eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نابودی ربا و برکت صدقات يَمۡحَقُ ٱللَّهُ ٱلرِّبَوٰاْ وَيُرۡبِي ٱلصَّدَقَٰتِۗ وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ☆(سوره بقره،آیه ۲۷۶) خدا ربا را کم‌کم نابود و بی‌برکت می‌کند و صدقات را چندبرابر و بابرکت. *خدا هیچ رباخوارِ ناسپاس و سهل‌انگاری را دوست ندارد. 🔅🔅🔅 کمک‌کردن و صدقه‌دادن مایۀ همدلی و مهربانی می‌شود و امنیت روانی را در جامعه گسترش می‌دهد و از رواج دزدی و فساد پیشگیری می‌کند. بنابراین، ثروت انسان‌های خیرخواه حتی در زندگی دنیا فراوان و بابرکت می‌شود. در مقابل، ربا باعث سنگدلی و بدگمانی می‌شود و امنیت و آرامش را از جامعه می‌گیرد و حس انتقام‌جویی را در میان مردم گسترش می‌دهد. بنابراین، درآمد رباخواران آن‌ها را به نابودی و ورشکستگی می‌کِشد. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه چهارم 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌راههای دعوت به حق 🔹براساس آنچه در سوره مبارکه «نحل» گذشت که ﴿ادْعُ إِلَي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾، گاهي از راه برهان و حکمت، مردم را هدايت مي‌کند؛ گاهي از راه موعظه و نصيحت؛ گاهي از راه جدال أحسن که فرق اين سه روش، در ذيل آيات سوره «نحل» گذشت. 🔹قرآن کريم، تعليمش را جداي از تزکيه و تزکيه‌اش را جداي از تعليم، ذکر مي‌کند. تمثيلش که ذيل مسئله موعظه و نصيحت است را جدا ذکر مي‌کند، جدالش را هم جدا. 🔹جدال آن است که قياسي که تشکيل مي‌شود مقدماتش حق باشد، يک؛ مقبول طرف بحث باشد، دو، چون اگر مقبول باشد، ولي حق نباشد، سوء استفاده از جهلِ مخاطب است و اين از حَرم اَمن قرآن دور است و اگر حق باشد و طرف قبول نداشته باشد، مي‌شود برهان محض، بايد کاري کرد که او متوجه بشود، ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾؛ 🔹 يعني آن قياس شما دو شرط اساسي را بايد داشته باشد: حق باشد «في نفسه»، مقبول طرف هم باشد. 🔹جدال اگر مقبول باشد و حق نباشد، اين مي‌شود مرآء و سوء استفاده از جهل مخاطب و يک چنين کاري در حرم امن قرآن نيست. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه چهارم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۸۷) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه هشتم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞پرسش های اساسی و پاسخ های اندیشه محور(جلسه نهم) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)✴️ @rahighemakhtoom
📌تحریف ناپذیری 📘قرآن كتابى است تحريف‌ناپذير كه همواره اصالت و عصمت خود را در طى قرون حفظ و دست بشر را از دستبرد تحريف كوتاه كرده است؛ در حالى كه هيچ يك از اديان موجود، از اين ويژگى برخوردار نيست. 🔰«عصمت» امرى افزون بر اصل الهى بودن پيام قرآن است و براى آن مى‌توان مراحل زير را ذكر كرد: ☑️ عصمت از ناحيه نازل‌كننده (خداوند) ☑️عصمت از ناحيه حاملان وحى و فرشتگان رساننده به پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در دريافت وحى از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در ابلاغ وحى به مردم از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در بقا و استمرار تاريخى وحى در ميان بشر تا پايان تاريخ.به اعتقاد مسلمانان، كتاب‌هاى آسمانى نازل شده بر پيامبران پيشين نيز از نظر عصمت در چهار مرحله نخست با قرآن مجيد همتا و همپاى‌اند؛ ليكن مرحلۀ پنجم عصمت (تحريف‌ناپذيرى ابدى در ميان مردم) از اختصاصات قرآن است. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
..... ﷽ والضحی قسم به روز روشن۱ و قسم به شب به هنگام آرامش آن۲ که خداي تو هيچ گاه تو را ترک نگفته و بر تو خشم ننموده است۴و پروردگار تو به زودي به تو چندان عطا کند که تو راضي شوي۵ آيا خدا تو را يتيمي نيافت که در پناه خود جاي داد؟۶و تو را حیران يافت و هدایت کرد۷و باز تو را فقير يافت توانگر کرد۸ پس تو هم يتيم را هرگز ميازار۹و فقير و گداي سائل را مران ۱۰ و اما نعمت پروردگارت باز گو کن۱۱ @rahighemakhtoom
📌نیکوکاران چه کسانی اند؟! ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي ٱلسَّرَّآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَٱلۡكَٰظِمِينَ ٱلۡغَيۡظَ وَٱلۡعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ☆(سوره آل عمران، آیه ۱۳۴) همان‌هایی که به‌وقت راحتی و سختی، در راه خدا هزینه می‌کنند* و در عصبانیت، خودشان را کنترل می‌کنند و خطاهای مردم را ندیده می‌گیرند. خدا چنین درستکارانی را دوست دارد. 🌱🌱🌱 «کمک به نیازمندان» آنقدر مهم و راه‌گشاست که حتی در حال «سختی» به آن سفارش شده‌ایم. در ضمن، کمک به نیازمندان حتماً که نباید «مالی» باشد! حمایت‌های «عاطفی»، «فکری»، «آبرویی» و... هم از مصادیق آن است و حتی گاهی مهم‌تر از کمک مالی! 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌امانت داری "إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُكُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعَۢا بَصِيرٗا"☆(سوره نساء، آیه ۵۸) " خدا به شما دستور مى‌دهد که تمام امانت‌ها * را به‌وقتش به صاحبانش برگردانید. وقتی هم بین مردم داورى مى‌کنید، عادلانه داورى کنید. خدا چه پندهای گران‌بهایی به شما مى‌دهد! همان خدا امانت‌داری‌هایتان را می‌بیند و قضاوت‌هایتان را می‌شنود." 🌱🌱🌱 🍀رعایت امانت به چیزهای مالی محدود نمی‌شود و مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، حکومتی و فردی را هم در بر می‌گیرد. 🍀 دستورهای دینی، سِمت‌های اجتماعی و سیاسی، اموال عمومی، اسرار و آبروی مردم، زمان و عمر، دانش‌ها و تجربه‌ها، اعضا و جوارح انسان و... نمونه‌هایی از امانت‌های الهی است که باید به‌درستی و با جدّیت در حفظ آن‌ها کوشید. @rahighemakhtoom
📌مراقب قول و قرارها باشیم ‏امام صادق علیه السلام‏ "عِدَةُ الْمُؤْمِنِ أَخَاهُ نَذْرٌ لَا كَفَّارَةَ لَهُ فَمَنْ أَخْلَفَ فَبِخُلْفِ اَللَّهِ بَدَأَ وَ لِمَقْتِهِ تَعَرَّضَ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ»" "قول دادن و وعده نمودن مؤمن به برادر دینی خود (از جهت لزوم وفا به آن مانند) نذر است که کفاره‌ای برای مخالفت آن نیست، پس کسی که خلف وعده کند پس به مخالفت با خداوند برخاسته و خود را در معرض غضب او قرار داده است، که این مطلب فرموده خداوند است «ای کسانی که ایمان آورده‌اید چرا میگویید آنچه را که بجا نمی‌آورید؟ نزد خداوند بسیار مبغوض است اینکه بگوئید آنچه را که انجام نمی‌دهید» (سوره صف، آیات ۲ و ۳)." 📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۳ 🔅🔅🔅 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مریم جلسه اول                                                               ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی                                                                                                                                                                                         🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(۳۰۲) 📌 برترين بشارت بهشت 🔹گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرّتها رهين تفاوت عناصر محوري آن است؛ زيرا تبشير گاهي بر اثر اهميت مطلب و گاهي به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض جنبي آن از اهتمام برخوردار مي شود و گاهي به لحاظ مبدأ فاعلي آن، يعني شخص بشارت دهنده، از ويژگي بهره مي گيرد. 🔹 مژده بهشت گاهي از زبان عالم دين و مربّي نفوس و مُعَلّم اخلاق و زماني از زبان امام معصوم(عليه السلام) و گاهي از لسان رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و بالاخره گاهي از ذات اقدس خداوند تلقّي مي شود. در اين حال هيچ تبشيري به لحاظ مبدأ فاعلي از اين گزارشِ سودمندْ مهمتر نيست. 🔹بشارتهايي كه در قرآن كريم بازگو شده همتاي يكديگر نيست؛ زيرا مُبَشّران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات(إذ قالت الملائكة يا مريم إنّ الله يبشّركِ بكلمةٍ منه) ، (أنّ الله يبشّرك بيحيي مصدّقاً بكلمةٍ من الله وسيّداً وحصوراً) و (يبشّرهم ربّهم برحمةٍ منه ورضوانٍ وجنّاتٍ لهم فيها نعيم) و نظاير آنها برمي آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمي شود؛ زيرا در آن آياتْ خودِ خداوند به عنوان مُبشِّر مطرح بود، ولي در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مي دهد. 🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير باواسطه الهي است، ليكن نحوه تعبير مهم است؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهي خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهي استظهار مي شود؛ نظير آيه (وأنابوا إلي الله لهم البشري فبشّر عبادِ الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه) 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۸۸) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔰 سختی مرگ و راه آسان کردن آن 💠 بکوشید دین را به همراه تان ببرید؛ کار آسانی نیست که انسان دین را به همراه ببرد؛ در هنگام احتضار زبانش گویا باشد! می بینید از انسان الفبای دین را در قبر سئوال می کنند، از این سئوال ها واضح تر که در اسلام سئوالی نیست! به همه بچه ها یاد می دهند؛ خدایت کیست، پیغمبرت کیست، دینت چیست، قرآنت چیست، قبله ات چیست! این دوازده امام و این مسائل را هر بچه ای در بین ما آشناست! امّا اینچنین نیست که انسان در قبر زبانش باز باشد، کاملاً بتواند جواب بدهد! بعضی ها به زحمت یادشان می آید پیامبر ما کسی است که قرآن آورده، تازه هنوز نام مبارک حضرت یادشان نیست!! این است که فرمودند بعد از نماز مرتب به یاد اینها باشید، صلوات بفرستید؛ برای اینکه ملکه بشود، این اذکار برای ملکه شدن است. فرمود: (انّی تبت الیک و انّی من المسلمین)*. مرگ مثل غدّه سرطان نیست، مثل حصبه و سل نیست. می بینید بعضی ها به بیماری حصبه مبتلا می شوند و خیلی از چیزها را فراموش می کنند‌. مثل آلزایمر و اینها نیست، آنقدر تامّه موت سنگین است که روی تمام ذرّات بدن در حال حیات فشار می آورد، روح جدا می شود. چرا اگر بخواهند یک مقداری پوست دست ما را بکشند و با قیچی یا چاقو ببرّند، درد می آید؟ برای اینکه یک زنده ای را دارند بی جان می کنند! مرگ یعنی از تمام این ذرّات بدن در حال حیات، جان را می گیرند؛ حالا به آن بیچاره چه می گذرد، خدا می داند! مگر اینکه حواسش جای دیگر باشد. اگر قابل تحمّل بود که کسی نمی مرد! مرگ اینچنین نیست. (هوّن علی سکرات الموت)*، اینجور است. امّا اگر کسی قبلاً بارش بسته باشد، راحت است! همان روایتی که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب الجنائز کافی نقل کرد، هیچ لذّتی برای مومن به اندازه " مرگ " نیست*! 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-هشت) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا