eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 و ماندگار از ص 16 قرآن کریم (آیات105-102) 1. براى مقابله با علوم مضرّ وعقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است.«ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ» بقرة، 102 2. در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وَ ما يُعَلِّمانِ ... حَتَّى يَقُولا ... فَلا تَكْفُرْ» بقرة، 102 3. انسان در بين دو آموزش قرار دارد: هم وسوسه های شيطانى؛ «يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» و هم الهامات الهى. «وَ ما يُعَلِّمان ِ" بقرة، 102 4. تفرقه انداختن ميان زن و شوهر، كارى شيطانى و در حدّ كفراست. «فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ...» بقرة، 102 5. هردانش وآموزش هميشه مفيد نيست، گاهى مضرّ و زيان‏آور نيز مى ‏باشد. «يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ» بقرة، 102 6. سحر وجادو واقعيّت دارد و در زندگى انسان مؤثّر است. «يُفَرِّقُونَ بِهِ ...» بقرة، 102 7. ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوا و مراقبت لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» بقرة، 103 8. بايد در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا ...» بقرة، 104 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰زندگی و هدف نهایی 💢در برابر مسأله «فلسفه حیات و هدف غائی انسان » می توان مردم را به سه دسته تقسیم کرد: ✅* دسته اول: * کسانی هستند که به علت سرگرم شدن به هدفهای مادی و انس با ظواهر زندگی، به چیزی والاتر از آن نمی اندیشند . ✅* دسته دوم، * کسانی هستند که هدفهای مادی و غریزی نتوانسته است آنها را راضی و خشنود سازد و از طرفی هم نتوانسته اند به بعد متعالی حیات دست یابند، زیرا آنها هدف نهایی زندگی انسان را در لابلای زندگی مادی جستجو نموده اند؛ این دسته افراد که سراب را آب پنداشته و با رسیدن به آن عطش شان بیشتر گشته، به پوچی رسیده اند. اینان به تصور اینکه حیات انسانی در همین زندگی چند روزه دنیا خلاصه شده و هدفی والاتر از عناصر مادی و غریزی وجود ندارد، آن را پوچ و بی ارزش دانسته و زبان به طعن و انتقاد از نظام هستی گشوده اند. نیهیلیستها یا پیروان «فلسفه پوچی» از این دسته اند. ✅* دسته سوم: * کسانی هستند که گام فراتر نهاده با بعد متعالی حیات آشنا شده اند اینان توانسته اند در سایه تحصیل کمال دریچه ای از عالم بالا بر روی خود بگشایند و با عظمتهای معنوی زندگی، آشنا شوند. از این رو، این دسته، نه مانند گروه اول با آسودگی خاطر در عالم غفلت و بی خبری بسر می برند و نه مانند گروه دوم به پوچی رسیده اند. 🔹 آنان با دستیابی به حقایقی که از دید ظاهربینان، پنهان و پوشیده است، فلسفه زندگی را در ماورای مرزهای ظواهر یافته، به آن معتقدند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزند. 🔹قرآن نیز رسیدن به هدف نهایی و موفقیت را به آنان نوید داده و خداوند هم یاری شان خواهد کرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سوم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه دوم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (11) تفسیر آیات 7 تا 9 🔅🔅🔅 فإ ذا برق البصر(7) و خسف القمر(8) و جمع الشمس و القمر(9) يقول الانسان يومئذ اين المفر(10) كلا لا وزر(11) إ لى ربك يومئذ المستقر(12) ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و أ خر(13) بل الانسان على نفسه بصيرة(14) و لو القى معاذيره(15) 🌱🌱🌱🌱 7 - در آن هنگام چشمها از شدت وحشت به گردش در مى آيد. 8 - و ماه بى نور گردد. 9 - و خورشيد و ماه يكجا جمع شوند. 10 - آن روز انسان مى گويد: را فرار كجاست ؟ 11 - هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد. 12 - و قرارگاه نهائى تنها به سوى پروردگار تو است . 13 - و در آن روز انسان را از تمام كارهائى كه از پيش يا پس فرستاده ، آگاه مى كنند. 14 - بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است . 15 - هر چند (در ظاهر) براى خود عذرهائى بتراشد. 🔰تفسير: 🔻انسان بهترين داور خويش است 🔹در آيـات گـذشـتـه سـخن به سؤ الى كه منكران رستاخيز درباره قيامت داشتند منتهى شد، آنها مى گفتند: اگر قيامت راست است كى خواهد آمد؟! ▫️آيـات مـورد بـحـث پـاسـخ گـويـائى اسـت بـه ايـن سـؤ ال . نـخـسـت به حوادث قبل از رستاخيز يعنى تحول عظيمى كه در دنيا پيدا مى شود و نظام آن مـتـلاشـى مـى گـردد اشـاره كـرده مـى فـرمـايـد: (هـنـگـامـى كـه چـشـمـهـا از شـدت هول و وحشت به گردش درآيد و مضطرب شود) (فاذا برق البصر). ▫️و زمانى كه ماه بى نور و منخسف گردد (و خسف القمر). ▫️(و زمانى كه خورشيد و ماه در يكجا جمع شوند) (و جمع الشمس و القمر). 🔹در اينكه منظور از (جمع ماه و خورشيد) چيست ؟ مفسران تفسيرهاى گوناگونى ذكر كرده اند. گاه گفته اند: هر دو در كنار هم قرار مى گيرند، و يا هر دو با هم از مشرق طلوع كرده در مغرب غروب مى كنند. 🔹و گاه گفته اند هر دو در اين صفت كه نور خود را از دست مى دهند جمع خواهند بود. ايـن احـتـمـال نـيـز وجود دارد كه ماه تدريجا تحت تاءثير جاذبه خورشيد به آن نزديك و سرانجام به سوى آن جذب و جمع مى شود، و هر دو بى فروغ مى گردند. 🔹به هر حال در اينجا به دو قسمت از مهمترين پديده هاى انقلابى آخر جهان ، يعنى بى نور شدن ماه ، و جمع شدن خورشيد و ماه با يكديگر است اشاره شده ، كه در آيات ديگر قرآن نيز كم و بيش اشاراتى به آن ديده مى شود، مثلا در آيه 1 سوره تكوير مى فرمايد: اذا الشمس كورت : (هنگامى كه خورشيد تاريك گردد) و مى دانيم نور ماه از خورشيد است ، هـنـگـامـى كه خورشيد تاريك شود ماه نيز تاريك مى گردد، در نتيجه كره زمين در ظلمت و تاريكى وحشتناكى فرو مى رود. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 36) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت نوزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (12) تفسیر آیات 10تا 12 🔅🔅🔅 يقول الانسان يومئذ اين المفر(10)كلا لا وزر(11)إ لى ربك يومئذ المستقر(12) 10 - آن روز انسان مى گويد: را فرار كجاست ؟11 - هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد.12 - و قرارگاه نهائى تنها به سوى پروردگار تو است . 🔰تفسير: 🔻بـه ايـن تـرتـيـب بـا يـك انـقـلاب و تـحـول عـظـيـم ، جـهـان پـايـان مـى يـابـد سـپس با تـحـول عـظـيم ديگرى (با نفخه صور دوم كه نفخه حيات است ) رستاخيز انسانها آغاز مى گـردد، و در آن روز انـسـان مـى گـويـد: راه فـرار كـجـاسـت ! (يقول الانسان يومئذ اين المفر). 🔹آرى انـسانهاى كافر و گنهكار كه روز قيامت را تكذيب مى كردند آن روز از شدت خجالت و شـرم پـناهگاهى مى جويند، و از سنگينى بار گناه و ترس از عذاب راه فرار مى طلبند درسـت هـمـانـنـد ايـن دنـيـا كـه وقـتـى مـواجـه بـا حـادثـه خـطـرنـاكـى مـى شـدنـد دنبال راه فرار مى گشتند آنجا را نيز به اينجا قياس مى كنند! 🔹ولى بـه زودى بـه آنـها گفته مى شود هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى در اينجا وجود ندارد (كلا لا وزر).(بـلكـه قـرارگـاه نـهـائى همگان به سوى پروردگار است ) و جز او پناهگاهى وجود ندارد (الى ربك يومئذ المستقر).بـراى ايـن آيه غير از تفسير فوق تفسيرهاى ديگرى نيز ذكر كرده اند از جمله اينكه : در آن روز حكم نهائى به دست خدا است . ▫️يا اينكه قرارگاه نهائى از بهشت و دوزخ به فرمان او است .يا اينكه استقرار براى محاكمه و حساب در پيشگاه او است .ولى با توجه به آيه بعد تفسيرى را كه انتخاب كرديم از همه مناسبتر است . 🔹بـعـضـى مـعـتـقـدنـد كـه ايـن آيـه از جـمـله آيـاتـى اسـت كـه خـط سـيـر تـكـامـل ابدى انسان را بيان مى كند، و در زمره آياتى است كه مى گويد: و اليه المصير (بـازگـشت همه به سوى او است ) (تغابن : 3) - و يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه : (اى انسان تو با سعى و زحمت به سوى پروردگارت پيش مى روى ، و او را مـلاقات خواهى كرد) (انشقاق : 6) و ان الى ربك المنتهى : (و اينكه همه به سوى پروردگارت باز مى گردند) (نجم : 42). 🔹بـه تـعـبـيـر روشنتر انسانها رهروانى هستند كه از سرحد عدم حركت كرده و تا به اقليم وجود اينهمه راه را آمده اند، و در اين اقليم نيز رو به سوى وجود مطلق و هستى بى پايان خـداونـد در حـركـتـنـد، و هـر گـاه از مـسـيـر اصلى و صراط مستقيم منحرف نشوند اين حركت تـكـامـلى تـا ابد ادامه خواهد يافت و هر روز وارد مرحله تازه اى از قرب خدا مى شوند، اما اگر از مسير خود منحرف شوند سقوط كرده و نابود خواهند شد. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-فواید روزه-قسمت چهارم(16) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️موضع امامان در حفظ‍‌ مصحف مرسوم پس از آنكه امير مؤمنان عليه السلام به خلافت رسيد، عليرغم غلطهاى املايى مصحف عثمان، مردم را بر آن داشت تا به همان مصحف ملتزم باشند و تغييرى در آن ندهند؛ اين دستور به خاطر آن بود كه هيچ كس به عنوان اصلاح قرآن، تغيير و تحريفى در آن به وجود نياورد. ▫️ از اين‌رو حضرت تأكيد كردند كه از امروز هيچ كس نبايد به قرآن دست بزند و دستور «إن القرآن لا يهاج اليوم و لا يحول» را قاطعانه صادر كردند. ▫️همچنين روايت شده، كسى در حضور امام‌صادق عليه السلام عبارتى از قرآن را برخلاف آنچه ديگران قرائت مى‌كردند، قرائت كرد؛ امام عليه السلام به او فرمود: «ديگر اين‌گونه قرائت مكن و همانگونه كه همگان قرائت مى‌كنند قرائت كن» و در پاسخ كسى كه از نحوۀ تلاوت قرآن سؤال كرده‌بود نيز، فرمود: «قرآن را به همانگونه كه آموخته‌ايد تلاوت كنيد» ؛ يعنى قرائت همه مسلمانان. ▫️ازاين‌رو اجماع علماى شيعه بر اين است كه: آنچه امروزه در دست ماست، همان قرآن كامل و جامع است ١ و قرائت معروف ميان مسلمانان (قرائت حفص) همان قرائت درستى است كه خواندن آن در نماز صحيح بوده و استناد به نص موجود در تمام موارد، درست است. 🗓پرسش ١. هيأت يكسان سازى مصاحف چگونه و با عضويت چه كسانى تشكيل شد؟ ١. مراحل يكسان سازى مصاحف در زمان عثمان را نام ببريد. ٢. ترتيب سوره‌ها در مصحف‌هاى عثمانى چگونه بود؟ ٣. دو نقطه ضعف اساسى را كه در كتابت مصحف‌هاى عثمانى وجود داشت، نام ببريد. ٤. سرانجام مصحف عثمانى چه شد؟ ٥. امير مؤمنان عليه السلام پس از به خلافت رسيدن، چه موضعى در قبال مصحف‌هاى عثمانى گرفتند؟ 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت ششم) ⏪۷ - ویژگیهای تفسیر عنوانی به این نام مطرح کرده، می‌نویسد: 1️⃣۱- از آنجا که قرآن کتاب زندگی و حیات است، در تفسیر آیات به جای پرداختن به مسائل ادبی و عرفانی و مانند آن، توجه خاصی به مسائل سازنده زندگی مادی و معنوی و بویژه مسائل اجتماعی شده و به اندازه کافی روی مسائلی که تماس نزدیک با حیات فرد و اجتماع دارد تکیه گردیده است. 2️⃣۲- به تناسب عناوینی که در آیات مطرح می‌شود، ذیل هر آیه، بحث فشرده و مستقلی درباره موضوعاتی مانند، ربا، بردگی، حقوق زن، فلسفه حج، اسرار تحریم قمار، شراب، گوشت خوک و ارکان و اهداف جهاد اسلامی و مانند آن آمده است، تا خوانندگان در یک مطالعه اجمالی از مراجعه به کتابهای دیگر بی نیاز گردند. 3️⃣۳- کوشش شده، ترجمه آیات ، روان، سلیس و گویا و دقیق و در نوع خود جالب و رسا بوده باشد. 4️⃣۴- به جای پرداختن به بحثهای کم حاصل، توجه مخصوص به ریشه لغات و شان نزول آیات که هر دو در فهم دقیق معانی قرآن مؤثر هستند، شده است. 5️⃣۵- اشکالات و ایرادات و سؤالات مختلفی که گاهی در پیرامون اصول و فروع اسلام ، مطرح می‌گردد، به تناسب هر آیه، طرح شده و پاسخ فشرده آن ذکر گردیده است. مانند شبهه آکل و ماکول، معراج، تعدد زوجات، علت تفاوت ارث زن و مرد، تفاوت دیه زن و مرد، حروف مقطعه قرآن، نسخ احکام، جنگها و غزوات اسلامی، آزمایشهای گوناگون الهی و دهها مسئله دیگر، بطوریکه هنگام مطالعه آیات، علامت استفهامی در ذهن خواننده عزیز باقی نماند. 6️⃣۶- از اصطلاحات پیچیده علمی که نتیجه آن اختصاص کتاب به قشر خاصی است، در متن کتاب دوری و به هنگام ضرورت در پاورقی آمده، تا برای اندیشمندان و صاحب نظران نیز مفید باشد. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 38) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 راز برکات مضجع کریمه اهل بیت (علیها السّلام) 💠 در زیارت به ما می گوید: به (سلام الله علیها) عرض ادب کنید و بگوئید: (السّلام علیکِ یا بنت ولیّ الله و یا اخت ولیّ الله و یا عمّه ولیّ الله)*، یعنی از هر سه جهت شما از حوزه بهره بردید. وجود مبارک فاطمه طبق این زیارت ماثوری که هست نشان می دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. اینکه علم از نشات می گیرد، به جهان می رسد؛ اینکه امامِ انقلاب باید از قم برخیزد، اینکه هم اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقل علمی به عهده قم هست؛ اینها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدّسه است. اصولاً کنار قبر ولیّ خدا برکت فراوان است. اگر کسی در قم باشد و تجربه بکند و از قم بیرون بیاید، این کاملاً برای او مشخص است. ما وقتی در قم هستیم، این کتاب را مطالعه می کنیم مثل صفحه روزنامه برای ما روان می آید. همین ما همین کتاب را وارد شهر دیگر می شویم، می بینیم که سطر به سطر باید مطالعه کنیم؛ این یک چیز روشنی است! این گفته دیگران نیست، مشهود خود ماست! همین کتاب، همین علم، همین شخص با همین وضع وقتی قم هست سریعتر می فهمد؛ جای دیگر است به آن سرعت نمی فهمد، باید به تدریج مطالعه کند! خاصیت برکت قم این است. بنابراین همه ایران مدیون این مضجع شریف هستند، البته ایشان هر چه دارد از ولایت پدر دارد و برادر دارد و برادر زاده دارد که در او آمده است؛ و همه ما خواهانیم که او از همه ما کند! -------------------------------------------- 📌 بحار الانوار / جلد ۹۹ / صفحه ۲۶۶ _ ... زیاره فاطمه بنت موسی (ع) بقم 📋 دیدار با خادمان آستان مقدّس حضرت فاطمه معصومه (س) و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ ✴ اول ذی القعده . سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیستم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب و با عرض تبریک و تهنیت ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم اکنون در مضجع شریف خانوم نایب الزیاره و دعاگوی دوستان بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی هستم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قیام فرد برای اصلاح جامعه ... درباره فرد اگر جمع آلوده بودند، فرد صالح بود، مشکل حلّ نمي‌شود، مگر آن فرد پيغمبر و امام باشد، وگرنه اگر در جامعه‌اي اکثري آنها آلوده بودند، يک چند نفري آدم صالح بودند، اگر اينها جزء اولياي الهي باشند، ممکن است به برکت آنها خدا عفو کند. در روايت مرحوم کليني(رضوان الله عليه) نقل مي‌کند که دو تا فرشته مأمور شدند که منطقه‌اي را ويران کنند، زير و رو کنند، اين دو تا فرشته آمدند، ديدند که در بين اين مردم سالمندي هست که مشغول نماز شب است و محاسن سفيد دارد، گفت من چطور محلّي را که پيرمرد محاسن سفيدِ نماز شب خوان است، آن را ويران کنم؟! دوباره استفتاء کرد، حالا چگونه به آسمان رفت و چگونه استفتاء کرد؟ اين را مرحوم کليني اجمالاً در اين روايت نقل مي‌کند. پيام آمد که درست است، اين مرد خودش آدم خوبي است؛ ولي هيچ‌گاه براي خدا قيام نکرد، نهي از منکر نکرد؛ لذا اين هم بايد گرفتار عذاب شود. بنابراين اگر توده مردم آلوده بودند، يقيناً خدا بساط را جمع مي‌کند؛ اما اگر توده مردم آدم خوبي بودند و چند نفري آدم آلوده بودند، عذاب نمي‌کند. 📼فرازی از سوره نوح جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(140) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 48-اقرار به فضیلت وتوانمندی های دیگران وَ أَخي‏ هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعي‏ رِدْءاً يُصَدِّقُني‏ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (34/قصص) وبرادرم هارون زبانش از من فصيحتر است اورا همراه من بفرست تا ياور من باشد و مرا تصديق كند مى‏ترسم مرا تكذيب كنند. ☑️درانجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و ارشاد، امر به معروف و نهى از منكر، گاهى بايد افراد دو نفرى يا بيشتر اقدام كنند. «فَأَرْسِلْهُ مَعِي» ☑️اقرار به كمالات ديگران، خود يك كمال وارزش است. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي» حضرت موسى با اين كه پيامبر اولوالعزم بود، به كمال برادرش اقرار كرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (13) تفسیر آیه 13 🔅🔅🔅 ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و اخر(13) در آن روز (رستاخیز)انسان را از تمام كارهائى كه (مقدم ) داشته يا (مؤ خر) نموده است آگاه مى سازند.(13) 🔰تفسير: در آیه شریفه می فرماید: در آن روز انسان را از تمام كارهائى كه (مقدم ) داشته يا (مؤ خر) نموده است آگاه مى سازند (ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و اخر). 🔹در اينكه منظور از اين دو تعبير چيست ؟ تفسيرهاى زيادى ذكر شده است : 1️⃣نـخـسـت ايـنكه منظور اعمالى است كه در حيات خود از پيش فرستاده ، يا آثارى كه بعد از مـرگ از او بـاقـيـمـانـده ، اعـم از سـنـت نـيـك و بـد كـه در مـيـان مـردم گـذاشـتـه و بـه آن عـمـل مـى كـنند و حسنات و سيئاتش به او مى رسد، و يا كتاب و نوشته ها، و بناهاى خير و شر، و فرزندان صالح و ناصالح ، كه آثارش به او مى رسد. 2️⃣ديـگـر اينكه منظور اولين اعمالى است كه بجا آورده ، و آخرين اعمالى كه در عمرش انجام داده است ، و به تعبير ديگر از تمام اعمالش با خبر مى شود. 3️⃣ديـگـر اينكه اموالى را كه پيش از خود فرستاده ، و اموالى را كه براى وارثان گذاشته است . بـعـضـى نـيـز گـفـتـه اند منظور گناهانى است كه مقدم داشته ، و اطاعاتى است كه مؤ خر داشته است ، يا بالعكس . 🔸ولى از هـمـه مـنـاسـبـتر تفسير اول است ، به خصوص اينكه در حديثى از امام باقر (عليه السـلام ) در تـفسير اين آيه آمده است كه فرمود: (ينبؤ ) بما قدم من خير و شر، و ما اخر من سـنـة ليـس بـهـا مـن بـعـده ، فـان كـان شـرا كـان عـليـه مـثـل وزرهـم ، و لا يـنـقـص مـن وزرهـم شـيـئا، و ان كـان خـيـرا كـان له مثل اجورهم ، و لا ينقص من اجورهم شيئا: (در آن روز به انسان خبر مى دهند آنچه از خير و شر را مقدم داشته ، و آنچه مؤ خر نموده اسـت ، از سـنتهائى كه از خود به يادگار گذارده ، تا كسانى كه بعد از او مى آيند به آن عـمـل كـنـنـد، اگـر سـنـت بـدى بـوده بـه انـدازه گـنـاه عـمـل كـنـنـدگـان بر او خواهد بود، بى آنكه چيزى از گناه آنان بكاهد، و اگر سنت خيرى بوده همانند پاداشهاى آنها براى او خواهد بود بى آنكه چيزى از اجر آنها كاسته شود). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(236) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات 4- سر دوام نفاق در منافقان چشم و گوش دل منافقان، محجوب و مسدود بلكه مطموس و محو شده است، نداى تبشير فرشتگان رحمت و صداى انذار فرشتگان غضب را نمى شنوند و آثار مناديان غيبى را نمى بينند. از اين جهت به فطرت اصلى خود برنمى گردند. از طرف ديگر چون زبان درونى آنان گنگ است توان آن را ندارند كه وضع موجود خود را براى صاحبدل درد آشنا بازگو كنند و با عرض حال خويش بر طبيب حاذق، به درمان بيمارى روح خود بپردازند. از ين جا سرّ آن كه خداوند سبحان در تحليل دوام نفاقشان، كورى، كرى و گنگى آنها را بيان مى كند روشن مى گردد و اگر هم طبيب صاحب دمى بخواهد از درون، درد آنها را درمان كند، بر اثر نداشتن مجارى ادراك باطن، توان دريافت پيام و نداى هاتف غيبى را ندارند. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(ع) 🔰دعا برای شیعیان عبد الله بن ابان که نزد حضرت رضا (علیه السلام) از راویان صاحب منزلت بوده گوید: به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم: برای من و خانواده ام دعا بفرمایید. حضرت فرمود: مگر دعا نمی کنم؟ به خدا قسم اعمال شما در هر شب و روز به من نشان داده می شود. عبد الله در ادامه گفت : این سخن حضرت بر من بسیار گران آمده و بزرگ جلوه نمود. حضرت چون چنین دید فرمود: مگر قرآن نخوانده ای و قل اعملوا فسیری الله عملکم و روسوله و المومنون(توبه 105)🍀 ترجمه: بگو عمل کنید، خدوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را می بینند. مقصود از مؤمنون به خدا سوگند، علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 17 قرآن کریم (آیات112-106) 1. اسلام هرگز بن ‏بست ندارد. بعضى از قوانين، قابل تغيير است. «نَنْسَخْ، نُنْسِها» بقرة، 106 2. از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد. «كَما سُئِلَ مُوسى‏» بقرة، 108 3. در برخورد با دشمن نيز بايد انصاف داشت. «وَدَّ كَثِيرٌ» بقرة، 109 4. شعله‏ ى حسادت، چنان خطرناك است كه بعد ازعلم وآگاهى نيز فرو نمى‏نشيند . «حَسَداً ... مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ» بقرة، 109 5. مقدار كار خير مهم نيست، هركس هر مقدار مى ‏تواند بايد انجام دهد.«مِنْ خَيْرٍ» بقرة، 110 6. ايمان به نظارت الهى وپاداش در قيامت، قوى‏ ترين انگيزه عمل صالح مى ‏باشد. «ما تُقَدِّمُوا ... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» بقرة، 110 7. ادّعاى بدون دليل محكوم است. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» بقرة، 111 8. نيكوكارى بايد سيره‏ ى انسان باشد، نه به صورت موسمى وفصلى. «هُوَ مُحْسِنٌ» بقرة، 112 📋منبع : نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دانش و بینش - حکومت و جامعه امام علی علیه السلام : إنَّما سُمِّيَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لِأَ نَّها تُشبِهُ الحَقَّ ، فَأَمّا أولِياءُ اللّهِ فَضِياؤُهُم فيهَا اليَقينُ ، ودَليلُهُم سَمتُ الهُدى ، وأَمّا أعداءُ اللّهِ فَدَعاهُم إلَيهَا الضَّلالُ ودَليلُهُمُ العَمى . شُبهه، به اين دليل شُبهه ناميده شده كه [در ظاهر ، ]شبيه حق است. امّا دوستان خدا، چراغ راهشان در [تاريكى هاى] شبهه، يقين است و راه نمايشان، راه راست؛ ولى دشمنان خدا، انگيزه شان براى شبهه، گم راهى است و راه نمايشان، كورى [و بى بصيرتى] . 📚غرر الحكم : ح 3909 . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و یکم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن احسان و نیکی (همه جانبه مادی و معنوی )به پدر و مادر ،خويشاوندان(با رعایت اولويت )،یتیمان ، ازکارافتادگان(محرومین از مزایای سلامتی و رفاه اجتماعی) و همه مردم (در هر کیش و کسوت و آیین و مسلک و اقلیم و رنگ )با ادب در گفتار و منطق پیمانی خردمندانه و حق جویانه میان آفریدگار و آفریدگان است. جامعیت باور توحیدی در ارتباط تنگاتنگ و همیشگی انسان با آفریدگار هستی و پاسداشت حقوق خداوند و حقوق مردم(جان،آبرو،مال) و احسان بی منت به آنان است. 📋نکته ای از آیه ۸۳ سوره بقره 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom