eitaa logo
راه سوم
1.4هزار دنبال‌کننده
677 عکس
195 ویدیو
18 فایل
🌱راه سوم کوششی برای بازنمایی "الگوی مترقی زن در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب" •مؤسسه چندمنظوره فرهنگی_هنری طلایه‌داران راه سوم• 📍ارتباط از طریق: @Admin8313
مشاهده در ایتا
دانلود
🎥 تحلیل فیلم شنای پروانه 🔸پرفروش‌ترین فیلم اکران آنلاین، لقب فیلم محمد کارت، کارگردان شنای پروانه است. داستان فیلم با لورفتن فیلم شنای پروانه، همسر یکی از گنده‌لات‌های تهران آغاز می‌شود. واکنش هاشم(همسر پروانه) به این مسئله، عصبانیت و خشونتی است که منجر به قتل پروانه می‌شود! 🔸با بررسی فیلم‌های سینمایی، بالاخص آثار دهۀ 90 که با موضوعات مرتبط با غیرت ساخته شدند، می‌توان فهمید که اگر سینما تنها عامل تضعیف و تحریف معنای صحیح غیرت در جامعهٔ ایرانی نباشد، حتما یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. 🖋مهدیه نقش‌زن پ.ن: تحلیل فیلم‌ فقط بر اساس بازنمایی مفهوم غیرت است. ؟ ؟ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
⛔️ سینمای غیرت یا غیرت سینمایی؟! 🔸یکی از مفاهیم مرتبط با پروندهٔ حجاب که در جامعهٔ ما تخریب و تحریف شده، همین مسئلهٔ غیرت است که آثار سینمایی نقش مؤثری در تغییر تصورات رایج و صحیح دراین‌باره داشته‌اند. 🔸در فیلم‌های بسیاری همچون شنای پروانه، غیرت نماد تحجر معرفی می‌شود و فرد باغیرت، متحجر. تعریفی که نه‌تنها به غیرت شباهت ندارد؛ بلکه نوعی بیماری روحی را می‌ماند. تلاشی که با نفی نگاه‌های مردسالارانه آغاز شد و با اقبال به پیشرفت و مدرنیته ادامه یافت. 🔸وقتی سینما به‌عنوان بازتاب‌کننده و بازتولیدکنندۀ گفتمان دربارۀ مسائل مهم، این‌گونه به این صفت ممدوح دینی و ارزش اجتماعی می‌تازد، آیا می‌توان انتظار داشت که با نشان‌دادن تصویرهای نادرستی از مفهوم غیرت، تصورات درستی در ذهن مخاطب، دراین‌باره شکل بگیرد؟ آیا وقت آن نرسیده که خطوط قرمز نظارت بر آثار سینمایی بازبینی شود؟! آیا با توجه به وضعیت کنونی حجاب، نباید نفس‌هایمان را حبس کنیم و در عمق بررسی عوامل پیدایش پدیدۀ بدحجابی شیرجه بزنیم؟! 🔸اینجاست که با تمام وجود متوجه ژرفای کلام رهبر انقلاب می‌شویم: آنگاه که دل‌سوزانه از نخبگان می‌خواهند، سهم خود را در جنگ تبلیغاتی که علیه کشور رقم خورده است، ایفا کنند و مقابل تصورات نادرستی که با تصویرسازی غلط از مفاهیم و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایجاد شده، بایستند تا نه‌تنها افکار جهانی؛ بلکه افکار عمومی داخل کشور نیز اغوا نشوند.* *۱۳۹۷/۰۷/۲۵ 🖋مهدیه نقش‌زن ؟ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📺 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «بررسی ابعاد لایحهٔ حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» 🔸 سینا کلهر 🔸 مهدی جمشیدی 📅 شنبه | ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ 🕰 ساعت ۲۲:۳۰ 📺 شبکه ۴ سیما | برنامه شیوه 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
سلام و نور 🔹از اونجایی که مدتهاست مسئله‌ی حجاب به یه دغدغه‌ی عمومی تبدیل شده و خیلی از راهکارهایی که در این باره به کار گرفته میشد به بن بست رسیدند و نظرات بسیار متفاوت و حتی متعارضی از سمت کارشناسان برای ادامه‌ی راه وجود داره، ما هم تصمیم گرفتیم تا به بررسی کارشناسی زوایای مختلف این موضوع با تکیه بر منظومه فکری رهبری بپردازیم و خب چند روزی هست که به همین منظور با پرونده حجاب درخدمتتون هستیم. ⤵️برای این کار ما باید راهی رو از دل نظرها، تحلیلها و تحقیقها با هم طی میکردیم تا بتونیم نگاه درست، دقیق و منطقی به وضع موجود پیدا کنیم و به راهکارهای متفاوت‌تر و کاربردی‌تر از آنچه که تا الان داشتیم برسیم. 1⃣توی قدم اول سعی کردیم با یه نگاه کلان مسئله حجاب رو به صورت سیستمی بررسی کنیم، نه تک گزاره ای و ارتباط اون رو با هویت زن بفهمیم. پیش فرضی که اگر کنار گذاشته بشه تمام داده های بعدی با خطا به دست میاد. 2⃣بعد از اون به شبکه مفاهیم مرتبط با حجاب پرداختیم. مفاهیم به هم پیوسته ای که در کنار هم معنا پیدا میکنند و محقق میشن. 3⃣در ادامه با بررسی فراتحلیلی که در مسئله حجاب انجام شده بود، نگاهی به عوامل متعدد به وجود اومدن وضعیت موجود داشتیم. 4⃣و البته به طور خاص به بررسی نقش خواص در این زمینه پرداختیم. 5⃣در این بین سری هم به سینما زدیم که تاثیر به سزایی بر فرهنگ عمومی مردم داره و بازنمایی مفهوم غیرت در سینمای ایران رو به تماشا نشستیم. ⬅️هنوز چند قدمی از این راه باقی مونده... ⭐️خواستیم از طرف تیم راه سوم از شما تشکر کنیم که تا اینجا ما رو همراهی کردید.☘ 🔻و ازتون بخوایم تا رسیدن به مقصد همراه ما باشید.🙏 📌شما با ۲ دقیقه وقت گذاری و پاسخ دادن به ۵ سوال کوتاه میتونید به ما در بهبود کیفیت مطالبمون کمک کنید: https://survey.porsline.ir/s/d6zOl5EN سپاس از همراهی‌تون🍃 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید... 💠دست بردم داخل آب؛ سرد بود... نه، گرم بود... نه، چیزی بود شبیه خنکای بهشت؛ لطیف. خنکاش از نوک انگشتانم راه پیدا کرد تا قلبم. تمام روحم را در آب گذاشته بودم. روح خشکیده‌ام داشت جان می‌گرفت. روح آلوده‌ام داشت پاک می‌شد. قطره‌های آب پیوندی نامرئی می‌ساختند میان روح من و ولایت علی... 🖋شکیبا شیردشت‌زاده 🎙زهراسادات منصوری‌فر ✨عید سعید غدیر خم، سالروز تجدید بیعت با ولایت مبارک باد. 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💢 فراتر از مفهوم❗️ 🔸وقتی صحبت از حجاب و راه کارهای کاهش بدحجابی میشود، نمی‌توان انتظار راهکارهای عمیق داشت و نسبت به باورهای عمیق نهفته در اذهان عمومی بی‌توجه بود. 🔸یکی از این باورها، تصور زن بدحجاب در قالب یک زن تحصیل کرده، شاد و تاثیر گزار و در تضاد با این قاب، تصویر زن باحجاب در قالب یک زن بدبخت و در ورژن خیلی اسلامی آن، مکلف بدبخت است. 🔻تصویری که به مدد رسانه ها، بارها و بارها بازآفرینی شده است. ما تصویر زنان باحجاب بسیار معتقد و در حاشیه و عموما گرفتار در یک شرایط سخت معیشتی را بارها در سریال های مناسبتی دیده ایم و در عوض، زنان بدحجاب، عموما محور اصلی فیلم و سریال های پررنگ و لعاب و سراسر رفاه سینما و تلویزیون این سال ها بوده اند... ➕در کنارش تکه کلام جامعه و افراد را هم اضافه کنید: 🔸سفر به ماه ممکن شده، تو هنوز زیر چادری؟ 🔸چادری ها امل هستند! 🔸این شیخ ها حجاب را از خودشون درآوردند! 🔸اونو بردار، مغزت نفس بکشه! که محور همگی این‌ها در یک جمله خلاصه می‌شود: ⬅️حجاب نماد تحجر است! 🔸و این باورها آن‌چنان رخنه کرده که ما دختران و زنان باحجاب هم گاهی گرفتار برهم‌زدن این بازی می‌شویم و در تلاشیم به هر نحوی خودمان را از این برداشت جدا نشان بدهیم... 🔻خلق واژه های "مذهبی به روز"، "چادری ولی نه خشکه مقدس" و... شاید ادامه تلاش برای جداشدن از دسته کسانی است که در باور جامعه ما باحجاب و عقب مانده هستند... 🔸ما برای پرداختن به حجاب، همان اندازه که نیازمند اصلاح نگرش های مفهومی و فلسفی از طریق آموزش مفاهیم و تبیین علت‌ها و فلسفه حجاب هستیم، باید برای تغییر باورهای ناخودآگاه و نوع نگاه پنهانی جامعه به حجاب و بدحجابی نیز فکری بکنیم... 🔸گویی در این سالها، به دلایل مختلف،استعاره های مثبت برای زنان بدحجاب مصادره شده است. 🔹به نظر شما، چه گزاره هایی در ناخودآگاه جمعی ما درباره حجاب و بدحجابی، نهفته است⁉️ 🔹شما چه تلقی و برداشتی از حجاب و بدحجابی در ذهنتان نقش بسته است⁉️ 🔹 راه حل بازآفرینی این استعاره ها به نفع جریان زنان باحجاب چیست⁉️ 🔹و چگونه می‌توان برای حجاب، تلقی های مثبت ذهنی ایجاد کرد⁉️ ♻️منتظر پاسخ شما به سوالات بالا هستیم. ✅و به زودی در گفتگوهایی کوتاه به این سوالات خواهیم پرداخت... 🖋محدثه بخشی 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📍به بهانه روز عفاف و حجاب 🔸همه ما زنان فعال فرهنگی، حتما از افق حرکت انقلاب به سمت چشم انداز تمدن اسلامی بارها و بارها مطالب مهمی شنیده ایم...از اینکه جمهوری اسلامی در حال طی کردن مراحل گذار از دولت و جامعه اسلامی به سمت چشم انداز تمدنی در حال حرکت است و در این میان همیشه به ظرفیت های عظیم زن مسلمان، نگاه ویژه ای داشته است. 🔸چه آنجا که زنان را به عنوان نیمی از جامعه، در حرکت اجتماعی نقش آفرین میداند و چه آنجا که با تصریح تاثیرگذاری زن بر نیم دیگر جامعه در پی ترسیم نقش ویژه و استثنایی او در افزایش سرعت حرکت به سمت چشم انداز بوده است. 🔸حالا ما زنان مسلمان برای ورود در عرصه نقش‌آفرینی تمدنی، سخت نیازمند بازتعریف برخی واژه ها هستیم. یکی از آن واژه های کلیدی، واژه عفت است..چرا که به تعبیر رهبری، عفاف مهم ترین عنصر برای شخصیت زن است. 🔸در این باز تعریف، باید برداشت های دوگانه غلط از عفاف را در هم بشکنیم آنجا که با تعریف عفت انفعالی و در نهایت نفی آن، زن و جنسیتش را ابزاری در خدمت نظام سرمایه داری قرار داده و نه تنها مانع حرکت تمدنی او به سمت جهت گیری صحیح میشود که حتی او را دچار تنزل انسانی و هویتی می نماید. 🔸و چه آنجا که با تعریف عفت در قالب یک عفت انزوایی به معنای عفتی که با حذف حضور در میدان زن و محصوریت او و تکیه بر حفظ عفت فقط در سایه مراقبت دیگری یا به وسیله ساختارهای از پیش تعیین شده و نادیده گرفتن نقش زن در حفظ آن؛ او را در سیطره نقش های کمرنگ پنهانی و در حاشیه و عموما در حفاظ خانه محصور کرده و باز سدی بزرگ در برابر کنشگری و نقش آفرینی زن در افق تمدنی قرار میدهد. 🔸ما برای ورود زن در ساحت ولایت اجتماعی، ناگزیر از ترسیم و تبیین منطق اسلامی در تعریف عفت، به معنای "عفت آگاهانه، فعال و حرکت آفرین" هستیم. همان عفتی، که زن به مدد آن روابط خویش با محیط را فعالانه مدیریت کرده و با یک کنش آگاهانه، میتواند نه تنها عفت خودش را حفظ کند، بلکه محیطی عفیفانه در داخل و خارج از خانه را رقم زده و با این حضور عفیفانه، ضمن حفظ کرامت و شخصیت بر دامنه تاثیر گذاری بانوانه خویش نیز بیفزاید. 🔸در همین راستا، لازم است به شعارها، استعاره ها و کلیدواژه هایی که در فرهنگ عمومی پیرامون عفاف ساخته ایم هم نگاهی بیندازیم. 🔸به راستی وقت آن رسیده که از تاکیدات پنهان در قالب شعارها و استعاره های مرسوم و روش های تربیتی بر روی عفت انزوایی به اسم عفت اسلامی دست برداشته و منطق اسلام راستین در تعریف "عفت آگاهانه، فعال و حرکت آفرین "را در میان برنامه ریزی های فرهنگی و تربیتی، شعارها، استعاره ها و نگاه هایمان به جنس زن، پر رنگ و پر رنگ تر کنیم. 🔸باشد که در پرتوی این بازتعریف، بتوانیم هویت زن مسلمان به عنوان زنی محجبه و شریف اما در متن و مرکز تحولات اجتماعی و مهم ترین عنصر تمدن ساز را به دنیا معرفی نماییم. زنی که سنگر خانواده را حفظ می کند و در عرصه اجتماعی، فتوحات و سنگرسازی های جدید به ارمغان خواهد آورد.* _________ *پیام رهبر انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید،۹۱/۱۲/۱۶ 🖋محدثه بخشی 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📌 تعدادی از نظرات مخاطبان راه سوم دربارهٔ پروندهٔ حجاب 📍از همهٔ عزیزانی که در نظرسنجی ما شرکت کردند یا به طور خاص با نظرات دقیق خود با ما همراهی کردند تشکر میکنیم. 🔹ما قدردان توجه و لطف شما هستیم🍃 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥/ آیت الله خامنه‌ای: دشمن _نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب_ دشمنِ بشریت تصمیم گرفته نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد...! 🔗به مناسبت روز خانواده 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💢جامعه خانواده‌محور یا ضدخانواده⁉️ 🔸این روزها هر چند محدود، مدل های جدیدی از ازدواج که صادره از غرب می‌باشد، به گوش ما رسیده است. 🔸از این افراد سوال می کنیم، چرا در این مدل ازدواج، خانواده پیشینی منفعل است و حتی اصلا نباید برای لحظاتی در جریان این رابطه قرار بگیرد⁉️ 🔸 پاسخشان این است که "اتفاقا این ازدواج‌ها خیلی راحت و دور از قید و بندهای دست و پاگیره و جامعه هم کم کم بدنبال این مدل های جدید میره.. تازه کی گفته یک عبارت کوتاه(خطبه عقد) انسانها را می تونه به هم محرم کنه و اصلا اکثر ازدواج ها اشتباهه و آدم تا همخونه با یکی نباشه نمی تونه طرف مقابلش را بشناسه و در این مدل ازدواج مسئولیت نصف نصفه و ..." ⚠️عجب طرحی برای فروریزی خانواده‌ها و قطع ارتباطات فامیلی توسط دشمن در حال اجراست و ما دیندارها هم البته بی تقصیر نیستیم، چرا که هرچقدر توانستیم در تجملات و نیازهای کاذب ازدواج دمیدیم. 🔺به قول رهبرمان، این امر قدسی را تبدیل به معامله‌ای مادی نمودیم و اینگونه مسئولیت‌های کاذبی برای افراد خواهان ازدواج ایجاد کردیم و این ها همه به نام دین تمام شد. 🔰به نظر می‌رسد، نقطه کانونی حملات دشمن، سستی اعتقادات در فرایند ازدواج و مسئولیت ناپذیری، همین برج های کاذب بود که بنام مهریه و جهیزیه و مراسمات ازدواج ایجاد شد. ❗️حال چه باید کرد ⁉️ ↩️در درجه اول، جبهه عظیم مردمی از ضروری ترین فرائض خویش یعنی حرکت عمومی خود برای کارزار حمایت از خانواده لحظه ای نباید از پای بنشیند، چرا که : "جامعه اسلامی بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده ی سالم، سرزنده و با نشاط، اصلا امکان پیشرفت ندارد." ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ ✔️و هم چنین به فرموده رهبری، انتقال فرهنگ ها و تمدن ها به نسل‌های بعدی توسط همین نهاد خانواده انجام پذیر است. ➕اما در کنار این حرکت عمومی، مسئولین نیز می بایست خانواده را مبنای در تمامی طرح های کشور قرار دهند. ۱۳۷۰/۱۰/۴ 🔻و البته آنها به عنوان نوک پیکان جمهوری اسلامی بیشتر از همه باید مراقب رفتارهای خود، حتی در حوزه خانوادگی باشند و بشدت می بایست از تفاخرها و تنافس ها در امر ازدواج دوری کنند. 🔸پس همه با هم می بایست دست در دست هم، برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، جامعه مان را خانواده محورتر از همیشه تاریخ کنیم و نگذاریم با اشتباهات و تصورات غلط از این مسیر دور شویم. 📌 پی‌نوشت: توصیه میکنم حتما سیاست های ابلاغی خانواده را مطالعه نماییم: https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=34254 🖋هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 / زنان مترقی ۸ 🔸 روایتی از پنجمین نشست هم‌اندیشی زنان مترقی 🔻 با موضوع: "درآمدی بر رویکرد سیستمی در مسئله‌ی زن" 💬 با ارائه: سرکار خانم بخشی 🎞 لینک ویدئو در صفحه ربط‌عاشقی در آپارات: https://aparat.com/v/x2nrk 💠راه سوم (شبکه تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📸 / گزارش تصویری 💬 نشست زیست عفیفانه 👤کارشناس: سرکار خانم ترکان 🔻با موضوع: بررسی مسئله حجاب دختران نوجوان و راهکارهای مواجهه با آن 🗓 ۶ تیر ماه ۱۴۰۲ 📍در جمع مدیران و معاونین پرورشی دبیرستان‌های دوره دوم دخترانه ناحیه ۱ آموزش و پرورش 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💫حضور تیم راه سوم در جمع دانشجوهای فعال فرهنگی با محور: معرفی الگوی زن در مکتب امامین انقلاب 📍دوره دانشجویی اسلام ناب 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
الانسان حریص.mp3
3.64M
🚫الانسان حریص علی ما منع! 🔸حتما شما یکبار هم که شده این جمله را از دهان مخالفان حجاب قانونی شنیده اید... آن هایی که معتقدند با قانونی کردن حجاب، گرایش ها به بدحجابی بیشتر میشود و مردان نیز بیشتر عطش دیدن زنان را دارند! 📌برخی برای این نگاه به روایت، ادله روانشناسی هم دارند...نگاه مثلا روانکاوی فروید و تاکیدش بر میل جنسی به عنوان مهم ترین غریزه زندگی برای برخی از طرفداران آزادی حجاب، به عنوان پشتوانه علمی محسوب می‌شود... 🔎اما بد نیست با نگاهی دقیق تر به این روایت نگاهی بیندازیم... 🎙بررسی این استعاره را در یک گفتگوی کوتاه با سرکار خانم بخشی بشنوید.... 💠راه سوم (شبکه تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ «بیعت آب‌ها» 🏴در شب اول ماه محرم، روایتی متفاوت از بیعت بانوان از برکهٔ غدیر تا کوچه‌های مدینه و دشت کربلا 🔻روی بیعت زینب حساب دیگر بود/ من و ادامه این راه سخت بسم الله 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
🔻ارائه مبحث "زن در مکتب امامین انقلاب" با تدریس: سرکار خانم بخشی سرکار خانم ترکان سرکار خانم صادق زادگان در جمع دختران دانشجوی فعال فرهنگی سراسر کشور 📍 تهران، آبعلی، اردوگاه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب دانشجویی 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
🚩آغازی برای پرواز از پیام دعوت مدیران دوره شروع شد...تلاش های ذهنی ام برای آماده کردن یک محتوای مناسب و قرار گرفتن در یک جمع دانشجویی تشکیلاتی 🔸در تمام طول مسیر، یاد ایام دانشجویی افتاده بودم..اردوهای دانشجویی، کلاس های فشرده و بی خوابی ها! مدام فکر و ذکرم این بود که محتوا را جوری ارائه بدهم که چرت زدن های سرکلاسشان را بیشتر نکند! ❓اول کلاس را با یک پرسش آغاز کردم! اوضاع دانشگاه هایشان را در سال گذشته شرح دادند...از شروع شدن آشوب ها با کلیدواژه زن گفتند و از به قهقرا رفتن همین واژه در کف دانشگاه های مختلفشان 🔸با هم گفتگو کردیم و آرام آرام وارد دریای منظومه فکری رهبری شدیم...به آن ها گفتم در این ساعات، می‌خواهم قطره ای از این دریا را بگویم... 🏴به مناسبت ماه محرم، کلام را با بیانی از رهبری درباره حضرت زینب سلام الله علیها شروع کردم! "در مقابل یزید وقتی که آن حرفهای مُهمل و چرند را یزید بر زبان آورد و آن کارها را کرد، حضرت بیاناتی را بیان کردند و این جمله را که واقعاً تاریخی است [فرمودند که] «کِد کَیدَکَ وَ اسعَ سَعیَکَ ... فَوَاللهِ لا تَمحو ذِکرَنا»؛به زبان امروز ما این ‌جوری میشود که هر غلطی میتوانی بکن، هر کاری میتوانی انجام بده، والله نخواهی توانست یاد ما را از آفاق ذهن مردم دور کنی. این را به چه کسی میگوید؟ به یزید متکبّر مغرورِ مستبدّ خونخوار؛ این، قدرت روحی یک زن را نشان میدهد؛ این چه قدرتی است؟ این چه عظمتی است؟ [اینها] نشان‌دهنده‌ی تدبیر و خردمندی است"۱۴۰۰/۹/۲۱ 📍سراپا گوش بودند برایشان از تحریف روایت صحیح زن در طول تاریخ گفتم. از اینکه جریان کفر همیشه سعی کرده زنان را به خاطر ظرفیت های عظیم شخصیتی به خدمت خودش دربیاورد و یا حداقل، میزان اثرگذاریشان را با جعل و تحریف، برای جریان حق محدود کند... و اما رهبر انقلاب، به دنبال راهی که امام خمینی گشوده، اندیشه ای مترقی درباره زنان دارد و در تمام طول سال های زعامت، برای زنان و نشان دادن عظمت شخصیتشان، منطق اسلام را مکرر تبیین کرده...در دیدارهای مختلفش با زنان، آحاد جامعه...در جمع های عمومی و خصوصی و... شگفت زده بودند و متعجب...خوشحال بودند و ناراحت‼️ خوشحال از اینکه سخنان رهبرشان را شفاف و دقیق میشنیدند و ناراحت به خاطر دیر شنیدن این نگاه اسلام نابی! ساعات اندک کلاس رو به پایان شد خواب‌شان پریده بود..هم خواب جسمشان وهم خواب روحشان... آماده پرواز بودند برای گشودن افقی به سمت تمدن اسلامی...☄ ➖➖➖➖➖➖➖➖ پ ن: عکس از نظرات شرکت کنندگان در کلاس زن در مکتب امامین انقلاب، دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💢شلیک مداوم سینما بر زنان محجبه 🔹وقتی راجع به سینما و آثار آن صحبت می‌شود، اکثر تحلیل‌گران، نقدها و بررسی‌های خود را از دیدگاه هنری و زیباشناختی مطرح و منتقل می‌کنند. در صورتی که سینما همان اندازه که هنر است، رسانه هم هست و این رسانه‌بودن هم باید به‌اندازۀ هنربودن مهم باشد. از سوی دیگر توجه به محور پژوهشی و مطالعاتی در حوزۀ رسانه، عمدتاً شامل روزنامه‌نگاری و تحلیل محتواست و کمتر به مطالعات رسانه‌ایِ صنعتی مثل سینما توجه می‌شود. تا جایی که غافل از نقش گفتما‌ن‌سازی و الگوسازی سینما، برخی ضدارزش‌ها ایجاد و برخی ارزش‌ها توسط آن تخریب می‌شود. 🔸یکی از این ارزش‌ها که آماج شلیک‌های مداوم سینماست، تصویری است که از زنان محجبه نشان داده شده و به‌راحتی دست‌خوش تخریب و تحریف می‌شود. در فیلم‌های سینمایی برای نشان‌دادن زن محجبه و تفاوت پوشش او با سایر زنان، از چادر استفاده می‌شود که همین چادر در جامعۀ ایرانی به‌عنوان پوشش بخش مهمی از زنان محجبه برای داشتن زیستی عفیفانه انتخاب شده است. چادری که رهبر انقلاب در جمع معاونین صداوسیما در سال ۷۳، از آن‌ها خواستار است که در رادیو و تلویزیون ترویجش کنند. حال نه‌تنها این اتفاق به‌درستی و کامل در رادیو و تلویزیون اتفاق نیفتاده که سینما هم بر تحریف و تخریب این نوع از پوشش و به‌طور کلی نمایش زنان محجبه افزوده است. 🔹آنچه در بسیاری از آثار سینمایی مشاهده می‌شود ملعبه‌شدن چادر به دست عوامل سینمایی و بازیگران است تا از آن نمادی حقیر بسازند. از پوشش زنان بی‌سواد و بدبخت فیلم‌ها گرفته تا دستاویزی برای عشوه‌ها و کرشمه‌های بازیگران. حتی در آثار دیگری به‌وضوح دو نقش مثبت و منفی زنان را مقابل هم قرار می‌دهند و عمدتاً زنانی که ایفاگر نقش مثبت هستند با آرایش و پوشش‌های نامناسب ظاهر می‌شوند و زنانی که نقش منفی بر عهده دارند و از جایگاه مناسب اجتماعی برخوردار نیستند، با پوشش چادر نمایش داده می‌شوند. و دردآورتر اینکه تکرار این پدیده تبدیل به عادتی شده برای بینندگان، از عوام تا خواص. به‌طوری که این تحریف و تخریب نگاه می‌شود ولی در نظر گرفته نمی‌شود که جامعۀ ایران را با مسائل گوناگونی در حوزۀ فرهنگ دست‌به‌گریبان کرده است. جدی‌بودن موضوع فرهنگ و فرهنگ‌سازی را در بیانات رهبر معظم انقلاب می‌توان دریافت. آنجا که می‌فرمایند: «در عرصۀ فرهنگ، بنده به‌معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می‌کنم و دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به‌خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب از خواب بیدار شود و به درگاه خداوند تضرع کند.»* 🔸در این نوشتار در ادامۀ پست‌های تأثیر سینما بر وضعیت کنونی حجاب، بر دو محور از چهار محور مطرح شده با عنوان تخریب حجاب و طبقاتی‌کردن حجاب تأکید شده است. به همین منظور در آینده، برای درک بهتری از آنچه گفته شد، نگاه فیلم سینمایی چهارشنبه ۱۹ اردیبشهت به زنان چادری بررسی می‌شود تا چگونگی تحریف هویت سه‌گانۀ فردی و خانوادگی و اجتماعی یک بانوی محجبه مشخص شود. * ۲۳اسفندماه۱۳۷۳، در جمع معاونین و مدیران صداوسیما 🖋مهدیه نقش‌زن 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📩 حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، پیامی صادر فرمودند‌. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه سیدعلی خامنه‌ای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥/ برشی از فیلم 📌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت عنوان فیلمی سینمایی ساختهٔ وحید جلیلوند و محصول سال ۱۳۹۳ ایران است. این فیلم در هفتاد و دومین دورهٔ جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفت و برنده جایزه فیپرشی شد. 🔻با تحلیل این فیلم در کانال راه سوم، با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
🔰فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت، داستان مردی به نام جلال را روایت می‌کند که آگهی عجیبی در یکی از روزنامه‌های صبح تهران منتشر و در آن اعلام می‌کند که می‌خواهد پول زیادی را به یک مستمند ببخشد. 🔺 داستان فیلم با ورود دو زن و قصۀ نیازمندی‌شان شکل می‌گیرد:ستاره و لیلا. ستاره، زنی که مقصود این نوشتار می‌باشد، دختری چادری است که پس از فوت والدینش در زلزلۀ بم با عمه و شوهرعمه و پسرعمه‌اش، اسماعیل زندگی می‌کند. ستاره خواستگار پروپاقرصی دارد به نام مرتضی که به‌دلیل مخالفت‌های خانوادۀ عمه با ازدواجشان، پنهانی زنش می‌شود و از قضا از او باردار هم می‌شود! مرتضی و اسماعیل با هم بر سر ستاره دعوا می‌کنند و دماغ پسرعمه می‌شکند. مرتضی به‌دلیل عدم‌پرداخت دیه راهی زندان می‌شود. حالا ستاره که سرایدار یک ساختمان است، درصدد به‌دست‌آوردن پول دیۀ اسماعیل است. لیلا، نامزد سابق جلال است که به‌خاطر این آگهی دوباره با هم روبه‌رو می‌شوند. داستان فیلم بیشتر روی لیلا متمرکز است. همسر لیلا طی حادثه‌ای دچار بیماری صعب‌العلاج می‌شود و برای درمان نیاز به پولی هنگفت دارد. لیلا به‌ناچار برای امرار معاش در یک کشتارگاه مرغ کار می‌کند. در این فیلم شاهد تقابل رفتاری دو شخصیت هستیم: لیلایی با پوشش مانتو، صبور و باحیا و متعهد به خانواده و ستاره‌ای که صرفا به‌خاطر چادرش معصوم و باحیا می‌نماید؛ اما در رفتارهایش این صفات بروزی ندارد! ✍️مهدیه نقش‌زن پ.ن: تحلیل فقط از منظر مفاهیم مرتبط با حجاب است. 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom