فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرّ آفرینش «معرفت» است.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: {وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ} همه مفسّرین این (الّا لیعبدون) را (الّا لیعرفون) تفسیر کرده اند. چرا مفسّرین، عبادت را معرفت تفسیر کردهاند؟ چون عبادتِ بدون معرفت، عبادت نیست. چیزی که قبل از آن معرفت نباشد، اصلا عبادت نیست. اساس آفرینش «معرفت» است
ویدئوی کامل:
https://ebrahi.me/h9
#عبادت #معرفت
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان-جلسه دوم.mp3.mp3
14.04M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری
📼جلسه دوم تفسیر آیات 5 تا 10
📝فهرست درسگفتار
☑️نوشیدنی ابرار در بهشت
☑️ویژگی ها و خصوصیات رفتاری ابرار
☑️معنای واژه وفا
☑️تفاوت تعهد و نذر
☑️تاکید اسلام بر اطعام گرسنگان
☑️آزادی درونی، نتیجه انفاق از اموال مورد علاقه انسان
☑️نتایج اطعام گرسنگان
☑️منطق قرآن در خدمت به خلق
☑️اهمیت اخلاص در اعمال انسان
☑️امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، مصداق بارز ابرار
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رعد.04.mp3
19.97M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_رعد #رعد
💢جلسه چهارم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #رعد را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (4)
🔅🔅🔅
🔰تفسیر سوره الانسان /آیه 2
إِنَّا خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿٢﴾
ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم، و او را مىآزماییم; (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم! (۲)
🌱🌱🌱
به هر حال بعد از اين مرحله نوبت آفرينش انسان، و موجود قابل ذكر شدن است، میفرمايد.
" ما انسان را از نطفه مختلطی آفريديم، و او را میآزمائيم، و لذا او را شنوا و بينا قرار داديم" (إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً).
▫️" امشاج" جمع" مشج" (بر وزن نسج يا بر وزن سبب) يا جمع" مشيج" (بر وزن مريض) به معنی شیء مخلوط است.
▫️آفرينش انسان از" نطفه مخلوط" ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب" اسپر" و" اوول" بوده باشد همانگونه كه در روايات اهل بيت ع اجمالا به آن اشاره شده است. يا اشاره به استعدادهای مختلفی كه در درون نطفه از نظر عامل وراثت از طريق ژنها و مانند آن وجود دارد، و يا اشاره به اختلاط مواد مختلف تركيبی نطفه است، چرا كه از دهها ماده مختلف تشكيل يافته، و يا اختلاط همه اينها با يكديگر، معنی اخير از همه جامعتر و مناسبتر است.
▫️اين احتمال نيز داده شده كه امشاج اشاره به تطورات نطفه در دوران جنينی است.
▫️جمله" نبتليه" اشاره به رسيدن انسان به مقام" تكليف و تعهد و مسئوليت و آزمايش و امتحان" است، و اين يكی از بزرگترين مواهب خدا است كه به انسان كرامت فرموده و او را شايسته" تكليف و مسئوليت" قرار داده است.
▫️و از آنجا كه" آزمايش و تكليف" بدون" آگاهی" ممكن نيست، در آخر آيه اشاره به ابزار شناخت و چشم و گوش میكند كه در اختيار انسانها قرار داده است. بعضی نيز گفتهاند منظور از ابتلاء و آزمايش در اينجا تطورات و تحولاتی است كه به جنين از مرحله نطفه تا رسيدن به يك انسان كامل دست میدهد. ولی با توجه به تعبير" نبتليه" و همچنين تعبير به" انسان" تفسير اول مناسبتر است.
▫️ضمنا از اين تعبير استفاده میشود كه ريشه همه ادراكات انسان از ادراكات حسی او است: و به تعبير ديگر ادراكات حسی" مادر" همه" معقولات" است، و اين نظريه بسياری از فلاسفه اسلامی است، و در ميان فلاسفه يونان" ارسطو" نيز طرفدار همين نظر بوده است.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (5)
🔅🔅🔅
🔰تفسیر سوره الانسان /آیه سوم و چهارم
إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿٣﴾ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَلاسِلا وَأَغْلالا وَسَعِیرًا ﴿٤﴾
ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس! (۳)
ما براى كافران، زنجیرها و غلها و شعلههاى سوزان آتش آماده كردهایم! (۴)
🌱🌱🌱
▫️و از آنجا كه تكليف و آزمايش انسان علاوه بر مساله آگاهی و ابزار شناخت نياز به دو عامل ديگر يعنی به مساله" هدايت" و" اختيار" دارد آيه بعد به آن اشاره كرده، میفرمايد:" ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر و پذيرا باشد، يا كفران كننده و ناپذيرا" (إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً)۱۷.
▫️" هدايت" در اينجا معنی وسيع و گستردهای دارد كه هم هدايت" تكوينی" را شامل میشود و هم هدايت" فطری" و هم" تشريعی" را هر چند سوق آيه بيشتر روی هدايت تشريعی است.
▫️" توضيح" اينكه از آنجا كه خداوند انسان را برای هدف" ابتلاء و امتحان" و تكامل آفريده است مقدمات وصول به اين هدف را در وجود او آفريده، و نيروهای لازم را به او بخشيده اين همان هدايت" تكوينی" است.
▫️سپس در اعماق فطرتش عشق به پيمودن اين راه را قرار داده، و از طريق الهامات فطری مسير را به او نشان داده، و از اين نظر هدايت" فطری" نموده و از سوی ديگر، رهبران آسمانی و انبيای بزرگ را به تعليمات و قوانين روشن برای" ارائه طريق" مبعوث كرده، و به وسيله آنها هدايت" تشريعی" فرموده است، و البته تمام اين شعب سه گانه هدايت، جنبه عمومی دارد، و همه انسانها را شامل میشود.
▫️رويهمرفته اين آيه به سه مساله مهم و سرنوشتساز در زندگی انسان اشاره میكند:
▫️مساله" تكليف"، مساله" هدايت" و مساله" آزادی اراده و اختيار" كه لازم و ملزوم يكديگر و مكمل يكديگرند.
▫️در ضمن جمله" إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً" خط بطلان بر مكتب جبر میكشد.
▫️تعبير به" شاكرا" و" كفورا" مناسبترين تعبيری است كه در اينجا امكان دارد، چرا كه در مقابل نعمت بزرگ هدايت الهی آنها كه پذيرا و تسليم شوند، و راه هدايت پيش گيرند، شكر اين نعمت را بجا آورده، و آنها كه مخالفت كنند كفران كردهاند.
▫️و از آنجا كه از دست و زبان هيچكس بر نمیآيد، كه از عهده شكرش بدر آيد، در مورد" شكر" تعبير به اسم فاعل كرده، در حالی كه در مورد" كفران" تعبير به" كفور" (صيغه مبالغه) آمده، زيرا آنها كه اين نعمت بزرگ را ناديده بگيرند بالاترين كفران را كردهاند، چرا كه خداوند انواع وسائل هدايت را در اختيار آنها گذارده، و اين نهايت كفران است كه همه را ناديده بگيرد و راه خطا برود. ضمنا بايد توجه داشت" كفور" واژهای است كه هم در مورد" كفران نعمت" به كار میرود و هم در مورد" كفر اعتقادی" (همانگونه كه راغب در مفردات آورده است).
🌱🌱🌱
🔹در آخرين آيه مورد بحث اشاره كوتاه و پرمعنايی به سرنوشت كسانی كه راه كفر و كفران را میپويند كرده، میفرمايد:" ما برای كافران زنجيرها و غلها و شعلههای سوزان آتش آماده كردهايم" (إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً).
▫️تعبير به" اعتدنا" (آماده كردهايم) تاكيدی است بر مساله حتمی بودن مجازات اين گروه، درست است كه آماده كردن از قبل، كار كسانی است كه توانايی محدودی دارند و احتمال میدهند به هنگام نياز توانايی پيدا نكنند، و اين معنی در باره خداوند موردی ندارد چرا كه هر چه را اراده كند با فرمان" كن" فورا موجود میشود، در عين حال برای بيان قطعی بودن مجازات كافران اعلام میكند كه وسائل مجازات آنها از هم اكنون آماده است!" سلاسل" جمع" سلسله" به معنی" زنجير" و" اغلال" جمع" غل" به معنی حلقهای است كه بر گردن يا دستها قرار میدهند، سپس آن را با زنجير میبندند.
▫️به هر حال ذكر غل و زنجير، و سپس شعلههای سوزان آتش بيانگر مجازات عظيم اين گروه است كه در آيات ديگر قرآن نيز به آن اشاره شده، و" عذاب" و" اسارت" در آن جمع است.
▫️آزادی آنها در شهوات در اينجا سبب اسارت آنها در آنجا میشود، آتشهايی كه در اين دنيا بر پا كردهاند در آنجا تجسم میيابد و دامانشان را میگيرد.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_احزاب برداشت از آیات ۳ – ۱
##تقوی
#سالک الی #اللّه باید تقوی را کاملاً رعایت کند و کفّار و #منافقین را اطاعت نکند، بلکه پیرو #وحی الهی باشد و بر خدا #توکل کند.
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌هبوط ادم
-----
🔹آری اگر پدر و مادر بشر، به زمين نمیآمدند، كی ميتوانستند متوجه فقر، و ذلت، و مسكنت، و حاجت، و قصور، خود شوند؟ و چگونه بدون برخورد با تعب و زحمت و رنج زندگی، به روح و راحت در حظيرة القدس، و جوار ربّ العالمين میرسيدند؟ و برای جلوه كردن اسماء حسنای خدا، از عفو، و مغفرت، و رأفت، و توبه، و ستر، و فضل، و رأفت، و رحمت، موردی يافت نمي شد چون مورد اين اسماء حسنای خدا، گنهكارانند، و خدا را در ايام دهر نسيمهای رحمتی است، كه از آن بهرهمند نميشوند، مگر گنهكارانی كه متعرض آن شوند، و خود را در معرض آن قرار دهند.
پ.ن :حَظیرةُ القُدْس مکان ممنوعهای است که تا کسی به مقام قدس و طهارت نرسد نمیتواند داخل آن شود.
📚بخشی از کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی رضوان الله علیه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (5)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
⏪۲ـ خود سوز بودن پلورالیزم
به نظر میرسد نظریه پلورالیزم و پذیرش حقانیت ادیان، وقتی پایش به قلمرو دین اسلام برسد یعنی مطابق مبنای خود بخواهد حقانیت اسلام را نیز بپذیرد، دست به انتحار زده است. توضیح اینکه پذیرفتن حقانیت دین یهود یا مسیح هیچ منافاتی با پذیرش حقانیت ادیان دیگر ندارد بلکه چه بسا مطابق اصول یهود و مسیح نیز باشد چرا که در آنها وعده و بشارت ظهور دین بر حق پسین داده شده است و شخص معتقد به پلورالیزم میتواند بعد از پذیرش حقانیت یهود و مسیح سراغ ادیان دیگر برود؛ امّا وقتی آیین اسلام را نیز یکی از ادیان بر حق معرفی میکند معنای آن این است که اسلام و اصول مسلم آن نیز برخاسته از حقیقت است. در اینجاست که با یکی از اصول مسلم اسلام یعنی اصل "نسخ" ـ که بر انقضاء حقانیت ادیان پیشین دلالت میکند ـ مواجه میشود. در این صورت، اگر آن را نیز بپذیرد، لازمهاش دست کشیدن از ادعای تعدد ادیان است. شهید مطهری در این زمینه گفته است:
"لازمه ایمان به همه پیامبران این است که در هر زمانی تسلیم شریعت همان پیامبری باشیم که دوره اوست، و قهرا لازم است در دوره ختمیه آخرین دستورهایی که از جانب خدا به وسیله آخرین پیامبر رسیده است عمل کنیم و این لازمه اسلام یعنی تسلیم شدن به خدا و پذیرفتن رسالتهای فرستادگان اوست."۱۲
⏪۳ـ حکم عقل به پیروی از پیام آخر
بعد از پذیرفتن حقانیت ادیان در عرض هم، عقل دلیلی دیگر برای انتخاب اسلام مییابد و آن اینکه عقل حکم میکند که مکلّف، پیام و تکلیف آخر مولی را برای خود مبنای عمل و حجت قرار دهد. از این رو میباید اسلام را برگزید.
"لازمه تسلیم خدا شدن پذیرفتن دستورهای اوست و روشن است که همواره به آخرین دستور خدا باید عمل کرد و آخرین دستور خدا همان چیزی است که آخرین رسول او آورده است."۱۳
ادامه دارد...
========
۱۲. عدل الهی، ص ۲۶۸.
۱۳. عدل الهی، ص ۲۷۱.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (4)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
✅نبوت عامه
مولف اثر در جلد هفت کتاب «پیام قرآن» اهمیت نبوت عامه را مورد توجه قرار می دهد و توجه به اصول کلی دعوت انبیا را یکی از نکات مهم بر می شمرد که از هماهنگی خاصی برخوردار بوده، و نشان میدهد تا چه حد سلسله جلیله پیامبران خدا به صورت یک خیل عظیم متحد و منسجم در میان انسانها عمل می کرده اند.
🔹به تعبیر دیگر: میتوان آنها را با هیئت علمی یک دانشگاه تشبیه کرد که با برنامه ریزی دقیق، تعلیم دانشجویان را از نخستین تا آخرین کلاس به طور منسجم و هماهنگ کلاس به کلاس انجام میدهند.
🔹مسلم است که این هماهنگی هرگز منافاتی با نسخ ادیان به وسیله یکدیگر ندارد، همانگونه که برنامه های کلاسی یک دانشگاه سال به سال عوض میشود، کتابهای سال اول کارآیی برای سال دوم ندارد و کتابهای سال دوم مناسب سال سوم نیست، در عین حال اصول کلی تمامی آنها هماهنگ است، همچنین این مسئله منافاتی با تفاوت درجات انبیا به خاطر تفاوت مسئولیت های آنها ندارد.
🔹به بیان معظم له این هماهنگی در اصول کلی از یکسو ما را به خطوط اساسی ادیان الهی آشنا می سازد، و بر آنها تاکید میکند، و از سوی دیگر حقانیت دعوت آنها را واضح میکند و از سوی سوم این مسئله میتواند معیاری برای شناخت پیامبران راستین از مدعیان دروغین باشد، زیرا هماهنگی آنها با پیامبران شناخته شده پیشین به عنوان یک قرینه قابل قبول مطرح خواهد شد.
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن ۱۱۳
#مثل #اصحاب #قریه #مرسلون #امثال #پیامبران #بشر #فال #تطیُّر #رحمن #مسرفون
⏪31- مَثَل اصحاب قریه
قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید))
☑️1- فال بد و نحوست حربه ضدّ دیانت (ادامه نکته اول)
اتّهام ((نحوست )) از حربه های دیرینه ای است که دشمنان در طول تاریخ ، در برابر پیامبران و پیروانشان بدان متوسّل شده و مردم ساده لوح و سطحی نگر را نسبت به رهبران الهی و مبلّغان و مروّجان دینی ، دلسرد و بدبین می کنند ؛ رژیم منحوس پهلوی نیز ، برای مقابله با روحانیّت از همین حربه استفاده می کرد و تا اندازه ای این سوژه برای پیشبرد اهداف شومشان مؤ ثر واقع شده بود ، چنانکه امام خمینی قدّس سرّه در کتاب ((کشف الاسرار)) که در زمان طاغوت آن را نوشته اند ، در این باره می فرماید :
((ملاّها از همان روزهای اوّل تصدّی ، رضاخان را بر خلاف مصالح کشور تشخیص دادند و تا توانستند عمومی و وقتی نشد مخفیانه و خصوصی فسادهای خانمان سوز او را به مردم گوشزد کردند ولی تبلیغات آن دسته به توسط روزنامه های آن روز که ننگ ایران بودند و امروز نیز بعضی از آنها بازیگر می دانند آنها را ، از نظر مردم ساقط کرد تا آنجا که آنها را سوار اتومبیل نمی کردند و هر عیبی اتومبیل می کرد از قدم آخوند می دانستند)) .
امام امّت رحمه اللّه بعد از پیروزی انقلاب نیز در موارد مختلف ضمن سخنانشان به این مطلب اشاره نمودند ، از جمله در سال 1357 طی سخنان مبسوطی دراین زمینه فرمودند :
((مقالاتی که می نوشتند مقالاتی بود که به ضدّ روحانیّت بود و آن وقت با کمال وقاحت می نوشتند و تبلیغات می کردند ، همه گروه ها را وادار کرده بودند که به ضدّ این طایفه انجام وظایف خودشان را بدهند . . . در آن وقت این نقشه ای که آنها (بر ضدّ روحانیّت ) کشیده بودند و احتیاط این بود که مبادا آخوندها یک کاری بکنند ، حالا که دیدند آخوندها با دعوت خودشان و با همراهی همه قشرهای ملّت از دانشگاه گرفته تا بازار ، تا کارگر و تا کشاورز ، همه اینها باهم بودند و یک همچو کار بزرگی را کردند ، حالا بیشتر از آن وقت در صدد هستند . . . که ملّت را از این طایفه (روحانیت ) جدا کنند و دانشگاه را از مدرسه (علمیّه ) جدا کنند و بلکه همه قشرها را باهم بد بین کنند و به جان هم بیندازند))
ادامه دارد....
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس پنجم:كاتبان وحى (ادامه درس)
🔹ظاهراً اين افراد از جمله كسانى بودند كه در ميان عرب آن روز با سواد بودند و خواندن و نوشتن مىدانستند و در مواقع ضرورت، گاه و بى گاه حضرت براى نوشتن از آنان استفاده مىكردند؛ ولى كاتبان رسمى سه نفر ياد شده و ابن ارقم بودند. ابوعبدالله زنجانى تا بيش از چهل تن را جزء كاتبان وحى شمرده ٢ كه ظاهراً هنگام ضرورت از وجود آنان استفاده مىشد.
🔹شيوۀ كتابت در عهد رسالت بدينگونه بود كه بر هرچه يافت مىشد و امكان نوشتن روى آن وجود داشت، مىنوشتند؛ مانند:
١. عُسُب: (جمع عَسِيب) جريدۀ نخل، چوب وسط شاخههاى درخت خرما كه برگهاى آنرا جدا مىساختند و در قسمت پهن آن مىنوشتند؛
٢. لِخاف: (جمع لَخْفه) سنگهاى نازك و سفيد؛
٣. رِقاع: (جمع رُقعه) تكههاى پوست، برگ و يا كاغذ؛
٤. ادُم: (جمع اديم) پوست آماده شده براى نوشتن؛
🔹آيات پس از نوشته شدن، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و در خانۀ ايشان ضبط و نگهدارى مىشد. گاهى برخى از صحابه مىخواستند سوره يا سورههايى داشته باشند، آنها را استنساخ كرده و بر روى تكههاى برگ يا كاغذ مىنوشتند و نزد خود نگه مىداشتند و معمولاً در محفظههاى پارچهاى به ديوار مىآويختند. ١آيهها بهگونهاى منظم و مرتب در هر سوره ثبت مىگرديد و هر سوره با نزول بسماللّه آغاز يافته و با نزول بسماللّه جديد، ختم آن سوره اعلام مىشد و سورهها با اين رويه، هر يك جدا و مستقل از يكديگر ثبت و ضبط مىگرديد. البته در عهد رسالت، هيچگونه ترتيبى بين سورهها صورت نگرفت و سورهها مستقل از هم نگهدارى مىشدند.
🔰پرسش
١. امّى بودن به چه معناست؟ و توضيح دهيد كه آيا امّى بودن بهمعناى ناتوانى پيامبر صلى الله عليه و آله در خواندن و نوشتن است؟
٢. كاتبان تراز اول وحى را نام ببريد.
٣. اولين كاتب وحى در مكه و اولين كاتب وحى در مدينه چه كسانى هستند؟
٤. شيوه كتابت در عهد رسالت چگونه بود و بر چه چيزهايى مىنوشتند؟
٥. چه كسى آيات را پس از نزول، نگهدارى مىكرد؟
آموزش علوم قرآنی، صفحه 38
ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom