14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۷۵ تا ۹۲ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#آزادی
#لماظه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با خدا
خدایا! ملت ما، جامعه ما؛ ملتهای دیگر، جوامع دیگر روی گردآلود آوردند. این #ویروس را نشناخته بر ما تازاندند. #جهل ما نه چیز دیگر، #جهالت ما نه چیز دیگر، #پیش_بینی نکردن ما نه چیز دیگر این #بیماری را به سراغ ما آورد. این #کرونا را ما نشناختیم و هنوز هم درست نمی شناسیم. این بزرگان ما، این اطبای ما، این سروران ما، این عزیزان ما، این بهتر از جان ما که الآن در #خط_مقدم #فداکاری برای تامین #سلامت جامعه هستند، تو را به عزتت اینها را حفظ بکن، یک. افکار اینها را هدایت بکن به تشخیص این ویروس، دو. افکار اینها را راهنمایی بکن به تشخیص داروی معالج صد در صد این ویروس، سه. این افکار را به جهانیان منتقل بکن، چهار. جوامع بشری را مهمان نظام جمهوری ایران اسلامی بکن، پنج. این دعاها هم اولین دعای #بیمارستان ما، #دانشگاه ما، #پزشکی ما، #پزشکان ما باشد ان شآء الله. این #دعا را هیچ وقت خدا رد نمی کند. این دعا #قضا_و_قدر را رد می کند، این دعا #بلا را رد می کند، بلا را دفع می کند، بلا را رفع می کند. ✅ پیام به مناسبت نیمه شعبان _ قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ 💠 فیلم حاوی دو قطعه می باشد ؛ ورق بزنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دارو
#معالجه
#کرونا_ویروس
#اطبا
#سرداران_سلامت
#جامعه_پزشکی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکات تفسیری آیه 5و6 سوره تکاثر
التكاثر ٥
✅ کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ
▫ «عِلْمَ الْیَقِینِ»: دانش راستین. آگاهی قطعی. مراحل یقین سهتا است: علمالیقین و عینالیقین و حقّالیقین اضافه آنها، اضافه موصوف به صفت خود است.
▫ جواب (لَوْ) محذوف است. از قبیل: هرگز به سراغ این امور نمیرفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمیکردید.
✅ ۱ - تأکید مکرر خداوند، بر بى پایه بودن رقابت هاى مادى و لزوم ترک مسابقه در امتیازات دروغین (کلاّ)
🔹 حرف «کلاّ» در این آیه، تأکیدى مجدد بر مفاد «کلاّ» در آیات پیشین است. این احتمال نیز وجود دارد که به معناى «حقّاً» بوده و مفاد جمله بعد را تأکید کند.
✅ ۲ - کسانى که به امتیازات مادى، دل بسته و به آن فخر مىورزند، از علم و یقین محروم و از دستیابى به آن ناتوان اند. (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 مخاطبانى که در آغاز سوره، با جمله «ألهیکم التکاثر» توبیخ شدند; در این آیه به دلیل حرف «لو» - که براى امتناع است - محروم از «علم الیقین» معرفى شده اند. اضافه «علم»به «یقین»، اضافه بیانیه و نشانگر این است که علم مورد نظر، علمى است که از هر گونه شکّى به دور باشد.
✅ ۳ - شناخت حقایق در حد یقین، مانع سرگرمى به تفاخر و برترى جویى (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 به قرینه آغاز سوره، مى توان گفت: جواب «لو» محذوف است. در نتیجه مفاد آیه این مى شود که اگر به حد «علم الیقین» عالم مى شدید، آن دانش، مانع فخرفروشى و مباهات شما مى شد; بلکه اگر جمله «لترونّ الجحیم» (در آیه بعد) را جواب «لو» بدانیم، بازهم مى توانیم این نکته را از آیه شریفه به دست آوریم.
✅ ۴ - لزوم تحصیل علم به آخرت و تلاش براى رساندن آن به مرحله یقین (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
✅ ۵ - تفاوت درجات علم (علم الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٦
✅ لَتَرَوُنَ الْجَحِيمَ
▫ «لَتَرَوُنَّ»: قطعاً و حتماً خواهید دید. مراد آشکار شدن دوزخ است
✅ ۱ - مشاهده دوزخ در قیامت و گرفتارى به عذاب آن، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر براى دلبستگان به امتیازات دروغین (لترونّ الجحیم)
🔹 چنانچه «لترونّ الجحیم» جمله مستقلى باشد; بیانگر قطعى بودن رؤیت جهنم براى مخاطبان «ألهیکم التکاثر» خواهد بود سیاق آیه که بر تهدید اهل تکاثر دلالت دارد، نشانگر آن است که مراد از دیدن جهنم، گرفتارى به آن است; بنابر این حرف «ثمّ» در آیه آخر (ثمّ لتسئلنّ ...)، بر تراخى رتبى دلالت دارد; زیرا حسابرسى، پیش از گرفتارى به عذاب جهنّم است.
