#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
#علامه_سید_محمد_حسین_حسینی_طهرانی
#علامه_طهرانی
#سیری_در_تاریخ_پیامبر_اکرم
@rahighemakhtoom
تاثیر حسن خلق در اداره جامعه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#نبی_اکرم
#بعثت
#مبعث
#حسن_خلق
#اخلاق
#رهبران
#مدیران
#علم
#عمل
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن7
✅ انگیزههای آزمایشهای الهی
⏪ مقیاس پاداشها و کیفرها
شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمیتوان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشتهای انسان آشکار میگردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزههای امتحان خدا است که در سخنان امیرمؤمنان وارد شده است، آنجا که میفرماید: «و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، ولکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب»:[۲۶] خداوند انسان را بهتر از خود او میشناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار میدهد.
⏪ جدا سازی افراد نیک از افراد بد
سومین انگیزه برای آزمایشهای الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعهای که همهی گروهها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع میکنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایشهای الهی است، در غیر این صورت همه گروهها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمیشوند قرآن در این مورد میفرماید: «ما کان الله لیذر المؤمنین علی ما انتم علیه حتی یمیز الخبیث من الطیب»[۲۷]: هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمیگذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد.
🔹 و در آیه دیگر میفرماید: «لیمیز الله الخبیث من الطیب و یجعل الخبیث بعضه علی بعض فیرکمه جمیعا فیجعله فی جهنم اولئک هم الخاسرون»[۲۸]: تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند.
---------------------------------------------
۲۱. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۵۰.
۲۲. ↑ اعلی/سوره۸۷، آیه۲-۳.
۲۳. ↑ لیل/سوره۹۲، آیه۱۲.
۲۴. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۵۴.
۲۵. ↑ امام علی علیهالسلام، نهجالبلاغه، حکمت۹۳.
۲۶. ↑ امام علی علیهالسلام، نهجالبلاغه، حکمت۹۳.
۲۷. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۹.
۲۸. ↑ انفال/سوره۸، آیه۳۷.
📝 برگرفته از مقاله «امتحان الهی در قرآن»،
⬅ پایان مقاله
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(146)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_زن_در_انديشه_حضرت_زهرا
🔅🔅🔅
📌 امکان ارتقای زن
✅ اصل چهارم. اكنون كه تا حدودي مبادي بحث معلوم شد، مي توان حدس زد كه بسياري از مسائل وابسته به جامعه محترم زنان از منظر حضرت فاطمهٍّ روشن شد، زيرا نيل آن حضرت به مقام منيع ولايت و صعود وي به قلّه رفيع خلافت الهي كه هدف اصيل آفرينش انسان همان است، دليل قاطع است بر امكان ارتقاي زن به مقام برين علمي و عملي؛ البته كُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولي مقدار اُسوه بودن آن مشهور و قابل تجليل و دسترسي است، مثلاً حضرت فاطمهٍّ با استدلال عقلي و نقلي، امامت دودمان خود را سبب وفاق ملّي و ديني دانست و با تبيين مصالح احكام الهي، رعايت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود و با بيان ضرورت عدل جمعي، اعتدال در معيشت را سودمند معرفي كرد و در تحليل مسائل قرآني ارث براي استرداد فدك، تفسير دقيقي از آيات الاحكام ارائه نمود و حكومتي كه حامي عدل و داد نباشد و بر موازين قرآن و عترت اداره نگردد، آن را حكومت جاهلي دانست و با برداشت از قرآن حكيم چنين فرمود: وَ زعمتم أن لا ارث لنا، (أفحكم الجاهليةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حكماً لقومٍ يُوقنون)؟[ سوره مائده، آيه 50؛ دلائل الإمامه، ص 34.]
آنچه درباره اهتمام آن حضرت به تعليم احكام به زنان نقل شد، نشان لزوم فراگيري دانش براي زن و گسترش آن در بين زنان ديگر است. براي آنكه نيمي از جمعيت جامعه را زنان تشكيل مي دهند و همه آنها از حقوق بهره وري علم و ادب و هرچه در تأمين زندگي سعادتمندانه مؤثر است، برخوردارند.
به منظور پرهيز از اختلاط نامحرم و جلوگيري از دخالت مردان در كار زنان، بايد گروه متكاملي عهده دار رفع نيازهاي متنوع هم صنف خود باشند تا هيچ زني محكوم به انزوا نگردد و از پيشرفت علمي و عملي محروم نشود يا براي استيفاي حق خود ناچار به اختلاط نباشد. اگر از حضرت فاطمهٍّ نقل شد، كمال زن و سعادت آن در اين است كه نامحرمي را نبيند و نامحرمي او را نبيند، چنين موقعيتِ مناسب، وقتي به دست مي آيد كه صنف زن تمام نيازهاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي خود را با استقلال در اين فنون و استغناي از نامحرمان تأمين كند.
نمونه ديگري از سنّت و سيرت فاطمي كه حاكي از سريره نقي و زكي آن حضرت بوده و برنامه زندگي زن، بلكه جامعه انساني را مي تواند ترسيم كند، اين است كه سلمان فارسي كه به عنوان «سلمان بن اسلام» مفتخر شد مي گويد: وقتي با اذن قبلي وارد منزل حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) شدم، ديدم حضرت فاطمهٍّ مشغول آرد كردن جَوْ مي باشد و دسته آسياب دستي خون آلود، و از طرف ديگر حضرت حسن بن علي(عليهماالسلام) خردسالي است كه از گرسنگي ناله مي كند و كف هاي دست حضرت زهرا زخمي و خون آلوداست، و از طرف ديگر فضّه خدمتگزار آن حضرت ايستاده است. گفتم: اي دخت رسول خدا! چرا خدمت را به فضّه واگذار نمي فرماييد؟ گفت: «حبيبم رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم مرا سفارش كرد، كار منزل يك روز به عهده فضّه و يك روز به عهده تو، ديروز نوبت فضّه بود و امروز نوبت من است... ».[ دلائل الإمامه، ص 48 ـ 49.]چنين سنّت عدل پرور و احسان گستر وظيفه زنان، بلكه مردان را به خوبي تبيين مي كند.
⬅ ادامه دارد....
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
065.mp3
5.2M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه65
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
#مبعث
#پیامبر_اکرم
#نبی_اگرم
#عطار_نیشابوری
#منطق_الطیر
☘️☘️☘️
🌷راز گویی با صادر اول جناب ختمی مرتبت محمد مصطفی🌷
خواجگی هر دو عالم تاابد
کرد وقف احمد مرسل احد
یا رسول الله بس درماندهام
باد در کف ، خاک بر سر ماندهام
بی کسان را کس تویی در هر نفس
من ندارم در دو عالم جز تو کس
یک نظر سوی من غمخواره کن
چارهٔ کار من بیچاره کن
گرچه ضایع کردهام عمر از گناه
توبه کردم عذر من از حق بخواه
روز و شب بنشسته در صد ماتمم
تا شفاعت خواه باشی یک دمم
از درت گر یک شفاعت در رسد
معصیت را مهر طاعت در رسد
ای شفاعت خواهِ مشتی تیره روز
لطف کن شمعِ شفاعت برفروز
تا چو پروانه میان جمع تو
پرزنان آئیم پیش شمع تو
هرک شمع تو ببیند آشکار
جان به طبع دل دهد پروانهواِر
دیدهٔ جان را لقای تو بس است
هر دو عالم را رضای تو بس است
داروی درد دل من مهرتست
نور جانم آفتاب چهرتست
بر درت جان بر میان دارم کمر
گوهر تیغ زفان من نگر
هر گهر کان از زفان افشاندهام
در رهت از قعر جان افشاندهام
زان شدم از بحر جان گوهرفشان
کز تو بحر جان من دارد نشان
تا نشانی یافت جان من ز تو
بینشانی شد نشان من ز تو
حاجتم آنست ای عالی گهر
کز سر فضلی کنی در من نظر
زان نظر در بینشانی داری ام
بینشانی جاودانی داری ام
زین همه پندار و شرک و ترهات
پاک گردانی مرا ای پاک ذات
از گنه رویم نگردانی سیاه
حق هم نامی من داری نگاه
طفل راه تو منم غرقه شده
گرد من آب سیه حلقه شده
مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی بر مسلمانان جهان مبارک🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#رسول_اکرم
#بعثت
#نبوت
#مبعث
#جبرائیل
#رحمه_للعالمین
#مجمع_البیان
📌 بهره مندی جبرائیل از رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله
مرحوم #امین_الاسلام نقل می کند: وجود مبارک #پیامبر به #جبرئیل فرمود: من که رحمه للعالمین هستم، آیا فیض من به تو هم رسید، تو هم از فیض #رسالت من بهره بردی؟ عرض کرد: بله یا #رسول_الله . ما هم از فیض شما بهره بردیم. اگر چهار تا کار علمی شد، ما به برکت شما یاد گرفتیم. این آوردن #وحی برای ما یک برنامه بود؛ این مراحل عالیه را ما به وسیله شما آموختیم، شما #معلم ما هستید. این را امین الاسلام در ذیل آیه (مَا اَرسَلناکَ الا رَحمهً لِلعالَمین) نقل می کند. وقتی جبرئیل از علم حضرت استفاده می کند، دیگران وظیفه شان چیست؟ پس معلم هست، #مزکی هست از نظر #اندیشه و #انگیزه . 🔷️ ر.ک مجمع البیان فی تفسیر القرآن / جلد ۷ / صفحه ۱۰۷
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
@rahighemakhtoom
15.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله ناصر #مکارم_شیرازی
#مثالهای_قرآن
❇ موضوع مثال های قرآنی (بخش دوم) - آیه ی ۲۷۵ سوره ی بقره
🔹 در آیه ی دویست و هفتاد و پنج سوره ی بقره خداوند حال رباخواران را به کسی تشبیه کرده است که مست است. رباخواران در روز قیامت به شکل افرادی مست وارد محشر می شوند. آیات بعدی نیز همین امر را توضیح می دهند و خداوند می فرماید که ای مردم با ایمان، تقوا پیشه کنید و ربا را رها کنید اگر ایمان دارید.
🔹 در اسلام رابطه ها ارزشی ندارند و قانون ها برای همه یکسان هستند. خداوند در ادامه می فرمایند که اگر ربا را رها نکنید آماده ی جنگ با خدا و رسولش باشید که این اعلان جنگی از سوی خدواند است. اما راه برای توبه کنندگان باز است.
🔹 بازگشت اصل سرمایه ممنوعیتی ندارد اما سود گرفتن نوعی ظلم است که اسلام آن را نهی کرده است. موضوع اقتصاد در اسلام نیز بسیار موضوع مهمی است که ربا یکی از شاخه های آن است. اسلام در این مورد نیز به درستی حق مطلب را ادا کرده است.
✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#مبعث
#تجلی_خاص
#سیر_و_سلوک
#زاد_و_توشه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تجلّی اعظم
🔸 مبعث سید أنبیا و مرسلین جهان را به پیشگاه ولی عصر و جوامع بشری و علاقندان و مؤمنان به قرآن و عترت و به شما بزرگواران تهنیت عرض می کنیم. از ذات أقدس الهی مسئلت می کنیم به برکت سالروز مبعث آن ذات مقدس، نظام ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرماید!
🔸 مبعث وجود مبارک رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) طبق دعایی که در شب بیست و هفتم رجب است ـ و لابد قرائت کردید ـ تجلّی أعظم خداست. گرچه طبق بیان نورانی امیر المؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه سراسر جهان هستی تجلّی خداست که فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»،[1] ولی درباره قرآن کریم یک تجلّی خاصی است که آمده است: «لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی كَلَامِهِ وَ لَكِنَّهُمْ لَا یبْصِرُون»؛[2] خدا در نامه خود، کتاب خود، قرآن خود، یک تجلّی خاص دارد. در دعای شب بیست و هفتم خدا را سوگند دادیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم»؛[3] در دعای شب بیست و هفتم این است که آن خدایی که به برترین تجلّی فیض خود را نشان داد و انسان کامل معصومی را به نبوت و رسالت برگزید، از حضرتش خواستیم که فیض و فوزش را به جامعه اسلامی عطا کند.
🔸 امروز که بیست و هفتم ماه پُربرکت رجب است، یک دعایی است که وجود مبارک امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) آن دعا را خواندند. به خدای سبحان عرض می کند که پروردگارا! «أَنَّكَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ زَادَ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یخْتَارُكَ بِهَا»،[4] همان دعایی که وجود مبارک امام سجاد (سَلامُ الله عَلَیه) به أبوحمزه ثمالی یاد داد که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود که «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»؛[5] یعنی اگر کسی قصد سیر و سلوک دارد راه دور نیست، مقصد دور نیست، مقصود دور نیست. راه نزدیک است، بیش از یک قدم نیست! «یک قدم بر خویشتن نِه وان دِگر در کوی دوست»! «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ»؛ یک دیوار فاصله است، یک پرده فاصله است و آن خودبینی خود شخص است. «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ»؛ اگر مشهد و مقصد نزدیک است، اگر مشهود و مقصود نزدیک است و اگر هیچ حجابی بین سالک و مَسلک و مقصود نیست مگر خود شخص، تنها مانع ما همان خودبینی ماست. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ گرفتار غرور است، او همیشه محجوب و مستور است.
🔸 در آن دعای 27 رجب، یعنی امروز که حضرت امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) خواندند، این بود که «عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمٍ لِإِرَادَةِ قَلْبِی»؛ خدایا! تو به ما آموختی مسافر بدون ره توشه ممکن نیست حرکت کند و زاد می خواهد، زاد مسافر را در قرآن بیان کردی: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[6] و بهترین تقوا توحید است و من می دانم بهترین زاد و توشه مسافر اراده خدا خواهی است؛ همه ما با خدایمان عهد ببندیم که این توشه را رها نکنیم، بگوییم خدا و دیگر هیچ!
[1]. نهجالبلاغة(للصبحی صالح), خطبه108.
[2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج89، ص107.
[3]. البلد الأمین و الذرع الحصین، ص183.
[4]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص162.
[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص583.
[6]. سوره بقره, آیه197.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/01/25
✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
4_5830306344975990897.apk
31.16M
📚 عنوان : نرم افزار مجموعه آثار آیت الله مصباح یزدی
📖موضوع: نرم افزار
#نرم_افزار
#مجموعه_آثار_آیت_الله_مصباح
💢 حاوی کلیه کتب و صدها ساعت سخنرانی و دروس فلسفی.،قرانی، اخلاقی، سیاسی استاد
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت13:نمودار تفسیر ی سوره همزه
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom