eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 حفظ آبرو، حتّی نزد پیامبر (ص) 💠 اگر کسی آبروی دیگری را حفظ کرد، سعی کرد که آبروی دیگران را نریزد؛ در قیامت آبروی او ریخته نمی شود! در همین کلمات نورانی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می کند که: پروردگارا! من دلم می خواهد که اعمال امّتم را به خود من واگذار کنی که من پیش انبیای دیگر خجل نشوم! ذات اقدس اله به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید که: اعمال امت تو را من شخصاً به عهده می گیرم، طرزی با آنها رفتار می کنم که حتّی تو هم متوجه نشوی که پیش تو خجالت بکشند* !! این برای (رحمه للعالمین)* بودن اوست دیگر! 🔹امّا این برای چه کسی است؟ برای کسی است که سعی کرده در تمام مدّت آبروی دیگران را حفظ بکند!! به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات بخواست جام مِی و گفت عیب پوشیدن)*، 🔹آبروی کسی را نبردن. ما چه کار داریم! آبروی مردم، حیثیت مردم است؛ ما باید حفظ بکنیم. 🔹بالاخره ذات اقدس اله می داند چه وقتی رسوا بکند، چه وقتی رسوا نکند! ما نیش نزنیم، آبروی کسی را نبریم. و اگر کسی سعی کرد باشد؛ آبروی او هم مستور است، آبروی او محجوب است. 🔹خدای سبحان در قیامت طرزی عمل افراد را بررسی می کند که این کسی که در کنار اوست، اصلاً نمی بیند و نمی شنود!! 🌱🌱🌱 📌 ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۵۱۷ 📌 برداشت از سوره انبیاء / آیه ۱۰۷ 📌 غزلیات حافظ / غزل شماره ۳۹۳ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به سطح پایین بهشت رسیدن همراه با کشیدن مصائب و سختی در دنیاست. 🔹ای انسان! اگر بخواهی ترقّی روحانی بکنی باید به سمت افق حرکت کنی. اگر بخواهی در این عالم مادّی ترقّی کنی و در این عالم کشف های مادّی کنی، باز هم باید به سمت افق حرکت کنی. 🔹پیغمبر اکرم(ص) خطاب می کند به ابی ذر: «یا أباذر جَدِّد السَّفینَةَ فَإنَّ البَحرَ عَمیقٌ»؛۱. 🔹 ای اباذر کشتی ات را نو کن. چرا؟ زیرا این دریا عمیق است. این گونه نیست که انسان بنشیند و بگوید که این افق نورش به خودی خود ظاهر می شود. نور می آید و ما را نیز فرا می گیرد و ما هم حرکتی پیدا می کنیم و ما را نیز زنده می کند. خیر! 🔹باید حرکت کنی. حرکتت نیز آمیخته با تألّم و ناراحتی و رنج و مصیبت است. باید همیشه خودت را مهیّا کنی. 🔹 ای کسی که در بند این هستی تا به مقامات معنوی برسی! ای کسی که اجرهای اُخروی در نظر گرفته‏ای! ای کسی که یک سطح پایین بهشت در نظر تو است! بدان که باید حرکت کنی و در این مسیر رنج ببری. ۱.تفسیر روح البیان، ج1، ص350 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🎆پدری مهربان برای همه 📚مناقب ابن شهر آشوب نقل میکند: على بن ابى حمزه گفت: هارون الرشيد به دربانان و خدمتگزاران خود دستور ميداد كه هر وقت موسى بن جعفر عليه السّلام از پيش او خارج شد آن جناب را بكشند هر وقت غلامان چنين تصميمى ميگرفتند چنان ترس و وحشت آنها را فرا ميگرفت كه جرات جسارت نداشتند چون اين كار چندين مرتبه تكرار شد هارون دستور داد مجسمه‏اى بسازند و براى او صورتى شبيه موسى بن جعفر عليه السّلام قرار دهند وقتى غلامان مست باده ناب ميشدند به آنها دستور مي داد اين مجسمه را با كارد تكه تكه كنند اين كار را نيز پيوسته ميكردند. 🔹 يك روز همه آنها را در محلى جمع كرد همه مست بودند، حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را نزد آنها فرستاد چشم آنها كه بموسى بن جعفر عليه السّلام افتاد مانند همان مجسمه باو حمله كردند. 🔹امام عليه السّلام كه تصميم آنها را ديد شروع كرد با ايشان به زبان محلى خودشان با زبان خزرى و تركى صحبت كردن، كاردها را از دست خود انداختند و به قدم‏هاى موسى بن جعفر عليه السّلام افتاده شروع به بوسيدن و عذرخواهى نمودند و تا منزل موسى بن جعفر او را مشايعت كردند. 🔹وقتى مترجم از آنها جريان را پرسيد گفتند: هر سال اين مرد پيش ما مى‏آيد كارهاى ما را روبراه ميكند و از يك ديگر ما را راضى ميكند ما بوسيله او از خدا طلب باران ميكنيم در قحط سالى، هر گاه پيش‏آمدى براى ما بشود باو پناهنده مي شويم. با آنها قرار بست كه ديگر چنين دستورى به ايشان ندهد، برگشتند. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره جلسه ششم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 331) ☑️تولی و تبری (بخش دوازدهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 " امام " اهل بازیچه نیست! 💠 از وجود مبارک (سلام الله علیه) سئوال کردند: امام بعد از شما کیست؟ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود. حضرت فرمود: (من لا یلهو و لا یلعب)؛ ، بعد از من کسی است که اهل نیست! هم زمان اینکه این سائل این سئوال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد؛ وجود مبارک " " یک کودکی بود، و یک برّه ای برای بازی به او دادند، وارد حیاط شد. 🔹حالا امام صادق می بیند، آن سائل هم می بیند که این بچه وارد شد و این بچه به این برّه می گوید: اُسجدی لربّک، به پیشگاه پروردگارت سجده بکن! 🔹آنگاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد، فرمود: بابی من لا یلهو و لا یلعب ۱.، پدر فدای پسری بشود که در کودکی اهل بازیچه نیست؛ تا به شخص بفهماند امام هفتم، همین است! کسانی که اهل بازیچه نیستند، اینطورند. ۱.الصّراط المستقیم / جلد ۲ / صفحه ۱۶۴ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ بیست و پنجم رجب المرجّب . سالروز شهادت ابا ابراهیم، حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه افضل صلوات المصلّین) را تسلیت عرض می کنیم. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (6) 🔹همانطور كه در درس قبل متذكر شديم، در زمينه اعجاز قرآن، سه بعد مطرح است كه عبارتند از: ☑️اعجاز بيانى ☑️اعجاز تشريعى ☑️اعجاز علمى 🔹يكى از ابعاد اعجاز قرآن (اعجاز بيانى) را در درس گذشته بيان كرديم. در اين درس به بيان دو بعد ديگر اعجاز قرآن (اعجاز علمى و تشريعى) مى‌پردازيم. 👈 اعجاز علمى‌ 🔹منظور از اعجاز علمى، اشارات علمى‌اى است كه از برخى آيات قرآن نمودار شده و بيان آن هدف اصلى نبوده است؛ زيرا قرآن، كتاب هدايت است و هدف اصلى آن جهت بخشيدن به زندگى انسان و آموختن راه سعادت به اوست نه بيان مسائل علمى؛ ازاين‌رو اگر در قرآن به برخى اشارات علمى بر مى‌خوريم، بدان سبب است كه اين سخن از منبع سرشار علم و حكمت الهى نشأت گرفته و از سرچشمه علم بى‌پايان حكايت دارد: «قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَالْأَرْضِ ...؛[فرقان، 6.] بگو: آن‌را كسى نازل ساخته است كه اسرار آسمانها و زمين را مى‌داند ...». 🔹در قرآن، اشارات علمى بسيار است؛ برخى از اين اشارات از دير زمان و برخى در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسيارى ديگر را گذشت زمان آشكار سازد. دانشمندان- به‌ويژه در عصر حاضر- در اين زمينه بسيار كوشيده‌اند؛ گرچه افرادى به خطا رفته، ولى بسيارى نيز موفق گرديده‌اند. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ✍️ توسعه وجودی ✅ برکت وجودی امام کاظم علیه السلام 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
👈واقفیه و اعتقاد به مهدی موعود بودی امام هفتم 🔰فرقه واقفیه و قطعیه چه کسانی هستند؟ 🔹 به گروهی گفته می شود که در امامی توقف کنند و به امامت امام بعدی معتقد نشوند. مهمترین آنها گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا (علیه السلام) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم (علیه السلام)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می برد و رجعت خواهد کرد بنابراین گرچه عنوان بر کسانی که بر امامت همه امامان توقف کرده‌اند اطلاق می‌شود، اما هر گاه به طور مطلق و بدون اشاره به امامی خاص بیان شود. 🔹پس از شهادت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) امام هفتم شیعیان، با توجه به شرایط و موقعیت خاصّ حاکم بر این دوره، شیعیان و اصحاب آن حضرت در مسئله امامت و جانشینی ایشان به دو دسته تقسیم شدند: 👈یک گروه که بخش اعظم شیعیان را شامل می‌‏شد با توجه به وصیت امام (علیه السلام) و دلایل و شواهد کافی، امامت فرزند ایشان، امام رضا (علیه السلام) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأیید نمودند. این دسته که بزرگان اصحاب امام کاظم (علیه السلام) را هم شامل می‌شد به نام مشهور شدند.(1) 👈امّا گروه دیگری از اصحاب امام هفتم (علیه السلام) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و یا هر کس دیگری سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) توقف کردند. 🔸آنان اظهار می‌داشتند که موسی بن جعفر(علیه السلام) آخرین امام است و کسی را به امامت تعیین نکرده و یا دست‏ کم ما از آن آگاه نیستیم. 🔸این گروه که به سبب طرح عقاید مختلفی به چند شاخه قابل تقسیم هستند واقفیه ـ واقفه ـ نامیده شدند. این عنوان گرچه بر فرقه ‏های دیگری با عقاید مشابه ایشان اطلاق شده ولی به نظر می‌رسد با توجه به گسترش کار ایشان و تداوم آن تا مدت قریب به یک قرن به عنوان مطلق واقفیه ـ هر‌گاه بدون قیدی خاص ذکر شده ـ اختصاص به این فرقه ـ یعنی واقفیه (علیه السلام) ـ داشته است. 1. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه، نجف، حیدریه، ۱۳۵۵ش، ص۷۹؛ اشعری، سعد بن عبداللَّه، المقالات والفرق، چاپ سوم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۲ش، ص۸۷. برای آگاهی از انگیزه های این فرقه 👈این صفحه 👉🏽را بخوانید. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (8) ☑️ﺁﻳﻪ ﻱ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ دارد. ☑️بر پایه برخی روایات ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﻛﻪ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺍﺩ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ: ﺍﻟﻒ)ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺷﺪﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺏ)ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﮔﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺎﺯﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺖ: ﺍﻟﻒ)ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ؛ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺳﻮﺍﻳﻲ ﻭ ﻧﺎ ﺍﻣﻴﺪﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﺪ ﺍﺯ ﻫﺮﺳﻮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺏ)ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻟﻌﻨﺖ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. ﺝ)ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ آنان در دوزخ 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
علوم قرآنی (حکیم) 📖موضوع: علوم قرآنی 📃مولف:سید محمد باقر حکیم 📋مترجم: دکتر محمد علی لسانی فشارکی مؤلف مهمترین موضوعات مربوط به علوم قرآن را در این کتاب طی چهار بخش بیان کرده است. 1.قرآن شناسی شامل (شش) فصل 2.علوم قرآنی شامل سه فصل 3.پژوهشهایی درباره تفسیر و مفسران شامل چهار فصل 4.تفسیر موضوعی قرآن شامل پنج فصل مطالعه متن کامل 👈در این صفحه 👉🏽در دسترس است 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom