حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸اینچنین نیست که اگر جلوی بیحجابی را گرفتند، جلوی آزادی را گرفتند.آزادی، حریّت، از بهترین نعمتهای الهی است.
🔸بارها به عرضتان رسید که کلمه وِلِنگار کلمه بسیط نیست، مرکّب از وِل و انگاره است.یعنی اگر کسی انگاره و انگیزه او این باشد که وِل است، این را میگویند وِلِنگار.خب مگر میشود انسان وِل باشد؟ میشود انگیزه کسی وِل بودن باشد؟ این دین جلویش را گرفته.
🔸خب اگر به ما فرمود لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ما باید تأسّی کنیم، اختصاصی به بیت او ندارد.ملاحظه فرمودید همان طور که در سوره مبارکه «نور» درباره زن و مرد باایمان این بیانات را دارد، همانها را با یک تفاوت مختصری درباره همسران وجود مبارک پیغمبر بیان میکند .ما میخواهیم جامعهمان اصلاح بشود؛ بسیاری از مشکلات است که به دست خود ما باید حل بشود، برخی از کارهای ماست که به دست دولت باید حل بشود.
🔸دولتی که با مردم است، مردمی که با دولتاند نباید کارها را به یکدیگر ارجاع بدهند.ما هم باید وظیفهمان را انجام بدهیم، آنها هم باید وظیفهشان را انجام بدهند تا پاسدار کوشش امام راحل و خون های پاک شهداء(رضوان الله تعالی علیهم) باشیم.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن سوره احزاب، آیات 53 الی 55
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلنگر و درنگ
یادآوری اول به خودم
بعد به باقی رفقا
برای #ماه_رمضان پیش رو ، برنامه ریزی داشته باشیم ...
.
.
ترک یک خطا در عادات ترک معصیت
تمرین یک کار درست و ثواب
توجه بیشتر به قرآن و مفاهیم قرآنی
و ...
.
.
امسال و با توجه بیشتر به #مناجات_شعبانیه دل هامون بیشتر برای ماه رمضان امدست
اگر هنوز میون اینهمه فرصت سوزی فرصت نکردیم مناجات رو بخونیم حتما در این دو سه روز از این نجوای عاشقانه و عارفانه استفاده کنیم ...
@rahighemakhtoom
نساء 14.mp3
24.37M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 14
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان:30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۲۳۳ تا ۲۴۸ سوره مبارکه بقره است .
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
📈 اصل سوم. خداي عزيز مظاهر فراواني براي عزت نمايي دارد كه بارزترين آنها «ثقلين»، يعني قرآن عزّت مدار و عترت عزّت محور است، عزّت علمي خدا در مجالي عقيده، خُلق و عمل در قرآن متبلور است، و عزّت عيني او در مرائي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در عترت متجلّي است.
☑ تحليل عميق مآثر قرآني خراباتيان استعمار، استثمار و استبداد را بيدار مي كند و تعليل لطيف معارف عترت، به ويژه آثار علوي(عليهالسلام) و حسيني(عليهالسلام) از غدير تا عاشور، خرافاتيان استعباد و استحمار را هشيار مي نمايد و امّت حي بن يقظان را عليه نظام سلطه و طغيان مي شوراند و كاخ نشينان استكبار را به دست كوخ نشينان استضعاف طرد مي كند كه چنين پيروزي خون بر شمشير، نه در فاهمه دوستان مي گنجيد: (ما ظَنَنتُم اَنْ يخرجوا) و نه در واهمه دشمنان ترسيم مي شد؛ (و ظنوا أنّهم مانعتُهُم حصونهم من الله فاتيهم الله من حيث لم يحتسبوا) [سوره حشر، آيه 2.]و سرّ سرآمد بودن نظام قضا و قدر غيب بر نظام هندسه و رياضي، شهادت آن است كه نظام قضاي الهي فراكمي و كيفي است و هرگز محكوم كم متصل و منفصل نخواهد شد و نظام رياضي امري است طبيعي كه هماره تحت سيطره ملكوت نظام مند فراطبيعي است.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 171
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
☑ قرآن كريم و حكيم كه وصف ممتاز عزّت را از خداي عزيز به همراه دارد؛ (...وإنّه لكتابُ عزيزُ) [سوره فصّلت، آيه 41.]، عزّت خويش را در سِداد حقْ مَداري هر آيه به تنهايي از يك سو و در صلابتِ وفاق محوري مجموع آيات از سوي ديگرمي داند.
📁 سخن نغز امير مؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) درباره كتاب پرمغز خداي سبحان اين است: «والله سبحانه يقول: (ما فرّطنا في الكتاب من شي ء)،[ سوره انعام، آيه 38.]وفيه تبيانٌ لكل شي ء، وذكر اَنّ الكتابَ يُصَدِّق بَعْضُه وانه لااختلافَ فيه فقال سبحانه: (ولو كان من عند غيرالله لوَجَدُوا فيه اختلافاً كثيراً) [سوره نساء، آيه 82.]، واِنّ القرآن ظاهره انيق وباطنه عميق، لاتفني عجائبهُ ولاتَنْقضي غرائبه ولاتُكْشَفُ الظلماتُ إلّابه».[ نهج البلاغه، خطبه 18.]چون عترت طاهرين(عليهالسلام) همتاي قرآن كريم و همگي نور واحدند، هركدام از اين ذوات مقدس به منزله سوره مستقل و مجموع اينان به مثابه صورت قرآن عزيزند كه نه بطلان پذيرند؛ (لايأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه) [سوره فصلت، آيه 42.]، و نه انفكاك پذيرند تا واقفي را بهانه اي و كيساني را دستاويزي و زيدي را زياده روي روا گردد و حيات علمي و عملي اينان، يعني اهل بيت وحي، تحقق عيني قرآن عزيز است كه دلمايه مشتاقان حق و جانمايه مشتاقان خداي عزيز جز عزّت علوي و حسيني نخواهد بود: « بهم عُلِمَ الكتابُ وبه عَلِموا وبهم قامَ الكتابُ وبه قاموا».[ نهج البلاغه، حكمت 432.]
حضرت امام سجّاد(عليهالسلام) كه از بنيانگذاران نام آور ملكوت كربلا است و سخن گوي عترت طاهرين(عليهمالسلام) درباره «انا ابن مكّة ومني... » [الاحتجاج، ج 2، ص 311.]است، اعتصام به قرآن را كه هم وزن اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است، ما يه صعود به قلّه شرف مي داند: «وَاجْعَلِ القرآنَ وسيلةً لنا الي اَشْرَفِ منازل الكرامة» [صحيفه سجاديه، دعاي 42، ص 178.]، و ريشه اين سخنان پُرمحتوا بيان وحي آميز رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است كه فرمود: «دُوْرُوا مع كتاب اللّهِ حيثما دار».[ نهج الفصاحه، ج2، ص767.]
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱7 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی ۱8
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 انبيا، امامان و ولي فقيه، آينههاي هدايت
📁 با وجود اين مشکلات چه کنيم تا کمک و پشتيباني داشته باشيم؟ طي مسير نياز به علائم راهنمايي دارد. در جادهها، بهخصوص در جادههاي سخت و پر پيچ و خم، علائمي گذاشته ميشود تا راهنماي پويندگان آن مسير باشد. گاه بر سير يک پيچ آينهاي نصب ميکنند تا مسير پيچ را کامل نشان دهد. خداي متعال براي محفوظ ماندن از خطرات مسير سعادت، پيامبر و امامان معصوم عليهمالسلام و بعد وليفقيه را قرار داده است.
📁 ممکن است شما بگوييد مگر وليفقيه معصوم است؟! عرض ميکنم: خير، هيچ کس نگفته وليفقيه معصوم است. اما من سؤال ميکنم: مگر مرجع تقليد معصوم است؟ شما چهطور وقتي از مرجعي تقليد ميکنيد و به رساله آن عمل ميکنيد به اين نکته کار نداريد که آيا همه فتواهاي او مطابق واقع هست يا نيست. چراکه ميدانيد در حال حاضر راهي بهتر از اين وجود ندارد. آن کسي که فرمود:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم؛[11] اين مسئوليت را برعهده گرفته است.
📁 امام زمان عجلاللهتعاليفرجه فرمود من حجت خدا بر شما هستم و فقهاي جامعالشرايط حجت من بر شما هستند. کسي نميگويد ولي فقيه معصوم است اما در اين شرايطي که ما دستمان به امام معصوم نميرسد راهي بهتر از اين براي ما وجود ندارد و اين همان راهي است که امام معصوم به ما فرموده است و ولي فقيه را حجت قرار داده و به ما دستور داده است که از او اطاعت کنيم. به همان دليلي که ما در فتوا از مرجع جامعالشرايط تقليد ميکنيم و هر فتوايي داد اطاعت ميکنيم از ولي فقيه هم اطاعت ميکنيم.
📁 براي مثال اگر در گذشته از يک مرجعي تقليد ميکردهايم و او از دنيا رفت پس از او به مرجع جامعالشرايط زنده مراجعه ميکنيم و به همين خاطر گاهي رفتارمان را تغيير ميدهيم. براي مثال ممکن است ديروز در نماز يک مرتبه تسبيحات اربعه ميگفتيم، ولي امروز سه مرتبه بگوييم و بهخاطر ملزم شدن به اين تغيير رفتار، اعتراض نميکنيم که مگر دين تغيير کرده است! چراکه ميدانيم ديروز حجت، فتواي مرجع قبلي بود و امروز حجت، فتواي مرجع زنده است. آن خدايي که آن مرجع قبلي را حجت قرار داده بود و پيش از اين، عمل به آن فتوا را از من ميخواست امروز عمل به فتواي مرجع زنده را ميخواهد. از نظر عقلايي هم هيچ راهي بهتر از اين وجود ندارد.
📁 کسي که قانون را بهتر از ديگران بداند و تعهدش به عمل به قانون بيش از ديگران باشد و مصالح مردم را هم بهتر از ديگران درک کند، يا کل مصلحت را خودش بهتر بفهمد يا به کمک مشاورين و شوراها بفهمد که يکي از آنها مجلس شوراي اسلامي است - البته در نهايت، حکم و قانون مطلق را او صادر ميکند چراکه امام معصوم عليهالسلام فرموده است:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم - محور قرار دادن او بهترين راه ممکن است.
📁 بالاترين خيانت ممکن در حق مردم انقلابي و شهدا چيست؟ بالاترين خيانت اين است که اين علامتها را بشکنيم و آنها را از صحنه جامعه پاک کنيم. آيا شايسته است آينهاي را که در جاده بر سر پيچ خطرناک نصب کردهاند بشکنيم؟! براي محفوظ ماندن در فتنهها، هيچ کاري بهتر از اين نيست که ما در درجه اول کسي را بشناسيم که اصلح براي ولايت است و بعد با تمام قوا از او حمايت کنيم. بدانيم هر کس مقام ولايت را تضعيف کند بزرگترين خيانت را به اسلام، به تشيع و به خون شهدا کرده است.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱8 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی ۱9
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 توسل به امام عصر عجلاللهتعاليفرجه، روح تلاشهاي ما
📁 همه اينها که گفته شد در صحنه اسباب ظاهري و قابل محاسبه است که ميتوانيم درباره آنها بحث کنيم و دين هم بر همين اساس نازل شده و احکام هم بر همين اساس تبيين شده است. اما همه اينها يک روح هم دارد و آن روح را هم خدا به ما شيعيان عنايت کرده است که سايرين از آن محروماند و آن اعتقاد به حضور ولي خدا در جامعه و تأثير عنايت او، دعاي او، توسل به او و کمک خواستن از او است.
📁 در کنار اين اسبابي که گفته شد، دل ما بايد هميشه با آن مرکز انوار الهي يعني قلب مقدس ولي عصر اروحنافداه در ارتباط باشد. انشاءالله خدا به برکت عنايات آن حضرت به همه ما توفيق دهد که اين ارتباط را تقويت کنيم و در اسباب ظاهري هم تا آنجا که ميتوانيم از مقام ولايت حمايت کنيم و در اطاعت از او کوشا باشيم.
والسلام عليکم ورحمة الله.
[1] . عنکبوت، 1-3.
[2] . ملک، 2.
[3] . بقره،214.
[4] . نهجالبلاغه، للصبحي صالح، خطبه 16.
[5] . عنکبوت، 64.
[6] . اسراء، 20.
[7] . الکافي، ج2، ص74.
[8] . بحارالانوار، ج67، 84.
[9] . نساء، 145.
[10] . بقره، 9
[11] . کمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص484.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸اگر اهل علماليقين باشي هماكنون كه اينجا نشستي جهنم را ميبيني، چون بعد از مرگ كه خُب كفار هم ميبينند ميگويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا ...
🔸اين قصه را هم ما بارها به عرضتان رسانديم:
سالي در مدينه در عمره مفرده در برابر ضريح مطهر رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نشسته بودم ديدم يك مرد ميانسالي تقريباً نزديك چهل سال بود، آمد نشست و گفت حاج آقا ميتوانم چيزي بپرسم؟، گفتم بپرس.
🔸گفت كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ معنايش چيست؟؛ ما هم توضيح كوتاهي در موردش داديم.
🔸ديدم ميگويد من آبميوه فروشم، آن روزها رسم بود كه چند قالب يخ را بينالطّلوعين جلوي اين مغازههاي آبميوهفروشي و امثال آن ميآوردند.
گفت من صبح كه نماز خواندم آمدم جلوي مغازه که مغازهام را باز كنم ديدم از اين قالبهاي يخي كه جلوي مغازه من است آتش شعله ميكشد! هر چه ميبينم، ميبينم كه اين شعلههاي آتش است كه از اين قالبهاي يخ در ميآيد!
🔸فهميدم در مالِ ما حرامي راه پيدا كرده؛ رفتم از بعضي از علماي شهرم ـ اهل شيراز بود ـ سؤال كردم كه اين چيست كه من ميبينم؟
🔸[آن عالم] گفت كه شما چطور آبميوه ميفروشي؟
گفت ما به اين مشتريها ميگوييم مثلاً اين يك ليوان آبميوه صد تومان، اين ليوان آبميوه به اندازهاي كه ما همين آبميوه را در آن بريزيم چون گرم است خوشمزه نيست يك قالب يخ هم در آن ميگذاريم، خُب آن يك قالب يخ كه به اندازه آبميوه نميارزد!
🔸گفت آتش همين است! همين حرام به آن صورت در آمد.
🔸گفتم پس ما چه كار كنيم؟
🔸گفت شما دو ليوان تهيه كنيد، يك ليوان بزرگ و يك ليوان معمولي، قراردادتان با همين ليوان معمولي باشد يعني وقتي ميگوييد يك ليوان آبميوه صد تومان با همين ليوان باشد، آن قالب يخي كه ميخواهي بگذاري كه قيمتش يك قِران است آن را در ليوان بزرگ بگذار كه اين آبميوه در آن ليوان بزرگ باشد، خنك و گوارا باشد به او بدهي.
گفت ما اين كار را كرديم بعد ديگر آتش را نديديم.
آتش يعني همين مال حرام!
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 60 الی 68
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#آخر_شعبان
#محاسبه_و_مراقبه
#صدر_مشروح
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 تجارت حقیقی
📁 اگر كسی سرمایه ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می فروشد و استفاده می كند، خانه را می فروشد و استفاده می كند یا اجاره می دهد، غیر از این كه نمی شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است.
📁 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده های ما گفتند:
اگر بار خار است خود كشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3]
📁 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشتهای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشتهای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است.
📁 شما خانواده های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ها را بدانید دعاهای شما كه ـ انشاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان شاء الله ـ بشویم.
[1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... .
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7.
[3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/04/22
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 12.mp3
11.16M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 34
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 12
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک...
✅ درخواست عافیت کریمانه
مقام کرامت ارجمندی و بزرگواری
🔹 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم.
🔹 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد.
📁 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 34 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیت
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 34
📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 12
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتکو اکرمنی بعافیتک...
✅ کرامت: ارجمندی و بزرگواری
درخواست کرامت و مقام ارجمندی اجتماعی
درخواست مقام کرامت و ارجمندی خانوادگی
درخواست مقام کرامت و ارجمندی نفسانی و روحی
🔅 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم.
🔅 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد.
🔅 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد.
🔅 در سنت استدراج ؛خداوند به خاطر گناهان فراوانی که مستکبرانه و از روی عناد و لجبازی از انسان سر زده است او را به حال خودش رها کرده است و دیگر استحقاق کمک و یاری الهی را ندارد .(دعای پیامبر: الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین)اما خود بیچاره او فکر می کند هر چه دارد و به او داده می شود (عافیت؛عزت؛احترام کاذب)نعمت و موهبت است حتی کوچکترین بیماری و سر درد هم در طول عمرش سراغش نمی رود.
🔅 دنیا دار الامتحان فی حال الغنی و الفقر،الصحة و المرض و السقم(به سوره فجر نگاه کنید)
الفقر و الغنی بعد العرض علی الله
🆔 @rahighemakhtoom
*۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد*
*👌فَتَبَيَّنُوا:*
اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید.
*👌فَأَصْلِحوُا*
اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید.
*👌وَأَقْسِطُوا:*
عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید.
*👌لَا يَسْخَر:*
دیگران را مسخره نکنید، مردم و اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید.
*👌وَلَا تَلْمِزُوا:*
به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید.
*👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:*
لقبهای زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید.
*👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:*
از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید.
*👌وَلَا تَجَسَّسُوا:*
اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید.
*👌وَلَا يَغْتَب:*
اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید.
*🗣
🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.🌹
@rahighemakhtoom
#آخر_شعبان
#استغفار
#ماه_آزادی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
✅ حرّیت
🔸 برخی ها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضی ها نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان، ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت [رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)] این خطبه را ایراد کردند. ایشان می فرمایند به اینکه «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم»، نه آخرین روز ماه شعبان بود و نه آخرین جمعه ماه شعبان، بلکه یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها را شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»؛[1] فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می کنید.
🔸 اینکه می بینید بعضی ها میگویند من هر چه می خواهم خودم را کنترل کنم نمی توانم یا می خواهم سحر بلند شوم نمیتوانم یا فلان کار خیری را می خواهم انجام بدهم نمی توانم راست میگویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان بدهکار باید گرو بسپارد، این مطلب دوم. در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی در دنیا باشد، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می سپارد، اما بدهکاری عقیده ای، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می کند و بعد پشیمان می شود، معلوم می شود که آزاد نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است، منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است، لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد، انسان را گرو می گیرند!
🔸 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که چرا ما دلمان می خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از بهترین نعمت های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم».
[1]. إقبال الأعمال(ط - القديمة)، ج1، ص2.
[2]. سوره مدّثّر، آيه38.
[3]. سوره طور، آيه21.
[4]. التوحيد(للصدوق)، ص97.
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 444
تاریخ: 1398/02/11
@rahighemakhtoom
✳ با سلام و عرض ادب حضور همه همراهان بزرگوار
فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک و تهنیت عرض می کنم
و صمیمانه التماس دعا دارم.
در سحرهای بندگی و عاشقی همدیگر را یاد آوریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت #عکس_نوشت 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره قارعه.docx
17.9K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_همزه
#پویش_موضوعی
#سوره_قارعه
📌 نگاشت 14: پویش موضوعی سوره قارعه
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره قارعه حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره عادیات
📁 این سوره را عادیات (تیزتکها) مینامند؛ زیرا خداوند در آیه اول، به آنها سوگند یاد کرده و از آنها سخن گفتهاست. این سوره را والعادیات نیز میگویند؛ زیرا سرآغاز سوره است.عادیات جمع «عادیة» در اصل به معنای گذشتن و جداشدن است. این کلمه در این آيه به معنای دویدن سریع است.
📁 درباره مکی یا مدنی بودن سوره عادیات اختلاف است. تفسیر نمونه مدنی بودن را ترجیح میدهد و محمدهادی معرفت مکی بودن آن را. بنابر نظر محمدهادی معرفت، این سوره در ترتیب نزول چهاردهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صدمین سوره قرآن است و در جزء سیام قرار دارد.
📁 سوره عادیات ۱۱ آیه، ۴۰ کلمه، و ۱۶۹ حرف دارد و از نظر حجم، جزو سورههای مفصلات و از سورههای کوچک قرآن است. سوره عادیات از جمله سورههایی است که با سوگند آغاز میشوند.
📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس آن را تلاوت کند به عدد هر یک از حاجیانی که (شب عید قربان) در مزدلفه توقف میکنند و در آنجا حضور دارند، ده حسنه به او داده میشود.
☑ در دستورالعمل نماز جعفر طیار آمده است، در رکعت دوم بعد از حمد، سوره عادیات خوانده شود.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_عادیات
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای نموداری و کلی تفسیر سوره عادیات
📁 نقل شده است این سوره بعد از جنگ «ذاتُ السَلاسِل» نازل شد. در سال هشتم هجری به رسول خدا(ص) خبر دادند دوازده هزار سوار در سرزمین «یابس» جمع شده و با یکدیگر عهد کردهاند تا پیامبر(ص) و علی(ع) را به قتل نرسانند و جمعیت مسلمانان را متلاشی نکنند، از تلاش دست نکشند! پیغمبر اکرم(ص) جمع شماری از اصحاب خود را به سرکردگی برخی از صحابه به سراغ آنان فرستاد؛ ولی بعد از گفتگوهایی بدون نتیجه بازگشتند. سرانجام پیغمبر اکرم(ص) علی(ع) را با گروه بسیاری از مهاجر و انصار به نبرد آنان فرستاد.
لشکر مسلمانان بهسرعت به سوی دشمن حرکت کردند و شبانه راه رفتند و صبحگاهان دشمن را در حلقه محاصره گرفتند. نخست اسلام را بر آنان عرضه کردند، اما چون نپذیرفتند، به آنان حمله کردند و آنان را شکست دادند و عدهای را اسیر کردند و اموال فراوانی به غنیمت گرفتند.
هنوز امام علی(ع) و سربازان به مدینه برنگشته بودند که سوره «و العادیات» نازل شد. پیغمبر خدا(ص) آن روز این سوره را در نماز صبح قرائت کرد. بعد از تمام شدن نماز، اصحاب گفتند: این سوره را تا به حال نشنیده بودیم! پیامبر(ص) فرمود: «آری، علی(ع) بر دشمنان پیروز شد و جبرئیل دیشب با آوردن این سوره به من بشارت داد». چند روز بعد علی(ع) با غنیمتها و اسیران به مدینه وارد شد
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(101)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 براهين حصر عبادت و استعانت
📐 از برخي آيات قرآن كريم نيز برهاني استفاده مي شود كه ناظر به هر دو نظامِ فاعلي و غايي است؛ مانند: (ولله غيب السماوات والأرض وإليه يُرجع الأمر كلّه فاعبده وتوكّل عليه وما ربّك بغافل عمّا تعملون) [سورهي هود، آيهي 123.]؛ نه تنها ظاهر آسمانها و زمين، كه غيب و باطن آنها نيز از آن خداست و همهي امر به سوي او
باز مي گردد.
📐 پس همه چيز از او و به سوي اوست و از اين رو نه تنها انسان، بلكه هر موجودي بايد بگويد: (إنّا لله وإنّا إليه راجعون)[ سورهي بقره، آيهي 156.]. محتمل است معناي رجوع امر به خداوند همان بازگشت تدبير و ادارهي كارهاي نظام كيهاني باشد. به هر تقدير تنها خداوند كه در قوس نزول، مالك درون و بيرون آسمانها و زمين است و در قوس صعود نيز همهي امور به او باز مي گردد، شايسته عبادت است.
📐 از اين رو در پايان اين آيه كه بخش اول آن بيانگر نظام فاعلي و بخش پاياني آن ناظر به نظام غايي است، با «فاء» تفريع مي فرمايد: «پس او را عبادت و بر او توكّل كن».
📐 انسانْ موحّد باشد يا ملحد، ضعيف و نيازمند است: (خلق الإنسان ضعيفاً) [سورهي نساء، آيهي 28.]، ليكن موحد برآورندهي نيازهايش را خدا مي داند و ملحدْ طبيعت را رافع حاجت مي پندارد. مفاد اين آيهي كريمه آن است كه چون زمام امور در نزول و صعود به دست خداي سبحان است، در عبادت و توكل تنها به او پناه ببر.
📐 در نظام هستي هيچ موجودي نه مي تواند در جاي خود راكد بوده، بايستد و به سوي خدا حركت نكند و نه مي تواند براي سير وجودي خود راه ديگري برگزيند كه به مهر يا قهر الهي منتهي نگردد. حالْ موجودي كه خواه ناخواه بايد سير كند، شايسته است كه به جايگاه اصلي خود كه آغوش رحمت الهي است بازگردد.
📐 جمله (وما ربّك بغافل عما تعملون) در ذيل آيهي مزبور نيز برهاني است بر اين كه عبادت عابدان و توكّل متوكلان، همه محفوظ است.
غافل نبودن خداي سبحان از عبادت وتوكل بندگان، هم عامل تشويق انسان به عبادت و توكل است و هم دليلي بر محفوظ بودن عبادت و توكّل آنان.
📁 در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، خالقيّت خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شي ء فاعبدوه وهو علي كلّ شي ء وكيل) [1]؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها تكيه گاه انسان است.
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(101)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 براهين حصر عبادت و استعانت
📁 تذكّر: آيهي كريمهي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي فراواني دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افادهي حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و.... برخي از اين نكات در بحث تفسيري بيان شد و برخي در بخش لطايف و اشارات اين آيه بررسي خواهد شد و به پاره اي ديگر به اجمال اشاره مي كنيم:
⏪ 1 ـ سرّ اِفراد ضمير در «إيّاك» اين است كه خداي سبحان شريكي ندارد و براساس ادب توحيدي و برخلاف آداب و تشريفات عرفي ضمير را مفرد مي آوريم (إيّاك) نه جمع (إياكم) تا موهم شرك نباشد.
⏪ 2 ـ براي اثبات حصر عبادت و حصر استعانت در خداوند بايد كلمهي «إيّاك» تكرار شود و دو حصر با يك «إيّاك» ثابت نمي شود؛ زيرا اگر گفته شود: «إياك نعبد و نستعين» به اين معناست كه مجموع عبادت و استعانت، با وصف مجموع بودنش منحصر به خداست؛ در حالي كه ما در پي اثبات حصر «جميع» هستيم، نه تنها حصر «مجموع».
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#رمضان
#کودک_پنجاه_ساله
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 در سایه ماه خدا
📁 وجود مبارك حضرت یك سخنرانی كرد، گاهی تعبیراتی كه نقل شد چنین است، فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ»،[1] گاهی دارد «قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْر»،[2] گاهی تعبیر روایت این است كه ماه پربركت رمضان روی سر شما سایه انداخت و شما زیر سایه ماه مبارك رمضان هستید، گاهی تعبیر روایت این است كه #ماه_مبارك_رمضان به طرف شما اِقبال كرد, رو كرد و شما هم استقبال كنید، چون زمان فرا می رسد و «متزمّن» را در برمی گیرد، این چنین نیست كه ما به طرف ماه مبارك رمضان برویم، بلکه این گردش روزگار است كه بالأخره ماه مبارك رمضان را به ما می رساند. ما حركتمان در این نیست كه از خرداد به تیر, از تیر به مرداد و از مرداد به شهریور برسیم, حركت ما این نیست كه زمین به دور خودش بگردد و ما شب و روز داشته باشیم یا زمین به دور آفتاب بگردد و ما سال و ماه داشته باشیم, اگر كسی پنجاه سال عمر دارد معنایش این نیست كه زمین پنجاه بار به دور آفتاب گشت، زمین شد پنجاه ساله، نه این شخص! این شخص وقتی پنجاه ساله است كه پنجاه فضیلت پیدا كند، وگرنه زمین به دور آفتاب می گردد و او پنجاه بار حركت كرد تا این شخص پنجاه ساله شود, اینكه می بینید بعضی كودكِ پنجاه ساله یا كودكِ هشتاد ساله هستند سرّش این است كه زمین حركت كرد نه «متزمّن» و «متمكّن»! تو باید پنجاه قدم حركت كنی تا بشوی پنجاه ساله، تو اگر همان فكر كودكانه را داری اینكه حركت نشد.
📁 الآن در برخی از مجالس سالمندان كه می نشینید و ساكتید و حرف نمی زنید، می بینید آنها از جوانی شان سخن می گویند که این قدر غذا می خوردیم یا این قدر می دویدیم، حرفشان همین است و چیزی برای گفتن, برای نوشتن و آثار ماندنی ندارند، تمام تلاش آنها این است كه از گذشته حرف بزنند؛ آن وقت كه جوان بودیم اینقدر حركت می كردیم، این قدر غذا می خوردیم، معلوم می شود زمین یعنی این مكان حركت كرد و نه «متمكّن»! بعضیها كودكِ هشتاد، بعضی كودك شصت و بعضی كودك پنجاه ساله هستند، بعضی واقعاً پنجاه سال دارند؛ آن كه پنجاه قدم علمی برداشت و پنجاه كار خیر كرد پنجاه ساله است. فرمود: ««قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْر», «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ»؛ ماه خدا دارد می آید و سایه بر شما انداخت, زیر سایه ماه خدا باید حركت كنید.
📁 فرمود ماه مبارك رمضان، ماه آزادی است: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛[3] فَكّ رهن كنید و بیایید دَین هایتان را بدهید. یك قدم شما بیایید, لطف حق چندین برابر با شما هماهنگی می كند. شما كدام داد و ستدگری را دیدید كه یكی را چندین برابر بخرد؟! فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؛[4] شما یك قدم در راه خدا بردارید من ده برابر پاداش می دهم، چه در دنیا و چه در آخرت ما با این خدای لطیفِ كریمِ رئوف و مهربان رو به رو هستیم، این وعده را كسی به ما داد كه ذات اقدس الهی به نبوّت او و به خاتمیت نبوّت او (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) گواهی داده است؛ فرمود به شما اقبال كرد, روی آورد و شما را در زیر سایه خود قرار داد.
[1]. امالی(صدوق), ص93.
[2]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج4، ص66.
[3]. إقبال الأعمال(ط - القدیمة)، ج1، ص2.
[4]. سوره انعام, آیه160.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/04/05
🌿🌿🌿
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13.mp3
9.78M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 35
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 13
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک...
📈 درخواست کرامت ویژه و خاص
می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد .
📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است.
خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند.
📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و به او برسد.
چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 35 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیت
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 35
📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک...
📈 درخواست کرامت ویژه و خاص
می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد .
📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است.
خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند.
📁 کرامت مقوله ای ذو مراتب(کرامت مطلق از آن خداوند است فان ربی لغنی کریم-40 نمل)
دستور خداوند به پیامبر :وقل رب زدنی علما(پیامبر دارای علم لدنی است اما علم خویش را از خدا دارد)
📁 در معنای عافیت گفتیم ؛عافیت آن است که خداوند بدی ها وبلاها را از بنده بردارد.در قاموس آمده بود که:العافیه دفاع الله عن العبد
در این فقره از دعا امام تقاضای دفعی دارد؛ می خواهند خداوند دافع بلا باشد نه این که رافع بلا .پس در اینجا عافیت به معنای رفع نیست بلکه به معنای دفع است. امام علیه السلام به ما آموزش می دهند که برای انسانی که خداوند بر اساس آیه شریفه: و لقد کرمنا بنی آدم اورا تکریم نموده و مقام کرامت بخشیده است ،یک کرامت ویژه و خاص نیز وجود دارد که باید آن را از خداوند بخواهد و آن کرامت مخصوص آن است که خداوند بنده اش را از بدی ها حفظ کند.
📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و برسد.
چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم.
🆔 @rahighemakhtoom