eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Brochure.pdf
7.12M
تالیفات و آثار نوشتاری حضرت استاد علامه آیت الله حفظه الله تعالی تفسیری ✅فقهی و اصولی ✅اخلاقی و اجتماعی ✅فلسفی ✅عرفانی ✅معارف اسلامی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (5) تفسیر آیه 3 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و ربک فکبر(3)تنها پروردگارت را بزرگ بشمار 🔰تفسیر : 🔹...به دنبال دعوت به قیام و انذار پنج دستور مهم به پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می دهد که سرمشقی است برای دیگران ، و نخستین دستور درباره توحید است می فرماید : ((تنها پروردگارت را بزرگ بشمار)) (و ربک فکبر) . ▫️(فا) در (فکبر) به عقیده بعضی (زائده) و برای تاکید است ▫️و به عقیده جمعی برای افاده معنی (شرط) است و معنی جمله چنین است: هر جریان و حادثه ای واقع شود بزرگداشت خدا را فراموش مکن (درباره آیات بعد نیز همین گفتگو است) همان خدائی که مالک و مربی تو است ، و هر چه داری از او داری . غیر او را در بوته فراموشی بیفکن ، و خط سرخ بر تمام معبودهای دروغین درکش ، و هرگونه آثار شرک و بت پرستی را محو کن . 🔸تکیه روی کلمه ((رب )) و مقدم داشتن آن بر ((کبر)) که دلیل بر انحصار است ، مساءله توحید را با ذکر دلیل در این عبارت کوتاه مطرح می کند ، چه جالب و پر محتوا است ، تعبیرات قرآن که در یک عبارت کوتاه اینهمه معنی بیان شده است . 🔸منظور از جمله ((فکبر)) تنها گفتن ((الله اکبر)) نیست ، هر چند گفتن ((الله اکبر)) یکی از مصداقهای آن است که در روایات نیز به آن اشاره شده ، بلکه منظور این است که خدای خود را بزرگ بشمار ، هم از نظر اعتقاد ، هم عمل ، و هم در سخن و او را متصف به اوصاف جمال و منزه از هر گونه نقص و عیب بدان ، بلکه او را از اینکه در توصیف بگنجد برتر بدان ، همانگونه که در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) آمده است که معنی ((الله اکبر)) این است که خدا برتر از آن است که توصیف شود ، و در فکر انسان بگنجد ، بنابراین ((تکبیر)) مفهومی گسترده تر از ((تسبیح ))دارد که فقط تنزیه از هر گونه عیب و نقص را شامل می شود . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت اول) ☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود: 1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد می توان گفت: اوّل بار این دیدگاه، توسط یکی از دانشمندان اهل سنّت، به نام: «ابوحامد غزالی» (م. 505 ق.) ‏در «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» ‏بیان شد. او معتقد بود و ‏سعى كرد نشان دهد همه‏ علوم را می ‏توان از قرآن استخراج كرد. ابوحامد غزالی می نويسد:‏ ‏«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح ‏می دهد و اين علوم بی ‏نهايت است و در قرآن به اصول و كليّات (مجامع) آنها اشاره شده است»‏. 🔸پس از وی، ابوالفضل مرسی (655- 570 ق.)، صاحب كتاب «التفسير» اين ديدگاه را به صورت افراطى می پذيرد. وی می گويد: ‏‏«همه‏ ى علوم، اوّلين و آخرين در قرآن وجود دارد». 🔸آن گاه بدرالدين زركشى (م. 764 ق.) در «البرهان» اين نظريه را می پذيرد، و پس از او جلال الدين سيوطى (م. 911 ق.) در كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» و «الاكليل فى استنباط التنزيل» با ‏پذيرفتن ديدگاه‏هاى غزالى و مرسى آن را تقويت می كند.‏ 🔸ملّا محسن فيض كاشانى(م. 1091ق.)، از دانشمندان بزرگ قرن یازدهم و معاصر با علّامه مجلسی، در مقدمه کتاب «تفسير صافى» اين ديدگاه را به صورت خاصى در قسمتى از علوم ‏می پذيرد.‏ آن چه گفته شد، مربوط به علمای گذشته از شیعه وسنّی بود. اين ديدگاه، یعنی وجود همه علوم در قرآن کریم، در عصر جديد هم با پيشرفت علوم تقويت شد و طرفدارانی پیدا کرد. ◾️كسانى مثل طنطاوى جوهرى (متولد 1862م.)، در تفسير ‏مشهور خود تحت عنوان: «الجواهر فى تفسير القرآن» سعى كرد تا بسيارى از علوم جديد را به قرآن نسبت دهد.‏ ▪️جديدترين تمايل نسبت به اين نظريه از طرف شخصى بنام رضا نيازمند در سال (1375 ش) اظهار شد كه در ‏مقاله‏اى نوشت: ‏«كسى كه قرآن را قبول داشته باشد، بايد قبول كند كه مطالب آن شامل كليه علوم هم هست و در آن هر چيز بر ‏اساس دانش تفصيل داده شده است». 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🖇برای دیدن دلایل دیدگاه نخست و دیگر دیدگاههای مفسران با ما همراه باشید 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰چرایی ضرورت رجوع به 🔺عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و مفسران و مترجمان حقیقی قرآنند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. چون این دو (معصوم و قرآن) هرگز از یکدیگر جدا نمی ‏گردند. 🔻از این رو حضرت علی(علیه‌السلام) می‏ فرماید: کجا می ‏روید و چگونه بازگردانده می‏ شوید در حالی که عَلَم‏ها استوار و نشانه ‏ها آشکار و چراغ‏های روشن برپاست؟ چنین سرگردان به کجا می ‏روید؟ چرا سرگشته و متحیرید، در حالی که عترت پیامبرتان در میان شما هستند و آنان زمام‏ های حقّ و پرچم‏ های دین و زبان‏های صدق هستند؟ پس آنان را در بهترین جایگاه قرآن جا دهید و چون تشنگان سوزان بر این چشمه‏ ها هجوم آورید؛ فأین تذهبون و أنّی تُؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة؟ فأین یتاه بکم؟ و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم أزمّة الحقّ و أعلام الدّین و ألسنة الصّدق؟ فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن و ردّوهم ورود الهیم العطاش. 🔺راز انحصار عترت طاهره(علیهم‌السلام) در مترجم و گویاگر بودن قرآن، آن است که میان درجات قرآن امتیازاتی هست ولی منزلت عترت طاهره(علیهم‌السلام) بهترین جایگاه قرآن است. زیرا درجات قرآن عبارت است از بالاترین مرتبه یعنی پیشگاه خداوند حکیم علیم تا پایین‏ ترین مرتبه یعنی عالم لفظ. عبارت عربی آن نیکو است، ولی به ناچار میان مراتب آن تفاوت‏هایی است؛ به گونه‏ ای که بالاترین مرتبه نیکوترین آن است. زیرا به خداوند علیم حکیم نزدیک‏تر است. 🔻عترت طاهره(علیهم‌السلام) رازهای نهانی قرآن را می‏ دانند و بر گویا ساختن اخراج غیب آن به شهادت توانمندند. زیرا جایگاه ایشان همان برترین جایگاه قرآن است. 📚منبع: کتاب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)،اثر علامه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۲بهار۱۴۰۱.m4a
16.41M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 52) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۳۲ قرآن کریم (آیات ۲۰۳ تا ۲۱۰ ) ۱.زمان در دعا اثر دارد. «فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» آیه ۲۰۳ بقره ۲.ايمان به معاد، قوی‌ترين عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» آیه ۲۰۳ ۳.سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ» آیه ۲۰۴ ۴.سوگند دروغ يكی از راههای نفوذ منافقان است. «يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی‌ ما فِي قَلْبِهِ» دشمنان از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده می‌كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت می‌كنند. آیه ۲۰۴ بقره ۵.سوژه‌های سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوی است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» آیه ۲۰۴ ۶.نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد می‌كشاند. «إِذا تَوَلَّی سَعی‌» آیه ۲۰۵ ۷.گناه، مايه‌ی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ» آیه ۲۰۶ ۸.پيش مرگِ اوليای خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي» آیه ۲۰۷ ۹.بزرگ‌ترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط برای كسب‌ رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ» آیه ۲۰۷ ۱۰.سليقه‌ها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» آیه ۲۰۸ ۱۱.شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمه‌ی نداهای تفرقه‌انگيز، بلندگوهای شيطانی هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» آیه ۲۰۸ ۱۲.انتظار رؤيت خدا و فرشتگان، بهانه‌ای برای فرار از پذيرش حقّ است. ‏«يَنْظُرُونَ ... يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِكَةُ» آیه ۲۱۰ ۱۳.سرچشمه و بازگشت همه چيز به سوی خداست. چرا در انتظار ديدن خود او هستيد، مگر آثار او را نمی‌بينيد. «هَلْ يَنْظُرُونَ ... وَ إِلَی اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» آیه ۲۱۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (6) تفسیر آیه 4 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و ثیابک فطهر(4)و لباست را پاک کن 🔰تفسیر : 🔹... به دنبال مساءله توحید دومین دستور را درباره پاکیزگی از آلودگیها داده ، می افزاید ((و لباست را پاک کن )) (و ثیابک فطهر) . ▫️تعبیر به ((لباس )) ممکن است کنایه از عمل انسان باشد چرا که اعمال هر کس به منزله لباس او است ، و ظاهر او بیانگر باطن او است . ▫️بعضی نیز گفته اند منظور از لباس در اینجا قلب و روح و جان است ، یعنی قلبت را از هر گونه آلودگی پاک کن ، جائی که باید لباس تطهیر شود صاحب لباس اولویت دارد . ▫️بعضی نیز آن را به همان لباس ظاهر تفسیر کرده اند چرا که پاکیزگی لباس ‍ ظاهر از مهمترین نشانه های شخصیت ، و تربیت و فرهنگ انسان است ، مخصوصا در عصر جاهلیت کمتر از آلودگیها اجتناب می نمودند و لباسهائی بسیار آلوده داشتند ، مخصوصا معمول بود (همانگونه که در میان گرفتاران جاهلیت عصر اخیر نیز معمول است ) دامان لباس را بسیار بلند می کردند ، به گونه ای که روی زمین می کشید ، و آلوده می شد ، و اینکه در بعضی از روایات از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود : معنی آیه این است ((ثیابک فقصر)) (لباست را کوتاه کن )*مجمع البیان جلد 10 صفحه 385*نیز ناظر به همین معنی است . ▫️بعضی نیز آن را به همسران تفسیر کرده اند ، چرا که قرآن می گوید : شما لباس همسران خود هستید ، و آنها را نیز لباس شما (چرا که حفظ آبروی یکدیگر می کنید ، و زینت یکدیگرید هن لباس لکم و انتم لباس لهن (بقره آیه 187) .جمع میان این معانی نیز ممکن است . 🔸در حقیقت آیه اشاره به این نکته نیز دارد که رهبران الهی هنگامی می توانند نفوذ کلمه داشته باشند که دامانشان از هر گونه آلودگی پاک باشد و تقوی و پرهیزکاریشان از هر نظر مسلم گردد ، و لذا به دنبال فرمان قیام و انذار ، فرمان پاکدامنی می دهد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 9.mp3
12.82M
💢جلسه نهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره مسد.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.14M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره مسد(لهب) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ علت نام‌گذاری: «سوره مسد» نامگذاری این سوره به نام مسد «ریسمان» به خاطر وقوع این لفظ در آخرین آیه این سوره می باشد. 🔹 «سوره تبت»علّت نامگذارى این سوره به این نام ظاهرا وقوع لفظ «تبت» در اول آن است و يا آنكه اين سوره حكايت از تباب و خسران دارد.[تفسير احسن‌الحديث، ج 12، ص 392] 🔹 «سوره ابولهب» به خاطر وجود این اسم در آیه اول این سوره می باشد و همچنین شأن نزول این سوره نیز در مورد ابولهب است. 🔹 «سوره لهب» به خاطر وقوع این لفظ در آیه سوم این سوره می باشد که خداوند سرانجام ابولهب را آتشی شعله ور بیان کرده است. 🔹 «سوره تبت یدا أبی لهب» نامگذاری سوره با عبارت آغازین آن می باشد که در لسان برخی صحابه نیز از این نام استفاده شده است.[أسماء سور القرآن و فضائلها، ص 583-581] 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مسد #ابولهب #لهب #ت
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ اهداف و آموزه ها هدف اصلى سوره مسد هشدار به دشمنان اسلام است كه فرجام عذاب آلودى دارند. ✅ محتوا و موضوعات 🔹 سوره مسد تقريبا در اوائل دعوت آشكار پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شده و تنها سوره اى است كه در آن حمله شديدى با ذكر نام نسبت به يكى از دشمنان اسلام و پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در آن عصر و زمان (يعنى ابولهب) شده است، و محتواى آن نشان مى دهد كه او عداوت خاصى نسبت به پيغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله داشت، او و همسرش از هيچگونه كارشكنى و بدزبانى مضايقه نداشتند. 🔹 قرآن با صراحت مى گويد: هر دو اهل دوزخند، و راه نجاتى براى آنها نيست، و اين معنى به واقعيت پيوست، سرانجام هر دو بى‌ايمان از دنيا رفتند. ✅ فضائل، خواص و ثواب قرائت ▪ در حديث ابى‌بن‌كعب است كه هر كس سوره مسد را قرائت كند اميد دارم كه خدا ميان او و ابولهب در يك خانه جمع نكند. ▪ از امام صادق عليه‌السلام روايت شده كه فرمود: «هرگاه سوره تبّت را خوانديد بر ابولهب نفرين و لعن نمائيد چون او از تكذيب‌كنندگان پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و قرآنى كه از نزد خدا آمده است بود. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۳بهار۱۴۰۱.m4a
10.31M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 53) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom