای بهجت می‌فرمودند: 🔺 دو کلمه است اگر مدّ نظرتان باشد در دريا غرق نمی‌شويد: با معصوم معاملهٔ غيرمعصوم نکنيد، با غيرمعصوم معاملهٔ معصوم نکنيد. ✔️ اين ناچيز گويد: «در غيرمعصوم احتمال خطا هست» يعنی بايد تأمّل کنی. معنايش نه اين است که غيرمعصوم هر چی گفت کشک است و حرف مفت است و ول معطّل است. 🔹 اين ناچيز گويد: شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آية اللّٰه العظمی و حجّة الاسلام الکبری آقاشيخ محمّدتقی بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) می‌فرمودند: 🔺 اگر از کسی هزار کلمه حقّی شنيديد، در هزار و يکمی تأمّل کنيد. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۱۲۴ 🔹 @rahesavab
📌 نِعْمَ المطلوب ... 🔹 اين ناچيز می‌گويد: حضرت علّامه روزهای پنج‌شنبه و جمعه می‌نشستند و هرکس در هر زمينه‌ای سؤال داشت می‌پرسيد و ايشان جواب می‌دادند. اين حقير هم از اصفهان می‌آمدم و در آن جلسات می‌نشستم. روزی بعد از آنکه جمعيّت رفتند، به حضرت علّامه عرض کردم: من چيزی طلب نمی‌کنم، همين می‌آيم و می‌نشينم. فرمودند: «خدا را طلب نمی‌کنی»؟ عرض کردم: چرا. فرمودند: «نعم المطلوب». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۳۳ 🔹 @rahesavab
🔸 شخصیت‌شناسی (۸) 📌‍ من از این آخوندی فقط همین عبا و عمامه را دارم ... 🔹 [حامد زارع:] البته علامه به همان میزان که منتقد چپ‌گرایی بود، منتقد تندروی و انقلابی‌گری نیز بود، تا جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همانند پسران شیخ عبدالکریم حائری در انزوا قرار گرفت. ماجرای فاصله‌ای که علامه طباطبایی با مسائل انقلاب داشت از کجا آغاز شد؟ 🔺 [دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد:] همان‌طور که می‌دانید آیت‌اللّه حاج سیدمحمدکاظم شریعتمداری در زمانی که امام خمینی در نجف تبعید بود مؤسسه‌ای به نام دارالتبلیغ، که بعدها دفتر تبلیغات اسلامی نام گرفت، در قم تأسیس کرد که یکی از اعضای هیئت امنای آن علامه طباطبایی بود. امام خمینی که با تأسیس این مرکز مخالف بود، با آیت‌اللّه شریعتمداری در زاویه قرار گرفت. مرحوم علامه اما پا پس نکشید و در دارالتبليغ ماند. 🔺 علاوه بر آن، علامه با آیت‌اللّه میلانی هم روابط بسیار خوبی داشت و همهٔ اینها باعث می‌شد تا بین علامه و نیروهای انقلابی فاصله بیفتد. 🔺 به‌خاطر دارم وقتی در پاییز ۱۳۵۷ علامه تحت فشار قرار گرفت که نامهٔ تشکر علمای قم از ژیسکار دستن، رئیس جمهور وقت فرانسه، را به علت پذیرایی از امام خمینی در پاریس امضا کند، از امضا کردن امتناع کرد و به دایی و پدر همسرم گفت: «من از این آخوندی فقط همین عبا و عمامه را دارم. اگر خیلی آزارم بدهند تخت و پوستم را از قم جمع می‌کنم و می‌روم.» 📚 آفاق حقیقت در سپهر شریعت (گفتگوی حامد زارع با سیدمصطفی محقق‌داماد)، صص ۵۳-۵۲ 🔹 @rahesavab
📌 اهمّیّت مشارکت در تمام امور خیر 🔹 خوب است انسان در هر کار خیری که پیش می‌آید و می‌تواند آن را انجام دهد، فرصت را مغتنم بشمارد و خود را از آن محروم ننماید. 💎 ﴿أَحْصَاهُ اللّٰهُ وَنَسُوهُ﴾ [المجادلة: ۶]؛ (خداوند به شماره درآورد و آنان فراموشش کردند.) را نباید کوچک شمرد؛ زیرا فردای قیامت به هر یک از آن‌ها شدیداً محتاج خواهیم شد. کارهای خیر و امور مهمّ، مسأله رسیدگی به ایتام و تفقّد نسبت به شؤون آن‌ها و لو به‌صورت مخفیانه، هم‌چنین ارسال طعام حاضر و پخته به مستحقّین، که در میان علما و مراجع سابق و نیز ائمّه‌ی اطهار -علیهم السّلام- رایج بوده است. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج ۱، صص ۶۴-۶۳ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۱) 🔹 اين ناچيز می‌گويد: گاهی جناب آقای آسيد هاشم رضوی بنارسی (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) صحبت‌هایی می‌کردند که در آن‌ها اعراض‌دادن از علوم رسميه مثل «فقه» بود. اين ناچيز به خاطرم آمد که مبادا اين عقيده را از آقای قاضی (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) اخذ کرده باشند! لذا موجب سؤالی شد که از حضرت علّامه پرسيدم: آيا مرحوم آقای قاضی از علوم رسميّه و «فقه» إعراض می‌دادند؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 يک گرفتاری است، نه، خودش فقهِ طريقت درس می‌داد، دعايش به شاگردهايش اين جمله بود: «جعلك اللّٰه فقيهاً صوفيّاً». 🔹 سؤال: در مجلس اين دعا را می‌فرمود؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 در خصوصی. 🔹 سؤال: تقيّه نمی‌کرد؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 نه. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۲-۲۱۱ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۲) استاد بزرگوارم مرحوم آقا سيّد هاشم رضوی بَنارِسی که شش‌سال شاگرد مرحوم آقای قاضی بود می‌فرمود: يک‌وقتی آقای قاضی در مجلس فاتحه‌ای بود و سيّد ابوالحسن [مديسه‌ای اصفهانی] هم در آن مجلس فاتحه بود. نزديکِ هم بودند. آقای قاضی فرمودند: «الرجل، کلّ الرجل، نِعمَ الرجل،أن يکون فقيهاً صوفيّا». سيّد ابوالحسن هم می‌شنيد. بعد که سيّد ابوالحسن از آن مجلس رفت، رفقای آقای قاضی گفتند: چطور شما جلوی ايشان اين حرف را زديد؟! ايشان فرمود: «شما گمان می‌کنيد کسی اختياری از خودش دارد؟» انتهی. ✔️ اين ناچيز گويد: منظور اينکه مثلاً کسی به اختيار خودش نمی‌تواند ضرری به کسی برساند و با اين وصف، جای نگرانی نیست. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۱۲ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۳) 🔹 از مرحوم اديب نيشابوری شنيدم که می‌فرمودند: 🔺 «عالِمی که صوفی نباشد انسانيّت ندارد». ✔️ اين ناچيز گويد: منظور حضرت اديب اين است که آنچه مختصّ انسان است «لقاء خدا»ست. انسان واقعی، انسان حقيقی، کسی است که به آن هدف خلقت رسيده باشد. لذا می‌فرمايد: عالمی که صوفی نباشد [يعنی عارف کامل نباشد] انسانيّت ندارد. عالمی که به مشاهدهٔ حضرت ربّ العالمين نرسيده باشد، به مقام انسانيّت که حقيقت آن، پرستش ذات پروردگار است نرسيده است. 🔹 اديب (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) می‌فرمودند: 🔺 «تا کسی صوفی نباشد، صوفيّه اسرارشان را به او نمی‌دهند». ✔️ اين ناچيز گويد: ﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾ [الواقعة: ۷۹]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۳-۲۱۲ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۴) 🔹 از حضرت علّامه سؤال کردم: فرق «عارف» و «صوفی» چيست؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 در اصطلاحِ اين‌ها «صوفی» گويا عارفِ کامل را می‌گويند، که به ترتيبی که استاد ـ به حسابْ شيخشان ـ می‌گويند پيش بروند، اين عارف است. و در غالب اصطلاحات، «عارف» از «صوفی» اعمّ است، «صوفی» کامل را می‌گويند. عارف اعمّ از صوفی، در بعضی اصطلاحات همين‌جور است. در طريقت، هر دو بايد طريقت را داشته باشند، لکن آنی که صوفی از طريقت دارد مرتّب‌تر و کامل‌تر است. 🔹 سؤال: برای نمونه به ملّاحسينقلی می‌شود گفت «صوفی»؟ برای کسی که غرضِ بد ندارد. علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 همين‌طور هم هست. در زمان ملّاحسينقلی، رئيس علمای وقت، مرحوم شَرَبيانی بوده. شربيانی تُرک است، از اطراف سراب، ـ به حساب ـ تُرک است. يک نامه‌ای به ايشان نوشته بودند که آخوند ملّاحسينقلی بساط صوفيّت پهن کرده و طلبه‌ها را فاسد می‌کند؛ اين را طلبه‌ها نوشته بودند به خدمت آقای شربيانی. مرحوم شربيانی بعد از خواندن اين عريضه يا نامه، زيرش نوشته بوده: «خدا مرا مثل آخوند ملّاحسينقلی صوفی کند». اين معلوم است «صوفی‌گری» را به معنی «خداپرستی» گرفته، مسألهٔ موحّد و خداپرست بودن گرفته. انتهی کلام حضرت علّامه. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۱۳ 🔹 @rahesavab