eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۹ 📌 با نفس الی اگر در راه خدا جهاد با امّاره خود کرد، خدای تعالی او را می کند و راهنمایی می فرماید و خدا همیشه با خواهد بود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪عزیز گرامی!به این پست فراتر از دیدن و خواندن یک عکس نوشت نگاه کنید...بحران خشکسالی جدی است.خود دعای نوزدهم صحیفه را پس از نماز صبح بخوانیم و دوستان خودرا به این صدقه موثر توصیه کنیم! امید که صاحب نفسی ..... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 حرکت بر مدار (عدل)، نه (اعتدال) 💠 سعی کنید روی ( ) حرکت کنید، نه روی ( )! فرق جوهری این دو مکتب این است: آنکه می گوید من طرفدار اعتدال هستم، برابر کالا تولید می کند و می فروشد. می گوید: هر چه هست، من باید کنم تا اعتدال حاصل بشود؛ خواه حق باشد، خواه باطل! می گوید من چکار دارم چه کسی نیازمند است، چه کسی نیازمند نیست؛ چه کسی فقیر است، چه کسی فقیر نیست؛ به چه کسی ستم می شود، به چه کسی ستم نمی شود؛ من برابر عرضه و تقاضا، کالا تولید می کنم. امّا دین می گوید: شما ( ) باشید، کاری به تقاضا و عرضه نداشته باشید؛ (عدل) هم معنایش این است که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهید. 📋 دیدار با علماء، اساتید و طلاب استان مازندران 📆 قم ؛ دی ۱۳۸۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ(310) بِقِیعَةٍ(311) یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ(312) مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ(313) یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در آیات گذشته ، ویژگیهای ایمان و مؤ منان را در قالب مثل ((نور)) ترسیم نموده است و به دنبال آن برای تکمیل بحث و مقایسه میان ((نور)) و ((ظلمت )) و ((ایمان )) و ((کفر)) ، حالات کافران و منافقان را در ضمن دو مثال مجسّم فرموده است . 🔘در مثل اوّل ، اعمال آنان را به ((سراب )) و آب نمایی تشبیه کرده است که انسان تشنه در ((کویر)) آن را از دور آب می پندارد و به سراغ آن می رود ، ولی هر چه به دنبال آن می رود ، چیزی نمی یابد . 🔘وجه تشبیه در این مثل ((پندار بیهوده و حسرت و ناکامی )) است ؛ یعنی همان گونه که انسان تشنه در کویر خشک و بی آب ، سراب را از دور آب می پندارد و در پی آن می رود ، وقتی به آنجا می رسد چیزی نمی یابد ، حسرت زده و ناکام می ماند ، کافران و منافقان نیز ، عمل خود را نیک می پندارند ، و گمان می برند در برابر آن پاداشی دارند ، امّا وقتی مرگشان فرا می رسد و به پیشگاه خدا می روند ، اثری از اعمال خود نمی بینند ، ماءیوس و ناکام می گردند و حسرت می خورند که چرا عمرشان را بیهوده در جهت اعمال سرابی تلف نموده اند . در ضمن فرا رسیدن مرگ و در حال ناکامی به پیشگاه خدا رفتن ، به رسیدن بر ((سراب )) تشبیه گردیده است . خداوند در باره اعمال کافران و منافقان می فرماید : ( . . . کَذَا لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ اءَعْمَلَهُمْ حَسَرَا تٍ عَلَیْهِمْ . . . )(318) ؛ ((این چنین خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت زایی به آنان نشان می دهد)) . 🔘از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که می فرماید : ((این آیه در باره افرادی است که اموال خود را بیکار می گذارند و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند و نسبت به آن بخل می ورزند و آنگاه از دنیا می روند ، و آن اموال را برای کسانی به ارث می گذارند که آنها آن را یا در راه طاعت خدا صرف می کنند و یا در جهت معصیت الهی ، اگر در راه طاعت خدا خرج کنند ، صاحب مال در قیامت می بیند که مال او میزان عمل دیگری را سنگین و ارزشمند کرده است ، حسرت می خورد ، که چرا خودش آن را در راه خدا صرف نکرده است (تا امروز از مهلکه عذاب نجاتش دهد) . و اگر مالش را در مسیر معصیت خدا صرف کنند ، (بازهم بر حسرت و عذابش افزوده می شود) که مال او ورثه را در نافرمانی خدا کمک و تقویت کرده است )) . (319) 🔘در مثل دوّم ، اعمال کافران ، به ظلمتهایی تشبیه شده که در یک اقیانوس پهناور قرار گرفته و موج آن را پوشانده و بر فراز موج ، موج دیگری است و بر فراز آن ، ابر تاریکی قرار دارد . به این ترتیب سه ظلمت بر روی هم متراکم شده است : ظلمت اعماق آب ، ظلمت امواج خروشان و ظلمت ابر تاریک . بدیهی است که در چنین ظلمتی نزدیکترین اشیا ، قابل رؤ یت نخواهد بود ، حتی اگر انسان دست خود را نزدیک چشمش بیاورد ، آن را نمی بیند ؛ (إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا) . ============= 310-((سراب )): در اصل به معنای سرچشمه آب می باشد و بعد به معنای آب نما به کار رفته است . حافظ می گوید: دور است سَرِ آب در این بادیه هشدار تا غول بیابان نفریبد به ((سرابت )). 311-((بقیعه )): زمین گسترده بی آب و گیاه ، کویر. 312-((ظمآن )): آدم تشنه . 313-((لُجّیّ)): دریای عمیق و پهناور. 314-((سحاب )): ابر باران زا که غالباً متراکم و تیره و تار است . 315-نور / 39 40. 316-((یَمْ)): دریا. 318-بقره / 167. 319-تفسیر صافی ، ج 1، ص 157. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌برخی لوازم ایمان ☑️۱. عمل صالح: توجه قرآن به مسأله عمل‏صالح و تأثیر آن در پرورش نسل صالح، بسیار مشهود و چشم‏گیر است؛ چرا که در قرآن کریم فقط عمل‏صالح هشتادوهفت بار به صورت‏های گوناگون مانند "العمل الصالح" "عَمِلَ صالحا" و... وارد شده است، و این می‏رساند که عنایت اسلام به مسأله "عمل صالح" کمتر از عنایت آن بر "ایمان" نیست؛ زیرا عمل صالح، نشانه وجود ایمان در دل‏ها و مایه تجلی و درخشش آن در قلمرو زندگی است، و ایمان بدون "عمل" و انجام مسؤولیت، مثل درخت بی‏برگ است که فقط به درد سوختن می‏خورد؛ همچنین عمل صالح نسبت به ایمان، به منزله تنه و شاخه، به ریشه آن است که هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک، مایه تکامل دیگری است و آسیب پذیری یکی، موجب آسیب پذیری دیگری نیز هست. در هر موردی که قرآن از عمل سخن گفته، به طور صریح و یا کنایه ایمان به خدا را هم مطرح و یادآوری شده است که عمل صالح در صورتی پذیرفته می‏شود که درخت عمل از آب زلال ایمان به "اللّه‏" سیراب شود؛ چنان‏که قرآن می‏فرماید: "مَن ءامَن باللّه و الیوم الأخر و عمل صـلحًا فلهم أجرهم عند ربّهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون؛ (بقره، ۶۲) آن کس که به خدا و سرای دیگر ایمان بیاورد و عمل نیک انجام دهد".۲ ☑️۲. لازمه ایمان به خدا، ایمان به رسول خدا نیز هست. در قرآن کریم، در ضمن آیاتی وجوب اطاعت خدا و رسولش صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را بیان کرده و فهمانده که اطاعت رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از اطاعت ایمان و به خدا جدا نیست؛ پس ایمان به رسول خدا، ایمان به خدا و کفر به او، کفر به خدای تعالی است؛ چنان‏که قرآن کریم می‏فرماید: "و یقولون ءامنّا باللّه و بالرّسول...؛ (نور، ۴۷) [منافقان] گویند: خدا و پیغمبر او را باور داریم و اطاعت می‏کنیم. آنگاه با وجود این، گروهی از ایشان روی می‏گردانند، و آنان مؤمن نیستند."۳ 🔹البته لوازم ایمان چیزهای مهم دیگری هم هستند که توضیح همه آنها از حوصله این پست خارج است. +=========================== ۱. ر.ک: فرهنگ و مقاومت فرهنگی، مهدی نوید؛ تهاجم فرهنگی، آیه‏اللّه‏ مصباح یزدی؛ فرهنگ و تهاجم فرهنگی، سخنان مقام معظم رهبری. ۲. ر.ک: منشور جاوید، آیه‏اللّه‏ سبحانی، ج ۳، ص ۳۱۵، انتشارات توحید. ۳. ر.ک: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۲۶؛ ج ۱۵، ص ۱۴۴، نشر اسلامی. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ⏺دربارۀ نزول قرآن در شب قدر و تعارض آن با نزول تدريجى قرآن در مدت بيست سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله گفت‌وگوهاى بسيارى وجود دارد و آراى مختلفى در اين زمينه عرضه شده است كه برخى از آن‌را در ذيل مى‌آوريم: 🔅🔅🔅 🔹نظر اول: آغاز نزول قرآن در شب قدر بوده‌است (نه نزول تمام قرآن)، چنانكه از ظاهر آيۀ «شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌...» ٣ به‌دست مى‌آيد. ▫️بيشتر محققين اين رأى را برگزيده‌اند؛ زيرا معاصرين نزولِ‌ آيه، از واژۀ قرآن، قرآن كامل را نمى‌فهميدند. علاوه بر آن مواردى در قرآن هست كه نمى‌تواند يكجا و در يك شب نازل شده باشد؛ مثلاً در قرآن از گذشته‌اى خبر مى‌دهد كه نسبت به اولين شب قدر، آيندۀ دور محسوب مى‌شود. براى مثال: «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ‌ اللّهُ‌ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ‌ أَذِلَّةٌ‌١خداوند شما را در [ جنگ] بدر يارى كرد [ و بر دشمنان خطرناك پيروز ساخت] در حالى كه شما [ نسبت به آنان] ناتوان بوديد...». ▫️اين قبيل آيات در قرآن بسيار است و اگر نزول آن در اولين شب قدر بوده باشد، مى‌بايست به‌صورت مستقبل مى‌آمد؛ وگرنه سخن، از ظاهر حقيقت به دور خواهد بود. علاوه بر استدلال مذكور، در قرآن آيات ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مبهم و مبيّن بسيار است. در حالى كه مقتضاى ناسخ بودن، تأخير زمانى آيات ناسخ از منسوخ است. همچنين بيان مبهمات توسط‍‌ آيات ديگر، مستلزم فاصله زمانى است. پس هرگز معقول نيست كه قرآن موجود، يكجا نازل شده باشد. 🔹نظر دوم: گروهى معتقدند كه در شب قدر هر سال، آن اندازه از قرآن كه نياز سال بود يكجا بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل مى‌شد، سپس در طول سال نيز همان آيات به تدريج و بر حسب مناسبت‌ها و پيشامدها نازل مى‌گرديد. بر اين فرض، مقصود از شهر رمضان و ليلة‌القدر، يك رمضان و يك ليلة القدر نيست، بلكه همۀ ماه‌هاى رمضان و همۀ شب‌هاى قدر منظور است. 🔹نظر سوم: گروهى معتقدند كه قرآن دو نزول داشته است: نزول دفعى (يكجا) و نزول تدريجى؛ به‌عبارت ديگر در شب قدر همۀ قرآن يكجا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، سپس در طول مدت نبوّت، دوباره به‌تدريج نازل گشته است. منشأ اين نظر، رواياتى است كه در اين باره آمده‌است؛ طبق روايات اهل سنت، قرآن يكجا از عرش بر آسمان اول و در جايگاهى به‌نام «بيت العزّة» نازل گرديد، امّا در روايات شيعه آمده‌است كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم و در جايگاهى به نام «بيت معمور» نازل شد. (اين در مورد نزول دفعى است.)؛ اما نزول تدريجى در طى بيست سال بوده است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
10 🔅🔅🔅 🔰مشکلات تفسیر موضوعی ☑️1. تفسیر موضوعى این نیست که انسان کتاب هاى معجم قرآن مجید را در برابر خود بگذارد و مثلا براى تفسیر موضوع جهاد، یا تقوا، آیاتى که تحت همین عنوان (جهاد و تقوا) در معجم آمده است جمع آورى کند. زیرا بسیار مى شود که آیاتى از قرآن پیرامون این سه موضوع سخن مى گوید بى آن که کلمه «تقوا» یا «جهاد» در آن به کار رفته باشد، و این فراوان است،بد نیست در اینجا از یک مثال استفاده کنیم: مى دانیم خداوند، «رحمن» و «رحیم» و «ارحم الراحمین» است; و این معنا در بسیارى از آیات قرآن منعکس مى باشد. ولى آیاتى در قرآن داریم که این حقیقت را بیان مى کند بى آن که ماده «رحم» در آن به کار رفته باشد. از جمله آیه ۶۱ سوره نحل است که مى فرماید: وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِنْ دَابَّة : «و اگر خداوند مردم را به خاطر ظلمشان مجازات مى کرد، جنبنده اى را بر روى زمین باقى نمى گذارد.» همین مطلب در آیه ۴۵ سوره فاطر با تفاوت مختصرى آمده است: (وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّة ): «اگر خداوند مردم را به سبب کارهایى که مرتکب شده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت;» این دو آیه نهایت لطف و رحمت الهى را نسبت به بندگان اش نشان مى دهد بى آن که در این دو آیه اشاره اى به واژه «رحم» شده باشد. ☑️۲. مشکل دیگر تفسیر موضوعى همان مشکل جمع بندى آیات و نتیجه گیرى از آنها است، که نیاز به دقت و ظرافت و ذوق و آگاهى بسیار و احاطه فراوان به آیات قرآن و تفاسیر دارد; و در آنجا که آیات مربوط به یک موضوع متعدّد و هر کدام بعد خاصّى دارد این جمع بندى پیچیده تر مى شود. بعلاوه همان گونه که گفتیم تفسیر موضوعى تفسیر نوپایى است که کوشش و کار فراوانى روى آن انجام نشده; و همین امر کار کسانى را که در آغاز راه هستند را مشکل و پیچیده مى سازند; و یا تفسیر معمولى که از همان آغاز نزول قرآن روى آن کار شده است تفاوت بسیار دارد. ☑️۳. مشکل بزرگ دیگر، این است که موضوعاتى که در قرآن مجید (این کتاب بزرگ آسمانى) مطرح شده، حدّ و حسابى ندارد، از مسائل اعتقادى گرفته تا مسائل عملى، و از مسائل اخلاقى گرفته تا سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، آداب معاشرت، جنگ، صلح، تاریخ انبیاء، اسرار آفرینش و... در هریک از این زمینه ها موضوعات فراوانى است که قرآن از آنها بحث کرده، و بررسى همه اینها وقت و حوصله زیادى لازم دارد. گاه یک آیه در تفسیر موضوعى در چندین بحث مورد توجّه واقع مى شود و هریک از ابعاد آن را در فصل خاصّى باید مطرح کرد; در حالى که در تفسیر ترتیبى یک بار آن آیه تفسیر مى شود و تمام. ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰ – ۸ 📌اعمال الی باید این اعمال را انجام دهد: ۱ – در خود و در آنچه در آسمانها و زمین و آن چه بین آنها است کرده که جز حق و چیزی نیست، کند. ۲ – جزء مردمی که به ملاقات خدای تعالی کافرند نباشد. ۳ – و سفر در روی بکند و ببیند کسانی که قبل از او بوده اند با این که قوی تر و اثراتشان در روی زمین بیشتر و طولانی تر بوده و آنها را کرده اند ولی آنها به دستورات آنها نکرده اند، چگونه بوده است. ۴ – بداند که کارهای بد آیات الهی است و در عاقبت آیات الهی را می کند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 5 ۱۶أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ ۱۷ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ ۱۸کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ۱۹وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ 🔅🔅🔅 ۱۶ ـ آیا ما اقوام (مجرم) نخستین را هلاک نکردیم؟! ۱۷ ـ سپس دیگر (مجرمان) را به دنبال آنها مى فرستیم. ۱۸ ـ (آرى) این گونه با مجرمان رفتار مى کنیم! ۱۹ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔅🔅🔅 🔰تفسیر: با این همه مظاهر قدرت باز در معاد شک دارید؟! در این آیات نیز، از طرق مختلف به منکران رستاخیز هشدار مى دهد، و با بیانات گوناگون آنها را از خواب سنگین غفلت بیدار مى کند. نخست دست آنها را گرفته، به گذشته تاریخ مى برد، و سرزمین هاى بلا دیده اقوام کفار پیشین را به آنها نشان مى دهد، مى فرماید: آیا ما اقوام نخستین که راه کفر و انکار را پیش گرفتند هلاک نکردیم (أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ). آثار آنها نه تنها بر صفحات تاریخ که بر صفحه روى زمین نیز نمایان است، اقوامى همچون قوم عاد ، ثمود ، قوم نوح ، قوم لوط و قوم فرعون که گروهى با طوفان، و جمعى با صاعقه، و عده اى با تندباد، و قومى با زلزله و سنگ هاى آسمانى به کیفر اعمالشان مجازات و نابود شدند. 🔅🔅🔅 سپس ما اقوام آخرین را که اعمال مشابهى دارند به دنبال آنها مى فرستیم (ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ). چرا که این یک سنت مستمر است و تبعیض و استثناء برنمى دارد، مگر ممکن است گروهى را به جرمى مجازات کند و همان جرم را براى دیگران بپسندد؟! 🔅🔅🔅 و لذا در آیه بعد، مى افزاید: این گونه ما با گنهکاران رفتار مى کنیم (کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ). این آیه در حقیقت، به منزله بیان دلیل بر هلاکت اقوام اولین و به دنبال آنها هلاکت اقوام آخرین است; چرا که عذاب هاى الهى نه جنبه انتقامجوئى دارد، و نه تصفیه حساب شخصى است، بلکه تابع اصل استحقاق و مقتضاى حکمت است. بعضى گفته اند: منظور از اولین اقوامى هستند که در گذشته دور بودند، مانند قوم نوح و عاد و ثمود، و آخرین اقوامى مى باشند که بعد از آنها آمدند، مانند قوم لوط و قوم فرعون، ولى با توجه به این که نُتْبِعُهُم به صورت فعل مضارع آمده در حالى که أَ لَمْ نُهْلِک معنى ماضى دارد روشن مى شود: اولین تمام اقوام پیشین را مى گیرد که به عذاب الهى هلاک شدند، و آخرین کفارى را شامل است که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند، یا بعد از آن پا به عرصه وجود مى گذارند و آلوده جرم، گناه، ظلم و فساد مى شوند. 🔅🔅🔅 و سرانجام، نتیجه گیرى کرده، مى افزاید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). یَوْمَئِذ در اینجا اشاره به روز رستاخیز است که مجازات اصلى و مهم آنها مربوط به آن روز است، و این تکرار براى تأکید مطلب است، و این که بعضى احتمال داده اند: این آیه ناظر به عذاب دنیا مى باشد، و آیه مشابه آن که قبلاً آمد ناظر به عذاب آخرت است، بسیار بعید به نظر مى رسد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 29.mp3
9.09M
💢جلسه بیست و نهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom