eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
16.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢حقیقت مغز و پوست دارد 🔰سخنان استاد و فیلسوف بزرگ عصرما. حکیم دینانی درباره رابطه عرفان و دین . @rahighemakhtoom
08 Emame Jom`e(1402-08-26) Tehran.mp3
28.75M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه هشتم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت ششم) د) آينده نگرى در انديشه مدرن 🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى ✳️نظريه ساده انديشانه فوكوياما كه معتقد بود در پايان تاريخ همه چيز به سوى صلح و سازش ليبرالى خواهد رفت، دوام نياورد. چالش هايى نفسانى از يك سو، با خيزش جريان هاى ناسيوناليسم افراطى و كوشش هاى معنوى با خيزش جريان هاى معنويت طلب و انقلاب اسلامى، خواب راحت طلبانه و فرعونى نظام هاى ليبرال دموكراسى را بر هم زد. ✳️بنابراين خطر اساسى در دو ناحيه وجود دارد: ☑️يكى در خيزش نهضت هاى معنوى انقلاب اسلامى كه طبيعتاً محرك احساسات جهادى حق طلبانه مردم مسلمان نيز خواهد بود، ☑️و ديگر «بحران معنويت» است كه در پى سيطره نفسانيت معنويت ستيز تمدن غربى، و دموكراسى هاى ليبرال كه زبيگنيو برژنيسكى، مشاور امنيت ملى كارتر، نيز آن را تأييد كرده، و ضمن هم دلى و هم سخنى با هانتينگتون در خطوط گسل واحدِ درگيرى هاى جهان، اعتراف مى كند كه با كالبد شكافى فرهنگ غربى، ضعف هاى جبران ناپذير اين فرهنگ عيان مى شود. 🔹اين ضعف هاى تمدن غربى در تئورى هانتينگتون ناديده انگاشته شد. از اين جا خطر را صرفاً امرى بيرونى و خارجى تلقى مى كند، حال آن كه خطر بزرگ در درون تمدن غربى است. 🔹به اعتقاد برژنيسكى، سكولاريسم عنان گسيخته حاكم بر نيم كره غربى در درون خود نطفه ويرانى فرهنگ غربى را مى پرورد، از اين رو آن چه ابر قدرتى آمريكا را در معرض زوال قرار مى دهد، سكولاريسم عنان گسيخته غربى است، نه برخورد تمدن ها. فساد درونى نظام غربى و رژيم هاى وابسته فاسد، مشروعيت نظام ليبرالى دموكراسى را از بين مى برد; از جمله دروغ سياسىِ حقوق بشر است كه صرفاً در چارچوب مسائل سياسى تعريف مى شود، و حقيقت خارجى ندارد. حقوق بشر را فى نفسه بايد آرمان «زندگى خوب و انسانى» به حساب آورد. 🔹انسان كنونى در وراى تضادهاى ايدئولوژيك و درگيرى هاى كهن زندگى جمعى، جاى خود را به مسائلى مى دهد كه بيشتر به ويژگى هاى زندگى خوب و اصالت انسانى مربوط مى شود. انسان مدرن در جست و جوى حياتى معنوى و انسانى است، كه دموكراسى هاى ليبرال قادر به تأمين آن نيست. و در ادامه به توضیح بیشتر در باره این نظریه می پردازیم.ان شاء الله 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 3 در آيينهاى هندوان و كتابهاى آنان نيز، سخن از نجات‌دهنده و موعود آمده است، از جمله در كتاب «مهابهاراتا»، و كتاب «پورانه‌ها». در اين‌باره گفته‌اند: 🔹همۀ اديان معتقدند كه در پايان هر دوره‌اى از تاريخ، بشر از لحاظ معنوى و اخلاقى رو به انحطاط مى‌رود، و چون طبعا و فطرة، در حال هبوط و دورى از مبدأ است، و مانند احجار به سوى پايين حركت مى‌كند، نمى‌تواند به خودى خود به اين سير نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى خاتمه دهد. پس ناچار روزى يك شخصيت معنوى بلند پايه، كه از مبدأ وحى و الهام سرچشمه مى‌گيرد، ظهور خواهد كرد، و جهان را از تاريكى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد. در اين مورد، در تعاليم هر دينى، به صورت رمز، به حقايقى اشاره شده است، كه با معتقدات آيينهاى ديگر توافق و هماهنگى كامل دارد... مثلا در كيش هندو، در كتب پورانا ( Purana )، شرح مفصلى، دربارۀ دوران آخر عصر كالى ( Kali )، يعنى: آخرين دورۀ قبل از ظهور دهمين آواتاراى ويشنو درج گرديده است. 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare106-1.mp3
5.87M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
11.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دعوت مهربانانه خدا، علی رغم روگردانی بنده 💠 فرمود: این منظره را خوب ترسیم بکن، آن وقتی که کج راهه می روی، بیراهه می روی یا راه دیگران را می بندی؛ از خدا رو برگرداندی! همین حال را ترسیم بکن که داری معصیت می کنی، از خدا فرار می کنی؛ در همین حال ذات اقدس اله پشت سر تو، تو را دعوت می کند؛ می گوید: بیا، بگو: (استغفروا الله)، من بخشیدم! بیا من عفوت کنم، بیا من بگذرم! این حال را تصوّر بکن، تمثّل بکن؛ در حالی که از خدا رو برگرداندی، در همان حال خدای سبحان می فرماید: (هل من تائب یتوب)! مگر این دعوت، این ندا، (یا ایّها الّذین آمنوا استجیبوا)*، یا (ادعونی استجب لکم)*؛ این همیشه هست. 🔹کسی که دارد بیراهه می رود، خدا فرمود: (ادعونی استجب لکم)؛ فرمود: این منظره را در نظر داشته باش. ، خدا تو را در فضل خود فرو می برد.و تو از خدا رو برگرداندی، به طرف غیر خدا داری می روی؛ ولی خدای سبحان از پشت سرت، تو را دعوت می کند که (ادعونی استجب لکم).او در کمال قوّت و قدرتی که دارد، می تواند قهارانه با تو رفتار کند؛ از پشت سرت تو را دعوت می کند، می گوید: (ادعونی استجب لکم)؛ بیا برگرد، من مشکلت را حل می کنم! تو در کمال ضعف و عجزی که داری، در برابر او داری مقاومت می کنی!چه چیز تو را جَری کرده که او را می کنی؟! 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۸۹/۰۱/۱۲ 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
hashr_18.mp3
7.34M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 18.pdf
793.2K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🌅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم 📃خودپرستی گم کردن خویش است! 🔹عمده آن است که طریق معرفت نفس را ما از یاد نبریم که ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ﴾ این مراقبه و محاسبه نشان می‌دهد که انسان سرِ جای خود هست یا سرِ جای خود نیست. اگر خود را به عنوان عبد ذلیل می‌شناسد بداند سر جای خودش هست و اگر خدای ناکرده خود را طلبکار می‌داند می‌گوید که من هستم که این کمال را پیدا کردم معلوم می‌شود بیگانه آمده. 🔹تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[سوره اعراف، آیه12؛ سوره ص، آیه76.] این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. اگر قرآن میزان است و نور است، نه در میزان بودن او تردید است نه در نورانیّت او، این یک چیز روشنی استغ این‌چنین نیست که راه طیّ نفس و معرفت نفس پیچیده باشد. 🔹حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»[غرر الحکم و درر الکلم، ص460.] من تعجّبم که دیگران به سراغ پیدا شدن گمشده‌های خود می‌روند، یک قلم یا یک دفتر از اینها گم می‌شود از این و آن سؤال می‌کنند که قلمم را گُم کردم, دفترم را گُم کردم کجاست؟ «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»، خودش را گُم کرده نمی‌رود پیدا کند نمی‌رود از صاحب‌دل سؤال کند که آقا من خودم را گُم کردم نمی‌دانی من کجا هستم که مرا سرِ جایش بنشانی؟ 🔹انسان باید برود بگردد ببیند سرِ جای خودش هست یا نیست؟ سرّ اینکه به سراغ قلم یا دفتر می‌رود و «انشاد ضالّة» دارد این است که قلم جای معیّنی دارد, دفتر جای معیّنی دارد اگر این دفتر در جای معیّن نبود معلوم می‌شود گُم شد. ما باید برویم به سراغ نفسمان ببینیم در جای خودش هست یا نیست، اگر سرِ جای خودش بود شکر کنیم که گُم نشد, اگر سر جای خودش نبود باید بگردیم پیدایش کنیم بیاریم سر جایش بنشانیم. تا سخن از ﴿أَنَا﴾ است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾ است همین است(که تا خودپرستی دارد گم است). 📝فرازی از سوره حشر جلسه هجدهم آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 5.mp3
44.65M
📌و اما باور ما-(قسمت 325) ☑️تولی و تبری (بخش پنجم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom