eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره طه جلسه هشتم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🍀🍀🍀 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تفسیر الفاظ و واژه های نماز 🎤با ارائه دکتر حمید رضا مستفید ✳️تفسیری روان و زیبا قابل استفاده برای همه کسانی که علاقه مند به فهم سریع آیات الهی هستند. 📝 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. معرفی و آثار جناب آقای دکتر حمید رضا مستفید(کلیک کنید) 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 311) ☑️شبهه چیست؟ (بخش دوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖درس نامه دین شناسی فطری (جلسه ۲۵) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ پاکسازی درون مقدم است بر همه چیز 🎤گفتاری کوتاه از عارف واصل حق حضرت امام روح الله 🎇 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
2️⃣6️⃣قسمت شصت و دوم 🔶مانع حضور قلب در عبادات🔶 🌴 تشتّت خاطر و كثرت و ارادت قلبيّه است. 🔹 اين گاهى از امور خارجه و طرق حواسّ ظاهره حاصل مى‏ شود، 🔻مثل آنكه گوش انسان در حال عبادت چيزى بشنود و خاطر به آن متعلق شده مبدأ تخيّلات و تفكّرات باطنيّه گردد و واهمه و متصرّفه در آن تصرّف نموده از شاخه‏ اى به شاخه‏ اى پرواز كند، 🔻يا چشم انسان چيزى ببيند و منشأ تشتّت خاطر و تصرّف متصرّفه گردد، 🔻يا ساير حواسّ انسان چيزى ادراك كند و از آن انتقالات خياليّه حاصل شود. ادامه دارد...... 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰تحدّى قرآن‌ 🟣تحدّى به‌معناى هماورد خواستن است. قرآن مكرّراً جنبه اعجاز و فوق بشرى خود را صريحاً اعلام كرده است و ناباوران را به مبارزه و هماوردى خوانده است: «اگر باور نداريد كه اين قرآن، سخن خداست و گمان مى‌بريد ساخته و پرداخته دست بشر است، هر آينه آزمايش آن آسان است. سخندانان و سخنوران خود را واداريد تا در اين راستا نيروى خود را به‌كار گيرند و سخنى همچون قرآن، زيبا و شيوا، محكم و استوار و حكيمانه بسازند و ارائه دهند؛ ولى هرگز چنين اقدامى نتوانيد كرد، زيرا بخوبى مى‌دانيد كه قرآن همانند سخن بشر نيست ...». 🟣توضيح اينكه علماى بيان طبق معيارهاى مشخّص، درجات رفعت و انحطاط هر كلام را معيّن ساخته‌اند و برترى كلامى بر كلام ديگر با همين معيارها مشخص مى‌شود؛ همانگونه كه در دو قصيده يا نوشته ادبى، با مقايسه، برترى يكى بر ديگرى روشن مى‌شود. چنين مقايسه‌اى بر پايه قدرت بيان و رسايى سخن و اعمال نُكات و دقايق سخنورى و سخن‌سنجى استوار است. 🔹اين معيارها، سخن يك شاعر يا سخنور را به سخن شخص ديگر، نزديك يا دور مى‌نمايد و نشستهاى ادبى و مسابقات هنرى بر اساس همين معيار انجام مى‌گيرد. ما هرگز منكر آن نيستيم كه سخن هر كس زاييده نهاد و ساختار درونى اوست و كسى را ياراى آن نيست كه با ديگرى در آنچه ساختار ذهنيّت او بر او القا مى‌كند، همسان باشد؛ بلكه آنچه در تحدّى مطرح است همسان بودن در درجه و رتبه فضيلت كلام است. 🟣در تحدّى (هماورد خواستن) نيز منظور اين نيست كه سخنى همسان و همانند سخن خدا بياورند، به گونه‌اى كه در شيوه بيان و نحوه تعبير، كاملًا همانند قرآن باشد، (زيرا اين‌گونه همانندى جز با تقليد امكان‌پذير نيست‌[چنانچه مسيلمه كذّاب و برخى ديگر همين كار تقليدى را انجام داده، خود را رسوا ساختند( التمهيد؛ ج 4، ص 257 و 228).] بلكه مقصود از «تحدّى»، آوردن سخنى است كه همچون قرآن از نظر معنويت والا بوده و در درجه اعلاى بلاغت و فصاحت قرار گرفته‌باشد. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 آبروی خود را نزد خدا نبریم! 💠 جناب هم حرف خوبی دارد؛ می گوید به اینکه: مبادا یک وقتی به بارگاه الهی رفتی، بگویی من چهل سال زحمت کشیدم، یا در دعاها بگویی خدایا! ما زحمت کشیدیم! اگر کار خودت را کنار سجاده پیش خدا ببری، آنجا مشکل پیدا می کنی! آنجا می خواهی بروی، با دست خالی برو. اگر بگویی من چهل سال زحمت کشیدم و علم پیدا کردم، مشکل پیدا می کنی! می خواهی نزد (الله) بروی، در سجده، نماز شب و مانند آن؛ آنجا که می خواهی بروی، با چهره خاک آلود و دست خالی برو؛ (روی گرد آلود بر زی او که بر درگاه او / آبروی خود بری گر آب روی خود بری(دیوان حکیم سنایی غزنوی / قصیده ۱۸۵). اگر بگویی من چهل سال زحمت کشیدم، همانجا آبرویت را می برند؛ می گویند: این را که ما به تو دادیم!! آنجا فقط فقر و نیاز و حاجت و بندگی و بردگی!! 🔹آنجا آدم نمی تواند بگوید من خودم زحمت کشیدم؛ بر اساس (ما بکم من نعمه فمن الله- سوره نحل / آیه ۵۳)، فرمود تو چه داشتی؟! روی این آیه که فرمود: هر چه دارید از ناحیه خدای سبحان است، کسی نمی تواند بگوید من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔹بنابراین حرف سنایی که می گوید اگر می خواهی کنی، در کنار سجاده؛ مبادا بگویی من چهل سال زحمت کشیدم، همین است! این شعر خیلی لطیف است؛ اگر بگویی من این کار را کردم، (آبروی خود بری گر آب روی خود بری)! 📋 درس خارج علوم القرآن؛ قم ؛ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۰۵) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا آزادی مطلق بندگی خدا آزادی کامل 🎤گفتاری کوتاه از استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الإمام الرئوف 🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک. دوستان عزیز مشهدی حرم آقا مشرف شدید التماس دعا 🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| √ همه شما یک مسلسل دارید که می‌توانید در شرایط فعلی جهان، برای پیروزی لشکر خدا، بوسیله‌‌ی آن موثر باشید. @ostad_shojae | montazer.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه سوم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 03.pdf
713.6K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه سوم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
🟣 تامل و درنگ در تاریخ پیشینیان 🔹...فرمود: ﴿فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ﴾؛ در کلمه اعتبار ملاحظه فرمودید که از عبرت، عبور و گذشت است و کلمه «عَبْرِه» و اشک را هم که عَبره می‌گویند برای آن است که از چشم عبور می‌کند و به صورت می‌ریزد. اگر کسی طوری گریه کند که فقط چشم او تَر بشود این عَبْره نیست؛ اینکه درباره سیّدالشهداء(سلام الله علیه) نقل شده است که حضرت فرمود: «قَتِیلِ الْعَبَرَات‏»؛[تهذیب الأحکام(تحقیق خرسان)، ج‏6، ص113] 🔹اعتبار کردن آن است که انسان عبور کند از امّت گذشته به امّت حاضر, از نسل گذشته به نسل حاضر و این همان فلسفه تاریخ است، نه خود تاریخ . 🔹قرآن کریم وقتی این قصص را تعریف می‌کند این را روح می‌دهد؛ یعنی به این تاریخ، این روح را می‌دهد که خدای سبحان این گروه را ویران کرد و گروه دیگر را به جای او نشاند می‌فرماید: ﴿فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ﴾؛ شما عبرت بگیرید! این یک اصل کلی است. 🔹این‌چنین نیست که مخصوص سرزمین حجاز و جزیرةالعرب باشد یا اختصاصی به قوم یهود داشته باشد، آن نژاد یا زبان و زمان دخیل باشد یا آن زمین خصوصیّتی داشته باشد، این‌چنین نیست؛ خصوصیّت زبانی, زمانی, زمینی هیچ کدام از اینها نقش ندارد، اگر نقش می‌داشت انسان نمی‌توانست عبور بکند، آنها پابند بود. فرمود روحی در این‌گونه از امور حاکم است که از زبانی به زبان دیگر, از زمانی به زمان دیگر, از زمینی به زمین دیگر, از قومی به قوم دیگر می‌شود عبور کرد. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره حشر جلسه دوم آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تفسیر سوره مبارکه ناس 🎤با ارائه دکتر حمید رضا مستفید ✳️تفسیری روان و زیبا قابل استفاده برای همه کسانی که علاقه مند به فهم سریع آیات الهی هستند. 📝 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. معرفی و آثار جناب آقای دکتر حمید رضا مستفید(کلیک کنید) 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق
نکات نحوی و بالغی سورۀ کوثر.pdf
720.1K
مقاله 54 📖نکات نحوی و بلاغی(ادبی)سوره کوثر 📝نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین فتوحی 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 312) ☑️شبهه چیست؟ راههای رهایی! (بخش سوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇بت های درونی و ذهنی را بشکنیم تا به اخلاص در توحید دست یابیم! 🎤استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی 🎇 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖شرح و تفسیردعای هفتم (قسمت چهارم) 📝موضوع کلی: رهایی از سختی‌ها، بلاها و درمان اندوه و دشواری‌ها 🎤ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۳۳ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🎇وَ قَالَ (علیه السلام): فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ. 🎆 امام عليه السّلام (در برترى علّت از معلول) فرموده است: كننده كار نيكو از نيكى بهتر و كننده كار بد از بدى بدتر است (زيرا كار بسته به كننده آنست پس كننده از كار برتر است).   برای مطالعه بیشتر ...کلیک کنید. 🎇 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
و.. اگر روزی محبت کردیم بی منت بخشیدیم بدون شرط لذت بردیم بی گناه آن روز را واقعا زندگی کرده ایم. 🎇 مجال عیش سخنی از جنس زندگی است.لطفا همراهی فرمایید. @majaleezendegi