eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام ⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ‌ها هستند كه حسین‌ بن‌ علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می‌ شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی! ⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد. [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص775. 📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان تاریخ: 1395/03/02 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه هفتم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh6_p2.pdf
111.7K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه ششم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh5_p2.pdf
159K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه پنجم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh1.pdf
135.6K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه اول ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه4-01-99.mp3
8.29M
26 📌واکاوی دعای 23 4 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک ... خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، .... 📈 -محور اساسی دعا درخواست عافیت و سلامتی از زوایای گوناگون ؛و شکر و سپاسگزاری برعافیت است .عافیتی جامع که پاسخی به همه نیازهای انسان باشد... 📈 - عافیت در فرهنگ دینی مفهومی گسترده تر و عمیق تر از صحت و سلامت است . 📈 - اختصاص بخش قابل توجهی از آموزه های روایی و نیایشی پیشوایان به طلب عافیت از خداوند 📈 - آموزش یاران و اصحاب بر طلب عافیت از خداوند. ⏪ امام رضا عليه السّلام فرمود:حضرت سجاد عليه السّلام به مردى برخورد كه دعا مى كرد،خدا به او صبر دهد،حضرت فرمود:اين گونه نگو،بلكه از خدا سلامتى و توفيق شكر بر سلامتى بخواه،زيرا شكر بر سلامت بهتر از صبر بر گرفتارى است،پيامبر خدا اين گونه دعا مى فرمود:«خدايا من از تو سلامت و شكر بر سلامت مى طلبم،و سلامت كامل در دنيا و آخرت». مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 547 ⏪ دعایی جامع تر آموزش پیامبر به ابوذر اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْأَمْنَ وَ الْإِیمَانَ بِکَ وَ التَّصْدِیقَ بِنَبِیِّکَ وَ الْعَافِیَةَ مِنْ جَمِیعِ الْبَلَاءِ وَ الشُّکْرَ عَلَی الْعَافِیَةِ وَ الْغِنَی عَنْ شِرَارِ النَّاسِ 📈 - در واکاوی دقیق تر مفهوم عافیت چنین به نظر می رسد که اگر از مفهوم عافیت تعبیر به سبک زندگی کنیم بیراهه نرفته ایم (روش های تحقق زندگی سالم و حیات طیبه) @rahighemakhtoom
. «یا خودپرستی، یا خداپرستی»، هیچ راه دیگری هم وجود ندارد! تضاد خودپرستی با خداپرستی، به قدری تند و آشتی‌ناپذیر است که حتی اگر بخواهد علم و معرفت هم وارد اصلاح میان خودگرایی و خداگرایی شود، هنگامی که آن خود مغرور، علم و معرفت را وسیلۀ زیور و زینت خود قرار داد، خود همان علم و معرفت، باعث دوری از خدا خواهد شد. حتی احتمال اینکه جهل آدمی روزی مبدل به معرفت خدا شود؛ یعنی انسان جهل را پشت سر خود بگذارد و به عالم نورانی معرفت خدا گام بگذارد، بسیار قوی‌تر از آن است که انسان خودپرست بتواند دست از خودپرستی و خودمحوری بردارد. علاوه بر این، خودپرست انسان‌نما، ضرری که بر حیات مادی و معنوی انسان‌ها می‌تواند وارد کند، بسیار بیش از ضرری است که یک انسان جاهل می‌تواند انجام دهد. جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۶، خلوت انس (تحلیل اندیشه‌ها و شخصیت حافظ)، ص ۶۸۰ @rahighemakhtoom
💠دشواري ادراك (عليه‌السلام) و راه تسهيل آن 🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اين‏رو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است. 🔸هرگز نمي‏توان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همان‏گونه كه حضرت (عليه‌السلام) فرمود: 🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛ وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛ 🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانه‏پردازي است: 📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو 📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو 📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2] ◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363. ◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130. علیه السلام 💢حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی 💢امام مهدي موجود موعود، ص 77 @rahighemakhtoom