eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(175) 📝 لطايف و اشارات ⏪2- خودگرايى و خود فروشى منافقان ▫️قرآن كريم گاهى از خودگرايى تبهكاران سخن مى گويد: (وطائفه قد اهمتهم انفسهم) سر اين دوگانگى در تعبير آن است كه انسان موجودى تك بعدى نيست تا مانند حيوان فقط با شهوت و غضب يا مانند فرشته تنها با تسبيح و تقديس حياتش تداوم يابد، بلكه او هم داراى قواى طبيعى و حيوانى و هم داراى قواى روحانى و الهى است كه از اولى به نفس و از دومى به عقل تعبير مى شود و همواره در درون او بين دو جناح عقل و نفس درگيرى است. ▫️عقل و نفس، دو مرتبه از مراتب حقيقت آدمى است. تبهكاران و منافقان كه خود الهى خويش را فراموش كرده اند، تنها به فكر خود حيوانى خويش هستند و محصول مشئوم آن، درنده خويى آنان است. پس آنچه بر منافقان حاكم شهوت و غضب است و عقل آدمى اسير هواى نفس آنهاست: و كم من عقل اسير تحت هوى امير. او خود الهى و حقيقت انسانيش را زنده به گور كرده است و از اين رو هم پايه حيوان بلكه فروتر از آن است: (ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا). آنچه در جريان مكر و خدعه منافقان و بر اثر خدعه آنها آسيب مى بيند خود الهى آنان است: (و ما يخدعون الا انفسهم). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت10:تفسیر کلی آیه 40 سوره نباء إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ عَذاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً «40» همانا ما شما را از عذابى نزديك بيم داديم، روزى كه انسان به آنچه از پيش فرستاده بنگرد و كافر گويد: اى كاش خاك بودم. 🌱🌱🌱 1- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ» 2- دليل غفلت آن است كه مردم، قيامت را دور مى‌پندارند. «عَذاباً قَرِيباً» 3- پشيمانى، دليل بر اختيار انسان است. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً» 4- در قيامت، انسان ناظر بر عملكرد خويش است. «يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ» 5- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ» 6- خاك يك دانه مى‌گيرد، يك خوشه مى‌دهد، ولى كفّار صدها دليل و برهان مى‌شنوند ولى يكى را نمى‌پذيرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كُنْتُ تُراباً» «والحمد للّه ربّ العالمين» 🗓توجه: با پایان یافتن تفسیر عمومی سوره نباء به حول و قوه الهی از نوبت بعد به تفسیر تخصصی آیه به آیه آن خواهیم پرداخت. (تفسیر نور جناب آقای قرائتی) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه پانزدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(۱۰۶) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 💢۱۲-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5) (نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم. 🌱🌱🌱 ☑ ارشاد و تبليغ و کارهای فرهنگی برای گروههای هدف و عموم مردم بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً» ☑ انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردند. فعالان فرهنگی نیز نباید در برنامه های دینی کوتاهی کنند.«دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا» 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅با توجه به آیه ۴۰ سوره «حجر» ابلیس، ، از کجا می دانست که نمی تواند بندگان مخلص خدا را گمراه کند؟ مگر می توانست آینده را ببیند ، اگر می توانست آیا خودش را ندید که از ملکوت طرد شد؟ 🔰در آیه ۴۰ و قبل از آن ، شیطان چنین قسم می خورد: «و همگی را گمراه خواهم ساخت * مگر بندگان مخلصت را .» ذکر چند نکته روشنگر است: ▫️ «مخلَصین» کسانی هستند که در راه معرفت و بندگی خداوند از روی اخلاص و صفا و صدق گام برداشته و خود خداوند ، آن ها را پذیرا گشته و خالص شان گردانیده و در حوزه حفاظت خویش قرارشان داده . همین بندگان خاص اویند که به هیچ قیمتی در منطقه نفوذ و حوزه وسوسه شیطان قرار نمی گیرند . و رسیدن به این مرحله در سایه ایمان و عمل و تربیت و مجاهده با نفس است .۱ ▫️ البته ، خداوند رحمان ، در پاسخ شیطان ، علاوه بر «مخلصین» ، کلیه بندگان خود (عبادی) را نیز از دایره نفوذ و اغواء شیطان خارج کرده و فرمود: «تو هیچ گونه تسلطی بر بندگانم نخواهی یافت ، مگر گمراهانی که خود از تو پیروی کنند .»(حجر ،۴۲) ▫️و شیطان نیز در اثر شیطنت خود ، از مقام مخلصین و بندگان ویژه خداوند آگاهی داشت و متوجه بود که با وجود چنین امتیازی نمی تواند در حریم آنان وارد شده و به وسوسه گری بپردازد . ▫️مثلا اگر شخصی با دیدن سنگری بسیار محکم بگوید: سربازی که درون این سنگر قرار گیرد از تیررس دشمن در امان خواهد بود . این علم به آینده نیست بلکه نشانه توجه و آشنایی او به امور نظامی است . ☘☘☘ ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۷۳ و ج ۱۹، ص ۳۴۴، دارالکتب الاسلامیة / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۲، ص ۱۶۵، ذیل آیه ۴۰ حجر نشر اسماعیلیان. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سوم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم 👈[نخستین پست این صفحه و پس از چهار سال به توفیق الهی همچنان بر این عهد و پیمان استواریم .]👉 🌿🌿🌿 به حول و قوه الهی مصمم هستیم نگاشته هایی مفید و کاربردی در باره قرآن شریف با استفاده از دیدگاههای بزرگان تفسیر و علوم قرآنی از متقدمین و معاصرین و حاضران ارائه دهیم. چشم و دل دوخته ایم به لطف حضرت دوست تا یار که را خواهد و چه پسندد لطفا برای حمایت از فعالیت های قرآنی ما را در لینک زیر دنبال کنید 👇👇👇 Eitaa.com/rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ – ۶۲ 📌 واقعی الی باید بداند مؤمنین کسانی هستند که: اوّل: به خدا و رسولش دارند. دوّم: قبل از هر کاری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می گیرند. سوّم: پیامبر را با صدا می زنند. 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌دوستان قدیمی 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ الْمُداوَمَةَ عَلَى الاِْخاءِ الْقَديمِ فَداوِمُوا. 🌱🌱🌱 خداوند تداوم دوستى ديرينه را دوست دارد، پس در دوستى مداومت ورزيد.[نهج الفصاحه، ح 751] 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (16) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘️☘️☘️ لاٰ اِلٰهَ اِلّٰا اَنْتَ سُبْحـٰانَکَ اِنّى کُنـْتُ مِـنَ الظـّٰالِمینَ.[آیه ۸۷ سوره انبیاء] ☘️☘️☘️ جز تو معبودى نیست، تو را تسبیح مى گویم، من از ستمکاران بودم. ☘️☘️☘️ There is no god except You! You are immaculate! I have indeed been among the wrongdoers!’ 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰در قرآن کریم در بعضی جاها از شیطان به نام «ابلیس» یاد شده است. ▫️در متون اسلامی دو عنوان «ابلیس» و «شیطان» فراوان به کار رفته است. «ابلیس» اسم خاص و همان است که با امر خداوند بر سجده بر حضرت آدم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) مخالفت نمود و از سجده بر حضرت آدم امتناع ورزید. با این که ۶ هزار سال خدا را عبادت کرده بود، به جهت تکبّر ورزیدن در برابر خداوند متعال، از درگاه الهی رانده شد.۱ سپس از خداوند خواست تا به او تا روز قیامت مهلت داده، او را زنده بدارد. خداوند متعال به او فرمود: تو تا روز معلوم از مهلت داده شدگانی هستی. ابلیس، به عزّت الهی سوگند یاد کرد که همه بندگان را ـ به جز مخلَصین ـ گمراه خواهم کرد.(حجر، ۳۸ ـ ۴۰) گرچه او این سخن را از روی گمان و تخمین گفت; ولی این گمان سرانجام به واقعیت پیوست و مگر اندکی از مؤمنان، از ابلیس پیروی کردند (سباء، ۲۰).۲ ▫️بنابراین «ابلیس» که نام دیگر او «عزازیل» است، هم اکنون زنده و از «جنّ» هم می باشد. در این مورد قرآن کریم می فرماید: «فَسَجَدُوا إِلآَّ إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ;(کهف،۵۰) همگی سجده کردند جز ابلیس که از جنّ بود.» «شیطان» اسم عام و به معنای هر موجود شرور است که شرارت در او ملکه شده باشد. «ابلیس» یکی از مصادیق کامل شیطان است و سر سلسله شیاطین است. ▫️شیاطین انسی و جنّی داریم (شیاطین از جنس انسان واز جنس جنّ) در این مورد قرآن کریم می فرماید: «وَکَذَ لِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الاِْنسِ وَالْجِنِّ; (انعام، ۱۱۲) این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم.» ▫️«نفس امّاره» یکی از وسوسه گرها است که به آن شیطان درونی گفته می شود. ابلیس از راه های گوناگونی انسان را وسوسه و گمراه می کند، یکی از آن ها از طریق نفس امّاره است واز راه وعده به فقر، امر به فحشاء و کار ناشایست، ترساندن، به فراموشی انداختن یاد خدا و... آدمی را به انحراف و گمراهی می کشاند.۳ ▫️ابلیس نه تنها خودش به اغواگری آدمی و گمراه کردن او می پردازد، بلکه لشکریانی دارد که آن ها نیز در گمراهی و اغواگری آدمی نقش آفرین هستند.(اعراف، ۲۷) ▫️با این که شیطان در گمراه کردن آدمی مصمّم و مصّر است و از پیش رو، پشت سر، راست و چپ نزد آدمی می آید تا او را گمراه کند (اعراف، ۱۷) امّا هیچ گاه آدمی مجبور نیست و از او سلب اختیار نمی شود. ▫️آدمی اگر با تقوا باشد می تواند راه را از چاه تشخیص دهد «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا» (انفال،۲۹) و با یاد خدا، بینا شود و از وسوسه های شیطان رها گردد. «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»(اعراف،۲۰۱)۴ 🌱🌱🌱 ۱. ر.ک: نهج‏البلاغه، تحقیق صبحی صالح، خطبه ۱۹۳، خطبه قاصعه. ۲. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۸، ص ۷۲، دارالکتب الاسلامیة. ۳. بقره، ۲۶۸ ؛ آل‏عمران، ۱۷۵ ؛ نور، ۲۱ ؛ انعام، ۶۸. ۴. ر.ک: معارف قرآن، آیت‏اللّه مصباح یزدی، ص ۲۹۷ ـ ۳۱۷، مؤسسه در راه حق. 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (3) 3. انواع ارتباط بین اجزای قرآن ارتباط میان اجزای قرآن را می‌توان به چندین صورت فرض کرد. در این جا ضمن شمارش آنها، برای هریک نمونه‌ای ذکر می‌کنیم. 3 1. ارتباط میان اجزای یک آیه: طبیعی است که میان اجزای یک آیه ارتباطی باشد و در مواردی چون آیه‌ی 26 سوره‌ی رعد که ظاهرا بین «الله یبسط الرزق لمن یشا و یقدر» با آیه‌ی قبل و دیگر بخش‌های آیه به ظاهر ارتباطی وجود ندارد، وجوه ارتباطی را می‌توان در نظر گرفت. 3 2. ارتباط میان آیات یک سوره با ابتدای آن: ارتباط آیات 127 سوره‌ی نسا: «و یستفتونک فی النسا...» و آیه 176: « یستفتونک قل الله...» را با آیات 1 تا 13 این سوره، می‌توان به عنوان نمونه‌ی این نوع ارتباط ذکر کرد. 3 3. ارتباط میان آیات مجاور در یک سوره: همانند آیات سوره‌ی حمد و یا سوره‌ی ناس. 3 4. ارتباط بین آیات غیرمجاور در یک سوره: مانند آیات 48 و 123 در سوره‌ی بقره. 3 5. ارتباط میان ابتدای یک سوره با انتهای سوره‌ی قبل: مانند ابتدای سوره‌ی حدید (57) و انتهای سوره‌ی واقعه(56). 3 6. ارتباط بین بخشی از یک سوره با ابتدای سوره‌ی بعد: مانند آیات 7 و 8 سوره‌ی محمد (47) و آیات ابتدای سوره‌ی فتح (48). 3 7. ارتباط میان بخشی از یک سوره با بخشی از سوره‌ی بعد: نمونه‌ی این ارتباط در سوره‌ی 27 (آیات 7 تا 14) و سوره‌ی قصص (28) آیات ابتدای سوره تا آیه‌ی 48 و آیات 76 تا 82 مشاهده می‌شود. 3 8. ارتباط بین بخشی از یک سوره با سوره‌ی بعدی: مانند آیه‌ی 2 سوره‌ی عصر (103) و سوره‌ی همزه (104). 3 9. ارتباط میان بخشی از یک سوره با سوره‌ی دیگر: مانند سوره‌ی هود (11) آیات 25 تا 48 و سوره‌ی نوح(71). 3 10. ارتباط بین بخشی از یک سوره با بخشی از سوره‌ی دیگر: این نوع ارتباط برای نمونه میان آیات 10 تا 11 سوره‌ی حدید (57) با آیات 16 و 17 سوره‌ی تغابن (64) مشاهده می‌شود. 3 11. ارتباط میان یک سوره با سوره‌ی دیگر: برای نمونه میان سوره‌ی ضحی (93) با انشراح (94) به حدی که برخی گفته‌اند: ممکن است این دو سوره جمعا یک سوره باشد. ============= ===ادامه دارد=== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(94) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلی اسماء الهی برای سالک 🕑 زمان:37دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
84 🌱🌱🌱 22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (2) ( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.) ((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) . 🔰بعضی دیگر در وجه این تشبیه گفته اند : همانگونه که درخت در زمین ثابت و راسخ گشته و ریشه هایش را در اعماق زمین رسانیده و آب از آن می خورد و شاخه های آن برافراشته و سر به فلک کشیده است ، همچنین معنای کلمه شهادت در دل مؤ من ثابت و راسخ شده و از سرچشمه تصدیق آب می آشامد ، و شاخه آن که عبارت از گفتار به زبان است ، چون از زبان بر آید بدون هیچ مانعی به آسمان رسد چنانکه خداوند می فرماید : ( . . . إِلَیْهِ یَصْعَدُ ا لْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَا لْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ . . . )؛ ((سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند ، و عمل صالح را بالا می برد)) . ▫️در تفسیر ((کاشفی )) آمده است که : خداوند متعال درخت ایمان را که اصل و ریشه آن در دل مؤ من ثابت است و اعمال او به جانب اعلی علّیّین بلند است و در هر زمان ثواب و پاداش به او می رسد ، به درخت خرما تشبیه کرده است که ریشه آن در زمین مستقرّ و شاخه آن به طرف آسمان برافراشته ، و همیشه مردم از آن بهره برند . 🔹مؤ ید این نظریه ، حدیثی است که مرحوم شیخ کلینی از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده که می فرماید : ((الْمُؤ مِنُ کَمِثْلِ شَجَرَةٍ لا یَتَحاتُّ وَرَقُها فی شِتاءٍ وَلا صَیْفٍ ، قالُوا : یا رَسوُلَ اللّهِ ، وَما هِیَ ؟ قالَ : النَّخْلَةُ ؛ مؤ من مانند درختی است که برگش در زمستان و تابستان نمی ریزد ، پرسیدند : ای رسول خدا ، آن چه درختی است ؟ فرمود : درخت خرما)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 هدم جاهلیت 🔹 وقتی از امام ششم (سلام الله علیه) پرسیدند را تشریح كنید، فرمود وقتی ظهور كرد همان كاری می‌كند كه نبی اكرم كرد؛ یعنی رسوم جاهلیت را منهدم می ‌كند و اسلام را می‌ كند.[1] هدم امر جاهلیت و نوسازی بنای اسلام برنامه رسمی ولی عصر است. از حسین بن ‌علی (سلام الله علیهما) سوال كردند كه ولی عصر نشانه ‌اش چیست؟ ما امام زمان را با چه علامت بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ‏ إِلَیهِ‏ وَ لَا یحْتَاجُ‏ إِلَى‏ أَحَدٍ»؛[2] فرمود نشانه ‌های امام زمان چند چیز است: اول آشنایی كامل آن حضرت به خداست، دوم است. همه جوامع در همه امور به امام زمان محتاجند؛ هم در مسائل عملی و هم در مسائل فكری و علمی. «وَ لَا یحْتَاجُ‏ إِلَى‏ أَحَدٍ»؛ فرمود نشانه بعدی آن است كه ولیّ عصر به هیچ كسی محتاج نیست، زیرا او است كه خدای سبحان به نبی اكرم فرمود اگر دیگران دینت را یاری نكردند، تو تنها قیام كن كه پیروزی ﴿لا تُكَلَّفُ‏ إِلاَّ نَفْسَكَ﴾،[3] این معنا در ولی عصر به خوبی ظهور می ‌كند و آن منتی كه خداوند نهاد با ظهور امام زمان جلوه می ‌كند. 🔹 خدای سبحان جریان نبوت نبی اكرم را به عنوان یك یاد كرد، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[4] یعنی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، منت آن نعمت سنگین است، نه یعنی لساناً ممنونشان كرد، نه یعنی بر انسان ها منت نهاد و آنها را ممنون كرد گفت من برای شما پیامبر فرستادم، بلكه به انسان های مؤمن گفت یك نعمت سنگین است، آن نعمت سنگین را می ‌گویند منت، «المنّة النعمة الثقیلة». به انسان های مؤمن هشدار داد كه نعمت وحی و رسالت مثل نعمت آسمان و زمین نیست؛ زیرا گرچه آسمان و زمین نعمت بزرگ خدایند، ولی روزی بساط آسمان و زمین برچیده می ‌شود، چیزی كه از بین می ‌رود در خور تكریم الهی نیست. آفتاب با همه تابشش روزی فِسرده خواهد و ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[5] بر او حكومت می ‌كند. ماه با همه جلوه‌ اش روزی محكوم خسوف خواهد شد ﴿وَ خَسَفَ الْقَمَرُ﴾.[6] چیزی كه یك روزی تاریك است و یك روزی روشن شایسته تقدیر نیست؛ لذا خدای سبحان درباره آسمان و زمین نفرمود این آسمان و زمین نعمت سنگین ‌اند، ولی درباره نبوت و رسالت و ولایت كه همواره تابان ‌اند و هرگز محكوم كسوف و خسوف تاریخ نخواهند شد و هیچ عاملی توان آن را ندارد كه این چراغ را افسرده كند، درباره فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. 🔹 هیچ عامل قدرتمندی توان خاموش كردن چراغ وحی را ندارد؛ لذا (سلام الله علیها) در شام با كمال قدرت و جذب به حكومت ننگین اموی گفت كه «لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[7] یعنی هر كاری از شما ساخته است انجام بدهید، ممكن نیست بتوانید را خاموش كنید، چون نه تنها خاموش نمی ‌شود، بلكه بر همه نورها سایه ‌افكن است. خداوند جریان نبوت را به عنوان یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. [1] . الغیبة للنعمانی، ص 231؛ «... سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِی كَیفَ سِیرَتُهُ فَقَالَ یصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص یهْدِمُ مَا كَانَ‏ قَبْلَهُ‏ كَمَا هَدَمَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ ص أَمْرَ الْجَاهِلِیةِ وَ یسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً». [2] . الغیبة للنعمانی، ص 242. [3] . سوره نساء، آیه84. [4] . سوره آل عمران، آیه164. [5] . سوره تکویر، آیه1. [6] . سوره قیامت، آیه8. [7]. اللهوف علی قتلی الطفوف, (ترجمه فهری)، النص، ص185. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حبل متین 🔹 وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: اگر خواستید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید، خواستید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید. فرمود: قرآن که است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»،[1] این طناب را خدا آویخت، نه انداخت! درست است که ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[2] و شاید صدها بار شنیدید که خدا باران را نازل کرد یعنی به زمین انداخت، قرآن را نازل کرد یعنی به زمین آویخت، نه انداخت، یک طرفش به دست اوست! کتابی که یک طرفش به دست اوست و یک طرفش به دست ماست، چرا او را نگیریم؟! این است که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾،[3] حبل انداخته مشکل خودش را حلّ نمی کند، یک حبل آویخته که به جای بلند بسته است اعتصامش سودآور است و مشکل آدم را حلّ می کند، فرمود این طناب را بچسبید، این طناب انداخته شده باشد به جایی که مشکل خودش را حلّ نمی کند، این طناب آویخته است، نه انداخته! این با «انزلنا المطر» خیلی فرق دارد. نازل کردن باران به انداختن این قطرات است، نازل کردن قرآن به آویختن این است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛ شما این را بگیرید و البته محکم! شاید مطلب بیشتری برای آدم حلّ بشود. ما خیال می کنیم او را انداخت. در همان سرزمین هم فرمود: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛[4] لذا اعتصام کنید و این حبل را بگیرید. [1]. غرر الاخبار، ص62. [2] . سوره قدر، آیه1. [3] . سوره آل عمران، آیه103. [4]. غرر الاخبار، ص62. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (17) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘️☘️☘️ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزٰاتِ الشَّیَٰطِینِ وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحْضُرُونِ.[آیه ۹۷و۹۸ سوره مومنون] ☘☘☘ پروردگارا، از وسوسه هاى شیاطین به تو پناه مى برم و پروردگارا، از این که آنان نزد من حاضر شوند به تو پناه مى برم. ☘☘☘ My Lord! I seek Your protection from the promptings of devils, and I seek Your protection, my Lord, from their presence near me.’ ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰ – ۴ 💢 به اولیای الهی الی نباید به دیگران مخصوصا به بزرگان و بزند. زیرا این چنین شخصی ملحق به کسانی می شود که به تهمت زدند و گفتند: در تدوین دیگران به او کمک کرده اند و حال این که همه شرائط گویای آن بود که قرآن را خدایی که همه را می داند بر پیغمبر نازل فرموده است. یا می گفتند که این پیامبر چگونه است که می خورد و در راه می رود؟! چرا خدا و ای را برای ما نازل نفرموده است؟ یا چرا به پیغمبر و یا باغ بزرگی که از اش مردم بخورند عنایت نکرده است؟ الی باید بداند که خدای تعالی طبق افکار مردم و تصوّرات آنها کارها را انجام نمی دهد. بلکه روی و حقایق کارها را می کند. مثلاً خدایی که دائمی دارد به و گنجهای دنیایی که است نمی خواهد بهترین بندگانش را مفتخر کند. ♤♤♤ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✅عدل و احسان 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِذا حَكَمْتُمْ فَاعْدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحْسِنوا فَاِنَّ اللّه َ مُحْسِنٌ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ. ♤♤♤ هرگاه قضاوت مى كنيد، عادلانه قضاوت كنيد و هرگاه سخن مى گوييد، نيكو بگوييد،زيرا خداوند نيكوكار است و نيكوكاران را دوست دارد.[نهج الفصاحه، ح 200] ♧♧♧ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(ع) □ابلیس که یکی از فرشتگان بوده چرا بر حضرت آدم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) سجده نکرد؟ ■در اینکه ابلیس، فرشته است یا جن، میان مفسران بحثهای زیادی شده است؛۱ زیرا از سویی خطاب و فرمان در آیه یاد شده به فرشتگان بود. «و إذ قلنا للملـئکة اسجدوا...»۲ و آنها مستثنی‏منه هستند؛ «فَسَجَدَ الْمَلَائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ»۳ و از سوی دیگر، قرآن تصریح می‏کند که ابلیس از جنیان بود «...کان من الجن...»۴ در پاسخ می‏توان به دو بیان، میان هر دو نظر جمع کرد: ▫️۱. ابلیس به علت عبادت بسیار، در زمره فرشتگان به حساب می‏آمد و ملائکه گمان می‏کردند که او از خودشان است؛ از این‏رو وقتی خطاب آمد ابلیس با اینکه خود را نیز مشمول آن می‏دانست، سرپیچی کرد. ▫️۲. خطاب هم به فرشتگان بود و هم به ابلیس؛ اما چون اکثر قریب به اتفاق مخاطبان خداوند، در امر به سجده، ملائکه بودند، از این‏رو خداوند در مقام حکایت، فقط سخن از خطاب به ملائکه را به میان می‏آورد و این روش، در نقل و حکایت امری مرسوم است.۵ ▫️غرور، خودخواهی و تکبرِ شیطان، باعث سجده نکردن و رانده شدن او از بهشت شد؛ (خداوند) فرمود:ای ابلیس، چرا با سجده کنندگان نیستی؟ گفت: من هرگز برای بشری که او را از خاک خشکیده‏ای که از گل بدبویی گرفته شده است، آفریده‏ای، سجده نخواهم کرد. (خداوند) فرمود: از صف آن‏ها (فرشتگان) بیرون رو که رانده درگاه مایی». (حجر، ۳۲ ـ ۳۴)۶ ۱. ر.ک: مجمع‏البیان، علامه طبرسی رحمه‏ الله، ج ۱، ص ۱۶۲ ـ ۱۶۵، مؤسسة الاعلمی، بیروت. ۲. بقره، ۳۴. ۳. حجر، ۳۰ و ۳۱. ۴. کهف، ۵۰. ۵. ر.ک: مجمع‏ البیان، همان، معارف قرآن، مصباح یزدی، ص ۲۹۹، انتشارات در راه حق. ۶. تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۶۹، دارالکتب الاسلامیه. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 11: نکته های تفسیری آیه 1سوره نباء عَمَ‌ يَتَسَاءَلُونَ آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال می‌کنند؟! 🌱🌱🌱 «عَمَّ»: از چه چیز. این واژه، مخفّف (عَمَّا) است که در اصل (عَنْ مَا) است. «یَتَسَآءَلُونَ»: از همدیگر می‌پرسند. وقتی که کفّار و مشرکان مکّه، با مطالب و مباحث تازه‌ای، از قبیل مبدأ و معاد و وحی و نبوّت و رستاخیز و حساب و کتاب قیامت، و بهشت و دوزخ، روبرو شدند، گاهی از روی شکّ و تردید، و گاهی از روی شوخی و مسخره، پرسشهائی درباره آن مطالب از یکدیگر می‌کردند. در اینجا سؤال ایشان این بود که: واقعاً راست است که قیامت وجود دارد؟ 🌱🌱🌱 🗓نکات آیه ۱ - منکران معاد در عصر بعثت، با پرسش از یکدیگر، در پى تصور زوایاى آن بودند. (عمّ یتساءلون) «عمّ» در اصل «عن ما» بوده و «ما» براى استفهام است. «تساؤل» (مصدر «یتسائلون»); یعنى، سؤال از یکدیگر. آیات بعد - که درباره مظاهر قدرت خداوند و اوصاف قیامت است - و نیز وعده حتمى به آگاه شدن - در جمله «سیعلمون» - جملگى گویاى آن است که مورد پرسش، مسائل مربوط به جهان آخرت است و نشان مى دهد که پرسش کنندگان، معاد را باور نداشتند و با سؤالات خود - چنانچه به انگیزه کشف حقیقت باشد - درصدد آگاهى به کیفیت معاد بوده اند. ۲ - کافران عصر بعثت، وعده معاد را، به تمسخر گرفته و درباره حقایق آن پرسش ها و شبهه هایى بر سر زبان ها مى انداختند. (عمّ یتساءلون) تهدید پرسشگران با جمله «سیعلمون» - در آیات بعد - این احتمال را تقویت مى کند که هدف آنان از پرسش ها، کشف حقیقت نبود; بلکه آنان در پى ایجاد سؤال و شبهه در ذهن دیگران و طعنه و کنایه زدن به وعده معاد بودند. ۳ - پرسش هاى تردیدآمیز درباره معاد، شگفت آور و دور از انتظار است. (عمّ یتساءلون) «ما» در «عمّ» براى استفهام تعجّبى است و دلالت بر غیر منتظره بودن سؤال از معاد دارد. ۴ - حتمى بودن معاد، امرى روشن و باور کردن آن بى نیاز از تحقیق و بررسى است. (عمّ یتساءلون) ۵ - معاد، مورد شک و تردید کافران عصر بعثت بود. (عمّ یتساءلون) ۶ - یگانگى خداوند در تدبیر جهان، محور پرسش هاى تردیدآمیز اهل مکّه در عصربعثت* (عمّ یتساءلون) گرچه بخش عظیمى از آیات این سوره درباره حوادث قیامت است; ولى آیات آغازین آن - که درباره قدرت خدا و حاکمیت خواست او بر جهان است - مى تواند قرینه باشد که مورد سؤال در «یتسائلون» وابستگى همه کارها به خداوند و بى نقش بودن بت ها در کار تدبیر جهان است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🗓توجه: با پایان یافتن تفسیر عمومی سوره نباء به حول و قوه الهی از نوبت بعد به تفسیر تخصصی آیه به آیه آن می پردازیم . ⚡️در تفسیر نکته ای دیدگاههای بیش از کتاب تفسیری ارزشمند لحاظ شده است.. ثواب نوشتار ؛مطالعه و انتشار مباحث سوره نباء را به روح مطهر ائمه اطهار هدیه کنیم.🌷🌷 التماس دعا🙏 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه چهارم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(176) 📝 لطايف و اشارات ⏪3- راه پيروزى در جنگ عقل و نفس ▫️در جنگ عقل و نفس، راه پيروزى عقل بر نفس فكر، ذكر و شكر و راه پيروزى نفس بر عقل مكر، ذهول و كفران نعمت است و شيوه تهاجم نفس بر عقل اين است كه ابتدا وى را وسوسه مى كند: (ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفس)و سپس باطل را آراسته، در چشم انسان زيبا جلوه مى دهد: (بل سولت لكم انفسكم امرا) تا آن جا كه انسان فريفته نفس، سيئات خود را حسنات مى پندارد: (وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا). ▫️در جنگ درون كه راه فرار و سازش بسته است، نتيجه درگيرى و جهاد اكبر، يا پيروزى است يا اسارت يا شهادت، و از اين رو نتيجه جهاد اكبر در اولياى خدا پيروزى عقل است ؛ و در كافران، منافقان و مومنان فاسق، اسارت عقل، و در مومنان متوسط عادل، شهادت عقل، يعنى، انسان مومن متوسط تا آخر عمر در معركه جهاد اكبر بين زد و خورد به سر مى برد؛ نه اسير مى شود و نه امير و در همين حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه اسير مى شود و نه امير و در هميمن حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه به برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت خواهد بود، و شايد برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت مى داند ناظر به همين معنا باشد. منهال قصاب به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: براى من دعا كنيد تا خداوند شهادت را روزى من كند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: ان المومنين شهيد، آنگاه آيه (والذين امنوا بالله و رسله اولئك هم الصديقون والشهداء عند ربهم) را تلاوت فرمود. ▫️غنيمت جنگ بيرونى و ظاهرى، سلاح و مال است و غنيمت جنگ درونى و باطنى براى رزمنده پيروز، اسارت شيطان و ابراز اغواى او، يعنى نفس ‍ اماره است و شيطان اسير عقل، ديگر توان اغوا ندارد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom