eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
(120) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 27- باور به روشن شدن چهره حق و باطل در همین دنیا قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْانَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ(یوسف/51) گفت: اى زنان، آن گاه كه خواستار تن يوسف مى‏بوديد، حكايت شما چه بود؟ گفتند: پناه بر خدا. او را هيچ گناهكار نمى‏دانيم. زن عزيز گفت: اكنون حق آشكار شد. من در پى كامجويى از او مى‏بودم و او در زمره راستگويان است. 🔅🔅🔅 ☑ 1.حقّ براى هميشه، مخفى نمى‏ماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ» ☑ 2.روشن شدن برخى پرونده‏ها و حقايق نياز به زمان دارد. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ» ☑ 3.وجدان‏ها، روزى بيدار شده و اعتراف مى‏كنند. «أَنَا راوَدْتُهُ» چنان كه فشار جامعه و محيط، گردنكشان را به اعتراف وادار مى‏كند. (همسر عزيز همين كه ديد تمام زنان به پاكدامنى يوسف اقرار كردند، او نيز به اعتراف گردن نهاد.) ☑ 4.آن گاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيله‏ى نجات و رفع اتّهام مى‏شود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mursalat - 05 ss.mp3
4.93M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(200) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪لطايف و اشارات ☑️4- كيفرهاى منافقان سركش ▫️در آيات مورد بحث، خداى سبحان به بخشى از كيفرهاى منافقان اشاره مى كند كه استهزاى تكوينى خداوند نسبت به آنان، يكى از آن كيفرهاست، (خداوند آنان را بر اثر اعمال ناروايشان به استهزاى كيفرى، سبك مغز و سفيه مى كند) و ديگرى آن كه ايشان را در سركشى و كورباطنى خودشان رها مى سازد. ▫️بخش ديگرى از كيفر منافقان آن است كه آنان همان گونه كه در دنيا با شياطين قرينن و با آنان خلوت مى كنند، در آخرت نيز با آنان محشور مى شوند همه با هم در جهنم سقوط مى كنند: (فو ربك لنحشرنهم والشياطين ثم لنحضرنهم حول جهنم جثيا) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 5.docx
36.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 5.pdf
913.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نگهدارنده 🔹در بيانات نوراني حضرت امير در خطبه اول نهج البلاغه است که «وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ» «مَيدان» يعني اضطراب، «مَادَ» يعني «إضطَرَبَ»؛ جلوي مَيدان، نوسان، اضطراب کره زمين را با اين ميخ‎ها و با اين سنگ‎ها گرفته. «وَتَّدَ»؛ يعني ميخکوب کرد، «صخور» هم که جمع صخر و صخره و سنگ بزرگ است. با اين سنگ‎هاي بزرگ زمين را ميخکوب کرده که بيخود نلرزد «وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ»؛ يعني نوسان زمين را، اين کار خداست درباره زمين که بتوانيد روي آن زندگي کنيد. 🔹﴿وَ جَعَلْنا فيها رَواسِيَ شامِخاتٍ﴾، همين کوه‎هاي سر به فلک کشيده تمام تگرگ‎ها و برف‎ها و باران‎ها را در خود ذخيره مي‎کند در جان خود در باطن خود در دل خود جا مي‎دهد از دامن آن چشمه و چاه در مي‎آيد که مشکل آشاميدني شما و مزرعه و ساير نيازهاي آبي شما را حل بکند، اين شما را سيراب مي‎کند وگرنه اگر کسي نباشد اين آب‎ها مي‎رود زير زمين هدر مي‎رود. 🔹اينها کاملاً سينه را سپر کردند که تمام اين برکات الهي را بگيرند و ذخيره کنند و از دامنشان به شما چشمه بدهند اين کار کوه‎هاست. فرمود اين کار را کرديم ﴿وَ أَسْقَيْناكُمْ ماءً فُراتاً﴾ فُرات يعني آب خالص و خوب. 🔹ما اين کار را کرديم واي به حال کسي که قيامت را تکذيب کند و در قيامت ما به اينها چه مي‎گوييم؟ مي‎گوييم حالا هر طرف مي‎خواهيد برويد برويد شما که با برهان عقلي با برهان نقلي با معجزات با آيات انبيا و اوليا و اهل بيت(عليهم السلام) گفتيم چيزي را باور نکرديد حالا هر طرف مي‎خواهيد برويد عذاب است. 📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۹ 📌 با نفس الی اگر در راه خدا جهاد با امّاره خود کرد، خدای تعالی او را می کند و راهنمایی می فرماید و خدا همیشه با خواهد بود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪عزیز گرامی!به این پست فراتر از دیدن و خواندن یک عکس نوشت نگاه کنید...بحران خشکسالی جدی است.خود دعای نوزدهم صحیفه را پس از نماز صبح بخوانیم و دوستان خودرا به این صدقه موثر توصیه کنیم! امید که صاحب نفسی ..... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 حرکت بر مدار (عدل)، نه (اعتدال) 💠 سعی کنید روی ( ) حرکت کنید، نه روی ( )! فرق جوهری این دو مکتب این است: آنکه می گوید من طرفدار اعتدال هستم، برابر کالا تولید می کند و می فروشد. می گوید: هر چه هست، من باید کنم تا اعتدال حاصل بشود؛ خواه حق باشد، خواه باطل! می گوید من چکار دارم چه کسی نیازمند است، چه کسی نیازمند نیست؛ چه کسی فقیر است، چه کسی فقیر نیست؛ به چه کسی ستم می شود، به چه کسی ستم نمی شود؛ من برابر عرضه و تقاضا، کالا تولید می کنم. امّا دین می گوید: شما ( ) باشید، کاری به تقاضا و عرضه نداشته باشید؛ (عدل) هم معنایش این است که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهید. 📋 دیدار با علماء، اساتید و طلاب استان مازندران 📆 قم ؛ دی ۱۳۸۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ(310) بِقِیعَةٍ(311) یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ(312) مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ(313) یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در آیات گذشته ، ویژگیهای ایمان و مؤ منان را در قالب مثل ((نور)) ترسیم نموده است و به دنبال آن برای تکمیل بحث و مقایسه میان ((نور)) و ((ظلمت )) و ((ایمان )) و ((کفر)) ، حالات کافران و منافقان را در ضمن دو مثال مجسّم فرموده است . 🔘در مثل اوّل ، اعمال آنان را به ((سراب )) و آب نمایی تشبیه کرده است که انسان تشنه در ((کویر)) آن را از دور آب می پندارد و به سراغ آن می رود ، ولی هر چه به دنبال آن می رود ، چیزی نمی یابد . 🔘وجه تشبیه در این مثل ((پندار بیهوده و حسرت و ناکامی )) است ؛ یعنی همان گونه که انسان تشنه در کویر خشک و بی آب ، سراب را از دور آب می پندارد و در پی آن می رود ، وقتی به آنجا می رسد چیزی نمی یابد ، حسرت زده و ناکام می ماند ، کافران و منافقان نیز ، عمل خود را نیک می پندارند ، و گمان می برند در برابر آن پاداشی دارند ، امّا وقتی مرگشان فرا می رسد و به پیشگاه خدا می روند ، اثری از اعمال خود نمی بینند ، ماءیوس و ناکام می گردند و حسرت می خورند که چرا عمرشان را بیهوده در جهت اعمال سرابی تلف نموده اند . در ضمن فرا رسیدن مرگ و در حال ناکامی به پیشگاه خدا رفتن ، به رسیدن بر ((سراب )) تشبیه گردیده است . خداوند در باره اعمال کافران و منافقان می فرماید : ( . . . کَذَا لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ اءَعْمَلَهُمْ حَسَرَا تٍ عَلَیْهِمْ . . . )(318) ؛ ((این چنین خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت زایی به آنان نشان می دهد)) . 🔘از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که می فرماید : ((این آیه در باره افرادی است که اموال خود را بیکار می گذارند و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند و نسبت به آن بخل می ورزند و آنگاه از دنیا می روند ، و آن اموال را برای کسانی به ارث می گذارند که آنها آن را یا در راه طاعت خدا صرف می کنند و یا در جهت معصیت الهی ، اگر در راه طاعت خدا خرج کنند ، صاحب مال در قیامت می بیند که مال او میزان عمل دیگری را سنگین و ارزشمند کرده است ، حسرت می خورد ، که چرا خودش آن را در راه خدا صرف نکرده است (تا امروز از مهلکه عذاب نجاتش دهد) . و اگر مالش را در مسیر معصیت خدا صرف کنند ، (بازهم بر حسرت و عذابش افزوده می شود) که مال او ورثه را در نافرمانی خدا کمک و تقویت کرده است )) . (319) 🔘در مثل دوّم ، اعمال کافران ، به ظلمتهایی تشبیه شده که در یک اقیانوس پهناور قرار گرفته و موج آن را پوشانده و بر فراز موج ، موج دیگری است و بر فراز آن ، ابر تاریکی قرار دارد . به این ترتیب سه ظلمت بر روی هم متراکم شده است : ظلمت اعماق آب ، ظلمت امواج خروشان و ظلمت ابر تاریک . بدیهی است که در چنین ظلمتی نزدیکترین اشیا ، قابل رؤ یت نخواهد بود ، حتی اگر انسان دست خود را نزدیک چشمش بیاورد ، آن را نمی بیند ؛ (إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا) . ============= 310-((سراب )): در اصل به معنای سرچشمه آب می باشد و بعد به معنای آب نما به کار رفته است . حافظ می گوید: دور است سَرِ آب در این بادیه هشدار تا غول بیابان نفریبد به ((سرابت )). 311-((بقیعه )): زمین گسترده بی آب و گیاه ، کویر. 312-((ظمآن )): آدم تشنه . 313-((لُجّیّ)): دریای عمیق و پهناور. 314-((سحاب )): ابر باران زا که غالباً متراکم و تیره و تار است . 315-نور / 39 40. 316-((یَمْ)): دریا. 318-بقره / 167. 319-تفسیر صافی ، ج 1، ص 157. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom