eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌برشی از کتاب (21) 🌿🌿🌿 ✳ رسالت دانشوران دینی 4⃣ چهارم: گرچه هر دانش استدلالي كه به تشريح اسرار خلقت مي‌پردازد، به منزله‌ي تفسير آيه‌اي از آيات تكويني خداست و هر علم برهاني كه به تبيين رموز هستي منتهي مي گردد، به مثابه‌ي شرح متني از متون كتاب كيان و ترجمه‌ي كلمه‌اي از كلمات متكلم غيبي خواهد بود، لكن والاترين دانش مُستَدَل و بالاترين علم مُبَرْهَنْ، فراگيري معرفت صاحب آيات و كلمات يعني خداي منان خواهد بود كه از هر آيه و كلمه‌اي و از هر تفسير و تشريحي و از هر مفسر و شارحي به ما نزديك‌تر مي‌باشد، بلكه از خود ما به ما نزديك‌تر خواهد بود و اين راه نزديك، جز با يك گام طي نمي‌شود؛ يك قدم بر خويشتن نه و آن دگر در كوي دوست. 5⃣ پنجم: روح مجرد انساني مادامي كه به عنوان نسيم الاهي بدن طبيعي را زنده نگه مي‌دارد، همانند ديگر متزمّنان، محكوم به احكام زمان خاص خود خواهد بود، لذا نه تقديم متأخّر رواست و نه تاخير متقدّم. 🔹 آن چه‌اكنون رسالت انديشوران ديني را تشكيل مي دهد، بعد از استحكام مباني و اصول اسلام، شناخت آفت‌هاي فكري است كه هماره، مكّاره مي‌نشيند و محتاله مي‌رود، چون شرّ بالذات ممتنع است، 🔹 گزنده‌ترين شبهه و خزنده‌ترين نقد ديني از خير قابل اعتنايي برخوردار بوده، شناسايي و پاسخ مستدل آن، از كامل‌ترين مصاديقِ اثاره‌ي دفائن عقول خواهد بود، كه پيروان راستين پيامبران الاهي (عليهم السلام) موظف به آنند و استفاده از رهنمودهاي سودمندانه آنان از بهترين كارهاي متعلمان طريق نجات است كه اگر عالمان ربّاني و متعلّمان بر سبيل رستگاري، به وظيفه‌ي خويش قيام و اقدام كنند، از همج رعاع كه همان شبهات ديني اند، كاري ساخته نيست. ادامه دارد .... 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (22) 🌿🌿🌿 ✳ ویژگی مراکز علمی 6⃣ ششم: خصيصه‌ي نظام اسلامي آن است كه مراكز علمي آن صبغه‌ي اسلام داشته، عناصر محوري آن ها را اصول فكري و مسائل ارزشي اسلام تشكيل مي‌دهد. متون درسي دانشگاه‌ها و اصول علمي آن ها را مي توان با رهنمودهاي جامع فكري و ضوابط مُتلقّات از قرآن و عترت(عليهم السلام) منطبق نمود كه با آن ها موافق باشند يا با آن ها مخالف نباشند، كرايم اخلاقي را مي‌توان از راهنمايي هاي ديني استنباط كرد و تعليم هماهنگ با تزكيه را فراسوي دانشگاهيان گرانقدر نصيب نمود. 🔹 اگر هر علم مبرهني، اعم از علوم تجربي و انساني به نوبه خود تفسيرصحيح و تبيين درست آيتي از آيات نظام هستي مي‌باشد، تدريس چنان علوم بايد در راستاي تشريح متن ديني و تفسير كلمات الاهي باشد. 🔹 بنابراين، از جهات متعدد مي توان حوزه‌ي فكري و استدلالي يك جامعه‌ي اسلامي را مطابق همان نظم ديني تنظيم كرد. منشأ استبعاد اسلامي شدن علوم و متون درسي دانشگاه‌ها محصول غفلت يا تغافل از نصوص جامع و اصول علمي كلي است، كه درباره‌ي بسياري از رشته‌هاي فكري، از خلال آيات قرآن كريم يا نصوص روايي عترت طاهرين(عليه السلام) استظهار مي شود. 🔹 اميد است پروردگار متعالي تمام مشتاقان علوم الاهي را از منابع سرشار معارف بهره‌مند فرموده، توفيق تهذيب روح را همراه با تعليم صحيح نصيب آنان بفرمايد. 🔹 نظام اسلامي، مقام معظم رهبري و اساطين فرهنگ ديني را در پرتو عنايات حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) حفظ و حمايت نمايد، روح مطهّر امام راحل (قدّس‌سرّه) و ارواح تابناك شهدا را در جوار ارواح انبيا و اولياي خاص خويش محشور فرمايد. ادامه دارد .... 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌 سری جدید 📌 نگاشت 7:گزینش کلمات در عبارتهای قرآنی ◾ تصریحات از بزرگان ادب و بلاغت،که گزینش و چینش کلمات قرآن رادر حد اعجاز ستوده اند،فراوان است.البته این دقت در انتخاب و گزینش کلمات،به دو شرط اصلی بستگی دارد که وجود آن ها در افراد عادی-عادتا-غیر ممکن است: 1⃣ شرط اول،احاطه کامل بر ویژگی های لغت به طور گسترده و فراگیر،که ویژگی هرکلمه بخصوصی را در سر تا سر لغت بداند و بتواند به درستی در جای مناسب خودبه کار برد. 2⃣ شرط دوم،حضور ذهنی بالفعل،تا در موقع کار برد واژه ها،آن کلمات مدنظر او باشند و در گزینش الفاظ دچار حیرت و سردرگمی نگردد،حصول این دوشرط در افراد معمولی غیر ممکن به نظر می رسد. ✳ ابو سلیمان بستی در این زمینه به خوبی سخن گفته و مساله گزینش الفاظ را دررساله خود به طور گسترده مطرح ساخته است. گوید: 🔹 «دانش بشر،امکان احاطه به تمامی ویژگی های لغت را ندارد،علاوه که حضور ذهنی چیزی نیست که همیشه رفیق با وفای انسان باشد». ▪ شگفتی تفاوت واژه ها 🔹 در این باره مثال های چندی می آورد از جمله از«نضر بن شمیل »-یکی از ادبای بزرگ عرب-نقل می کند که در مجلس «مامون-خلیفه عباسی »حضور یافت،مامون به او گفت:«اجلس،بنشین »نضر گفت:ای امیر مؤمنان!من نلمیده ام تا جلوس نمایم «ما انا بمضطجع فاجلس ».مامون پرسیدچگونه است؟گفت:به کسی که ایستاده است می گویند«اقعد»و به کسی که لمیده است می گویند«اجلس ».زیرا«قعود»در مقابل «قیام »است و«جلوس »در مقابل «اضطجاع ».مامون از این اشتباه و نا آگاهی خود خجل شد و دستور جایزه داد (ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن،ص 34-29.) 📚 منبع : علوم قرآنی , ، محمد هادی ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌فروغ جبهه ها 🔹 اين شهدا جزء كساني هم بودند كه «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيکَ لِيسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيرَةِ الضَّلَالَةِ»[تهذيب الاحکام، ج6، ص113.] همه اينها با اخلاص زندگي كردند كه ﴿طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ﴾[سورهٴ رعد، آيهٴ 29.]! شهيد دكتر مصطفي چمران(قدس سره) كه از دست‌پروردگان اربعين سالار شهيدان حسين‌بن‌علي‌بن‌ابي‌طالب است، فروغي بود در جبهه‌ها که تعليم و تزكيه را در سايه جنگ و در محدوده جنگ خوب پياده كرد، آن وقتي هم كه جنگ نبود انسان وارسته‌اي بود. اينها كساني بودند كه در ميدان جهاد اكبر خود را در سايه تعليمات حسيني(سلام الله عليه) خوب ساختند، بعد هم وقتي جهاد اصغر پيش آمد كامياب شدند. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/03/30 🌿🌿🌿 ◀️ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
💠 برتر از شهادت 🔹 ما از خدا خير مي‌خواهيم، شهادت بود «طوبي لنا و حُسن مآب»، فتح بود هم «طوبي لنا». سرّ اينکه گاهي فتح بالاتر از شهادت است همين جريان حضرت امير(سلام الله عليه) است که «لَضَرْبَةُ عَلِيِّ لِعَمْرٍو يَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن».[1] 🔹 حضرت شهيد هم شد، نهج البلاغه هم دارد. اين «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن» نيست؛ اما آن روزي که عمرو بن عبدوَد که وَد يکي از بت‌هاي معروف آنها بود که در زمان نوح بود، همين طور ساليان متمادي اين نام بود بود تا عصر اينها هم اين نام را داشتند. «ودّ، يعوق و يغوث»، اينها اسماي بت‌هايي است که در زمان نوح بود. ما «عبدالله» داريم آنها «عبدوَد» داشتند. اين عمرو بن عبدود که آمد اگر ـ خداي ناکرده ـ پيروز مي‌شد، رسول خدا و همه اينها را شهيد مي‌کرد، بساط اسلام جمع مي‌شد. با آن شمشير اين اسلام محفوظ ماند. فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِيِّ لِعَمْرٍو يَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن»، حتي شهادت خود حضرت امير هم در کنار اين سفره است؛ براي اينکه اگر اسلامي نمانده بود، شهادتي در کار نبود. بنابراين گاهي مي‌شود فتح به مراتب بالاتر از شهادت است. يک ضربت، کلّ اسلام را حفظ کرد. [1]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص86. کتب اهل سنت: 1. الحاکم النیشابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله(متوفاى405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج 3 ، ص 34، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990. 2. السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بکر(متوفاى911هـ)، جامع الاحادیث(الجامع الصغیر و زوائده و الجامع الکبیر)، ج7 ، ص 108، طبق برنامه الجامع الکبیر. 3. الإیجی، عضد الدین(متوفاى756هـ)، کتاب المواقف، ج 3 ، ص 628 ، تحقیق: عبد الرحمن عمیرة، ناشر: دار الجیل، لبنان، بیروت، الطبعة: الأولى، 1417هـ، 1997م. 4. شرح المقاصد فی علم الکلام، سعد الدین التفتازانی(متوفای791هـ)، ج 2 ، ص 301 ، ناشر: دار المعارف النعمانیة - باکستان - 1401هـ - 1981م، الطبعة: الأولی . 5. الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی(متوفاى604هـ)، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، ج 32 ، ص ، 31، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م. 6. النیشابوری، نظام الدین الحسن بن محمد بن حسین المعروف بالنظام الأعرج(متوفاى 728 هـ)، تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان، ج 6، ص 538، تحقیق: الشیخ زکریا عمیران، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1416هـ - 1996م. 7. إبن أبی‌الحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد(متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج19، ص60، تحقیق: محمد عبد الکریم النمری، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م. 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 5 تاریخ: 1397/07/29 @rahighemakhtoom
📌 عدل توحیدی 🔹 عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است، لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه‌ای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این فرعون است؛ زیرا عدل معنایش «وَضْعُ كُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه»[1] است؛ این معنای روشنی دارد، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ موحّد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم، باید محور توحید را تبیین کنیم. شما در بین این هفت میلیارد کسی را نشان دارید که مخالف عدل باشد و موافق عدل نباشد؟ همه می‌گویند عدل. هیچ کس نیست که معنای عدل را نداند. هم مفهوم عدل بین است و هم معنایش شیرین؛ اما نه آن مفهوم پشتوانه علمی دارد و نه این مصداق پشتوانه عملی. اگر عدل «وَضْعُ كُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه» هست، جای اشیاء کجاست؟ مگر ملحد می‌تواند کلمه عدل را معنا کند؟! مگر اینکه با لغت بازی کند. این یک علی می‌خواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است، می‌داند که جای اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست، این مطلب اوّل. 🔹 مطلب دوم آن است که درباره وجود مبارک حضرت امیر، برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق. برای اینکه روشن بشود بارگاه علی و جایگاه علی در توحید کجاست، چون خودش خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است، فرمود این قرآن هست، اگر توانستید استنطاق کنید: «فَاسْتَنْطِقُوه»؛ با او حرف بزنید، سؤال کنید، جواب بگیرید، ولی «وَ لَنْ ینْطِق»، با شما حرف نمی‌زند. «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْه»؛[2] من سخنگوی قرآن هستم. این علی که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است. آن توحید ممثّل عدل را تبیین می‌کند. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه158. 📚 همایش بین المللی امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز تاریخ: 1397/12/16 @rahighemakhtoom
📌 حقیقت جاودانه 📚 دیدار پروفسور ونسان فرولدی و پروفسور هانری دولهوگ از فرانسه با حضرت استاد 🔹 انسان بعد از مرگ ثابت می‌شود نه ساکن لذا سال و ماه برنمی‌دارد خستگی ندارد؛ مثلاً اگر ما بگوییم عدالت زیباست کسی نمی‌پرسد عدالت خسته نشد از آن وقتی که خلق شد زیبایی را تحمّل می‌کند انسان مانند عدل یک حقیقت جاودانه دارد و تمام سرمایه و ثروت او به خود او برمی‌گردد. انسان در دنیا هم جمعی زندگی می‌کند هم اجتماعی اما بعد از مرگ جمعی هست ولی اجتماعی نیست. این دو اصل را قرآن کریم چنین بیان کرد: ﴿إِنَّ الأوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَی مِیقَاتِ یوْمٍ مَعْلُوم﴾[1] یعنی میلیاردها بشر حال و گذشته یک روز در صحنه قیامت جمع می‌شوند ولی هر کدام تنها زندگی می‌کنند چون فرمود: ﴿وَ كُلُّهُمْ آتِیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً﴾[2] بنابراین هیچ کسی نه مزاحم دیگری است نه از دیگری کمک می‌گیرد. این اصل کلّی به ما می‌آموزاند که بین خود و خدای خود یک رهآورد جاودانه داشته باشیم و آن عقیده سالم و عمل صالح است که این دو اصل را همه انبیا وجود مبارک عیسی(علیه السلام) و وجود مبارک پیامبر اسلام(علیهم السلام) به خوبی تبیین کردند. 🔹 اما درباره انسان، آنچه جامعه کنونی را تهدید می‌کند فراموشی حقیقت خود است. امیرالمؤمنین امام اوّل ما چنین فرموده است: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛[3] یعنی من در شگفتم که مردم ابزار دستشان قلمشان خودکارشان کاغذشان کتابشان را گم می‌کنند و انشاد می‌کنند یعنی گم‌شده مرا پیدا کنید به من بدهید و خودشان را گم کردند و نمی‌روند نزد رهبران الهی. کسی که به حق خودش قانع نیست بیراهه می‌رود یا راه کسی را می‌بندد خود را گم کرده است. انبیا صراط مستقیم هستند نه بیراهه می‌روند و نه راه کسی را می‌بندند. [1]. سوره واقعه، آیات49 و 50. [2]. سوره مریم، آیه95. [3]. عیون الحكم و المواعظ(للیثی)، ص329. @rahighemakhtoom
📌 محاسبه عمل 🔹 ائمه(علیهم السلام) فرمودند، اگر کسی اهل محاسبه نباشد و شبانه‌روز برای خود یک حساب باز نکند، از ما نیست. ساعتی در شبانه‌روز یک ساعت حالا یک‌جا می‌نشیند می‌گوید من امروز چکار کردم! این دخل و خرجش را حساب می‌کند؛ اما این عمری که داد نباید حساب بکند که من این عمری که دادم چه گرفتم؟ این محاسبه عمل است. 🔹 ابی‌الحسن الماضی، وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»؛[1] فرمود: کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ چه چیزی گیر من آمده؟ من یک 24 ساعت عمر دادم، وقت دادم، این 24 ساعت دادم، چه چیزی گرفتم؟ همان‌طوری که برای کالای خود حسابی باز می‌کند، ضرر کردم یا نفع بردم یا هیچ کدام از اینها نصیب من نشد، عمری که داده است اگر حساب نکند که من امروز چکار کردم؟ چه خدمتی کردم؟ چه عبادتی کردم؟ فرمود این از ما نیست. «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ». اگر ـ إن‌شاءالله ـ کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص453. 📚 سخنرانی در احمد آباد دماوند تاریخ: شهریور 1397 @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 شنیدنی و زیبا ☘☘☘ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹 برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 شنیدنی و زیبا ☘☘☘ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹 برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌ناصحین 🔹 ما الآن در کنار سفره شهدا و خون‌های پاک اینها نشسته‌ایم و ذات أقدس الهی هم فرمود: ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لاَ یكُونُوا أَمْثَالَكُم﴾؛[1] فرمود شما را می‌برم و یک عده دیگری می‌آورم، البته خدا دست از دینش برنمی‌دارد. ما نشد دیگری! الآن شما این جریان جنگ صلیبی که بین مسلمان‌ها و مسیحی‌ها بود، بیش از ششصد ـ هفتصد مسجد در اسپانیای فعلی یا اندلس سابق بود که همه کلیسا است. این إبن رشد‌ها در همین اندلس تربیت شدند. مگر ششصد ـ هفتصد مسجد نبود؟ مگر این ششصد ـ هفتصد مسجد کلیسا نشد؟ مگر جای إبن رشد‌ها تبدیل نشد به مسیحیت؟ فرمود: ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَكُمْ ثُمَّ لاَ یكُونُوا أَمْثَالَكُم﴾. این مسئولین ما همه باید بدانند، این فرمایشات طیّب و طاهر این سید بزرگوار، این زعیم بزرگوار را امیدواریم که همه ما بشنویم و عمل بکنیم، ما هم به مسئولین گفتیم، باز هم می‌گوییم، اینها باید مواظب باشند! ما حرف‌های فراوان داریم. اگر کسی انتقاد داشته باشد، جایش باز است، راهش باز است، همه ‌ما موظفیم که یکدیگر را نصیحت کنیم، مخصوصاً مسئولین را! 🔹رسماً بعضی از انبیا فرمودند، ما جزء «ناصحین» هستیم؛ منتها ما باید بدانیم که نصیحت سخنرانی نیست، نصیحت نقد نیست، نصیحت موعظه نیست، نصیحت خیاطی است. این سوزن خیاط را می‌گویند مِنصحه، خود خیاط را می‌گویند ناصح، این لباسی که او دوخته است، می‌شود نَصاح. ما باید جامه تقوا ببافیم و بدوزیم و بر پیکر مردم بپوشانیم تا بشود نصیحت؛ وگرنه سخنرانی فراوان است. سخنرانی نصیحت نیست، سخن‌خوانی نصیحت نیست، مقاله‌نویسی نصیحت نیست. آن عُرضه را اگر داشتیم، لباس تقوا بافتیم و دوختیم و بر پیکر جامعه پوشاندیم، آنوقت می‌شود نصیحت. آنوقت چه کسی گفته که نصیحت یعنی سخنرانی؟! لغت گفته؟ معنا گفته؟ تفسیر گفته؟ آن خیاط را می‌گویند ناصح، او که عُرضه ندارد لباس تقوا به تن جامعه بدوزد: ﴿لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَیر﴾،[2] او که ناصح نیست! آن قلم که منصحه نیست! سوزن را می‌گویند منصحه، آن لباس را می‌گویند نصاح، آن خیاط را می‌گویند ناصح. [1]. سوره محمّد، آيه38. [2]. سوره اعراف، آيه26. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و مسئولين استان همدان تاریخ: 1397/02/05 🌿🌿🌿 ◀️ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با پیوستن به کانال رحیق و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌 نگاشت 8:گزینش کلمات در عبارتهای قرآنی ✅ نمونه ای دیگر بر گزینش و چینش کلمات در عبارت های قرآنی معروف ترین شاهد مثال در این زمینه آیه قصاص است: "و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب لعلکم تتقون " در اجرای قانون قصاص،تضمین حیات شده است،ای صاحب خردان،باشد که[در رفتار خود]پروا را پیشه خود کنید». 🔹 عرب را عادت بر این بود که برای سهولت در حفظ قوانین مدنی و اجتماعی وکیفری خود،آن ها را در قالب جمله های کوتاه و ظریف و ادبی در می آوردند،زیرادر آن زمان کتابت و تدوین در میان آنان رایج نبود،آن چه داشتند در سینه ها نگاه می داشتند.از این رو برای تدوین قوانین و بهتر محفوظ ماندن،از شیوه های ادبی کمک می گرفتند و ادبا و فصحای عرب در کنار قانون دانان و حکمایشان گردمی آمدند. 🔹 برای تنظیم قانون قصاص از فصحای برجسته خود کمک گرفته تا کوتاه ترین وشیواترین جمله را بسازند و پس از کنکاش و نشست و برخواست ها بر تنظیم عبارت «القتل انفی للقتل »اتفاق نظر دادند.یعنی کشتن قاتل بهترین باز دارنده است از ارتکاب جنایت قتل. 🔹 ولی سازندگان جمله "القتل انفی للقتل"در این انتخاب از چند نکته غفلت ورزیدند. 1⃣ اول،آن که هیچ چیزی خود را نفی نمی کند و از لحاظ ادبی اشتباه بزرگی مرتکب شدند که قتل را نافی قتل شمردند،زیرا قتل نافی را در عبارت یاد شده مطلق آورده اند،درصورتی که قتل اگر به عنوان قصاص انجام شود نافی قتل خواهد بود.عرب از این نکته غفلت ورزید با آن که خود واضع واژه «قصاص »که به همین معنا است بود. ولی قرآن از این نکته دقیق غفلت نورزید و درست واژه مناسب را در جای خودبه کار برد. 2⃣ دوم،آن که در مقابله قصاص با حیات در آیه،فن «طباق »به کار رفته،که جمع بین ضدین و ائتلاف میان متنافرین است،زیرا قصاص-که نوعی قتل به شمار می رودضد حیات است،که در آیه موجب و خواهان حیات به شمار آمده است! 3⃣ سوم،در عبارت یاد شده،«افعل التفضیل »به کار رفته،که از نظر ادبی دچارمشکل حذف «مفضل علیه »گردیده و موجب ابهام شده است،زیرا معلوم نیست که قتل از چه چیزی باز دارنده تر می باشد .در صورتی که در آیه این مشکل وجودندارد،صرفا ضمانت حیات را در قصاص به عهده گرفته است. 4⃣ چهارم،از نظر ادبی،آیه قرآن جنبه ایجابی دارد و عبارت یاد شده جنبه نفی،حال آن که در سخن سنجی عبارت اثباتی برتر از عبارت سلبی است،به ویژه درتدوین مواد قانونی و احکام. 5⃣ پنجم،آن که در به کار بردن لفظ «قصاص »جنبه عدالت قانونی تداعی می شود که این قانون از منشا عدالت برخاسته است،در صورتی که به کار بردن لفظ قتل درعبارت یاد شده آن هم ابتدا و بی سابقه،فاقد این خاصیت است.علاوه که لفظ قتل ابتدا حالت تنفر و انزجار دارد،بر خلاف به کار بردن لفظ قصاص که حالت عدالت خواهی و انبساط خاطر و تشفی را ایجاب می کند. 🔹 جلال الدین سیوطی تا بیست وجه در ترجیح آیه بر عبارت یاد شده بر شمرده، و زمخشری عبارت یاد شده را به شدت نکوهش کرده و از غفلت عرب در ساختن یک چنین جمله پر اشکال تعجب کرده است،همان گونه که خود عرب در موقع نزول آیه قصاص و پی بردن به اشتباهات خود در ساختن جمله ای در همین معنا و این که قرآن هرگز غفلت نورزیده،در شگفت شدند و خاضعانه اعتراف نمودند که «ما هذاکلام البشر و انما هو کلام الله عز و جل،هرگز به سخن بشر نمی ماند و جز سخن خدانخواهد بود»چنان که پیش از این گذشت.نمونه هایی از این قبیل بسیارند که به برخی از آن ها در«التمهید»اشاره شده است . ادامه دارد.... @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (23) ✅ راه صحیح بهره برداری از دانش های الهی توجّه برادران و خواهران گرانقدر مشتاق معرفت حق، و مفتاق محبّت صدق و شيفته‌ي صلاح و فلاح و نجاح، به نكاتي چند معطوف مي‌شود. 1⃣ يكم: همان طوري كه ادب تلاوت قرآن در طليعه‌ي آن، استعاذه از شيطان و پناه بردن به خداي رحمان است تا وسوسه‌هاي مرموز او در اثناي زمزمه‌ي كلام خدا، وسيله‌ي مَشُوبْ شدن وحي الاهي با دسيسه‌ي ابليس نگردد، و رسالت كتاب خدا كه تعليم حكمت و تزكيه‌ي روح است، كاملاً ايفا شود؛ 🔹 همچنين راه صحيح بهره‌برداري از علوم هماهنگ با قرآن و هم آوا با سنّت معصومين(عليهم السلام) اين است كه در آغاز فراگيري آن ها از نام و ياد خداوند ذاهل نبود، و از خاطره‌هاي تلخ و تأسّف‌بار نفساني به الهام‌هاي سودبخش الاهي پناه بُرد. 🔹 زيرا شيطان همواره در بستر صراط مستقيم علمي مي نشيند، تا عالمان را از فاهمه به واهمه و از برهان به مغالطه مبتلا سازد، چه اين كه همواره در مسير صراط مستقيم عملي قرار مي‌گيرد تا عاملان را از اخلاص به ريا و از حَسَنه به سيّئه سقوط دهد؛ (وإنّ الّذين لايُؤمنون بالاخرة عَنِ الصّراط لناكبون).[ سوره ي مؤمنون، آيه ي 74. ] ادامه دارد.... @rahighemakhtoom
📌خویشتنِ خویش 🔹 انسان گرچه دشمن‌های فراوانی دارد، ولی بدترین دشمن در درون اوست و همچنین انسان گرچه دوستان فراوانی دارد، اما بهترین دوست در درون اوست. از وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم درباره بدترین دشمن و هم درباره بهترین دوست، سخنی رسیده است. ما اگر دشمن ‌شناس و دوست‌ شناس باشیم، انسان را طرزی تربیت كنیم كه دشمن و دوست خود را بشناسد، رها فكر نمی‌كند، وقتی رها فكر نكرد، عمداً خودسوزی نمی‌كند. مسئله موادّ مخدر چیزی نیست كه آدم خطر آن را نداند، با نصیحت و موعظه و پند و اندرز هم حل نمی‌شود، برای اینكه هر شب این كارتن را بغل گرفته و در جدول خوابیده، شما چه چیزی می‌خواهید به او بگویید؟! بدترین كار را هر شب دارد تجربه می‌كند، نصیحت و موعظه و اینها در او هیچ اثری ندارد، او را به عاقبت تلخ، بخواهید بترسانید، این‌كه تلخ‌ترین حادثه را هر شب دارد تجربه می‌كند، چطور می‌شود كه انسان به خودزنی و خودسوزی تدریجی دست می‌دهد. 🔹 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: عقل را كه عقل می‌گویند، برای اینكه زانوی شهوت و غضب را عِقال می‌كند[1] آدم را رها نمی‌كند، كه هر حرفی بزند، هر كاری بكند، هر جایی برود؛ عقل را به این جهت عقل گفتند. بعد فرمود بدترین دشمن در درون خود انسان است و آن هوس است، چون او آدم را به هلاكت می‌رساند «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیك».[2] انسان اگر به خویشتنِ خویش باز گردد هم آن دوست صمیمی و قدیمی خود را، یعنی عقل را باز می‌یابد، هم این دشمن خود را می‌شناسد؛ این می‌شود جهاد نفس و پیروز می‌شود؛ اما اگر به درون خود مراجعه نكند، فقط به بیرون بپردازد، نه كسی در درون هست که شهوت و غضب او را كنترل كند، نه كسی هست كه جلوی ولنگاری آن دشمن را بگیرد. این كلمه «ولنگار» یك كلمه بسیط نیست، مركّب است، مركّب از «وِل و انگاری»؛ یعنی كسی كه انگاره او، انگیزه او، فكر او این است كه وِل است. [1] . تحف العقول، النص، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل». [2] . عدّة الداعی، ص314. 📚 دیدار اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضرت استاد در تاریخ 1393/02/10 🌿🌿🌿 ◀️ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (24) 🔅🔅🔅 ✳ ابلیس شخصا دست به کار می شود 2⃣ دوم: گرچه براي اغواي افراد عادّي، شيطان‌هاي متعارف اِنسي و جنّي كوشش مي‌نمايند، ليكن براي اضلالِ عالمان و انديشوران، خودِ ابليس به گمراه كردن مباشرت دارد. زيرا وي تنها گمراه و محرومي است كه در اثر استكبار و خوي خودخواهي و هواپرستي، محصول عبادت‌هاي شش‌هزار ساله‌ي خود را يك جا به آتش كشيد و برايبَد، خويشتن را سوزاند. 🔹 لذا از هر راهي وارد مي‌شود تا انديشمندان جامعه كه پزشكان روحاني امّت‌اند، از مسير حقّ و صدق منحرف گردند يا لااقلّ در هدايت و روشن نمودن افكار مردم كامياب نگردند، 🔹 و مهم ترين راه نفوذ ابليس نسبت به مغزهاي متفكّر يك ملّت، ✅ اوّلاً اين است كه آن ها در هنگام اِدراك معارف الاهي به دامِ خيال، قياس، گمان و وهم افتاده، گرفتار كمند مغالطه مي گردند و از نيل به حقايق راستين محروم مي شوند ✅ و ثانياً عدّه‌اي را بر اثر كژراهه‌ي خويش منحرف مي سازند و اگر از آن جهت طَرْفي نبست، مي‌كوشد كه اينان سبب خدمت فرهنگي هيچ ملّتي قرار نگيرند، لذا رهايي عالمان از رهزن‌هاي فكري، كاري است دشوار؛ ليكن [با لطفِ او صد از اين راه طي شود]. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره مبارکه تین.docx
33.5K
📌 موضوع : پویش موضوعی آیات سوره مبارکه تین 🔹 ویژه: محققان،مبلغان،مربیان و معلمان مفاهیم قرآنی مطالعه تفسیر تمام سوره تین تنها در 5 دقیقه 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
📌 سرّ همراهی تحمید و تسبیح (سبحان ربی الاعلی و بحمده) 🔹 راز همراهی تسبیح و تحمید در سورهٴ مباركهٴ «اسراء» گذشت، آن جا بیانی از سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی گذشت كه سرّ همراهی تسبیح با تحمید با باء مصاحبه ـ ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾[1] اینجا هم با باء آمده ﴿وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ﴾[2] ـ برای آن است كه انسان ناقص است و محتاج، یك؛ به نقص و نیاز خود هم توجه دارد، دو؛ باید به جایی مراجعه كند كه نقص و نیاز او برطرف بشود، سه؛ آن جا اگر مثل خود او نیازمند و محتاج بود كه مشكل‌گشا نیست، چهار؛ باید به مبدئی تكیه كند كه آن مبدأ منزّه از حاجت و مبرّای از نقص باشد، پنج؛ آن خداست، شش؛ لذا تحمیدِ ما با تسبیح ما آمیخته است. 🔹 ما كسی را تسبیح می‌كنیم كه از او كمك می‌خواهیم. كسی كه می‌تواند مشكل ما را حل كند، باید مشكل نداشته باشد. كسی كه بی‌نیازی ما را تأمین می‌كند، باید بی‌نیاز باشد. ما چون خودمان نیازمندیم، تنزیه می‌كنیم كسی را كه مشكل ما را حل می‌كند؛ این می‌شود تسبیح، چون مشكل ما را حل می‌كند و نیاز ما را برطرف می‌كند، حق‌شناسی می‌كنیم و او را شكر می‌كنیم که می‌شود تحمید،[3] غالباً در این گونه از موارد تسبیح آمیخته با تحمید است، ﴿وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ﴾. [1] . سورهٴ زمر، آيهٴ 75؛ سورهٴ غافر، آيهٴ 7. [2] . سورهٴ طه، آيهٴ 130. [3] . ر.ك: الميزان، ج13، ص111. 📚 سوره مبارکه طه جلسه 26 تاریخ: 1389/03/08 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را آن گونه که مصلحت ماست خداوند مقدر می فرماید. ⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره مبارکه تین.docx
33.5K
📌 موضوع : پویش موضوعی آیات سوره مبارکه تین 🔹 ویژه: مطالعه تفسیر تمام سوره تین تنها در 5 دقیقه 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را خداوند مقدر می فرماید با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است 🔹 عاشقانه ای برای امام زمان عج الله فرجه الشریف 🌿🌿🌿 ◀ با حسن نیت به وظیفه عمل می کنیم و نتیجه را آن گونه که مصلحت ماست خداوند مقدر می فرماید. ⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
🌍 تاریخ بشریت : 🌍 معنی آدم ، انسان و بشر چیست؟ 👈🏻انسان از ریشه «نِسیان» به معنای فراموشی است. نیز گفته اند؛ انسان مصدر «اُنس» و «اِنس» و به معنای رام بودن و خو گرفتن و الفت و ملاطفت داشتن و ضد توحّش است؛ لذا یک مرحله بالاتر از بشر است. یعنی بشری که یک مرحله از کمال را پشت سر گذاشته و به همدمی و همزیستی و همکاری خو گرفته است. 👈🏻 بشر در لغت به معنای پوست، جلد، هیأت و ظاهر اشیاء است و لذا در مواردی به کار برده می شود که معنا و محتوای شیء مورد نظر نباشد. 👈🏻 آدم از ریشه «اُدم» گرفته شده است که به معنای 1. چیزهائی است که به غذا و نان اضافه می شود تا مطبوع و لذیذ شوند. 2. اسوه و رئیس قوم یا خانواده 3. مشهور و معروف 4. باطن اشیاء. بنابراین می توان گفت که از میان انسان ها افراد برگزیده و شاخص را می توان، آدم نامید و لذا آدم انسانی است که تقریباً به کمال رسیده باشد. در قرآن هر جا لازم بوده است که فرد یا افرادی از این موجود دو پا معرفی گردد؛ مفاهیم لغوی کلمه رعایت شده و آن نامی انتخاب و به کار برده شده است که معرف مسمّای مورد نظر باشد. 🌍 تفاوت «آدم» با «انسان» در قرآن کریم آن است که آدم در کاربرد قرآن، علم و اسم خاص برای «آدم ابوالبشر» است. علت نام گذاری «ابوالبشر» به «آدم» شاید به خاطر آن است که حضرت آدم علیه السلام «اسمر اللّون» یعنی «گندمگون» بوده است.[1] در برخی روایات نیز آمده است که آدم را از آن جهت آدم گویند که از «ادیم الارض»، یعنی روی زمین است. جسد حضرت آدم از خاک روی زمین آفریده شده است. چنان که امام صادق علیه السلام می فرماید: «انما سمی آدم آدم لانه خلق من ادیم الارض».[2] انسان از ماده «انس»، اسم جنس است. وجه نام گذاری انسان به خاطر زیادی اُنس او، و به جهت آن است که آفرینش او به گونه ای است که قوام زندگی او با انس با انسان های دیگر است. از این رو انسان مدنی بالطبع می باشد.[3] 🍒 منبع : [1]. المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی. [2]. علل الشرایع، شیخ صدوق، ص 579. [3] .المفردات فی غریب القرآن، واژه «انس». @rahighemakhtoom
📌 قرآن گنجینه کامل معارف قرآن بی پایان است. به تعبیر خود قرآن (تبیانا لکل شیی ء)است; بیانگر هرچیز. هر پند و حکمت، هر حکم و قانون، هر علم ودانش ریشه در قرآن دارد. حتی برای آگاهی از سرگذشت پیشینیان وسرنوشت آیندگان و دانشهای آسمان و زمین باید به قرآن نگریست وبه کمک اهل بیت علیهم السلام ، از این منبع و گنجینه کامل بهره گرفت. 🔳امام صادق(ع) می فرماید: «خداوند بی همتا و قدرتمند، کتاب خویش را بر شما نازل فرمود واو راستگو و نیکوکار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان که پیش از شما بودند و آنان که پس از شما خواهند آمد، همچنین خبرآسمان و زمین است...» 🔳و در سخن دیگری به جنبه تبیان بودن قرآن چنین اشاره می فرماید: (ان الله انزل فی القرآن تبیان کل شی ء، حتی و الله ما ترک شیئایحتاج العباد الیه الا بینه للناس...)  خداوند در قرآن، بیان هرچیز را نازل کرده است. به خدا قسم هیچ چیزی را که بندگان به آن نیازمندند، فروگذار نکرده و برای مردم بیان فرموده است 🔅 🔅 🔅 @rahighemakhtoom