✅ ۲ - سوگند خداوند براى تأکید بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت (لترونّ الجحیم)
🔹 جمله «لترونّ...» یا جواب «لو» است و یا جواب قسم محذوف. برداشت یاد شده ناظر به احتمال دوم است.
✅ ۳ - دوزخ، مکانى سوزان و داراى آتشى شعلهور و متراکم (لترونّ الجحیم)
🔹 «جحیم»، به معناى آتشى است که سخت شعله ور بوده و زبانه کشد. هم چنین بر هر آتش متراکم و یا افروخته در گودال هاى عمیق و هر مکان پرحرارت اطلاق مى گردد. (قاموس)
✅ ۴ - «جحیم»، از نام هاى دوزخ (لترونّ الجحیم)
✅ ۵ - مشاهده جهنم در قیامت، موجب آگاهى از نادرست بودن تفاخر و زیاده نمایى و سود نبخشیدن امتیازات مادى است. (سوف تعلمون ... لترونّ الجحیم)
✅ ۶ - دوزخ و آتش سوزان آن در دنیا براى اهل یقین، مشهود و غفلت ناپذیر است. (لو تعلمون علم الیقین ... لترونّ الجحیم)
✅ ۷ - جهنم و آتش سوزان آن، هم اکنون وجود دارد و قابل مشاهده است. (لترونّ الجحیم)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیری آیه 7و8 سوره تکاثر
التكاثر ٧
✅ ثُمَ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ
▫ «عَیْنَ الْیَقِینِ»: دیدن یقینی. آگاهی حاصل از دیدن و مشاهده کردن. مراد از دیدن دوزخ، در آن افتادن و چشیدن عذاب آن است
✅ ۱ - طالبان امتیازات مادى، در قیامت دوزخ را در مرحله اى فراتر از «علم الیقین» مشاهده کرده، به حقیقت یقین دست خواهند یافت. (ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔹 «عین الیقین» - که در اصل «رؤیةً عینَ الیقین» (دیدنى که نفس یقین است) بوده - مفعول مطلق است و حرف «ثمّ» - که بر تراخى رتبى دلالت دارد - آن را مرحله اى فراتر از «علم الیقین» معرفى کرده است.
✅ ۲ - سوگند مکرّر خداوند، بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت و پیدایش یقین براى ناظران آن (ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۳ - تعدد مراحل یقین و تفاوت علمى بودن و عینى بودن آن (لو تعلمون علم الیقین ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۴ - مشاهده جهنم و آتش سوزان آن و پیدایش علم حضورى براى گرفتاران به آن در قیامت، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر، براى دل بستگان به امتیازات دروغین (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٨
✅ ثُمَ لَتُسْأَلُنَ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ
▫ «ثُمَّ»: این واژه در اینجا برای ترتیب اخباری است؛ نه ترتیب زمانی. چرا که قبلاً حساب و کتاب و قضاوت انجام پذیرفته است. البتّه میتواند برای ترتیب زمانی هم باشد. چون در دوزخ برای عذاب بیشتر از دوزخیان سؤالاتی میشود
✅ ۱ - قیامت، زمان حسابرسى از نعمت ها است. (ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 «نعیم»، به معناى نعمت فراوان است. (مفردات)
✅ ۲ - حسابرسى از نعمت ها در قیامت، اجتناب ناپذیر و بیرون از اختیار انسان ها است. (ثمّ لتسئلنّ) مجهول بودن «لتسئلنّ»، اشاره به نکته یاد شده دارد.
✅ ۳ - توجّه به حسابرسى و مسؤولیت در برابر نعمت ها، بازدارنده انسان از دل خوشى به فراوانى آن و زمینه ساز ترک افتخار بر دیگران است. (ألهیکم التکاثر... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۴ - پرسش و حسابرسى از نعمت ها، زمینه ساز گرفتارى برترى جویان و تفاخر کنندگان به آتش دوزخ (لترونّ الجحیم ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 نشان دادن جهنم به اهل تکاثر - پیش از بازخواست نعمت ها - بیانگر آن است که اهل تکاثر، باید پس از طى مراحل بازخواست و حسابرسى، جهنم را جایگاه خویش بدانند.
✅ ۵ - افتخار بر دیگران در امتیازات مادى، کفران نعمت و زمینه ساز گرفتارى به دوزخ پس از حسابرسى است. (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۶ - قیامت، داراى مراحلى گوناگون و ترتیب یافته است. (لترونّ ... ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
✅ ۷ - حسابرسى از نعمت ها، مرحله اى پس از مشاهده دوزخ و یقین به آن است. (ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(91)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 4 ـ قيامت، هم اكنون موجود است
📐 در بحث تفسيري گذشت كه قيامت هم اكنون موجود است. اين مدعا با براهين عقلي و شواهد نقلي قابل اثبات است كه به برخي از شواهد نقلي آن اشاره مي شود:
⏪ يكم: قرآن كريم از بي توجهي تبهكاران نسبت به معاد، به «غفلت» تعبير مي كند: (لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد)[ سورهي ق، آيهي 22.]. تبهكار را در محكمهي عدل الهي حاضر كرده، او را به قيامت و عذابش آگاه مي كنند و مي گويند: تو از اين حقيقت، يعني انقطاع اسباب و انساب و رجوع همهي اشيا به مبدأ قهار در قيامت، غافل بودي. خود آنان مي گويند: (يا ويلنا قد كنّا في غفلةٍ من هذا)[ سورهي انبياء، آيهي 97.]. غفلت در جايي است كه چيزي موجود باشد، اما مورد التفات نباشد وگرنه دربارهي معدوم، تعبير «غفلت» درست نيست.
▪ در جاي ديگر نيز مي فرمايد: (يعلمون ظاهراً من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون) [سورهي روم، آيهي 7.]؛ دنياگرايان تنها به ظاهر كه حيات دنياست چشم دوخته اند و از باطن آن كه آخرت است غافلند.
⏪ دوم: آيهي كريمهي (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم ثم لترونّها عين اليقين) [سورهي تكاثر، آيات 5 ـ 7.]به صراحت بر مشاهده دوزخ براي صاحبان علم اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در دنياست وگرنه پس از مرگ، همهي مردم آن را مشاهده مي كنند؛ چه در دنيا به علم اليقين دست يافته باشند يا نه.
▪ حجابي كه مانع رسيدن به علم اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب گناه است و اهل باطن كه از گناه مبرّا هستند، جهنّم و بهشت و نيز غوطه ور بودن تبهكاران در جهنّم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمتهاي بهشتي را هم اكنون مي بينند. همچنين آنان نجات جهنّمي از جهنّم بر اثر توبه و آتش خواري غاصبان مالِ يتيم را هم اكنون مي بينند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بُطُونهم ناراً)[ سورهي نساء، آيهي 10.].
⏪ سوم: رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراج بهشت و جهنم را از نزديك ديد و به خوردنيها و نوشيدنيهاي هر يك از پرهيزكاران و تبهكاران آگاه شد. اگر بهشت و جهنّم پيش از برچيده شدن نظام دنيا موجود نباشد، آن حضرت در معراج اين حقايق را مشاهده نمي كرد. در برخي روايات عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز آمده است كه از ما نيست كسي كه منكر وجود فعلي بهشت و دوزخ باشد: «ما أولئك منّا و لا نحن منهم... »[ بحار، ج 4، ص 4.].
⏪ چهارم: حارثةبن مالك در جواب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه از او پرسيدند: «كيف أصبَحت»، عرض كرد: «أصبحتُ موقناً». آنگاه حضرت پرسيدند: «علامت يقين تو چيست؟» عرض كرد: «... گويا اهل بهشت را مشاهده مي كنم كه از نعمتهاي الهي بهره مي برند... و گويا اهل جهنّم را مي نگرم كه درآن معذّبند و فرياد بر مي آورند. گويا اكنون صداي نعرهي آتش در گوشهايم مي پيچد... ». پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با تعبير «عَبْدٌ نَوَّر الله قلبه» سخنان او را تأييد و وي را دعا كرد[اصول كافي، ج2، ص53.]. گرچه در تعبير حارثه «كأنّ» آمده است، نه «أنّ»، ولي بايد توجّه داشت كه راجع به معدوم «كأنّ» نيز نمي توان گفت؛ زيرا معدوم نه محققاً مشهود است نه گويا مشهود[در اين حديث شريف تعبير «كأنّ» دربارهي ادراك (ديدن) آمده است، نه در مورد مُدرَك. كأنّ اگر درباره مُدرَك گفته شود قابل انطباق بر معدوم نيز هست، ولي در جايي كه به ادراك تعلّق گيرد، مُدرَك مفروض و مسلم گرفته شده است. پس اين تشبيه در علم است، نه در معلوم.].
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(92)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 4 ـ قيامت، هم اكنون موجود است
⏪ پنجم: برزخ كه عالمي بين دنيا و قيامت است، قطعاً بين دو امر موجود قرار دارد و اگر جهان سوم (قيامت) معدوم بود و تنها دو عالم (دنيا و برزخ) وجود داشت در اين صورت برزخ حقيقتاً برزخ نبود؛ زيرا بين دو عالم قرار نگرفته بود.
▪ برزخ سرپلي است كه دنيا را به قيامت كبرا پيوند مي زند و حقيقت آن يا اثري است از امواج آتش جهنّم و يا نسيمي از بوستانهاي بهشت. پس وجودِ فعلي برزخ «بما هو برزخ»، خود نشاني از وجودِ بالفعل قيامت است و بر اين اساس در بسياري از آيات قرآن كريم، سخن از «اِعداد» و آماده سازي بهشت و جهنّم است؛ مانند: (وسارعوا إلي مغفرة من ربّكم وجنة عرضها السماوات والأرض أعدّت للمتّقين) [سورهي آل عمران، آيهي 133.]، (فاتقوا النار التي وقودها الناس والحجارة، اعدّت للكافرين)[ سورهي بقره، آيهي 24.].
▪ تعبير «آماده سازي»، ظهور در موجود بودن دارد و چون اِعداد در قالب فعل ماضي بيان شده است و حمل آن بر مضارع به صورت مجاز و با اين توجيه كه مستقبل محقق الوقوع در حكم ماضي است، قرينهي خارجي ندارد، از آن بر مي آيد كه بهشت و دوزخ هم اكنون موجود است.
⏪ ششم: در حالات امام سجاد و امام صادق (عليهماالسلام) آمده است كه در حال تلاوت سورهي حمد، بر اثر تكرار آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) بيهوش مي شدند.
▪ با انضمام اين مقدمه كه گاهي بعد از نماز مي فرمودند: «آتش بزرگ مرا به خود مشغول كرده بود» [بحار، ج 46، ص 80.]و اين حاكي از مشاهدهي (يوم الدّين) و (نار الله الموقدة التي تطّلع علي الأفئدة) [سورهي همزه، آيات 6 ـ 7.]است وگرنه لفظ و مفهومْ انسان را بيهوش نمي كند و هنر همين است كه انسان جهنّم را هم اكنون ببيند، نه اين كه بر وجود قيامت دليل عقلي اقامه كند:
خود هنردان ديدن آتش عيان
ني گپ «دلّ علي النّار الدخان»
▪ حاصل اين كه، بهشت و دوزخ بالفعل موجود است، ولي ما از نظر سير زماني، هنوز به آن نرسيده ايم و نرسيدن ما دليل بر نبودنِ آن نيست. آنان كه زمين و زمان و گذشته و آينده را درنورديده اند، پيش از برچيده شدن نظام دنيا نيز قيامت را به خوبي مشاهده مي كنند و ما نيز به تدريج به طرف آن در حركت هستيم. تعبيرات قرآني و روايي نيز اگر ظهور در حدوث قيامت در آينده دارد، به اين معناست كه انسانها بعد به قيامت مي رسند، نه اين كه قيامت هم اكنون معدوم است و بعد يافت مي شود.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
080.mp3
7.18M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
14.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۱۲۴ تا ۱۴۳ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#احرام_پاک
#لبه_شمشیر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 پل صراط
⏪ در ماه پربركت شعبان و در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داریم. مستحضرید ـ قبلاً هم به عرض شما رسید ـ آنها كه اهل سیر و سلوك اند، سال عبادی و اخلاقی خود را از اوّل ماه مبارك رمضان شروع می كنند و ماه شعبان, آخر سال آنهاست و تمام سعی و كوشش آنها این است كه در آخر سال همه حقوق الهی را از عهده خود خارج كنند كه با یك «احرام پاك» وارد ماه مبارك رمضان بشوند.
⏪ آنچه در این نوبت مطرح است این است كه در بعضی از تعبیرات دینی آمده كه صراط مستقیمی كه ما مأموریم آن را طی كنیم هم باریك تر از مو هست و هم تیزتر از شمشیر كه صراط «أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّیفِ»؛[1] یعنی معرفت آن از شناخت و دیدن موی باریك دشوارتر است و عمل به آن از رفتن روی لبه شمشیر تیز دشوارتر, این در روایات ما هست. با این حال در همین «صلوات شعبانیه» می خوانیم كه از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم، طریق پیغمبر و اهل پیغمبر برای ما یك راه وسیع و باز باشد، اگر صراط باریك تر از موست چطور میدان وسیع است؟ و اگر رفتن این كار از لبه شمشیر تیز دشوارتر است چرا فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ﴾[2] که این دین سهل است؟ پس صراط از نظر معرفت شناسی باریك تر از موست و از نظر عمل, دشوارتر از رفتن روی لبه تیز شمشیر.
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص312.
[2] . سوره قمر، آیات17 و 22 و ... .
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/03/06
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom