eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 خلقت شناسی 🔹 خیلی ها خیال می‌ كنند که علم و دانش صنعتی سكولار است؛ می ‌گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین ‌شناسی سكولار است، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن ‌شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! خب این فكر یك سم است، خیال می ‌كنند به اینكه عالم همین‌ طور خودساخته است و زمین طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می ‌گویند طبیعت‌ شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن ایام فاطمیه روضه ‌خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می‌ كند، این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می ‌شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می‌ كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست «خلقت» است. طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین ‌شناس، یك معدن ‌شناس و یك كوه ‌شناس دارد «خلقت ‌شناسی» می ‌كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می‌ گوید؛ زیرا «خلقت ‌شناسی» معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كم‌كم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»،[1] این‌طور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می‌ كند، می ‌داند كدام خاك می ‌تواند بدخشان بشود و كدام خاك می ‌تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می ‌تواند فیروزه بشود، همان ‌طوری كه می ‌داند كدام خاك طلا می ‌شود، كدام خاك نقره می‌ شود، او طلا می ‌سازد، او نقره می‌ سازد، او فیروزه می‌ سازد، او عقیق می‌ سازد. 🔹 اگر ما باور كردیم چیزی به نام طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی به‌عنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین ‌طوری كه صبر و جَخد افسانه است طبیعت افسانه است، همان‌ طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد ادراه می‌ كند! یك حكیم دارد اداره می ‌كند! آن كه آفرید دارد می‌ پروراند! قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾[2] هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می ‌پروراند، با نظم هم می‌‌ پروراند، همان ‌طوری كه انسان را آفرید با نظم می‌ پروراند؛ این مثلث كار خداست: جهان، انسان، پیوند انسان و جهان؛ هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می ‌كند. [1]. دیوان سنایی، قصیده134؛ «سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب ٭٭٭ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن». [2]. سوره رعد، آیه16؛ سوره زمر، آیه62. 📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با حضرت استاد تاریخ: 1391/02/07 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🌴🌴🌴 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
« أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا»[سوره نساء، آیه ۸۲٫ ترجمه: آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند و اگر از جانب غیر خدا بود در آن بسیار اختلاف می‌یافتند؟] 🔹 کلام غیر خدا دارای اختلاف فراوان است؛ و قرآن که کلام خداست عاری از هر گونه اختلاف است. 🔹 این نکته از قسمت دوم آیه: «و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» و با توجه به نافیه بودن ادات شرط «لو» استفاده می­شود. 🔹 تدبر در قرآن راه علم به هماهنگی و عدم اختلاف در قرآن و در نتیجه اثبات کلام الله بودن قرآن است. این نکته از ارتباط «أفلا یتدبرون القرآن» با قسمت دوم آیه استفاده می­شود. 🌱🌱🌱 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مفهوم تدبر ▫ اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جملات سلسله وار او را، تک تک و مجزا مورد توجه قرار می دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود وی از طرح مجموعه جملات می رسید؟ ▫پاسخ روشن است: برای درک مقصود گوینده باید به مجموع جملاتش توجه کرد. منظور از «تدبر»، همین فهم پیوسته کلمات، جملات و پاراگراف‌های یک کلام است. ▫ آیا کلام الهی که اوج و تجلی نظم و حکمت است از این مطلب استثناست؟ آیا نظم آیات در درون سوره ها لغو است؟ آیا گوینده آن از طرح سلسله وار این آیات، هدفی ندارد؟ ▫ قطعاً جواب منفی است. تدبر در قرآن یا همان فهم پیوسته کلمات، جملات و آیات قرآنی در کنار هم، این نظم الهی را برای ما نمایان خواهد کرد. 🌱🌱🌱 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ⚔️ آیا عمومی بودن فهم قرآن با روشمند بودن منافات دارد؟ کسانی که عمومی بودن فهم قرآن را نمی‌پذیرند و برای فهم قرآن وجود واسطه های مختلف را شرط می‌دانند، غالباً به این نکته استدلال می‌کنند که ممکن است مردم در برداشت از قرآن دچار اشکال و انحراف شوند. این افراد توجه ندارند که عمومی بودن فهم قرآن به معنای بی ضابطه بودن و غیر روشمند بودن فهم قرآن نیست. عموم مردم نیز می‌توانند با فراگیری روش صحیح، با قرآن مستقیماً مواجه شوند. ‌ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تلخی خیانت در امانت خدا و مردم فرمود: مردم! نه در های خدا کنید؛ در مسائل ، در مسائل ، در مسائل ، در مسائل ؛ و نه در امانت های مردمی، آنچه که به بر می گردد، اگر مسائل مال است، اگر مسائل است، اگر مسائل است، اگر مسائل است و مانند آن. اینها امانت های مردمی است که باید حفظ بکنیم. فرمود: (لا تَخُونُوا اللهَ وَ الرَّسُول)، مبادا در این امانت ها خیانت کنید؛ (وَ تَخُونُوا اَماناتِکُم)، مبادا حقوق را تضییع کنید؛ (وَ اَنتُم تَعلَمُون)؛ می دانید که امانت چیست و تلخی خیانت را می دانید. 🔷️ ر.ک سوره انفال / آیه ۲۷ ✅ مراسم صبحگاه نیروی انتظامی مشهد مقدس _ ۱۳۸۲/۰۵/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:32دقیقه 📈طور 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
استاد 💢تمام جهان آیه اوست ☘️☘️☘️ 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد 💢تمام جهان آیه اوست ◽️اين قرآن است كه مى‏ خواهد فكر ما را كمك كند، تا از اين ديوارها بگذريم و از محدوده‏ها بيرون بياييم. ◽️اين قرآن است كه خدا را در تمامى بت‏هاى تو نشان مى‏ دهد و از تمامى جهان كه ديوار چشم تو هستند، براى تو آيه مى‏ سازد و پيام در مى‏آورد، چون واقعيت و پيام چنان درهم گره خورده‏ اند كه از تمامى جهان آيه بر جاى مانده است. ◽️ما هنگامى كه يك قدم برمى‏ داريم و مى‏ خواهيم پيامى را بشنويم، ميان سمبل و واقعيت،ميان پيام و واقعيت تفكيك مى‏ كنيم يا زبان سمبوليك را مطرح مى‏ كنيم و واقعيت را از آن مى‏ گيريم و يا واقعيت را مطرح مى‏ كنيم و هيچ رمزى را نمى‏ پذيريم و هيچ پيامى را نمى‏ شنويم، ولى با اين جريانى كه از آن حرف مى‏ زنيم و در سوره‏ى ابراهيم بر آن مرور مى‏ كنيم، اين هر دو را با هم گره خورده مى‏ بينيم. ◽️يك قطعه كاغذ، يك سيب گنديده، يك شكوفه بر سرچوب، تمامى اينها هم واقعيت هستند و هم پيام دارند و او را نشان مى‏ دهند و در يك جريان پيچيده تو را صدا مى‏ زنند و با خود مى‏ برند.تفكيك واقعيت از پيام، كار آنهايى است كه بيش از يك چشم ندارند و از سوراخ تنگ هم نگاه مى‏ كنند و از وسعت ديدگاهى كه اين همه را با هم‏ دارد، جز نقطه‏ هاى پراكنده‏اى نمى‏ بينند. ◽️بارها گفته‏ ام عصاى موسى هم واقعيت است و هم پيام دارد. ناقه‏ ى صالح هم واقعيت است و هم پيام دارد.موسى از چوب خشك در برابر فرعون اژدها مى‏ سازد و از بنى‏ اسراييل مرده براى طاغوت، لولو خلق مى‏ كند. و صالح از سنگ، غذاى آنها را تأمين مى‏ كند و آنها از اين نعمت كار نمى‏ كشند و با اين امكان حركت نمى‏ كنند، بل آن را از پاى مى‏ اندازند و پايش را مى‏زنند. ◽️اينها همه واقعيت هايى هستند كه حرف دارند. همان طور كه همين سيب گنديده حرف دارد. همين درخت پربار حرف دارد. همين نسيم حرف دارد. ابر و باد و مه خورشيد و فلك، حرف دارند. و اين حرف‏ها را كسى مى‏ شنود كه با اين خلوت و سكوت همراه شده. چون اين خلوت به غار پناهنده شدن و بازى درآوردن نيست،كه تو حتى در جمع مى‏ توانى خلوتى داشته باشى و در خلوت مى‏ شود كه مشغول خيال‏ها باشى. استاد (کتاب صراط صفحه 28) 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢زنجیرِ آداب و عادات باطل ✅عظمت در شدن است 🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در کنونی نمی‌دانند که عظمت زن در شدن است که او بتواند فرزند کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است. 🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زن‌هاست ... که امیدواریم ـ ان‌شاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زن‌های جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است. این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است. 🔸در خود روایات هم دارد ملاحظه فرمودید کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم می‌خواهم پاک شوم، حضرت فرمود داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزش‌هایت بخشوده شود؟عرض کرد نه، به رحمت ایزدی رفت؛ گفت خاله داری؟ عرض کرد بله؛ گفت به خاله‌ات هم اگر احترام کنی کارِ است.این عظمت مادر، این مقام شامخ ، این صبغه ملکوتی است. 🔸فرمود نکاح سنّت ماست، اگر کسی این کار را بکند نصف دینش را حفظ کرده؛ می‌بینید تفاوت ره از کجاست تا کجا!؛ این نکاح را با چشم فرشته‌ها دارد می‌بیند نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث.این اسلامی آمده زن‌ها را آزاد کرده؛ آزادی این است که تحصیل آزاد است، کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندانِ دانشمند تربیت کند. 🔸این نقص نیست و جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ ان‌شاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است. «و الحمد لله ربّ العالمین» 🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 30 الی 36 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 🌷🌷🌷 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 30:تفسیر صوتی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم (پایانی) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره اعلی جلسه 5.docx
35K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 31:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم(پایانی) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (156) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت ▫ خداوند در هيچ يك از عوالم هستى كجراهه نيافريده است. قرآن كريم درباره كجروى انسانها در دنيا مى فرمايد: الذين يستحبون الحيوة الدنيا على الاخرة يصدون عن سبيل الله و يبغونها عوجا (سوره ابراهيم، آيه 3)؛ آنان كه (بر اثر دوستى دنيا) زندگى دنيا را بر حيات جاويد آخرت بر مى گزينند و ديگران را نيز از راه باز مى دارند، آنان راه خدا را كج و ناراست مى كنند؛ به اين معنا كه با صراط تشريعى كه همان دين است مخالفت مى كنند، نه اين كه كجراهه موجودى را مى پيمايند. پس در جهان عينى، راه كج آفريده نشده است. ▫درباره مجموعه دين و قرآن نيز مى فرمايد: الحمد لله الذى اءنزل على عبده الكتاب و لم يجعل له عوجا ؛ (سوره كهف، آيه 1) هيچ اعوجاجى در كتاب خدا كه مجموعه دين است وجود ندارد. و سرانجام در قيامت كه حقيقت و تاءويل قرآن ظهور مى كند: (يوم ياءتى تاءويله ) (سوره اعراف، آيه 53)، جايى براى اعوجاج و كجى نيست. ▫ از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم درباره سرنوشت كوهها در قيامت مى پرسيدند. خداى سبحان در پاسخ مى فرمايد: بگو خداوند آنها را در هم مى كوبد و صحنه زمين را در ساهره قيامت به قاع صفصف (بيابان بى درخت و بوته و فاقد كوه و تل و تپه ) تبديل مى كند كه هيچ گونه عوج، ناراستى و فراز و نشيب در آن نيست و در چنين صحنه اى انسانها نداى منادى حق را بى عوج پاسخ مى دهند: و يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربى نسفاَ فيذرها قاعا صفصفاَ لا ترى فيها عوجا و لا اءمتاَ يومئذ يتبعون الداعى لا عوج له (سوره طه، آيات 105 108) ▫پس در هيچ يك از دنيا، دين و قيامت اعوجاجى نيست و اين انسان است كه به دست خود راه مستقيم را براى خود ناراست مى كند و به همين جهت پايان كار جهنميان فرو افتادن و سقوط از صراط است: و ان الذين لا يؤ منون بالاخرة عن الصراط لناكبون (سوره مؤ منون، آيه 74)بنابراين، نسبت سبيل الغى با صراط مستقيم، نسبت تضاد نيست، بلكه نسبت تقابل عدم و ملكه است ؛ يعنى يكى بود صراط است و ديگرى نبود آن، نه اين كه يكى صراط است و ديگر راهى غير از صراط مستقيم. 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (157) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت 📝 تذكر: ▫ همان طور كه در اثناى تفسير روشن شد، جمله غير المغضوب عليهم و لا الضالين براى بيان برخى از صفات سلبى نعمت يافتگان است و بدين معناست: كسانى كه تو به آنها نعمت داده اى نه مغضوبند و نه گمراه، نه آن كه قيد صراط باشد؛ زيرا كلمه صراط يا به معناى طريق مستقيم است، چنانكه راغب در مفردات خود، ياد كرده است و يا آن كه چون در جمله قبل با وصف مستقيم متصف شده و دوباره با الف و لام تكرار شده است مراد خصوص صراط مستقيم خواهد بود. ▫به هر تقدير، مراد از صراط، خصوص راه است و راه راست هرگز رهروى غير از منعم عليه نخواهد داشت ؛ يعنى ممكن نيست مغضوب عليه و يا ضال داراى صراط مستقيم باشد تا نمازگزار هدايت به صراط مستقيم گروه اول، يعنى نعمت يافتگان را از خدا بخواهد، نه صراط مستقيم مغضوب عليه و ضال را؛ گذشته از آن كه ضلالت كه گمراهى است هرگز با داشتن صراط مستقيم جمع نمى شود. از اين رو همان طور كه برخى از قدماى اهل تفسير گفته اند: غير المغضوب عليهم و لا الضالين تنزيه (الذين اءنعمت عليهم ) است (1189)؛ چنانكه شاهد لفظى كه همان مجرور بودن كلمه غير است مطلب فوق را تاءييد مى كند؛ گرچه برخى آن را به نصب قرائت كرده اند. ▫البته منعم عليه هرگز مغضوب يا ضال نخواهد بود، ليكن كلمه غير در اين گونه موارد ضمن تفهيم معناى مغايرت، تاءكيد مطلب سابق را در بر دارد؛ مانند: يقتلون النبيين بغير الحق، (1190) (يقتلون الاءنبياء بغير حق ) (1191)، (محصنين غير مسافحين ) (1192)؛ زيرا كشتن انبيا(عليهم السلام ) حتما ناحق است و محصن و حافظ عفاف حتما غير مسافح و غير زانى است. بنابراين، در چنين مواردى جهت تاءكيد مضمون سابق از عنوان غير استفاده مى شود. گذشته از آن كه ممكن است ناظر به حال دوام نعمت معنوى و عدم تبدل آن به نقمت و غضب و نيز ضلالت باشد. ▫غرض اين كه، داءب قرآن كريم در تحليل اوصاف كمال مردان الهى گاهى بر ذكر خصوص صفات ثبوتى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه مؤ منون (آيات 1 9 ) درباره كمالهاى وجودى مردم با ايمان ياد شده است و آنچه در سوره مباركه معارج (آيات 22 35 ) در يادآورى اوصاف ثبوتى نمازگزاران راستين آمده است و گاهى بر جمع بين صفات ثبوتى و سلبى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه فرقان (آيات 63 74 ) آمده است كه مقدارى از آنها براى بيان اوصاف ثبوتى بندگان خالص خداست و تعدادى نيز براى روشن كردن اوصاف سلبى آنان و ظاهر بخش پايانى سوره فاتحه نيز تلفيقى از صفات ثبوتى و سلبى سالكان صراط مستقيم است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه قرآن کریم در قرآن کریم ۴ آیه داریم که موضوع تدبر در قرآن اشاره کرده است در ذیل به این آیات و نکات قابل استفاده از آن می پردازیم: ⏪ آیه نخست:«کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» 🔹 تدبر در قرآن، وظیفه‌ای همگانی است. توجه به سیاق آیه مورد بحث (یعنی آیات پیش از آن) نشان می­دهد که ضمیر «لیدبروا» به گروه خاصی بر نمی­گردد و به همه انسان­ها مربوط است. 🔹 تدبر در قرآن، غایت انزال کتاب خداست. این نکته از تعلق جار و مجرور «لیدبروا» به فعل «أنزلناه» استفاده می­شود، البته با توجه به اینکه لام در این عبارت، لام غایت است. 🔹 تدبر، زمینه ­ساز تذکر خردمندان است. این نکته از مقدم داشتن «لیدبروا» بر «لیتذکر أولوا الألباب» استفاده می­شود. 👈ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢خون شهید 🔹 وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) دید با این شاگردان عادی نمی شود حکومت اموی را برانداخت، هر خونی نمی تواند برانداز باشد! یک سلسله خون های طیب و طاهر می خواهد که از مسجدهایی که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾[1] بیرون آمده و مشمول آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الَّذِینَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾[2] است، خودش دوست طهارت است، خودش محبوب خداست، اینکه در زیارت «امین الله» می خوانیم«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی‏ أَرْضِكَ‏ وَ سَمَائِكَ‏»[3] همین است؛ من دوست تو و اولیای تو باشم، محبوب تو و اولیای تو باشم، هم من تو را بخواهم و هم تو مرا بخواهی! می بینیم ذات اقدس الهی اعلام آمادگی کرده است، فرمود من دوست شمایم خب چه بهتر ما با او پیمان و دوستی ببندیم و بشویم بندهٴ او، بشویم محب او، کم کم بشویم محبوب او و اگر این چنین شدیم، این خون ما برای همیشه زنده است. 🔹 این شهدا که رفتند و شربت شهادت نوشیدند، اینها همان کسانی هستند که شما در زیارت عاشورا می گویید اینها راهیان راه شما هستند، اگر در زیارت عاشورا می گویید که خدا لعنت کند کسانی را که «شایعَتْ وَ بایعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ»؛[4] یعنی کسانی که بعداً آمدند و حکومت اموی را پیروی کردند و راه امویان را رفتند لعنت خدا بر آنها! اینکه ما تا روز قیامت کسانی که راهی راه اموی هستند لعنت می کنیم یعنی همین اسرائیل، یعنی همین طاغیانی که بالاخره دستشان به خون مظلومان عراق وافغانستان و فلسطین و ایران آغشته بود و هست. [1]. سوره توبه، آیه108. [2]. سوره صف، آیه4. [3]. کامل الزیارات، ص40. [4]. کامل الزیارات، ص178؛ مصباح المتهجد، ج2، ص776. 📚 تجلّی عقل و وحی در نهضت حسینی علیه السلام ـ جلسه 6 تاریخ: 1382/12/08 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و سوم 🕑 زمان:حدود6دقیقه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و سوم 🔅🔅🔅 انسان کامل روح عالم است ▫ چون انسان کامل روح عالم هستی است و این عالم وجود جسم عالم هستی است. اگر ارتباط روح با این جسم قطع شود کل عالم از بین می‌رود. لذا وجود مقدس حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه که روح عالم هستی است ارتباطش با جسم عالم قطع شود این عالم کلاً از بین خواهد رفت. روح باید دائم متصل با بدن باشد. اگر روح از بدن گرفته شد بدن می‌میرد. ▫لذاست که امام باقر علیه‌السلام فرمود اگر امام نباشد تمام هستی به هم دیگر مثل دریا که متلاطم می‌شود متلاطم می‌شود؛ و امام صادق علیه‌السلام فرمودند اگر زمین بدون امام لحظه‌ای باشد «لساخت الارض باهلها» تمام عالم هستی به هم مندمج می‌شود و از بین خواهد رفت. ▫اینجا امام سجاد علیه‌السلام به آن روح کلی عالم اشاره می‌کند که این انسان کامل عافیتی داشته باشد، کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً. (اهمیت و ضرورت دعا برای سلامتی و عافیت وجود نازنین صاحب الامر) ⏪ دنیا و آخرت حقیقت یگانه ▫بعد می‌گوید «عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» عافیت دنیا و آخرت یعنی عافیت دارِ وجود. چون دار وجود یک واحد بیشتر نیست. ما یک حقیقت بیشتر نداریم. یک وجود بیشتر نداریم. اگر تقسیم می‌کنند عالم هستی را به دنیا و آخرت نسبت به انسان است و درک انسان هرکدام از آن قسمت‌ها را. نه اینکه واقعاً حقیقت عالم قسمت قسمت شده باشد. 🔹 مثلاً شما از اینجا تا مشهد می‌خواهید بروید. از اینجا تا مشهد یک فاصله و یک‌چیز است. ما اول به تهران می‌رویم بعد به سبزوار می‌رویم بعد جاهای بعد را درک می‌کنیم. نسبت به ما قطعه‌قطعه است، نه اینکه خود او قطعه‌قطعه باشد. لذا هر وقت عافیت می‌خواهد، عافیت دار وجود را می‌خواهد. تمام هستی را می‌خواهد. دنیا و الآخره. دنیا و آخرت یک‌چیز است، نه دو چیز. ما یک مقطعی را الآن درک می‌کنیم. یک مقطعی را در قبر درک می‌کنیم. یک مقطع را در قیامت درک می‌کنیم. یک مقطع را در رحم مادر درک می‌کنیم. یک مقطع را در عالم ذر. نسبت به انسان درک می‌شود و نشئاتی دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل عظمت در شدن است ◽ بسیاری از دخترها و خواهران ما در کنونی نمی‌دانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند کنند.وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است. ◽ آن کاری که از ساخته است، از عظمت ، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی ... که امیدواریم ـ ان‌شاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، جامعه بدانند عظمت زن در شدن است. ◽ این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما شدن عظمت است. ▫ فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 30 الی 36 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد (کتاب صراط صفحه ۲۸) 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد 💢تمام جهان آیه اوست ▫️اين است كه مى‏ خواهد فكر ما را كمك كند، تا از اين ديوارها بگذريم و از محدوده‏ها بيرون بياييم. ▫️اين است كه خدا را در تمامى بت‏هاى تو نشان مى‏ دهد و از تمامى جهان كه ديوار چشم تو هستند، براى تو مى‏ سازد و پيام در مى‏آورد، چون واقعيت و پيام چنان درهم گره خورده‏ اند كه از تمامى آيه بر جاى مانده است. ▫️ما هنگامى كه يك قدم برمى‏ داريم و مى‏ خواهيم پيامى را بشنويم، ميان سمبل و واقعيت، ميان پيام و واقعيت تفكيك مى‏ كنيم يا زبان سمبوليك را مطرح مى‏ كنيم و واقعيت را از آن مى‏ گيريم و يا را مطرح مى‏ كنيم و هيچ رمزى را نمى‏ پذيريم و هيچ پيامى را نمى‏ شنويم، ولى با اين جريانى كه از آن حرف مى‏ زنيم و در ‏ى ابراهيم بر آن مرور مى‏ كنيم، اين هر دو را با هم گره خورده مى‏ بينيم. ▫️يك قطعه كاغذ، يك سيب گنديده، يك شكوفه بر سرچوب، تمامى اينها هم واقعيت هستند و هم پيام دارند و او را نشان مى‏ دهند و در يك جريان پيچيده تو را صدا مى‏ زنند و با خود مى‏ برند. ▫️تفكيك از پيام، كار آنهايى است كه بيش از يك چشم ندارند و از سوراخ تنگ هم نگاه مى‏ كنند و از وسعت ديدگاهى كه اين همه را با هم‏ دارد، جز نقطه‏ هاى پراكنده‏اى نمى‏ بينند. ▫️بارها گفته‏ ام عصاى هم است و هم پيام دارد. ناقه‏ ى صالح هم است و هم پيام دارد.موسى از چوب خشك در برابر فرعون اژدها مى‏ سازد و از بنى‏ اسراييل مرده براى ، لولو خلق مى‏ كند. و صالح از سنگ، غذاى آنها را تأمين مى‏ كند و آنها از اين نعمت كار نمى‏ كشند و با اين امكان حركت نمى‏ كنند، بل آن را از پاى مى‏ اندازند و پايش را مى‏زنند. ▫️ اينها همه هايى هستند كه حرف دارند. همان طور كه همين سيب گنديده حرف دارد. همين درخت پربار حرف دارد. همين نسيم حرف دارد. ابر و باد و مه خورشيد و فلك، حرف دارند. و اين حرف‏ها را كسى مى‏ شنود كه با اين خلوت و سكوت همراه شده. چون اين خلوت به غار پناهنده شدن و بازى درآوردن نيست،كه تو حتى در جمع مى‏ توانى خلوتى داشته باشى و در خلوت مى‏ شود كه مشغول خيال‏ها باشى. استاد (کتاب صراط صفحه ۲۸) 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 حیات انسانی ◽ وجود مبارک حضرت امیر فرمود بعضی ‌ها زنده ‌اند، اما به حیات گیاهی زنده ‌اند یا به حیات حیوانی زنده ‌اند و از نظر حیات انسانی مرده‌ اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛[1] یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی، این حرف حضرت در نهج البلاغه است. فرمود در بین زنده ‌ها مرده است، برای اینکه غذا خوب می‌ خورد حیوانات هم می ‌خورند، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. در بین این حیوانات جنگلی مگر تقسیم کار نشده؟ مگر ریاست [مشخص] نشده؟ مگر حوزه استحفاظی [مشخص] نشده؟ هر کدام حوزه استحفاظی دارند! این زنبور عسل ملکه دارد، ریاست و زعامت دارد، این که انسان نیست. آن‎ که فرشته ‌خوی است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است، بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». ◽ «عالم اهل بیت» این است که جامعه را به «حیات انسانی» برساند، انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است، حالا تا کجا بخواهد سیر کند! وجود مبارک امام رضا کارش این است! رفتنِ به بارگاه او، توسّل به او، شما ببینید این دعای استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر، آخر تا اوّل همه توحید است: «[أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی] یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ»؛[2] یعنی وقتی ما وارد حرم شدیم اگر توسل کردیم، اگر طلب شفاعت کردیم، در محدوده آن است که اینها را وسیله قرار بدهیم، کار اصلی به دست اوست! این استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر «برلیان توحید» است، همه‌ «إِلَّا هُو»، «إِلَّا هُو». اینها را همین‌ ها گفتند! گفتند اگر متوسل شدید، بعد این استغفار را بگو، این دعا را بخوان که مبادا ـ خدای ناکرده ـ دیگری خیال کند کسی اینها را بالذات و بالاستقلال منشأ اثر می ‌داند. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه87. [2] . بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏99، ص56؛ مسند الإمام الجواد، ج1، ص214؛ «یا مَنْ لَا یعْلَمُ الْغَیبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یصْرِفُ السُّوءَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یدَبِّرُ الْأَمْرَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا ینَزِّلُ الْغَیثَ إِلَّا هُوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی یا خَیرَ الْغَافِرِینَ رَبِّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَیاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ وَ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
20 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 11 ⏪ منافقان مردگان عمودی ▪ حتی در ابعاد وسیع‌تر قرآن مجید بر مبنای همین فرهنگ، عده‌ای از انسانهای مرده را زنده می‌نامد و بسیاری از مردم زنده را مرده؛ مثلا در مورد شهدای در راه حق- که به ظاهر مرده هستند- می‌فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. « سوره آل عمران، آیه 169. » ▫ شهدا از نظر قرآن زنده هستند؛ چون اثر یک انسان زنده را دارند باعث تقویت دین و اسلام می‌شوند و یاد و خاطره آنها یادآور معروف‌ها و خوبی‌هاست. ▫ و در جای دیگر می‌فرماید: «ان هو الا ذکر و قرآن مبین لینذر من کان حیا ویحق القول علی الکافرین این (کتاب آسمانی) تنها ذکر و قرآن مبین است! تا افرادی را که زنده‌اند، بیم دهد (و بر کافران اتمام حجت شود) و فرمان عذاب بر آنان مسلم گردد. « سوره یس، آیات 69 و 70. » 📐 انسانهای زنده از نظر قرآن و طبق این آیه شریفه دو دسته‌اند: ◀ اول- مومنان، انسانهایی که حیات قرآنی دارند ◀ و دوم- افراد بی‌ایمان و انسانهای مرده‌ای که در بین زندگان راه می‌روند؛ یعنی کسانی که گوش شنوا ندارند از نظر قرآن مرده‌اند. « برای توضیح بیشتر می‌توانید ر. ک. تفسیر نمونه، جلد اول، صفحه 441 به بعد. » 📜 نتیجه این که: شخص منافق اگر چه در ظاهر دارای زبان و گوش و چشم است؛ ولی چون اثر وجودی این اعضا در او وجود ندارد از نظر قرآن چنین انسانی کر و لال محسوب می‌شود. به همین جهت «هم لا یرجعون؛ از راه خطا بازنمی‌گردند» چون ابزار شناخت ندارد شما اگر یک انسان کر و کور و لال را در حال سقوط ببینید، به هیچ وجهی نمی‌توانید او را نجات دهید؛ زیرا نه زبان دارد که درخواست کمک کند، نه گوش دارد که صدای هشدار شما را بشنود و نه چشم دارد که علامت‌های هشدار دهنده را ببیند 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
21 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 12 ⏪ 8- منشا «نفاق» ▪ نفاق عمدتا سه منشا و سرچشمه دارد: ◀ اول- عجز از دشمنی و مبارزه مستقیم: دشمنانی که شکست می‌خورند و توانایی عرض اندام مستقیم را ندارند به لباس نفاق در می‌آیند و به دشمنی خود ادامه می‌دهند، دشمنان اسلام در ابتدای نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله علنا دشمنی می‌کردند؛ اما وقتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله پیروز شد و بر آنها مسلط شد، آنها توانایی مبارزه با اسلام به صورت مستقیم را در خود ندیدند و به ظاهر مسلمان شدند؛ ولی در باطن کافر ماندند و بر ضد اسلام توطئه کردند، ابوسفیانها، معاویه‌ها و ... تا آخر عمر منافق بودند. 📐 « پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر این مساله واقف بود؛ ولی به جهت پیامدهای ناخوشایند آن از برخورد با منافقان خودداری می‌کرد. حضرتش در روایتی می‌فرمایند: «لو لا انی اکره ان یقال: ان محمدا استعان بقوم حتی اذا طفر بعدوه قتلهم، لضربت اعناق قوم کثیر» اگر نبود که مردم می‌گفتند: پیامبر به کمک مردم پیروز شد و بعد از پیروزی آنها را کشت، گردن بسیاری از منافقان را می‌زدم. وسائل الشیعه، جلد 18، ابواب حد المرتد، باب 5، حدیث 3.» ▪ بدین جهت، عده‌ای معتقدند که نفاق از مدینه شروع شده است؛ زیرا پیش از آن در مکه نفاق و منافقی وجود نداشت؛ چون کسی از اسلام- که هنوز در ابتدای کار خود بود و قدرتی نداشت- نمی‌ترسید تا تظاهر به اسلام کند و در باطن کافر بماند! ولی ما معتقدیم از مکه شروع شد و در آن جا منافقانی بودند، اگر چه انگیزه آنها از نفاق ترس نبود؛ ولی بخاطر پیش‌بینی‌هایی که برای آینده اسلام داشتند و احتمال پیروزی پیامبر صلی الله علیه و آله را می‌دادند به ظاهر اسلام را پذیرفتند که اگر اسلام پیروز شد، آنها هم به نوایی برسند و به اصطلاح «از این نمد، برای خود کلاهی درست کنند.» ▪ این شیوه از نفاق را در این زمانه و در همه انقلاب‌ها از جمله انقلاب اسلامی ایران می‌توان یافت که عده‌ای از منافقان همان دشمنان شکست خورده‌ای بودند که قدرت دشمنی علنی و مستقیم را در خود نمی‌دیدند. ========================== 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom