eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆دوره آموزشی تدبر در قرآن مجید @rahighemakhtoom
💢زندان مومن 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله  الدنيا سِجنُ المؤمنِ و سَنَتُهُ، فإذا فارَقَ الدارَ فارَقَ السِّجنَ و السَّنَةَ... ♧♧♧  دنيا زندان و مايه رنج مؤمن است؛ پس چون از دنيا برود، از زندان و رنج رهايى يابد...[كنز العمّال : 6082] ♤♤♤ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۵ – ۱۶۷ 💢 با نفس الی باید با خود کند و آن قدر نفس خود را نگذارد که برای خواسته به بدترین کارها دست بزند و آن قدر خدا را به بیاورد که خدا او را به سختی در دنیا و آخرت می سازد. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. «وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» «و اگر خدا به تو زیانی برساند، آن را برطرف‌کننده‌ای جز او نیست، و اگر برای تو خیری بخواهد، بخشش او را ردّکننده‌ای نیست. آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد می‌رساند، و او آمرزنده مهربان است.» سوره یونس - آیه ۱۰۷ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب «کوثر اربعین» در راستای معرفت‌شناسی جریان اربعین به قلم آیت الله به نگارش درآمده و در آن به چیستی زیارت ، ضرورت و اهمیت اربعین، فلسفه و حکمت و آداب زیارت، پرداخته شده است. 🔰این کتاب در سه بخش تهیه و تنظیم شده است: ۱. کلیات ، شامل مباحثی مانند چیستی، اهمیت، حکمت، آداب و آثار زیارت. ۲. زیارت امام حسین علیه السلام شامل مباحثی چون زیارت و عزاداری علیه السلام، فلسفه زیارت و نقش زیارت در حماسه حسینی. ۳. زیارت اربعین، شامل مباحثی مانند ویژگی عدد اربعین، اهمیت اربعین، تاریخچه ازیارت اربعین، تبیین آموزه های برجسته در زیارت اربعین و در نهایت ذکر برخی از آثار و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیاده روی اربعین 🔰در بخشی از این کتاب آمده است که هر حقیقت علامت و نشانه‌ای دارد. ایمان نیز شاخصی دارد و یکی از نشانه‌های روشن آن زیارت اربعین است که در بیان امام حسن عسکری(ع) آمده است که «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ»؛ نشانه‌های مومن پنج چیز است، «۵۱ رکعت نماز و زیارت اربعین» که زیارت حقیقی دارد و زیارت اربعین در میان زیارت‌ها جایگاهی بس ویژه دارد، به گونه‌ای که هم‌ردیف با نماز واجب و مستحب روزانه از نشانه‌های و معرفی شده است. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه نهم(پایان) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(183) تفسیرآیه 10سوره بقره : فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون ☑️راز اسناد افزايش مرض به خدا 🔘خداى سبحان، هم افزودن ايمان و هدايت مومنان را به خود اسناد مى دهد: (انهم فتيه امنوا بربهم وزدناهم هدى)، (والذين اهتدوا زادهم هدى) و هم افزودن بر بيماردلى منافقان را. سر اين كه ازدياد مرض به خدا نسبت داده مى شود اين است كه همه امور عالم تحت تدبير خداوند سبحان است، برخى امور، مانند هدايت، هم بى واسطه و هم باواسطه قابل اسناد به اوست و برخى، مانند اضلال و ازدياد بيمارى دل، چون لدى الله و نزد خدا جايى ندارد، حتما با واسطه به خدا اسناد داده مى شود، يعنى، به دست ماموران اضلال الهى (شيطان و جنود او) صورت مى گيرد، زيرا از جانب خداى سلام: (الملك القدوس السلام) جز سلامت چيزى افاضه نمى شود و او جز به دارالسلام، كه نمونه كامل آن بهشت است، به جايى دعوت نمى كند: (والله يدعوا الى دارالسلام)، ولى همان دعوت به سلامت، در ظرف قلب آلوده و بيمار منافقان به بيمارى تبديل مى گردد؛ چنانكه نزول آيات قرآنى كه مايه افزايش ‍ ايمان مومنان بود براى منافقان جز فزونى رجس ره آوردى نداشت: (و اذا ماانزلت سوره فمنهم من يقول ايكم زادته هذه ايمانا فاما الذين امنوا فزادتهم ايمانا و هم يستبشرون # و اما الذين فى قلوبهم مرض فزادتهم رجسا الى رجسهم و ماتوا هم كافرون) 🔘مومنان راستين پيش از نزول آيات قرآن مى گفتند: چرا تكليف جديدى نمى آيد تا ما آن را به كار ببنديم و ثواب ببريم و چون آيات جهاد و دفاع فرود مى آمد، مومنان راستين از آن بهره الهى مى بردند، ليكن بيماردلان از شركت در جهاد سرباز مى زدند و همانند انسانهاى محتضر به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى نگريستند: (ويقول الذين امنوا لولا نزلت سوره فاذا انزلت سوره محكمه وذكر فيها القتال رايت الذين فى قلوبهم مرض ‍ ينظرون اليك نظر المغشى عليه من الموت) 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (1) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (2) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 19: نکته های تفسیری آیه 17و18 سوره نباء إِنَ‌ يَوْمَ‌ الْفَصْلِ‌ کَانَ‌ مِيقَاتاً (آری) روز جدایی، میعاد همگان است! 🔅🔅🔅 ۱ - قیامت روز داورى بین مردم و رفع اختلافات آنان (یوم الفصل) «فصل»; یعنى، جداسازى دو چیز از یکدیگر به گونه اى که میان آن دو فاصله افتد. اطلاق این کلمه بر روز قیامت، به اعتبار روشن شدن حق از باطل و یا پایان دادن به اختلاف مردم و قضاوت در میان آنان است. (مفردات راغب) ۲ - متمایز شدن حق از باطل، فلسفه برپایى قیامت (یوم الفصل) ۳ - «یوم الفصل» از نام هاى قیامت (إنّ یوم الفصل کان میقتًا) ۴ - برپایى قیامت و رفع اختلافات در آن، حتمى و تردیدناپذیر است. (إنّ یوم الفصل کان میقتًا) مشخص بودن زمان برپایى قیامت - که کلمه «میقات» بر آن دلالت دارد - حاکى از قطعى بودن آن است. ۵ - قیامت، از دیر زمان و در علم خداوند، داراى زمانى مشخص بوده است. (إنّ یوم الفصل کان میقتًا) فعل «کان» دلالت دارد که وقت قیامت از پیش مشخص بوده است. «میقات» گر چه اسم آلت است; ولى معناى «وقت» دارد; نظیر میعاد و میلاد که از اسم آلت بودن خارج شده و به معناى مصدر خود استعمال شده اند. متعلق میقات - به قرینه سیاق کلام - محشور شدن و مجازات دیدن است; یعنى، قیامت وقت مشخص شده براى این حوادث است. ۶ - صحنه داورى در قیامت، تهدیدى گریزناپذیر براى منکران معاد و شبهه افکنان در حقانیّت آن (عمّ یتساءلون ... إنّ یوم الفصل کان میقتًا) 🌷🌷🌷 يَوْمَ‌ يُنْفَخُ‌ فِي‌ الصُّورِ فَتَأْتُونَ‌ أَفْوَاجاً روزی که در «صور» دمیده می‌شود و شما فوج فوج (به محشر) می‌آیید! 🔅🔅🔅 ۱ - دمیده شدن در صور، پیش درآمدى براى حضور مردم در صحنه قیامت است. (یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواجًا) «صور»; به معناى، شاخى است که در آن دمیده مى شود(قاموس). صحنه قیامت و گرد آورى مردم در آن - به هر وسیله اى باشد - به صحنه اى تشبیه شده است که در آن جا در بوق دمیده مى شود تا همگان حاضر گردند. ۲ - قیامت، روز دمیده شدن جان در پیکرها است.* (یوم ینفخ فى الصور) برخى «صور» را جمع «صورة» دانسته و مى گویند: خداوند، ابتدا کالبدها را صورت دهى کرده به آنها شکل مى دهد; آن گاه در آنها جان مى دمد. این معنا براى نفخ صور در قیامت قابل تصور است; ولى در نفخ صورى که براى پایان دنیا و میراندن انسان ها است، مورد ندارد. ۳ - حضور انسان ها در صحنه قیامت، به صورت گروهى و دسته دسته است. (فتأتون أفواجًا) «فوج» (مفرد «أفواج») به معناى جماعتى از مردم است. (لسان العرب) ۴ - حضور انسان در قیامت، پس از نفخ صور، فورى و بى درنگ است. (یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواجًا) حرف «فاء» علاوه بر تفریع، دلالت بر تعقیب دارد; یعنى، بیانگر این است که بین نفخ صور و آمدن مردم، فاصله اى نخواهد بود. 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه بیستم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(110) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 17-خودداری از اظهارات بی پایه و اعتراف بر ناآگاهی خود قُلْ إِنْ أَدْري أَ قَريبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَداً (25/جن) بگو من نمى‏دانم آنچه به شما وعده داده شده نزديك است، يا پروردگارم زمانى براى آن قرار مى‏دهد؟! ☑ پيامبر هم بدون اراده الهى از آينده خبر ندارد. «قُلْ إِنْ أَدْرِي» ☑ گفتن نمى‌دانم، عيب نيست. «قُلْ إِنْ أَدْرِي» 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 شوق دیدار ▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار و برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود! ▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ این‌طور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند. [1]. سوره بقره, آیه61. [2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 حیات قرآنی 🔹 قرآن كریم در صدد این است كه را زنده كند. این حیاتی كه برای همه ما هست كه مشترك بین حیات انسانی و حیات حیوانی است؛ اما یك سلسله مشتركاتی بین انسان و فرشته ‌هاست كه اصرار قرآن كریم بر این است كه ما را به آن بین انسان و فرشته برساند كه ما هم در حدّ فرشته بشویم؛ حالا ائمه ما (علیهم السلام) اینها معلمان فرشته ‌اند، از ما آن توقّع نیست؛ اما در حدّ فرشته شدن برای ماها مقدور است؛ لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾،[1] گرچه نام ذات اقدس الهی و همچنین وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان تثنیه و دو نفر ذكر شد؛ اما چون دعوت یك دعوت است، از این جهت فعل و ضمیر را مفرد می‌ آورد. دعوت خدا به وسیله پیامبر است, دعوت پیامبر همان دعوت خداست، «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعَواكُمْ» نیست، ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ هست. اینها می‌ خواهند ما را زنده كنند خطاب به زنده ‌هاست. فرمود دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید كه اینها شما را زنده می ‌كنند. ما با چه چیزی زنده ‌ایم؟ 🔹 یك حیات است كه وجود مبارك در همان بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص كرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق می‌دانند؛ اما برابر فرهنگی که قرآن كریم به ما آموخت انسان را می‌دانیم، نه حیوان ناطق! در همان دعای نورانی صحیفه سجادیه دارد كه خدایا! اگر راه حمد را به ما نیاموخته بودی ما نعمت ‌های تو را صرف می ‌كردیم و همین جامعه ‌ای كه نعمت الهی را بدون حمد صرف كند «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾»،[2] تو حمد و شكر را به ما آموختی كه ما پیدا كنیم. 🔹 پس یك وقت است از عده‌ای سؤال می‌ كنند انسان چیست؟ می‌گویند حیوان ناطق, زنده‎ای است كه حرف می‌ زند. وجود مبارك می ‎فرماید که انسان, حیوان ناطق نیست؛ «الإنسان حی حمید»، فصل مقوّم انسان, حمد اوست. مستحضرید كه حمد گذشته از اینكه حمد زبانی است كه انسان باید در برابر نعمت خدا شاكر باشد، عمده آن است كه این نعمت را به جای خود صرف كند. بدون آشنا بودن به تعیین ‌كننده آن نعمت كه منعِم كیست و جایش چیست این ممكن نیست. 🔹 بنابراین بهترین راه كه فرمود دعوت خدا و پیغمبر این است كه شما را زنده كند؛ یعنی بشوید ؛ حالا كه «حی حمید» شدیم، به ما گفتند این راه را بگیرید و ادامه بدهید، بسیاری از فرشته‌ ها نازل‌تر از مقام انسان, مقام دارند. این همه فرشته‌ ها كه در بهشت خدمتگزار مؤمنین ‌اند، مقامشان پایین ‌تر از مؤمنین است. این همه فرشته ‌هایی كه در حالت احتضار به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾[3] این همه فرشته ‌هایی كه قرآن معرفی می ‌كند، اینها به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند و در خدمتشان هستند؛ پس ما می‌توانیم هم به حدّ فرشته ‌ها برسیم, هم از فرشته ‌ها بالاتر برویم! [1]. سوره انفال، آیه24. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای یکم، بخش9. [3]. سوره نحل، آیه32. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 انا لله و انا الیه راجعون علامه حسن زاده آملی به لقاالله پیوست. ▪️علامه حسن زاده آملی امروز صبح در بیمارستان به علت عارضه ریوی بستری شدند و متاسفانه ساعاتی پیش دارفانی را وداع گفتند. هدیه نثار روح مطهر این عارف الهی فاتحه ای تقدیم کنید. @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۸۳ – ۱۷۶ 💢 علیه السلام الی باید به قدری در صراط مستقیم دقیق حرکت کند که اگر چیزی به دیگری می فروشد ندهد و آن قدر هم نکند که ضرر کند بلکه با صحیحی جنس را بکشد و به مردم کم فروشی نکند که ممکن است به خاطر این عمل جزء کنندگان در روی زمین باشد. 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره نحل 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره نحل 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حقیقت نگفته ای الله 🔰 به یاد مرحوم آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله علیه 💠 (ما یفتح الله للنّاس من رحمه فلا ممسک)،* دری را که خدا طبق رحمت باز کند، کسی نمی تواند ببندد؛ و دری را که خدا ببندد، کسی نمی تواند باز کند. پس اگر ما با (الله) رابطه داشته باشیم، بگوئیم این درِ رحمت را باز کند؛ نه غرب می تواند ببندد، نه شرق می تواند ببندد! مشکل ما این است که نرفتیم به طرف (الله)!! به تعبیر مان، حاج آقا (حفظه الله) فرمود: (به مجاز این سخن نمی گویم / به حقیقت نگفته ای الله)؛ این از اشعار لطیف ایشان است. اگر باور کرده باشیم که (لا کاشف الا هو)، (لا ممسک الا هو)؛ خوب به این (لا اله الا هو) با جان و قلب مان عرض ارادت می کنیم. ____________________________________________ * سوره فاطر / آیه ۲ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ @rahighemakhtoom
💢دعای رسول الله 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ مِن دُعائهِ ـ  يا مُثَبِّتَ القُلوبِ ثَبِّت قُلوبَنا على دِينِكَ ♤♤♤ 🔰از دعاهای رسول الله صلى الله عليه و آله ـ این بود که می فرمود: اى تثبیت گر و ثابت نگهدارنده دلها! دلهاى ما را بر دينت ثابت بدار (تنها دین و مرام خودت را در دلمان تثبیت فرما)...كنز العمّال : 3726.. ♤♤♤ @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (قسمت پایانی 9) 🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سوره‌ی بقره ☑️6 8. بقره، آیه‌ی 254 «یا ایها الذین آمنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لا خله و لا شفاعه و الکافرون هم الظالمون» 🔘وجوه ارتباط 1. طی آیات گذشته به جهاد با جان تشویق شده است: «الم تر الی الملا...» (آیات 246 تا 253) و این آیه به جهاد با مال و انفاق آن فرا می‌خواند. 2. پس از بیان داستان امت‌های پیشین (آیات 243 تا 253) که حقانیت رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله ثابت می‌شود، در این آیه به فرمان‌برداری از دستورات الاهی (که یکی از آنها انفاق است) تشویق می‌شود. تذکر: در آیات 244 و 245 نیز جهاد و انفاق بلافاصله پس از یکدیگر مطرح شده‌اند. ☑️6 9. بقره، آیه‌ی 261 «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه و الله یضاعف لمن یشا و الله واسع علیم» 🔘وجوه ارتباط 1. در آیات گذشته شواهدی بر بعثت بیان گردیده است (آیات 259 و 260). در این آیه یکی از کارهایی که انجام آن برای روز قیامت سودمند است، ذکر می‌شود. 2. این آیه از «اضعافا کثیره» (در آیه‌ی 254) رفع اجمال می‌کند و بین این دو آیه شواهدی برای اثبات قدرت خداوند بر بعث ذکر می‌گردد تا تکلیف به انفاق پسندیده باشد. 3. این تمثیل اشاره به قدرت عظیم خداوند است که می‌تواند مردگان را زنده کند و نیز موکد مفهوم آیات 259 و 260 می‌باشد. 4. در آیه‌ی 257 خداوند بیان فرمود که ولی مومنان است و در مقابل آن، «طاغوت» ولی‌ کافران می‌باشد در این آیه درباره‌ی انفاق مومن تمثیلی بیان شده که در آیه‌ی 264 در مقابل آن درباره‌ی انفاق کافر نیز تمثیلی به کار می‌گیرد. . 🔘7. نتیجه از آنچه گفتیم نکات زیر به دست می‌آید: 1. تناسب بین آیات و سوره‌های قرآن از شاخه‌های علوم قرآنی است که قرآن‌پژوهان در آن اختلاف نظر دارند. 2. توفیقی بودن جمع و ترتیب آیات و سوره‌های قرآن، از مبانی تناسب بین اجزای قرآن است. 3. باید بین عدم وجود تناسب و عدم فهم آن، تفکیک قایل شد. چه بسا مواردی که بین اجزای قرآن تناسب وجود دارد، اما هنوز کسی به کشف آن نایل نشده است. قرآن در آینه پژوهش - عباس همامی 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
90 ⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم ( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل) ((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) . 🌱🌱🌱 🔘مقایسه ویژگیهای ((مشرک )) و ((مؤ من )) با هم ، بیانگر فاصله زیادی است که بین طرز تفکّر ((بت پرستی )) و ((خدا پرستی )) وجود دارد و روشن کننده تفاوت این دو برنامه و پرورش یافتگان این دو مکتب است . 🔘مقایسه عربهای مشرک عصر جاهلیّت با مسلمانان موحّد آغاز اسلام می تواند ترسیم روشنی از این دو برنامه و مسیر باشد ؛ همانها که تا دیروز آنچنان گرفتار جهل و تفرقه و انحطاط و بدبختی بودند که غیر از محیط محدود و مملوّ از فقر و فساد خود را نمی شناختند ، پس از آنکه گام در وادی توحید نهادند ، از چنان وحدت و آگاهی و قدرتی برخوردار شدند که سراسر جهان متمدّن آن روز را در زیر بال و پر خود گرفتند . 🔘بنا بر این بر خلاف آنچه بعضی می پندارند ، مساءله ((توحید)) و ((شرک )) یک مساءله صرفاً ذهنی نیست ، بلکه در تمام زندگی انسان اثر می گذارد و همه را به رنگ خود در می آورد . ((توحید)) افق دید انسان را گسترش داده و او را از وابستگیهای موهوم جهان ماده رهایی بخشیده و به بی نهایت پیوندش می زند ، به عکس ((شرک )) فکر آدمی را محدود نموده و در جهان بتهای سنگی و چوبی و یا بشرهای ضعیف بت گونه فرو می برد و مقدّرات و سرنوشت او را به دست بتها و یا انسانهای استعمارگر می سپارد و او را همانند برده زر خرید اسیر جهان مادّه و گرفتار و پایبند تعلّقات مادی می سازد . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 درک حضور ▪️ در آستانه سالار و سید شهیدان جهان اسلام، حضرت حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم، این ماتم را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت، بلکه جامعه بشریت تسلیت عرض می کنیم و اجر همگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم. از خدای سبحان مسئلت می کنیم هر قدمی که برداشته و برمی دارید مشمول این کریمهٴ سوره «یس» باشد: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏﴾؛[1] این ﴿قَدَّمُوا﴾ هم ناظر به اعمال گذشته است، هم ناظر به قیام و اقدام فعلی: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏﴾. ▪️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. ذات اقدس الهی برای اهمیت بخشیدن به بعضی از مسائل، نام مبارک خود را در کنار آن ذکر می کند؛ اگر سخن از احترام به پدر و مادر است می فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لی‏ وَ لِوالِدَیك‏﴾،[2] زیرا اینها هستند؛ اگر رعایت حقوق ایتام است می فرماید: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام‏﴾[3] و اگر گرامی داشت مقام و مقدم نبوّت و رسالت است، در بسیاری از آیات، نام مبارک خود را در کنار نام مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) یاد می کند که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول‏‏﴾؛[4] اما برای اینکه روشن شود تنها کسی که حرفِ نافذ در جهان دارد خداست و دیگران پیام او را می رسانند و آسیب نبیند، همیشه ضمیر را مفرد می آورد؛ با اینکه فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول‏‏﴾، نفرمود «اذا دعواکم»، فرمود: ﴿إِذا دَعاكُم﴾‏. اگر جایی دارد: ﴿مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُول﴾‏[5]، ضمیر را حتماً مفرد می آورد، تا روشن شود پیام ذات اقدس الهی، به وسیله رسول ابلاغ می شود، آنها پیامی از خودشان ندارند. ▪️ در جریان هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛[6] نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة». پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▪️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. [1] . سوره یس, آیه12. [2] . سوره لقمان, آیه14. [3] . سوره نساء, آیه1. [4] . سوره انفال, آیه24. [5] . سوره نساء, آیه69. [6] . التوحید (للصدوق)، ص241. 📚 ..درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 حضور ▪️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، است. ـ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک» از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک». ـ فرمودند لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند است. ـ ما غایب هستیم نه او، ما دور هستیم نه آن حضرت. ـ بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom