eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
و اما باور ما 22.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.14M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -نام های رسول اعظم در قرآن (قسمت 22) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت دهم) 🔅🔅🔅 🌑هر چه ربوبيّت نفس كامل باشد و عزّ آن، منظور خواطر شود ⬅️ از عزّ ربوبيّت به همان اندازه كم شود و عز ربوبیت، ناقص می‌گردد. 🌑چرا كه اين دو، مقابل يكديگرند: «الدّنيا و الآخرة ضرّتان.» (۱) 🌾پس، ضروری است که سالك إلى اللّه به مقام ذلّ خود پى‌ببرد و ذلّت عبوديّت، و عزّت ربوبيّت، همیشه جلوی چشمش باشد. 🌾هر چه اين تفکر قوّت گيرد: 🔹عبادت روحانی‌تر می‌شود. 🔹روح عبادت، قوي‌تر می‌گردد. 🌾تا اگر به دستگيرى حقّ و اولياى كمّل عليهم السلام توانست به حقيقت عبوديّت و كنه آن واصل شود ⬅️ از سرّ عبادت، لمحه‌اى در می‌يابد. ___ (1)_ «دنيا و آخرت هووى يكديگرند.» عوالي اللّئالي، ج 1، ص 277، و ج 4، ص 115، نهج البلاغة، فيض الاسلام، «حكمت» 100. 🌱🌱🌱 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس نهم:اختلاف مصحف‌ها 🔸نمونه‌اى از اختلافات مردم دربارۀ مصحف‌ها و تعصب آنان نسبت به قرائت‌هاى صاحبان اين مصحف‌ها را در اينجا مى‌آوريم: ▪️حذيفه در بازگشت از جنگ سرزمين ارمنستان، به سعيدبن‌عاص گفت: «در اين سفر به موضوعى برخورد كردم كه اگر ناديده گرفته شود موجب اختلاف مردم در مورد قرآن خواهد شد و هيچ‌گاه نمى‌توان آن‌را چاره كرد». سعيد پرسيد: 🔹«موضوع چيست‌؟» حذيفه گفت: «مردمى را از حمص ديدم كه تصور مى‌كردند قرائت آنان بهتر از قرائت ديگران است و آنان قرآن را از مقداد فراگرفته بودند. ▪️مردم دمشق را ديدم كه مى‌گفتند: قرائت آنان بهتر از ديگر قرائت‌هاست. اهل كوفه را ديدم كه قرائت ابن‌مسعود را پذيرفته‌اند و دربارۀ قرائت او چنين عقيده‌اى دارند. همچنين مردم بصره را ديدم كه قرآن را طبق قرائت ابو موسى اشعرى قرائت مى‌كنند و مصحف او را لباب‌القلوب مى‌نامند». چون حذيفه و سعيد به كوفه رسيدند، حذيفه اين موضوع را با مردم در ميان گذاشت و از آنچه بيم داشت به آنان هشدار داد. صحابۀ پيامبر صلى الله عليه و آله و بسيارى از تابعين با وى موافقت كردند، اما اصحاب ابن‌مسعود به‌وى اعتراض كردند كه: چه ايرادى به ما دارى‌؟ مگر جز اين است كه ما قرآن را مطابق قرائت ابن‌مسعود قرائت مى‌كنيم‌؟ حذيفه و موافقان او به‌خشم آمدند و به آنان گفتند: «ساكت باشيد كه به خطا مى‌رويد». حذيفه گفت: «به خدا سوگند اگر زنده باشم اين موضوع را با خليفۀ مسلمين(عثمان) در ميان مى‌گذارم تا چاره‌اى بينديشد». ▪️حذيفه وقتى با ابن‌مسعود روبه‌رو شد مطلب را با او در ميان گذاشت؛ ولى ابن‌مسعود با حذيفه به درشتى سخن گفت. سعيد سخت عصبانى شد و مجلس را ترك كرد؛ مردم نيز پراكنده شدند و حذيفه با عصبانيت براى ملاقات با عثمان حركت كرد. 🔸همچنين يزيد نخعى مى‌گويد: «در زمان ولايت وليدبن‌عقبه - كه از جانب عثمان والى كوفه بود - به مسجد كوفه رفتم، در آنجاگروهى جمع بودند و حذيفه در ميان آن جمع بود. در آن وقت مسجد گماشته‌اى نداشت. كسى فرياد برآورد: آنان كه پيرو قرائت ابوموسى‌اشعرى هستند به زاويۀ نزديك باب رفته، آنان كه پيرو قرائت ابن‌مسعودند به زاويۀ نزديك خانۀ عبداللّه بيايند. دو گروه دربارۀ آيه‌اى از سورۀ بقره اختلاف داشتند؛ يكى مى‌گفت «وَاَتِمّوا الْحَجَّ‌ و الْعُمْرَةَ‌ لِلْبَيْتِ‌» و ديگرى مى‌گفت «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ‌ وَ الْعُمْرَةَ‌ لِلّهِ‌» .حذيفه سخت برآشفت و گفت: «همين اختلافات پيش از شما نيز وجود داشت و موضوع مراجعۀ به عثمان را مطرح كرد». 🔸ابن اشته از انس‌بن‌مالك روايت كرده‌است كه: «مردم در زمان عثمان در كوفه نسبت به قرآن اختلاف داشتند؛ معلمى، قرآن را طبق قرائت يكى از صاحبان مصحف‌ها تعليم مى‌داد و معلمى ديگر، طبق قرائت ديگر. اين اختلاف بين جوانان كشيده مى‌شد و سپس به معلمان مى‌رسيد و هر يك قرائت ديگرى را غلط‍‌ مى‌شمرد. اين خبر به عثمان رسيد، گفت: در اينجا [مدينه] در قرآن اختلاف داريد و آن‌را به غلط‍‌ مى‌خوانيد، پس آنكه دورتر است بيشتر به بيراهه مى‌رود و آن را دستخوش اختلاف قرار مى‌دهد. اگر حوادثى از اين قبيل مربوط‍‌ به اختلاف قرائت قرآن به‌وسيلۀ مردانى آگاه همچون حذيفة‌بن‌يمان - كه خدايش رحمت كند - پيش‌بينى نمى‌شد، به حوادثى ناخوشايند و فتنه‌هايى بدفرجام منتهى مى‌گرديد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت دوم) 📚 معرفی تفسیر ▫️تفسیر نمونه امروز یکی از رایج‌ترین و مقبول‌ترین تفاسیر شناخته شده در مجامع مذهبی و علمی می‌باشد که با ابتکار و اشراف استاد محقق و نامی حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و با همیاری جمعی از فضلا و دانشمندان حوزه علمیه قم ، به زبان فارسی تالیف و در ۲۷ جلد وزیری ارائه شده است. این تفسیر، تمامی آیات قرآن را در بر دارد که به شیوه ترتیبی از ابتدا تا به انتهای قرآن را، بررسی کرده است. ▫️روش این تفسیر را می‌توان روش اجتهادی- تحلیلی و عقلی بازشمرد که با مطرح کردن برخی مسائل علمی روز، قدمی در تبیین بیشتر بعضی آیات برداشته است، در کنار آن جنبه تربیتی خود را همچنان مد نظر داشته و به تبیین دیدگاههای قرآن در این زمینه می‌پردازد. در مسائل خلافی شیعه و اهل سنت نیز سعی داشته روش تقریب را برگزیند و از مطرح کردن تعصبات بیجا بپرهیزد. ▫️ضمن در بر داشتن این خصوصیات از تفسیر آیه به آیه برای توضیح بیشتر مضامین قرآنی بهره برده و نیز در مقاطع مختلف با مطرح و نقل کردن روایات اهل بیت «علیهم السلام»، در تبیین هرچه بیشتر آیات، تلاش نموده است. این تفسیر در طی مدت ۱۵ سال از ۱۳۹۶ تا ۱۴۱۰ هجری قمری، تحقیق و تالیف گشته است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12-osafe ahle akherat.mp3
8.02M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع ویژگی های اهل آخرت(12) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_27_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.85M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت سیزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 🌹🌹🌹 💢 نکته
. 🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 💠 در این خطبه نورانی وجود مبارک پیامبر که حضرت فرمود: ماه است، همین است‌. حضرت فرمود: خیلی ها هستند که در اثر ارتکاب گناه، حالا به حق پدر، حق مادر، حق فرزند، حق همسر؛ حق در ذمّه آنها هست و ادا نکردند، ....؛ حقوق الهی دو جور است: یک وقت در دنیاست، اگر کسی بیراهه رفته، خلاف کرده؛ دستگاه قضایی است و حدود شرعی است، این برای نظم جامعه است. امّا خدا که بخواهد در برابر این حقوق داوری کند، خود انسان را به زندان می برد؛ نه وثیقه قبول می کند، نه آزاد می کند، نه زندان قصر و اوین و قزل قلعه و اینهاست؛ در خانه آدم، آدم را زندانی می کند! یعنی چه زندانی می کند؟ اینکه می بینید بعضی ها می گویند من نمی توانم ترک کنم، معلوم می شود در زندان است، این را بست. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله الاف التحیّه و الثناء) در آن آخرین جمعه ماه شعبان که فرمود: ماه مبارک را دریابید، (انّ انفسکم مرهونه بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم)*؛ این یعنی چه؟ اگر کسی گناهی کرد، خلافی کرد، بر خلاف قرآن عمل کرد یا بر خلاف دستور ائمه (علیهم السلام) که از خداست عمل کرد؛ بدهکار است. وقتی بدهکار شد، باید گرو بدهد. در محاکم دنیایی خانه را، زمین را، مِلک را وثیقه قبول می کنند؛ اما خدا هیچ وثیقه ای قبول نمی کند مگر اینکه خود انسان را گرو می گیرد! این که می بینید شخص برای او خیلی سخت است که آزاد بشود، برای بیان نورانی حضرت است؛ فرمود: (انّ انفسکم مرهونه)؛ (( )) یعنی چه؟ به چه چیز رهن می گویند؟ کسی که خلاف کرده، معصیت کرده، است. این بدهکار باید رهن بدهد، گرو بدهد؛ چه چیزی را گرو می دهد؟ فرمود خود آدم را گرو قبول می کنند. بیائید در ماه مبارک رمضان فکّ رهن کنید، (ففکّوها باستغفارکم). همان‌است که بگوید: (خدایا! من آمدم). این راه برای همیشه باز است. --------------------------------------------- 📌 عیون اخبار الرضاء (ع) / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 23.عبداللهی رمضان 1401.mp3
26.94M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -پیامبر عبد مطلق-مقام عبودیت-(قسمت 22) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(231) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ◾️زندگى پرهراس منافقان 🔹منافقان درمانده متحير مانند كسانى هستند كه در نيمه راه سفر گرفتار بارانى شديد همراه با ابرهايى غليظ و تاريك شده اند. آنان در فضايى سراسر تيرگى گرفتار رگبار تندباران شده اند، و افزون بر اينها گاهى ابرها با رعدى سهمگين و برقى مرگبار فضايى هراس انگيز ساخته است. 🔹اين مسافران باران زده بر اثر هراسى كه از نهيب رعدها و صاعقه ها پى در پى در دلهايشان افتاده، انگشتان در گوشها فرو برده اند تا خروش رعد به آنان آسيبى نرساند و آنان را به كام مرگ نكشاند. 🔹برق آسمان نيز به قدرى شديد است كه نزديك است نور چشمانشان را بربايد. هر برقى كه جستن مى كند، لحظه اى فضا را روشن مى كند و اينان اندكى به پيش مى روند و چون فروغ خيره كننده آن برق، باز ايستاد و در تاريكى غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاى خود مى ايستند. اينان از يك سو براى نجات از رگبار تند باران و خروش رعد و آسيب برق آسمان، ناچار به پيمودن راهند و از سوى ديگر، با وجود شدت احتياج نور، از آن محرومند. 🔹در تطبيق اين مثل زيباى قرآنى بر ممثل مى توان گفت: اسلام صورى و ايمان ظاهرى منافقان همانند قطره اى باران، زمينه ساز پديد آمدن حيات است، اما چون درون منافق مالامال از كفر است و كفر جز تيرگى چيزى نيست، اسلام صورى با آن تيرگيها نفاق كه در درون دارند، خروشى ايجاد مى كند كه منافق را به هراس مى افكند. اگر اوضاع سياسى و اجتماعى مسلمانان آرام بود و حساسيتى نسبت به منافقان در نظام اسلامى پيش نيامد، با همان اسلام ظاهرى در جمع مسلمانان چند قدمى به پيش مى روند و از اين آرامش استفاده مى كنند، ولى هنگامى كه راز درونشان آشكار شد، بر جاى خود مى ايستند و توان هر كارى را از دست مى دهند. البته اگر خدا مى خواست از همان آغاز، نور ايشان را مى گرفت ولى چند روزى براى امتحان به آنها مهلت داد تا معلوم گردد كه در درون چه داشته اند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom