#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25
📝نگاشت: (24)
إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26)
23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى.
🌱🌱🌱
🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كردهاند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گستردهاى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مىگردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند.
▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مىشود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد.
🌱🌱🌱
🔹در آيه بعد مىافزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا).
تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى.
▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است .
▪️بعضى گفتهاند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مىدهد.
▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مىشود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مىگردد ( مفردات راغب).
▫️و از بعضى ديگر بر مىآيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مىشود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كردهاند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مىگويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مىشود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مىشود .
▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مىشود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است.
▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كردهاند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست .
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Jinn05.mp3
6.96M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_جن #الجن
#سوره_جن #جن
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الجن
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند ....
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #جن #درسگفتار
📌ابن سینا چه می فرماید
مرحوم بوعلي را که از بزرگان حکماي شيعه است! ايشان يک رساله نوشته ميگويد آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء در نظام اثر دارد، «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»[الشفاء(الالهيات)، ص439.] او که فيلسوف نيست. او که بگويد چه ارتباطي بين نماز ما و نماز استسقاء و باران هست! او اصلاً جهان را نشناخت، او اصلاً خدا را نشناخته است! «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»، اين را در کتاب غني و قوي و بزرگ خود به نام شفا دارد. رسالهاي هم درباره تأثير نماز پُر برکت استسقا درباره اثر او دارد. گفت: «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء اثربخش است، او که فيلسوف نيست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الجن جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (137)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪ 45-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری
وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ
(81/آل عمران)
و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت دادهام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مىكند و به رسالت نزد شما مىآيد بگرويد و يارىاش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم.
🔅🔅🔅
☑ 1.در مديريّت الهى، لازمهى سپردن مسئوليّتها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ»
☑ 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مىگيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...»
☑ 3.قديمىها، جديدىها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينهى رشد بعدىها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ»
☑ 4.ايمان به تنهايى كفايت نمىكند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
🌴🌴🌴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.30بهار 1401.mp3
19.64M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 30)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اصول و قواعد تفسیر.دکتر بابایی.pdf
605.8K
#مقاله 44
#اصول #قواعد #تفسیر #اصول_و_قواعد_تفسیر
#دکتر_بابایی #بابایی
📝 یکی از علوم پیشنیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم براساس آن قواعد تفسیر ضابطهمند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد.
📋 این مقاله برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری برپایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است . درمقاله پیشرو برای فرایند تفسیر پنجگام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گامها دستهبندی شده است
📚 و از اینرو کتابی نیز در هفت فصل با همین نام از استاد در دسترس هست. فصل نخست، به مباحث مقدماتی و فصلهای دوم تا ششم به قواعد تفسیری مخصوص به هرگام از گامهای پنجگانه تفسیر و فصل هفتم به قواعدی ... می پردازد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی ص۳
۱. پند واندرز برای آنان که آگاهانه چشم و گوش قلب شان را بر روی حقیقت پوشانده اند بیهوده است.(۶و۷ بقره)
۲.مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مىزند، كيفر لجاجتهاى آنان است.
خدا بر دل افراد متكبّر و ستمپيشه، مهر مىزند.
۳.ايمان، يك مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد.
۴.منافق گمان مىكند كه ديگران را فريب مىدهد. زيرا درك درستی ندارد. «ما يَشْعُرُونَ»
اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. مثلا پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، این شخص در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست.
۵.نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است. شخص بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
۶.منافق چند چهره بودن خود را مردمدارى و اصلاح طلبى مىداند.
۷.زرنگى و با هوشی اگر در مسير حقّ نباشد، بىشعورى است.
۸. تحقير مؤمنان، از شيوههاى منافقان است. «كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» (ايمان و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.)
۹.«شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده و به انسانهاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مىشود.
منافق، نان را به نرخ روز مىخورد. «قالُوا آمَنَّا» «قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ»
۱۰.منافقان، دوگانه رفتار مىكنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مىشود در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مىبينند.
۱۱.دنيا همچون بازار است و مردمان، معاملهگر و مورد معامله، اعمال و انتخابهاى ماست.
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 4 قرآن کریم
🌷 🌷🌷
1.کسی که از نور خدایی بهرهمند نشود، در تاریکی های متعدد باقی میماند. {بنورهم… فی ظلمات}(آیه 17)
2.کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی}(آیه 18)
3.حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم}(آیه 19)
4.قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…(آیه 20)
5.عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسانها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون}(آیه 21)
6.از بهترین راههای خداشناسی، توجه به نعمتهای اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء}
-خداپرستی در فطرت انسانها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون}(آیه 22)
7.بندگی خداوند، بزرگترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا}(آیه 23)
8.سوخت و سوزی خارج از عمل و کردار بیراه روان در کار نیست .فاتقوا النار التی وقودها الناس (آیه 24)
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 26
📝نگاشت: (25)
إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26)
23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى.
🌱🌱🌱
🔹تعبير به ليلا طويلا اشاره به اين است كه مقدار زيادى از شب را تسبيح خدا كن ، در حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليهماالسلام) در تفسير آن آمده كه در پاسخ اين سؤال كه منظور از اين تسبيح چيست ؟ فرمود : منظور نماز شب است!.
▫️ولى بعيد نيست كه اين تفسير نيز از قبيل بيان مصداق روشن باشد ، چرا كه نماز شب در تقويت روح ايمان ، و تهذيب نفوس ، و زنده نگهداشتن اراده انسان در طريق اطاعت خدا ، تاثير فوق العادهاى دارد.
📋در اينجا بايد به اين نكته توجه داشت كه دستورهاى پنجگانه آيات فوق گرچه به صورت برنامهاى براى پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) ذكر شده ، ولى در حقيقت سرمشقى است براى همه كسانى كه در مسير رهبرى معنوى و انسانى جامعه بشرى گام بر مىدارند .
🔹آنها بايد بدانند بعد از اطمينان و ايمان كامل به هدف و رسالتى كه دارند لازم است صبر و استقامت پيشه كنند ، و از انبوه مشكلات راه ، وحشت نداشته باشند ، چرا كه هدايت يك جمعيت به خصوص زمانى كه در مقابل انسان افراد ناآگاه و دشمنان لجوج وجود داشته باشند ، هميشه توام با مشكلات عظيم بوده و هست؛اگر صبر و استقامت رهبران نباشد هيچ رسالتى به ثمر نمىرسد.
🔹و در مرحله بعد بايد در برابر وسوسههاى شياطينى كه مصداق آثم و كفورند ، و با انواع حيل و تزوير سعى در منحرف ساختن رهبران و پيشوايان مىكنند ، تا رسالت آنها عقيم ماند ، با كمال قدرت مقاومت كنند ، نه فريب تطميع بخورند و نه واهمهاى از تهديد به خود راه دهند.
▫️و در تمام مراحل براى كسب قدرت روحى ، و نيروى اراده ، عزم راسخ ، و تصميم آهنين ، هر صبح و شام به ياد خدا باشند ، و پيشانى را بر درگاهش بسايند ، مخصوصا از عبادتهاى شبانه و راز و نياز با او مدد گيرند كه اگر اين امور رعايت شود پيروزى حتمى است .
▫️و اگر در پارهاى از مراحل مصيبت و شكستى رخ دهد در پرتو اين اصول مىتوان آنها را جبران كرد ، برنامه زندگى پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و دعوت و رسالت او سرمشق مؤثرى براى رهروان اين راه است.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت یازدهم 2)
🌷🌷🌷
♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان
🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز میگوییم.
🍃اما احاطه به همه جوانب و جمعآوری همـه مراتـب
آن، از عهده این ناچیز بیرون است:
«الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.»
1️⃣ مقام اول (علم):
سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت مینماید.
✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که:
🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند.
🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است.
🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد.
🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است.
🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است.
🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛
🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت.
🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت میرسد.
🍃اما ایـن حجاب از حجابهای غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.»
🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند.
🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود.
✅استدراج در این مقام یعنی
🔻بـه ریزهکاریهای علمی میپردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهانهای متفاوت اقامـه میکنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند.
🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقهمند میشود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل میگردد.
🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبههای آن صرف مینماید.
🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب از حقیقت بیشتر میشود.
⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند.
🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 132
#مثل #چوب #خشک #منافق #منافقان #سخن #جذاب #انحراف #حق
🔅🔅🔅
⏪38- مَثَل چوب خشک (منافقان )
(وَإِذا رَاءَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ اءَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ(سوره منافقون آیه 4)
🔹قرآن به پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و مسلمانان هشدار می دهد و همه را از شرّ مکر و فریب و چرب زبانی آنان بر حذر می دارد و می فرماید :
(هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ) ؛ ((اینها دشمنان واقعی تو (و دین حق ) هستند پس از (شرّ) آنان بر حذر باش ، خداوند این گونه افراد را بکشد چگونه از حق منحرف می شوند ؟ ! )) .
🔹قرآن در ((سوره بقره )) (آیه 204) در این باره نیز می فرماید :
(وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَی مَافِی قَلْبِهِی وَهُوَ اءَلَدُّ ا لْخِصَامِ) ؛
((و از مردم ، کسانی هستند که گفتار آنان ، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می شود ؛ (در ظاهر ، اظهار محبّت شدیدی می کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می گیرند . (این در حالی است که ) ، آنان ، سرسخت ترین دشمنانند)) .
جایی که پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم را ظاهرا تحت تاءثیر جذّابیت سخنان خود قرار دهند ، تکلیف دیگران روشن است .
◾️خطر دشمنان چرب زبان
حضرت علی علیه السّلام حدود چهل صفت برای منافقان بر شمرده ، از جمله در باره چرب زبانی و تلوّن سخنان آنها می فرماید :
(( . . . وَقَوْلُهُمْ شِفاءٌ وَفِعْلُهُمُ الدّاءُ الْعَیاءُ حَسَدَةُ الرَّخاءِ وَمُؤَکِّدُوا الْبَلاءِ وَمُقْنِطُوا الْرَّجاءِ لَهُمْ بِکُلِّ طَریقٍ صَریعٌ وَإ لی کُلِّ قَلْبٍ شَفیعٌ وَلِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ . . . ؛ گفتارشان به ظاهر شفا بخش ، امّا کردارشان دردی است درمان ناپذیر ، به رفاه و خوشی مردم حسد می ورزند و بر بلا وگرفتار شدن (آنها) تاءکید و پافشاری دارند و امیدواران را ماءیوس می کنند ، در هر راهی کشته ای دارند و در هر دلی راهی و در هر مصیبتی اشکی . . . )) .
▫️((شجو)) : یعنی مصیبت و غم اندوه .
▫️((دُمُوع )) : یعنی اشکها ، جمع دمع .
▫️معنای ((لِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ)) این است که آنها همواره در پی سوژه ای هستند و برای هر حادثه اشک ساختگی می ریزند ، و با ((نچ ، نچ )) و ((آخ و آخ ))و گریه دروغین ، مردم ساده لوح و سطحی نگر را بر ضدّ رهبران راستین دین و پیروانشان تحریک می کنند : چنانکه ((معاویه )) که خود قاتل واقعی ((عثمان )) بود مدّتها پیراهن خون آلود عثمان را در مسجد شام آویزان کرده بود و گاه و بیگاه در انظار عموم در پای آن اشک می ریخت و در سوگ خلیفه پیامبر بر سر و سینه می زد ! و بدین وسیله مردم ساده لوح را فریب می داد و آنان برای خدا و به خاطر خدا تحریک می شده و در راه خدا خون می دادند و کشته می شدند .
🔹این است که قرآن منافقان را دشمن اصلی می شمارد و مسلمانان را از خطر هولناک آنان بر حذر می دارد .
آری ، خطر دشمن دوست نما ، به مراتب از خطر دشمن صریح بیشتر است ، زیرا مسلمان در برابر دشمن آشکار آمادگی دارد ، ولی در برابر دشمنی که در ظاهر اظهاردوستی و دلسوزی نموده و اشک تمساح می ریزد ، نه تنها آمادگی ندارد ، بلکه انبوهی از افراد سطحی نگر به نفع او تحریک شده و توانشان را در جهت تقویت او به کار می برند !
📙چنانکه سعدی می گوید :
هرگز ایمن ز مار ننشستم
تا بدانستم آنچه خصلت او است
زخم دندان دشمنی بتر است
که نماید به چشم مردم دوست
📙((شهید مطهری )) می گوید :
((اسلام هر وقت با کفر روبرو شده شکست داده و هر وقت که با نفاق روبرو شده است شکست خورده است . چون نفاق از نیروی خود اسلام استفاده کرده و بر ضدّ آن به کار برده است ، یعنی لباس اسلام به تن نموده و با آن جنگیده است )) .
((این که در تاریخ می بینیم پیامبر جنگید و پیروز شد ولی علی علیه السّلام نتوانست مانند رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم پیش ببرد ؛ جهتش همین است که پیامبر با کفّار جنگید و علی با منافقین )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.31بهار 1401.mp3
12.16M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 31)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 5 قرآن کریم
🌷 🌷🌷
1.عَمِلُوا الصّالِحاتِ؛ کارهای شایسته و صالح در صورتی ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد نه تمایلات شخصی و جاذبه های اجتماعی. اوّل «آمَنُوا» بعد «عَمِلُوا الصّالِحاتِ»(آیه 25)
2.مثالهاى قرآن، براى همهى مردم است و از هر نوع مثلى نيز در آن آمده است.در مثال زدن، تذكّر، تفهيم، تعليم، بيان و پردهبردارى از حقايق نهفته است.البتّه اين مثلها را نبايد ساده انگاشت، زيرا دانشمندان، كُنه آن را درك مىكنند«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ»(آیه 26)
3.انسانِ حقيقتجو، از هر نورى راه را مىيابد، ولى شخص بهانهگير و اشكالتراش، به هر چراغى خرده مىگيرد.(آیه 26)
4.روابط انسانی باید بر اساس دستور الهی باشد نه انگیزه های دیگر «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» در روايات گروههایی که رابطه با آنان موجب رشد و تعالی انسان است معرفی شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خويشاوندان، مؤمنين، همسايگان و اساتيد.(آیه 27)
5.سؤال از عقل و فطرت، يكى از شيوههاى تبليغ و ارشاد است. «كَيْفَ تَكْفُرُونَ» ( همین که می گوییم خودت قضاوت کن) تفكّر در تحولات مرگ و حيات، بهترين دليل بر اثبات وجود خداوند است.(آیه 28)
6.دنيا براى انسان است، نه انسان براى دنيا. «خَلَقَ لَكُمْ»(آیه 29)
@rahighemakhtoom
مزمل-جلسه چهارم.mp3.mp3
12.17M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مزمل #مزمل #المزمل
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه چهارم :تفسیر آیات 14 تا 20
📌موضوعات درسگفتار
☑️وضعیت کوه ها در آستانه قیامت
☑️علت بیان حکایات تاریخی در قرآن
☑️بررسی تفاضلات انبیا الهی
☑️مفهوم شاهد بودن پیامبر(ص)
☑️عظمت و هیمنه عالم قیامت در قرآن
☑️ویژگی های عالم قیامت در کلام امیرالمومنین(ع)
☑️غفلت انسان ها از قیامت
☑️راه های برقراری ارتباط با خداوند
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حجر.7.mp3
6.72M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_حجر #حجر
💢جلسه هفتم و پایانی تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.32بهار 1401.mp3
16.95M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 32) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 27 تا31(پایان سوره)
📝نگاشت: (26)
إِنَّ هَؤُلاءِ يحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْماً ثَقِيلاً(27) نحْنُ خَلَقْنَهُمْ وَ شدَدْنَا أَسرَهُمْوَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَلَهُمْ تَبْدِيلاً(28) إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌفَمَن شاءَ اتخَذَ إِلى رَبِّهِ سبِيلاً(29) وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُإِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30) يُدْخِلُ مَن يَشاءُ فى رَحْمَتِهِوَ الظلِمِينَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَاباً أَلِيمَا(31)
27 -آنها زندگى زودگذر دنيا را دوست دارند در حالى كه پشت سر خود روز سخت و سنگينى را رها مىكنند.
🌱🌱🌱
📚تفسير :
✅ اين يك هشدار است ، و انتخاب راه با شماست!
🔹در آيات گذشته به پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) هشدار داده شده كه تحت تاثير افراد آثم و كفور ( مجرم و كافر ) هرگز واقع نشود ، و به شهادت تاريخ ، آنها كسانى بودند كه به پندار خامشان براى نفوذ در اراده و تصميم پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) مىخواستند از تطميع به مال و مقام و زنهاى زيبا كمك بگيرند .
👈🏼آيات مورد بحث معرفى بيشترى از آنها كرده ، مىگويد : آنها زندگى زود گذر اين جهان را دوست دارند، در حالى كه در پشت سر خود روز سخت و سنگينى را رها مىكنند و ناديده مىگيرند ! ( ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراءهم يوما ثقيلا).
▫️افق افكار آنها از خور و خواب و شهوت فراتر نمىرود ، و آخرين نقطه ديد آنها همين لذائد بىقيد و شرط مادى است ، و عجب اينكه مىخواهند روح بزرگ پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) را نيز با همين مقياس بسنجند .اما اين بىخبران كوردل توجه ندارند كه چه روز سنگينى در پيش دارند ؟ ! ، سنگين از نظر مجازاتها ، سنگين از نظر محاسبه ، و سنگين از نظر طول زمان و فضاحت و رسوائى سنگين.
▪️تعبير به وراءهم ( پشت سرشان ) با اينكه بايد قاعدتا پيش روى آنها گفته شود به خاطر آن است اينها آن روز را به دست فراموشى مىسپارند،گوئى پشت سر انداختهاند ، ولى به گفته بعضى از مفسران كلمه وراء گاه به معنى پشت سر ، و گاه به معنى پيش رو به كار مىرود.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ زیبا
اگر پسندیده شده این کلیپ زیبای قرآنی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 28
📝نگاشت: (27)
نحْنُ خَلَقْنَهُمْ وَ شدَدْنَا أَسرَهُمْوَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَلَهُمْ تَبْدِيلاً(28) ما آنها را آفريديم و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، و هر زمان بخواهيم جاى آنان را به گروه ديگرى مىدهيم.(28)
🌱🌱🌱
🔹در این آيه به آنها هشدار مىدهد كه از نيرو و قدرت خود مغرور نشوند كه اينها را همه خدا داده ، و هر زمان بخواهد به سرعت باز پس مىگيرد ، مىفرمايد : ما آنها را آفريديم ، و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، به آنها قوت و قدرت بخشيديم ، و هر زمان بخواهيم آنها را مىبريم و گروه ديگرى را جانشينشان مىسازيم ( نحن خلقناهم و شددنا اسرهم و اذا شئنا بدلنا امثالهم تبديلا.)
اسر ( بر وزن عصر ) در اصل به معنى بستن چيزى با زنجير است ، و اسيران را از اين جهت اسير ناميدهاند كه آنها را مىبندند ، ولى اسر در اينجا اشاره به استحكام پيوندهاى وجودى انسان است كه قدرت حركت و توانائى فعاليتهاى مهم به او مىدهد .
🔹به راستى قرآن در اينجا انگشت روى نقطه حساسى گذارده ، و آن پيوندهاى مختلف اجزاى وجود بشر است از عصبهاى كوچك و بزرگ كه همچون طنابهاى آهنين عضلات را به يكديگر مربوط مىسازد گرفته ، تا رباطها و عضلات مختلف،آنچنان قطعات كوچك و بزرگ استخوان و گوشتهاى اندام انسان را به يكديگر محكم بسته كه از مجموع آنها يك واحد كاملا منسجم كه آماده انجام هر گونه فعاليتى است ساخته ، اما رويهمرفته اين جمله كنايه از قدرت و قوت است .
🔹اين آيه در ضمن غنا و بىنيازى ذات پاك خدا را ، از آنها ، و از اطاعت و ايمانشان ، روشن مىسازد ، تا بدانند اگر اصرارى براى ايمان آنها است ، در حقيقت لطف و رحمتى است از ناحيه پروردگار.
🔸نظير اين معنى در آيه 133 سوره انعام نيز آمده است ، آنجا كه مىفرمايد : و ربك الغنى ذو الرحمة ان يشا يذهبكم و يستخلف من بعدكم ما يشاء : پروردگار تو بىنياز و مهربان است ، اگر بخواهد همه شما را مىبرد ، و هر كس را بخواهد جانشين شما مىسازد.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مردم #زمان #نزول #تاثیر
🔅🔅🔅
🔰دوست عزیزی پرسیدند قرآن چه تاثیراتی بر مردم زمان خود داشته است ؟!
✅ تأثیر قرآن بر مردم زمان نزول، بسیار است که بیان همه آن ها از حوصله این پاسخ نامه خارج است. اینک به دو مورد از تأثیرهای قرآن اشاره می کنیم:
📋۱. ایجاد شیفتگی، نرمی، خشوع و تواضع:
«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ ذَ لِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَـآءُ وَ مَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد ;(زمر،۲۳)
خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش ]از نظر لطف و زیبایی و عمق محتوا[ همانند یک دیگر است، آیاتی مکرر دارد ]تکراری شوق انگیز[ که از شنیدن آیاتش، لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان خاشعند می افتد، سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذکر خدا می شود، این هدایت الهی است که هر کسی را بخواهد با آن راهنمایی می کند و هر کس را خداوند گمراه سازد، راهنمایی برای او نخواهد بود.» در حدیثی به نقل از «اسماء» آمده است: «یاران پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هنگامی که قرآن بر آن ها تلاوت می شد، همان گونه که خدا آن ها را توصیف کرده است، چشم هایشان اشک بار می گشت و لرزه بر اندامشان می افتاد.»۲
📋۲. نفوذ سریع و عمیق آیات در دل ها و ظاهر شدن اثرهای آن پس از نزول;
وقتی آیه «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْء فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ ;(آل عمران،۹۲)
هرگز به ]حقیقت[ نیکوکاری نمی رسید، مگر این که از آن چه دوست می دارید ]در راه خدا [انفاق کنید و آن چه انفاق می کنید خداوند از آن باخبر است.» نازل شد، بلافاصله اثر خود را بر دل مؤمنان گذاشت; برای مثال، روزی مهمانی بر ابوذر وارد شد، او که زندگی ساده ای داشت، از مهمان معذرت خواست که من بر اثر گرفتاری نمی توانم به تنهایی از تو پذیرایی کنم، من چند شتر در فلان نقطه دارم، قبول زحمت کن و بهترین آن ها را بیاور ]تا برای تو قربانی کنم[; میهمان رفت و شتر لاغری با خود آورد، ابوذر به او گفت: به من خیانت کردی، چرا چنین شتری آوردی؟ او در جواب گفت: من فکر کردم روزی به شترهای دیگر نیازمند خواهی شد، ابوذر گفت: روز نیاز من زمانی است که از این جهان چشم می بندم ]چه بهتر که برای آن روز ذخیره کنم. [خداوند می فرماید: «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ... ».۳
🌱🌱🌱
۲. الجامع لاحکام القرآن، قرطبی، ج ۱۵، ص ۲۴۹، مؤسسة التاریخ العربی.
۳. مجمع البیان، طبرسی رحمهالله، ج ۲، ص ۱۴۰، منشورات دارمکتبة الحیاة؛ ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۹، ص ۴۳۴، دار الکتب الاسلامیه ؛ ج ۳، ص ۲ ـ ۳.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دهم:يكسان سازى مصحفها
◾️هيأت يكسان سازى مصاحف
🔹عثمان بعد از رايزنى، به سرعت به يكسان سازى مصاحف اقدام كرد؛ نخست در پيامى عام، خطاب به اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را به مساعدت در انجام اين عمل دعوت كرد و سپس چهار تن از خواص خود را براى اجراى اينكار برگزيد: زيدبنثابت - كه از انصار بود - سعيدبنعاص ، عبداللّهبنزبير و عبدالرحمان بنحارث - كه از قريش بودند - اين چهار تن (به رياست زيد) اعضاى اوليۀ هيأت يكسان سازى مصحفها بهشمار مىروند .
🔹 عثمان خود مسؤوليت سرپرستى اين چهار تن را بر عهدهگرفت؛ او در ابتدا تصور مىكرد كه يكسان كردن مصاحف كار آسانى است؛ لذا گروهى را براى انجام آن گرد آورد كه شايستگى كافى نداشتند و از عهدۀ انجام اينكار برنيامدند، چرا كه براى انجام كارى در اين حد مهم، به افرادى كاردان و با كفايت نياز بود؛ لذا به گروهى ديگر، كه افراد لايق و با كفايتى چون سيد قرّاء و صحابى بزرگ، ابىّبنكعب، در ميان آنان بود ؛ متوسل شد و از او، مالكبنابى عامر، كثيربنأفلح، انسبنمالك، عبداللّهبنعباس، مصعببنسعد، عبداللّهبنفطيمه و عدهاى ديگر - كه جمعاً ١٢ نفر مىشدند - كمك گرفت. رياست اين دوره با ابىّبنكعب بود. ابوالعاليه در اين باره مىگويد: «اينان قرآن را از مصحف ابىّبنكعب گرد آوردند؛ ابىّبنكعب خود املا مىكرد و ديگران مىنوشتند».
☑️مراحل انجام برنامه
هيأت يكسان سازى مصاحف مأموريت خود را در سه مرحله انجام داد:
🔸الف) جمع آورى منابع و مآخذ صحيح و مقابلۀ آنها و تهيۀ مصحف واحد؛
🔸ب) نسخه بردارى از مصحف جديد و مقايسۀ نسخههاى آمادهشده با يكديگر بهمنظور حصول اطمينان نسبت به صحت آنها و عدم وجود اختلاف بين آنها؛
🔸ج) جمعآورى مصحفها يا صحيفههايى كه قرآن در آنها ثبت شدهبود از تمامى بلاد اسلامى و محو و نابود كردن آنها، انتشار مصحف جديد و الزام همۀ مسلمانان به قرائت اين مصحف و منع آنان از تلاوت مصحفها و قرائتهاى ديگر.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
13-hadise meraj.mp3
6.82M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت اول(13)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom