eitaa logo
راهِ صواب
484 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 شخصیت‌شناسی (۸) 📌‍ من از این آخوندی فقط همین عبا و عمامه را دارم ... 🔹 [حامد زارع:] البته علامه به همان میزان که منتقد چپ‌گرایی بود، منتقد تندروی و انقلابی‌گری نیز بود، تا جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همانند پسران شیخ عبدالکریم حائری در انزوا قرار گرفت. ماجرای فاصله‌ای که علامه طباطبایی با مسائل انقلاب داشت از کجا آغاز شد؟ 🔺 [دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد:] همان‌طور که می‌دانید آیت‌اللّه حاج سیدمحمدکاظم شریعتمداری در زمانی که امام خمینی در نجف تبعید بود مؤسسه‌ای به نام دارالتبلیغ، که بعدها دفتر تبلیغات اسلامی نام گرفت، در قم تأسیس کرد که یکی از اعضای هیئت امنای آن علامه طباطبایی بود. امام خمینی که با تأسیس این مرکز مخالف بود، با آیت‌اللّه شریعتمداری در زاویه قرار گرفت. مرحوم علامه اما پا پس نکشید و در دارالتبليغ ماند. 🔺 علاوه بر آن، علامه با آیت‌اللّه میلانی هم روابط بسیار خوبی داشت و همهٔ اینها باعث می‌شد تا بین علامه و نیروهای انقلابی فاصله بیفتد. 🔺 به‌خاطر دارم وقتی در پاییز ۱۳۵۷ علامه تحت فشار قرار گرفت که نامهٔ تشکر علمای قم از ژیسکار دستن، رئیس جمهور وقت فرانسه، را به علت پذیرایی از امام خمینی در پاریس امضا کند، از امضا کردن امتناع کرد و به دایی و پدر همسرم گفت: «من از این آخوندی فقط همین عبا و عمامه را دارم. اگر خیلی آزارم بدهند تخت و پوستم را از قم جمع می‌کنم و می‌روم.» 📚 آفاق حقیقت در سپهر شریعت (گفتگوی حامد زارع با سیدمصطفی محقق‌داماد)، صص ۵۳-۵۲ 🔹 @rahesavab
📌 اهمّیّت مشارکت در تمام امور خیر 🔹 خوب است انسان در هر کار خیری که پیش می‌آید و می‌تواند آن را انجام دهد، فرصت را مغتنم بشمارد و خود را از آن محروم ننماید. 💎 ﴿أَحْصَاهُ اللّٰهُ وَنَسُوهُ﴾ [المجادلة: ۶]؛ (خداوند به شماره درآورد و آنان فراموشش کردند.) را نباید کوچک شمرد؛ زیرا فردای قیامت به هر یک از آن‌ها شدیداً محتاج خواهیم شد. کارهای خیر و امور مهمّ، مسأله رسیدگی به ایتام و تفقّد نسبت به شؤون آن‌ها و لو به‌صورت مخفیانه، هم‌چنین ارسال طعام حاضر و پخته به مستحقّین، که در میان علما و مراجع سابق و نیز ائمّه‌ی اطهار -علیهم السّلام- رایج بوده است. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج ۱، صص ۶۴-۶۳ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۱) 🔹 اين ناچيز می‌گويد: گاهی جناب آقای آسيد هاشم رضوی بنارسی (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) صحبت‌هایی می‌کردند که در آن‌ها اعراض‌دادن از علوم رسميه مثل «فقه» بود. اين ناچيز به خاطرم آمد که مبادا اين عقيده را از آقای قاضی (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) اخذ کرده باشند! لذا موجب سؤالی شد که از حضرت علّامه پرسيدم: آيا مرحوم آقای قاضی از علوم رسميّه و «فقه» إعراض می‌دادند؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 يک گرفتاری است، نه، خودش فقهِ طريقت درس می‌داد، دعايش به شاگردهايش اين جمله بود: «جعلك اللّٰه فقيهاً صوفيّاً». 🔹 سؤال: در مجلس اين دعا را می‌فرمود؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 در خصوصی. 🔹 سؤال: تقيّه نمی‌کرد؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 نه. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۲-۲۱۱ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۲) استاد بزرگوارم مرحوم آقا سيّد هاشم رضوی بَنارِسی که شش‌سال شاگرد مرحوم آقای قاضی بود می‌فرمود: يک‌وقتی آقای قاضی در مجلس فاتحه‌ای بود و سيّد ابوالحسن [مديسه‌ای اصفهانی] هم در آن مجلس فاتحه بود. نزديکِ هم بودند. آقای قاضی فرمودند: «الرجل، کلّ الرجل، نِعمَ الرجل،أن يکون فقيهاً صوفيّا». سيّد ابوالحسن هم می‌شنيد. بعد که سيّد ابوالحسن از آن مجلس رفت، رفقای آقای قاضی گفتند: چطور شما جلوی ايشان اين حرف را زديد؟! ايشان فرمود: «شما گمان می‌کنيد کسی اختياری از خودش دارد؟» انتهی. ✔️ اين ناچيز گويد: منظور اينکه مثلاً کسی به اختيار خودش نمی‌تواند ضرری به کسی برساند و با اين وصف، جای نگرانی نیست. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۱۲ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۳) 🔹 از مرحوم اديب نيشابوری شنيدم که می‌فرمودند: 🔺 «عالِمی که صوفی نباشد انسانيّت ندارد». ✔️ اين ناچيز گويد: منظور حضرت اديب اين است که آنچه مختصّ انسان است «لقاء خدا»ست. انسان واقعی، انسان حقيقی، کسی است که به آن هدف خلقت رسيده باشد. لذا می‌فرمايد: عالمی که صوفی نباشد [يعنی عارف کامل نباشد] انسانيّت ندارد. عالمی که به مشاهدهٔ حضرت ربّ العالمين نرسيده باشد، به مقام انسانيّت که حقيقت آن، پرستش ذات پروردگار است نرسيده است. 🔹 اديب (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) می‌فرمودند: 🔺 «تا کسی صوفی نباشد، صوفيّه اسرارشان را به او نمی‌دهند». ✔️ اين ناچيز گويد: ﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾ [الواقعة: ۷۹]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۳-۲۱۲ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۴) 🔹 از حضرت علّامه سؤال کردم: فرق «عارف» و «صوفی» چيست؟ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 در اصطلاحِ اين‌ها «صوفی» گويا عارفِ کامل را می‌گويند، که به ترتيبی که استاد ـ به حسابْ شيخشان ـ می‌گويند پيش بروند، اين عارف است. و در غالب اصطلاحات، «عارف» از «صوفی» اعمّ است، «صوفی» کامل را می‌گويند. عارف اعمّ از صوفی، در بعضی اصطلاحات همين‌جور است. در طريقت، هر دو بايد طريقت را داشته باشند، لکن آنی که صوفی از طريقت دارد مرتّب‌تر و کامل‌تر است. 🔹 سؤال: برای نمونه به ملّاحسينقلی می‌شود گفت «صوفی»؟ برای کسی که غرضِ بد ندارد. علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 همين‌طور هم هست. در زمان ملّاحسينقلی، رئيس علمای وقت، مرحوم شَرَبيانی بوده. شربيانی تُرک است، از اطراف سراب، ـ به حساب ـ تُرک است. يک نامه‌ای به ايشان نوشته بودند که آخوند ملّاحسينقلی بساط صوفيّت پهن کرده و طلبه‌ها را فاسد می‌کند؛ اين را طلبه‌ها نوشته بودند به خدمت آقای شربيانی. مرحوم شربيانی بعد از خواندن اين عريضه يا نامه، زيرش نوشته بوده: «خدا مرا مثل آخوند ملّاحسينقلی صوفی کند». اين معلوم است «صوفی‌گری» را به معنی «خداپرستی» گرفته، مسألهٔ موحّد و خداپرست بودن گرفته. انتهی کلام حضرت علّامه. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۱۳ 🔹 @rahesavab
📌 تصوّف (۵) 🔹 اين ناچيز گويد: روزی در محضر حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) صحبت خرقهٔ صوفيان شد. ايشان فرمودند: 🔺 «در مواردی که شنيده شده، بی‌اثر نبوده». مجلس که از افراد خالی شد بنده عرض کردم: قبائی از قباهايتان را به بنده بدهيد. فرمودند: «عصری تشريف بياوريد». موقع عصر که رفتم و در زدم، خادم ايشان قبائی آورد. گفتم: برگردانيد به آقا. خادم رفت و حضرت علّامه خودشان تشريف آوردند و با دست مبارکشان آن قبا را به بنده دادند و در همان حال فرمودند: «بارك اللّٰه لك فيه». و نيز بعد از آن، وقت ديگری از ايشان تقاضای پيرهنی از پيرهن‌هايشان را نمودم. رفتند و پيراهنی آوردند، والحمد للّٰه ربّ العالمين. ✔️ اين ناچيز گويد: پيغمبر اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) بُردهٔ خودشان را صله می‌دادند. و اين داستان معروف است: بعد از اينکه دعبل، قصيدهٔ خودش را برای حضرت امام رضا (علیه السّلام) خواند، تقاضای پيراهنی از آن حضرت نمود، و حضرت لباسی را به او دادند که فرمودند: در اين لباس، هزار ختم قرآن خوانده‌ام. حاصل، لباس گرفتن از پيغمبر و ائمّه طاهرين در تواريخ ثبت و ضبط شده است، و اين لباس گرفتن از اولياء خدا، سنّتی بوده. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۱۴-۲۱۳ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۹) 📌 صلاة، مفتاح لقاء 🔹 مرحوم آسيد هاشم رضوی بنارسی می‌فرمود: آقای قاضی می‌فرمود: 🔺 «اگر معجونی [يعنی دوائی] برای اصلاح نفوس، بهتر از نمازهای پنج‌گانه بود، خدا آن را می‌فرستاد». 🔹 و حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) می‌فرمودند: 🔺 «اگر گاهی وقت داخل می‌شد و ايشان [آقای قاضی] وضو می‌گرفتند، يک کمی دير می‌شد، رنگ آقای قاضی زرد می‌شد». 🔹 ... و اين ناچيز نديدم آقای بهجت به چيزی توصيه کند از اعمال، مثل نماز. و می‌فرمودند: 🔺 «در روايت است: ذکر خدا در نماز، افضل است از ذکر خدا در غير نماز». 💎 و اين جملهٔ حضرت اميرالمؤمنين (عليه‌ السلام) را زياد تکرار می‌کردند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ». روزی پرسيدم از آقای بهجت، اين جملهٔ حضرت امير «وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ» سرّش چيست؟ فرمودند: 🔺 «صلاة مفتاح لقاء است». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۰۰-۱۹۹ 🔹 @rahesavab
🔸 اهل بیت (۴) 📌 او خیلی به ما نزدیک است! 🔹 باید اعتقاد داشته باشیم که عنایت و امداد حضرت غایب (عجّل اللّٰه تعالی فرجه الشریف) در وقایع و حوادث و گرفتاری‌ها نسبت به شیعیان شامل است، و آن حضرت امام مُفترضُ الطّاعة و حیّ است و قطعاً ظهور خواهد نمود و او «عَیْنُ اللّٰهِ النَّاظِرَة» و بر احوال ما مطلع است. ✔️ ما کسانی را دیده‌ایم که گویی در گشایش و گرفتاری‌ها با آن حضرت مخابره و تلگراف داشتند؛ هرچه می‌گفتند و یا از آن حضرت می‌خواستند، همان می‌شد! شخصی پیاده و خسته در بیابان بود، سه مرتبه گفت: یا امام زمان، یک مالی (مَرکبِ سواری) بفرست. فوراً چرخ و ارابه‌ای پیدا شد و او را سوار نمود و به مقصد رساند! آن حضرت خیلی به ما نزدیک است، ولی ما او را نمی‌بینیم و دور می‌پنداریم! 📚 حضرت حجّت: مجموعه بیانات و اشارات آیت اللّٰه بهجت (قدّس سرّه) پیرامون حضرت ولی عصر (عجّل اللّٰه تعالی فرجه الشّریف)، مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت اللّٰه العظمی بهجت (قدّس سرّه)، ص ۱۲۰ 🔹 @rahesavab
📌 عبادت در زمان غیبت 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت ـ رضوان اللّٰه تعالی علیه ـ فرمودند: 🔺 عبادت در زمان غیبت، افضل است از عبادت در زمان حضور؛ آنها می‌بینند و می‌دانند؛ اینها می‌دانند. «شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا.» [الکافي، ج ۲، ص ۹۳] 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشتهٔ شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
🔸 عقل (۴) 📌 نسبت عقل و شرع 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت ـ رضوان اللّٰه تعالی علیه ـ فرمودند: 🔺 توحید، بعد از عاقل بودن است؛ از عقل استناره می‌کند. نبوت و امامت از اِنعامات عقلیه است که راه را از چاه تمییز بدهیم. عقلاء تا راه را نمی‌بینند نمی‌روند؛ تا چاه را نبینند توقف نمی‌کنند. شارع، رئیس عقلاء است؛ اَعقل العقلاء است؛ دیدیم روی میزان است. شرع، اَدقّ الموازین است. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشتهٔ شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
📌 عبرت از واضحات 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت ـ رضوان اللّٰه تعالی علیه ـ فرمودند: 🔺 واقعاً کسی که بخواهد عبرت بگیرد، از واضحات عبرت می‌گیرد؛ کسی که نخواهد عبرت بگیرد، از دقائق عبرت نمی‌گیرد. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشتهٔ شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab