eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
767 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
jalase57-koli_01.mp3
28.33M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
! 📌رابطه بیهوده خواری و به خطر افتادن بهداشت معنوی 🌱🌱🌱 ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "إِيَّاكُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ فَإِنَّهُ يَسُمُّ الْقَلْبَ بِالْفَضْلَةِ وَ يُبْطِئُ بِالْجَوَارِحِ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُصِمُّ الْهِمَمَ عَنْ سِمَاعِ الْمَوْعِظَة." "از پر خوردن دوری گزینید که قلب را مسموم می‌سازد، و اندام‌ها را در طاعت خدا سست می‌کند، و گوش دل را از شنیدن موعظه باز می‌دارد." 📘بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۸۴ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (16) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺣﻖّ ﻣﻌﻠﻮم» ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ، ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ.ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻛﻨﺪ. ✅«ﺳﺎﺋﻞ» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ «ﮔﺪﺍ» ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺍﻣﺎ «ﻣﺤﺮﻭم» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﺮﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﻭﺣﻲ، ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﭘﺮﻫﻴﺰﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻋﻤﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻤﻦ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺍﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ. ..ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
11 dine fetri_ ostad azimi.mp3
20.84M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه یازدهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن‌ 🔹سوگند، تأكيدى است كه براى نشان دادن اهميت مطلب به كار مى‌رود؛ البته كاربرد سوگند در مواردى است كه امر مهمّى در ميان بوده و به تأكيد مُغَلَّظ[ تأكيد مضاعف و چند برابر] نياز باشد؛ به گونه‌اى كه ادوات (ابزار خاص) تأكيد در رساندن شدت اهميت آن كفايت نكند. در قرآن نيز طبق شيوه‌هاى كلام عرب از اين روش استفاده شده است. 🔹سوگند به چيزى ياد مى‌شود كه خود از اهميت ويژه‌اى برخوردار باشد، به گونه‌اى كه مورد توجه و عنايت شنوندگان قرار گيرد؛ زيرا سوگند در حقيقت يك نوع تشبيه است؛ يعنى همانگونه كه «مُقْسَمٌ به»[ آنچه به آن سوگند ياد مى‌شود.] ثابت، استوار و پذيرفته شده است، «مُقْسَمٌ عليه»[ آنچه براى آن سوگند ياد مى‌شود.] نيز ثابت، استوار و مورد قبول همگان مى‌باشد. بنابراين سوگند نه تنها آميخته‌اى از تأكيد و تشبيه است، بلكه اهميت مُقْسَمٌ به و مُقْسَمٌ عليه را نيز مى‌فهماند. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌فرا روان شناسی در قرآن 1. منظور از فرا روان شناسی چیست؟ 2. آیا در قرآن به تمامی علوم اشاره شده است؟! 3. قرآن به چه شکلی به مسئله ی فرا روان شناسی پرداخته است؟ 🔖پاسخ سوال اول: دانش «فرا روان شناسی» عبارت است از: کسب اطلاع (و بدست آوردن معرفت و آگاهی) از چیز یا رویدادی بدون دخالت حواس عادی بشر. مثل: سحر، چشم زخم، تله پاتی و هیپنوتیزم و ... 🔖پاسخ سوال دوم: برخی بر این باورند که چون قرآن کتاب الهی و معجزه ی جاوید پیامبر (ص) است باید به تمام موارد- علوم- اشاره نماید و حال آنکه چنین نیست. به عبارتی قرآن کتاب هدایت انسان است و ضرورتی ندارد تمام مسائل علوم تجربی را با طول و تفصیل بیان کرده باشد. ولی در بیش از هزار آیه به مسائل علمی در راستای هدایت، اشاره کرده است. 🔖پاسخ سوال سوم: با توجه به تعریف فرا روان شناسی در آیات فراوانی- براساس برخی تفاسیر- بدان اشاره شده که فهرست برخی از آنها عبارتند از: 1. سحر و جادو بقره/ 102. 2. چشم زخم یوسف/ 67. 3. روح اسراء/ 85. 4. خواب صافات/ 102- 107 و یوسف/ 12. 5. اخبار غیبی آل عمران/ 5 و بقره/ 255. 6. امدادهای غیبی آل عمران/ 123. 7. معجزات الهی مریم/ 29 و 30. 📋جمع بندی و نتیجه: دانش فرا روان شناسی از جمله دانش هایی است که بشر به صرف داشتن دانش تجربی، نمی تواند به ابعاد مختلف آن پی ببرد. از این رو لازم است با توجه به اشارات قرآن به علم فرا روان شناسی و تجربه علمی و عملی دانشمندان، این علم را توسعه داد و قرآن کریم را یکی از منابع تحقیق برای این علم دانست. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase57-koli_02.mp3
24.86M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17 🔹معناي انتظار ظهور حقيقي و نجات بخش الهي حضرت مهدي( اين نيست که مسلمانان در ديني خود دست روي دست گذاشته و در آنچه بر آنها واجب است, مانند ياري حقّ, زنده کردن قوانين و دستورهاي ديني, جهاد و امر به معروف و نهي از منکر فروگذاري کنند و به اين اميد که آل محمّد بيايد و کارها را در درست کند از آنها دست بردارند. 🔹هر موظف است که خود را به انجام دستورهاي اسلام مکلف بداند, براي شناسايي از راه صحيح از هيچ کوششي فروگذاري نکند و به توانايي خود از امر به معروف و نهي از منکر دست نکشد, همچنان که بزرگوار( فرمود: همه شما رهبر يکديگر و در راه اصلاح هم مسئول هستيد. بر اين اساس, يک مسلمان نمي‌تواند به خاطر ظهور مهدي مصلح از وظايف مسلّم و قطعي خود دست بکشد يا بيايد, چه, انتظار به ظهور نه اسقاط تکليف مي‌کند و نه مجوز به انداختن عمل مي‌دهد و سستي در وظايف دين و بي‌تفاوتي به آن به هيچ وجه جايز نيست. 🔅 فرهنگ راستين انتظار بر سه اساسي استوار است: ☑️يک ـ نارضايتي و يا قانع نبودن از وضع موجود؛ ☑️دو ـ اميد داشتن به آينده بهتر؛ ☑️ سه ـ حرکت و تلاش براي گذر از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
18 🔘 غلط و ويران‌گر؛ انتظار ويران‌گر، فلج كننده و باز دارنده ـ كه در واقع نوعي اباحي گري است ـ که همواره مورد و سرزنش قرار گرفته است. 🔹 در باره برداشت دوم از انتظار علامه ( مي‌نويسد: اين نوع انتظار حاصل برداشتِ از مردم، از مهدويّت و قيام و انقلاب مهدي موعود) است كه صرفاً ماهيت انفجاري ‏دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ستم‏ها، تبعيض‏ها، اختناق‏ها، حق كشي‏ها و تباهي‏ها ناشي مي شود. 🔹 نوعي سامان يافتن است كه معلول پريشان شدن است. آن‌گاه كه حق و حقيقت طرفداري نداشته باشد، باطل، يكّه‌تازِ ميدان گردد و جز نيروي باطل نيرويي حكومت نكند و فرد صالحي در جهان يافت نشود؛ اين انفجار رخ مي‏دهد و دست غيب براي نجات حقيقت ـ نه اهل حقيقت زيرا حقيقت طرفداري ندارد ـ از آستين بيرون مي‏آيد. 🔹بنابراين هر اصلاحي محكوم است؛ زيرا هر اصلاح يك نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع، نقطه روشني هست دست غيب ظاهر نمي‏شود! 🔹 بر عكس، هر گناه، فساد، ستم، تبعيض، حق كشي و هر پليدي به حكم اينكه مقدمه صلاح كلي است و انفجار را قريب الوقوع مي‏كند، روا است؛ زيرا [هدف وسيله‏هاي نامشروع را مشروع مي‏كند]. 🔹پس بهترين كمك به تسريع در ظهور و بهترين شكل انتظار، ترويج و اشاعه فساد است!... اين نوع برداشت از ظهور و قيام مهدي موعود( و اين نوع انتظار فرج ـ كه منجر به نوعي تعطيل در حدود و مقررات اسلامي مي‏شود و نوعي اباحي‌گري بايد شمرده شود ـ به هيچ وجه با اسلامي و قرآني وفق نمي‏دهد. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
Al-Tahrim07.mp3
7.16M
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه هفتم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢خط تولید ...حرفي که آدم زد، آبرويي را که برد، دزدي که کرد، خلافي که کرد، دروغي که گفت، اين نبايد بگويد تمام شد، اين از لبانش تمام شد؛ اما فکر، ايده، اراده‌، عزم و نيت او، اينها که در دستگاه درون او هست، اين مي‌افتد در خط توليد. کاري که انجام شد که معدوم نمي‌شود، مي‌افتد در خط توليد. حرفي که زده شد معدوم نمي‌شود مي‌افتد در خط توليد. مگر مي‌شود چيزي موجود بشود بعد هيچ اثر نداشته باشد؟! مي‌افتد در خط توليد. چرا يک آدم دروغگو بعد رسوا مي‌شود؟ چرا بعد از ده سال يا بيست سال در مي‌آيد؟ براي اينکه اين «الف» در «باء» اثر کرده، «باء» در «جيم» اثر کرده، «جيم» در «دال» اثر کرده، آن در «قاف» اثر کرده، بعد از بيست سال ظهور کرده است. مگر مي‌شود آدم کاري بکند بگويد رد شد؟! چه چيزي رد شد؟ مگر در عالم چيزي موجود مي‌شود رأساً معدوم مي‌شود يا مي‌افتد در خط توليد؟ يک وقت مي‌بيند که رسوا شده است. بعد از ده سال در مي‌آيد. 📋فرازی از سوره تحریم جلسه هفتم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(271) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘4- عبادت عاشقانه 🔹عبادت براى بهشت كه در اين گونه روايات آمده، آن است كه انسان خدا را عبادت كند، ليكن چون نمى داند از او چه بخواهد، از او بهشت مى طلبد. اين عبادت صحيح ولى متوسط است. انسان بايد به عبادت بلكه به معبود عشق بورزد، نه اين كه آن را براى رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ انجام دهد. 🔹غرض آن كه، اگر كسى خود را همتاى خدا بداند و عبادت را يك نوع تعامل، تعاطى و داد و ستد همسان بين موجر (اجير) و مستاجر بداند كه اگر چيزى به اجير نرسد، هرگز عبادت نمى كند، چنين عبادتى باطل است، ولى اگر عبادت را نوعى تخضع، تذلل و اطاعت عبد در فنا و ساحت مولا بداند، ليكن بر اثر ضعف معرفت از يك سو، و كمى همت از سوى ديگر، نداند از مطاع، متبوع و ولى نعمت خود چه بخواهد، عبادت او درست، ليكن كم ثواب است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ: ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩمِ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺁﻣﺮﺯﺩ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺭﺍﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﺍﺭﺿﺎﻱ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻱ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺎ ﺑﻲ ﺑﻨﺪﻭﺑﺎﺭﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮﻱ. ✅ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ.ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ، ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪ ﺍﺳﺖ. .ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌گل وجود و دل وجود! 🔹هرگاه گرایش ها و انگیزه های زندگی در جهت گِل وجودت باشه دلشوره های دیروز و امروز و فرداها امانت رو می بُرند،همیشه حالت گرفته است،مضطربی،شتاب زده و دست پاچه ای،افسرده،ناامیدی،وجودت سنگینه . 🔹خاصیت گِل سنگینی ،چسبندگی و پاگیری است.انگیزه ها و گرایش هات رو در خودش می پرواراند. آدم هایی که زندگی شون به گِل دلار و ارز و طلا و چه می شودها و چه خواهد شدها چسبیده دل وجود شون که مرکز تصمیم گیری زندگی خردورزانه است رو لابلای گِل وجودشون دفن می کنند. 🔹خاصیت نفس آدمی است به هرکدام از گِل و دل که بها بدهی همان ارزش وجودی ات خواهد شد! 🔹و چه غم انگیز است فراموش کاری های مداوم! کاش آدمی برای لحظه هایی کوتاه به یاد آورد که خدای گل و دل یکی است . و این رشته سر دراز دارد..... 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. فقر زدایی ۱۳.mp3
7.75M
📌و اما باور ما-(قسمت 242)زکات و فقر زدایی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا